quote:Hoe red ik mijn relatie, een uurtje geleden vertelde mijn vriendin dat ik haar morgen mag overtuigen van mijn liefde voor haar.
Hoe doet ik dat?
quote:
Een meisje waar ik verliefd op ben heeft nog een vriend en ik kom daar aardig vaak.
Dan ben ik daar en het is altijd heel erg gezellig, en ze zoent me ook gewoon als ik daar ben ( geen tong).
Laatst zoende ze me ook en toen wou ik iets verder gaan( tong welteverstaan) maar toen zei ze: ik heb nog met (naam vriend) he!
Laatst toen het bijna uit was met haar en haar vriend zei ze ook telkens op MSN: Heej nieuw vriendje enzo.
Ik ben al heel lang verliefd op haar, wat moet ik doen?
Je gaat dus wildvreemde mensen vragen of zij voor jou willen kiezen of oplossing bedenken met betrekking tot mensen die zij totaal niet kennen.quote:
Ik heb twee exen die met me willen daten.... Maareh 'probleem' is.. weet niet wat ik moet doen.. voor wie ik eigenlijk wil gaan, vind X1 nog steeds leuk eigenlijk... en tja X2 ook wel, maar niet zo erg als X1. Wie moet ik kiezen?
't Is op zich nog een prima verhaal. Het jammere is alleen dat er in het tweede deel teveel op het micro-gedeelte van de problematiek wordt gefocust.quote:Op zondag 11 april 2004 17:13 schreef Allan24 het volgende:
*ahem* samenvatting?![]()
Verschilletje: Als je naar de Tina schreef, duurde het weken voor je antwoord had. Met Internet heb je dat binnen een paar tellen. Dus in de Tina tijd had je nog de tijd om er zelf over na te denken. Nu is het puur gemakzucht.quote:Op zondag 11 april 2004 17:19 schreef KieWie het volgende:
[..]
't Is op zich nog een prima verhaal. Het jammere is alleen dat er in het tweede deel teveel op het micro-gedeelte van de problematiek wordt gefocust.
Ik vraag me af of de samenleving niet altijd al zo dom is geweest. We komen er alleen nu pas achter omdat wijzelf wel slimmer (lijken te) worden, maar bovenal door de verbeterde technieken om zulke domheid onder ogen te kunnen komen. Vroeger hadden ze hulprubrieken in de Tina, met een beperkt aantal te behandelen brieven; op FOK! kan elke dommerd aan talloze andere dommerds om advies vragen.
Sterk stuk!quote:Op zondag 11 april 2004 17:09 schreef kastanova het volgende:
Je gaat dus wildvreemde mensen vragen of zij voor jou willen kiezen of oplossing bedenken met betrekking tot mensen die zij totaal niet kennen.
En het erge is, er zijn daadwerkelijk mensen die reageren alsof ze het wiel opnieuw uitvinden en ook nog echt gaan vertellen wie hij moet kiezen.
En dan hebben we het nog niet eens over de onderwerpen die doorspekt zijn met zelfmedelijden waar ook nog eens door de aanwezige huis-tuin-en-keukenpsychologen op ingegaan wordt.
"Omarm het kind in jezelf", "Sluit vrede met je eigen ik" en "Vertrouw op mijn raad, het zal je helpen, ik ga zelf ook nog maar 4 keer in de week naar therapie" zijn dan ook uitspraken die bloedserieus, op het forum uitgespuwd worden door zelfverklaarde hulpverleners met de levenservaring en mensenkennis van een krekel in zijn embryonale fase.
En hoewel de meerderheid van de jeugd veelal reeds in het bezit is van een door de school-, bijbaan- of huispsycholoog opgelegde psychische stoornis, zijn er altijd van wel medestanders aanwezig die je een nieuwe of extra stoornis aanpraten.
Je vertelt een verhaal over vergeten huiswerk en ze staan te springen om je te dood te gooien met allerlei symptomen van zelfverwaarlozing veroorzaakt door jeugdtrauma's omdat je zelf ook vaak vergeten werd en dat de enige oplossing bestaat uit het in de embryohouding liggen in een zweterig gymzaaltje met je mede-, in zelfmedelijden wentelende en psychische stoornissen zoekende lotgenoten, waarmee je na afloop grouphugs doet.
God ja, praat elkaar zoveel mogelijk psychoses aan waar je de verantwoordelijkheid op af kunt schuiven zodat je zelf geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen.
En als dat niet werkt, vraag je gewoon op een forum wat je moet doen, zodat je daar de schuld op af kunt schuiven als de baggertips niet werkten.
Ja... meer dan 161 karakters achter elkaar lezen is de gemiddelde sms'er niet gewendquote:Op zondag 11 april 2004 17:21 schreef SwOoSh het volgende:
cholera anders maak je ff een samenvatting
Luie pad, lees het maar, net alsof je iets beters te doen hebt.quote:Op zondag 11 april 2004 17:21 schreef SwOoSh het volgende:
kort gezegd, (zoals ik globaal zag), het gaat over die van trieste mensen die het niet snappen op het gebeid van , redelijk, 'simpele' dingen. waarvan je altijd denkt ..quote:Op zondag 11 april 2004 17:13 schreef Allan24 het volgende:
*ahem* samenvatting?![]()
(and this post was incorrect , zie ik nuquote:Op zondag 11 april 2004 17:23 schreef godard_k het volgende:
[..]
kort gezegd, (zoals ik globaal zag), het gaat over die van trieste mensen die het niet snappen op het gebeid van , redelijk, 'simpele' dingen. waarvan je altijd denkt ..![]()
(haal ik uit de quotes)
het liefste gebruiken ze nog 'als jouw'quote:Op zondag 11 april 2004 17:26 schreef boyv het volgende:
Het leuke is ook nog dat alle breezer-figuren altijd "dan jou" en "als jou" gebruiken, met als excuus je weet toch wel wat ik bedoel, jezus, ja boeiend! Want daarnaast klagen ze wel over Turken/Marokkanen die de Nederlandse taal niet volledig beheersen.
vandaar ook mijnquote:Op zondag 11 april 2004 17:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En al die miepers over 'samenvatting' bewijzen het gelijk van Kasta nog eens ook!
Jij wel. De anderen niet.quote:Op zondag 11 april 2004 17:30 schreef Allan24 het volgende:
[..]
vandaar ook mijnen
ik stoor me eik daar nog het minst aan, ik stoor mij nog het meest aan die nieuwbedachte woorden bijna, zoals; wat seitie than? ('than' op zijn nederlands)quote:Op zondag 11 april 2004 17:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
het liefste gebruiken ze nog 'als jouw'
Dat is dan al de cesuur tussen jou (jouwquote:Op zondag 11 april 2004 17:31 schreef godard_k het volgende:
[..]
ik stoor me eik daar nog het minst aan, ik stoor mij nog het meest aan die nieuwbedachte woorden bijna, zoals; wat seitie than? ('than' op zijn nederlands)
Dat is gewoon het wegpleuren vd hele test!quote:Op zondag 11 april 2004 17:32 schreef boyv het volgende:
Hier op school zijn zelfs speciale dyslectie-pasjes, als je zo'n ding hebt mag je langer doen over bepaalde toetsen en letten ze minder op grammatica-fouten, blergh.
owhquote:Op zondag 11 april 2004 17:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jij wel. De anderen niet.
Inderdaad, als je bijvoorbeeld later op je werk iets te laat inleverd krijg je ook een klap op je kop. Dan kun je ook niet ff snel je dyslectie-pas laten zien. En als ZIJ(!) iets niet snappen, moeten ZIJ(!) daar iets aan doen, de smoes van dyslectie is een ontwijking, geen oplossing.quote:Op zondag 11 april 2004 17:34 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Dat is gewoon het wegpleuren vd hele test!
Face it, zij kunnen die test niet halen DUS beheersen ze die vaardigheid niet goed genoeg! Moeten ze dus niet de test aan gaan passen! Daarmee is die hele test niet meer legitiem. Immers iemand met een diploma kan dus niet altijd dat niveau NLs aan!
'me vriendin' is spreektaal togquote:Op zondag 11 april 2004 17:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is dan al de cesuur tussen jou (jouw) en mij (mijn
). Ik ben nog van de generatie die gewoon op school geleerd heeft dat er verschil is tussen persoonlijke voornaamwoorden en bezittelijke voornaamwoorden. En dat door elkaar gebruiken een doodzonde is. Net als dat 'me'. 'Me vriendin'.. Jezus....
quote:Op zondag 11 april 2004 17:21 schreef SwOoSh het volgende:
Daar heb je je samenvatting.quote:Kasta..., herkenbaar stuk...
Maar god jongen... je druk maken is nutteloos. We hebben het hier over een compleet verloren generatie, waarbij zelfs diverse jeugdwerkers en psychiaters (AD Magazine. Verleden week zaterdag) aangeven dat het huidige knuffelklimaat een stel egocentrische edoch dom geboren en niets bijgeleerde zakken oplevert waar de maatschappij nog jaren 'plezier' van heeft.
Nee. 'me' is GEEN bezittelijk voornaamwoord. En al helemaal niet in schrijftaal. En spreektaal =/= schrijftaalquote:Op zondag 11 april 2004 17:37 schreef godard_k het volgende:
[..]
'me vriendin' is spreektaal tog(seitie is bijvoorbeeld gewoon echt helemaal verzonnen eik)
beetje afkorten kan geen kwaad vind ik, maar waar ligt de grens dan zonder de taalpurist uit te gaan hangen?quote:Op zondag 11 april 2004 17:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Net als dat 'me'. 'Me vriendin'.. Jezus....
ik had het over spreek taalquote:Op zondag 11 april 2004 17:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. 'me' is GEEN bezittelijk voornaamwoord. En al helemaal niet in schrijftaal. En spreektaal =/= schrijftaal
quote:
Er zijn echte dyslectici. Maar ik ken er 2 en die doen er alles aan om het te verbergen. Lopen er niet mee te koop en lezen zoveel mogelijk om hun woordenschat bij te poetsen. Ze gaan zeker niet zielig zitten doen. Het aantal dyslectici slaat ook nergens meer op. Op school (vroegah) was er één. Die had een medisch bewijs en wat dies meer zij. Tegenwoordig is iedere jan of mien eikel die te belazerd is om moeite te doen voor spelling ineens dyslectisch..
'me' hoort helemaal niet in dat rijtje thuis. Zo simpel is het. Als je 'mijn' zo nodig korter wilt schrijven, maak je er "m'n" van.quote:Op zondag 11 april 2004 17:41 schreef PankPinther het volgende:
[..]
beetje afkorten kan geen kwaad vind ik, maar waar ligt de grens dan zonder de taalpurist uit te gaan hangen?
mijn vriendin
m'n vriendin
me vriendin
muh vriendin
doe eens
doe 'ns
doe is
(die laatse erger ik me best wel aan)
Daar heb ik ook een hekel aan als men het gaat gebruiken zodat ze minder hoeven te doen.quote:Op zondag 11 april 2004 17:32 schreef boyv het volgende:
Ik zat ook 2 jaar bij een zogenaamd dyslectisch wijf in de klas, het enige wat zij deed in de klas was klagen over hoe moeilijk alles wel niet is. Als ze haar teringbek nou eens houd en gewoon wat extra tijd erin steekt is het probleem zo opgelost, maar als je dyslectie hebt hoeft dat dus niet.
Hier op school zijn zelfs speciale dyslectie-pasjes, als je zo'n ding hebt mag je langer doen over bepaalde toetsen en letten ze minder op grammatica-fouten, blergh.
Klagen over dingen bewijst gewoon jouw eigen tekortkomingen, hoer.
Dat is niet echt iets van de laatste tijd, het bestaat al een hele tijd en ooit noemden ze dat gewoon woordblind net zoals iemand kleurenblind kan zijn. (Is daar ook zo'n chique woord voor?)quote:Op zondag 11 april 2004 17:26 schreef Robert_Jensen het volgende:
dyslectie
Volgens mij wordt dat gewoon 1-2-3 bepaald als je wat moeite hebt met bepaalde stof. Meestal moet je ook bewijs daarvan hebben maar dat is ook weer niet zo moeilijk, ik bedoel maar, zo'n test is makkelijk te vervalsen.quote:Maar over die dislexie pasjes, krijgen ze die zomaar? Of hebben ze er een test moeten afleggen bij een officiële instantie?
Tuurlijk is dat het voor een deel. Maar vroeger warenm woordblinde kinderen beschaamd om hun probleem en deden extra hun best. Tegenwoordig is het 'vet, hip, cool' om dyslectisch te zijn, dus men wentelt zich erin en misbruikt het.quote:Op zondag 11 april 2004 17:47 schreef Eightball het volgende:
[..]
Dat is niet echt iets van de laatste tijd, het bestaat al een hele tijd en ooit noemden ze dat gewoon woordblind net zoals iemand kleurenblind kan zijn. (Is daar ook zo'n chique woord voor?)
Het lijkt er inderdaad op dat als een kind maar iets moeite met spelling heeft, er een label op wordt geplakt.
Toen ik nog op school zat kwam je dat af en toe weleens tegen, tegenwoordig heb ik het idee dat er in iedere klas wel 2 of 3 zitten. Dan vraag ik me toch af of het geen kwestie van concentratie, remedial teaching en goede begeleiding van het kind is, in plaats van het in het medische te trekken.
Dat doen ze omdat dyslectische mensen langzamer lezen dan iemand zonder dyslectie, ze zijn immers woordblind: zowel actief (spellen) als passief (lezen).quote:Op zondag 11 april 2004 17:45 schreef nikky het volgende:
En persoonlijk vind ik het onzin om de tijd langer te maken. Want als je echt dislexie hebt dan weet je ook na tien minuten niet hoe je iets wel of niet moet schrijven.
Het boeit toch geen zak of je snel/langzaam kunt lezen bij bijvoorbeeld een wiskunde toets? Het enige wat je dan moet lezen bestaat uit 1 à 2 regeltjes tekst, en om daarom nou een kwartier extra tijd voor te geven.quote:Op zondag 11 april 2004 17:49 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Dat doen ze omdat dyslectische mensen langzamer lezen dan iemand zonder dyslectie, ze zijn immers woordblind: zowel actief (spellen) als passief (lezen)..
Ik jasquote:Op zondag 11 april 2004 17:48 schreef KieWie het volgende:
En nee, het verhaal over 'spreektaal' gaat echt niet op. De dag dat ik het heb over 'me fiets' of 'me huis' jas ik een kogel door m'n hoofd...
Dat is het ook. Onder het motto: "Waarom zou je je uitsloven als je het ook zo voor elkaar kunt krijgen dat je er helemaal niets voor hoeft te doen?". Het wordt tijd dat dat weer eens wordt teruggedraaid.quote:Op zondag 11 april 2004 17:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tuurlijk is dat het voor een deel. Maar vroeger warenm woordblinde kinderen beschaamd om hun probleem en deden extra hun best. Tegenwoordig is het 'vet, hip, cool' om dyslectisch te zijn, dus men wentelt zich erin en misbruikt het.
Dat was ongeveer de strekking van het AD artikel waar ik aan refereerdequote:Op zondag 11 april 2004 17:53 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Dat is het ook. Onder het motto: "Waarom zou je je uitsloven als je het ook zo voor elkaar kunt krijgen dat je er helemaal niets voor hoeft te doen?". Het wordt tijd dat dat weer eens wordt teruggedraaid.
En dat vind ik dus belachelijk. Je kunt zonder testen en onderzoeken niet zeggen dat iemand dislexie heeft. En als je dus problemen hebt met een bepaalde stof krijg je dus zo'n pasje?quote:Op zondag 11 april 2004 17:47 schreef boyv het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat gewoon 1-2-3 bepaald als je wat moeite hebt met bepaalde stof. Meestal moet je ook bewijs daarvan hebben maar dat is ook weer niet zo moeilijk, ik bedoel maar, zo'n test is makkelijk te vervalsen.
Dat denk ik ook. Niet alleen bij dyslectie maar ook bij andere 'aandoeningen'.quote:Op zondag 11 april 2004 17:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tuurlijk is dat het voor een deel. Maar vroeger warenm woordblinde kinderen beschaamd om hun probleem en deden extra hun best. Tegenwoordig is het 'vet, hip, cool' om dyslectisch te zijn, dus men wentelt zich erin en misbruikt het.
Huh? Wat doe ik verkeerd dan?quote:Op zondag 11 april 2004 17:52 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik jas
Hij jast
Wij jassen
Way to go taalpurist
'jassen' is geen werkwoord in de betekenis zoals jij het gebruiktquote:Op zondag 11 april 2004 17:55 schreef KieWie het volgende:
[..]
Huh? Wat doe ik verkeerd dan?
Je bent in de veronderstelling dat 'jassen' een daadwerkelijk groene boekje goedgekeurd werkwoord is?quote:Op zondag 11 april 2004 17:55 schreef KieWie het volgende:
[..]
Huh? Wat doe ik verkeerd dan?
Ik mag toch ook niet aannemen dat voor wiskunde toetsen dyslectiekaarten gebruikt worden ?quote:Op zondag 11 april 2004 17:51 schreef boyv het volgende:
[..]
Het boeit toch geen zak of je snel/langzaam kunt lezen bij bijvoorbeeld een wiskunde toets? Het enige wat je dan moet lezen bestaat uit 1 à 2 regeltjes tekst, en om daarom nou een kwartier extra tijd voor te geven.
Kijkquote:Op zondag 11 april 2004 17:49 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Dat doen ze omdat dyslectische mensen langzamer lezen dan iemand zonder dyslectie, ze zijn immers woordblind: zowel actief (spellen) als passief (lezen)..
Z'n terechte frustratie uiten, zoals ook gemeld wordt door TSquote:Op zondag 11 april 2004 17:56 schreef rena het volgende:
Wat wil je met dit stukje bereiken?
Sorry, sorry! Erg netjes staat het natuurlijk niet. In de context van een kogel door m'n hoofd schieten vond ik het wel kunnen, daar de boodschap ook niet te serieus moet worden genomen.quote:Op zondag 11 april 2004 17:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je bent in de veronderstelling dat 'jassen' een daadwerkelijk groene boekje goedgekeurd werkwoord is?
He! Jij ook al!?quote:Op zondag 11 april 2004 17:59 schreef Keroppi het volgende:
Nee, ik heb echt geen slecht wiskunde inzicht, ik heb dyscalculatie!
Had ik dat maar geweten. Dat had me heel wat uren bijles bespaardquote:Op zondag 11 april 2004 18:00 schreef SuperUli het volgende:
[..]
He! Jij ook al!?
jas·sen1 (onov.ww.)quote:Op zondag 11 april 2004 17:52 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik jas
Hij jast
Wij jassen
Way to go taalpurist
Spuit 11quote:Op zondag 11 april 2004 18:04 schreef Slarioux het volgende:
[..]
jas·sen1 (onov.ww.)
1 een kaartspel spelen
jas·sen2 (ov.ww.)
1 [inf.] (aardappels) schillen
"Jassen" staat er niet bij in die context, maar het is wel een werkwoord.
quote:Op zondag 11 april 2004 18:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Spuit 11
Je bent gewoon een domme BrEzAh-eikel. Logisch, anders was je geen modquote:Op zondag 11 april 2004 18:05 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ik ben dislekties hOoR!
-edit-
En de quote is ookal stuk.
Wás. Eerst even een weekje van mijn burn-out genieten in Spanjequote:Op zondag 11 april 2004 18:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je bent gewoon een domme BrEzAh-eikel. Logisch, anders was je geen mod
Niemand, maar dat is wel de reden waarom dyslectici een half uur meer tijd krijgen bij bijv. de eindexamens.quote:Op zondag 11 april 2004 17:57 schreef nikky het volgende:
KijkEen vooroordeel
![]()
Wie zegt dat alle dislectische mensen langzamer lezen?
Oke eindexamens kan ik me nog voorstellen. Maar voor een proefwerk?quote:Op zondag 11 april 2004 18:11 schreef keeper het volgende:
[..]
Niemand, maar dat is wel de reden waarom dyslectici een half uur meer tijd krijgen bij bijv. de eindexamens.
Hmm, het verbaast me dat hij niet 'de kantine... haar' in afwisselend upper en lower case heeft geschreven.quote:-× *¤.,;´¯`-´¯`;,.¤*×-®0××t@®-×*¤.,;´¯`-´¯`;,.¤*×-(8)de kantine is niet best maar wel beter dan je haar:P
Ik heb, dat ik weet, één dyslectische klasgenote. Die heeft geen extra tijd gekregen voor toetsen, ook nooit gehad, voor zover ik weet.quote:Op zondag 11 april 2004 18:14 schreef nikky het volgende:
[..]
Oke eindexamens kan ik me nog voorstellen. Maar voor een proefwerk?Wat een onzin zeg.
Waarom dan ?quote:Op zondag 11 april 2004 18:14 schreef nikky het volgende:
[..]
Oke eindexamens kan ik me nog voorstellen. Maar voor een proefwerk?Wat een onzin zeg.
Ik zeg toch ook niets over wat ik vind van langere tijd geven bij toetsen voor dyslectische kinderen, ik leg alleen maar uit wat de reden is van het geven van die langere tijd.quote:Op zondag 11 april 2004 18:42 schreef boyv het volgende:
Omdat het probleem niet bij het proefwerk ligt, maar bij de persoon zelf. Als iemand bv. moeite heeft met lezen moet HIJ daaraan werken, het moet die persoon niet te makkelijk gemaakt worden.
Het was niet om je aan te vallen hoor, maar ik wordt ziek van mensen die alles meteen labelen als er iets mis is. En dat van Nikky snap ik ook niet, voor een examen heb je meestal ruim de tijd, en je bent dan ook meestal ruim binnen de tijd klaar, iemand met dyslectie zou het dus ook moeten redden.quote:Op zondag 11 april 2004 18:49 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niets over wat ik vind van langere tijd geven bij toetsen voor dyslectische kinderen, ik leg alleen maar uit wat de reden is van het geven van die langere tijd.
En omdat ik ook niet snap waarom Nikky het bij examens wel vindt kunnen en bij toetsen niet. Een toetsingsmoment is toch een toetsingsmoment, en als die persoon "eraan moet werken", zoals jullie zeggen, dan moet ie dat op tijd lezen toch wel kunnen tegen de tijd dat ie eindexamen doet ?
Een proefwerk is meestal makkelijk te doen in een uur omdat je namelijk niet zo lang hoeft te zitten ( je hoeft maar relatief kort je concentratie te houden). Als je examen gaat doen dan ben je heel lang en erg veel aan het lezen en is moeilijker voor iemand met dislectie omdat je dan bv twee uur lang je concentratie moet vasthouden. En hoelanger het duurt des te meer je moeite gaat krijgen met het "begrijpend" lezenquote:Op zondag 11 april 2004 19:04 schreef boyv het volgende:
[..]
Het was niet om je aan te vallen hoor, maar ik wordt ziek van mensen die alles meteen labelen als er iets mis is. En dat van Nikky snap ik ook niet, voor een examen heb je meestal ruim de tijd, en je bent dan ook meestal ruim binnen de tijd klaar, iemand met dyslectie zou het dus ook moeten redden.
quote:Op zondag 11 april 2004 20:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Voorbeeldje van diverse punten uit dit topic: Moet je wat meenemen? Allemaal even volposten.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
toen ik op het vwo zat was er misschien eentje per klas ofzo dyslectisch.quote:Op zondag 11 april 2004 20:02 schreef Piro het volgende:
Nog even over dat dyslectie gezeik.
Bij mij in de klas is echt zowat de helft dyslectisch, en dan overdrijf ik niet.
Bel gaat, helft gaat weg, helft blijft zitten onder het mom van ik ben dyslectisch, en als het zo zie als ik naar de kantine loop is zowat de helft van de verdomme school dyslectisch.
Nee, stelletje achterlijke boeren, jullie zijn niet dyslectisch!
Jullie zijn een belediging voor de standaard die we met het onderwijs neer willen zetten.
Als dit luie tuig de HAVO moet halen vraag ik me af wat voor waarde dat diploma eigenlijk nog heeft.
Tja, jij bent wel het typische voorbeeld van de personen welke topicstarter bedoelt.quote:Op zondag 11 april 2004 20:18 schreef Ole het volgende:
Nee, dan de generatie uit de begin 70-er jaren.. De vrijheid-blijheid- generatie, de alles-moet kunnen generatie, de liefde-en-sex-zijn- heel-iets-anders generatie..!
De 'producten' van de sexuele revolutie...
Zit ik afgelopen vrijdag lekker te chillen in mijn stamkroeg, komt er zo'n groepje van die vrijgevochten vijftigers binnen. Blijven hangen in de 70's. Een getrouwd stel, een lesbiënne, en een weduwe.
Prima hoor, maar val mij er niet mee lastig! Een uurtje en tig drankjes later, zit ineens die kerel met die lesbo te kleffen..![]()
en niet eventjes hoor, dat ging maar door..
![]()
![]()
![]()
Van ellende maar weggegaan...
Doe dat volgende keer lekker thuis ja! Die vijftigers van tegenwoordig![]()
![]()
![]()
![]()
Nee Swets, mensen die jong waren in de jaren 70 bedoelt hij. En die zijn toch echt tegen/ in de 50....quote:Op zondag 11 april 2004 20:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, jij bent wel het typische voorbeeld van de personen welke topicstarter bedoelt.
Mensen van begin jaren 70 zijn nu halverwege de dertig namelijk... Niet in de vijftig.
Pardon? Ik ben zelf opgevoed in de jaren 70 en mijn kinderen hebben prima normen en waarden. En halen goede cijfers voor Nederlands, zijn niet dyslectisch (al dan niet fake), hebben geen ADHD, lopen niet bij Bureau Halt en zijn het eigenlijk met veel van Kasta's punten hartgrondig eens.quote:Op zondag 11 april 2004 21:04 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee Swets, mensen die jong waren in de jaren 70 bedoelt hij. En die zijn toch echt tegen/ in de 50....
Dat is <niet geheel toevallig> ook de generatie die mijn/onze generatie heeft op moeten voeden..... en zie daar de verklaring: Hoe kun je je kinderen goed opvoeden als je zelf totaal geen norm besef hebt??
Dat staat er niet.quote:Op zondag 11 april 2004 21:04 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee Swets, mensen die jong waren in de jaren 70 bedoelt hij. En die zijn toch echt tegen/ in de 50....
Er zijn legio verklaringen te verzinnen. Maar om de schuld nu maar gelijk af te wentelen van eigen falen....quote:Dat is <niet geheel toevallig> ook de generatie die mijn/onze generatie heeft op moeten voeden..... en zie daar de verklaring: Hoe kun je je kinderen goed opvoeden als je zelf totaal geen norm besef hebt??
Denkfoutje van jou, mensen die nu ongeveer 50 zijn waren begin jaren 70 in hun jeugdquote:Op zondag 11 april 2004 20:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, jij bent wel het typische voorbeeld van de personen welke topicstarter bedoelt.
Mensen van begin jaren 70 zijn nu halverwege de dertig namelijk... Niet in de vijftig.
Same here, en ik zit in 'die generatie'.quote:Op zondag 11 april 2004 21:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Pardon? Ik ben zelf opgevoed in de jaren 70 en mijn kinderen hebben prima normen en waarden. En halen goede cijfers voor Nederlands, zijn niet dyslectisch (al dan niet fake), hebben geen ADHD, lopen niet bij Bureau Halt en zijn het eigenlijk met veel van Kasta's punten hartgrondig eens.
Correct. Maar zo interpreteer ik het, en ik vermoed dat hij het ook zo bedoelde.quote:Op zondag 11 april 2004 21:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat staat er niet.
[..]
Er zijn inderdaad legio verklaringen. Maar ik zou zeggen: geef er eens een paar ook daar werkelijk reeel zijn.quote:Er zijn legio verklaringen te verzinnen. Maar om de schuld nu maar gelijk af te wentelen van eigen falen....
Dan lijk ik op jouw kinderen en jij eventueel op mijn ouders. Maar 2 voorbeelden zijn natuurlijk niet echt overtuigend bewijs van het tegendeel.quote:Op zondag 11 april 2004 21:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Pardon? Ik ben zelf opgevoed in de jaren 70 en mijn kinderen hebben prima normen en waarden. En halen goede cijfers voor Nederlands, zijn niet dyslectisch (al dan niet fake), hebben geen ADHD, lopen niet bij Bureau Halt en zijn het eigenlijk met veel van Kasta's punten hartgrondig eens.
Een vooroordeel?! Langzamer en/of foutiever lezen is één van DE kenmerken van dylexie!quote:Op zondag 11 april 2004 17:57 schreef nikky het volgende:
[..]
KijkEen vooroordeel
![]()
Wie zegt dat alle dislectische mensen langzamer lezen?
Niet zo lullig doen Tijn, ze is dyslectisch.quote:Op zondag 11 april 2004 21:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een vooroordeel?! Langzamer en/of foutiever lezen is één van DE kenmerken van dylexie!
goh...quote:Op zondag 11 april 2004 20:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
quote:Op zondag 11 april 2004 21:14 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Correct. Maar zo interpreteer ik het, en ik vermoed dat hij zij het ook zo bedoelde.
[..]
je werkt in een kroeg met een woonkamer?quote:Op zondag 11 april 2004 17:09 schreef kastanova het volgende:
Het werd alleen maar drukker, dus na een kwartier ga ik eens op zoek; zit ze in de woonkamer met haar laarsjes uit op de bank tv te kijken met een sigaretje in haar hand!
En dat van die WAO cultuur (burnout, psychische druk etc.), het verhaal in de OP is wat overdreven, maar wel herkenbaar. Gister was "Lijn 25" op nederland 2, ging deze keer over Polen. In Opolen (stad in Polen) stond het daar vol van arbeidsbureau's helemaal gericht op Nederland, die uitzendkrachten vanuit Polen in in Nederland laten werken. Ik krijg steeds meer het idee dat er veel werk ligt, waar wij ons te goed voor voelen, overgekwalificerd, lui.quote:Soms krijg je niet je zin. Maar dat zijn we niet meer gewend he? In een tijd van instant bevrediging, instant succes, instant dit, instant dat.. Oh ik ben niet tevreden over mijn anus, hup.. anustransplantatie. Dat kan niet, je krijgt niet altijd je zin. "Ja maar, ik wil ik wil ik wil" dat kan nu niet "Ja maar, ik wil ik wil ik wil" dat KAN nu niet. "Ja maar wat moet ik dan?" balen.. gewoon balen.. laat de teleurstelling door je heen gaan. MENS, DURF TE BALEN!
Nee, dat heeft te maken met het feit dat Polen gewoon goedkoper zijn. Er zijn zat werklozen die het werk willen en kunnen doen, maar die zijn te duur, vindt men.quote:Op zondag 11 april 2004 22:01 schreef BdR het volgende:
En dat van die WAO cultuur (burnout, psychische druk etc.), het verhaal in de OP is wat overdreven, maar wel herkenbaar. Gister was "Lijn 25" op nederland 2, ging deze keer over Polen. In Opolen (stad in Polen) stond het daar vol van arbeidsbureau's helemaal gericht op Nederland, die uitzendkrachten vanuit Polen in in Nederland laten werken. Ik krijg steeds meer het idee dat er veel werk ligt, waar wij ons te goed voor voelen, overgekwalificerd, lui.Wat dat betreft zijn de nieuwe lidstaten straks misschien wel een eye-opener..
quote:Op zondag 11 april 2004 22:00 schreef Ole het volgende:
[..]
quote:Op zondag 11 april 2004 17:25 schreef Peewee het volgende:LEUK!
Maar helaas heel erg herkenbaar.
"De generatie van begin jaren 70"...quote:Op zondag 11 april 2004 21:54 schreef Ole het volgende:
Lezen Swets..![]()
Aha!quote:heb het maar even aangepast..
Ik bedoelde dus de 'jeugd' van begin jaren '70...
Daar is geen oplossing voor. Ik merk het ook in mijn werk, waar ik toevallig veel jonge mensen als medewerkers heb. En die gasten komen te laat, ik zeg er vervolgens wat van en dan zijn ze verbolgen.quote:Op zondag 11 april 2004 22:05 schreef MaartenGrendel het volgende:
Herkenbaar stukje, het ligt inderdaad in dezelfde lijn als het artikel in het AD Magazine van vorige week (waar Swets ook al naar verwees) dat er een hele generatie compleet de verkeerde kant op gaat, wat grotendeels te danken is aan een veel te lakse opvoeding.
Gelukkig begint men dit nu eindelijk, samen met andere grote maatschappelijke problemen die tot voor kort diep weggestopt waren onder de zachte verstikking van het knuffelbeleid, een beetje te onderkennen.
Echter, weten dat er iets aan de hand is, is niet genoeg.
Ik ben erg benieuwd of Kastanova ook een realistische oplossing heeft voor de problemen die hij zo scherp observeert, want hoe overtuig je mensen die door jarenlange indoctrinatie zo gemakzuchtig zijn geworden dat ze niet wíllen snappen dat ze verkeerd bezig zijn, als ze het überhaupt al begrijpen?
Goede eerste post ventjequote:Op zondag 11 april 2004 22:29 schreef kranky het volgende:
TS, had je niks te doen ofzo..
het Tara Singfarma effectquote:Op zondag 11 april 2004 22:45 schreef nozem het volgende:
Het zit er aan te komen dat die straks niet meer serieus worden genomen door al dat gefake van hun leeftijdsgenootjes.
Ja, precies. Tof, die evolutie. Vooral omdat wij de enige taal hebben waar dat zo rap gebeurt. Ik bedoel, een Nederlander met HAVO-Engels kan zonder al te veel problemen Shakespeare lezen terwijl diezelfde scholier echt moet worstelen met Joost van den Vondel. Erfgoedverkwanseling, dat is het. Niet evolutie, ook niet vernieuwing.quote:Op maandag 12 april 2004 12:48 schreef Geqxon het volgende:
"De nederlandse taal evolueert zich".
quote:Op maandag 12 april 2004 12:57 schreef Geqxon het volgende:
Ook al ken ik Joost van Vondel niet, ik snap je vergelijking.
Waar ik mij persoonlijk het ergst haat, is mensen die zich irriteren aan mijn woordenschat/gebruik. Wat is er in hemelsnaam mis met "spenderen" ?? So what dat ik "pardon" zeg als ik iets niet versta. Gaan ze een beetje miepen en zeiken dat ik zo netjes doe.
Je kan het ook zien dat IK normaal doe, en dat ZIJ onbeschoft zijn.
Als iemand zegt "Ey man, hoe laat ga juh na scorro aight?" vind ik dat behoorlijke verloedering van de Nederlandse taalquote:Op maandag 12 april 2004 13:00 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ik snap dus echt niet wat er mis is met wat ander taalgebruik, misschien iets duurder, maar dat maakt niet uit. Als je niet weet wat de betekenis is, vraag het dan eventjes, en ga diegene die het woord/de woorden gebruikt niet uitlachen.
Neerlands grootste dichter allertijden.quote:Op maandag 12 april 2004 12:57 schreef Geqxon het volgende:
Ook al ken ik Joost van den Vondel niet, ik snap je vergelijking.
Agreed.quote:Op maandag 12 april 2004 13:15 schreef boyv het volgende:
[..]
Als iemand zegt "Ey man, hoe laat ga juh na scorro aight?" vind ik dat behoorlijke verloedering van de Nederlandse taal
Ja, het is "Hey man, hoe laat ga je naar school?", aight hoort er niet bij volgens mij, foutjequote:Op maandag 12 april 2004 13:17 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Agreed.
Wat staat er eigenlijk? "Hey man, hoe laat ga je naar school"? (aight is volgens mij een stopwoordje)
Ik heb vrijwel dagelijks buikpijn, koppijn en voel me brak...quote:Op maandag 12 april 2004 13:26 schreef Geqxon het volgende:
Maar wanneer is het aanstellen?
Ik heb zelf roos in mijn haar en exceem op mijn ogen, alle tekens van andere leiden naar stress (ook al ben ik 15, ik heb wel problemen in de liefde, als dit stress te noemen is).
Maar valt dit hier ook onder? Zelf moet ik het haast wel geloven, ondanks ik alleen in westere geneesmiddelen en oorzaken geloof. Ik zie naast zalfjes en shampoos geen andere opties om er vanaf te komen. Moet ik er echt aan geloven dat het een teken van stress is?
Ik vermoed dat Danny met niet toelaat in de crewquote:Op maandag 12 april 2004 13:24 schreef Jerruh het volgende:
misschien kan je sunnie op de FP vervangen als columnist?. mooi stukkie tekst!!
De TS welquote:Op maandag 12 april 2004 13:39 schreef Fliepke het volgende:
Prachtig iedereen heeft er een mening over, maar bijna niemand schrijft het correct.
D'oh.quote:Op maandag 12 april 2004 13:39 schreef Fliepke het volgende:
Prachtig iedereen heeft er een mening over, maar bijna niemand schrijft het correct.
Way to go!!!!
dys·lexie (de ~ (v.))
1 woordblindheid
.
.
.
natuurlijk.quote:Op maandag 12 april 2004 13:42 schreef kastanova het volgende:
[..]
De TS wel.
De buikpijn was toch van het neuken? En verder, goed topic!quote:Op maandag 12 april 2004 13:33 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik heb vrijwel dagelijks buikpijn, koppijn en voel me brak...
Tja, zal ook vast wel 1 of andere ziekte op te plakken zijn, ik houd het echter gewoon op een kater.
Je bent niet de enige die weet dat het fout NL is.quote:Op maandag 12 april 2004 13:45 schreef Fliepke het volgende:
[..]
natuurlijk..
dit is ook een hele mooie:
U hebt gezocht op enigste:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
En echt bijna iedereen gebruikt enigste...![]()
Er staat niet voor niets [deel 1] in de topictitelquote:Op zondag 11 april 2004 21:22 schreef Djaser het volgende:
ik mis een slot, conclusie, en een idee over hoe het verbeterd zou moeten worden.
Same here.quote:Op maandag 12 april 2004 13:51 schreef engessa het volgende:
Trouwens, nog even een opmerking tussendoor. Mensen maken taalfouten zolang als er taal bestaat. Ik ook en dat vind ik niet eens zo'n probleem. Wat ik wel een probleem vind is de instelling waar dat mee gebeurt, zoals Kasta ook al beschreef, als je mensen er op wijst (of op word gewezen) dat je van die matige reakties krijgt en de onwil om het te verbeteren.
Bij deze, mocht ik dus een fout maken, verbeter mij van harte, gelieve ook even met de juiste uitleg erbij.
kweet dak ni de enigste ben, maarru ut valt muh zo op.quote:Op maandag 12 april 2004 13:47 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Je bent niet de enige die weet dat het fout NL is.
't is toch reactiesquote:Op maandag 12 april 2004 13:51 schreef engessa het volgende:
Trouwens, nog even een opmerking tussendoor. Mensen maken taalfouten zolang als er taal bestaat. Ik ook en dat vind ik niet eens zo'n probleem. Wat ik wel een probleem vind is de instelling waar dat mee gebeurt, zoals Kasta ook al beschreef, als je mensen er op wijst (of op word gewezen) dat je van die matige reakties krijgt en de onwil om het te verbeteren.
Bij deze, mocht ik dus een fout maken, verbeter mij van harte, gelieve ook even met de juiste uitleg erbij.
Het is '... u bent van harte welkom mij te verbeteren. Gelieve er wel even uitleg bij te geven.'quote:Op maandag 12 april 2004 13:51 schreef engessa het volgende:
Jij hebt het over mensen die daadwerkelijk dyslectie hebben. Wij hebben het over aanstellers die te beroerd zijn om iets aan hun lees/schijfkwaliteiten te doen en claimen dat ze dyslectisch zijn. Groot verschil.quote:Op maandag 12 april 2004 14:05 schreef manny het volgende:
Het dyslectie protocol waarmee de leerkrachten, intern begeleiders etc werken zorgt ervoor dat diagnostisering van dyslectie eerder/sneller (her) erkend wordt. Het is een soort stappenplan die van start gaat zodra een kind begint met lezen.....Het is dus niet "ver, hip en cool" om dyslectisch te zijn, het kan gewoon eerder vastgesteld worden. Er zit dus niet "zomaar" een label op....
Jij blij, ik blij!quote:Op maandag 12 april 2004 14:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is '... u bent van harte welkom mij te verbeteren. Gelieve er wel even uitleg bij te geven.'
of
'... u bent van harte welkom mij te verbeteren, als het kan met een uitleg, waarom het fout is.'
'Van harte verbeteren' bestaat niet. 'Van harte welkom zijn om...' wel. 'Gelieve' is geen koppelwoord.
...quote:Op zondag 11 april 2004 17:09 schreef kastanova het volgende:
Hetgeen mij echter irriteert is de mate waarin de jeugd lijkt de debiliseren. -----> ...lijkt te debiliseren.
Ikzelf kende in mijn jeugd slechts 2 mensen die echt het geleden moeten hebben... -----> ...die echt geleden moeten hebben....
Tja, aangezien zijn ouders het allemaal goed vonden weten we direct waar hij zijn geniale genen vandaan komen. -----> ... vandaan haalt OF ... waar zijn geniale genen vandaan komen.
En als hij dan ooit eens teruggeplaatst wordt naar de Mavo of VMBO dan ligt het niet aan het kind zelf, maar aan de bezuinigen in het onderwijs -----> ...bezuinigingen in het onderwijs...
Wijs je ze op een incorrecte spelling van een woord dan is er meestal een vaste patroon... -----> ...een vast patroon....
Ik zie dan ook regelmatig "ik wort", "Mijn vriendin zij tegen mij" e.d. voorbij zien komen... -----> ...ik zie voorbij komen.
.... misschien heeft hij dan aandacht aan het onderwerp besteedt" ----> besteed
Ik zie dan ook... voorbij zien komen.. -----> Ik zie dan ook... voorbij komen.
emryohouding -----> foetushouding
een vraag dat ----> een vraag die...
Ah jawel dat noemen ze tegenwoordig dyscalcusiequote:Op zondag 11 april 2004 17:26 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik ben verschrikkelijk slecht in hoge (abstracte) wiskunde. Ik ZIE het gewoon niet, ik kan het niet en zal er nooit een ster in worden, al zou ik, als ik het dagelijks train, wel een goed niveau erin kunnen halen. Maar als ik dat laat versloffen is dat zo weer weg. Ik heb er gewoon geen aanleg voor, geen inzicht in. Dat kan. Niemand die mij dan een ziekte toekent van ´hij heeft ziekte X, dat betekent dat je niet goed abstract kan rekenen). Echter gebeurt dit bij taal, spelling en lezen, dan is het opeens ´een afwijking´. Tja, taal en spelling zijn nu eenmaal belangrijker en veel vaker aanwezig in het dagelijkse leven dan wiskunde, dus zodoende is het een grotere belemmering en komt het vaker voor. Maar om dat dan als ziekte te bestempelen, tja, ik heb er m´n twijfels over.
Dat is wat anders, inderdaad. Mijn leeskwaliteit is dus ook niet best.....Ik vind dat er wel een verschil mag zijn tussen het 1 en ander. Een mailtje of een reactie op een forum mag met wat taalkundige foutjes gepaard gaan. Een meer officiele brief e.d is wat anders. Dat moet gewoon foutloos.quote:Op maandag 12 april 2004 14:13 schreef engessa het volgende:
[..]
Jij hebt het over mensen die daadwerkelijk dyslectie hebben. Wij hebben het over aanstellers die te beroerd zijn om iets aan hun lees/schijfkwaliteiten te doen en claimen dat ze dyslectisch zijn. Groot verschil.
Ik heb geen probleem met de daadwerkelijke constatering van dyslexie, het zit mij dwars dat er tegenwoordig bij elk "dom" kind 1 of andere stoornis gezocht wordt om zijn achterstand te verantwoorden.quote:Op maandag 12 april 2004 14:05 schreef manny het volgende:
Het dyslectie protocol waarmee de leerkrachten, intern begeleiders etc werken zorgt ervoor dat diagnostisering van dyslectie eerder/sneller (her) erkend wordt. Het is een soort stappenplan die van start gaat zodra een kind begint met lezen.....Het is dus niet "ver, hip en cool" om dyslectisch te zijn, het kan gewoon eerder vastgesteld worden. Er zit dus niet "zomaar" een label op....
Maar waar trek je de grens? Vergeet niet dat slordigheid gewoontevormend is. Tenslotte schrijft de gemiddelde persoon veel minder officiële brieven dan bijvoorbeeld teksten op een forum. Ik heb ook geen probleem metb duidelijke typo's. Kom zeg, dat zou te gek worden. Maar ik heb wel een probleem met types die consequent 'ik wordt' (of nog erger 'ik werdt') schrijven. Dat zijn basisregeltjes, waarvan het een kleine moeite is, die in de gaten te houden.quote:Op maandag 12 april 2004 14:26 schreef manny het volgende:
[..]
Dat is wat anders, inderdaad. Mijn leeskwaliteit is dus ook niet best.....Ik vind dat er wel een verschil mag zijn tussen het 1 en ander. Een mailtje of een reactie op een forum mag met wat taalkundige foutjes gepaard gaan. Een meer officiele brief e.d is wat anders. Dat moet gewoon foutloos.
Nee hoor. Dan krijgt het kind contactstoornissen en wordt er al snel een psychiater bijgehaald, die emotionele stress constateert, waardoor de plastische chirurgie door het ziekenfonds vergoed wordtquote:Op maandag 12 april 2004 14:27 schreef kastanova het volgende:
[..]
Als iemand lelijk geboren wordt, wordt dat toch ook gewoon geaccepteerd, waarom kan dat dan niet bij intelligentie
Voornamelijk typo's schat, ik schrijf dan ook de beste stukken als ik gedronken heb, hetgeen wel eens problemen oplevert met betrekking tot de zinsopbouw.quote:Op maandag 12 april 2004 14:19 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
...
Ik ben zelf bijzonder lui als het om spelling gaat. Ik probeer er zo nu en dan wel op te letten maar het schiet er vaak bij in. Dat is eigenlijk pure laksheid en ik weet dat het geen goede zaak is maar zet je er maar eens toe aan het te veranderen.quote:Op maandag 12 april 2004 14:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar waar trek je de grens? Vergeet niet dat slordigheid gewoontevormend is. Tenslotte schrijft de gemiddelde persoon veel minder officiële brieven dan bijvoorbeeld teksten op een forum. Ik heb ook geen probleem metb duidelijke typo's. Kom zeg, dat zou te gek worden. Maar ik heb wel een probleem met types die consequent 'ik wordt' (of nog erger 'ik werdt') schrijven. Dat zijn basisregeltjes, waarvan het een kleine moeite is, die in de gaten te houden.
Tuurlijk.quote:Op maandag 12 april 2004 14:31 schreef kastanova het volgende:
[..]
Voornamelijk typo's schat, ik schrijf dan ook de beste stukken als ik gedronken heb, hetgeen wel eens problemen oplevert met betrekking tot de zinsopbouw.
En in zo'n lap tekst relatief gezien maar een klein aantal foutjes maken is in mijn ogen acceptabel, probeer het anders zelf maar eens.
Maar bedankt voor de feedback.
Dat is een kwestie van instelling, du_ke. Bovendien zou het je eer te na moeten zijn om steeds verbeterd te worden. Bovendien heeft het een praktisch probleem, namelijk de voorbeeldfunctie. Hoe kun je nu later je kinderen berispen voor hun taalslordigheid als ze met je eigen teksten in de hand kunnen roepen, dat je zelf net zo erg bent?quote:Op maandag 12 april 2004 14:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ben zelf bijzonder lui als het om spelling gaat. Ik probeer er zo nu en dan wel op te letten maar het schiet er vaak bij in. Dat is eigenlijk pure laksheid en ik weet dat het geen goede zaak is maar zet je er maar eens toe aan het te veranderen.
Mee eens, maar als je dat soort fouten maakt, dan is het geen laksheid meer volgens mij......dan weet je het gewoon echt niet.quote:Op maandag 12 april 2004 14:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar waar trek je de grens? Vergeet niet dat slordigheid gewoontevormend is. Tenslotte schrijft de gemiddelde persoon veel minder officiële brieven dan bijvoorbeeld teksten op een forum. Ik heb ook geen probleem metb duidelijke typo's. Kom zeg, dat zou te gek worden. Maar ik heb wel een probleem met types die consequent 'ik wordt' (of nog erger 'ik werdt') schrijven. Dat zijn basisregeltjes, waarvan het een kleine moeite is, die in de gaten te houden.
Tja, ik kan mensen die echt domme spelfouten maken gewoon niet serieus nemen.quote:Op maandag 12 april 2004 14:33 schreef du_ke het volgende:
Ik ben zelf bijzonder lui als het om spelling gaat. Ik probeer er zo nu en dan wel op te letten maar het schiet er vaak bij in. Dat is eigenlijk pure laksheid en ik weet dat het geen goede zaak is maar zet je er maar eens toe aan het te veranderen.
Spellingscontrolequote:Op maandag 12 april 2004 14:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van instelling, du_ke. Bovendien zou het je eer te na moeten zijn om steeds verbeterd te worden. Bovendien heeft het een praktisch probleem, namelijk de voorbeeldfunctie. Hoe kun je nu later je kinderen berispen voor hun taalslordigheid als ze met je eigen teksten in de hand kunnen roepen, dat je zelf net zo erg bent?
De excuus cultuur slaat onmiddellijk weer toe. Dan weet je het echt niet. Hoe moeilijk is het om te onthouden dat de ik-vorm NOOIT een t krijgt achter de stam?quote:Op maandag 12 april 2004 14:38 schreef manny het volgende:
[..]
Mee eens, maar als je dat soort fouten maakt, dan is het geen laksheid meer volgens mij......dan weet je het gewoon echt niet.
Het eerste wat ik uitschakel na een verse install van Word. Ik lees een stuk liever drie keer over, dan dat gezeik met die krinkeltjes eronder.quote:Op maandag 12 april 2004 14:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Spellingscontrole.
Daar heb je gelijk die termen zijn bijzonder vervelend.quote:Op maandag 12 april 2004 14:39 schreef kastanova het volgende:
[..]
Tja, ik kan mensen die echt domme spelfouten maken gewoon niet serieus nemen.
Iemand kan een schitterend betoog schrijven, maar als hij in de eerste regels "wort", "tssn" of "gr8" haak ik af...
bij anderen ook?quote:Op maandag 12 april 2004 14:31 schreef kastanova het volgende:
[..]
En in zo'n lap tekst relatief gezien maar een klein aantal foutjes maken is in mijn ogen acceptabel,
Volgens mij kun je iemand die slecht is in Nederlands en goed is in andere vakken moeilijk als "dom" bestempelen.quote:k heb geen probleem met de daadwerkelijke constatering van dyslexie, het zit mij dwars dat er tegenwoordig bij elk "dom" kind 1 of andere stoornis gezocht wordt om zijn achterstand te verantwoorden.
Kun je geen zin fatsoenlijk schrijven => dyslexie
Nee, die noemen we "allochtoon".quote:Op maandag 12 april 2004 14:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Volgens mij kun je iemand die slecht is in Nederlands en goed is in andere vakken moeilijk als "dom" bestempelen.
Hoewel ze minder moeite hebben met exacte vakken, aangezien je daar meestal minder moet lezen. Maar een leestoets in een 'vreemde' taal. (Frans, Duits) lijkt mij echt een nachtmerrie voor ze.quote:Op maandag 12 april 2004 15:09 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Nee, die noemen we "allochtoon".
Sorry, ik kon het echt niet laten. Ik ga waarschijnlijk gebukt onder één of andere afwijking met een moelijke naam waardoor ik dergelijke inkoppertjes niet kan weerstaan.
Overigens hebben dyslexiepatienten moeite met alle vakken omdat leesvaardigheid altijd op de proef gesteld dient te worden bij toetsen.
Ah kijk, ik moest geen 1 krijgen als cijfer bij Hogere Wiskunde, maar een 6 want ik had dyscalculatiequote:Op maandag 12 april 2004 14:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah jawel dat noemen ze tegenwoordig dyscalcusie.
Maar inderdaad al dat gezeik over mogelijke, moeilijke, enge ziektes en problemen is om gestoord van te worden.
FOEIII!!!! geen lap tekst, maar 1 zinnetje, en er staat een fout in.quote:Op maandag 12 april 2004 13:34 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Danny met niet toelaat in de crew.
Jij hebt toevallig een burn-out?quote:Op maandag 12 april 2004 16:51 schreef dawg het volgende:
Heb alleen OP gelezen.
Jij bent wel gediplomeerd psycholoog, dat je zo kan bepalen dat iedereen zich aanstelt?
Lachwekkend en hypocriet, dit betoog van je.
Mijn vriendin is drs. psycholoog, dus ik heb wel enige inside bronnen jaquote:Op maandag 12 april 2004 16:51 schreef dawg het volgende:
Heb alleen OP gelezen.
Jij bent wel gediplomeerd psycholoog, dat je zo kan bepalen dat iedereen zich aanstelt?
Lachwekkend en hypocriet, dit betoog van je.
Jij niet dan?quote:Op maandag 12 april 2004 16:56 schreef Toeps het volgende:
[..]
Jij hebt toevallig een burn-out?
Wat klopt er volgens jou dan niet in de OP?quote:Op maandag 12 april 2004 17:05 schreef dawg het volgende:
Misschien moet je dan eens bij je vriendin een consult aanvragen. Om je frustraties kwijt te raken.
Waar ik mij haat? En het is ergeren aan, niet irriteren aan...quote:Op maandag 12 april 2004 12:57 schreef Geqxon het volgende:
Ook al ken ik Joost van Vondel niet, ik snap je vergelijking.
Waar ik mij persoonlijk het ergst haat, is mensen die zich irriteren aan mijn woordenschat/gebruik.
Lachwekkend, omdat hij (ookal is het ietwat "scherp" uitgedrukt) ergens wel gelijk heeft. Leuk geschreven.quote:Op maandag 12 april 2004 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat klopt er volgens jou dan niet in de OP?
wordt gewezen, uitleg is niet nodig hoop ik.quote:Op maandag 12 april 2004 13:51 schreef engessa het volgende:
Bij deze, mocht ik dus een fout maken, u bent van harte welkom mij te verbeteren. Gelieve er wel even uitleg bij te geven.
Okay, wat vind je er hypocriet aan, dan? ken jij kasta?quote:Op maandag 12 april 2004 17:13 schreef dawg het volgende:
[..]
Lachwekkend, omdat hij (ookal is het ietwat "scherp" uitgedrukt) ergens wel gelijk heeft. Leuk geschreven.
Ik zeg nergens dat er iets niet klopt.
Oh ik dacht dat je het stom vond.quote:Op maandag 12 april 2004 17:19 schreef dawg het volgende:
Hij stelt dat de jeugd zich aanstelt en dat er voor ieder zeikding een naampje aan gehangen wordt.
Hij doet min of meer hetzelfde in zijn betoog.
En nee, ik ken Kasta niet. Al kan niemand om hem heen op het forum.
Volgens mij interpreteren jullie mijn reactie verkeerd. Ik vond het wel een leuk stuk om te lezen. Maar ik vind de topics/reacties van Kasta altijd wel leuk.
Wat raar dat ze die conclusie niet uit je "lachwekkend en hypocriet" haalde zeg.quote:Op maandag 12 april 2004 17:19 schreef dawg het volgende:
Volgens mij interpreteren jullie mijn reactie verkeerd. Ik vond het wel een leuk stuk om te lezen.
Volgens mij typisch gevalletje van "voortschrijdend inzicht in een half uur"...quote:Op maandag 12 april 2004 17:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat raar dat ze die conclusie niet uit je "lachwekkend en hypocriet" haalde zeg.
VoortschrijdenDquote:Op maandag 12 april 2004 17:30 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Volgens mij typisch gevalletje van "voortschrijdend inzicht in een half uur"...![]()
Hey kerel, niet TE geirriteerd (zonder-trema-lekker-puh) hequote:Op maandag 12 april 2004 17:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
VoortschrijdenD
Onvoltooid deelwoord: Gehele werkwoord + d
quote:Op maandag 12 april 2004 17:34 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Geef me ff een halve minuut om 't te corrigeren ja...
Hey, als jij nou ff lekker al mijn posts gaat nakijken op spellingsfouten, dan ga ik ondertussen iets doen wat ik leuk vind. Ok?quote:Op maandag 12 april 2004 17:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bijstellen?quote:Op maandag 12 april 2004 17:30 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Volgens mij typisch gevalletje van "voortschrijdend inzicht in een half uur"...![]()
Maar da's niet erg... liever iemand die z'n mening tijdig bijstelt dan iemand die tegen beter weten in een onhoudbare stelling verdedigt![]()
Mijn excuus heer moraalridder. Ga nu maar wat miertjes neuken als beloningquote:Op maandag 12 april 2004 17:13 schreef dawg het volgende:
[..]
Lachwekkend, omdat hij (ookal is het ietwat "scherp" uitgedrukt) ergens wel gelijk heeft. Leuk geschreven.
Ik zeg nergens dat er iets niet klopt.
Volgens mij begrijp je zelf niet wat je typtquote:Op maandag 12 april 2004 17:54 schreef dawg het volgende:
[..]
Bijstellen?
Jullie kunnen niet lezen, zeker ook dyslectisch?
Ja, dat zal het zijn.quote:Op maandag 12 april 2004 19:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je zelf niet wat je typt
Enigste is toch de overtreffende trap van enigere?quote:Op maandag 12 april 2004 13:45 schreef Fliepke het volgende:
[..]
natuurlijk..
dit is ook een hele mooie:
U hebt gezocht op enigste:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
En echt bijna iedereen gebruikt enigste...![]()
uhm nikky is het niet "dat label", of "een label"?quote:Op zondag 11 april 2004 17:54 schreef nikky het volgende:
[. En werkelijk ieder persoon met promblemen met de taal krijgt die label.
Agterin.quote:Op maandag 12 april 2004 20:19 schreef Caesu het volgende:
[afbeelding]
Postbus 51 campagne![]()
tv-spotje
mijn overheid, wat doe je?
dAt vIn iK oOk, HeT toPikstaRTeR snAPd Er GuhWoOn HelUhMAluh nIX Fan.quote:Op dinsdag 13 april 2004 08:25 schreef Disorder het volgende:
Ik vin datut alluhmaal nog wel meevalt. Wat un guzeur hier seg, sjongujongu.
Jaquote:Op maandag 12 april 2004 16:17 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Ah kijk, ik moest geen 1 krijgen als cijfer bij Hogere Wiskunde, maar een 6 want ik had dyscalculatie.
Ik kende idd een jongen die PDD-NOS zou hebben het was wel een verschrikkelijk irritant klotejong.quote:Borderline, nog zoietsOf PDD-NOS
.
Wat maakt het enigere kind eniger dan het enige kind... ?quote:Op dinsdag 13 april 2004 00:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Enigste is toch de overtreffende trap van enigere?
Het enige kind.
Het enigere kind.
Het enigste kind.
Wel in de betekenis van 'lief, schattig'.quote:Op dinsdag 13 april 2004 13:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat maakt het enigere kind eniger dan het enige kind... ?
Enige kent geen overtreffende trap
"Wat enig. "quote:Op dinsdag 13 april 2004 14:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel in de betekenis van 'lief, schattig'.
quote:Op dinsdag 13 april 2004 13:55 schreef maertz het volgende:
waardoor je beeld wat veranderdt.
Echter, dit soort mensen zijn is er altijd geweest.
Deels ben ik dat met je eens... maar ik ken de omgekeerde gevallen ook... (ouders die hun kinderen uit de boeken trekken met een instelling: mavo is hoog genoeg)quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:16 schreef Chevalric het volgende:
Je moet dus wel minimaal HAVO hebben en naar het HBO gaan, want voor minder doen we het niet meer! Stel je voor zeg, wat zou de buurvrouw wel niet denken als zoonlief morgen de vuilnis op komt halen?!
disclaimer: deze reactie is geenszins bedoeld om een negatief beeld van het beroep van vuilnisman te geven.
Tja, maar het nadeel is juist dat we in principe weinig met de sociaal economisch belangrijke functies te maken krijgen in de toekomst.quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:30 schreef Xebrozius het volgende:
Meisjes die zich vaak ziek melden krijgen zeker in het huidige politieke bestel zo de bedrijfsarts aan de deur.
En jongens die zo debiel zijn kunnen er op rekenen dat ze simpelweg nimmer zullen doorgroeien in hun functie of het bedrijf.
En zolang dat soort mensen geen belangrijk sociaal economische posities krijgen is het allemaal zo erg nog niet.
Daar moet ik je inderdaad wel gelijk in geven, maar is het niet zo dat de bedrijven tegen die tijd flink verhard zijn omdat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben?quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:43 schreef kastanova het volgende:
Dergelijke zaken komen nu, in mindere mate, ook wel voor, maar dat is vooral te wijten aan bezuinigingen, tegen die tijd komt daar echter ook nog de egoïstische, verwende jeugd van nu bovenop..
Bedrijven kúnnen niet verharden aangezien de Nederlandse wet in samenwerking met de vakbonden het niet toelaat.quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:48 schreef Xebrozius het volgende:
Daar moet ik je inderdaad wel gelijk in geven, maar is het niet zo dat de bedrijven tegen die tijd flink verhard zijn omdat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben?
En ten tweede moeten die mensen wel keihard werken omdat ze zich tot aan hun nek in de schulden hebben gestoken om er altijd perfect uit te zien of een mooie verlaagde auto met zieke geluidsinstallatie te hebben.
Ik heb er niets meer op te zeggen, sterke argumenten. Mijn mening is zelfs een beetje veranderd ten opzichte van je eerste standpunten in de OP.quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:59 schreef kastanova het volgende:
[..]
Bedrijven kúnnen niet verharden aangezien de Nederlandse wet in samenwerking met de vakbonden het niet toelaat.
En tegen de tijd dat de huidige jeugd hun schulden af moet betalen, zijn er vast wel weer een paar schuldsaneringplannetjes e.d. de wereld ingeholpen om dergelijke mensen te helpen, zodat ze het van hun uitkering (ze zitten ziek thuis) nog net kunnen betalen.
En anders ga je toch gewoon de criminaliteit in, daar wordt immers toch minder streng gehandeld dan in het bedrijfsleven.
Het is wél de jeugd die bij vrijwel elk ridicuul probleempje op zoekt gaat naar een labeltje.quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:01 schreef Manager het volgende:
Is het nou de jeugd die problemen heeft of zijn het de volwassenen die de jeugdigen voorzien met de excuses die ze goed kunnen gebruiken om niet al teveel verantwoording te nemen of inspanning te verrichten?
Immers, het is niet de jeugd die de labels verzint en opplakt.
Het meest enige kind. 8).quote:Op dinsdag 13 april 2004 00:34 schreef Piro het volgende:
Enigste is toch de overtreffende trap van enigere?
Het enige kind.
Het enigere kind.
Het enigste kind.
dat komt vast door een psychologisch falen in het controleren van je communicatiedrang, en het ontbreken van een sterk authoritaire 'controle' over wat je vertellen wil.quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:32 schreef kastanova het volgende:
Kut, geef ik al bijna mijn hele [deel 2] weg.
Aha, ok, thanxquote:Op dinsdag 13 april 2004 17:42 schreef RM-rf het volgende:
dat komt vast door een psychologisch falen in het controleren van je communicatiedrang, en het ontbreken van een sterk authoritaire 'controle' over wat je vertellen wil.
daar is sinds kort een prima medicijn voor op de markt, Blaterodaxus van Pfizer, waarvan de bijwerkingen steeds beter in controle te houden zijn...
ik gebruik het al sinds jaren en het heeft me afgeholpen van een stevige heroine- en cocaineverslaving, eigenlijk sinds ik dagelijks Blaterodaxus injecteer en snuif heb ik nauwelijks nog behoefte aan drugs, goed hé
quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:42 schreef RM-rf het volgende:
ik gebruik het al sinds jaren en het heeft me afgeholpen van een stevige heroine- en cocaineverslaving, eigenlijk sinds ik dagelijks Blaterodaxus injecteer en snuif heb ik nauwelijks nog behoefte aan drugs, goed hé
quote:Op dinsdag 13 april 2004 20:02 schreef neo2000 het volgende:
Kasta, zo oud ben je zelf ook nog niet..
quote:Op zondag 11 april 2004 17:09 schreef kastanova het volgende:
hoewel ik zo'n 5 jaar geleden zelf nog tot de "jeugd" behoorde snap ik echt niet hoe groot de kloof in zo'n korte tijd is geworden.
Een feit is wel dat de meeste ouders kinderen 'laat 'nemen' en het derhalve als een 'project' zien welke dient te slagen.quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:32 schreef kastanova het volgende:
[..]
Het is wél de jeugd die bij vrijwel elk ridicuul probleempje op zoekt gaat naar een labeltje.
En gezien het huidige psychoseklimaat in Nederland, zal ook iedereen die er naar op zoek gaat, er 1 of meerdere krijgen.
Ik ben zelf ook vrij radicaal in mijn denkwijzen en ik voldoe al snel aan 1 van de profielen, destijds, bij de opkomst van het labelen kwam er ook eens een leraar op mij af; mijn ouders zijn op m'n 1e gescheiden, m'n vader op m'n 14e overleden en ik had kritiek op vrijwel al mijn leraren wat tot gevolg had dat ik bij 2 vakken in het eindexamenjaar het lokaal niet eens meer in mocht komen.
Komt er dus zo'n wollen fatsoensrakker van school op me af, of ik er over wilde praten, wat me precies dwars zat en of ik een gesprek met een gekwalificeerde psychoseknuffelaar wilde hebben.
Tja, ik zie echt niet in wat er precies verkeerd is met een kritische, opstandige houding terwijl je nog lekker pubert, maar zelfs toen al stonden ze klaar om me 1 of andere stoornis aan te praten.
Ik heb hem dan ook gezegd dat het met mij allemaal wel goed kwam als ik eenmaal wat ouder was en dat het plaatsen in een hokje ten eerste niets oploste en ten tweede in mijn geval niet aan de orde was; ik was immers gewoon een puberend kutkind met een kritische houding en een grote bek.
Maar, en nu komt het, tegenwoordig is de jeugd maar wát blij als ze een gesprek aan kunnen gaan met iemand die hun puberprobleempjes weer een nieuwe naam kan geven.
Hetgeen ik dus voor het eerst merkte toen die collega zo blij kwam vertellen dat ze overspannen was.
Immers, een dergelijk label zorgt er voor dat je meer tijd, meer vrijheid of gewoon gehele vrijstelling krijgt en ze zich dus in principe weinig tot niet hoeven in te spannen.
Tja, vrijwel iedere huidige puber wil nu eenmaal zo min mogelijk doen en zo veel mogelijk vrij zijn, dus die kans grijpen ze graag.
In tegenstelling tot "vroeger", waar dat ook wel in mindere mate zo was, maar men zich toch ook vooral met zijn eigen toekomst bezig hield in plaats van welke outfit of mobieltje men nu weer aan moest schaffen om er bij te horen.
Kut, geef ik al bijna mijn hele [deel 2] weg.
Idd, je bent de eerstequote:Op dinsdag 13 april 2004 22:20 schreef Youssef het volgende:
Och gut, iedereen is het eensgezind met Kasta. En geen enkele flapdrol die zegt "Hey Kasta, ik ben zo een persoon, je hebt gelijk!"
btw zie ook In je hok van BNNquote:Op dinsdag 13 april 2004 17:32 schreef kastanova het volgende:
Maar, en nu komt het, tegenwoordig is de jeugd maar wát blij als ze een gesprek aan kunnen gaan met iemand die hun puberprobleempjes weer een nieuwe naam kan geven.
Ik had eigenlijk wel gerekend op meer reacties als "Ik heb écht dyslexie, boehoehquote:Op dinsdag 13 april 2004 22:20 schreef Youssef het volgende:
Och gut, iedereen is het eensgezind met Kasta. En geen enkele flapdrol die zegt "Hey Kasta, ik ben zo een persoon, je hebt gelijk!"
jezus kasta, dan heb je zo'n heel 'goh, wat zijn we het daar mee eens'-verhaal neergepend, en dan ga je beweren dat het je bedoeling was om te provoceren ...quote:Op woensdag 14 april 2004 00:14 schreef kastanova het volgende:
Ik had eigenlijk wel gerekend op meer reacties als "Ik heb écht dyslexie, boehoeh"
Maar ja, op zich vrij logisch dat uit schaamte, de mensen waar het over gaat zich niet melden.
Wel jammer op zich, ik had er zin in.
Euuuh, ben ik de enige die totaal niet snapt wat hij bedoelt en/of wat zijn punt isquote:Op woensdag 14 april 2004 02:55 schreef Threep het volgende:
Pseudo-intellectuele onzin !
Ik geef je zelfs een goede aanleiding om met je geliefkoosde -reeds in den treure gerecycleerde- "argumentatie" van wal te kunnen steken: het is zelfs de moeite niet waard om mijn eerste zin te onderbouwen (en al zeker niet op dit uur).
Zelfs de zogezegd humoristische knipoog verraad dat de TS (oa qua inspiratie en originaliteit) op doorzopen wijze aan het eind van zijn Latijn is gekomen.
Maar even een rekenmachine pakken. Of je lap tekst even door de spellingscontrole halen is voor bepaalde mensen zelfs te moeilijk.quote:Op zondag 11 april 2004 17:26 schreef Robert_Jensen het volgende:
Er bestaat ook zoiets als dyscalculie, de rekenkundige variant van dyslexie die nu zijn opmars maakt
Makes 3.quote:Op woensdag 14 april 2004 03:51 schreef kastanova het volgende:
[..]
Euuuh, ben ik de enige die totaal niet snapt wat hij bedoelt en/of wat zijn punt is
Ik zie de intellectuele pretentie niet echt. Het is dan ook op zijn hoogst arrogant en generaliserend.quote:Op woensdag 14 april 2004 02:55 schreef Threep het volgende:
Pseudo-intellectuele onzin !
Het is de wel ironisch dat je een enorme berg kritiek op taalvaardigheid afdoet met (incorrect gebruik van) "Pseudo-intellectuele onzin" en verder een paar zinnen die afgezien van de individuele woorden geen zak met Nederlands te maken hebben.quote:het is zelfs de moeite niet waard om mijn eerste zin te onderbouwen (en al zeker niet op dit uur).
quote:Op zondag 11 april 2004 17:36 schreef boyv het volgende:
[..]
Inderdaad, als je bijvoorbeeld later op je werk iets te laat inleverd krijg je ook een klap op je kop. Dan kun je ook niet ff snel je dyslectie-pas laten zien. En als ZIJ(!) iets niet snappen, moeten ZIJ(!) daar iets aan doen, de smoes van dyslectie is een ontwijking, geen oplossing.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik foutloos Nederlands schrijf en ik ga al zeker niet taalfouten van anderen corrigeren, laat staan hun erop wijzen. Dat laat ik over aan de elitaire mierenneukers, dan voelen ze zich weer goed voor de rest van de dag.quote:Op woensdag 14 april 2004 09:13 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Het is de wel ironisch dat je een enorme berg kritiek op taalvaardigheid afdoet met (incorrect gebruik van) "Pseudo-intellectuele onzin" en verder een paar zinnen die afgezien van de individuele woorden geen zak met Nederlands te maken hebben.
* RM-rf krijgt opeens een beeld voor zich van twee breezer-meisjes die elkaar bekritiseren: Nou, anders stond in jouw SMS-je laatst ook gewoon wel een spelfout, hoor... Dan hoef je mij daarvoor heus niet te dissen; bovendien heb _ik_ niet de DJ van Danstent 'Schuinachter De Schuur' in de toiletten gepijpt, dus ik hoef ook niet te weten dat je het zo schrijft, in plaats van 'gepepen'quote:Op woensdag 14 april 2004 11:51 schreef Threep het volgende:
Trouwens, lees eerst je eigen zin zelf eens alvorens die van mij te bekritiseren ...
quote:Op woensdag 14 april 2004 12:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
RM-rf krijgt opeens een beeld voor zich van twee breezer-meisjes die elkaar bekritiseren: Nou, anders stond in jouw SMS-je laatst ook gewoon wel een spelfout, hoor... Dan hoef je mij daarvoor heus niet te dissen; bovendien heb _ik_ niet de DJ van Danstent 'Schuinachter De Schuur' in de toiletten gepijpt, dus ik hoef ook niet te weten dat je het zo schrijft, in plaats van 'gepepen'
Ik heb het hier niet over een paar spel- of schrijffouten. Hoewel ik het corrigeren daarvan helemaal niet als elitair zie, mierenneukerig... Wellicht.quote:Op woensdag 14 april 2004 11:51 schreef Threep het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit gezegd dat ik foutloos Nederlands schrijf en ik ga al zeker niet taalfouten van anderen corrigeren, laat staan hun erop wijzen. Dat laat ik over aan de elitaire mierenneukers, dan voelen ze zich weer goed voor de rest van de dag.
Ja? Gelezen. Nog een keer gelezen. Er mag wel ergens een komma maar verder...quote:Trouwens, lees eerst je eigen zin zelf eens alvorens die van mij te bekritiseren ...
Of passend... gezien het onderwerpquote:Op woensdag 14 april 2004 17:04 schreef Karboenkeltje het volgende:
Dat is toch op zijn minst tragisch te noemen.
Dat laatste kun je !in de meeste gevallen! maar beter dyscalKUL noemenquote:Op woensdag 14 april 2004 04:00 schreef Xennia het volgende:
[quote]Op zondag 11 april 2004 17:26 schreef Robert_Jensen het volgende:
Er bestaat ook zoiets als dyscalculie, de rekenkundige variant van dyslexie die nu zijn opmars maakt
quote:Op zondag 11 april 2004 17:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja... meer dan 161 karakters achter elkaar lezen is de gemiddelde sms'er niet gewend
Want...?quote:Op woensdag 14 april 2004 19:46 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dat laatste kun je !in de meeste gevallen! maar beter dyscalKUL noemen
Daar ben ik het absoluut mee eens. Ik erger me dood aan die 'oh nee mijn zoon heeft één vak niet gehaald, schande! schande! schande! wat nu? wat nu? wat nu?' houding. Alsof het hele leven daarom zou moeten gaan.quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een feit is wel dat de meeste ouders kinderen 'laat 'nemen' en het derhalve als een 'project' zien welke dient te slagen.
Even RM-rf's beeld bevestigen, alhoewel ik me nog steeds niet aangesproken voel ...quote:Op woensdag 14 april 2004 17:04 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ja? Gelezen. Nog een keer gelezen. Er mag wel ergens een komma maar verder...![]()
Om het met kasta's eigen woorden te zeggen: "Voornamelijk typo's schat, ik schrijf dan ook de beste stukken als ik gedronken heb, hetgeen wel eens problemen oplevert met betrekking tot de zinsopbouw."quote:Dat terzijde, ik bekritiseerde jouw stukje tekst omdat het zo ontzettend slecht is geformuleerd dat het helemaal niets kan betekenen. Dat is toch op zijn minst tragisch te noemen.
Oei. Schaamte. Die "de" moest natuurlijk een "dan" zijn. Of hij had gewoon achterwege mogen blijven.quote:Op donderdag 15 april 2004 01:36 schreef Threep het volgende:
Het is de wel ironisch --- de ?
Daar gaat het me niet eens om. Dat Kasta in alles wat hij post verkondigt dat hij de vleesgeworden goddelijkheid is vind ik grappig. Net als een pubertje die te pas en te onpas beweert dat hij een nobelprijs gaat winnen. Geen mens die dat serieus neemt, toch?quote:dat kasta in elk topic loopt te verkondigen dat hij de geboren intellectueel is - de humor ervan ontgaat me niet. Maar net die constante kritiek en dat lage geschijt richting de in zijn ogen domme medemens, zorgt ervoor dat hij net het tegenovergestelde is van het beeld dat hij van zichzelf ophangt. Vandaar mijn (in jouw alwetend oog) verkeerde woordkeuze.
Okay, als jij dat zo graag hebt... De (bij)zin die jij hierboven aanhaalt heeft slechts een komma (of twee) nodig om foutloos te zijn. Mocht dat toch echt niet het geval zijn, ik word graag verbeterd. Ik zie daar geen schande* in.quote:en verder een paar zinnen die afgezien van de individuele woorden geen zak met Nederlands te maken hebben.
Ik ben al blij dat jij me toont hóe de taal te beheersenZeg nu nog eens dat jouw zin enkel een komma nodig heeft ?!?!?!
Ik kan niet anders dan je daarin gelijk geven.quote:Een Belg praat trouwens ook Nederlands. Als een Nederlander hem niet begrijpt wil dat nog niet persé zeggen dat hij onzin uitkraamt. Maar dat is weer een heel andere discussie ...
Wat heeft Kasta's rectum met dit hele gebeuren te maken? Ik vind het een beetje flauw om mensen te gaan betichten van anale fixaties of conformisme in een discussie. Ik zie gewoon niet in hoe mijn taalvaardigheid enige betrekking heeft op de bruine ster van iemand die weleens tekstjes op het internet plaatst.quote:Dat mijn zinnen slecht geformuleerd zijn daar kan ik nog inkomen, dat het voor jou niets kan betekenen verbaast me werkelijk totaal niet, je lijkt me ook het type dat kasta's rectum dagelijks gratis wil masseren 'om er bij te horen' - zich maatschappelijk nuttig voelen. Het is maar WAT je tragisch noemt he ...
wat mogen we niet serieus nemen, dat K. goddelijk zou zijn, of dat pubertjes geen nobelprijs kunnen winnen? beiden durf ik niet uit te sluiten, alhoewel ik hem liever geen goddelijkheid toeschrijf, eerder iets als een profeet; ergens heeft hij ook wel wat van Mohammed wegquote:Op donderdag 15 april 2004 03:09 schreef Karboenkeltje het volgende:
Daar gaat het me niet eens om. Dat Kasta in alles wat hij post verkondigt dat hij de vleesgeworden goddelijkheid is vind ik grappig. Net als een pubertje die te pas en te onpas beweert dat hij een nobelprijs gaat winnen. Geen mens die dat serieus neemt, toch?
gewoon omdat het een fantastische quote is:quote:Wat heeft Kasta's rectum met dit hele gebeuren te maken
Whehehehe...quote:Op donderdag 15 april 2004 06:24 schreef MrObjective het volgende:
De waarheid *snik*
quote:En dan hebben we het nog niet eens over de onderwerpen die doorspekt zijn met zelfmedelijden waar ook nog eens door de aanwezige huis-tuin-en-keukenpsychologen op ingegaan wordt.
"Omarm het kind in jezelf", "Sluit vrede met je eigen ik" en "Vertrouw op mijn raad, het zal je helpen, ik ga zelf ook nog maar 4 keer in de week naar therapie" zijn dan ook uitspraken die bloedserieus, op het forum uitgespuwd worden door zelfverklaarde hulpverleners met de levenservaring en mensenkennis van een krekel in zijn embryonale fase.
Er wordt mijns inziens een beetje veel in afgezeken maar het is dan ook een Kasta-topic.quote:Op donderdag 15 april 2004 09:10 schreef RM-rf het volgende:
wat een kostelijk topic toch
Nou vooruit, dat Kastanova wellicht goddelijk is ga ik op basis van mijn agostische overtuiging niet uitsluiten. Ik denk echter wel dat het onwaarschijnlijk is. Net zoals het pubertje dat de nobelprijs gaat winnen. Die kans is ook niet zo groot.quote:wat mogen we niet serieus nemen, dat K. goddelijk zou zijn, of dat pubertjes geen nobelprijs kunnen winnen? beiden durf ik niet uit te sluiten, alhoewel ik hem liever geen goddelijkheid toeschrijf, eerder iets als een profeet; ergens heeft hij ook wel wat van Mohammed weg
Rectum is natuurlijk wel een fantastisch woord.quote:gewoon omdat het een fantastische quote is:
Karboenkeltje 15:4, wat mij betreft mag dit op stemmige orgelmuziek gezet worden en op zondagochtend door de hele gemeente eenstemmig meegezongen worden
*gezellig meedoet*quote:Op zaterdag 17 april 2004 20:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
* Wachtend is op deel 2
Breezertje bij het wachten?quote:Op zaterdag 17 april 2004 20:31 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
*gezellig meedoet*
quote:Op zaterdag 17 april 2004 20:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Breezertje bij het wachten?
[afbeelding]
![]()
Pindaatje dan?quote:Op zaterdag 17 april 2004 21:04 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ammehoela nooit niet.
Nu niet.quote:
Eerst moet deze even vol zijn, vervolgens moet ik even een paar biertjes drinken én moet deel 1 eerst op de frontpage geplaatst zijnquote:Op zaterdag 17 april 2004 20:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
* Wachtend is op deel 2
Het vol maken moet wel goed komen. De taalvaardigheid wordt immers niet beter. Sterker nog: zojuist heb ik gehoord dat het kofschip uit het (basis) onderwijs is verdwenen.quote:Op zondag 18 april 2004 01:28 schreef kastanova het volgende:
[..]
Eerst moet deze even vol zijn, vervolgens moet ik even een paar biertjes drinken én moet deel 1 eerst op de frontpage geplaatst zijn.
Zijn columns altijd 2/3 in behandeling
Er zit echt een dalende lijn in die pas zal eindigen zodra de bodem bereikt is:{.quote:Op zondag 18 april 2004 02:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
Het vol maken moet wel goed komen. De taalvaardigheid wordt immers niet beter. Sterker nog: zojuist heb ik gehoord dat het kofschip uit het (basis) onderwijs is verdwenen.
"Ze moeten het op gevoel doen."
Dat is inderdaad wel zo'n beetje de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Welk gevoel, hetzelfde gevoel dat er voor zorgt dat men spreekt van "ik wordt achtien jaar" en "hij zij tegen me vriendin"?quote:Op zondag 18 april 2004 02:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Het vol maken moet wel goed komen. De taalvaardigheid wordt immers niet beter. Sterker nog: zojuist heb ik gehoord dat het kofschip uit het (basis) onderwijs is verdwenen.
Ik geloof dat men het idee heeft dat als we eenmaal het "taalgevoel" van een vijf-jarige bezit, dat het wel goed komt met de taalvaardigheid. Of zo.quote:Op zondag 18 april 2004 02:37 schreef Toet het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel zo'n beetje de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Welk gevoel, hetzelfde gevoel dat er voor zorgt dat men spreekt van "ik wordt achtien jaar" en "hij zij tegen me vriendin"?
Hou op, schei uit. De combinatie van de termen "onderwijs" en "schrappen" is sowieso een tragedie.quote:Volgens deze redenering kun je het hele taalonderwijs toch eigenlijk wel helemaal schrappen.
Ik hoorde laatst zelfs iemand van de regering (ik weet bij god niet meer wie, anders zou ik hem morgen direct Volkert van de G.-en) zeggen dat de "nieuwe" taal, waaronder de smstaal en straattaal, een positieve ontwikkeling was.quote:Op zondag 18 april 2004 02:29 schreef Karboenkeltje het volgende:
(2) er van uit moeten gaan dat het taalgevoel dat men ontwikkelt onder invloed van MTV/TMF/internet/straattaal wel voldoende moet zijn.
pfiewwww,,, sja...quote:Op zondag 18 april 2004 02:45 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ik geloof dat men het idee heeft dat als we eenmaal het "taalgevoel" van een vijf-jarige bezit, dat het wel goed komt met de taalvaardigheid. Of zo.
[..]
Hou op, schei uit. De combinatie van de termen "onderwijs" en "schrappen" is sowieso een tragedie.
Ze hebben altijd een paar uur extra tijd gehad om de stof te lezenquote:Op zondag 18 april 2004 02:50 schreef Ole het volgende:
maar wele vreemd dat juist mijn studenten die de " diagnose" dysklexie hebben halen bij mij een 9 of hoger!!!
Over mijn kille, dode lijk en dan pas nadat ik een bodycount gehaald heb waar Osama Bin Laden spijt van zou krijgen.quote:Op zondag 18 april 2004 02:47 schreef kastanova het volgende:
[..]
Taal behoorde te "groeien" en te evolueren en het zou slechts een kwestie van tijd zijn dat die "nieuwe taal" als volwaardig gezien wordt.
Waarschijnlijk omdat die groep wel zijn best doet.quote:Op zondag 18 april 2004 02:50 schreef Ole het volgende:
[..]
maar wel vreemd dat juist mijn studenten die de " diagnose" dyslexie hebben halen bij mij een 9 of hoger!!! z
Whehe, zei daar iemand studiehuis.quote:Op zondag 18 april 2004 02:45 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Hou op, schei uit. De combinatie van de termen "onderwijs" en "schrappen" is sowieso een tragedie.
Ahum. lees het boek : de gave van dyslexie! eens een keer dan kan je misschien iets anders reageren?quote:Op zondag 11 april 2004 17:32 schreef boyv het volgende:
Ik zat ook 2 jaar bij een zogenaamd dyslectisch wijf in de klas, het enige wat zij deed in de klas was klagen over hoe moeilijk alles wel niet is. Als ze haar teringbek nou eens houd en gewoon wat extra tijd erin steekt is het probleem zo opgelost, maar als je dyslectie hebt hoeft dat dus niet.
Klagen over dingen bewijst gewoon jouw eigen tekortkomingen, hoer.
Toen ik dit las, viel ik zo ongeveer van m'n stoel af.quote:Op zondag 18 april 2004 02:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Idd.quote:Op zondag 18 april 2004 02:58 schreef Toet het volgende:
[..]
Whehe, zei daar iemand studiehuis.
Tja, Duits en Frans spreken is blijkbaar niet zo belangrijk, dus dat worden maar keuzevakken. Blijkbaar is alleen de strekking van een tekst kunnen bepalen al voldoende. Het enige wat je moet kennen voor de eindexamens Duits 1 en Frans 1 is het alfabet, zodat je snel genoeg in je woordenboek kunt bladeren.
Om maar even een willekeurig voorbeeld aan te halen:quote:Op zondag 18 april 2004 08:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik denk dat de berichten op FOK! argument genoeg moeten zijn voor wie het dan ook verzonnen heeft, dat het kofschip moet blijven!
quote:Op zondag 18 april 2004 11:13 schreef XXXX het volgende:
Ik zelf heb een Golf 2 en wilde me motorkap uitbreiden met een booskijker, maar zoals je weet heb je 2 types of meerdere....1 die aan je motorkap moet bevestigen en 1tje die je aan je grill bevestigd.
Mijn vraag luid als volgt: ikzelf heb de booskijker voor onder de motorkap te bevestigen, het bevestigen lukt wel maar het probleem is dat als ik me motorkap dichtgooi ik heb niet meer open krijg omdat er in het midden ongeveer een hendeltje weg moet duwen om te openen (golf 2 mensen weten wat ik bedoel) maar hoe lossen jullie dat op dan??? als de booskijker er op zit krijg ik me vingers er niet meer tussen!
Lust u nog peultjes?quote:Op zondag 18 april 2004 11:32 schreef XXXX het volgende:
[..]
Bedankt, dus ik wordt eerst door een trainer begeleidt
Ik ben dol op peultjes!quote:Op zondag 18 april 2004 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Lust u nog peultjes?
Leef je uit..quote:Op zondag 18 april 2004 12:23 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ik ben dol op peultjes!![]()
beloof je wel dat je jezelf nu niet gelijk al te serieus gaat nemen, na een keertje een staande ovatie van de plattelandsvrouwen, afdeling noord-oost gehad te hebben, waarna voorzitster trudy van Hoogelenboom-Den Ouden in je oor fluisterde: "Het is goed dat dat soort dingen ook maar eens hardop gezegd worden, wat wij allen denken"quote:Op zondag 18 april 2004 02:47 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst zelfs iemand van de regering (ik weet bij god niet meer wie, anders zou ik hem morgen direct Volkert van de G.-en) zeggen dat de "nieuwe" taal, waaronder de smstaal en straattaal, een positieve ontwikkeling was.
Taal behoorde te "groeien" en te evolueren en het zou slechts een kwestie van tijd zijn dat die "nieuwe taal" als volwaardig gezien wordt.
Tja, een leuke manier om de jonge kiezers aan je te binden, maar mij zakt er de broek van af....
Ik moest bij een extrern bedrijf allemaal tests doen (compaz Leeuwarden).quote:Op zondag 18 april 2004 13:51 schreef classpc het volgende:
Een heel goed stuk.
Erg herkenbaar ook.
Hoe zit dat trouwens met dyslectie? Door wie wordt het bepaald dat je dat bent?
Of kun je dat zelf bepalen?
Dan ben ik morgen ook dyslectisch hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |