Dat die dat niet doen spreekt boekdelen over het aantal liberale moslims.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 20:44 schreef Turkje het volgende:
Aan de andere kant vind ik dat veel meer liberale, gematigde, seculiere moslims zich moeten keren tegen de fundi's door hun mond eindelijk open te doen.
Een kickje naar Cultuur dan maar? Daar zijn de mensen beleefder.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 20:56 schreef Heavana het volgende:
this topic can only go wrong...
Je spreek je eigen hier gewoon tegen. Je zeg dat de moslims te veel over 1 kam worden geschoren en vervolgens dat er meer liberale moslims moeten komen. Als er maar een paar zich van de andere kant laten zien, hoe moeten wij dan weten dat ze er zijn. Volgens mij kan dit probleem worden aangepakt als we meer moslims van de andere kant te zien krijgen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 20:44 schreef Turkje het volgende:
Vaak worden moslims in Nederland over 1 vette borstel geschoren. Ik als liberale moslim vind dat een belediging. Ook ik moet niks hebben van moslimfundi's. Ik zou graag wat meer nuance zien.
Aan de andere kant vind ik dat veel meer liberale, gematigde, seculiere moslims zich moeten keren tegen de fundi's door hun mond eindelijk open te doen.
Laat ik de discussie eens een andere wending geven:quote:Op dinsdag 30 maart 2004 20:44 schreef Turkje het volgende:
Vaak worden moslims in Nederland over 1 vette borstel geschoren. Ik als liberale moslim vind dat een belediging. Ook ik moet niks hebben van moslimfundi's. Ik zou graag wat meer nuance zien.
Je ogen open doen misschien?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:03 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Je spreek je eigen hier gewoon tegen. Je zeg dat de moslims te veel over 1 kam worden geschoren en vervolgens dat er meer liberale moslims moeten komen. Als er maar een paar zich van de andere kant laten zien, hoe moeten wij dan weten dat ze er zijn.
Weer zoiets. Waarom hoor ik Moslims nauwelijks/nooit openbaar afstand nemen van radicale moslims en waarom krijg ik toch altijd het idee dat veel Moslims het stiekem wel eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen 11 September ? Zouden dat enkel mijn eigen waanbeelden/vooroordelen zijn ?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:33 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Ik ben het wel met TS eens. Als ik kritiek uit op moslims heb ik het daarom altijd over fundamentalistische moslims, en niet over de liberale en gematigde.
Inderdaad, nu dit de islamofoben nog duidelijk maken.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:30 schreef Goodluck het volgende:
Altijd maar wijzen met dat vingertje zet nauwelijks zoden aan de dijk.
Dat idee heb ik dus ook. De groep fundamentalisten is bij de islam veel groter dan die bij het gristendom, zonder twijfel. Maar er zijn ook veel moslims die het NIET eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen op 11 september hoor.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:36 schreef Goodluck het volgende:
[..]
Weer zoiets. Waarom hoor ik Moslims nauwelijks/nooit openbaar afstand nemen van radicale moslims en waarom krijg ik toch altijd het idee dat veel Moslims het stiekem wel eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen 11 September ?
Ga dat welles/nietes spelletje ff ergens anders spelen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Inderdaad, nu dit de islamofoben nog duidelijk maken.
Maar waarom staan ze dan niet op om bijvoorbeeld te demonstreren tegen dat soort bewegingen ? Juist zo'n gebaar vanuit de Islamitische gemeenschap zou een hele goede zet zijn richting een betere dialoog.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:38 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Maar er zijn ook veel moslims die het NIET eens zijn met bijvoorbeeld de aanslagen op 11 september hoor.
Tja, dat snap ik ook niet. Ik zou een dergelijke demonstratie ook erg verstandig vinden. Toch is het uitblijven daarvan geen reden om ALLE moslims over 1 kam te scheren.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:41 schreef Goodluck het volgende:
[..]
Maar waarom staan ze dan niet op om bijvoorbeeld te demonstreren tegen dat soort bewegingen ? Juist zo'n gebaar vanuit de Islamitische gemeenschap zou een hele goede zet zijn richting een betere dialoog.
Absoluut, maar zoals je weet werkt het wel sluimerende onvrede in de hand en roept het een heleboel vragen op. Sterker nog: het bevestigt een beetje mijn vooroordelen. Als ik kijk naar mensen als Hirsi Ali met al haar bewaking en doodsbedreigingen denk ik dat die zelfkritiek binnen de Islamitische gemeenschap nog heel lang op zich laat wachten.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:44 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Tja, dat snap ik ook niet. Ik zou een dergelijke demonstratie ook erg verstandig vinden. Toch is het uitblijven daarvan geen reden om ALLE moslims over 1 kam te scheren.
Eigenschap van fundi's is juist dat ze niet openstaan voor debat.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:30 schreef Goodluck het volgende:
Het probleem ligt grotendeels bij het feit dat de Islamitische gemeenschap tot nogtoe nauwelijks kritisch ten opzichte van zichzelf is. Wanneer staan de Islamitische vrijdenkers op om het debat binnen de Islamitische gemeenschap eens flink aan te wakkeren ?
DE islamitische gemeenschap bestaat niet. Je zult mijns inziens altijd gematigden en orthodoxen hebben, maar hier in NL komt de Nederlandse wet altijd op de eerste plaats, dat moeten de fundi's goed in de oren geknoopt worden.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:41 schreef Goodluck het volgende:
Maar waarom staan ze dan niet op om bijvoorbeeld te demonstreren tegen dat soort bewegingen ? Juist zo'n gebaar vanuit de Islamitische gemeenschap zou een hele goede zet zijn richting een betere dialoog.
Ik ken geen mensen als Hirsi Ali.. Volgens mij is zij uniek.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:48 schreef Goodluck het volgende:
[..]
Absoluut, maar zoals je weet werkt het wel sluimerende onvrede in de hand en roept het een heleboel vragen op. Sterker nog: het bevestigt een beetje mijn vooroordelen. Als ik kijk naar mensen als Hirsi Ali met al haar bewaking en doodsbedreigingen denk ik dat die zelfkritiek binnen de Islamitische gemeenschap nog heel lang op zich laat wachten.
Correct, maar aan de andere kant een dooddoener: Dit geldt altijd voor alle groepen. Toch zou het een zeer groot verschil maken als veel moslims zich openbaar zouden uitspreken tegen terrorisme, fundamentalisme, criminaliteit, etc. Als dit zou gebeuren dan zou het een slok op een borrel schelen. Je kan het een groot gedeelte van de Nederlanders niet kwalijk nemen dat ze een negatieve houding tov de islammieten hebben: ze zien voornamelijk etterende Marokkaantjes op straathoeken, AEL'ers die Israelische vlaggen verbranden op de dam en polariserende Moslim-jongeren op de diversa fora. Jij bent er gelukkig, hopelijk niet alleen voorlopig, een uitzondering op.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 22:38 schreef Turkje het volgende:
[..]
DE islamitische gemeenschap bestaat niet. Je zult mijns inziens altijd gematigden en orthodoxen hebben, maar hier in NL komt de Nederlandse wet altijd op de eerste plaats, dat moeten de fundi's goed in de oren geknoopt worden.
Maar het gevaar is dat ze zich er dan juist mee inlaten - dan worden ze er mee geidentificeerd. Ze voelen zich er op geen enkele manier mee verwant en hebben er ook niks mee te maken. Dat ze er wel mee in verband worden gebracht, dat is niet hun schuld, helaas wel hun probleem. Maar ik denk niet dat het verstandig zou zijn dat ze er zelf een groot punt van maken en bijvoorbeeld demonstreren.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 21:41 schreef Goodluck het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |