Bron: NRCquote:,,Europa zal hard moeten ingrijpen om te voorkomen dat de pensioenen onbetaalbaar worden'', stelde het Economisch Bureau van ABN Amro deze week in een rapport vast. Als de huidige pensioenstelsels niet worden aangepast, zal dat over vijftig jaar tekorten opleveren die niet meer te financieren zijn. De bevolking in Europa wordt snel ouder en er worden minder kinderen geboren. Daardoor lopen niet alleen de pensioenkosten op, ook de kosten voor de gezondheidszorg. In Nederland wordt nu al 80 procent van de zorgkosten besteed aan bejaarden.
In de toekomst zullen pensioenen en zorg een groeiend deel van het nationaal inkomen voor hun rekening nemen. In Nederland slokten de pensioenkosten in 2000 nog 7,9 procent op van het bruto binnenlands product (bbp). Maar in landen als Italië (14 procent) en Oostenrijk (14,5 procent) was dat bijna twee keer zoveel, zo blijkt uit een vergelijkend onderzoek van de Europese Unie naar de pensioensituatie in de lidstaten. Verandert er niets, dan lopen de kosten alleen al voor de belangrijkste twee economieën in Europa zorgwekkend op: in 2030 zal in Frankrijk 16 procent van het bbp in beslag worden genomen door pensioenlasten, in Duitsland 15,5 procent.
Waarom moet iemands leven eigenlijk altijd tot zo'n beetje het oneindige worden verlengd?quote:Op zondag 18 april 2004 20:10 schreef ioor het volgende:
nee ben ik het niet mee eens, ouderen hebben veel meer kwaaltjes dan jonge mensen en hebben meer hulp nodig.
omdat er andere mensen zijn die om die mensen geven en die geven dan het plantje iedere dag water om het zo maar eens te zeggen.quote:Op zondag 18 april 2004 20:14 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Waarom moet iemands leven eigenlijk altijd tot zo'n beetje het oneindige worden verlengd?
Een heel goeie vraag. Ik vraag me af of doktoren zichzelf die vraag niet ook eens serieus moeten gaan stellen. Onze gezondheid wordt steeds beter, maar waarom moeten we oudere mensen tot in het oneindige blijven oplappen? Ik pleit er niet voor om ze vanaf hun 75e maar in te laten slapen, maar het wordt wel een beetje krankzinnig hier en daar.quote:Op zondag 18 april 2004 20:14 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Waarom moet iemands leven eigenlijk altijd tot zo'n beetje het oneindige worden verlengd?
Dat gebeurt ook niet, artsen maken die afweging nu ook al. Iemand van 80 krijg geen donorhart meer b.v.quote:Op zondag 18 april 2004 20:14 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Op zich is het niet zo erg, maar mensen worden steeds ouder, stoppen eerder met werken, en wij maar belasting betalen om hun in leven te houden op den duur...quote:Op zondag 18 april 2004 20:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Een heel goeie vraag. Ik vraag me af of doktoren zichzelf die vraag niet ook eens serieus moeten gaan stellen. Onze gezondheid wordt steeds beter, maar waarom moeten we oudere mensen tot in het oneindige blijven oplappen? Ik pleit er niet voor om ze vanaf hun 75e maar in te laten slapen, maar het wordt wel een beetje krankzinnig hier en daar.
Dus jij wilt niet iedereen recht laten hebben op dezelfde zorg en mogelijkheden tot zorg en vindt dan ook nog dat dit socialer! is? Je vergeet volgens mij dan toch echt de letter a ervoor te zetten!quote:Op zondag 18 april 2004 20:01 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom beginnen we de regel "Iedereen heeft recht op zorg" niet eens op de schop te nemen. Ik kan het niet over mijn hart krijgen dat vele jonge mensen sterven omdat bejaarden 'hun' zorg innemen. Moet er niet een leeftijdsgrens worden gesteld aan wanneer iemand een orgaandonatie krijgt toegewezen en hebben jonge mensen niet meer recht dan ouderen als het bijvoorbeeld gaat om de positie van een lange wachtlijst? Dit lijkt mij socialer. Of zijn jullie het hiet niet mee eens?
Dus de stelling wordt: "Jonge mensen hebben meer voorrang op gezondheidszorg dan ouderen"
Klinkt voor jou misschien hard, maar ja! Het compleet wegnemen van medische zorg gaat mij ook te ver. Neemt niet weg: Iemand van 20 heeft nog een heel leven voor zich, in tegenstelling tot iemand van achterin de 60.quote:Op zondag 18 april 2004 20:26 schreef JaapB het volgende:
En hoe zou jij het vinden als die oudere jouw vader of moeder zou zijn, als het iemand is die jou persoonlijk heel lief en dierbaar is? Vind je dan nog dat jij het recht hebt om egoïstisch te stellen dat die oudere geen recht heeft op zorg?
Leg eens uit hoe het kan zijn dat ik egoïstisch ben als ik stel dat iedereen recht op zorg moet kunnen hebben? Dat snap ik niet.quote:Op zondag 18 april 2004 21:07 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Klinkt voor jou misschien hard, maar ja! Het compleet wegnemen van medische zorg gaat mij ook te ver. Neemt niet weg: Iemand van 20 heeft nog een heel leven voor zich, in tegenstelling tot iemand van achterin de 60.
Jouw instelling is net zo egoïstisch, want omdat jij de ander niet kent moet die maar wacht op medische zorg.
De theorie is mooi, praktijk is anders. Ik ben het met je theorie 100% eens, maar wat zou jij willen als je een afweging zou moeten maken.quote:Op zondag 18 april 2004 21:09 schreef JaapB het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe het kan zijn dat ik egoïstisch ben als ik stel dat iedereen recht op zorg moet kunnen hebben? Dat snap ik niet.
I'm a pioneer in politicsquote:Op zondag 18 april 2004 20:58 schreef DaveM het volgende:
Wel een gedurfde stelling
Tuurlijk, maar op dat moment ben ik niet objectief meer.quote:de vraag is alleen of jij op je 70e ook zegt:
"Laat maar zitten dat donorhart, geef maar aan een jongere en laat mij maar inslapen"
Wat ik heel belangrijk vind is ook de waarde van het leven en overleven. Iemand van 20 redden om hem of haar voor de rest van zijn/haar leven tot een vegeterend leven te veroordelen is zondermeer onmenselijk. Iemand van 60 laten sterven die mogelijk nog 20 jaar een goed leven zou hebben om iemand van 20 een vegeterend leven te kunnen geven is al helemaal uitgesloten.quote:Op zondag 18 april 2004 21:17 schreef pberends het volgende:
[..]
De theorie is mooi, praktijk is anders. Ik ben het met je theorie 100% eens, maar wat zou jij willen als je een afweging zou moeten maken.
Hou daar nou eens over op het is zo onzinnig, wat dacht ja van mensen die te vet eten, mensen die te hard rijden, mensen die niet uit kijken bij het oversteken, onhandige mensen. Dat is gewoon niet te doen op een eerlijke manier.quote:Op zondag 18 april 2004 20:09 schreef thetruth het volgende:
Oneens, wat ik wel een goede zaak zou vinden: Rokers, moordenaars, alcoholisten etc. komen na de 'andere' mensen
En je vergeet maar effe voor het gemak dat zij Nederland na de oorlog weer helemaal hebben opgebouwd? Dat is dan je dank voor de welvaart die jij nu hebt?quote:Op zondag 18 april 2004 20:21 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Op zich is het niet zo erg, maar mensen worden steeds ouder, stoppen eerder met werken, en wij maar belasting betalen om hun in leven te houden op den duur...
dat is zo vervelend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |