abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18070482
Vaak worden moslims in Nederland over 1 vette borstel geschoren. Ik als liberale moslim vind dat een belediging. Ook ik moet niks hebben van moslimfundi's. Ik zou graag wat meer nuance zien.

Aan de andere kant vind ik dat veel meer liberale, gematigde, seculiere moslims zich moeten keren tegen de fundi's door hun mond eindelijk open te doen.
pi_18070552
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 20:44 schreef Turkje het volgende:
Aan de andere kant vind ik dat veel meer liberale, gematigde, seculiere moslims zich moeten keren tegen de fundi's door hun mond eindelijk open te doen.
Dat die dat niet doen spreekt boekdelen over het aantal liberale moslims.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 20:48:52 #3
87946 Last_Action_Hero
Ride to live, live to ride: HD
pi_18070581
Je maakt in ieder geval zelf al een goede start!
Geen linkse rakker, maar een rechtse realist!
pi_18070630
En wat heeft dat met POL te maken?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_18070755
this topic can only go wrong...
pi_18070810
Maar zelfs Hitler scheerde nooit over 1 kamp. Je had Auswitz, etc etc.
pi_18070828
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 20:56 schreef Heavana het volgende:
this topic can only go wrong...
Een kickje naar Cultuur dan maar? Daar zijn de mensen beleefder.
pi_18070915
quote:
Vaak worden moslims in Nederland over 1 vette borstel geschoren. Ik als liberale moslim vind dat een belediging. Ook ik moet niks hebben van moslimfundi's. Ik zou graag wat meer nuance zien.

Je spreek je eigen hier gewoon tegen. Je zeg dat de moslims te veel over 1 kam worden geschoren en vervolgens dat er meer liberale moslims moeten komen. Als er maar een paar zich van de andere kant laten zien, hoe moeten wij dan weten dat ze er zijn. Volgens mij kan dit probleem worden aangepakt als we meer moslims van de andere kant te zien krijgen.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:30:41 #9
74080 Goodluck
Het was me een waar genoegen!
pi_18071533
quote:

Laat ik de discussie eens een andere wending geven:

Het probleem ligt grotendeels bij het feit dat de Islamitische gemeenschap tot nogtoe nauwelijks kritisch ten opzichte van zichzelf is. Wanneer staan de Islamitische vrijdenkers op om het debat binnen de Islamitische gemeenschap eens flink aan te wakkeren ?

Altijd maar wijzen met dat vingertje zet nauwelijks zoden aan de dijk.
pi_18071590
Ik ben het wel met TS eens. Als ik kritiek uit op moslims heb ik het daarom altijd over fundamentalistische moslims, en niet over de liberale en gematigde.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_18071623
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:03 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Je spreek je eigen hier gewoon tegen. Je zeg dat de moslims te veel over 1 kam worden geschoren en vervolgens dat er meer liberale moslims moeten komen. Als er maar een paar zich van de andere kant laten zien, hoe moeten wij dan weten dat ze er zijn.
Je ogen open doen misschien?
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:36:27 #12
74080 Goodluck
pi_18071682
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:33 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Ik ben het wel met TS eens. Als ik kritiek uit op moslims heb ik het daarom altijd over fundamentalistische moslims, en niet over de liberale en gematigde.
Weer zoiets. Waarom hoor ik Moslims nauwelijks/nooit openbaar afstand nemen van radicale moslims en waarom krijg ik toch altijd het idee dat veel Moslims het stiekem wel eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen 11 September ? Zouden dat enkel mijn eigen waanbeelden/vooroordelen zijn ?
pi_18071683
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:30 schreef Goodluck het volgende:
Altijd maar wijzen met dat vingertje zet nauwelijks zoden aan de dijk.
Inderdaad, nu dit de islamofoben nog duidelijk maken.
pi_18071723
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:36 schreef Goodluck het volgende:

[..]

Weer zoiets. Waarom hoor ik Moslims nauwelijks/nooit openbaar afstand nemen van radicale moslims en waarom krijg ik toch altijd het idee dat veel Moslims het stiekem wel eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen 11 September ?
Dat idee heb ik dus ook. De groep fundamentalisten is bij de islam veel groter dan die bij het gristendom, zonder twijfel. Maar er zijn ook veel moslims die het NIET eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen op 11 september hoor.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:39:19 #15
74080 Goodluck
pi_18071740
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

Inderdaad, nu dit de islamofoben nog duidelijk maken.
Ga dat welles/nietes spelletje ff ergens anders spelen.

Ik wil graag van de TS concreet antwoord of eventueel zijn eigen visie m.b.t zelfreflectie binnen de Moslimgemeenschap.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:41:24 #16
74080 Goodluck
pi_18071789
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:38 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

Maar er zijn ook veel moslims die het NIET eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen op 11 september hoor.
Maar waarom staan ze dan niet op om bijvoorbeeld te demonstreren tegen dat soort bewegingen ? Juist zo'n gebaar vanuit de Islamitische gemeenschap zou een hele goede zet zijn richting een betere dialoog.
pi_18071854
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:41 schreef Goodluck het volgende:

[..]

Maar waarom staan ze dan niet op om bijvoorbeeld te demonstreren tegen dat soort bewegingen ? Juist zo'n gebaar vanuit de Islamitische gemeenschap zou een hele goede zet zijn richting een betere dialoog.
Tja, dat snap ik ook niet. Ik zou een dergelijke demonstratie ook erg verstandig vinden. Toch is het uitblijven daarvan geen reden om ALLE moslims over 1 kam te scheren.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:48:18 #18
74080 Goodluck
pi_18071942
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:44 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Tja, dat snap ik ook niet. Ik zou een dergelijke demonstratie ook erg verstandig vinden. Toch is het uitblijven daarvan geen reden om ALLE moslims over 1 kam te scheren.
Absoluut, maar zoals je weet werkt het wel sluimerende onvrede in de hand en roept het een heleboel vragen op. Sterker nog: het bevestigt een beetje mijn vooroordelen. Als ik kijk naar mensen als Hirsi Ali met al haar bewaking en doodsbedreigingen denk ik dat die zelfkritiek binnen de Islamitische gemeenschap nog heel lang op zich laat wachten.
pi_18073040
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:30 schreef Goodluck het volgende:
Het probleem ligt grotendeels bij het feit dat de Islamitische gemeenschap tot nogtoe nauwelijks kritisch ten opzichte van zichzelf is. Wanneer staan de Islamitische vrijdenkers op om het debat binnen de Islamitische gemeenschap eens flink aan te wakkeren ?
Eigenschap van fundi's is juist dat ze niet openstaan voor debat.
pi_18073183
quote:
DE islamitische gemeenschap bestaat niet. Je zult mijns inziens altijd gematigden en orthodoxen hebben, maar hier in NL komt de Nederlandse wet altijd op de eerste plaats, dat moeten de fundi's goed in de oren geknoopt worden.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 22:38:58 #21
80268 kLowJow
That's Gay
pi_18073195
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 21:48 schreef Goodluck het volgende:

[..]

Absoluut, maar zoals je weet werkt het wel sluimerende onvrede in de hand en roept het een heleboel vragen op. Sterker nog: het bevestigt een beetje mijn vooroordelen. Als ik kijk naar mensen als Hirsi Ali met al haar bewaking en doodsbedreigingen denk ik dat die zelfkritiek binnen de Islamitische gemeenschap nog heel lang op zich laat wachten.
Ik ken geen mensen als Hirsi Ali.. Volgens mij is zij uniek.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 22:46:43 #22
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18073358
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 22:38 schreef Turkje het volgende:

[..]

DE islamitische gemeenschap bestaat niet. Je zult mijns inziens altijd gematigden en orthodoxen hebben, maar hier in NL komt de Nederlandse wet altijd op de eerste plaats, dat moeten de fundi's goed in de oren geknoopt worden.
Correct, maar aan de andere kant een dooddoener: Dit geldt altijd voor alle groepen. Toch zou het een zeer groot verschil maken als veel moslims zich openbaar zouden uitspreken tegen terrorisme, fundamentalisme, criminaliteit, etc. Als dit zou gebeuren dan zou het een slok op een borrel schelen. Je kan het een groot gedeelte van de Nederlanders niet kwalijk nemen dat ze een negatieve houding tov de islammieten hebben: ze zien voornamelijk etterende Marokkaantjes op straathoeken, AEL'ers die Israelische vlaggen verbranden op de dam en polariserende Moslim-jongeren op de diversa fora. Jij bent er gelukkig, hopelijk niet alleen voorlopig, een uitzondering op.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18073616
quote:

[..]

Maar het gevaar is dat ze zich er dan juist mee inlaten - dan worden ze er mee geidentificeerd. Ze voelen zich er op geen enkele manier mee verwant en hebben er ook niks mee te maken. Dat ze er wel mee in verband worden gebracht, dat is niet hun schuld, helaas wel hun probleem. Maar ik denk niet dat het verstandig zou zijn dat ze er zelf een groot punt van maken en bijvoorbeeld demonstreren.

Liberale moslims maken al bij zoveel gelegenheden duidelijk dat ze ver van het fundamentalisme af staan. Ik denk dat het juist de plicht van anderen is om verder te denken en ze niet over 1 kam te scheren - waarom denken die mensen niet wat langer na. Het is echt niet zo moeilijk om liberalen en fundi's uit elkaar te houden.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 23:16:02 #24
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_18074066
Ik zou zo'n demonstratie, indien hij groot genoeg is, iig ENORM waarderen en het zou mijn beeldvorming positief beinvloeden.

Helaas zijn de enige demonstraties die vanuit die hoek komen tot nu toe anti-Israel (joden dood! Hamas joden aan het gas! rellleeen!!!!) of AEL-shit (dood aan de NLers, dood aan het Westen! Heil Allah!) etc.

Dus een dergelijke demonstratie zou zeker heel veel goeds kunnen doen en zelfs het tij kunnen keren want tot nu toe lijkt het alleen alsof het fundi-zijn goedgekeurd wordt. Nooit een afkeurend woord, altijd alleen excuus hier excuus daar en het is de schuld van ---> iemand anders...
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_18074584
Je kan inderdaad afstand nemen, maar dat doe je onder de mensen die je kent. Stap je dan pak 'm beet de V&D in dan staan er opeens een aantal mensen voor je die je toch weer als een extremistische buitenlander zien. Ook al zouden die mensen zelf liberale moslims kennen die ook op een uitgesproken manier afstand hebben genomen van fundi's zal het een tijdje duren voordat ze je niet bij voorbaat als fundi beschouwen. Het prisoners dilemma komt daar nog eens bovenop, het zijn juist de fundi's die een boodschap/plan zeer snel via (een) overkoepelende organistatie(s) door kunnen geven.
Wat dan, mischien een speldje zoals die ik-ben-tegen-zinloos-geweld-speldjes? Doet me denken aan

(roffel)

het plan uit Juinen om gastarbeiders een button uit te reiken als ze haring kunnen happen. Aan de andere kant kan iedereen wel een speldje bestellen en dragen.
Maar het grootste bezwaar tegen het afstand moeten nemen is dat de aanname dat je een fundi bent eigenlijk het probleem is van degene die dat aanneemt. Het is gewoon een onredelijke eis onschuld te moeten pleiten als je geen schuld hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door V.en.A op 30-03-2004 23:44:46 (cosmetisch) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')