Zoals de Aldi, Lidl, Zeeman, Bas van der Heijden, Euroshopper, Kia, IKEA, Eurowinkels etc.?quote:De markt is hard en zal zich enkel op de doelgroep waar het meeste te halen valt richten. Dit natuurlijk ten koste van de afhankelijken en de slecht gestelden.
Dat heet nou 'marktwerking' beste TS, dat daarbij slachtoffers gaan vallen is spijtig maar wel een feit, de ondernemer moet ook eten namelijk.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:00 schreef FuifDuif het volgende:
Ik word er niet goed van. Wanneer is het eens afgelopen met die hype van liberalisering. De invoering van de marktwerking lijkt zowaar een missie te worden. Een blinde missie wel te verstaan, want ik ben bang dat een groot deel van de voorstanders de gevaren niet eens meer zien. Het lijkt mij zaak om nu maar eens goed bezig proberen te zijn: stoppen van verdere liberalisering en zoveel mogelijk de overheid op de aloude plaatsen terugzetten, zoals openbaar vervoer. Uiteraard dient dat gepaard te gaan met een betere organisatie om de bureaucratie te minimaliseren en te optimaliseren.
Ik wil één gevaar graag even melden. Een gevaar waar ik mij ernstig zorgen over maak. Ik heb het hier over de verdringing van de afhankelijken/slecht gestelden (de onderklasse, de arbeidsongeschikten, de werklozen, de bejaarden enzovoort). De markt is hard en zal zich enkel op de doelgroep waar het meeste te halen valt richten. Dit natuurlijk ten koste van de afhankelijken en de slecht gestelden. Verhoudingsgewijs gaan zij er op achteruit. De geluksvogels gaan er juist op vooruit. Ik begrijp werkelijk niet hoe men een dergelijk concept aan kan hangen. Streven naar perfecte gelijkheid is een utopisch streven en is naar mijn idee ook niet wenselijk, maar er zijn ook grenzen aan de andere kant. De overheid is de enige, die iets kan doen om de kloof in ieder geval zo acceptabel mogelijk te maken, waarbij de onderlaag in ieder geval niet hoeft te lijden.
De liberalisering heeft ook ontzettend veel positieve kanten. Efficiency op het gebied van zorg kan bijvoorbeeld op termijn vele levens redden en ook het uitbesteden van andere collectieve zaken aan het bedrijfsleven levert de burger veel op. Ik vind het oubollig en totaal niet realistisch om te denken dat liberalisme een kwaad is dat ten koste gaat van de zwakkeren in onze samenleving. Oke, er wordt mischien wat meer verwacht van bepaalde groepen mensen die tot voor kort het predikaat "zwak" opgedrukt kregen, maar ik denk dat dit in vele gevallen gewoon terecht is. Daarnaast zijn er ook nog eens tal van voorbeelden van succesvolle privatisering. KPN bijvoorbeeld, is van een log, bureaucratisch apparaat in een dynamisch, winstgevend bedrijf verandert.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:00 schreef FuifDuif het volgende:
Ik word er niet goed van. Wanneer is het eens afgelopen met die hype van liberalisering. De invoering van de marktwerking lijkt zowaar een missie te worden. Een blinde missie wel te verstaan, want ik ben bang dat een groot deel van de voorstanders de gevaren niet eens meer zien. Het lijkt mij zaak om nu maar eens goed bezig proberen te zijn: stoppen van verdere liberalisering en zoveel mogelijk de overheid op de aloude plaatsen terugzetten, zoals openbaar vervoer. Uiteraard dient dat gepaard te gaan met een betere organisatie om de bureaucratie te minimaliseren en te optimaliseren.
Ik wil één gevaar graag even melden. Een gevaar waar ik mij ernstig zorgen over maak. Ik heb het hier over de verdringing van de afhankelijken/slecht gestelden (de onderklasse, de arbeidsongeschikten, de werklozen, de bejaarden enzovoort). De markt is hard en zal zich enkel op de doelgroep waar het meeste te halen valt richten. Dit natuurlijk ten koste van de afhankelijken en de slecht gestelden. Verhoudingsgewijs gaan zij er op achteruit. De geluksvogels gaan er juist op vooruit. Ik begrijp werkelijk niet hoe men een dergelijk concept aan kan hangen. Streven naar perfecte gelijkheid is een utopisch streven en is naar mijn idee ook niet wenselijk, maar er zijn ook grenzen aan de andere kant. De overheid is de enige, die iets kan doen om de kloof in ieder geval zo acceptabel mogelijk te maken, waarbij de onderlaag in ieder geval niet hoeft te lijden.
Nogmaals: de NS is een voorbeeld waarbij het gewoon niet gelukt is. Er zijn tal van voorbeelden waarbij privatisering weldegelijk succesvol is geweest.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:36 schreef Monidique het volgende:
Het punt bij de liberalisering van het openbaar vervoer is dat er geen vrije markt is. Dus kan men wel leuk lopen zwetsen over commercialisering van bijvoorbeeld de NS, maar dat werkt natuurlijk niet.
Precies, dat zeg ik. Bij het openbaar vervoer, waar ik eigenlijk de NS bedoelde, is geen vrije markt, dús werkt het daarniet.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:38 schreef Goodluck het volgende:
[..]
Nogmaals: de NS is een voorbeeld waarbij het gewoon niet gelukt is. Er zijn tal van voorbeelden waarbij privatisering weldegelijk succesvol is geweest.
Je moet inderdaad goed kijken naar wat je wilt liberaliseren. De energiemarkt en openbaar vervoer kan je namelijk wel liberaliseren, maar de voordelen van iets liberaliseren gelden niet voor bepaalde onderwerpen als deze. Ziekenhuizen privatiseren is trouwens wel weer een supergoed idee, en dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de lagere klasse, ziekenfondspatienten kunnen hier ook gewoon op aankloppen.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:36 schreef Monidique het volgende:
Het punt bij de liberalisering van het openbaar vervoer is dat er geen vrije markt is. Dus kan men wel leuk lopen zwetsen over commercialisering van bijvoorbeeld de NS, maar dat werkt natuurlijk niet.
Waarom zouden wij op stroom moeten concurreren? De overheid moet gewoon zelf de laagste prijs bieden tegen de hoogste kwaliteit, voor elk bedrijf en elke consument.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:50 schreef sizzler het volgende:
Dat de energiebedrijven het nog niet zo goed doen komt overigens omdat ze nog niet zo geprivatiseerd zijn als wenselijk. Eerst moeten die bedrijven wennen aan hun vrijheid voordat ze zich er aan kunnen comformeren. En dan nog hebben ze de pech dat de Franse markt niet open staat voor Nederlandse bedrijven terwijl de Franse bedrijven hier zometeen vrijerlijk kunnen concurreren.
Een overheid kan zorgen dat bijvoorbeeld in de gezondheidszorg een verzekering voor iedereen toegankelijk is en dat de zorg toch wordt uitgevoerd door de particuliere sector. Op deze manier wordt het schadelijke voor mensen met minder vermogen voorkomen en zijn er toch de voordelen van marktwerking.quote:Ik wil één gevaar graag even melden. Een gevaar waar ik mij ernstig zorgen over maak. Ik heb het hier over de verdringing van de afhankelijken/slecht gestelden (de onderklasse, de arbeidsongeschikten, de werklozen, de bejaarden enzovoort).
Er zijn talloze voorbeelden van dat het wel werkt. Neem nu Japan, daar lachen ze ons uit met dit systeem, het GB van voor 1949 was ook een succesverhaal op het gebied van de spoorwegen, maar het werd genationaliseerd omdat de overheid een behoorlijke schuld had opgebouwd bij de spoorwegmaatschappijen die ze niet wilden terugbetalen.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:36 schreef Monidique het volgende:
Het punt bij de liberalisering van het openbaar vervoer is dat er geen vrije markt is. Dus kan men wel leuk lopen zwetsen over commercialisering van bijvoorbeeld de NS, maar dat werkt natuurlijk niet.
De Fransen lopen achter met het openstellen van de energiemarkt?quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:50 schreef sizzler het volgende:
En dan nog hebben ze de pech dat de Franse markt niet open staat voor Nederlandse bedrijven terwijl de Franse bedrijven hier zometeen vrijerlijk kunnen concurreren.
Al die radiospotjes dat ik per 1 juli(?) m'n eigen stroomleverancier kan kiezen. Ja daar zat ik echt op te wachten! Goedkoper wordt het toch niet, dus wat moet ik hier als burger mee?quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom zouden wij op stroom moeten concurreren? De overheid moet gewoon zelf de laagste prijs bieden tegen de hoogste kwaliteit, voor elk bedrijf en elke consument.
Wat dus absoluut niet wil zeggen dat NS de maatstaf voor privatisering is.....quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Precies, dat zeg ik. Bij het openbaar vervoer, waar ik eigenlijk de NS bedoelde, is geen vrije markt, dús werkt het daarniet.
Precies het wordt duurder (door o.a. bureaucratie), onderduidelijker voor de consument en de kwaliteit wordt niet verhoogd.quote:Op zaterdag 3 april 2004 18:10 schreef DaveM het volgende:
[..]
Al die radiospotjes dat ik per 1 juli(?) m'n eigen stroomleverancier kan kiezen. Ja daar zat ik echt op te wachten! Goedkoper wordt het toch niet, dus wat moet ik hier als burger mee?
Misschien een domme vraag (ik heb geen economie gestudeerd), maar aansluitend op de vraag van pberends, kan iemand mij misschien uitleggen waarom stroom in een vrije markt goedkoper zou zijn dan wanneer stroom van de overheid zou komen?
Hoeveel concurrentie er ook is, ieder stroombedrijf moet uiteindelijk toch winst maken en daar betaal je als consument dus voor, een overheid hoeft dat niet en kan dus in principe tegen de kostprijs verkopen. En aangezien de overheid minstens zoveel aan kostenbesparing doet als een commercieel bedrijf zou de overheid in principe goedkoper stroom kunnen leveren. Maar goed, ik zal wel iets over het hoofd zien.![]()
Commerciele energiebedrijven zullen met elkaar gaan concurreren om een zo laag mogelijke prijs aan de consument te kunnen bieden. Ken je de uitspraak: "uit nood wordt creativiteit geboren" ?quote:Op zaterdag 3 april 2004 18:10 schreef DaveM het volgende:
[..]
Al die radiospotjes dat ik per 1 juli(?) m'n eigen stroomleverancier kan kiezen. Ja daar zat ik echt op te wachten! Goedkoper wordt het toch niet, dus wat moet ik hier als burger mee?
Misschien een domme vraag (ik heb geen economie gestudeerd), maar aansluitend op de vraag van pberends, kan iemand mij misschien uitleggen waarom stroom in een vrije markt goedkoper zou zijn dan wanneer stroom van de overheid zou komen?
Hoeveel concurrentie er ook is, ieder stroombedrijf moet uiteindelijk toch winst maken en daar betaal je als consument dus voor, een overheid hoeft dat niet en kan dus in principe tegen de kostprijs verkopen. En aangezien de overheid minstens zoveel aan kostenbesparing doet als een commercieel bedrijf zou de overheid in principe goedkoper stroom kunnen leveren. Maar goed, ik zal wel iets over het hoofd zien.![]()
De huidige energiebedrijven zijn, zoals zoveel overheidsbedrijven, logge organistaties. De klantgerichtheid ontbreekt en er is veel bureaucratie die niet bijdraagt aan het uiteindelijke doel van het bedrijf; de consument optimaal voorzien van stoom.quote:Op zaterdag 3 april 2004 18:10 schreef DaveM het volgende:
[..]
Al die radiospotjes dat ik per 1 juli(?) m'n eigen stroomleverancier kan kiezen. Ja daar zat ik echt op te wachten! Goedkoper wordt het toch niet, dus wat moet ik hier als burger mee?
Misschien een domme vraag (ik heb geen economie gestudeerd), maar aansluitend op de vraag van pberends, kan iemand mij misschien uitleggen waarom stroom in een vrije markt goedkoper zou zijn dan wanneer stroom van de overheid zou komen?
In principe. Het probleem is echter dat dit zich niet naar de praktijk vertaalt. Overheidsbedrijven worden bureaucratisch, managers worden geinstalleerd, deze hebben vaak niet het doel om het bedrijf te dienen, maar om eigen macht te behouden, etc, etc.quote:Hoeveel concurrentie er ook is, ieder stroombedrijf moet uiteindelijk toch winst maken en daar betaal je als consument dus voor, een overheid hoeft dat niet en kan dus in principe tegen de kostprijs verkopen. En aangezien de overheid minstens zoveel aan kostenbesparing doet als een commercieel bedrijf zou de overheid in principe goedkoper stroom kunnen leveren. Maar goed, ik zal wel iets over het hoofd zien.![]()
Nee, de Franse markt wordt beschermd door de overheid. Er mogen alleen Franse bedrijven op concurreren.quote:Op zaterdag 3 april 2004 17:57 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
De Fransen lopen achter met het openstellen van de energiemarkt?
Wat dat betreft is Nederland nog veel hypocrieter met Holland Casino. Op de eigen markt heeft Holland Casino het alleenrecht/ monopolie maar men opent binnenkort wel haar eerste Casino in Antwerpen.quote:Op zaterdag 3 april 2004 19:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nee, de Franse markt wordt beschermd door de overheid. Er mogen alleen Franse bedrijven op concurreren.
En de EC doet niks? Ik denk niet dat dit onder een van die uitzonderingen valt.quote:Op zaterdag 3 april 2004 19:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nee, de Franse markt wordt beschermd door de overheid. Er mogen alleen Franse bedrijven op concurreren.
Hier heb je wel een goed punt te pakken. Het is wel duidelijk dat ik niet bij een overheidsbedrijf werk, want ik dacht dat de hogere ambtenaren (die verantwoordelijk zijn voor inkoop van allerlei diensten) tegenwoordig ook behoorlijk achter hun vodden worden gezeten door ministers om kosten te besparen en daarom ook voortdurend op zoek zijn naar de goedkoopste oplossingen.quote:Op zaterdag 3 april 2004 18:32 schreef Goodluck het volgende:
[..]
Commerciele energiebedrijven zullen met elkaar gaan concurreren om een zo laag mogelijke prijs aan de consument te kunnen bieden. Ken je de uitspraak: "uit nood wordt creativiteit geboren" ?
Bedrijven voelen (in tegenstelling tot de overheid) de hete adem van de concurrentie al in hun nek en zullen op zoek moeten gaan naar manieren om nog efficienter in te kopen en nog meer aan kostenbesparing te doen omdat ze anders het hoofd niet boven water zullen houden.
Ik heb het al eerder gezegt, eigenlijk ben jij extreem linksquote:Op zaterdag 3 april 2004 17:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom zouden wij op stroom moeten concurreren? De overheid moet gewoon zelf de laagste prijs bieden tegen de hoogste kwaliteit, voor elk bedrijf en elke consument.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |