Dat gevoel van een brok in m'n keel heb ik niet, maar wel dat vaak moeten slikken.quote:Op zaterdag 10 april 2004 23:12 schreef grassprietje het volgende:
ik heb nogal het gevoel van een brok in mijn keel zo lang ik anti-depressiva slik (zoloft - serlatrine)
hebben meer van jullie dit? gewoon een soort gevoel van dikke keel?
zou dit door de tabletjes komen?
het is wel vervelend, want nu besef ik pas hoe vaak ik slijm enz. doorslik
Betekent dit dat topicnr.312523 gesloten is, en dat dit de nieuwe is ( 525211)?quote:Op zaterdag 10 april 2004 20:10 schreef Frenkie het volgende:
bij nader inzien voorlopig open.
het gevoel dat er een tennisbal in je strot zit kan ook hyperventilatie zijn trouwens!quote:Op zaterdag 10 april 2004 23:12 schreef grassprietje het volgende:
ik heb nogal het gevoel van een brok in mijn keel zo lang ik anti-depressiva slik (zoloft - serlatrine)
ik slik nu bijna een maand AD. Wat is hyperventilatie dan? Wat zijn de andere sympthonen?quote:Op zondag 11 april 2004 03:38 schreef laffer het volgende:
[..]
het gevoel dat er een tennisbal in je strot zit kan ook hyperventilatie zijn trouwens!
hoe lang slik je al AD?
Klachten bij hyperventilatiequote:Op zondag 11 april 2004 11:21 schreef grassprietje het volgende:
[..]
ik slik nu bijna een maand AD. Wat is hyperventilatie dan? Wat zijn de andere sympthonen?
Ik heb het laatst tegen mijn psych gezegd en zij zei dat dat waarschijnlijk geen bijwerking is van de AD...
En Cissie: ik heb ook een ontzettend droge mond. Echt irritant is dat.
Zijn er mensen die dit ook hadden in het begin; gaat het nog over of heb je het nog steeds?
Het oude topic is vol ( bij 301) dit is de nieuwequote:Op zondag 11 april 2004 03:38 schreef Cissie het volgende:
[..]
Betekent dit dat topicnr.312523 gesloten is, en dat dit de nieuwe is ( 525211)?
(Ik kan nl. in topic 312523 al 2 dagen geen berichten meer plaatsen)
-edit- wat hier stond weggehaald na het lezen van een eerdere post..quote:HeaRt_woRm HeaRt_woRm - vrijdag 9 april 2004 @ 10:27
Ik ben gister gestopt met mijn paroxetine.
Ik ben trouwens niet depressief,maar heb last van extreme stemmingswisselingen.
Nah jah,ik hoop dat het goed gaat zo
quote:Op dinsdag 6 april 2004 13:44 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Kan je trouwens ook zomaar stoppen met AD,als je het nog niet zo lang gebruikt?
Ik slik nu bijna 3 weken paroxetine,maar 10 mg per dag.
Mijn psych is er niet,dus daar kan ik niet mee overleggen
Maar ik wilt er dus mee stoppen,omdat ik me de laatste dagen zo'n leeg,afwezig voel.
En heel erg vergeetachtig
Zou toch nog even contact opnemen met je psychiater ....quote:Je moet nooit zomaar uit eigen beweging stoppen...
AD beginnen meestal te werken tussen de 2 weken en de 4,5,6 weken.. Nog even doorzetten..
En die vergeetachtigheid is echt irritant, ik ken het wel.... Maar wel volhouden .. De leegheid, afwezigheid en vergeetachtigheid verdwijnen wel binnenkort, is mijn ervaring tenminste
Dankje voor de informatie!quote:Op zondag 11 april 2004 14:30 schreef laffer het volgende:
[..]
Klachten bij hyperventilatie
bron: hyperventilatie.org
[edit]
http://www.ikbenburnout.n(...)0
Ben je zomaar ineens gestopt, zonder af te bouwen?quote:[
HeaRt_woRm HeaRt_woRm - vrijdag 9 april 2004 @ 10:27
Ik ben gister gestopt met mijn paroxetine.
Ik ben trouwens niet depressief,maar heb last van extreme stemmingswisselingen.
Nah jah,ik hoop dat het goed gaat zo
------------------------------------
Ja,maar als ik me slecht voel neem ik weer een(of 2quote:Op zondag 11 april 2004 22:09 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ben je zomaar ineens gestopt, zonder af te bouwen?
Heb je dat wel overlegt met je psychiater of huisarts?quote:Op maandag 12 april 2004 09:03 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Ja,maar als ik me slecht voel neem ik weer een(of 2)
Maar heb het ook maar 3 weken gebruikt![]()
Nee,niet overlegdquote:Op maandag 12 april 2004 09:16 schreef grassprietje het volgende:
[..]
Heb je dat wel overlegt met je psychiater of huisarts?
Hoe gaat het dan?
ik vind het wel heel erg tricky om dat zomaar zelf te gaan doen en ermee te expirimenteren, hoor..quote:Op maandag 12 april 2004 10:11 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Nee,niet overlegd![]()
Mijn psych is er niet,dus kan het niet overleggen.
Hij hoort het wel,als ik er weer heen moet![]()
Jah ok,maar heb het maar 3 weken gebruiktquote:Op maandag 12 april 2004 10:14 schreef grassprietje het volgende:
[..]
ik vind het wel heel erg tricky om dat zomaar zelf te gaan doen en ermee te expirimenteren, hoor..
staat er niet iets over in de bijsluiter.
bij mijne staat namelijk dat het heel belangrijk is om regelmatig de tabletten in te nemen..
![]()
AD's zijn geen pilletjes die je af en toe in kan nemen als je je slecht voelt. Zo werken ze niet.quote:Op maandag 12 april 2004 09:03 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ja,maar als ik me slecht voel neem ik weer een(of 2)
Maar heb het ook maar 3 weken gebruikt![]()
Ik hoef niks te betalen,als het goed isquote:Op maandag 12 april 2004 10:53 schreef grassprietje het volgende:
krijgen jullie je AD eigenlijk vergoed?
Ik heb vandaag de factuur opgestuurd naar mijn verzekeraar, en ik hoop van wel, want het is echt DUUR![]()
tuurlijk mag je dat vragen, liefie!quote:Op maandag 12 april 2004 10:55 schreef Boschjesman het volgende:
grassprietje, als ik vragen mag, wat kosten die eigenlijk?
dankUquote:Op maandag 12 april 2004 10:59 schreef grassprietje het volgende:
[..]
tuurlijk mag je dat vragen, liefie!![]()
[...]
Nou, ik hoor toch regelmatig van mensen die extra veel negatieve bijwerkingen ervaren van paroxetine. Het is toch de goedkopere variant van seroxat, een soort b-merk ondanks dat het in grote lijnen om dezelfde stof gaat. Je hebt trouwens gewoon het recht om te eisen dat je seroxat krijgt.quote:Op maandag 12 april 2004 14:49 schreef Whistler112 het volgende:
mijn seroxat word ook vergoed door de verzekering. de apotheek vind ze ook vrij duur geloof ik, want ik begon met seroxat, toen paroxetine en nu iets wat er nog goedkoper uitziet. najah mn huisarts verzekerde me dat het allemaal op hetzelde neerkomt.
och i'll live, sowieso weinig last van bijwerkingen. wat trouwens wel iets is om op te letten, ik kreeg steeds voor 1.5 maand mee, terwijl als je erom vraagt voor max 3 maanden mee kan krijgen.quote:Op maandag 12 april 2004 15:25 schreef nozem het volgende:
[..]
Nou, ik hoor toch regelmatig van mensen die extra veel negatieve bijwerkingen ervaren van paroxetine. Het is toch de goedkopere variant van seroxat, een soort b-merk ondanks dat het in grote lijnen om dezelfde stof gaat. Je hebt trouwens gewoon het recht om te eisen dat je seroxat krijgt.
Is er dan wel een verschil tussen Seroxat & Paroxetine (en zoja, wat dan)?quote:Op maandag 12 april 2004 15:25 schreef nozem het volgende:]
Nou, ik hoor toch regelmatig van mensen die extra veel negatieve bijwerkingen ervaren van paroxetine. Het is toch de goedkopere variant van seroxat, een soort b-merk ondanks dat het in grote lijnen om dezelfde stof gaat. Je hebt trouwens gewoon het recht om te eisen dat je seroxat krijgt.
Volgens mn huisarts niet dus, volgens een user hier wel. Ik heb nooit verschil gemerkt, alleen quaquote:Op maandag 12 april 2004 18:08 schreef Cissie het volgende:
[..]
Is er dan wel een verschil tussen Seroxat & Paroxetine (en zoja, wat dan)?
Ik dacht nl. dat 't hetzelfde was; alleen een andere naam op't doosie.
![]()
Ja, maar het zijn dus ook andere doosjes enzoquote:Op maandag 12 april 2004 19:48 schreef Wolkje het volgende:
Paroxetine is een andere naam voor seroxat.
(Net als mirtazepine voor remeron)
Weet ik, wij hadden andere doosjesquote:Op maandag 12 april 2004 19:57 schreef Whistler112 het volgende:
[..]
Ja, maar het zijn dus ook andere doosjes enzo
je hoeft mij niet te overtuigen, ik zei in mn 1e post al dat het hetzelfde was, maar waarschijnlijk alleen wat goedkoper ofzoquote:Op maandag 12 april 2004 20:01 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Weet ik, wij hadden andere doosjes![]()
nee, maar het is gewoon een andere naam, mn psieg gebruikt(e) de namen nml. door elkaar heen
Nou, daar zeg je wel wat..............., want hiermee zeg je ιigenlijkquote:Op maandag 12 april 2004 20:10 schreef nozem het volgende:
Dus de mensen die klagen over extra bijwerkingen van de goedkopere 'seroxat' hebben last van ingebeelde bijwerkingen? Dat zou best kunnen eigenlijk ja..
Het zit sowieso voor een groot deel tussen de oortjes natuurlijk
Hoi HeaRt_woRm..quote:Op maandag 12 april 2004 10:18 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Jah ok,maar heb het maar 3 weken gebruikt![]()
En ik ben gestopt,omdat ik zo'n afwezig,leeg gevoel ervan kreeg![]()
Dan heb ik liever last van stemmingswisselingen![]()
Waarom zou dat best kunnen?quote:Op maandag 12 april 2004 20:10 schreef nozem het volgende:
Dus de mensen die klagen over extra bijwerkingen van de goedkopere 'seroxat' hebben last van ingebeelde bijwerkingen? Dat zou best kunnen eigenlijk ja..
mirtazapine is toch gewoon de werkzame stof in remeron?quote:Op maandag 12 april 2004 19:48 schreef Wolkje het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk dat het ervaren van extra bijwerkingen puur kan liggen aan het feit dat je een spulletje moet slikken met een andere verpakking en dat de gedachte daaraan alleen al voor extra bijwerkingen kan zorgen, dat is niet vreemd, dat is menselijk.quote:Op maandag 12 april 2004 22:29 schreef knokkels het volgende:
[..]
Waarom zou dat best kunnen?
[..]
Hmm .. zou ik wel even een verduidelijking van willen zien eigenlijk.. Waar baseer je dit op?
-edit-quote:]Op maandag 12 april 2004 23:35 schreef nozem het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk dat het ervaren van extra bijwerkingen puur kan liggen aan het feit dat je een spulletje moet slikken met een andere verpakking en dat de gedachte daaraan alleen al voor extra bijwerkingen kan zorgen, dat is niet vreemd, dat is menselijk.
-edit-
en als antwoord op Cissie: ja, ik heb ervaring met seroxat.
Ups en downs, maar het gaat veeeeel beter dan een paar jaar terug. Ben gaan studeren aan de universiteit 2 jaar terug na een paar 'mindere jaren' (heb wel bij vlagen veel gewerkt toen)quote:Op maandag 12 april 2004 23:46 schreef Cissie het volgende:
[..]
Okι Nozem, dan is (wat mij betreft) dit misverstand uit de weg![]()
Hoe gaat het nu met je; heb je nu geen last meer van depressies?
Hoi !quote:Op maandag 12 april 2004 22:26 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hoi HeaRt_woRm..
Zie mijn post hierboven ook even..
De AD medicatie gaat pas zijn werk doen tussen de 2 en de 4,5,6 weken.. En in de tussentijd is het inderdaad zo dat je jezelf gewoon best klote kan voelen.. ERG klote.. Maar daar moet je helaas even doorheen bijten.. Believe me, ik heb het ook gehad .. Op je eigen houtje stoppen is echt niet ok.. Je had ook met een vervanger van je psych contact op kunnen nemen.. Zou ik sowieso nog even doen ...![]()
Ahh .. ik snap em nu inderdaadquote:Op maandag 12 april 2004 23:35 schreef nozem het volgende:
[..]
[quote]
Ik bedoelde eigenlijk dat het ervaren van extra bijwerkingen puur kan liggen aan het feit dat je een spulletje moet slikken met een andere verpakking en dat de gedachte daaraan alleen al voor extra bijwerkingen kan zorgen, dat is niet vreemd, dat is menselijk.
Doe jezelf een plezier... en stop niet.. !quote:Op maandag 12 april 2004 23:52 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Hoi !![]()
Het afwezige gevoel wat ik er van krijg is echt 10 keer erger dan mijn stemmingswisselingen,dus vandaar dat ik er mee wilde stoppen![]()
Ik ben nu al een paar dagen gestopt,en voel me echt veel beter.Werd er wel minder depri van,maar mijn vrolijkheid was ook een heel stuk minderquote:Op dinsdag 13 april 2004 00:15 schreef knokkels het volgende:
[..]
Doe jezelf een plezier... en stop niet.. !
Echt niet doen.. Gewoon even bellen naar de (vervanger van) je psychiater .. En hem/haar dit voorleggen.. Ik heb het zelfde gehad met mn citalopram .. Ik werd er afwezig, hyper, geοrriteerd van .. Ook ben ik een keer naar het ziekenhuis gegaan op mn eigen houtje, omdat ik mn hart uit mn lichaam voelde bonken (angstaanvalletje bleek later..... niets ernstigs..) Maar ik kreeg daarbij niet echt leuke gedachtes .. zag mezelf hangen enz.. En TOEN was het genoeg..
Ik heb gebeld naar mn psychiater, en hij zei:"Nu stoppen met die medicatie, vandaag nog naar de apotheek gaan, om een nieuw recept op te halen... "
Dagje gewacht met de nieuwe medicatie (halfwaardetijd van de citalopram, zat nog in mijn systeem, kans op een serotonine overdosis.. ga je flippen.. is niet cool..
Daarna weer even moeten wennen aan de medicatie, maar ik voelde wel meteen dat het goed zat....
lieve heartworm, ik blijf het nog steeds tricky vinden. overleg alsjeblieft met je psychiater hoe en wat je nu verder moet doen. anti-depressiva is geen gewoon paracetamolletje.. onthou dat.quote:Op dinsdag 13 april 2004 09:54 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Ik ben nu al een paar dagen gestopt,en voel me echt veel beter.Werd er wel minder depri van,maar mijn vrolijkheid was ook een heel stuk minderDus ik denk dat het beter is zo
![]()
Thanxquote:Op dinsdag 13 april 2004 11:21 schreef grassprietje het volgende:
[..]
lieve heartworm, ik blijf het nog steeds tricky vinden. overleg alsjeblieft met je psychiater hoe en wat je nu verder moet doen. anti-depressiva is geen gewoon paracetamolletje.. onthou dat.
bel gewoon ff op en overleg met je eigen psychiater, of anders met een vervangende..
dan heb je duidelijkheid en professioneel advies!
succes
'k zou even langs je huisarts gaan dan, lijkt me niet echt goed. mn moeder scheen dat in haarquote:Op dinsdag 13 april 2004 19:51 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik heb trouwens toen ik met paroxetine begon,na een tijdje last van knarsetanden![]()
Mijn kaken en kiezen doen echt heel zeer![]()
quote:Op woensdag 14 april 2004 06:10 schreef mighty_myte het volgende:
ik slik al lang zoloft en daarvan slaap ik als een os. ik kan nooit fatsoenlijk
wakker worden en slaap door mijn wekker, stereo en telefoon heen (tegelijk idd).
kent iemand dit?
Okee.. Goed om te horen...quote:Op woensdag 14 april 2004 14:02 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik moest het trouwens maar blijven slikken,tot ik weer naar mijn psych moet,dat is over 2 weke![]()
Wow.. Da's niet mis ...quote:Op woensdag 14 april 2004 13:45 schreef mighty_myte het volgende:
echt wel klote, want ik ben ook nooit optijd op mijn werk/school.
nu kunnen ze wel enige coulance tonen met mijn situatie, maarja
iemand die zelden optijd komt, daar heb je niks aan.
afbouwen is trouwens onmogelijk. als ik onder de 100 mg kom
gaat het snel fout.
ja, dat is echt superkut. vooral omdat ik na bijna 2 jaar pillen niet kan afbouwen.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:13 schreef knokkels het volgende:
[..]
Wow.. Da's niet mis ...
Ik heb citalopram 45 mg gehad (geloof ik... ) was niet ok..quote:Op woensdag 14 april 2004 14:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
ja, dat is echt superkut. vooral omdat ik na bijna 2 jaar pillen niet kan afbouwen.
laatst een paar weken 75 mg genomen, ik kreeg weer paniekaanvallen...![]()
om weer snel fit naar de 100 te gaan nog een paar oxazepam gegeten. goed spul.
hoeveel miligram van je AD slikken jullie?
Ik maar 10mg,paroxetinequote:Op woensdag 14 april 2004 14:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
ja, dat is echt superkut. vooral omdat ik na bijna 2 jaar pillen niet kan afbouwen.
laatst een paar weken 75 mg genomen, ik kreeg weer paniekaanvallen...![]()
om weer snel fit naar de 100 te gaan nog een paar oxazepam gegeten. goed spul.
hoeveel miligram van je AD slikken jullie?
Depressief ....quote:Op woensdag 14 april 2004 15:04 schreef mighty_myte het volgende:
wat voor aandoening heb je?
Heb het toch nog eens nagekekenquote:Op maandag 12 april 2004 22:34 schreef knokkels het volgende:
mirtazapine is toch gewoon de werkzame stof in remeron?
Netzoals Paroxetine de werkzame stof in seroxat is?
Superirritant ja, vooral omdat ik 2 dagen in de week erg vroeg moet beginnen (dan moet ik al om half 7 thuis wegquote:Op woensdag 14 april 2004 06:10 schreef mighty_myte het volgende:
ik slik al lang zoloft en daarvan slaap ik als een os. ik kan nooit fatsoenlijk
wakker worden en slaap door mijn wekker, stereo en telefoon heen (tegelijk idd).
kent iemand dit?
Je moet je niet focussen op het afwezige gevoel..quote:Op woensdag 14 april 2004 20:35 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik was al een paar dagen gestopt,maar dat had ik niet gezegd.
Dus nu moet ik vandaag weer beginnen![]()
Ik ben echt zo bang voor weer dat afwezige gevoel![]()
Maar jah,ik zie het wel![]()
Remeron sloeg bij mij in ieder geval errug goed aan... lekker smaakje ook seroxat weet ik niet..quote:Op woensdag 14 april 2004 21:04 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Heb het toch nog eens nagekeken![]()
En dat klopt idd.
Verder heb ik trouwens met mijn remeron (45 mg.) helemaal geen last van bijwerkingen.
Hebben anderen dat wel bij remeron?
(Had dat wel bij seroxat namelijk.)
Hoi allemaal; waar zijn jullie......?!quote:Op woensdag 14 april 2004 20:35 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik was al een paar dagen gestopt,maar dat had ik niet gezegd.
Dus nu moet ik vandaag weer beginnen![]()
Ik ben echt zo bang voor weer dat afwezige gevoel![]()
Maar jah,ik zie het wel![]()
de nasmaak vind ik vies eigenlijkquote:Op woensdag 14 april 2004 22:39 schreef knokkels het volgende:
Remeron sloeg bij mij in ieder geval errug goed aan... lekker smaakje ook
Same herequote:Op zondag 18 april 2004 17:23 schreef Cissie het volgende:
[..]
Hoi allemaal; waar zijn jullie......?!
Posten jullie misschien , net als ik, ook veel minder doordat er de laatste
tijd regelmatig ingegrepen werd door de moderator?
(is bij mij nl .wel zo)![]()
Ik mis jullie post toch wel een beetje, dus bij deze weer es een berichtje van mij![]()
En HeartWorm,
Hoe gaat het nu met je, nu je weer met AD moest beginnen?
Dat dan weer wel..quote:Op zondag 18 april 2004 18:13 schreef Wolkje het volgende:
[..]
de nasmaak vind ik vies eigenlijk
ik ben ook beetje geschrokken van het ingrijpen ja..quote:Op zondag 18 april 2004 17:23 schreef Cissie het volgende:
[..]
Hoi allemaal; waar zijn jullie......?!
Posten jullie misschien , net als ik, ook veel minder doordat er de laatste
tijd regelmatig ingegrepen werd door de moderator?
(is bij mij nl .wel zo)![]()
Ik mis jullie post toch wel een beetje, dus bij deze weer es een berichtje van mij![]()
En HeartWorm,
Hoe gaat het nu met je, nu je weer met AD moest beginnen?
Nee doe ook maar niet dood neervallen..quote:Op zondag 18 april 2004 18:52 schreef grassprietje het volgende:
[..]
ik ben ook beetje geschrokken van het ingrijpen ja..
met mij gaat het goed. voel me wel schuldig tegenover mijn lever, die al zoveel werk heeft door de medicijnen. En nu ben ik weer lekker dronken geweest gister..
Hoop maar dat ik over 2 jaar niet dood neerval..![]()
ik ben ook benieuwd naar HeartWorm...![]()
Daar hoef je niet van te schrikken ..quote:Op zondag 18 april 2004 18:52 schreef grassprietje het volgende:
ik ben ook beetje geschrokken van het ingrijpen ja..
Punt voor jou cos-micVquote:Op zondag 18 april 2004 20:24 schreef cos-micV het volgende:
[..]
Daar hoef je niet van te schrikken ..
Jullie waren hier aan het slowchatten de paasdagen aan het bespreken.
Zolang jullie on topic blijven is er niets aan de hand![]()
Wat die paasdagen betreft, daar heb je gelijk in, Cosmic.quote:Op zondag 18 april 2004 20:24 schreef cos-micV het volgende:
Daar hoef je niet van te schrikken ..
Jullie waren hier aan het slowchatten de paasdagen aan het bespreken.
Zolang jullie on topic blijven is er niets aan de hand![]()
inderdaad. Dat van de paasdagen bespreken kαn ik me voorstellen.. Net als dat dat over de verzekeringen off-topic was. Maar wat bedoel je dan met slowchat?quote:Op zondag 18 april 2004 21:08 schreef Cissie het volgende:
[..]
Wat die paasdagen betreft, daar heb je gelijk in, Cosmic.
Excuses daarvoor.
Maar op 14 april schreef je (nΰ een reeks posts die wιl over AD-ervaringen gingen)
of wij (wanneer we reageerden op een ander) "het 1 en ander wilden onderbouwen",
en dat het hier op een slowchat topic begon te lijken.
Die posts (vσσr jou bericht) gingen over AD-ervaringen, en daarmee waren we toch on-topic.... ?
Wat moeten we dan onderbouwen? Ik snapte d'r in ieder geval niks meer van...........
En ik moet eerlijk zeggen dat ik door dat bericht van jou (van 14 april) wel terughoudend werd
om hier te reageren, en ik vrees dat ik niet de enige ben geweest (zie de reacties hierboven).......
Inderdaad... Paasdagen was een big nono..quote:Op zondag 18 april 2004 22:46 schreef grassprietje het volgende:
[..]
inderdaad. Dat van de paasdagen bespreken kαn ik me voorstellen.. Net als dat dat over de verzekeringen off-topic was. Maar wat bedoel je dan met slowchat?
Blij dat we er weer allemaal zijn!quote:Op zondag 18 april 2004 22:31 schreef Cissie het volgende:
Enne...........'k ben blij dat ik weer wat van jullie heb mogen lezen !
Thanx!![]()
ehm is er niet een speciaal topic voor dit soort dingen eigenlijk??quote:Op zondag 18 april 2004 23:41 schreef Cissie het volgende:
Beste Cos-micV,
Ik hoop dat je nog wel reageert op mijn bericht (21:08u),
en dat je mij/ons wilt uitleggen wat je precies bedoelde met
het "onderbouwen van reacties"?
Elke stof heeft 3 namen:quote:Op maandag 12 april 2004 19:48 schreef Wolkje het volgende:
Het verlopen van het patent is dus gebeurt met Remeron.quote:Op maandag 19 april 2004 00:23 schreef dracoon het volgende:
[..]
Elke stof heeft 3 namen:
1. de chemische naam (deze is meestal niet uit te spreken)
2. de generieke naam (paroxetine in dit geval, die wordt onder medici gebruikt)
3. de merknaam (seroxat in dit geval, dit is de naam die de ontwikkelaar cq. patenthouder het middel heeft gegeven. Alleen hij mag dit middel maken onder de naam Xeroxat. Zodra dit patent verlopen is mag iedereen dezelfde pillen maken. Alleen dan wel onder de generieke naam en niet onder de patentnaam)
En hetzelfde is met paroxetinehydrochloride, oftewel paroxetine, oftewel seroxat/paxil gebeurd. Dit is ondertussen een generiek medicijn geworden.quote:Op maandag 19 april 2004 00:41 schreef knokkels het volgende:
[..]
Het verlopen van het patent is dus gebeurt met Remeron.
Dat dit ook gebeurt is met Paroxetine wist ik niet. Ik zat al te zweten toen ik het hoorde van de Remeron, maar mn psych zei al, net als ik op het nieuws had gehoord, dat er toch nog een flinke voorraad was. ik weet niet of mijn angst in deze gegrond was, maar maakt niet uit. Ben er vanaf...quote:Op maandag 19 april 2004 00:56 schreef Detroit het volgende:
[..]
[quote]
En hetzelfde is met paroxetinehydrochloride, oftewel paroxetine, oftewel seroxat/paxil gebeurd. Dit is ondertussen een generiek medicijn geworden.
* knokkels wenst je heeel veel succes!quote:* detroit gaat na +/- 3 ΰ 4 jaar gebruik van seroxat vanwege paniek/zware neerslachtigheid weer proberen te stoppen.
Ja, ik ken het wel .. in het begin had ik absoluut geen idee wat die AD-medicatie nou inhield.. Maar uiteindelijk wel blij dat ik er mee ben begonnen.. Veel gelezen over verschillende medicaties..quote:Eerste keer ging fout omdat ik nog onvoldoende wist over de behandeling van depressies en zodoende niet wist dat succesvol stoppen met gebruik van anti-depressiva vereist dat je minimaal 6 ΰ 9 maanden vrij van klachten moet zijn voor je probeert te stoppen.
Verder wilde de dokter mij (volgens mij door onvoldoende kennis zijnerzijds) te snel laten afkicken waardoor de klachten echt vreselijk waren (24/7 misselijk, duizelig, hoofdpijn, bang, overdreven snel agressief en wat al niet meer) en ik na 3 of 4 weken uiteindelijk weer bij het begin aangekomen was: paniekaanvallen gecombineerd met depressiviteit.
Mijn tipje is: Niet blijven hangen op: Ow shit, straks gaat het FOUT! en dan .. en dan? Wat dan?quote:Denk dat het nu wel gaat lukken. Ik weet enerzijds heel erg veel over anti-depressiva, paniekstoornissen, depressiviteit en de behandeling ervan waardoor je je toch wat zekerder voelt omdat je weet wat je allemaal een beetje kunt verwachten.
Ik zie echter wel een beetje op tegen de klachten die ik eerder bij het afkicken heb gekregen.
Go for it dude!quote:We zullen het wel merken.![]()
Het bespreken van de paasdagen en verzekeringen .....elkaar quoten en alleen met 1 enkele smiley reageren.......dat is slowchatten.quote:Op zondag 18 april 2004 22:46 schreef grassprietje het volgende:
[..]
inderdaad. Dat van de paasdagen bespreken kαn ik me voorstellen.. Net als dat dat over de verzekeringen off-topic was. Maar wat bedoel je dan met slowchat?
Nou, ik heb dus nu eigenlijk constant honger mar ik ben vandaag een beetje lui..dus niet naar de winkel gegaan om dingen te kopen.. Niet dat ik geen etenswaren in huis heb hoor..quote:Op maandag 19 april 2004 21:52 schreef Cissie het volgende:
Okι, nu begrijp ik het wat beter; bedankt voor je uitleg Cos-micV![]()
Voor wie wil chatten: dat kunnen we geloof ik hier doen:
Chatten met R&P'ers op IRC
Volgens mij veranderen de bijwerkingen die ik heb van mijn AD trouwens ook steeds:
Ik heb (gelukkig!) nu niet meer de hele dag zo'n ontzettende honger (wat ik in het
begin wel heel erg had) en ik kom daardoor ook niet meer aan, ben nog steeds
afwisselend erg moe of energiek.
Hmm ja en ook dat komt me bekend voor... Heb je net 2 liter melk gehaald, of thee of koffie of whatever... Krijg je dorst en dan kan je alweer terug naar de winkel.. Ik heb het zelf dus gehad, dat zodra ik in bed lag ik dingen voelde "kruipen" over mijn lichaam... Of iets voelde "bijten" in mijn tong.quote:Nog wel steeds die droge mond (ik heb er soms een zere tong van!), en heb bijna altijd dorst.
'K heb ook wel es een (geestelijke) terugslag gehad en dat overviel me best wel een beetje,
dan word je wel weer even met beide benen op de grond gezet............
maar 't gaat nu gelukkig weer wat beter.
Maar had je die constante honger ook al vσσr je AD gebruikte, of is dat pas zo sinds je gestopt bent met AD?quote:Op maandag 19 april 2004 22:07 schreef knokkels het volgende:
Nou, ik heb dus nu eigenlijk constant honger mar ik ben vandaag een beetje lui..dus niet naar de winkel gegaan om dingen te kopen.. Niet dat ik geen etenswaren in huis heb hoor..
Maar als ik gegeten heb, dan heb ik echt een uurtje daarna weer een knorrende maag.
Nou ja, ik vind het zelf eigenlijk ook weer niet zo heel erg dat ik mijn gezonde eetlust weer terugheb eigenlijk..
Hmm ja en ook dat komt me bekend voor... Heb je net 2 liter melk gehaald, of thee of koffie of whatever... Krijg je dorst en dan kan je alweer terug naar de winkel.. Ik heb het zelf dus gehad, dat zodra ik in bed lag ik dingen voelde "kruipen" over mijn lichaam... Of iets voelde "bijten" in mijn tong.
Vervolgens was dat dus gewoon een bijwerking van de AD medicatie.. Maar wel redelijk irritant.
En die (geestelijke) terugslagen.. Ook alweer bekend.. Mijn SPV heeft me aangeraden om eens in de zoveel dagen een tijdstip te nemen om dat soort dingen even wat tijd te geven.. Niet dat je er de hele tijd aan zit te denken op een gegeven moment.... Maar dat je het als het ware een plek geeft
Welkom bij ons "clubje" Astridquote:Op maandag 19 april 2004 22:26 schreef teigan het volgende:
Hallo iedereen,
ik wou me graag toevoegen bij jullie "clubje"
Ik slik op dit moment cipramil, 20 mg, ik kom van 40 af, en zit nu bijna een week op 20 mg per dag, wat redelijk gaat.
Hiervoor heb ik seroxat en nortrilen geslikt, vooral met de laatste heb ik slechte ervaringen..
Ik lees hier al af en toe mee, en wilde nu graag mee komen kletsen...
Groetjes Astrid
Kan je wel vertellen dat die dingen die je dan voelt best irritant zijn inderdaad .. En het zijn dus gewoon kleine trillingen in je lichaam (tremoren) als ik het goed heb. Heb ik het niet goed, dan graag een correctiequote:Op maandag 19 april 2004 22:32 schreef Cissie het volgende:
[..]
Maar had je die constante honger ook al vσσr je AD gebruikte, of is dat pas zo sinds je gestopt bent met AD?
Ik vond het niet leuk, die constante honger, want ik voelde op een gegeven moment wel dat mijn
broeken steeds strakker gingen zitten. En als je dan leest dat sommige mensen meer dan 10 kg zijn aangekomen.............'t Is bij mij gelukkig (tot nu toe) bij 3 kg gebleven.
En die kruipdingen in bed......dat heb ik gelukkig niet; lijkt me erg vervelend, eng & kriebelig......
't gevoel dat er allemaal beestjes in je bed zijn................![]()
![]()
................brrrrr!
Hallo Astrid,...... welkom bij "de club" !!!quote:Op maandag 19 april 2004 22:26 schreef teigan het volgende:
Hallo iedereen,
ik wou me graag toevoegen bij jullie "clubje"
Ik slik op dit moment cipramil, 20 mg, ik kom van 40 af, en zit nu bijna een week op 20 mg per dag, wat redelijk gaat.
Hiervoor heb ik seroxat en nortrilen geslikt, vooral met de laatste heb ik slechte ervaringen..
Ik lees hier al af en toe mee, en wilde nu graag mee komen kletsen...
Groetjes Astrid
Ja, zou best kunnen dat dat een soort tremoren zijn geweest; ik ben dat woord tenminste welquote:Op maandag 19 april 2004 22:39 schreef knokkels het volgende:
Kan je wel vertellen dat die dingen die je dan voelt best irritant zijn inderdaad .. En het zijn dus gewoon kleine trillingen in je lichaam (tremoren) als ik het goed heb. Heb ik het niet goed, dan graag een correctie
Nou ja, ik had voor mijn AD medicatie "een gewone" eetlust .. En door de AD medicatie kreeg ik inderdaad meer honger.. Ben 4 kilo aangekomen ongeveer, zie er zelf ook beter uit enzo. Heb niet meer zo'n kop met ingevallen wangen
Maar ik kan soms dus ook niet stoppen met eten.. en dat terwijl ik toch niet echt weinig eet..
Op zich niet zo erg.. maar ik blijf inkopen doen![]()
luxeprobleem
Hmm zolang je er zelf blij mee bent hoe je eruit ziet... is het goed (nou ja.. als je vel over been bent is er iets mis waarschijnlijk.. )quote:Op maandag 19 april 2004 22:55 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ja, zou best kunnen dat dat een soort tremoren zijn geweest; ik ben dat woord tenminste wel
tegengekomen in mijn bijsluiter.
Dat van die ingevallen wangen enzo, dat had ik ook.
Mensen in mijn omgeving verdachten mij er zelfs wel eens van dat ik anorexia had........(was niet zo hoor).
Dus wat dat betreft kon ik een paar kilo's extra ook wel gebruiken......
Maar ik ben wel blij dat ik nu niet nσg meer groei, want waar houd 't anders op....?![]()
Ja, dat is ook zo. Maar ik ben tenger gebouwd, en als je dan ook nog (door stress etc...)quote:Op maandag 19 april 2004 22:59 schreef knokkels het volgende:
Hmm zolang je er zelf blij mee bent hoe je eruit ziet... is het goed (nou ja.. als je vel over been bent is er iets mis waarschijnlijk.. )
Hmm.. Ik ben ook best tenger gebouwd inderdaad. Heb ook eigenlijk nooit kunnen aankomen .. ook heel vaak gehoord:"Goh, wat ben jij dun zeg..."quote:Op maandag 19 april 2004 23:31 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zo. Maar ik ben tenger gebouwd, en als je dan ook nog (door stress etc...)
afvalt dan lijk je gelijk mager. Vooral als je wangen invallen enzo.
En ik heb 2 zussen die wat steviger zijn gebouwd dan ik, en daar werd ik door mijn
omgeving (onbewust, denk ik) toch steeds mee vergeleken, en dan kreeg ik iedere keer
maar weer te horen: "meid wat ben je toch dun", of: " je hebt toch niet "die ziekte"? Nieleuknie.......
Maar de honger die ik kreeg door de AD dat was gewoon heel erg: dag- ιn nacht door,
en ik groeide in die eerste (3) weken 3 kg........
En dan ben ik (voor mezelf) toch wel een beetje blij dat ik niet in dat (razendsnelle) tempo
ben doorgegaan met aankomen (door die constante honger), want dan was ik uiteindelijk
niet meer zo blij met mezelf geweest, denk ik.
En dat is inderdaad toch wel het belangrijkste: dat je blij bent met jezelf en lekker in je vel zit.![]()
Hmmm, en dat is dan net iets wat je dan koste wat kost wil voorkomen schat ik zo...quote:En dan ben ik (voor mezelf) toch wel een beetje blij dat ik niet in dat (razendsnelle) tempo
ben doorgegaan met aankomen (door die constante honger), want dan was ik uiteindelijk
niet meer zo blij met mezelf geweest, denk ik.
Bedankt voor je waardevolle outputquote:<ff wat stukken quoten waar ik ff op wou reageren>
Wel heel vervelend dat je dat hebt moeten doorstaan, door een fout van je arts eigenlijk.
