Wat een verschrikelijk verhaal dat buurtbewoner die mensen hebben zien sterven.... Dapper van ze dat ze nog eerste hulp hebben gegeven en geprobeerd hebben om die man tegen te te houden, maar terecht dat ze hun leven niet hebben gewaagd.quote:Buurt in Appingedam kan alleen maar toekijken tijdens steekpartij
Man doodt ex-vrouw en schoonmoeder
Bij een steekpartij in Appingedam (Gr) heeft een 36-jarige man zaterdagochtend zijn 23-jarige ex-vrouw en haar moeder (48) gedood. De vader van de ex-vrouw raakte zwaar gewond. De uit Winschoten afkomstige Martin S. richtte het bloedbad waarschijnlijk aan uit woede over de onlangs uitgesproken scheiding.
Na zijn daad vluchtte de man met zijn bijna 6 maanden oude dochtertje per auto in de richting van Groningen. Na een korte achtervolging werd hij klemgereden en gearresteerd op de provinciale weg bij Ten Boer. De baby, uit het huwelijk van de verdachte en zijn ex, maakt het goed. Voor de zekerheid is het kind enige tijd opgenomen in het Academisch Ziekenhuis in Groningen. Daar ligt ook de neergestoken vader (50). Hij is buiten levensgevaar.
De politie heeft een uitgebreid technisch onderzoek gehouden en buurtbewoners ondervraagd. Het moordwapen is gevonden. Over de verklaring die S. inmiddels heeft afgelegd, zegt de politie niets.
In de keurige Pieter IJbemastraat, waar het familiedrama zich op nummer 19 voltrok, heerst grote verslagenheid.
Terwijl buren zich ontfermen over het konijn en de Jack Russel terriër van de slachtoffers, klitten overal in de straat geschokte omwonenden samen om het gebeurde van zich af te praten. Een aantal van hen was getuige van de moordpartij. Wilfred Draijer was als eerste ter plekke. ,,De overbuurman liep gillend zijn huis uit'', vertelt hij hevig aangeslagen. ,,'Help mij, help mij', riep hij. 'Mijn dochter is nog in huis'.'' Andere omwonenden snelden toe terwijl het slachtoffer bloedend ineen zeeg.
Op dat moment werkte de verdachte ook de moeder van zijn ex-vrouw de voordeur uit. Ze viel voor de deur op de grond. ,,Ik kon niks meer voor haar doen'', zegt een geëmotioneerde Tjakko Brouwer, die haar eerste hulp bood. ,,Ik zag onmiddellijk hoe ze eraan toe was. Ze ademde nog wel, maar ze had al de kleur van een lijk.'' Kort erop bezweek de vrouw.
Vanuit het huis klonk hevig gegil. Een achterbuurman trapte de voordeur en de schuttingdeur naar de afgesloten tuin in. Op het terras achter het huis lag de jonge vrouw, bloedend uit een groot aantal steekwonden. Ook voor haar kwam hulp te laat.
Met de baby in de armen nam de verdachte de benen. Veel meer dan machteloos toekijken konden omwonenden niet. ,,We sommeerden hem het kind af te geven'', zegt Wilfred Draijer. ,,Hij schreeuwde dat we ons er niet mee moesten bemoeien. Wat moesten we doen? Hij is een boom van een vent en hij had een mes. We wisten inmiddels waartoe hij in staat was.''
Het echtpaar woonde sinds een jaar in de straat. Enige tijd geleden was hun dochter met de baby het huis ingetrokken. Buurman Derk van Dijken, verbijsterd: ,,Een prima gezin. Hij was buschauffeur, een joviale man. Zij was huisvrouw.'' De ex-schoonzoon had al eerder onrust veroorzaakt. Pakweg een maand geleden was hij ook al eens met de hulp van de politie het huis uit gezet.
Burgemeester Emme Groot komt poolshoogte nemen. Met zijn handen in de zakken praat hij met twee buurtbewoners. Het ongeloof was groot toen hij 's ochtends de melding kreeg. ,,Dit kan in Amsterdam, maar hier verwacht je het beslist niet'', zegt Groot. ,,Appingedam is een kleine gemeenschap. De impact is enorm, niet alleen hier in de straat waar iedereen elkaar kent, maar in de hele stad en omgeving.'' De burgemeester wil deze week een bijeenkomst voor buurtbewoners organiseren.
Hoezo preventief? Die man moet levenslang krijgen! Heeft 3 mensen neergestoken en 2 daarvan gedood!quote:Preventief opsluiten lijkt me ook geen oplossing
Ja nu wel.quote:Op maandag 5 april 2004 11:07 schreef Jipje het volgende:
Hoezo preventief? Die man moet levenslang krijgen! Heeft 3 mensen neergestoken en 2 daarvan gedood!
Achterlijke cultuur hier in holland zegquote:Op maandag 5 april 2004 11:11 schreef Verbal het volgende:
Hollandse eerwraak
V.
Ja en dan?quote:Op maandag 5 april 2004 11:16 schreef Roönaän het volgende:
Ja! laten we iedereen die via de rechtbank een echtscheiding krijgen (dus niet via mediation of gewoon in goed overleg) gewoon van die electro-halsbandjes geven; gewoon voor het geval dat!
Dat wordt niet duidelijk omschreven, dus er is ruimte voor interpretatie...quote:Op maandag 5 april 2004 11:26 schreef ruk het volgende:
Dit heeft geen reet met eerwraak te maken..
Die post was bedoeld om aan te geven dat er ook autochtone achterlijke gekken zijn denk ikquote:Op maandag 5 april 2004 11:26 schreef ruk het volgende:
'geen ruk' dan nog altijd, he?quote:Op maandag 5 april 2004 11:26 schreef ruk het volgende:
Dan kan ik ook wel interpreteren dat de man is gestuurd door marsmannetjes omdat het kind hun nieuwe leider zal worden.quote:Op maandag 5 april 2004 11:32 schreef BansheeBoy het volgende:
Dat wordt niet duidelijk omschreven, dus er is ruimte voor interpretatie...
Ik zou graag willen dat je het dikgedrukte woordje zou vervangen door: meerquote:Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef kooba het volgende:
[..]
Die post was bedoeld om aan te geven dat er ook autochtone achterlijke gekken zijn denk ik
Eerwraak is het doden van een dochter of een zus die is verkracht of is vreemd gegaan of 'hoerig' gedrag vertoont. De dader van eerwraak doodt zijn slachtoffer met messteken, op een rustige en keole manier, en doet dit op klaarlichte dag, op een manier zodat hij gezien wordt. Een eerwraak dader meldt zich na de daad meteen bij de politie. Eerwraak is een zuiveringsritueel.quote:Op maandag 5 april 2004 11:35 schreef Verbal het volgende:
[..]
'geen ruk' dan nog altijd, he?
En hoezo niet?
V.
quote:Op maandag 5 april 2004 11:26 schreef ruk het volgende:
quote:ROTTERDAM, maandag
Minister Verdonk (Integratie) heeft de Groningse gemeenschap opgeroepen om eerwraak te veroordelen en te bestrijden.
De VVD-bewindsvrouw uitte zaterdag haar grote zorgen over de toename van eerwraak en de vrouwelijke slachtoffers die daarbij vallen.
„Geweld tegen meisjes en vrouwen, gepleegd uit eer, is een bekend verschijnsel binnen de Groningse gemeenschap in Nederland. We mogen dit probleem niet laten voortbestaan. Eerwraak roept binnen onze samenleving hevige emoties op en stuit op onbegrip en verontwaardiging. Ik weet dat dit ook bij velen van u het geval is”, aldus Verdonk.
Volgens de minister kan de overheid alleen het probleem niet oplossen door opsporing en vervolging van daders en de opvang van slachtoffers. „De sleutel van het uitbannen van eerwraak ligt in de handen van uw gemeenschap zelf”, stelde Verdonk.
Verder benadrukte de minister het belang van het leren van de Nederlandse taal voor de integratie. „Groningse Nederlanders scoren het slechtst van alle minderheden op het gebied van beheersing en gebruik van de Nederlandse taal”, zei de bewindsvrouw
quote:Op maandag 5 april 2004 11:40 schreef ruk het volgende:
Dit is geen eerwraak, en heeft er helemaal niks mee te maken
Dat was toch allemaal wel het geval.quote:Op maandag 5 april 2004 11:40 schreef ruk het volgende:
De dader van eerwraak doodt zijn slachtoffer met messteken, op een rustige en keole manier, en doet dit op klaarlichte dag, op een manier zodat hij gezien wordt.
Ik zou graag willen dat ik 10 miljoen wonquote:Op maandag 5 april 2004 11:38 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik zou graag willen dat je het dikgedrukte woordje zou vervangen door: meer
Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten.quote:Op maandag 5 april 2004 11:45 schreef calvobbes het volgende:
[..]
[..]
Dat was toch allemaal wel het geval.
Die koele manier misschien niet....
Kennelijk zijn er nog steeds achterlijke Nederlanders die eerwraak als iets normaals zien. Ik persoonlijk ben een groot tegenstander van eerwraak, misschien dat we daarom een petitie kunnen aanbieden aan de 2de kamer om voor dit soort problemen een echte oplossing te vindenquote:Op maandag 5 april 2004 11:47 schreef ruk het volgende:
Wat heeft dat met dit specifieke geval te maken??
Dat dacht die turkse vrouw laatst ookquote:Op maandag 5 april 2004 11:48 schreef ruk het volgende:
Een echtscheiding is juist een oplossing om eerwraak tegen te gaan.
Misschien geen eerwraak. Wel een belangrijk punt is dat een soortgelijk incident, daar waar het gaat om een allochtoon en dan met name een uit het mediterrane gebied, door velen meteen wordt gelinkt aan de cultuur, terwijl het daar waar het gaat om een autochtoon het vaak wordt afgedaan met een "wat een gekke man zeg".quote:Op maandag 5 april 2004 11:40 schreef ruk het volgende:
[..]
Eerwraak is het doden van een dochter of een zus die is verkracht of is vreemd gegaan of 'hoerig' gedrag vertoont. De dader van eerwraak doodt zijn slachtoffer met messteken, op een rustige en keole manier, en doet dit op klaarlichte dag, op een manier zodat hij gezien wordt. Een eerwraak dader meldt zich na de daad meteen bij de politie. Eerwraak is een zuiveringsritueel.
Dit is geen eerwraak, en heeft er helemaal niks mee te maken
In Amsterdam wonen meer mensen dus, daar zullen dus ook vanzelfsprekend meer gekken tussen zitten, wat de kans dat een gek iets flikt uiteraard groter maakt. Dit wil echter niet zeggen dat er automatisch geen gekken in dorpen meer wonen...quote:,,Dit kan in Amsterdam, maar hier verwacht je het beslist niet'', zegt Groot. ,,
Dus die vrouw die in Koog aan de Zaan is neergestoken, was ook geen slachtoffer van Eerwraak?quote:Op maandag 5 april 2004 11:54 schreef ruk het volgende:
eerwraak is het zuiveren van de eer van een familie nadat een zus, een dochter of een vrouw is vreemdgegaan/verkracht/ als een hoer gedraagt
m.a.w. het vermoorden van je partner + eventuele familieleden en kinderen komt voort uit onvrede over het feit dat je partner je wil verlaten.quote:Op maandag 5 april 2004 11:54 schreef ruk het volgende:
ja dus? dat maakt dit ook niet automatisch eerwraak
dit is 'gewoon' een meervoudige moord uit onvrede die voortkomt uit een echtscheiding
eerwraak is het zuiveren van de eer van een familie nadat een zus, een dochter of een vrouw is vreemdgegaan/verkracht/ als een hoer gedraagt
Ja inderdaad, daarom is dit ook een raar soort eerwraak, omdat die dingen die jij opnoemt hier niet het geval zijn...quote:Op maandag 5 april 2004 11:54 schreef ruk het volgende:
ja dus? dat maakt dit ook niet automatisch eerwraak
dit is 'gewoon' een meervoudige moord uit onvrede die voortkomt uit een echtscheiding
Klopt.quote:Op maandag 5 april 2004 11:58 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Misschien geen eerwraak. Wel een belangrijk punt is dat een soortgelijk incident, daar waar het gaat om een allochtoon en dan met name een uit het mediterrane gebied, door velen meteen wordt gelinkt aan de cultuur, terwijl het daar waar het gaat om een autochtoon het vaak wordt afgedaan met een "wat een gekke man zeg".
Bepaalde daden gepleegd door allochtonen worden vaak om de een of andere reden de hele groep toegerekend, terwijl soortgelijke daden gepleegd door autochtonen veel vaker het individu worden toegerekend. Dat is toch iets zeer opvallends.
Raar soort eerwraak? je noemt een fiets toch ook geen raar soort auto?quote:Op maandag 5 april 2004 11:59 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja inderdaad, daarom is dit ook een raar soort eerwraak, omdat die dingen die jij opnoemt hier niet het geval zijn...
Dan kan je lachen, maar helaas is dat wel publieke opinie, zie de opmerkingen van Ruk (quote:Op maandag 5 april 2004 12:14 schreef Chadi het volgende:
Eerwraak is het alleen als de dader een geflipte allochtoon is bijvoorkeur islamitische achtergrond heeft.
electro-shock-halsbandjes.. of mag dat nog steeds niet in nederland?quote:Op maandag 5 april 2004 11:20 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja en dan?
Dan is de politie vijf minuten eerder ter plaatse maar nog te laat?
Zulke mensen zijn volgens mij niet te stoppen.
Publieke gedachte dan.quote:Op maandag 5 april 2004 12:18 schreef ruk het volgende:
dat is helemaal geen publieke opinie.
Ook niet.quote:Op maandag 5 april 2004 13:42 schreef Choller het volgende:
[..]
Publieke gedachte dan.
quote:Op dinsdag 6 april 2004 00:02 schreef speedfreakssj het volgende:
als die moeder net zo erg is als mijn schoonmoeder................
iig wil uk eerst wat meer weten en zo.
alsof iemand die adhd-puber nog serieus neemtquote:Op dinsdag 6 april 2004 01:06 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Calvobbes gaat later dit topic aandragen als het bewijs dat allochtonen in het negatieve nieuws zo lekker scoort en autochtonen niet. Dat is ook de reden dat hij dit opent.
ik zat me meer te berbazen dar er 13 jaar verschil tussen manlief en ex-vrouw zat en 12 jaar tussen manlief en ex schoon mamma, althans dat was het eerts wat opvielquote:Op dinsdag 6 april 2004 02:11 schreef Farmagast het volgende:
mensen mensen toch.. jullie veroordelen iemand op wat je in de media hoort.. Op zich maak ik mij daar vaak genoeg ook schuldig aan maar vergeet niet dat de hele voorgeschiedenis van dit verhaal niet bekend is.
Exact. Als deze man zich niet in zijn eer voelde gekrenkt, had hij deze daad/moord (eerwraak) ook niet uitgevoerd.quote:Op dinsdag 6 april 2004 08:28 schreef Re het volgende:
[..]
ik zat me meer te berbazen dar er 13 jaar verschil tussen manlief en ex-vrouw zat en 12 jaar tussen manlief en ex schoon mamma, althans dat was het eerts wat opviel
maar het is en blijft gewoon eerwraak
Wat jij wilt. Het is een westerse vorm van eerwraak.quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:22 schreef ruk het volgende:
Hoe kan iets eerwraak zijn als eerwraak van origine gebaseerd is op patriarchische en hierarische traditionele samenlevingen, waarin familie een grote rol speelt, en waar je te maken hebt met een sociale controle die bestaat uit roddel, en waaruit de schaamte van het niet in de hand hebben van een zus of vrouw of dochter leidt tot het verliezen van de eer van de familie wat de moord op die zus/vrouw/dochter tot gevolgen heeft?
Het geval hier is geen eerwraak.
Verdiep je eens in dorpjes als Appingedam en je zult zien dat de door jou genoemde kenmerken uitstekend van toepassing zijnquote:Op dinsdag 6 april 2004 10:22 schreef ruk het volgende:
Hoe kan iets eerwraak zijn als eerwraak van origine gebaseerd is op patriarchische en hierarische traditionele samenlevingen, waarin familie een grote rol speelt, en waar je te maken hebt met een sociale controle die bestaat uit roddel waaruit de schaamte van hetet in de hand hebben van een zus of vrouw of dochter leidt tot het verliezen van de eer van de familie
Een meervoudige moord met voorbedachte rade ja, net als bij eerwraak. Ik zie geen verschillen. Zoals ik al zei is het niet de traditionele vorm van eerwraak. Vandaar dat ik zei dat het de westerse vorm van eerwraak is.quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:30 schreef ruk het volgende:
Ja, dat bestaat dus niet he?
Hebben we een nieuwe trendy woord? Eerwraak?
Het is gewoon een meervoudige moord, na aanleiding van een echtscheiding.
Als je de definitie van een woord niet kent, moet je het niet te pas en te onpas gaan gebruiken.
Het is geen islamitisch verschijnsel. Ik begrijp dat sommige mensen cultuur en geloof door elkaar halen, maar moord is in de Islam ten strengste (!) verboden.quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:41 schreef sp3c het volgende:
volgens mij wel eigenlijk
ik zie geen verschil tussen het redden van de familie-eer omdat je vrouw niet doet wat je wilt door haar te vermoorden en totaal flippen omdat je vrouw niet doet wat je wilt en haar vermoorden. imo is die man even gestoord.
wil niet zeggen dat het een even groot probleem is als binnen de islamitische gemeenten in Nederland het gebeurt nu eenmaal een stuk minder.
Je doet het zelf ook door dit eerwraak te noemen..quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik begrijp dat sommige mensen cultuur en geloof door elkaar halen
te hard rijden is in Nederland verboden wil niet zeggen dat het in Nederland geen groot probleem is.quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Het is geen islamitisch verschijnsel. Ik begrijp dat sommige mensen cultuur en geloof door elkaar halen, maar moord is in de Islam ten strengste (!) verboden.
waarom niet?quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:44 schreef ruk het volgende:
[..]
Je doet het zelf ook door dit eerwraak te noemen..
Tang->Varken?quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
te hard rijden is in Nederland verboden wil niet zeggen dat het in Nederland geen groot probleem is.
zelfde geld voor moord (!) trouwens
quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:44 schreef ruk het volgende:
[..]
Je doet het zelf ook door dit eerwraak te noemen..
Weet je wat? Dan noem jij het toch lekker geen eerwraak. Ik noem het in principe ook geen eerwraak, maar het is wel een westerse vorm van eerwraak. Bij gebrek aan een naam hiervoor.quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:55 schreef ruk het volgende:
Eerwraak is niet iets nederlands. Noem het geen eerwraak omdat het er misschien op lijkt. Het lijkt er overigens helemaal niet op.
Ik heb effe een paar artikelen opgezocht, lees daar wat eerwraak inhoudt, dan zul je zien dat dit een heel ander geval is.
Plak in ieder geval een naam van iets anders niet hierop omdat het erop lijkt.
http://www.taalvorming.nl/Nieuwsbrief/KN34.htm
http://wizardmagazine.tripod.com/nederlands/id22.html
http://www.zqcentral.com/index/news/show/2368
Ik->Snapniet?quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Tang->Varken?
laat me er nu niet zelf naar zoeken want ik kom steeds op hetzelfde uitquote:Op dinsdag 6 april 2004 10:55 schreef ruk het volgende:
Eerwraak is niet iets nederlands. Noem het geen eerwraak omdat het er misschien op lijkt. Het lijkt er overigens helemaal niet op.
Ik heb effe een paar artikelen opgezocht, lees daar wat eerwraak inhoudt, dan zul je zien dat dit een heel ander geval is.
Plak in ieder geval een naam van iets anders niet hierop omdat het erop lijkt.
http://www.taalvorming.nl/Nieuwsbrief/KN34.htm
http://wizardmagazine.tripod.com/nederlands/id22.html
http://www.zqcentral.com/index/news/show/2368
ik denk dat er een soort van masochistisch denken aan vast zit, hetzelfde waarom ik bijvoorbeeld soms een tv-programma kijk wat vre-se-lijk irritant is. Je kijkt het omdat je je er aan ergert.quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:11 schreef ruk het volgende:
Ja snap jij dat mm?
Gatverdamme, dat is weer zo fucking typisch fok dit he?quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:28 schreef MikeyMo het volgende:
overigensheeft de ts precies hetzelfde gepost gisteren: Vrouw en schoonmoeder doodgestoken in Appingedam
toen er niet genoeg reacties werd daar ook gehamerd op het feit dat de daders en betrokkenen allemaal autochtonen waren
leg het maar uit anders want ja zo makkelijk denk ik idd ... haha!quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:04 schreef ruk het volgende:
haha kom op man, denk je echt zo makkelijk? Je plakt eer en wraak aan elkaar en je noemt het eerwraak zonder te kijken wat eerwraak ECHT betekent?? haaha alsjeblieft man
Hoezo leg maar uit? Is het voor jou voldoende om van mij te horen wat een definitie van iets is? Is het niet zo dat je zelf wil gaan uitzoeken wat iets betekend? Of gaat het jou om het discusseren?quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
leg het maar uit anders want ja zo makkelijk denk ik idd ... haha!
sorry maar ik volg je niet helemaal meerquote:Op dinsdag 6 april 2004 11:31 schreef ruk het volgende:
[..]
Gatverdamme, dat is weer zo fucking typisch fok dit he?
Iets maatschappelijks aankaarten in een topic, en binnen die kaders van fok het aanspreekbaar maken om een punt duidelijk te maken. Dat is weer zo fucking typisch waarom ik zo'n hekel heb aan fok
dat heb ik al uitgelegd, lees maar terugquote:Op dinsdag 6 april 2004 11:36 schreef ruk het volgende:
[..]
Hoezo leg maar uit? Is het voor jou voldoende om van mij te horen wat een definitie van iets is? Is het niet zo dat je zelf wil gaan uitzoeken wat iets betekend? Of gaat het jou om het discusseren?
Lees eerst eens wat eerwraak is, en kom dan terug en zeg me nog eens waarom jij denkt dat dit eerwraak is.
calvobbes is dan ook een simpele zielquote:Op dinsdag 6 april 2004 11:39 schreef ruk het volgende:
Ik doelde op het feit dat calvobbes 2 keer eenzelfde topic moet openen om een punt duidelijk te maken.
quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat heb ik al uitgelegd, lees maar terug
ik zie gewoon weinig verschil.
Dat heeft niks met eerwraak te maken. Duidt dus aan dat je niet precies weet wat eerwraak inhoudt. Dat is heel erg ok hoor, dat je dat niet weet, maar ga dan ook niet meteen alles waarvan jij denkt dat het erop lijkt ook zo noemen.quote:In beide gevallen wil men niet dat mevrouw zonder meneer verder gaat
Nee, precies, JIJ vindt dat dat er niks aan toe doet, maar dat maakt DIT geval nog geen eerwraak.quote:doet er imo niets toe
Als jij eerwraak ook gewoon moord noemt, dan hebben we een deal. Zo niet, zie ik ook geen reden om dit geen westerse vorm van eerwraak te noemen.quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:00 schreef ruk het volgende:
Dan pak jij een verkeerd woord. Noem het gewoon meervoudige moord na aanleiding van echstscheiding. Nogmaals, alles met wielen noem je toch gemakshalve ook geen auto? Dat is toch gewoon dom??
is niets hypocriet aan hoor of althans net zo hypocriet om te zoeken naar allochtonen nieuws om hun vooroordeel te bekrachtigen... gewoon actie = - reactie. En het is gewoon ook een bevestiging van het huidige zwart wit denkenquote:Op dinsdag 6 april 2004 11:26 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik denk dat er een soort van masochistisch denken aan vast zit, hetzelfde waarom ik bijvoorbeeld soms een tv-programma kijk wat vre-se-lijk irritant is. Je kijkt het omdat je je er aan ergert.
TS en diverse anderen ergeren zich aan de vele negatieve berichtgevingen om trent allochtonen en daar bij behorende reacties op de FP, forum en andere media. Dus wat doet men, men speurt naar berichtgevingen waar juist autochtonen aangewezen kunnen worden als dader e.d. Maar ja, dan begint men opmerkingen te posten die benadrukken datd e dader autochtoon is en vervolgens hebben ze precies dezelfde discussie uitgelokt die ze juist zo hekelen.
wat is jouw motivatie om zo ontiegelijk fel op de definitie van "eerwraak" te raggen... is het schier onmogelijk dat hersenspinsels van mensen universeel zijn?quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:44 schreef ruk het volgende:
[..]
[..]
Dat heeft niks met eerwraak te maken. Duidt dus aan dat je niet precies weet wat eerwraak inhoudt. Dat is heel erg ok hoor, dat je dat niet weet, maar ga dan ook niet meteen alles waarvan jij denkt dat het erop lijkt ook zo noemen.
[..]
Nee, precies, JIJ vindt dat dat er niks aan toe doet, maar dat maakt DIT geval nog geen eerwraak.
Als jouw kennis is dat een auto wielen heeft, maakt van alles wat wielen heeft nog geen auto.
maar waarom niet dan?quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:44 schreef ruk het volgende:
[..]
[..]
Dat heeft niks met eerwraak te maken. Duidt dus aan dat je niet precies weet wat eerwraak inhoudt. Dat is heel erg ok hoor, dat je dat niet weet, maar ga dan ook niet meteen alles waarvan jij denkt dat het erop lijkt ook zo noemen.
imo welquote:[..]
Nee, precies, JIJ vindt dat dat er niks aan toe doet, maar dat maakt DIT geval nog geen eerwraak.
Als jouw kennis is dat een auto wielen heeft, maakt van alles wat wielen heeft nog geen auto.
Lees die links er eens op na.quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar waarom niet dan?
imo weet jij het niet, maar daar hoor je mij ook niet over jammeren
ik heb de links doorgebladerd en ik kom steeds op hetzelfde uit.quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:59 schreef ruk het volgende:
[..]
Lees die links er eens op na.
Ja precies, allemaal zaken die je bij eerwraak helemaal niet terugvindt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:03 schreef sp3c het volgende:
De man kan het niet hebben dat de vrouw alleen door gaat, voelt zich voor lul staan, is compleet gestoort, steekt haar dood
hersenspinsels van mensen ... maar vertel nou eens, waarom zo een extreme tunnelvisie?quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:06 schreef ruk het volgende:
[..]
Ja precies, allemaal zaken die je bij eerwraak helemaal niet terugvindt.
Dank u.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:17 schreef Chevalric het volgende:
Vergeet niet dat bij eerwraak de cultuur wel degelijk een hele grote invloed op het denkpatroon en de aanloop tot de daad zelf speelt, terwijl bij moord in de relationele sfeer dit niet het geval is. Dit is volgens mij een wezenlijk verschil tussen eerwraak en een moord als deze.
Eensch.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:18 schreef MikeyMo het volgende:
*zucht, bij eerwraak wordt iemand vermoord doordat, in veel gevallen, de vrouwde man afwijst, vreemdgaat of zich ten opzichte van de cultuur waaruit ze vandaan komt oneervfol gedraagt.
Als de eer is aangetast gaat men over tot zgn eerwraak om de eer van de familie te herstellen.
Doordat we in een cultuur leven waarin iets als eerwraak oorspronkelijk niet voorkomt is het logisch dat men daar anders op reageert dan wanneer een geweldadig iemand z'n ex neersteekt uit onenigheid over dingen als voogdij. Er is van eer immers geen sprake
nou toch wel ... bij eerwraak staat de familie voor lulquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:06 schreef ruk het volgende:
[..]
Ja precies, allemaal zaken die je bij eerwraak helemaal niet terugvindt.
ja dat zal ongetwijfeld best wel maar toch zie ik weinig verschil, misschien kun je er niet dezelfde naam op plakken maar verder komt vrijwel alles overeen en het resultaat is hetzelfde.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:17 schreef Chevalric het volgende:
Het gaat er in deze discussie m.i. niet om of het effect/resultaat van eerwraak en dit geval hetzelfde is, want ik denk dat we het daar over eens zijn (in beide gevallen worden vrouwen gedood door een man waarmee ze een bepaalde relatie hebben).
Ik denk dat ruk alleen maar wil zeggen, dat eerwraak een cultureel bepaald iets is, dat niet van toepassing is in dit geval, omdat deze mensen niet die culturele achtergrond hebben. Eerwraak is duidelijk gedefinieerd en afgekaderd, dus kun je die term niet zomaar toepassen.
Vergeet niet dat bij eerwraak de cultuur wel degelijk een hele grote invloed op het denkpatroon en de aanloop tot de daad zelf speelt, terwijl bij moord in de relationele sfeer dit niet het geval is. Dit is volgens mij een wezenlijk verschil tussen eerwraak en een moord als deze.
denk ik ook wel jaquote:Maar nogmaals, de hersenspinsels die ten grondslag liggen aan eerwraak en een moord zoals deze zijn redelijk universeel en zeker niet cultureel bepaald.
Bij eerwraak gaat het om geschonden eer. Dat gaat verder dan "voor lul staan", imo. Voor lul staan is veel te zwak uitgedrukt als iemand vindt dat z'n eer geschonden is.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou toch wel ... bij eerwraak staat de familie voor lul
ja idd, mag hopen dat die gast de rest van zijn leven niet meer vrij komtquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:21 schreef Chevalric het volgende:
Maar om de discussie even terug te brengen op het bericht zelf: het lijkt me verschrikkelijk om zoiets voor je ogen te zien gebeuren en niets meer te kunnen doen voor die mensen...
mjah de 1 noemt het eer de ander noemt het reputatie, hoe dan ook het resultaat is hetzelfdequote:Op dinsdag 6 april 2004 12:23 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Bij eerwraak gaat het om geschonden eer. Dat gaat verder dan "voor lul staan", imo. Voor lul staan is veel te zwak uitgedrukt als iemand vindt dat z'n eer geschonden is.
Nee nogmaals, dat duidt erop dat je niet precies weet wat eerwraak inhoudt. Dat de nederlandse vertaling 'eerwraak' is, betekent nog niet dat alles wat eer en wraak is automatisch eerwraak is. Zo makkelijk is het niet. Lees erop na wat eerwraak inhoudt, en zie dat het geval hier geen eerwraak is. Serieus.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat zal ongetwijfeld best wel maar toch zie ik weinig verschil, misschien kun je er niet dezelfde naam op plakken maar verder komt vrijwel alles overeen en het resultaat is hetzelfde.
Tja, zoals ik al zei, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Ik vind dat eer veel dieper zit dan reputatie en dat het schenden van iemands eer ook veel verder gaat dan voor lul staan.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah de 1 noemt het eer de ander noemt het reputatie, hoe dan ook het resultaat is hetzelfde
De Westerse variant van eerwraak en ik zie nog niet in waarom dat niet zou kloppen want jij legt het me iig niet uit.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:24 schreef ruk het volgende:
Ja, resultaat is moord, maar omdat er bij beide gevallen gemoord word, betekent nog niet dat je het hetzelfde kunt noemen. Je zat er dus naast dat je het eerwraak noemde, sp3c...
IK HEB HET GELEZEN EN IK ZIE NIET WAAROM HET NIET OM EERWRAAK ZOU GAAN!@%#!$^!$#^quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:26 schreef ruk het volgende:
[..]
Nee nogmaals, dat duidt erop dat je niet precies weet wat eerwraak inhoudt. Dat de nederlandse vertaling 'eerwraak' is, betekent nog niet dat alles wat eer en wraak is automatisch eerwraak is. Zo makkelijk is het niet. Lees erop na wat eerwraak inhoudt, en zie dat het geval hier geen eerwraak is. Serieus.
Dat vraag je nog steeds?quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:32 schreef sp3c het volgende:
wat is dan in godsnaam het verschil?????
Feitelijk gaat eer ook over wat andere mensen van je vinden.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:27 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Tja, zoals ik al zei, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Ik vind dat eer veel dieper zit dan reputatie en dat het schenden van iemands eer ook veel verder gaat dan voor lul staan.
Reputatie is een externe factor; wat (jij denkt dat) andere mensen van je vinden. Eer komt veel meer uit jezelf (hoewel het ook cultureel opgelegd wordt natuurlijk).
mjah er valt weinig discussie te voeren.quote:Maar goed, dit wordt wel een heel abstracte discussie die al helemaal niks meer met het onderwerp te maken heeft, dus laten we er maar over ophouden.
nee ik vroeg eigenlijk om een patatje met, een mexicano en een grote sprite.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:33 schreef ruk het volgende:
[..]
Dat vraag je nog steeds?
Wacht, dus je doet dit om te discusseren? Voeren van een discussie om het voeren van een discussie? Oorspronkelijk ging dit topic erover of je een voorval als dit kan voorkomen, tot iemand riep dat het om eerwraak ging. Maar jij wil dit doorzetten omdat er anders geen discussie is???quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:34 schreef sp3c het volgende:
mjah er valt weinig discussie te voeren.
dat zie je echt nog steeds niet???quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
De Westerse variant van eerwraak en ik zie nog niet in waarom dat niet zou kloppen want jij legt het me iig niet uit.
[..]
IK HEB HET GELEZEN EN IK ZIE NIET WAAROM HET NIET OM EERWRAAK ZOU GAAN!@%#!$^!$#^
het motief is hetzelfde, de uitvoering is hetzelfde en het resultaat is hetzelfde.
wat is dan in godsnaam het verschil?????
nee ik wil het doorzetten omdat ik niet overtuigd ben van mijn ongelijk, het boeit me wel en ik krijg (van jouw iig) weinig argumenten terug.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:40 schreef ruk het volgende:
[..]
Wacht, dus je doet dit om te discusseren? Voeren van een discussie om het voeren van een discussie? Oorspronkelijk ging dit topic erover of je een voorval als dit kan voorkomen, tot iemand riep dat het om eerwraak ging. Maar jij wil dit doorzetten omdat er anders geen discussie is???
kun je dat echt niet uit mijn posts opmaken???quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:43 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat zie je echt nog steeds niet???
Je wil van mij horen waarom het geen eerwraak is, terwijl er zat artikelen zijn die uitleggen wat eerwraak is. Gaat het jou dan om de discussie of om het geval eerwraak?quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ik wil het doorzetten omdat ik niet overtuigd ben van mijn ongelijk, het boeit me wel en ik krijg (van jouw iig) weinig argumenten terug.
quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:45 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Kortom, we zijn het dus eens dat dit een geval is van een andere soort, westerse, eerwraak.
dat zou het idd ook kunnen zijn ... maar daar wordt bij dergelijke islamitische gevallen ook geen onderscheid voor gemaakt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:46 schreef MikeyMo het volgende:
Nou, hoogstwaarschijnlijk, was die man zijn 'eer' niet aangetast, maar had hij gewoon een 'ordinaire' ruzie met zijn ex-vrouw. Ongetwijfeld zal het kind er wel ergens mee te maken hebben.
vaderliefde kan soms ver gaan
laat maar ik ga niet eens meer op jouw inquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:46 schreef ruk het volgende:
[..]
Je wil van mij horen waarom het geen eerwraak is, terwijl er zat artikelen zijn die uitleggen wat eerwraak is. Gaat het jou dan om de discussie of om het geval eerwraak?
Lees hier eens wat eerwraak is. http://www.taalvorming.nl/Nieuwsbrief/KN34.htm
Bij islamitische gevallen draait het toch echt vaak om de afwijzing. In extreme gevallen kan zelfs kijken naar een andere man al meer dan genoeg zijn. Hier is al een complete scheiding geweest.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zou het idd ook kunnen zijn ... maar daar wordt bij dergelijke islamitische gevallen ook geen onderscheid voor gemaakt.
Wat heeft de Islam nou weer met eerwraak te makenquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:50 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bij islamitische gevallen draait het toch echt vaak om de afwijzing. In extreme gevallen kan zelfs kijken naar een andere man al meer dan genoeg zijn. Hier is al een complete scheiding geweest.
Persoonlijk denk ik dat de moeder de vader gewoon niet toeliet het kind te zien.
Het heeft te maken met de Islamitische cultuur. Denial is futile!quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:51 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wat heeft de Islam nou weer met eerwraak te maken
eerwraak komt met name voor in culturen waarin de moslimreligie een hoofdrol speelt, vrouwen hebben daarin veel minder rechten dan de man en zijn dan ook in vrijwel alle gevallen slachtoffer van eerwraak, correct me if I'm wrongquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:51 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wat heeft de Islam nou weer met eerwraak te maken
mjaaaaa het zou kunnen natuurlijk maar er is eigenlijk nog niet genoeg info beschikbaar om daarover te oordelen vind ik ... eigenlijk zou het alles wel kunnen zijn ook eerwraak of een variant daarop.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:50 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bij islamitische gevallen draait het toch echt vaak om de afwijzing. In extreme gevallen kan zelfs kijken naar een andere man al meer dan genoeg zijn. Hier is al een complete scheiding geweest.
Persoonlijk denk ik dat de moeder de vader gewoon niet toeliet het kind te zien.
maar eerwraak komt dus niet voor in de nederlandse cultuur en daarom wijs ik dat een beetje af als reden.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjaaaaa het zou kunnen natuurlijk maar er is eigenlijk nog niet genoeg info beschikbaar om daarover te oordelen vind ik ... eigenlijk zou het alles wel kunnen zijn ook eerwraak of een variant daarop.
Ja, maar dat vindt sp3c niet...hij vind dat omdat het erop lijkt, hij meteen ook maar het plakkertje eerwraak erop kan plakken. Dat hij niet weet dat het geen ene reet met eerwraak te maken heeft, maakt hem verder niet uit..quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:56 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
maar eerwraak komt dus niet voor in de nederlandse cultuur en daarom wijs ik dat een beetje af als reden.
hij houdt alle opties openquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:57 schreef ruk het volgende:
[..]
Ja, maar dat vindt sp3c niet...hij vind dat omdat het erop lijkt, hij meteen ook maar het plakkertje eerwraak erop kan plakken. Dat hij niet weet dat het geen ene reet met eerwraak te maken heeft, maakt hem verder niet uit..
mjah terrorisme komt hier ook niet zoveel voor maar als iemand zich morgen in een bus opblaast is dat toch echt terrorismequote:Op dinsdag 6 april 2004 12:56 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
maar eerwraak komt dus niet voor in de nederlandse cultuur en daarom wijs ik dat een beetje af als reden.
dat weet ik eigenlijk ook niet ... het ging er al over toen ik binnenkwamquote:Op dinsdag 6 april 2004 12:55 schreef MikeyMo het volgende:
Kan iemand me even vertellen waarom we eigenlijk een discussie over eerwraak en allochtone culturen voeren in een topic over een 'boer' die zijn 'ex-boerin' en haar ouders heeft neergestoken in een dorpje in het noorden des lands waarbij we ongetwijfeld een vergrootglas nodig hebben om het terug te vinden op de kaart?
Ja maar als dat niet eens de definitie is van eerwraak, hoe kan het dan een variant erop zijn? Klopt gewoon van geen kant wat ej zegt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:59 schreef sp3c het volgende:
Ik zie dit als een westerse (Nederlandse variant erop) meneer kan het niet hebben dat mevrouw weggaat of de voogdij heeft gekregen, voelt zichzelf nutteloos, steekt haar overhoop.
maar terrorisme mijn vriend, is niet cultuur of geloofsverbonden, bij eerwraak heb ik iig het gevoel dat het onlosmakelijk aan bepaalde culturen is verbonden.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah terrorisme komt hier ook niet zoveel voor maar als iemand zich morgen in een bus opblaast is dat toch echt terrorisme.
Ik zie dit als een westerse (Nederlandse variant erop) meneer kan het niet hebben dat mevrouw weggaat of de voogdij heeft gekregen, voelt zichzelf nutteloos, steekt haar overhoop.
[..]
dat weet ik eigenlijk ook niet ... het ging er al over toen ik binnenkwam
Kan zijn. Het is echter a-islamitsch. Men misbruikt wel vaker een religie ten gunste van hun eigen zaak.quote:Op dinsdag 6 april 2004 12:53 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
eerwraak komt met name voor in culturen waarin de moslimreligie een hoofdrol speelt, vrouwen hebben daarin veel minder rechten dan de man en zijn dan ook in vrijwel alle gevallen slachtoffer van eerwraak, correct me if I'm wrong
Nee, dat is een gedeelte. Je kan niet puur en alleen dat gedeelte eruit pakken en elke moord in relationele sfeer die op het platteland heeft plaatsgevonden het kopje eerwraak opplakken.quote:Op dinsdag 6 april 2004 13:10 schreef Loedertje het volgende:
Eerwraak is een verschijnsel dat vooral voorkomt op het platteland
in traditionele samenlevingen
ik denk het niet eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 6 april 2004 13:05 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
maar terrorisme mijn vriend, is niet cultuur of geloofsverbonden, bij eerwraak heb ik iig het gevoel dat het onlosmakelijk aan bepaalde culturen is verbonden.
over het algemeen niet hoor, meestal horen ze (van familieleden) JE MOET DIT JE MOET DAT en rennen ze met pistool/mes/wapen de straat op zonder te denken.quote:en jezelf nutteloos voelen, is iets anders dan de eer van je familie verdedigen natuurlijk.
Bovendien denk ik dat dit in een opwelling is gedaan door een aggressief persoon, eerwraak wordt vaak zorgvuldig gepland en voorbereid.
je hebt helemaal gelijk, deze man moet zonder verzwarende omstandigheden worden berecht omdat hij niet aan jouw interpetatie voldoetquote:Op dinsdag 6 april 2004 13:11 schreef ruk het volgende:
[..]
Nee, dat is een gedeelte. Je kan niet puur en alleen dat gedeelte eruit pakken en elke moord in relationele sfeer die op het platteland heeft plaatsgevonden het kopje eerwraak opplakken.
Je kunt het nog zo bold maken hoe je wilt, het maakt het niet meer waar.
Maar wie zegt nou dat dit minder erg is omdat het geen eerwraak zou zijn? dit is gewoon een meervoudige moord, en moet gewoon zwaar bestraft worden.quote:Op dinsdag 6 april 2004 13:15 schreef Re het volgende:
[..]
je hebt helemaal gelijk, deze man moet zonder verzwarende omstandigheden worden berecht omdat hij niet aan jouw interpetatie voldoet
Dat is het wel degelijk, zie mijn signature !quote:Op dinsdag 6 april 2004 10:55 schreef ruk het volgende:
Groningen is geen Nederland.quote:Op dinsdag 6 april 2004 14:49 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is het wel degelijk, zie mijn signature !
Niet alleen staat je sig vol diverse spelfouten, ook klopt hij niet.quote:Op dinsdag 6 april 2004 14:49 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is het wel degelijk, zie mijn signature !
Hij klopt wel degelijk, kom anders met bronnen om het tegendeel te bewijzen !quote:Op dinsdag 6 april 2004 14:53 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Niet alleen staat je sig vol diverse spelfouten, ook klopt hij niet.
Sexueel misbruik van kinderen door priesters is ook niet geaccepteerd, maar het gebeurt wel !quote:1. deze vorm van geweld is niet geaccepteerd
Omdat het niet specifiek in de tekst staat is er ruimte voor interpretatiequote:2. hoe weet jij zo 100% zeker dat deze moord gepleegd is uit eer-motieven?
Nee, het heeft niks met eerwraak te maken, dus het is ook geen 'vorm van'quote:Op dinsdag 6 april 2004 14:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Daarom zeg ik ook, het is een westerse vorm van eerwraak. Er is nog geen naam voor, maar de lange benaming is dus "westerse vorm van eerwraak".
ok, vaders was anders net zo goed slachtoffer van de ex-manquote:Op dinsdag 6 april 2004 15:03 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hij klopt wel degelijk, kom anders met bronnen om het tegendeel te bewijzen !
[..]
Sexueel misbruik van kinderen door priesters is ook niet geaccepteerd, maar het gebeurt wel !
[..]
Omdat het niet specifiek in de tekst staat is er ruimte voor interpretatie
Meervoudige/enkelvoudige moord met voorbedachte rade met als reden dat je gekrenkt ben in je eer, noem ik eerwraak. Zo ook nu.quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:11 schreef ruk het volgende:
[..]
Nee, het heeft niks met eerwraak te maken, dus het is ook geen 'vorm van'
Dit is gewoon meervoudige moord.
Cool, maar het is het niet..quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:18 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Meervoudige/enkelvoudige moord met voorbedachte rade met als reden dat je gekrenkt ben in je eer, noem ik eerwraak. Zo ook nu.
Is dat een feit of slechts jouw mening?quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:19 schreef ruk het volgende:
[..]
Cool, maar het is het niet..
tja een koerd kan hier in Nederland ook geen eerwraak plegen volgens die definitiequote:Op dinsdag 6 april 2004 15:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Die site heeft het over de tradionele vorm van eerwraak. Ik heb het over de westerse vorm van eerwraak.
Jouw interpretatie. Nogmaals, als jij iets ziet met wielen, is het ook niet meteen een auto.quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
OP.
Dat is weer jouw verdraaiing. Iets met wielen is meestal wel een vervoersmiddel.quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:55 schreef ruk het volgende:
[..]
Jouw interpretatie. Nogmaals, als jij iets ziet met wielen, is het ook niet meteen een auto.
Dat hangt van zijn intentie af.quote:Op dinsdag 6 april 2004 15:53 schreef Re het volgende:
[..]
tja een koerd kan hier in Nederland ook geen eerwraak plegen volgens die definitie
Ja precies, het is dus moord, maar elke moord is geen eerwraak.quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is weer jouw verdraaiing. Iets met wielen is meestal wel een vervoersmiddel.
Precies, dat is nou net wat deze moord wel een eerwraak maaktquote:Op dinsdag 6 april 2004 16:02 schreef ruk het volgende:
[..]
Ja precies, het is dus moord, maar elke moord is geen eerwraak.
Klopt, maar in dit specifieke geval dus wel.quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:02 schreef ruk het volgende:
[..]
Ja precies, het is dus moord, maar elke moord is geen eerwraak.
Leg uit..quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Precies, dat is nou net wat deze moord wel een eerwraak maakt
[quote]quote:
De relatie van Martin S. (36) met Geertje Pelgrim (23) begon ruim een jaar geleden bij het taxibedrijf van Arriva. S. werkte daar twintig uur per week als chauffeur. Ook Geertje en haar vader Lammert werkten er.
Martin en Geertje begonnen een stormachtige relatie. "Al na zes weken hadden ze het over kinderen krijgen, trouwen en een eigen huis", bevestigen meerdere bronnen.
Tot dan toe was Martin een verstokte vrijgezel, die wel eens een avontuurtje had, maar dat was altijd vrij snel weer voorbij. Hij leefde voor zijn hobby, de dartsport. Door die hobby belandde hij tien jaar geleden in het dartcentrum Piccadilly. "Hij was hier kind aan huis", zegt eigenaar Erik Mertens. "Als vrijgezel had hij alle tijd om volop mee te doen aan alle activiteiten. Hij hielp waar hij kon. Was nergens te beroerd voor", vertellen stamgasten.
Alle grote namen in de dartsport kennen hem. Regionaal was hij MC op grote toernooien; de Master of Ceremonie, de omroeper van de scores. Hij deed ook veel voor de landelijke dartbond en hij was steward bij FC Groningen.
"Martin is net een grote teddybeer van 130 kilo. Een moederskindje", zegt Mertens. "Zijn moeder is drie jaar geleden plotseling overleden. Haar dood was een grote klap voor hem. Martin was dagelijks bij haar. Haar grote wens was dat haar as in Australië verstrooid zou worden. Ze was daar ooit een poosje geweest. Tot de reis naar Australië reed hij nog twee weken met de urn met haar as op de achterbank van zijn auto door Groningen. Typisch Martin. Wie doet nou zoiets?"
"Martin deed er alles voor om aardig gevonden te worden. Daardoor beloofde hij mensen wel eens meer dan hij waar kon maken. Ik denk dat de relatie met Geertje daardoor ook uit de hand gelopen is. Hij beloofde veel te veel.
Ze gaven geld uit als water. Gingen vier keer per week naar het casino, reisden regelmatig naar dartswedstrijden in Engeland en naar voetbalwedstrijden van Manchester United. Voor hun huwelijk liet zij een bruidsjurk maken die ze tot drie keer toe terugstuurde, omdat ze hem achteraf toch niet mooi vond. Ze betrokken een woning aan de Regge in Winschoten, omdat ze daar het snelste een huis konden krijgen. Dat werd volledig nieuw ingericht met meubels en apparatuur. En die baby kwam ook nog. Ze hebben een vermogen uitgegeven in korte tijd."
"Hij verklaarde aan de rechter dat hij tot de diefstal was aangezet door zijn vrouw Geertje", zegt Mertens. "Hij vertelde dat hij honderdduizend euro schuld had. Al zijn vrienden in de stad is hij er door kwijtgeraakt. Hij stond er helemaal alleen voor."
walgelijk artikel zegquote:Op dinsdag 6 april 2004 19:03 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[quote]
Hoe bodeol je?quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:05 schreef ruk het volgende:
heeft erg weinig met eerwraak te maken...voor zover dat al uberhaubt mogelijk zou zijn..
Zo walgelijk vind ik het niet. Het geeft gewoon inzicht in tot hoe zo iemand tot zo'n daad komt. Wat z'n achtergrond is.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
walgelijk artikel zeg
je wordt er nix wijzer van, behalve dat je er lekker over kan roddelen
zie je dat het gewoon geen eerwraak was.quote:"Martin deed er alles voor om aardig gevonden te worden. Daardoor beloofde hij mensen wel eens meer dan hij waar kon maken. Ik denk dat de relatie met Geertje daardoor ook uit de hand gelopen is. Hij beloofde veel te veel.
hoe beodel jequote:Op dinsdag 6 april 2004 19:05 schreef ruk het volgende:
heeft erg weinig met eerwraak te maken...voor zover dat al uberhaubt mogelijk zou zijn..
Nou nee. Leg eens uit.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:21 schreef ruk het volgende:
Zo walgelijk vind ik het niet. Het geeft gewoon inzicht in tot hoe zo iemand tot zo'n daad komt. Wat z'n achtergrond is.
Idd.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:06 schreef sp3c het volgende:
walgelijk artikel zeg
Ik heb dan ook een reactie verzonden naar die roddelkrantquote:je wordt er nix wijzer van, behalve dat je er lekker over kan roddelen
dat zal ze leren, ik denkd at ik morgen ook maar even een brief ga schrijven naar de Story, Privé, Party en Weekendquote:Op dinsdag 6 april 2004 20:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Idd.
[..]
Ik heb dan ook een reactie verzonden naar die roddelkrant
Neen lieverd, het geeft aan dat dorpsbewoners maar al te graag met een journalist gaan babbelen en roddelen en dat die journalist gewoon klakkeloos alle speculaties en roddels in een krant dumpt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:21 schreef ruk het volgende:
Zo walgelijk vind ik het niet. Het geeft gewoon inzicht in tot hoe zo iemand tot zo'n daad komt. Wat z'n achtergrond is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |