abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18521019
quote:
,,Europa zal hard moeten ingrijpen om te voorkomen dat de pensioenen onbetaalbaar worden'', stelde het Economisch Bureau van ABN Amro deze week in een rapport vast. Als de huidige pensioenstelsels niet worden aangepast, zal dat over vijftig jaar tekorten opleveren die niet meer te financieren zijn. De bevolking in Europa wordt snel ouder en er worden minder kinderen geboren. Daardoor lopen niet alleen de pensioenkosten op, ook de kosten voor de gezondheidszorg. In Nederland wordt nu al 80 procent van de zorgkosten besteed aan bejaarden.

In de toekomst zullen pensioenen en zorg een groeiend deel van het nationaal inkomen voor hun rekening nemen. In Nederland slokten de pensioenkosten in 2000 nog 7,9 procent op van het bruto binnenlands product (bbp). Maar in landen als Italië (14 procent) en Oostenrijk (14,5 procent) was dat bijna twee keer zoveel, zo blijkt uit een vergelijkend onderzoek van de Europese Unie naar de pensioensituatie in de lidstaten. Verandert er niets, dan lopen de kosten alleen al voor de belangrijkste twee economieën in Europa zorgwekkend op: in 2030 zal in Frankrijk 16 procent van het bbp in beslag worden genomen door pensioenlasten, in Duitsland 15,5 procent.
Bron: NRC

Waarom beginnen we de regel "Iedereen heeft recht op zorg" niet eens op de schop te nemen. Ik kan het niet over mijn hart krijgen dat vele jonge mensen sterven omdat bejaarden 'hun' zorg innemen. Moet er niet een leeftijdsgrens worden gesteld aan wanneer iemand een orgaandonatie krijgt toegewezen en hebben jonge mensen niet meer recht dan ouderen als het bijvoorbeeld gaat om de positie van een lange wachtlijst? Dit lijkt mij socialer. Of zijn jullie het hiet niet mee eens?

Dus de stelling wordt: "Jonge mensen hebben meer voorrang op gezondheidszorg dan ouderen"
pi_18521136
Ik ben het hier niet mee eens, want oudere mensen hebben meer moeite om zichzelf te verzorgen en hebben dus hulp nodig. Jonge mensen zijn nog jong en energiek genoeg om zichzelf te verzorgen.
We're from the Bronx, New York.
Shit happens.
  zondag 18 april 2004 @ 20:09:07 #3
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_18521215
Oneens, wat ik wel een goede zaak zou vinden: Rokers, moordenaars, alcoholisten etc. komen na de 'andere' mensen
pi_18521239
nee ben ik het niet mee eens, ouderen hebben veel meer kwaaltjes dan jonge mensen en hebben meer hulp nodig.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
  zondag 18 april 2004 @ 20:14:02 #5
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_18521315
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:10 schreef ioor het volgende:
nee ben ik het niet mee eens, ouderen hebben veel meer kwaaltjes dan jonge mensen en hebben meer hulp nodig.
Waarom moet iemands leven eigenlijk altijd tot zo'n beetje het oneindige worden verlengd?
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  zondag 18 april 2004 @ 20:16:09 #6
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_18521356
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:14 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Waarom moet iemands leven eigenlijk altijd tot zo'n beetje het oneindige worden verlengd?
omdat er andere mensen zijn die om die mensen geven en die geven dan het plantje iedere dag water om het zo maar eens te zeggen.
  zondag 18 april 2004 @ 20:17:30 #7
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_18521389
quote:

[..]

Een heel goeie vraag. Ik vraag me af of doktoren zichzelf die vraag niet ook eens serieus moeten gaan stellen. Onze gezondheid wordt steeds beter, maar waarom moeten we oudere mensen tot in het oneindige blijven oplappen? Ik pleit er niet voor om ze vanaf hun 75e maar in te laten slapen, maar het wordt wel een beetje krankzinnig hier en daar.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_18521418
quote:

[..]

Dat gebeurt ook niet, artsen maken die afweging nu ook al. Iemand van 80 krijg geen donorhart meer b.v.
pi_18521436
Oneens. Overigens wordt het in de praktijk al wel toegepast. Oudere mensen krijgen vaak geen behandling meer die een jonger persoon wel zou hebben gekregen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 18 april 2004 @ 20:21:14 #10
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_18521478
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:17 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Een heel goeie vraag. Ik vraag me af of doktoren zichzelf die vraag niet ook eens serieus moeten gaan stellen. Onze gezondheid wordt steeds beter, maar waarom moeten we oudere mensen tot in het oneindige blijven oplappen? Ik pleit er niet voor om ze vanaf hun 75e maar in te laten slapen, maar het wordt wel een beetje krankzinnig hier en daar.
Op zich is het niet zo erg, maar mensen worden steeds ouder, stoppen eerder met werken, en wij maar belasting betalen om hun in leven te houden op den duur...

dat is zo vervelend.
pi_18521610
ik vind dat er een stop moet komen aan deze medische waanzin. We veranderen kunstmatig de populatie en creeren zo steeds meer problemen voor ons zelf. Mensen mogen tegenwoordig niet eens meer dood gaan .
  zondag 18 april 2004 @ 20:26:21 #12
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_18521630
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:01 schreef pberends het volgende:

[..]
Waarom beginnen we de regel "Iedereen heeft recht op zorg" niet eens op de schop te nemen. Ik kan het niet over mijn hart krijgen dat vele jonge mensen sterven omdat bejaarden 'hun' zorg innemen. Moet er niet een leeftijdsgrens worden gesteld aan wanneer iemand een orgaandonatie krijgt toegewezen en hebben jonge mensen niet meer recht dan ouderen als het bijvoorbeeld gaat om de positie van een lange wachtlijst? Dit lijkt mij socialer. Of zijn jullie het hiet niet mee eens?

Dus de stelling wordt: "Jonge mensen hebben meer voorrang op gezondheidszorg dan ouderen"
Dus jij wilt niet iedereen recht laten hebben op dezelfde zorg en mogelijkheden tot zorg en vindt dan ook nog dat dit socialer! is? Je vergeet volgens mij dan toch echt de letter a ervoor te zetten!

En hoe zou jij het vinden als die oudere jouw vader of moeder zou zijn, als het iemand is die jou persoonlijk heel lief en dierbaar is? Vind je dan nog dat jij het recht hebt om egoïstisch te stellen dat die oudere geen recht heeft op zorg?

En waar wil jij de grens leggen?
Iemand die ouder is dan 25, als 30, als 40, als 50 of als 60? Welke grens? En hoe denk je er over als je zelf over die grens heen bent? Zou je het dan nog willen?

En waarom niet nog meer dingen mee laten tellen?

Iemand die wel eens blowt: geen zorg!
Iemand die wel eens drinkt: geen zorg!
Iemand die onveilig heeft gevreeën: : geen zorg!
Iemand die te hard heeft gereden:: geen zorg!
Iemand die geen werk heeft:: geen zorg!
etc...

Oftewel: Ik vind het een kromme en asociale egoïstische redenering!
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  zondag 18 april 2004 @ 20:58:55 #13
61927 DaveM
uitgefokt
pi_18522446
pberends, je hebt toch geen ruzie met je oma hè?

Wel een gedurfde stelling, de vraag is alleen of jij op je 70e ook zegt:
"Laat maar zitten dat donorhart, geef maar aan een jongere en laat mij maar inslapen"
  zondag 18 april 2004 @ 21:07:24 #14
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_18522648
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:26 schreef JaapB het volgende:
En hoe zou jij het vinden als die oudere jouw vader of moeder zou zijn, als het iemand is die jou persoonlijk heel lief en dierbaar is? Vind je dan nog dat jij het recht hebt om egoïstisch te stellen dat die oudere geen recht heeft op zorg?
Klinkt voor jou misschien hard, maar ja! Het compleet wegnemen van medische zorg gaat mij ook te ver. Neemt niet weg: Iemand van 20 heeft nog een heel leven voor zich, in tegenstelling tot iemand van achterin de 60.
Jouw instelling is net zo egoïstisch, want omdat jij de ander niet kent moet die maar wacht op medische zorg.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  zondag 18 april 2004 @ 21:09:27 #15
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_18522703
quote:
Op zondag 18 april 2004 21:07 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Klinkt voor jou misschien hard, maar ja! Het compleet wegnemen van medische zorg gaat mij ook te ver. Neemt niet weg: Iemand van 20 heeft nog een heel leven voor zich, in tegenstelling tot iemand van achterin de 60.
Jouw instelling is net zo egoïstisch, want omdat jij de ander niet kent moet die maar wacht op medische zorg.
Leg eens uit hoe het kan zijn dat ik egoïstisch ben als ik stel dat iedereen recht op zorg moet kunnen hebben? Dat snap ik niet.
pi_18522846
Ik bekijk het gewoon vanuit economisch-sociaal oogpunt.

Bijvoorbeeld hoeveel levensjaren red je bij elkaar van een aantal mensen.

Als je 4 hoogbejaarden 'red' en die leven gemiddeld nog 5 jaar dan komt het totaal op 20 'geredde' levensjaren.

Red je 2 kinderen van 10 dan red je gemiddeld gezien 140 levensjaren.

Ik zie liever mijn oma sterven dan een van mijn zonen.
pi_18522869
quote:
Op zondag 18 april 2004 21:09 schreef JaapB het volgende:

[..]

Leg eens uit hoe het kan zijn dat ik egoïstisch ben als ik stel dat iedereen recht op zorg moet kunnen hebben? Dat snap ik niet.
De theorie is mooi, praktijk is anders. Ik ben het met je theorie 100% eens, maar wat zou jij willen als je een afweging zou moeten maken.
pi_18522943
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:58 schreef DaveM het volgende:
Wel een gedurfde stelling
I'm a pioneer in politics
quote:
de vraag is alleen of jij op je 70e ook zegt:
"Laat maar zitten dat donorhart, geef maar aan een jongere en laat mij maar inslapen"
Tuurlijk, maar op dat moment ben ik niet objectief meer.
  zondag 18 april 2004 @ 21:22:05 #19
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_18522954
quote:
Op zondag 18 april 2004 21:17 schreef pberends het volgende:

[..]

De theorie is mooi, praktijk is anders. Ik ben het met je theorie 100% eens, maar wat zou jij willen als je een afweging zou moeten maken.
Wat ik heel belangrijk vind is ook de waarde van het leven en overleven. Iemand van 20 redden om hem of haar voor de rest van zijn/haar leven tot een vegeterend leven te veroordelen is zondermeer onmenselijk. Iemand van 60 laten sterven die mogelijk nog 20 jaar een goed leven zou hebben om iemand van 20 een vegeterend leven te kunnen geven is al helemaal uitgesloten.

Hoe dan ook is het moeilijk om scherpe grenzen te stellen, wie is degene die hierover oordeelt? Er is in heel veel gevallen namelijk niet jaren, zelfs geen dagen of uren de tijd om een beslissing te nemen. Moet een arts dan in seconden beslissen wat wel en niet zinvol is?? Zou jij dat aankunnen? Ik niet in elk geval!
  zondag 18 april 2004 @ 21:52:16 #20
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18523551
Tegen. Laat doktoren, zorginstellingen en verzekeraars zelf maar bepalen wie hoeveel recht heeft op gezondheidszorg, die zijn denk ik veel beter in staat om zoiets te kunnen bepalen dan welk wetboek dan ook.
pi_18525480
Ik geef liever een vrouw van 65 die dagelijks vrijwilligerswerk doet een nieuwe heup dan een breezah-jongere die sufgeblowd tegen een boom aan scootert een bloeddure operatie.

Oftewel... de stelling gaat er vanuit dat er een directe relatie is tussen leeftijd en waarde voor de samenleving. Jammergenoeg is daar geen sprake van.
pi_18531829
Er worden wel mooie extremen gebruikt... hoe zou jij denken als je vader of moeder dit of dat... hoe zou jij reageren wanneer jouw kind overlijd die een heel leven voor zich kon hebben omdat iemand die relatief gezien aan het einde van zijn leven toevallig iets eerder op de wachtlijst is gezet.

Wanneer je er objectief naar gaat kijken kun je stellen dat voor iedere partij er persoonlijke drama's zullen zijn, maar dat het voor de maatschappij beter is dat de jongste blijft leven. Die betaald overigens weer allemaal premie's waardoor de overige "bejaarden" met pensioen kunnen.

Ik ben het er dus op zich wel mee eens... al hoewel het wel heel wrang wordt wanneer het blijkt dat die oudere persoon het veel meer verdient heeft door het een of ander. "Breezer slet" of jonge crimineel tegenover een ouder persoon die heel veel heeft gedaan voor de maatschappij en altijd erg hard heeft gewerkt. Dan voel je je aardig in de steek gelaten.

Hmm.. ik ben het er eigenlijk niet mee eens... degene die het eerst dood gaat moet het hoogst op de wachtlijst... dat is mijn stelling.
  maandag 19 april 2004 @ 11:34:57 #23
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_18531963
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:09 schreef thetruth het volgende:
Oneens, wat ik wel een goede zaak zou vinden: Rokers, moordenaars, alcoholisten etc. komen na de 'andere' mensen
Hou daar nou eens over op het is zo onzinnig, wat dacht ja van mensen die te vet eten, mensen die te hard rijden, mensen die niet uit kijken bij het oversteken, onhandige mensen. Dat is gewoon niet te doen op een eerlijke manier.

Het plan lijkt me overigens slecht uitvoerbaar, wie bepaald waar de grens ligt, en wie zegt dat die eerlijk is.
In plaats van de medische hulp te stoppen, zou het compleet gereorganiseert moeten worden. Het is nu een grote puinhoop.
Ook het in voeren van sociale dienst plicht zou kunnen bijdragen aan verlichting. Leren de "jongeren" ook nog eens normen en waarden, mooi toch.
  maandag 19 april 2004 @ 12:27:03 #24
3542 Gia
User under construction
pi_18533207
quote:
Op zondag 18 april 2004 20:21 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Op zich is het niet zo erg, maar mensen worden steeds ouder, stoppen eerder met werken, en wij maar belasting betalen om hun in leven te houden op den duur...

dat is zo vervelend.
En je vergeet maar effe voor het gemak dat zij Nederland na de oorlog weer helemaal hebben opgebouwd? Dat is dan je dank voor de welvaart die jij nu hebt?

Iedereen heeft recht op zorg. En voor transplantatie bestaan wachtlijsten. Het ligt natuurlijk ook aan het soort orgaan wat aangeboden wordt, wie het krijgt. Een kinderhart voldoet niet voor een volwassene. Verder worden veel ingrepen sowieso niet meer uitgevoerd bij mensen op leeftijd.

Maar om te stellen dat iemand van 20 voorrang moet hebben boven iemand van 60, slaat nergens op. Misschien heeft die van 60 wel altijd erg gezond geleefd, en heeft die van 20 al 5 jaar gezopen, gesnoven en er op los geneukt.
pi_18533614
In plaats van alle zielige of egoistische reacties in dit topic zou ik e.e.a. liever rationeel bekijken.

De kwaliteit van het leven moet centraal staan in dit soort kwesties, zeker nu mensen heel oud (kunnen) worden. Dat betekent dus niet automatisch dat jongeren voorrang krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')