Ik ben toen 1x mijn remeron vergeten, ik heb het een week geweten. Ik weet niet precies hoe het voelt om te vroeg te stoppen met de medicatie, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken..
Must have been a shitty time.
Maar:What doesn't kill you, makes you stronger. Hoe dan ook kom je er beter uit dan dat je er in bent gegaan..
Heb je helemaal gelijk in. Alleen is die omschakeling van negatieve gedachtes naar positieve gedachtes (oftewel van "het lukt me niet" naar "het gaat me lukken!") heel erg moeilijk. Lijkt mij persoonlijk dat depressie zich vaak manifesteert bij mensen die toch wat sneller geneigd zijn weg te zakken in negativiteit en de daarbij behorende negatieve gedachten. En vooral als je geen anti-depressiva gebruikt, en je gedachtes dus in alle hevigheid op je afkomen, ben je dus erg kwetsbaar voor negatieve gedachtes. Al helemaal als je fysiek en geestelijk zwak bent vanwege de ontwenningsverschijnselen vanwege het stoppen met anti-depressiva.quote:Mijn tipje is: Niet blijven hangen op: Ow shit, straks gaat het FOUT! en dan .. en dan? Wat dan?
Gewoon zeggen: Ik voel me er klaar voor. Ik weet dat ik er klaar voor ben. Ik kan het.
Ik moest zelf mijn remeron innemen voordat ik ging slapen. De weken voordat ik zou gaan stoppen begon ik af en toe wel te denken van.. "what if.............." maar die gedachtes helpen je niet.
Ik moest niet afkicken van de pillen zeg maar, maar meer van de routine die de pillen met zich mee hadden gebracht
Ik ga ervoorquote:Go for it dude!
Hmm.. Remeron sloeg bij mij persoonlijk erg goed aan.. Die dingen die jij hierboven aangaf, had ik juist bij Citalopram.. En dit wat ik had aangegeven was mijn eigen stomme schuldquote:Op maandag 19 april 2004 23:39 schreef Detroit het volgende:
[..]
[quote]
Bedankt voor je waardevolle output. Toen de search van Fok! het nog deed en ik wat topics over anti-depressiva aan het lezen was kwam het middel Remeron ook wel eens naar voren en enkele reacties van mensen waren dat ze de hele dag het gevoel hadden stoned te zijn, dat het gewennen aan Remeron bij aanvang van het gebruik ervan erge klachten gaf en dat het gevoelsleven dusdanig werd afgevlakt dat men zich met gebruik van Remeron nog erger voelde dan in depressieve staat zeg maar.
Remeron heeft een deel van het werk gedaan. Vergeet alleen niet dat de enige die iets constructiefs kan bereiken uit een depressiviteit jijzelf bent..quote:Als ik jou dan weer hoor dan heb ik het gevoel dat Remeron bij jou weer zeer goed werk heeft verricht. Geen extreem last van klachten gehad bij het starten en stoppen met Remeron dan? Maar voor mijn gevoel is Remeron iig een van de zware jongens onder de anti-depressiva.
[..]
Ja... die omschakeling is zeker moeilijk.. Maar je KAN het wel .. Ik weet het zekerquote:Heb je helemaal gelijk in. Alleen is die omschakeling van negatieve gedachtes naar positieve gedachtes (oftewel van "het lukt me niet" naar "het gaat me lukken!") heel erg moeilijk. Lijkt mij persoonlijk dat depressie zich vaak manifesteert bij mensen die toch wat sneller geneigd zijn weg te zakken in negativiteit en de daarbij behorende negatieve gedachten. En vooral als je geen anti-depressiva gebruikt, en je gedachtes dus in alle hevigheid op je afkomen, ben je dus erg kwetsbaar voor negatieve gedachtes. Al helemaal als je fysiek en geestelijk zwak bent vanwege de ontwenningsverschijnselen vanwege het stoppen met anti-depressiva.
Kijk, daar kan ik nou helemaal niets aan toevoegen.. Helemaal mijn gedachtenquote:Maar gelukkig is de mens vaak op zoek naar een manier waarop hij/zij kan overleven. En om dat te bereiken moet je dus iets in je denkpatroon willen veranderen als je van jezelf weet dat je snel negatief denkt. Snel negatief denken laat je uiteindelijk weer in het negatieve patroon aanbelanden waardoor de kans weer groter wordt dat je na het stoppen met anti-depressiva uiteindelijk er toch weer aan moet omdat je weer hartstikke neerslachtig bent geworden.
Inderdaad. Ik heb ook met mijn therapie PMT gedaan. Heeft me heel erg geholpenquote:Persoonlijk kan ik als tip aan mensen geven die erg snel last hebben van veel en negatieve gedachten is om te beginnen met iets van (vecht)sport, yoga of wat dan ook zodat je wat meer in contact komt met je eigen lichaam. Een gezond lichaam heeft een gezonde geest nodig en persoonlijk vind ik meditatie een erg geschikte manier om af en toe eens je gedachten helemaal stil te krijgen. Ook ga je door veel mediteren uiteindelijk positiever denken en weet je beter hoe je met je gedachten om kunt gaan.
Yay!!! That's the spirit! Go get them!!quote:*Detroit geeft zichzelf nog even een trap achter zijn kont en zegt: "ik voel me er klaar voor!". Ik ga ervoor knokkels, thanks!
[..]
quote:Ik ga ervoor.
*Detroit geeft iedereen in dit topic even een bemoedigend schouderklopje.
Overleg het inderdaad erg goed met huisarts/psycholoog/psychiater/whatever. Over het algemeen wordt het aanbevolen 6 ΰ 9 maanden klachtloos te zijn. Wat niet inhoudt dat je 24*7*365 vrolijk moet zijn, af en toe heb je eens van die mindere dagen natuurlijk, maar wat wel inhoudt dat je voor zover je 6 ΰ 9 maanden kunt terugkijken niet het gevoel hebt dat het aantal dalen en de intensiteit van de dalen nog iets te extreem waren om te stoppen met het gebruik van anti-depressiva.quote:Op maandag 19 april 2004 23:42 schreef Smashing-Pumpkin het volgende:
<knip>
Lijkt me dat ik de Paroxetine wel mag afbouwen. Heb dus een afspraak bij m'n huisarts gemaakt, en ik zal het ook overleggen met m'n psychiater.
</knip>
Ik heb tussen de 3 en de 5 jaar paroxetine geslikt, maximaal 1,5*20 mg maar over het algemeen 1*20 mg per dag.quote:<knip>
Ik wou wel eens van anderen willen horen hoe lang zij Paroxetine hebben geslikt, en hoe het afbouwen toen verliep.
</knip>
Weet nu je de naam Citalopram/Cyprexa noemt ook gelijk niet meer zeker of het nou over Remeron ging of over Citalopram/Cyprexa. Citalopram scheen ook een van de nieuwere SSRI's te zijn alleen heb ik van dat middel ook niet louter positieve verhalen gehoord zeg maar. In ieder geval heb ik de lijst met bijwerkingen van Cyprexa gelezen en daar werd ik niet bepaald vrolijker vanquote:Op dinsdag 20 april 2004 00:24 schreef knokkels het volgende:
Hmm.. Remeron sloeg bij mij persoonlijk erg goed aan.. Die dingen die jij hierboven aangaf, had ik juist bij Citalopram.. En dit wat ik had aangegeven was mijn eigen stomme schuld
Besef mij inderdaad ook maar wat goed dat je naast anti-depressiva eigenlijk per definitie met iemand moet praten om achter een deel van je problemen te komen of om in ieder geval ten minste weer het gevoel te krijgen dat je er na een mindere periode sterker uit komt dan dat je het dal ingegaan bent.quote:Remeron heeft een deel van het werk gedaan. Vergeet alleen niet dat de enige die iets constructiefs kan bereiken uit een depressiviteit jijzelf bent..
Remeron, en alle andere AD medicatie is gewoon een hulpmiddel. Om de scherpe kantjes eraf te halenMaar Remeron heeft ZEKER goed werk gedaan voor mij. Dat is een ding wat ik kan zeggen.
Heb dergelijke zaken wel vaker vernomen inderdaad ja. De tijd waarin je begint met anti-depressiva schijnt dusdanig risicovol te zijn dat bepaalde middelen die wat minder goed werken tot suοcide leidt en in gevallen waar de anti-depressiva dusdanig goed werkt dat er geestelijke vervlakking optreedt waardoor de stap naar het ontnemen van het leven dusdanig klein wordt dat sommige lieden die stap daadwerkelijk nemen.quote:Klachten met starten: Nou ja, daarvoor had ik citalopram, wat bij mij persoonlijk dus niet goed aansloeg.. Daar ben ik vanaf gegaan na een telefoontje naar mijn psych Jezelf in je gedachten zien hangen aan een touw is nooit grappig![]()
Best extreem eigenlijk dat je van een portie vergeten al dusdanig ver van het pad kan raken. Kan me over zoiets echt verwonderen.quote:Op die ene keer dat ik mn pillen was vergeten trouwens na dan.. Dat waren 5 niet zo heel leuke dagen zeg maar. (en dan zeg ik het nog HEEL voorzichtig..)
Ik denk dat jij inderdaad de meest ideale tijd hebt uitgekozen om ermee te stoppen. Het moet grotendeels uit jezelf komen. Er moet een stem zijn in jezelf die aangeeft dat het allemaal goed gaat komen. Een gevoel in je dat weet dat de komende periode beter zal gaan zijn. Als je huisarts/psycholoog of psychiater die je begeleidt het daarmee eens is, is de kans alleen maar groter dat je een dusdanig goed moment hebt uitgekozen dat het bijna alleen maar goed kan gaan en dat de kans op terugvallen in een depressie zo klein mogelijk is.quote:Over het afbouwen kan ik heel kort zijn.. Opp een gegeven moment wasik bij mn psychiater.
Ik kom daar, en we zeggen allebei eigenlijk tegelijk: Goh, gaat best lekker eigenlijk. Zullen we maar eens af gaan bouwen.. Uiteindelijk afgebouwd, en het enige waar ik "moeite" mee had, was dat ik een beetje de routine miste van het slapen gaan, dus innemen van de medicatie.. Nou ja voor de rest geen enkele last nog gehad
Wat me ook heeft geholpen om een medicatiedagboek bij te houden. )
Begint bij mij inderdaad steeds meer te komen ja, die positieve instelling danquote:Ik schaar me persoonlijk in het rijtje positivo's, en ik heb zelf een vechtersmentaliteit.. En jij ook denk ik..
Qua vrienden heb je ook helemaal gelijk hoor. Maar probeer naast contact met mensen die net als jij problemen hebben gehad ook af en toe eens contact te leggen met mensen die als het ware als zondagskind geboren zijn. Ik persoonlijk vind het af en toe gewoon erg fijn om mensen te zien die je gewoon ziet stralen, mensen die op de een of andere manier zonder al te grote problemen door het leven gaan en dusdanig flexibel zijn dat ze met de diverse ongemakken van het leven makkelijk weten om te gaan. Dat laat je af en toe zien dat het leven ook best wel luchtig en eenvoudig kan zijn als je op een andere manier naar dingen kijkt dan dat je in eerste instantie gewend bent. (dit in tegenstelling tot mensen die veel problemen gewend zijn die wellicht toch een iets negatievere kijk op je weten over te brengen, al blijft het maar een klein beetje bij je hangen het kan toch je humeur een bepaalde richting induwen).quote:En vrienden, wat moet je zonder vrienden.. Goede vrienden, lotgenoten.. iemand die je aan de ene kant door en door kent, en aan de andere kant iemand die iets soortgelijks mee heeft gemaakt.
Wat me wel opvalt is dat veel vrienden die ik spreek, en die ook hun problemen hebben (gehad) zich heel erg goed kunnen verplaatsen in andere mensen..
Yep, de uitwerkingen van de AD medicatie zijn allemaal subjectief uiteraard.. Alhoewel ik wel vind dat je je absoluut niet blind mag staren op de negatieve bijwerkingen.. Ze HOEVEN niet allemaal voor jou (in het algemeen dan) te gelden.. Als je die denkwijze aanhangt, krijg je een self fullfilling prophecy... Ik DENK dat ik DIE bijwerking herken, DUS die krijg ik ook..quote:Op dinsdag 20 april 2004 18:55 schreef Detroit het volgende:
[..]
Weet nu je de naam Citalopram/Cyprexa noemt ook gelijk niet meer zeker of het nou over Remeron ging of over Citalopram/Cyprexa. Citalopram scheen ook een van de nieuwere SSRI's te zijn alleen heb ik van dat middel ook niet louter positieve verhalen gehoord zeg maar. In ieder geval heb ik de lijst met bijwerkingen van Cyprexa gelezen en daar werd ik niet bepaald vrolijker van.
Achteraf gezien hebben alle middelen een stortvloed aan bijwerkingen en nadelen, en kan me ook van ieder middel wel herinneren dat iemand er positieve danwel negatieve ervaringen mee had. Het blijft toch grotendeels natte vinger werk wat de uitwerking van het spul wordt. Het is in ieder geval fijn als je hoort van iemand dat hij/zij uiteindelijk bij het juiste middel is uitgekomen.
[..]
Helemaal mee eens... Naast de AD medicatie moet je ook gewoon met een psychiater praten, die mensen ZIJN ervoor.. samen met jou kunnen ze dan een behandelplan opstellen.. En voor je het weet ben je er vanaf...quote:Besef mij inderdaad ook maar wat goed dat je naast anti-depressiva eigenlijk per definitie met iemand moet praten om achter een deel van je problemen te komen of om in ieder geval ten minste weer het gevoel te krijgen dat je er na een mindere periode sterker uit komt dan dat je het dal ingegaan bent.
Toch merk ik op Fok! bijvoorbeeld dat er regelmatig toch mensen zijn die het alleen met anti-depressiva proberen te rooien. Op zich geeft het middel je wat lucht om te ademen waardoor je alles even wat beter in perspectief kunt zien maar uiteindelijk zul je toch met behulp van gespecialiseerd volk het probleem moeten tackelen.
Uiteraard is dat voor jou wel duidelijk maar misschien voor anderen niet.
[..]
Nah ja, dat is echt luisteren naar je lichaam. Die andere bijwerkingen (gejaagd zijn, alles snel snel MOETEN doen.. ) ik werd me toch een partij efficiλntjohquote:Heb dergelijke zaken wel vaker vernomen inderdaad ja. De tijd waarin je begint met anti-depressiva schijnt dusdanig risicovol te zijn dat bepaalde middelen die wat minder goed werken tot suοcide leidt en in gevallen waar de anti-depressiva dusdanig goed werkt dat er geestelijke vervlakking optreedt waardoor de stap naar het ontnemen van het leven dusdanig klein wordt dat sommige lieden die stap daadwerkelijk nemen.
Gelukkig dat jij het in ieder geval zag als een teken dat je iets moest doen om die slechte vorderingen in positieve richting om te buigen.
[..]
Nou ja, ik schrok inderdaad ook best wel eigenljk.. Was op dat moment ook wel een tikje stresserige periode had ik al gezegd dat de bbq met iets teveel bier ook gezellig wasquote:Best extreem eigenlijk dat je van een portie vergeten al dusdanig ver van het pad kan raken. Kan me over zoiets echt verwonderen.
[..]
zeker wel.. maar af en toe had ik ook wel een duwtje in de rug nodig hoor.. Dat vrienden of familie van me zei(den).. Je hebt al zoveel bereikt... En dat komt NIET door de AD medicatie.. Maar gewoon vanuit jezelf.. En daar putte ik dan weer kracht uit.. En niemand anders dan jezelf kan zeggen... Nee .. je moet stoppen, of je moet doorgaan.. Mijn moeder en tante (moeder.. nou ja .. ze is mn moeder, DUS bezorgd.. en mn tante, apothekersassistente zeiden ook:"Zou je dat wel doen zeg .. STEL dat ..............."quote:Ik denk dat jij inderdaad de meest ideale tijd hebt uitgekozen om ermee te stoppen. Het moet grotendeels uit jezelf komen. Er moet een stem zijn in jezelf die aangeeft dat het allemaal goed gaat komen. Een gevoel in je dat weet dat de komende periode beter zal gaan zijn. Als je huisarts/psycholoog of psychiater die je begeleidt het daarmee eens is, is de kans alleen maar groter dat je een dusdanig goed moment hebt uitgekozen dat het bijna alleen maar goed kan gaan en dat de kans op terugvallen in een depressie zo klein mogelijk is.
Yep, en zoals ik hierboven schreef... JIJ bepaalt als AD gebruiker OF het goed voelt om te stoppen.. En zo ja, wanneer.. Niemand anders..quote:Merk ook wel naderhand dat het, ook voor mij, iets heel belangrijks is: pas stoppen met de anti-depressiva als je ECHT zeker weet dat je ermee kunt stoppen. Je lichaam maar ook je geest moeten er klaar voor zijn en hoe meer je daar bewust van bent hoe zekerder dat ik weet dat het ook allemaal daadwerkelijk goed komt.
[..]
Jij komt er binnenkort ook weer helemaal hoor Detroit..quote:Begint bij mij inderdaad steeds meer te komen ja, die positieve instelling dan. Een vechter was ik al, maar in weze vind ik dat iedereen zichzelf een vechter mag vinden die zijn/haar best doet om achter de problemen te komen waardoor je jezelf niet helemaal lekker kunt voelen. Dus af en toe jezelf een schouderklopje geven mag wel, vooral als je in onze situatie zit
.
[..]
Ben ik het mee eens hoor.. Je moet het af en toe ook wat relativeren.. En naast de vrienden die "problemen" hebben, heb ik ook zat andere vrienden met geen problemen.. nou ja... geen problemen die met AD medicatie telijf gegaan moeten worden.. Iedereen heerft wel ergens problemen mee.. En daar is op zich ook niets mis mee..quote:Qua vrienden heb je ook helemaal gelijk hoor. Maar probeer naast contact met mensen die net als jij problemen hebben gehad ook af en toe eens contact te leggen met mensen die als het ware als zondagskind geboren zijn. Ik persoonlijk vind het af en toe gewoon erg fijn om mensen te zien die je gewoon ziet stralen, mensen die op de een of andere manier zonder al te grote problemen door het leven gaan en dusdanig flexibel zijn dat ze met de diverse ongemakken van het leven makkelijk weten om te gaan. Dat laat je af en toe zien dat het leven ook best wel luchtig en eenvoudig kan zijn als je op een andere manier naar dingen kijkt dan dat je in eerste instantie gewend bent. (dit in tegenstelling tot mensen die veel problemen gewend zijn die wellicht toch een iets negatievere kijk op je weten over te brengen, al blijft het maar een klein beetje bij je hangen het kan toch je humeur een bepaalde richting induwen).
quote:(hmm, flink verhaal is het weer geworden. )
Ehm, ok, hier komt mijn verhaaltje, moet ik even hard nadenken over de data..quote:Op maandag 19 april 2004 22:34 schreef knokkels het volgende:
Welkom bij ons "clubje" Astrid![]()
En wat is jouw verhaal, in het kort, als je het wil vertellen uiteraard
ehh .. wow.. Mijn verhaaltje qua AD medicatie valt hierbij dus een beetje in het niet .. En hoe gaat het nu met het afbouwen dan?quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:12 schreef teigan het volgende:
[..]
Ehm, ok, hier komt mijn verhaaltje, moet ik even hard nadenken over de data..
juni 2000 begonnen met Seroxat, werkte wel lekker, maar kreeg er blauwe plekken van, en dat scheen niet zo goed te zijn, in 1 week afgebouwd toen, was niet zo'n strak plan....
Ondertussen was ik ook in een enorm gat gedonderd wegens een verbroken relatie waarin ik de totaal afhankelijke persoon was geworden..
Gelijk daarna begonnen met nortilen... Laagste dosis, werkte niet, dus hoger, slikte op een gegeven moment het vierdubbele van de begindosis, effect was dat ik helemaal doorsloeg en mezelf elke avond ging bewerken met een mesje. Toen ik inzag in een helder moment dat dit echt niet goedging, en ook nog ergens een artikel vond dat ik dat spul beter niet kon slikken met mijn klachten, ben ik afgebouwd in een paar maanden. Intussen was het 2002, ik heb het een paar maand zonder geprobeerd, maar dat ging niet echt super. In juni 2002 weer begonnen, nu met Cipramil.
Dat hielp wel redelijk, begonnen met 20 mg, op een gegeven moment toch maar weer naar de 40 mg toe. Werd ik weer wat beter van..
Vanaf vorig jaar ergens begonnen met afbouwen. Ik geloof dat ik in augustus 2003 naar 30 mg ben gegaan, en nu vorige week dus naar 20 mg per dag. Dit doe ik in overleg met mijn huisarts, een schat van een mens...
Dat is mijn verhaal zo'n beetje...
Nou ja, kweet niet of het hier thuishoort, maar qua hulpverlening, heb een aantal maanden bij de polikliniek psychiatrie van het AZG gelopen, geen goede ervaring mee..
Daarna anderhalf jaar groepstherapie bij de GGZ, ach, was wel gezellig, maar echt nuttig weetik niet...
Ik reageer later nog wel weer even verder op dingen van jullie
Hoi Justagirlquote:Op woensdag 21 april 2004 19:01 schreef justagirl19 het volgende:
IK heb een vraag voor jullie allemaal!! Wanneer begon jullie AD een keer te werken? Ik slik het nu 2wkn en ben erg benieuwd hoe lang ik nog ongeveer moet wachten voordat het gaat werken.
Alvast bedankt
Disclaimer: Ik heb geen Seroxat gebruikt.quote:Op woensdag 21 april 2004 21:12 schreef X-Fire het volgende:
Ik zie dat hier nogal wat Seroxat gebruikers zijn. Nou heb ik een vraagje over die pillen.
Het zit zo mijn vriendin (23j) gebruikt die pillen (ben net achter gekomen dat het seroxat is) ik moet zeggen dat ik me echt steeds meer zorgen begin te maken over dat Seroxat. Zo heeft ze last van soort van heftige depresieve buien soms duren ze maar een paar uur daar na is in eens alles weer goed. Opzich niet schokkend je gebruikt die dingen immers niet als je niet depresief zou zijn wat mij meer verontrust is dat ze bij vlagen suicidaal is (komt eens in de 2-4 weken voor zover ik weet! moet moet continue me best doen om dit te voorkomen!). Verder heeft ze continue last van migraine bij het slikken van die pillen. Ik maak me zeer ernstig zorgen en heb liever dat ze stopt met dat spul, echter haar dokter schrijft deze dingen voor (jah ik zou het het liefst zelf vragen waar hij in godsnaam mee bezig is)!
Dat is ook niet gezond trouwens. Weet je dat zeker? Je lichaam moet zich kunnen aanpassen aan de medicatie. Dat gaat niet als je dan weer wel en dan weer niet de medicatie neemt.quote:Overigens slikt ze ze niet continue volgens mij voor een paar weken en dan weer niet (ik kan het niet bijhouden).
Dat lijkt me zeker geen overbodige luxe..quote:Ik wil eigenlijk dat ze zo snel mogelijk stopt en desnoods overstapt naar een andere antidepressiva!
Loopt ze bij een psychiater, psycholoog? Dat zijn de mensen die het beste de onderliggende problemen samen met je kunnen aanpakken. En ook familie en vriend(en) natuurlijk..quote:Ik en haar ouders hebben overigens geen idee waarom ze depressief is (nu al iets van 10 jaar ken haar nu een jaar dus aan mij kan het niet liggen).
Met alcohol moet je sowieso oppassen icm de AD medicatie...quote:Ik heb de bijwerkingen gelezen van seroxat en herkende gelijk een hoop van de bijwerkingen zoals migraine en pijn klachten. sterk wisselende stemmingen / gevoelig voor kleine hoeveelheid alcohol.
Als ze zelf ook twijfels heeft, zou ik zeker even gaan praten over de medicatie. Het is NIET zo dat elke medicatie meteen 100% goed aanslaat, wie weet helpt andere medicatie haar beter.quote:Zelf heeft ze ook haar twijfels over deze pil en denk net als ik dat hij meer kwaad doet dan goed!
Geen dank.quote:Op donderdag 22 april 2004 22:17 schreef X-Fire het volgende:
Tnx knokkels,
Ik ga zeker bespreken met mijn vriendin en huisarts. Overigens erg goed dat jullie zo open over AD praten ik ken heel wat mensen die dat dus NIET doen. Overigens denk ik dat het alleen maar goed omdat je zo andere kan helpen!! Respect!
quote:Op donderdag 22 april 2004 22:25 schreef Bubbs het volgende:
Hier nog een fanatieke gebruikster.![]()
Gebruik al een paar jaar Zoloft (100mg p/d) na te zijn overgestapt van Cipramil omdat ik het idee had dat die niet echt zo goed werkten. Bij mij is er duidelijk sprake van een erfelijke factor. Voor ik begon met AD had ik erg veel last van angstaanvallen, enorme stemmingswisselingen, gruwelijke nachtmerries, verlatingsangst en onverklaarbare enorme onzekerheidsbuien. Daarbij natuurlijk de lichamelijke klachten als hyperventilatie, oververmoeidheid en slapeloosheid.
Ik ben bij een psychiater terecht gekomen die eigenlijk gelijk met medicatie wilde beginnen. Omdat ik op dat moment alles wilde doen om me beter te voelen ben ik direct akkoord gegaan. Dat is ιιn van de beste besluiten in mijn leventje tot nu toe geweest. Angstaanvallen heb ik op een paar aanvallen in het begin niet meer gehad en ik kon ineens "overleggen" met mezelf. Ik had niet meer het idee of mijn hersens een eigen leven leidden en expres de meest gruwelijke dingen mijn gedachten in stuurden. De scherpe kantjes gingen van mijn dips en stemmingswisselingen af en ik vond het een verademing. De nadelen heb ik altijd voor lief genomen. Van bijwerkingen heb ik nooit wat gemerkt, maar vooral in het begin vlakten de medicijnen niet alleen mijn negatieve maar ook mijn positieve gevoelens af. Dit is minder geworden, maar het is zeker nog niet helemaal weg. Stemmingswisselingen heb ik nog steeds, maar ik kan daar beter grip op krijgen door genoeg te slapen en een beetje goed voor mezelf te zorgen. Zo, mijn introductie!
wij hebben precies hetzelfde. heb je nooit geprobeerd af te bouwen? ik heb het laatstquote:Op donderdag 22 april 2004 22:25 schreef Bubbs het volgende:
Hier nog een fanatieke gebruikster.- heel verhaal -
mighty_myte.. loop jij bij een psychiater, of psycholoog? stom vraagje misschien..quote:Op donderdag 22 april 2004 23:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
wij hebben precies hetzelfde. heb je nooit geprobeerd af te bouwen? ik heb het laatst
geprobeerd, maar na 3 weken op 75 mg kreeg ik zowaar een paniekaanval![]()
nu zit ik weer op 100. ben al 2 jaar aan het slikken.
trouwens om snel weer blij naar de 100 te kunnen een paar Oxazepam gegeten.
wat een heerlijk spul is dat. je slaapt als een os en loopt lekker dus rond als een
zombie.
Hoi HeaRt_woRmquote:Op vrijdag 23 april 2004 00:08 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Hellow allemaal![]()
Kon niet posten,maar nu wel weer![]()
Ik zou eigenlijk een tijdje geleden weer beginnen met paroxetine,maar durfde het niet meer.
Ik was echt zo bang voor weer dat afwezige gevoel.Als ik buiten kwam,was het echt zo erg...Durfde niet eens naar mijn werkBen al bijna 3 weken niet op mijn ene werk geweest,en op mijn andere werk gaat het ook niet echt super![]()
![]()
Ben nu zo ongeveer al 2 weken gestopt,en het is weer precies hetzelfde als eerst![]()
Nah jah,binnenkort maar weer eens naar mijn psych,waar ik ook al over zit te twijfelen of ik wel zal gaan,want dat helpt ook al niet echt![]()
ik loop niet bij een psychiater ofzo. mijn huisarts is mijn psych.quote:Op donderdag 22 april 2004 23:41 schreef knokkels het volgende:
[..]
mighty_myte.. loop jij bij een psychiater, of psycholoog? stom vraagje misschien....
dat diep slapen en daarna wakker worden de volgende dag als een zombie wakker worden, dat komt omdat de oxazepam wat na 2 weken gebruik btw verslavend KAN worden je slaapcentrum in je hersenen platlegt. Daarom slaap je snel in, maar kom je niet in je REM slaap.. en de REM slaap is juistje droomslaap, waar je dus weer relaxed van wakker zou moeten worden.
Hoe irritant vind je het dat je zo'n zombie wordt van de oxazepam?
Regel dan eens een verwijzing naar de psychotherapeut, psycholoog of psychiater.. Die mensen zijn er op GETRAIND om je te helpen met je achterliggende problemen.. Okee.. huisarts kan het ook wel, maar tot een zekere hoogte, niet verder.. Doe jezelf een plezier, en vraag om een verwijzing..quote:Op vrijdag 23 april 2004 00:27 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
ik loop niet bij een psychiater ofzo. mijn huisarts is mijn psych.
ik ben zeer op de hoogte van oxazepam. inderdaad goed verslavend.
ik heb maar 4 dagen ofzo 10 mg per dag oxazepam gegeten. dus dat zal het probleem niet zijn.
dat niet normaal kunnen slapen komt door de zoloft neem ik aan.
als zombie rondlopen is best relaxed vind ik. voor die 4 dagen tenminste.
fik die dan op cd .. en begin met de eerste 2 tracks.. na een tijdje 3e track erook bij..quote:Op vrijdag 23 april 2004 00:53 schreef mighty_myte het volgende:
mijn huisarts weet alles. hij is goed, neem dat van me aan.
dat melatonine was vorige week op Kassa! te zien. bleek daar geen hol te werken.
advisser heb ik op mp3, telt dat ook?
bedankt
Je bent weer goed aan het helpen Knokkelsquote:Op vrijdag 23 april 2004 00:38 schreef knokkels het volgende:
<knip>
[offopic]:
En mocht je slaapproblemen hebben:
melatonine
melatomatine
Dit is gewoon een natuurlijk, lichaamseigen, niet verslavend slaaphormoon.
[/offtopic]
quote:Beste blijft toch om het onderliggende probleem van het niet kunnen slapen te bestrijden door bepaalde dingen te doen/te laten voor het naar bed gaan, bijvoorbeeld:
- Vooral geen koffie, computerspellen, hevige chatsessies en dergelijke
Ik las het nog even, en je hebt inderdaad gelijk Detroit! Dit zijn ontspanningstips en -oefeningen die je kan gebruiken om inderdaad even de rust terug te vinden als je een beetje in de knoop zit, 's avonds ligt te malen en dat soort dingen..quote:- Rek en strek je lichaam wat zodat de spieren erna kunnen ontspannen en je zo sneller in slaap kunt raken
- Zet een relaxt CD'tje op, wat ambient doet bij mij wonderen terwijl Knokkels weer zweert bij Brainsessions. of de soundtrack van donnie brasco
- Ademhalingstechnieken waarbij je je alleen fixeert op in- en uitademen en je alle andere gedachtes gaandeweg blokkeert
Ik merkte het na ongeveer 2 weken alquote:Op woensdag 21 april 2004 19:01 schreef justagirl19 het volgende:
IK heb een vraag voor jullie allemaal!! Wanneer begon jullie AD een keer te werken? Ik slik het nu 2wkn en ben erg benieuwd hoe lang ik nog ongeveer moet wachten voordat het gaat werken.
Alvast bedankt
een kleine maand bij mij.quote:Op vrijdag 23 april 2004 01:22 schreef Scandalous het volgende:
[..]
Ik merkte het na ongeveer 2 weken al
Bij mij persoonlijk 4, 5 weken.. dat ik het echt zeker voelde..quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:11 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
een kleine maand bij mij.
Ik heb ook Oxazepam gekregen maar durf het niet echt te gebruiken, omdat het zo verslavend schijnt te zijnquote:Op vrijdag 23 april 2004 11:45 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Oxazepam is wel relaxed![]()
Gebruikte het weleens om lekker te slapen enzow,maar mocht het niet meer gebruiken.omdat je er agressief van werd ofzowEn aangezien ik al redelijk agressief ben...
![]()
Waar gebruik je het voor dan?quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:38 schreef Scandalous het volgende:
[..]
Ik heb ook Oxazepam gekregen maar durf het niet echt te gebruiken, omdat het zo verslavend schijnt te zijn
Ik gebruik het niet, maar ik heb het bij mijn Paroxetine gekregen 'just in case'. Voor als ik alsnog paniekaanvallen krijg bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:10 schreef knokkels het volgende:
[..]
Waar gebruik je het voor dan?
Gewoon als rustgevend middel... kan je misschien beter iets als valeriaan gebruiken.. NIET iets als bach remedies, want dan krijg je dus een serotonineoverdosis en dat is iets wat je niet wil hebben. Dit komt door Sint Janskruid ..
Of als slaapmiddel? Er zijn een boel andere dingen waarmee je je slaap op een betere manier kan regelen..
altijd eerst pillen slikken, daarna de bijsluiter lezen. als je die bijsluiters moet gelovenquote:Op vrijdag 23 april 2004 16:38 schreef Scandalous het volgende:
[..]
Ik heb ook Oxazepam gekregen maar durf het niet echt te gebruiken, omdat het zo verslavend schijnt te zijn
hm, had niet verwacht dat je het zo'n indrukwekkend verhaal vond... Ik weet niet, misschien kijk ik er zelf anders tegenaan, ik denk er niet zoveel meer aan, eigenlijk is die periode een heel groot zwart gat voor mij..quote:Op dinsdag 20 april 2004 23:04 schreef knokkels het volgende:
ehh .. wow.. Mijn verhaaltje qua AD medicatie valt hierbij dus een beetje in het niet .. En hoe gaat het nu met het afbouwen dan?
Succes!!quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:27 schreef teigan het volgende:
[..]
hm, had niet verwacht dat je het zo'n indrukwekkend verhaal vond... Ik weet niet, misschien kijk ik er zelf anders tegenaan, ik denk er niet zoveel meer aan, eigenlijk is die periode een heel groot zwart gat voor mij..
Het afbouwen gaat wel redleijk. Ik slik nu dus ruim een week 20 mg ipv 30 mg. Ik merk het wel, ik slaap heel slecht, heb wel meer energie(gelukkig maar), maar ben een stuk jankeriger en chagrijniger/gemener...
Dus ik weet nog niet echt of ik er heel blij mee ben...
Maar ik moet nog even doorbijten, over 3 weken weer jnaar de dokter..
Ik zit er nu nog wel eens over na te denken om nog eens richting psycholoog ofzo te gaan, voor een aantal zaken.(oa. mijn rare zelfbeeld, en de daaruit voortkomende problemen met gewicht, eten en eigenwaarde...) Maar dat moest ik eerst de huisarts nog eens even uitleggen waarom ik het wil, en wat ik ervan verwacht..
Ik volg heel erg mijn gevoel, ik ga pas afbouwen als ik zeker weet dat ik het kan. Als dat moment nooit komt, maakt me dat niet zoveel uit. Ik wil absoluut geen oxazepam gebruiken. Als de paniekaanval die je ermee wil verdrukken een goede reden heeft, krijg je 'm daarna nog wel een keer voor je koker. Bovendien heb ik de misschien wat rare gewoonte dat ik wil "voelen" wat er aan de hand is, hou ook niet van paracetamol enzo. Heb wel eens Oxazepam gebruikt, maar voelde me echt een dood vogeltje met die meuk. En dat is nou juist waar ik vanaf wil.quote:Op donderdag 22 april 2004 23:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
wij hebben precies hetzelfde. heb je nooit geprobeerd af te bouwen? ik heb het laatst
geprobeerd, maar na 3 weken op 75 mg kreeg ik zowaar een paniekaanval![]()
nu zit ik weer op 100. ben al 2 jaar aan het slikken.
trouwens om snel weer blij naar de 100 te kunnen een paar Oxazepam gegeten.
wat een heerlijk spul is dat. je slaapt als een os en loopt lekker dus rond als een
zombie.
Ahhh, ik wist niet dat dat ook een van de bijwerkingen was. Al twee mensen wezen me op het feit dat mijn pupillen steeds zo bizar groot zijn, een arts zei het ook nog tegen me. Wist niet dat dat door de AD komtquote:Op zaterdag 24 april 2004 18:29 schreef Ladder het volgende:
Bij de paroxetine had ik meteen bijwerkingen als grote pupillen, trillen etc.
Er zijn geen "beste" SSRI's ..quote:Op zaterdag 24 april 2004 21:15 schreef Disorder het volgende:
Wat zijn de beste SSRI's eigenlijk? Tips? Ervaringen?
bij mij al na ruim 2 weekjes..quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:18 schreef knokkels het volgende:
[..]
Bij mij persoonlijk 4, 5 weken.. dat ik het echt zeker voelde..
sorry voor de late reactie, maar ik lag er even uit..quote:Op dinsdag 20 april 2004 00:24 schreef knokkels het volgende:
Wat me ook heeft geholpen om een medicatiedagboek bij te houden. )
In dag medicatiedagboek kan je per dag neerzetten:quote:Op maandag 26 april 2004 14:00 schreef grassprietje het volgende:
[..]
sorry voor de late reactie, maar ik lag er even uit..![]()
ik was toch nog wel ff benieuwd wat ik me daar precies bij moet voorstellen en op welke manier jou dat geholpen heeft..
Allereerstquote:Op maandag 26 april 2004 14:10 schreef grassprietje het volgende:
nou misschien waren jullie nog wel ff benieuwd hoe het nu met mij gaat...
ff voor de duidelijkheid:
ik slik sertraline (zoloft) 75 mg sinds ruim 6 weken en het slaat goed aan![]()
maar goed, ik had nog een paar opmerkingetjes:
ik kan wel erg goed merken dat mijn gevoelens zijn afgevlakt. Ik kan op zich wel lachen en vrolijk doen, maar echt genieten doe ik ook niet. En als ik me rot voel en ik lig te janken voel ik niet meer die intense pijn die ik eerder altijd voelde. Op zich is dat natuurlijk wel fijn en daarom kan ik ook weer sneller uit mijn dip komen, maar toch voelt het echt raar. Net alsof het allemaal nep is enzo..![]()
verder voel ik me vaak ook schuldig als ik (veel) alcohol drink. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoeveel effect dat heeft op mijn gezondheid en werking van de medicatie e.d.
weet iemand dat? en hoe gaan jullie om met alcohol?
Ik ben namelijk wel een redelijke drinker, vooral als ik uitga..
En gewoon 's avonds lekker bij het eten of als er een vriend langskomt ook een paar biertjes..
En straks weer op het terras.. tsja, dan kies ik toch veeel liever voor een lekker fris biertje ofzo dan een colaaaatje..![]()
Met citalopram ook? Dan moet je er zeker wel veel van nemen, want nu naar vier weken 1x daags voel ik er nog niets van. Paroxetine was veel heftiger bij mij.quote:Op maandag 26 april 2004 13:05 schreef knokkels het volgende:
En over dat drugs.. Hmmm.. Ja..
Als je met bijvoorbeeld remeron, of citalopram/cipramil langs een junk gaat.. Wedden dat die blij is.
Nou ja, ik heb het ook maar van een paar vage kennissen...quote:Op maandag 26 april 2004 18:38 schreef Ladder het volgende:
[..]
Met citalopram ook? Dan moet je er zeker wel veel van nemen, want nu naar vier weken 1x daags voel ik er nog niets van. Paroxetine was veel heftiger bij mij.
Alcohol vervaagt de werking van SSRI's, waardoor gebruik van alcohol icm. SSRI's niet aanbevolen wordt.quote:Op maandag 26 april 2004 19:37 schreef Disorder het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met SSRI's en alcohol (en andere soorten drugs)?
Die vraag werd hierboven ook al gesteld. Bij de meeste AD wordt het gebruik van alcohol ten zeerste afgeraden. Maar het is meestal een kwestie van zelf een beetje uittesten. Ik heb met de Seroxat gehad dat ik van alcohol heel erg angstig werd, dat was echt een ramp. Bij de Cipramil heb ik er geen last van, ik kan alleen minder alcohol hebben, maar ja, ik heb ook een tijd niet gedronken..quote:Op maandag 26 april 2004 19:37 schreef Disorder het volgende:
Hey Disorder...quote:Op maandag 26 april 2004 19:37 schreef Disorder het volgende:
Met Sterrenmix bedoel je die theequote:Op maandag 26 april 2004 20:24 schreef knokkels het volgende:
]
Gebruik geen Sterrenmix, of andere produkten waar St. Janskruid (hypericum) inzit.
Dit is geen geintje, raak je namelijk erg beroerd van. Je krijgt daar namelijk een serotonine overschot van.
Ik heb waarschijnlijk Body Dysmorphic Disorder, ik ga binnenkort voor de 2e keer naar een psychotherapeut. Deze keer naar iemand die gericht is op mensen met problemen zoals mij. Body image problemen dus, zoals BDD, Anorexia, enz.quote:Op maandag 26 april 2004 20:24 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hey Disorder...
Vertel jouw verhaal eens, als je wil natuurlijk... Wat er is.. en wat je gebruikt..
Ja die..quote:Op maandag 26 april 2004 20:30 schreef Vava het volgende:
[..]
Met Sterrenmix bedoel je die thee
Hmm.. ik drink bijna elke dag wel een liter sterrenmixtheequote:Op maandag 26 april 2004 20:43 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ja die..
Daar zit ook st. Janskruid in (Hypericum..) moet je niet in combinatie met SSRI's gaan nemen..
Of *denk* *denk* Goede nachtrustthee (of die andere ontspanningsthee) van Zonnatura.
Of Rescue Remedy van Bach remedies.. Moet je ook niet nemen.
Je wil namelijk geen serotonineshock
Fout....quote:Op maandag 26 april 2004 20:30 schreef Vava het volgende:
[..]
Met Sterrenmix bedoel je die thee
het eerste half jaar heb ik echt geen biertje of wat dan ook aangeraakt.quote:Op maandag 26 april 2004 14:10 schreef grassprietje het volgende:
verder voel ik me vaak ook schuldig als ik (veel) alcohol drink. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoeveel effect dat heeft op mijn gezondheid en werking van de medicatie e.d.
weet iemand dat? en hoe gaan jullie om met alcohol?
Ik ben namelijk wel een redelijke drinker, vooral als ik uitga..
En gewoon 's avonds lekker bij het eten of als er een vriend langskomt ook een paar biertjes..
En straks weer op het terras.. tsja, dan kies ik toch veeel liever voor een lekker fris biertje ofzo dan een colaaaatje..![]()
Okay gelukkig, ik wilde al een e-mail naar Pickwick gaan sturen om het na te vragen. De St. Janskruidthee ga ik iig niet drinken.quote:Op maandag 26 april 2004 20:52 schreef knokkels het volgende:
Sorry, nu maakte ik dus een fout..
Ik had even Sterrenmix in mijn hoofd, daar werden ook mensen ziek van, maar dat had HIER niets mee te maken. Dit was vanwege de Japanse Steranijs waar toen sommige mensen ietwat TE overgevoelig voor bleken..Sorry.. mijn fout..
Maar alle ontspanningsthee/middelen met St. Janskruid / Hypericum erin moet je maar even links laten liggen...
Dat advies kreeg ik ook al van mijn arts ja, van de bijsluiter lezen werd ik nogal para.quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:19 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
altijd eerst pillen slikken, daarna de bijsluiter lezen. als je die bijsluiters moet geloven
moest ik al 34 keer dood zijn gegaan.
Praat eens met je therapeut over Psycho Motore Therapie. Heeft mij best veel geholpenquote:Op maandag 26 april 2004 20:41 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik heb waarschijnlijk Body Dysmorphic Disorder, ik ga binnenkort voor de 2e keer naar een psychotherapeut. Deze keer naar iemand die gericht is op mensen met problemen zoals mij. Body image problemen dus, zoals BDD, Anorexia, enz.
Ik zou zelf dan voor willen stellen om een SSRI te gaan gebruiken, aangezien SSRI's in combinatie met cognitieve gedragstherapie het beste BDD kunnen bestrijden. Het probleem is alleen dat ik niet vies ben van een biertje. Ook gebruik ik wel eens psychedelische middelen. Dat kan nog wel eens lastig gaan worden.
Ik weet dat het gebruik van anti depressiva en SSRI's eigenlijk niet iets is om je voor te schamen, maar er heerst nogal een taboe op dat soort dingen waar ik woon. Als ik in het weekend ineens niet meer zou drinken gaat dat natuurlijk wel opvallen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid. Uiteindelijk gaat mijn eigen gezondheid natuurlijk wel voorop, maar als het even kan zou ik nog steeds best graag drugs willen blijven gebruiken.
Wat houdt dat in? Ik krijg zelf eerlijk gezegd het idee dat ik beter voor cognitieve gedragstherapie en SSRI behandeling moet gaan, aangezien dat sterk aangeraden wordt voor mensen met Body Dysmorphic Disorder. Andere behandelingen en medicijnen halen de onderliggende depressie weg, maar laten de wortel van het probleem intact.quote:Op maandag 26 april 2004 21:03 schreef knokkels het volgende:
[..]
Praat eens met je therapeut over Psycho Motore Therapie. Heeft mij best veel geholpen
(niet kunnen verwerken van de scheiding van mijn ouders, minderwaardig voelen vanwege nogal in het oog springende ledematenVandaar dus ook mijn nickname..
Ik zat zelf onbewust erg met mijn zelfbeeld, wat ik net even snel over BDD heb gelezen is dat ook bij mensen met BDD het geval.quote:Op maandag 26 april 2004 21:05 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat houdt dat in? Ik krijg zelf eerlijk gezegd het idee dat ik beter voor cognitieve gedragstherapie en SSRI behandeling moet gaan, aangezien dat sterk aangeraden wordt voor mensen met Body Dysmorphic Disorder. Andere behandelingen en medicijnen halen de onderliggende depressie weg, maar laten de wortel van het probleem intact.
Je moet het dan even de tijd/mogelijkheid geven om het rotgevoel even te ventileren..quote:Op dinsdag 27 april 2004 11:34 schreef Ladder het volgende:
Vraagje aan de mensen die al langere tijd AD gebruiken:
Hebben jullie nog steeds dat gevoel van dat je je eigenlijk rot voelt, maar dat je tegen wordt gehouden door de medicijnen? Dat je dat rotgevoel niet meer kunt laten gaan en niet echt meer kunt uiten (ik kan niet meer huilen), maar dat je het wel gigantisch in de weg voelt zitten?
Ladder, het komt mij wel bekend voor, ik heb ook periodes dat ik mij enorm rot voel, maar het gewoon niet kan uiten.. Of het door de medicijnen komt weet ik niet, ik had het eerder ook al.. Ik denk dat de medicijnen eerder hebben geholpen het wel toe te laten.quote:Op dinsdag 27 april 2004 11:34 schreef Ladder het volgende:
Hebben jullie nog steeds dat gevoel van dat je je eigenlijk rot voelt, maar dat je tegen wordt gehouden door de medicijnen? Dat je dat rotgevoel niet meer kunt laten gaan en niet echt meer kunt uiten (ik kan niet meer huilen), maar dat je het wel gigantisch in de weg voelt zitten?
Hm, ik slik net weer een homeopatisch slaapmiddeltje, ik moet maar even nakijken wat daar inzit, want dat klinkt niet leuk..quote:Op maandag 26 april 2004 20:52 schreef knokkels het volgende:
Maar alle ontspanningsthee/middelen met St. Janskruid / Hypericum erin moet je maar even links laten liggen...
quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:41 schreef teigan het volgende:
[..]
Knokkels: Ik zou eventueel tijdelijk PMT krijgen toen ik wachtte op groepstherapie.
Maar toen ik bij die therapeute kwam en zij hoorde dat ik mezelf beschadigde, toen werd ze heel boos..
Haar reactie:" Daar moet je wel mee stoppen, doe je dat niet, dan wil ik je niet helpen, dan wil niemand je meer helpen en eindig je hier platgespoten en vastgebonden op de afdeling"
Ik vertelde bij mijn eerste gesprek met mijn psychiater dat ik die Rescue Remedy gebruikte, en hij vertelde het.. dus zal het wel kloppen gok ik zoquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:42 schreef teigan het volgende:
[..]
Hm, ik slik net weer een homeopatisch slaapmiddeltje, ik moet maar even nakijken wat daar inzit, want dat klinkt niet leuk..
Ik zou PMT krijgen volgens de arts-assistent of hoe zo'n figuur ook heette.. .Ik stond officieel onder behandeling van een psychiater, maar ik kreeg dus elke keer een van haar slaafjes..quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:50 schreef knokkels het volgende:
[..]
Jeez... Fijne professionele reactie zeg.. tot de eerste komma kon ik nog een beetje meegaan.. maar daarna NIET meer .. Niemand wil je meer helpen.... pleur op...
Door wie is gezegd dat jij PMT zou krijgen, en was het vanaf het begin duidelijk dat je jezelf beschadigde? Zo ga je niet met je clienten om..
Maar groepstherapie is inmiddels begonnen? En hoe gaat dat dan nu??
edit: IMHO mag je over de manieren van die PMT therapeute wel even een vraagje stellen dan wel klacht deponeren..
Maar nu aan het afbouwen met de medicatie? Verder gaat alles goed?quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:58 schreef teigan het volgende:
[..]
Ik zou PMT krijgen volgens de arts-assistent of hoe zo'n figuur ook heette.. .Ik stond officieel onder behandeling van een psychiater, maar ik kreeg dus elke keer een van haar slaafjes..
Vanaf het begin was duidelijk dat ik mezelf beschadigde, maar dat werd verder dus genegeerd door die mannen... Ze vroegen er niet naar, en als ik er wat over zei werd daar ook niet op ingegaan..
Ik ben ondertussen alweer van de groepstherapie af. Dit alles gebeurde een jaar of 2,5 geleden, ik heb ondertussen 2 jaar geleden groepstherapie gekregen, en dat is nu ook alweer bijna een jaar afgelopen..
*hm, wat gaat de tijd ongelooflijk snel zeg...*
Hmmm succes.. En je moet af en toe je frustraties, stress, enz als ze voorkomen gewoon laten komen... Neem een bepaalde dag, en stel daar een half uur ofzo in dat je even lekker tegen van alles kan trappen... Jezelf uiten enzoquote:Op dinsdag 27 april 2004 15:14 schreef teigan het volgende:
Mwah, het afbouwen gaat wel redelijk..
Ik heb een paar anchten heel slecht geslapen, ben een aantal dagen heel erg misselijk geweest, maar dat gaat nu ook wel weer redelijk over...
En ik kan redelijk met alles omgaan, behalve als ik echt heel moe ben, dan kat ik iedereen af..
Gisteren kreeg ik slecht nieuws over mijn oma(ze heeft een hartinfarct gehad, en ligt nu in het ziekenhuis), maar daar ga ik nu ook wel goed mee om... Ben nog niet heel erg hard aan het vluchten in eten..
Ik herken dit gevoel wel (gebruik sinds 8 weken Paroxetine).quote:Op dinsdag 27 april 2004 11:34 schreef Ladder het volgende:
Oh My God..quote:Op dinsdag 27 april 2004 21:51 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ik herken dit gevoel wel (gebruik sinds 8 weken Paroxetine).
Ik kan ook bijna niet meer huilen, eigenlijk bijna nergens meer om en dat is soms best wel rot.
Zoals gisteren, toen ik iets behoorlijk schokkends heb meegemaakt.
Gisteren heeft nl. een familielid van me, die tevens m'n allerbeste (mannelijke) maatje is,
een zelfmoordpoging gedaan. Ik heb naast hem gezeten en steeds z'n polsslag gecontroleerd tot de ambulance er was. Hij heeft (waarschijnlijk) 40 tot 60 tabletten Citalopram ingenomen,
en is daarna in de garage in z'n (dichtgeplakte) auto gaan zitten met een slang van de uitlaat naar het auto-raam.
(Hij is inmiddels weer bijgekomen, is stabiel en ligt op de IC aan de beademing.)
En ik........ik kon bijna niet huilen. Alsof het geblokkeerd werd ofzo. Kon alleen huilen toen ik even alleen bij met hem was. En tot nu toe heb ik nog steeds niet weer kunnen huilen.
't Is wel raar, want je weet dat het er zit, die huilbui, en eigenlijk wil ik ook wel even flink blθren...........
maar 't wil er niet uit..........
Cissie, het is gewoon niet niks als zo'n voor jou belangrijk iemand opeens zomaar in het ziekenhuis ligt .. Besef komt wel, gun het de tijd... Praten praten praten..quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:16 schreef Cissie het volgende:
Wat ben ik blij met julie...........
echt ontzettend bedankt voor jullie steun (en snelle reacties)!
't Komt wel goed met me (en ook m'n tranen, hoop ik! ),
Misschien besef ik het nog niet helemaal. Heb ik wel es vaker last van gehad:
dan kwam de klap soms pas 3 dagen later. Ik voel me nu nog een soort van "verdoofd".
Misschien een soort natuurlijke bescherming van het lichaam voor de geest.........?
Nogmaals bedankt; dikke kus!
Ja, ik weet het.........de klap zal nog wel komen.quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:21 schreef knokkels het volgende:
Cissie, het is gewoon niet niks als zo'n voor jou belangrijk iemand opeens zomaar in het ziekenhuis ligt .. Besef komt wel, gun het de tijd... Praten praten praten..
of in dit geval:typen typen typen...![]()
En ja .. je lichaam en geest zitten vol met beschermingsmechanismen.. Misschien is dit er eentje van jou..
Jah, kan ik me erg goed voorstellen ...quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:30 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ja, ik weet het.........de klap zal nog wel komen.
Hij was al ongeveer een half jaar erg depressief, slikte AD en liep bij een psychiater, en ik wist dat hij wel eens aan zelfmoord dacht. Ik en zijn omgeving wisten dat dit een keer kon gebeuren, maar als het dan ook werkelijk gebeurd is het net alsof je een rol in je eigen film speelt.............
Hoe lang slik je het al? Het duurt even voor je goed ingesteld bent op AD.quote:Op woensdag 28 april 2004 20:34 schreef Sylvester69 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb van mijn arts citalopram gekregen om mijn depressies tegen te gaan. Ik wordt er alleen maar beroerd van. Heeft iemand anders dit middel gebruikt. Ik wil graag ervaringen uitwisselen.
Groetjes.
Hoi Sylvester, welkom op het forumquote:Op woensdag 28 april 2004 20:34 schreef Sylvester69 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb van mijn arts citalopram gekregen om mijn depressies tegen te gaan. Ik wordt er alleen maar beroerd van. Heeft iemand anders dit middel gebruikt. Ik wil graag ervaringen uitwisselen.
Groetjes.
Ik heb citalopram, dat is hetzelfde. Ik ben begonnen met 10, toen 20, 30, 40 en nu weer 30. Van de citalopram heb ik nauwelijks bijwerkingen gehad. Heb je misschien een te hoge dosering?quote:Op woensdag 28 april 2004 20:34 schreef Sylvester69 het volgende:
Hallo allemaal,
Groetjes.
Nee, zijn psych wist er niets van (nu inmiddels wel). Was ook erg geschrokken, en heeft inmiddelsquote:Op dinsdag 27 april 2004 22:42 schreef knokkels het volgende:
[..]
Jah, kan ik me erg goed voorstellen ...
Wist zijn psychiater ook van de plannen voor zelfmoord? In ieder geval wel een erg duidelijk signaal richting psychiater dat hij wel erg goed in de gaten moet worden gehouden..
me heeft ook 1.5 week aan de citalopram gezeten, en ging er juist vanaf vanwege de suοcidale gedachtes
Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar zorg dat hij zich vertrouwd kan voelen, dat hij zich niet hoeft te schamen... Hij deed het waarschijnlijk niet voor niets ...quote:Op woensdag 28 april 2004 22:01 schreef Cissie het volgende:
[..]
Nee, zijn psych wist er niets van (nu inmiddels wel). Was ook erg geschrokken, en heeft inmiddels
een gesprek met hem gehad.
Hij ligt niet meer op de IC, en is nu overgeplaatst naar de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis.
Hij kan nog niet lopen, en zit in een rolstoel, en durft niemand aan te kijken.
Hij wil niet opgenomen worden, wil alleen maar naar huis. En wil ook dat er niemand langs komt
(behalve z'n vrouw), want hij schaamt zich zo.......
We zijn zo bang dat hij nog een poging zal doen......
Heeft iemand van jullie misschien ook dit ook meegemaakt
(dat je iemand kent die een zelfmoordpoging heeft gedaan)?
En hoe kun je diegene daarna het beste benaderen, want ik vind dit zo moeilijk.....
Geduld & begrip, dat zit wel goed. Heb ik al eerder met hem meegemaakt. Hij zei ook vaak tegen mij: "jij begrijpt mij". En dat is ook zo; een half woord was soms al genoeg.quote:Op woensdag 28 april 2004 22:15 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar zorg dat hij zich vertrouwd kan voelen, dat hij zich niet hoeft te schamen... Hij deed het waarschijnlijk niet voor niets ...
Qua benadering? Geduld, en begrip... dat zijn volgens mij dingen die je wel moet uitstralen...
Wij zijn er hier voor jou... zorg dat JIJ er voor hem bent
Maar zorg aan de andere kant ook niet dat hij zich verstikt gaat voelen.. dat lijkt me ook niet erg handig in zijn situatie
quote:Op donderdag 29 april 2004 01:24 schreef Cissie het volgende:
Enne...... Knokkie,
Ik wil je toch nog even ontzettend bedanken, dat je met ons hier contact houdt,
en probeert te helpen, terwijl je zelf geen AD meer gebruikt.
Dat wou ik gewoon effe tegen je zeggen, ook al is het offtopic.
(sorry, moderator!)
Hmm .. je HOEFT niets speciaal te zeggen ....quote:Op donderdag 29 april 2004 01:17 schreef Cissie het volgende:
[..]
Geduld & begrip, dat zit wel goed. Heb ik al eerder met hem meegemaakt. Hij zei ook vaak tegen mij: "jij begrijpt mij". En dat is ook zo; een half woord was soms al genoeg.
Maar toch blijf ik het erg moeilijk vinden. Ik wilde vanavond naar hem toe, maar hij wil niemand zien.
En dat respecteer ik. Maar hoe kan ik dan het beste reageren. of wat te zeggen als ik hem weer zie?
Ik weet het echt niet.............
Geloof jij in het bestaan van Soulmates?quote:Hij zei ook vaak tegen mij: "jij begrijpt mij". En dat is ook zo; een half woord was soms al genoeg.
Ja.. inderdaad ... deels vanuit interesse ... en ja.. ik ben dan wel van de medicatie af, maar dat betekent niet dat ik meteen mijn herinneringen kwijt ben, en mijn zegje hierin niet meer zou kunnen doen ..quote:Op donderdag 29 april 2004 01:52 schreef Cissie het volgende:
Yep!
Uiteindelijk zitten we hier allemaal in hetzelfde schuitje......
Maar, omdat je nu geen AD meer gebruikt, had je ook kunnen besluiten
om dat "schuitje" even te laten voor wat het is.
En dat heb je (wat dit topic betreft) toch niet gedaan......
Ja, ik geloof zeker in het bestaan van Soulmates.quote:Op donderdag 29 april 2004 01:42 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hmm .. je HOEFT niets speciaal te zeggen ....
[..]
Geloof jij in het bestaan van Soulmates?
Het enige wat je kan doen, is de steun die je geeft, BLIJVEN geven...
Geen dank, Knokkie........enne.....volgens mij ben jij een gevoelsmens.......quote:Op donderdag 29 april 2004 01:57 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ja.. inderdaad ... deels vanuit interesse ... en ja.. ik ben dan wel van de medicatie af, maar dat betekent niet dat ik meteen mijn herinneringen kwijt ben, en mijn zegje hierin niet meer zou kunnen doen ..
en ik vind het gewoonwat betreft jouw reactie.. dankudanku
Hmm die depressies komen altijd op van die welkome momenten he..quote:Op donderdag 29 april 2004 02:01 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ja, ik geloof zeker in het bestaan van Soulmates.
Dat waren hij & ik in zekere zin ook wel........
Maar de laatste tijd liep het gewoon niet echt goed: hij heeft de afgelopen maanden zoveel rare dingen gedaan, leugens verteld etc........dat ik een tijdje afstand van hem heb genomen. Ik twijfelde aan hem- en onze vriendschap.
Ik kon het even niet meer, en kreeg daarnaast zelf ook nog es een depressie.
Ja, depressies komen inderdaad nooit gelegen.quote:Op donderdag 29 april 2004 02:06 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hmm die depressies komen altijd op van die welkomen momenten he..<insert sarcastisch toontje hier>
Nou .. volgens mij zijn jullie nog steeds wel soulmates .. Je bent logisch best kapot over zijn zelfmoordpoging, en dat is gewoon menselijk hoor..
Hmm ik slaap nu in ieder geval beter dan toen ik nog Remeron slikte...quote:Op donderdag 29 april 2004 02:18 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ja, depressies komen inderdaad nooit gelegen.
En 't is nog zo onwerkelijk dat 'ie het gewoon ιcht gedaan heeft.
Het besef is er bij mij nog steeds niet, geloof ik........
En wat mezelf betreft: ik ben nog steeds zσ moe van die Paroxetine (behalve 's avonds;
dan wordt ik pas echt wakker).
En ook al ga ik 's avonds vroeg op bed, dan ben ik de volgende dag overdag nog moe.
Had jij dit ook?
Of zou ik misschien toch moeten veranderen van AD?
Inderdaad, zeker een gevoelsmens.. En het is sterker geworden door bepaalde dingen die in mijn leven zijn gebeurd ... depressie, met aanverwante AD medicatie, en een keertje nekkramp ..quote:Op donderdag 29 april 2004 02:05 schreef Cissie het volgende:
[..]
Geen dank, Knokkie........enne.....volgens mij ben jij een gevoelsmens.......![]()
(en een avondmens, net als ik!)
Hoi HeaRt_woRm, ik was eigenlijk best wel benieuwd hoe het nu met je gaat...quote:Op vrijdag 23 april 2004 00:26 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Bedankt![]()
Jah,ik heb over een paar dagen al een afspraak,dus zie het dan wel![]()
Ik ben nu bijna 9 weken "aan de Parox".quote:Op donderdag 29 april 2004 02:35 schreef knokkels het volgende:
Hmm ik slaap nu in ieder geval beter dan toen ik nog Remeron slikte...
Met beter bedoel ik in dit geval dus:"met meer rust in mijn kop"
Dat ik vervolgens zeg maar dagen achter mekaar op Fok! doorbrengen, en daardoor erg laat ga slapen meestal is een ander probleemIk was sowieso al een nachtmens..
Maar goed, terug ontopic: had je het voordat je Paroxetine ook?
Stond laatst toevallig (zaterdageditie Telegraaf) iets over AD Medicatie in..
Ik kon zomaar in het midden van de dag helemaal instorten, en dan MOEST ik ook slapen.. was ik ook zo weg..enzo... Maar voor ik dan even ging liggen was ik echt absoluut niet aangenaam gezelschap..
Hoe lang slik je de Paroxetine nu?
Mijn stelregel was: Voelt het goed, dan is het goed. Voelt er ook maar IETS niet okee, trek ik aan de bel...
JIJ bent degene die voelt of iets wel of niet aanslaat cq goed werkt. Niet je vriend, man, kinderen, niet je ouders, psychiater..
Je pikt nu beter de signalen op van je lichaam die zegt: Ho even, nu even rust in dit lichaam!!quote:Op donderdag 29 april 2004 22:08 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ik ben nu bijna 9 weken "aan de Parox".
En ik had voor die tijd overdag toch wel meer energie dan nu.
De 1e week ben ik zelfs in de pauze van m'n werk naar huis gegaan om een uurtje bij te slapen,
want ik kon m'n ogen gewoon bijna niet meer open houden.
Zo erg is het nu gelukkig niet meer. Maar ik voel me soms 5 uren na het opstaan compleet
"afgedraaid".
Ik heb op zich wel het gevoel dat deze AD goed aanslaat bij mij.
(al slik ik de laatste tijd wel es 10 mg extra; foei!).
Soms heb ik ook wel het gevoel dat (nu ik AD gebruik) stress zich lichamelijk uit bij mij i.p.v. geestelijk:
Dat ik dus moe word als er weer es wat gebeurd in mijn leventje i.p.v. in een dip te schieten.
Komt dit iemand misschien ook bekend voor?
<offtopic>: Knokkels,
Misschien een domme vraag van me, maar wat bedoel je met
de afkorting "imho" (staat in ιιn van je posts hierboven)?
Ik ben niet in behandeling bij een psych (5 jaar geleden wel; heb ik de "spoken"van m'n verleden verjaagdquote:Op donderdag 29 april 2004 22:14 schreef knokkels het volgende:
Je pikt nu beter de signalen op van je lichaam die zegt: Ho even, nu even rust in dit lichaam!!
Dus je bent sneller moe, en je slaapt ook vaster...
Dat "afgedraaid" voelen, ja.. komt me ook zeer bekend voor..
offtopic: imho = in my humble opinion .. naar mijn bescheiden mening
10 mg extra? Mag dat wel dan van je psych?
Ja... zeker wel.. Hoop dat het snel een beetje de betere kant op gaat met die vriend van jequote:Op donderdag 29 april 2004 22:38 schreef Cissie het volgende:
[..]
Ik ben niet in behandeling bij een psych (5 jaar geleden wel; heb ik de "spoken"van m'n verleden verjaagd). De oorzaak van deze depressie komt meer door dingen die de laatste tijd zijn gebeurd. Praten met een psych helpt me nu niet zoveel. Dit moet gewoon effe de tijd hebben.
Ik ben ook nog gewoon aan het werk.
Hehe als je zelf de afspraken mag gaan maken gaat het de goede kant op, tochquote:Ik krijg m'n tabletjes van de huisarts. Ben 1 maand geleden (na een maand AD-gebruik) voor het eerst (en tot nu toe de enige keer) op controle geweest. Ik moest over een aantal maanden maar weer es een afspraak maken, zei hij.
De laatste tijd heb ik wel es het gevoel dat de 20 mg die ik nu slik niet genoeg is.
Ik neem 's ochtends eerst altijd gewoon 20 mg. Maar als ik me na een aantal uren klote voel,
neem ik wel es een halve extra, en dat slaat dan wel beter aan dan.
Ik doe het niet iedere dag, maar als dit zo blijft neem ik wel weer contact op met m'n huisarts om de dosering te bespreken.
De laatste berichten over hem zijn goed. Hij komt dit weekend thuis, en gaat maandag weerquote:Op donderdag 29 april 2004 22:53 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ja... zeker wel.. Hoop dat het snel een beetje de betere kant op gaat met die vriend van je
[..]
Hehe als je zelf de afspraken mag gaan maken gaat het de goede kant op, toch
Dat hij zelf aangeeft dat hij hulp nodig heeft is goed!quote:Op donderdag 29 april 2004 23:28 schreef Cissie het volgende:
[..]
De laatste berichten over hem zijn goed. Hij komt dit weekend thuis, en gaat maandag weer
naar die psych.afdeling van het ziekenhuis waar 'ie dan een week blijft. Hij heeft (zoals het er nu uit ziet) geen blijvende schade opgelopen, en slikt weer Citalopram (heeft het niet in eigen beheer).
Hij heeft nu zelf ook aangegeven dat hij meer hulp nodig heeft, dan die ene dag in de week die hij nu naar de psychiater ging.
Morphine is geloof ik wel een best paardenmiddel .. Beetje scheutig met de medicatie inderdaad..quote:En mijn eigen AD, ja dat regel ik eigenlijk zelf een beetje. Ik heb ook wel een hele gemakkelijke huisarts, wat medicatie betreft. Hij heeft een familielid een keer morfine voorgeschreven (kwaal: Ischias), en vertelde daar alleen bij dat ze "beter even een bed beneden neer kon zetten" en dat ze "wel een beetje raar kon worden" van dit medicijn. Ze had er geen idee van dat ze morfine slikte, daar kwamen we later achter.
quote:En voor de Paroxetine die ik nu gebruik ben ik niet eens zelf naar de huisart geweest: iemand heeft voor me gebeld, verteld van mijn situatie en toen stond er een recept voor me klaar bij de apotheek.
Dat is dus mijn huisarts...................
Hoeveel pillen kreeg jij dan per recept?quote:Op donderdag 29 april 2004 23:41 schreef knokkels het volgende:
Dat hij zelf aangeeft dat hij hulp nodig heeft is goed!En inderdaad, Citalopram niet meer in eigen beheer kan ook nooit kwaad.. Toen ik het slikte had ik het ook altijd in het medicatiekastje in de douche, 1 per keer..
Ja, 't is zo'n huisarts die zo'n beetje al met z'n pen klaar zit om een recept uit tequote:Morphine is geloof ik wel een best paardenmiddel .. Beetje scheutig met de medicatie inderdaad..
Ja dat is ook zo.quote:Euh??
Dat vind ik wel vaag.. Dat moet persoonlijk geregeld worden lijkt me..
Pff... daar vraag je me wat ..quote:Op vrijdag 30 april 2004 00:36 schreef Cissie het volgende:
[..]
Hoeveel pillen kreeg jij dan per recept?
(Ik eerst 30, en toen gelijk 60 stuks (makkelijk hι, zo'n huisarts?)
[..]
Mijn huisarts was niet verantwoordelijk voor het uitschrijven van de recepten.. Dat was mijn psychiater.. En dat is altijd keurig verlopen... Eerst was ik een beetje huiverig voor de pillen, je kent het wel.. "oeh.. Pillen, nu ben ik zielig, hoor ik ook bij het selecte groepje kanslozen bla bla en meer van dat soort ongenuanceerd geblaat...quote:Ja, 't is zo'n huisarts die zo'n beetje al met z'n pen klaar zit om een recept uit te
schrijven als je net met ιιn been over de drempel bent..........Ken je die?
Oww... dus het was zeg maar wel "dicht bij de bron... "quote:Ja dat is ook zo.
Ik zat op dat moment erg aan de grond; wilde/kon niet zelf bellen.
Toen z'n vrouw (=z'n assistente) hoorde dat ik 5 jaar geleden ook
een depressie had gehad, zei ze:
"ik overleg wel even met mijn man, en dan staat er vanmiddag wel wat klaar in de apotheek"
(makkelijk hι, zo'n huisarts .)
Goede vrienden zijn okquote:Op vrijdag 30 april 2004 01:13 schreef Cissie het volgende:
Ja, degene die belde kent me vrij goed, en is ook bij dezelfde huisarts.
Hmm.. Ik zag me af en toe als ik achter de computer zat aan een touwtje hangen, wordt je niet vrolijk van.. was dus ook een van de bijwerkingen, die andere bijwerkingen die ik had waren ook op zich wel vervelend .. maar niet dermate vervelend dat ik er voor zou gaan bellen..quote:Maarre wat voor beelden kreeg jij dan van die Citalopram, een soort hallucinaties?
Ik ben gezegend met een nogal goed inbeeldings-/verbeeldingsvermogen, dus ik zag het in mn gedachten..quote:Op vrijdag 30 april 2004 01:22 schreef Cissie het volgende:
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Zag je jezelf echt letterlijk op je beedscherm, of gebeurde het in je gedachten?
Nee hoor..quote:Op vrijdag 30 april 2004 01:32 schreef Cissie het volgende:
Nee, dat kan ik me voorstellen, dat je je dan even niet "gezegend" voelt!.
Lijkt me best eng, beelden krijgen die je min of meeropgedrongen krijgt en waarschijnlijk
weinig controle over hebt.
Kreeg dat vaak, die beelden?
Nou ja, bij iedereen zijn de effecten op de AD medicatie anders natuurlijk:Pquote:Op vrijdag 30 april 2004 01:54 schreef Cissie het volgende:
Nou, dat soort vervelende dingen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt met mijn AD.
Ik slaap ervan als een os, en heb ook geen rare dromen
(heb ik hier wel eens gelezen van andere AD-gebruikers).
Een aantal jaren terug heb ik dat wel eens gehad, raar dromen; 'k heb m'n eigen begrafenis
wel eens gezien in een droom. Dus ik kan me wel iets van jou situatie voorstellen.
Maar die dromen heb ik gelukkig al heel lang niet meer.
(over slapen gesproken: dat ga ik zo maar eens doen, "collega-nachtvlinder!")
Ik leef hier zowatquote:Op zaterdag 1 mei 2004 20:58 schreef Cissie het volgende:
Hι Knok,
[quote]
Ik zag zonet dat jij alleen op het forum was, dus hier ff een (kort) berichtje van mij.
(vanaf 21.00u zit ik voor de tv!).
Hoop echt dat hij de hulp krijgt die hij nodig heeft .. en dat is niet alleen AD medicatie, en hulp van zijn psychiater, maar niet in de minste plaats, gewoon de steun van vriendenquote:Ik ben vandaag bij die vriend van mij geweest; 't was de eerste keer dat ik hem na zijn
zelfmoordpoging weer zag. Was best emotioneel. Hij heeft nog wel last van z'n lijf, en z'n
hersenen werken ook nog wat traag (geheugen), maar verder ging het goed met hem.
We hebben veel gepraat .
Hey, DAT is een bekend fenomeen zeg.. Ik moest af en toe gewoon moeite doen om eens lekker te janken af en toe is dat nodig, en helemaal niets mis meequote:Toen ik weer thuis was heb ik een cd opgezet (waarvan ik wist dat die mij zou raken),
ben op de bank gaan liggen, en toen kwamen ιindelijk mijn langverwachte waterlanders!
En dat voelde ontzettend goed: dat ik nog steeds kan janken, en emotioneel gelukkig geen
soort van robot ben geworden door de AD, want zo voelde ik me de laatste tijd soms wel.
quote:And a big yellow taxi, took my love away.... :'(
quote:Dus al met al een positief bericht van mijn kant!![]()
Met die vriend gaat het redelijk goed; zit doordeweeks (voorlopig) op de psychiatrie van het ziekenhuis en krijgt (van de psych waar hjj al bij liep) nu 2x in de week therapie. Hij heeft beloofd dat 'ie het niet weer zal doen, maar daar durf ik niet helemaal 100% op te vertrouwen.quote:Op maandag 3 mei 2004 23:18 schreef knokkels het volgende:
Cissie: Hoe gaat het met jou, en met die vriend?
Nou, in ieder geval zit ie veilig....quote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:34 schreef Cissie het volgende:
[..]
Met die vriend gaat het redelijk goed; zit doordeweeks (voorlopig) op de psychiatrie van het ziekenhuis en krijgt (van de psych waar hjj al bij liep) nu 2x in de week therapie. Hij heeft beloofd dat 'ie het niet weer zal doen, maar daar durf ik niet helemaal 100% op te vertrouwen.
Dat is zeker heavy shit .. En als je dan op je werk bent, en je krijgt het even te kwaad bijvoorbeeld .. wst doe je dan, of kanje dan doen?quote:Met mij gaat het de laatste dagen een beetje op en neer. Ik heb soms erg wisselend stemmingen op een dag. Het ene moment zie ik het weer helemaal zitten, een uur later kan dat wel weer helemaal anders zijn. Maar ja, misschien ook wel niet zo gek gezien die gebeurtenis van vorige week; is heavy shit voor een mens.
Dat lijkt me wel ja..quote:En ik eigenlijk ben er beter onder dan ik had verwacht; ben er niet de hele dag mee bezig.
Maar 't zal (onbewust) toch wel invloed op m'n stemmingen hebben, denk ik.
Hmm... nee geen terugvallen, heeeeeeel soms merk ik dat ik me even iets minder voel, maar dat schrijf ik meer toe aan irritatie ten opzichte van mijn reοntegratietraject (wat nu is opgestart) dus dat is op zich heel ergquote:En hoe gaat het mij jou; nog (g)een terugval gehad sinds je gestopt bent met AD?
Hey HeaRt_woRm. welkom terugquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:46 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ben bij mijn psych geweest.Gezegd dat ik gestopt was met de AD,zei ie alleen van ow,vind je het beter zo?Ik zo jah....Nah jah,toch een baggerpsych.Zoek mooi een ander![]()
Hoiquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:50 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hey HeaRt_woRm. welkom terug
Hoe voel je je nu dan? Enne.. waarom is het precies zo'n baggerpsych?
overigens kan ik er wel inkomen hoor, mijn allereerste psych voelde ik me ook helemaal niet okee bij
overigens blijf ik het niet echt handig vinden dat je ineens gestopt ben met de AD... Kans namelijk dat de depressie straks een X-aantal keer zo hard terugkomt, dat wil je zeker niet
Hmm, dat is inderdaad een geval van:"Snel wegwezen!" Hij neemt je niet echt serieus zo te horen..quote:Op dinsdag 4 mei 2004 09:42 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Hoi![]()
Nou mijn psych daar heb ik niet echt veel aan,kom er vertel een beetje wat er gebeurd is,meneer valt zowat in slaap,en ik kan weer weg...![]()
Hmmm, dat is wel zwaar kut eigenlijk voor je.. Hoezo is je werk afgelopen, was er gewoon geen werk meer, of wilden ze niet meer met jou verder?quote:Jah,ben nu al een paar weken gestopt,en ben nu wel zwaar depriMijn werk is afgelopen,dus ik zit zonder werk,en zit nu eigenlijk de heel dag niks te doen
![]()
Hoi True_Emperor,quote:Op dinsdag 4 mei 2004 12:32 schreef True_Emperor het volgende:
Hello beste mede fokkers
Ik ben vandaag naar de dokter geweest omdat ik zelf al tijdje last heb van volgens mij depresiviteit, zelf zo vergekomen dat ik serieus op het punt stond om er een einde aan te maken, gelukig heeft een goede vriendin mij tegen gehouden en heeft me zus gadviseerd. :'(
Dus vandaag naar de dokter, hij geeft mij een halve dosering Paraxetine, een soort lichte versie van Prozac wist de man me te vertellen. Ik moet elke ochtend een half tabletje nemen om te kijken of het aanslaat. Na 3 weken moet ik weer terug naar de huis arts.
Ik heb dan ook gleijk mijn eerste pilletje vandaag genomen. Ik voel het beetje prikkelken in me hoofd en zie beetje een raar kleuren contrast (sommige fel andere minder).
Ik heb nog een vraag, er staat op dat ik moet oppassen met alcohol, heeft iemand hier ervaring mee ? moet ik helemaal stoppen met drinken ? en als ik toch wat drink, wat kan het effect zijn ?
Alvast bedankt
Ligt er ook aan hoeveel je meestal drinkt.. Maar liever zo weinig mogelijk/geen alcohol (vooral in het begin) met AD medicatie in het algemeen..quote:en als ik toch wat drink, wat kan het effect zijn ?
Ik weet het, klinkt wel als een dooddoener, maar werkt wel.. bij mij dan.. Probeer zoveel mogelijk positief te blijven denken... en las om de zoveel dagen bijvoorbeeld een uurtje in, waar je het over je heen kan laten komen. Dan heb je in ieder geval zicht op een lange goede tijd, en af en toe iets minder, dan geef je het een plaatsje..quote:Op dinsdag 4 mei 2004 12:17 schreef Detroit het volgende:
*Detroit is iig weer begonnen met het gebruiken van Seroxat.
Na tussen de 2/3 weken niet gebruikt te hebben, kreeg ik niet bepaald het gevoel dat het beter ging worden. Om eerlijk te zijn was ik gisteren voor mijn gevoel weer even ver heen als toen ik ermee begon. Van paniekaanvallen heb ik geen last meer gehad, maar wel extreem negatief/neerslachtig/volop denkend aan het feit wat voor mislukkeling ik mij op dat moment voelde.
Hmm.. heel bekend verhaal inderdaadquote:Ik heb toen even "rustig" nagedacht en ik kwam tot de beslissing dat het beter was weer verder te gaan met gebruiken. Na 0,5 tablet ingenomen te hebben begon ik me alweer gelijk beter te voelen. Voor de inname zag Ik de scheermessen nog voor mijn ogen dansen (beetje wat Knokkels zag, alleen dan anders) en na her-inname van Seroxat waren alle fysieke en geestelijke ongemakken gelijk weg. Toch raar, dat het in je geest binnen een dag weer helemaal veranderen kan.
.
en wanneer heb je die afspraak?quote:Ik ga de komende tijd iig 0,5 tablet per dag of per twee dagen slikken tot ik de status met mijn huisarts heb doorgesproken met wat ik het beste nu kan gaan doen.
Ik ken dit ook inderdaad. Veel studies begonnen, maar niet afgemaakt (laatste wel bijna) maar zodra het te stressvol werd, lukte het niet meer..quote:Ook las ik dat HeaRt_woRm nu weer thuiszit vanwege geen werk hebben. Dat herken ik een beetje in mezelf. Ik zit ook zonder werk, ben bezig met afstuderen wat al veel te lang niet lukt en als je dat bij elkaar optelt dan is het eigenlijk logisch dat je weer in een depressie zakt.
Amen to THATquote:Ik ben stom geweest ermee te stoppen terwijl het mij onwijs frustreert dat ik thuiszit omdat ik geen werk heb en om nog wat andere redenen. Als je net stopt met anti-depressiva gaan dat soort dingen, die je met het gebruik van anti-depressiva het hoofd kunt bieden, dusdanig als een blok aan je been hangen zodat het bijna onmogelijk wordt te stoppen met anti-depressiva. Ik kan HeaRt_woRm dan ook, net als mijzelf natuurlijk, van harte aanbevelen echt goed naar jezelf te luisteren voor je stopt met het spul, dingen als werkeloosheid gaan onwijs aan je trekken als je stopt waardoor stoppen geheid misgaat als je niet al te sterk bent. En nee, sterk ben je verre van de eerste weken dat je stopt.
Gegroet!quote:Op dinsdag 4 mei 2004 12:32 schreef True_Emperor het volgende:
Hello beste mede fokkers
Thanks knok, je hebt helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 13:21 schreef knokkels het volgende:
Ik weet het, klinkt wel als een dooddoener, maar werkt wel.. bij mij dan.. Probeer zoveel mogelijk positief te blijven denken... en las om de zoveel dagen bijvoorbeeld een uurtje in, waar je het over je heen kan laten komen. Dan heb je in ieder geval zicht op een lange goede tijd, en af en toe iets minder, dan geef je het een plaatsje..
En zorg ervoor dat je er 100% achter staat dat je kan stoppen met de AD als je stopt .. Zorg ervoor dat je een tijdje (maandje ofzo in ieder geval) het geval hebt van:"Ja! Dit gaat de goede kant op... "
Volgende week donderdag. Maar wachten moet verder geen probleem zijn.quote:en wanneer heb je die afspraak?
Bij mij gaat school dan nog wel redelijk. Puur het feit dat ik alweer bijna 2 jaar studieachterstand heb omdat ik een half jaar ben kwijtgeraakt vanwege de eerdere klachten toen ik stopte met Seroxat zorgt ervoor dat ik me nu erg waardeloos voel.quote:Ik ken dit ook inderdaad. Veel studies begonnen, maar niet afgemaakt (laatste wel bijna) maar zodra het te stressvol werd, lukte het niet meer..
Uiteindelijk dus combinatie psychotherapie, PMT en AD Medicatie (citalopram, remeron) en bij het CWI aangemeld, en via de Sociale Dienst aangemeld voor reοntegratie waar ik 7 mei (eindelijk) het laatste gesprek heb hopelijk..
Ja dat heb ik ook hoor, het werkt al sneller bij mij .. maar ik nam even een iets langere periode, omdat als je je een langere periode goed voelt het gewoon een stuk beter is..quote:Op dinsdag 4 mei 2004 13:57 schreef Detroit het volgende:
[..]
Thanks knok, je hebt helemaal gelijk.
Er achter staan en positief blijven zijn inderdaad een van de vele dingen (gelijk waarschijnlijk ook de belangrijkste) die benodigd zijn om tot een goed einde te komen.
Maar het is heel erg moeilijk om positief te blijven als je jezelf 24x7 (behalve als je slaapt eigenlijk) belabberd voelt en je het gevoel hebt dat je steeds verder naar beneden zakt.
Ik ken mezelf ondertussen ook voldoende goed om te weten dat ik aan mijzelf ga twijfelen als alles niet goed voor elkaar is (dus: het hebben van werk, activiteiten, diploma's of wat dan ook zodat je enerzijds dagvullende activiteiten hebt waardoor de basisbeginselen van het tevreden kunnen zijn in ieder geval aanwezig zijn).
Dus, zorg naast positief zijn en ervoor willen zorgen dat het goed gaat komen ervoor dat er geen punten zijn die aan je eigen zelfbeeld knagen. Deze komen hoe dan ook wel boven als je stopt met anti-depressiva in meer of mindere mate, in ieder geval bij mij.
[..]
[quote]
Wat bij mij ook erg helpt(hielp) als ik me even klote voelde, is gewoon even bijvoorbeeld naar het strand gaan, lekker in mijn eentje, dingen daar van me afschreeuwen(zorg ervoor dat er niemand in de buurt is danMaar ook even een frisse neus halen, in een leuke omgeving.. Nou ja, meer dan genoeg plaatsen in Amsterdam om even lekker met verstand op nul en blik op oneindig te wandelen..
[quote]
Volgende week donderdag. Maar wachten moet verder geen probleem zijn.
Het voordeel van seroxat (net zoals Citalopram Remeronbij jou) bij mij is dat het gelijk werkt en klachten als hoofdpijn, misselijkheid, neerslachtigheid, erg gaar gevoel in het hoofd, passiviteit als sneeuw voor de zon verdwijnen. Die vier weken waarvan normaliter gezegd wordt dat het medicijn dan nog niet werkt geldt voor mij in ieder geval niet. Ik begin me altijd na een aantal dagen/dagdelen alweer beter te voelen.
"gewoon" rustig proberen te blijven.. Blijven denken aan de goede dingen die je hebt gedaan.. Daar put je namelijk kracht uit.quote:Ergens denk ik dat het misschien daardoor komt dat ik zo ernstig last heb van afkickverschijnselen als ik met het spul stop, denk dat mijn lijf/geest gewoon extreem (goed) reageren op het spul en erg hard klagen als het weg is.
[..]
[quote]
Nou ja, het zijn op zich wel ietwat verslavende middelen.. Dus in dat opzicht is het helemaal niet vreemd dat je afkickverschijnselen krijgt. Als je niet goed naar je lichaam en geest luistert
communicatieen je denkt van:"Ohh, nu gaat het al een tijdje goed, dus kan ik er wel vanaf.. Neem de tijd voor de werking van de AD medicatie.. Heb je veeeeeel meer aan dan "even" aan de AD zitten en dan ineens denken van:"Goh, ik voel me nu goed, DUS kan ik er vanaf
Disclaimer:Dit geldt in het algemeen trouwens
[quote]
Bij mij gaat school dan nog wel redelijk. Puur het feit dat ik alweer bijna 2 jaar studieachterstand heb omdat ik een half jaar ben kwijtgeraakt vanwege de eerdere klachten toen ik stopte met Seroxat zorgt ervoor dat ik me nu erg waardeloos voel.
Met anti-depressiva wordt dat nog wel in toom gehouden en kan ik het relativeren maar ik merk dat ik de negatieve gedachten niet meer kan stoppen en in volle hevigheid op me af voel komen zonder de “bescherming” va Seroxat.
Maar ook hier is een oplossing voor, school gaan afronden (althans ik mag hopen dat zoiets deze zomer nog gaat lukken, anders gaan er echt een paar registers knallen hier).
Ja, ik zit nu in de ABWquote:Slightly off-topic -> Wel goed dat je bezig bent met omscholing en toch weer bezig bent succesvol het werktraject te betreden!
Mag ik je vragen of je ondanks je klachten toch nog een opleiding succesvol hebt kunnen afronden en wat voor werk je uiteindelijk kunt gaan doen als je weer ge-reοntegreerd bent?
Thanxquote:Op dinsdag 4 mei 2004 11:28 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hmm, dat is inderdaad een geval van:"Snel wegwezen!" Hij neemt je niet echt serieus zo te horen..
[..]
Hmmm, dat is wel zwaar kut eigenlijk voor je.. Hoezo is je werk afgelopen, was er gewoon geen werk meer, of wilden ze niet meer met jou verder?
Wat je wel even moet doen, is zo snel mogelijk toch een andere psychiater vinden, dan wel een behandelend arts, om toch weer te praten, om toch weer te kijken naar een eventueel andere kuur.
Ik weet (wij weten) hoe je je voelt, is niet leuk, maar je komt er gewoon bovenop hoor.. Dat is iets wat je jezelf moet blijvenp zeggen. En overstappen van AD Medicatie, als deze bij jou niet werkt lijkt me dus ook nogmaals geen overbodige luxe
succes![]()
Hellowquote:Op dinsdag 4 mei 2004 12:32 schreef True_Emperor het volgende:
Hello beste mede fokkers
Ik ben vandaag naar de dokter geweest omdat ik zelf al tijdje last heb van volgens mij depresiviteit, zelf zo vergekomen dat ik serieus op het punt stond om er een einde aan te maken, gelukig heeft een goede vriendin mij tegen gehouden en heeft me zus gadviseerd.
Dus vandaag naar de dokter, hij geeft mij een halve dosering Paraxetine, een soort lichte versie van Prozac wist de man me te vertellen. Ik moet elke ochtend een half tabletje nemen om te kijken of het aanslaat. Na 3 weken moet ik weer terug naar de huis arts.
Ik heb dan ook gleijk mijn eerste pilletje vandaag genomen. Ik voel het beetje prikkelken in me hoofd en zie beetje een raar kleuren contrast (sommige fel andere minder).
Ik heb nog een vraag, er staat op dat ik moet oppassen met alcohol, heeft iemand hier ervaring mee ? moet ik helemaal stoppen met drinken ? en als ik toch wat drink, wat kan het effect zijn ?
Alvast bedankt
Zou je dan niet in die paar weken even tot jezelf komen? MET hulp van de psychiater, MET hulp van vrienden en familie, MET hulp van de AD, met hulp van ons..:*quote:Op dinsdag 4 mei 2004 15:16 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Thanx![]()
Mijn werk is afgelopen,omdat er geen werk meer isKan wel weer beginnen in september/oktober,gelukkig
Maar moet voor die paar maanden wel ander werk hebben.
En aangezien ik de laatste tijd zo depri ben,heb ik daar heeelemaal geen zin in![]()
Ik begrijp dat je inderdaad geen zin hebt om werk te zoeken als je zo depri bent.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 15:16 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Thanx![]()
Mijn werk is afgelopen,omdat er geen werk meer isKan wel weer beginnen in september/oktober,gelukkig
Maar moet voor die paar maanden wel ander werk hebben.
En aangezien ik de laatste tijd zo depri ben,heb ik daar heeelemaal geen zin in![]()
Netjes uitgedrukt wederom! Als het in de ICT niets wordt kun je altijd nog ergens op een communicatieafdeling gaan werkenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 14:29 schreef knokkels het volgende:
<knip>
Kijk even in de Openingspost, heb Frenkie laatst gemaild met een link naar een Depressiedagboek. Heeft me heel erg geholpen zelf. Download hem even, en vul hem trouw in. Krijg je inzicht in de voortgang die je zelf maakt.. De AD medicatie is een hulpmiddel.. degeen die de depressie aanpakt ben JIJZELF
Aardige consulente dan dat ze iig rekening houdt met jouw belang. Hier bij het CWI in Amsterdam willen ze iedereen aan het werk hebben, en ik betwijfel het of ze rekening houden met zware gevallenquote:Ja, ik zit nu in de ABWen in het begin moest ik solliciteren, tot ik een gesprek had met de reοntegratieconsulente.. die vertelde me letterlijk na mijn verhaal gehoord te hebben en mijn dossier te hebben gelezen:"Jij moet nu eens HEEL rustig gaan doen!" wist ik stiekem ook wel, alleen ik ben daar best slecht in
Ik denk zo dat jij best succesvol kunt worden in de ICTquote:<knip>
Ik wil gaan voor systeembeheer/Helpdeskwerk..
<knip>
Ow Ja.. Succes met afstuderen!
Als ik een tijdje niks doe,kan ik moeilijk weer met werk beginnen,want dan ben ik het zo gewend.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 15:26 schreef knokkels het volgende:
[..]
Zou je dan niet in die paar weken even tot jezelf komen? MET hulp van de psychiater, MET hulp van vrienden en familie, MET hulp van de AD, met hulp van ons..:*
Ik weet niet of je bij je ouders woont, of van je ouders kan lenen, of iets anders .. Moet natuurlijk wel brood op de plank komen, daar zijn ook zeker mogelijkheden voor.
Ik zou zeggen,probeer het eensquote:Op dinsdag 4 mei 2004 16:01 schreef Detroit het volgende:
[..]
Netjes uitgedrukt wederom! Als het in de ICT niets wordt kun je altijd nog ergens op een communicatieafdeling gaan werken.
Ben persoonlijk niet degene die snel iedere dag netjes rapporten gaat invullen, ook niet als zoiets overduidelijk soelaas biedt, zoals in het geval van zo'n depressiedagboek.
Af en toe zul je jezelf moeten dwingen iets te doen waar je niet gelijk achterstaat maar wat wel helpt.
[..]
Ja ik ken het, maar ik heb mn verhaal gedaan bij het CWI, vandaaruit dus KWINT gesprek gehad, en vandaaruit een gesprek gehad met een reοntegratieconsulente. Die werkte niet bij het CWIquote:Aardige consulente dan dat ze iig rekening houdt met jouw belang. Hier bij het CWI in Amsterdam
willen ze iedereen aan het werk hebben, en ik betwijfel het of ze rekening houden met zware gevallen.
[..]
Thanks for the vote of confidencequote:Ik denk zo dat jij best succesvol kunt worden in de ICT.
En ik wens jou net als jij mij succes toe, kunnen we wel gebruiken.
en anders kan je altijd vrijwilligerswerk gaan doen, ben je wel constructief bezig, maar iets minder verantwoordelijkheden..quote:Op dinsdag 4 mei 2004 15:49 schreef Detroit het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je inderdaad geen zin hebt om werk te zoeken als je zo depri bent.
Maar voordeel van weer aan het werk zijn is wel dat je niet de hele dag de tijd hebt om je zo ongelooflijk, vreselijk en ontzettend down te voelen.
quote:Op dinsdag 4 mei 2004 16:08 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Als ik een tijdje niks doe,kan ik moeilijk weer met werk beginnen,want dan ben ik het zo gewend.
Vrienden/familie hebben alleen maar last van mij,omdat ik altijd ruzie maakHoud s'nachts iedereen wakker,omdat ik depri ben.Als ze iets 'verkeerds' zeggen,word ik helemaal gek,en ga slaan,schoppen...:@ (ja,mijn familie niet hoor
)
Ik moet gewoon weer zo snel mogelijk aan het werk,dan gaat het al een stuk beter![]()
Hey,bedankt voor je tipsquote:Op dinsdag 4 mei 2004 16:27 schreef knokkels het volgende:
[..]Ga weer eens met je psychiater praten voor een andere medicatie.. Probeer rust in jezelf te houden: Als je je rot voelt, ga dan eens een eind fietsen of wandelen, heb je een park ofzo in de buurt? Probeer eens wat vrijwilligerswerk?
Blow je nog steeds, stop er dan een tijdje mee... zeker vanwege de wisselwerking tussen de AD en de wiet. Ze werken welliswaar allebei op je serotoninehuishouding, maar de wiet wil nog wel eens nadelig uitwerken hierop. Zeker als je je down voelt, en daarom gaat blowen. Je krijgt het dan dubbel en dwars terug..
quote:Op dinsdag 4 mei 2004 16:36 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Hey,bedankt voor je tips![]()
Nou,de laatste tijd blow ik haast nietHet was vooral toen ik aan de AD zat,dat ik zo'n grote behoeft had aan blowen
![]()
Omdat ik door de AD niet zo veel voelde,door het blowen wat meer 'gevoel' te hebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 16:39 schreef knokkels het volgende:
[..]allemaal uit eigen ervaring geleerd
![]()
Maarre.. als je binnenkort weer aan de AD zit push push...![]()
........
Niemeer doen he![]()
Enne.. je zat aan de AD en daardoor had je zo'n grote behoefte aan blowen?
Waarom if i dare ask? Vervlakking van je emoties?
Hmm wel een bekende situatie hoor.. Maar je moet er gewoon even door die [censuur] zure appel heenbijten..quote:Op dinsdag 4 mei 2004 17:02 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Omdat ik door de AD niet zo veel voelde,door het blowen wat meer 'gevoel' te hebben![]()
Hoelang zit jij al aan de AD dan?quote:Op dinsdag 4 mei 2004 17:10 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hmm wel een bekende situatie hoor.. Maar je moet er gewoon even door die [censuur] zure appel heenbijten..
Toen ik aan de citalopram zat, had ik ook gigantisch last van een afgevlakt gevoel, en toen ik aan de Remeron zat, voelde het al meteen een heel stuk beter. Wat ik hiermee wil zeggen, de ene AD medicatie helpt beter dan een ander, en dat is van persoon tot persoon verschillend. Belangrijk is wel dat je de kuur begint, en ook afmaakt. Baal je erg, zit je ergens mee, zijn wij er ook voor je
plus je vrienden en familie ook wel.. Maar soms is het gewoon even iets lekkerder om tussen mensen te zitten die het ook meegemaakt hebben..
Ik heb vanaf Mei 2003 tot Maart 2004 aan de AD gezeten.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 17:16 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Hoelang zit jij al aan de AD dan?
Zo hey,das wel lang.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 17:21 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ik heb vanaf Mei 2003 tot Maart 2004 aan de AD gezeten.
Eerst 1.5 week citalopram 20 MG beelden van mij die zelfmoord pleegde zijn NIET ok, en de rest van de tijd aan de Remeron 30 MG, waarvan de laatste maand 15 MG
Tnx, ja ik hoop het ookquote:Op dinsdag 4 mei 2004 18:55 schreef HeaRt_woRm het volgende:
True_Emperor,herken veel in je verhaal![]()
Hoop dat je je beter voelt![]()
Succes!
Het was misschien wel lang, maar het is het echt wel waard, HeaRt_woRm.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 17:37 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Zo hey,das wel lang.
Voordeel 1: Geld besparenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 18:36 schreef True_Emperor het volgende:
[qoute]
Welkom bij de club
Goed van je dat je hulp hebt gezocht. Goed van die vriendin dat ze je zus heeft ingeseind!
Wil je verhaal (kort) vertellen, misschien komt er een beetje herkenning in, en het is altijd goed om er over te praten, deels voor de herkenning richting ons, maar ook omdat je zelf dan kan relativeren..
[/qoute]
Hartelijk bedankt allemaal voor de reactie's! tof hoor!
[quote]
Ja ik laat alcohol deze 3 weken staan, ik vind me goed voelen belangrijker dan me klem zuipen (en jah ik was altijd elk weekend zat), dus dan ga ik mooi wat geld besparen
Schrijf het hier van je afquote:Na deze 3 weken moet ik weer terug naar de huis arts, om te vertellen hoe het met me gaat, mocht het niet het geval zijn dan krijg ik een verwijsbrief naar een of andere hulp post hier in zeeland (ik weet de naam even niet) voor therapie, ik ben dus heel benieuwd hoe ik me ga voelen deze 3 weken.
Da's een goede vriendin! Op het goede moment even een timeout, en alles even in perspectief krijgen..quote:Mijn verhaal:
Ik werd elke dag wakker met een leeg gevoel, ik voelde ongelukig terwijl alles had wat ik maar wilde, vrienden, lieve ouders, goed eten thuis, tv, computer, geld etc.. elke zaterdag lekker stappen, scoorde wel okay bij de vrouwtjes (nog steeds singel btw). Maargoed, ik begon als ik alleen was alles heel negatief te zien en verbergde dit gevoeld door afleiding te zoeken, helaas werd het zo erg dat ik daar zelf geen zin in had. Ik was ook ten einde raad wat ik nu miste om me happy te voelen, soms moest ik bijna wel huilen zonder enige aanleiding. op een dag werd het zo erg dat ik zelfmoord wilde plegen, die gedachte zweefde al een weken rond, en ik voelde dat ik echt niet meer wilde, het nut niet meer zach van het leven en de wereld een grote klop stomheid vond. Toen ik bijna zo ver was om mijn afscheids brieven te schrijven kwam plotseling een goede vriendin van school binnen lopen op me kamer, ze had al eerder gebeld, maar khad gezegt dat ik me niet lekker voelde en alleen wilde zijn. Ze gaf me een lief kaartje en heeft me getroost, ik heb als een klein jongetje in d'r armen zitten huilen. Ze heeft me toen uit me kamer gehaald en we zijn hier naar de strandtent gaan wat drinken en wat genoten van de zon, al kon ik dat niet.
Het is ook niets vreemds hoor, kan iedereen gebeuren. En je komt er sterker uit veelveel sterker uit dan toen je begonquote:Ik heb het diezelfde dag me ouders verteld en me zus gebeld, me zus zei dat ik maar naar de huisarts moest gaan en dat dat niks vreemds was.
Echt wel!quote:Dus vandaag naar huis arts geweest heb ik AD gehad, ik krijg halve dosering omdat ze willen kijken of het aanslaat ja of nee. Ik moet dit 3 weken doen en dan terug komen om te kijken of ik me beter voel ja of nee.. ik ben heel benieuwd en krijg nu best veel support van vrienden dus khoop dat ik eroverheen kom!
Jah,ik zit er ook wel weer aan te denken om weer te beginnen,maar dan met andere.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 19:09 schreef knokkels het volgende:
[..]
Het was misschien wel lang, maar het is het echt wel waard, HeaRt_woRm.
Het is maar een kleine periode uit je leven, waar je vervolgens de rest van je leven gewoon plezier van hebt.
Je komt er sterker uit
Die afwezigheid is juist een relatief kortdurende bijwerking van de AD medicatie.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 19:44 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Jah,ik zit er ook wel weer aan te denken om weer te beginnen,maar dan met andere.
Of is het met alle AD zo dat je er een afwezig gevoel van krijgt?Bijwerkingen maakt me niks uit ofzow.Maar ik ben liever depri dan afwezig![]()
En werd er ook een heel stuk minder vrolijk van,dat is ook wel jammer :')
Dan heb je naar mijn mening een AD gehad waar jij niet goed op reageert..quote:En werd er ook een heel stuk minder vrolijk van,dat is ook wel jammer :')
Het slapen gaat eigenlijk wel goed, overdag werken en dan 's avonds rond 11 uur naar bed. ik slaap dan ook wel vrij meteen. ik merk wel dat ik weinig zin heb in sex en ik weet ook niet precies of ik moe ben van de medicijnen of van het werken. maargoed, het gaat nu wel lekkerquote:Op woensdag 5 mei 2004 11:46 schreef knokkels het volgende:
Wat ik me nog kan herinneren, is dat ik de eerste tijd zooooooooo heel moe was..
Vooral 's avonds, ik lag er of om 21:45, niet later in.. of om iets van 0:30.. maar dat was vanwege avondstudie .. en ik sliep ook echt vrijwel meteen dan.. Vrij vast ook
Hoe gaat het slapen trouwens?
Hmmm ik merkte zelf dat ik suffer was van de medicatie, niet te vergelijken met moeheid van werken. En die zin in sex .. die was er idd bij mij ook niet, gewoon een standaard bijwerking ..quote:Op woensdag 5 mei 2004 12:05 schreef True_Emperor het volgende:
[..]
Het slapen gaat eigenlijk wel goed, overdag werken en dan 's avonds rond 11 uur naar bed. ik slaap dan ook wel vrij meteen. ik merk wel dat ik weinig zin heb in sex en ik weet ook niet precies of ik moe ben van de medicijnen of van het werken. maargoed, het gaat nu wel lekker![]()
mzzls
Hi T.E.!quote:Op woensdag 5 mei 2004 07:50 schreef True_Emperor het volgende:
Zo, ik begin aan de tweede dag dat ik AD slik ( Paraxetine halve dosering) en ik merk nog steeds wel de prikkelingen in me hoofd. Gisteren heb ik me heel normaal gevoelt, niet depri maar ook niet ultra happy zeg maar, ik moest ook werkenMaar 's avonds merkte ik toch wel dat ik klein beetje aan terug vallen was en ben ik weer naar bed gegaan
Ik ben benieuwd hoe deze dag gaat verlopen, weer werken dus zal wel mee vallen !
Hmm.. die "vreemde golf door je lichaam" als je gaapt komt me ook wel bekend voor..quote:Op woensdag 5 mei 2004 13:29 schreef Cissie het volgende:
[..]
Hi T.E.!![]()
Ik gebruik ook (sinds 2 maanden) Paroxetine.
En ik herken jou bijwerkingen ook: dat rare gevoel in het hoofd heb ik in het begin ook gehad.
Ik voelde me gewoon hartstikke leip. Maar dat was na dag of 3 weg.
En als ik gaapte voelde ik een soort van vreemde golf door m'n lichaam gaan
(heb ik trouwens soms nog wel, en nog wel meer bijwerkingen).
En als ik het zo lees, werkt de Paroxetine nu al bij jou. Ik voelde me (net als jij)
al vrij snel na het slikken van die eerste tabletten minder depri.
Misschien voel je je 's avonds wat minder omdat je nu een halve dosering krijgt,
en dat het dan 's avonds een beetje uitgewerkt is?
't Is maar een idee van mij hoor, 'k weet het ook niet zeker....
Sterkte, en welkom hier..... en we zijn er hier voor je hoor!
Groetjes,
Cissie.
Had ik ook toen ik AD's slikte, heel vaag gevoel...quote:Op woensdag 5 mei 2004 13:46 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hmm.. die "vreemde golf door je lichaam" als je gaapt komt me ook wel bekend voor..
Feest van herkenning
welke medicatie zit je nu op?quote:Op woensdag 5 mei 2004 13:45 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Van die gekke dingen krijg je trouwens ook minder zin in sex![]()
Is dat met alle AD zo?
Nu al een paar weken niks...quote:Op woensdag 5 mei 2004 13:53 schreef knokkels het volgende:
[..]
welke medicatie zit je nu op?
Enne.. dat is over het algemeen wel bij elke AD..
Maar je moet je daar echt niet op blindstaren hoor..... Het gaat op de eerste plaats om het bestrijden van die depressie..
Je zegt de hele tijdquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:09 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Nu al een paar weken niks...
Merk het ook wel![]()
Maar ik ben niet depressief,ik heb alleen heel erge last van stemmingswisselingen.
Je moet gewoon even flink doorbijten.. Je komt er echt wel bovenop.quote:Merk het ook wel![]()
Hoi Heart Worm,quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:09 schreef HeaRt_woRm het volgende:
" Maar ik ben niet depressief, ik heb alleen heel erge last van stemmingswisselingen"
Op dinsdag 4 mei 2004 15:16 schreef HeaRt_woRm het volgende:
"En aangezien ik de laatste tijd zo depri ben......"
Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!quote:Op woensdag 5 mei 2004 13:46 schreef knokkels het volgende:
Hmm.. die "vreemde golf door je lichaam" als je gaapt komt me ook wel bekend voor..
Feest van herkenning
Cissie, dit is precies wat ik net wilde gaan zeggen tegen Heart Worm..quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:12 schreef Cissie het volgende:
[..]
Hoi Heart Worm,
Ik heb het gevoel dat je toch wιl depressief bent.....
(mensen met een depressie hebben vaak ook last van stemmingswisselingen.....)
Is het misschien zo dat je niet aan jezelf wilt/kunt toegeven dat je eigenlijk best wel depri bent,
maar misschien bang bent om het "etiket" depressief te krijgen?
En dat je misschien (door je slechte ervaring met AD) bang bent om er weer aan te beginnen?
Begrijp me niet verkeerd: ik wil je niet aanvallen, maar je alleen maar helpen en er voor je zijn.
Want volgens mij heb je het erg moeilijk op dit moment...............
Sterkte, meissie..............en we zijn er hier voor je, hoor!![]()
Ik bedoelde in eerste instantie met "feest van herkenning inderdaad:"- dat je er hier erachter komt dat meer mensen dit hebben"quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:31 schreef Cissie het volgende:
[..]
Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!
Het stond nl. niet in de bijsluiter, en ik had er verder ook nog nooit van gehoord, en er hier
op het forum ook nog niets over gelezen. En ik had die "golven" vaak (vooral in het begin).
Ik had wel een vermoeden dat het door de pillen kwam, maar 't is toch wel fijn om te lezen
dat andere mensen dit herkennen.
Maar bedoel je met "feest van herkenning":
- "Yes, de AD doet het" (toen je het nog gebruikte), of
- dat je er hier erachter komt dat meer mensen dit hebben?![]()
Mocht kiezen,2 of 3 weken.Over 3 weken heb ik weer een afspraakquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:34 schreef knokkels het volgende:
[..]
Je zegt de hele tijd
[..]
Je moet gewoon even flink doorbijten.. Je komt er echt wel bovenop.
Wanneer heb je weer een afspraak met de psychiater?? Wat net zo belangrijk is..
Dankjequote:Op woensdag 5 mei 2004 15:12 schreef Cissie het volgende:
[..]
Hoi Heart Worm,
Ik heb het gevoel dat je toch wιl depressief bent.....
(mensen met een depressie hebben vaak ook last van stemmingswisselingen.....)
Is het misschien zo dat je niet aan jezelf wilt/kunt toegeven dat je eigenlijk best wel depri bent,
maar misschien bang bent om het "etiket" depressief te krijgen?
En dat je misschien (door je slechte ervaring met AD) bang bent om er weer aan te beginnen?
Begrijp me niet verkeerd: ik wil je niet aanvallen, maar je alleen maar helpen en er voor je zijn.
Want volgens mij heb je het erg moeilijk op dit moment...............
Sterkte, meissie..............en we zijn er hier voor je, hoor!![]()
Ik gebruik Paroxetine (=hetzelfde als Seroxat) maar heb geen last van m'n ogen gehad.quote:Op woensdag 5 mei 2004 21:41 schreef barbarab het volgende:
Hallo heeft hier weleens last gehad van de lichamelijke bijwerkingen van antidepressiva?
Ik heb ooit eens seroxat gebruikt en mijn ogen begonnen helemaal uit te puilen, geloof me, dat doet geen enkele depressie goed :-) Heeft iemand hier ervaringen met bijwerkingen op de ogen door antidepressiva en zo ja met welk middel? En trok het weg of schrok je net als ik zo erg dat je meteen weer stopte? Daarna ben ik prozac gaan gebruiken en leek het wel alsog mijn ogen groter werden Herkend iemand die klachten?
We leven hier met je mee,quote:Op woensdag 5 mei 2004 16:53 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Lieve mensen hier allemaal![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |