quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:07 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Lymfeklier die opgezet is is niet erg
Sterker nog.. het is alleen maar goed (vertelde mijn huisarts mij)
Het is een natuurlijke afweer van je lichaam tegen infecties e.d. in de omgeving van je gezicht.
(koortslip, e.d.)
Gaat vanzelf weer over.
Toen ie net vergroot was ben ik gelijk naar de dokter geweest, maar helaas heeft die dokter al eerder een wrong call gemaakt bij me. Wil dus ook van dokter veranderen maarja luiheid en de gedachte ik kom er eerst toch niet weer hebben mij ervan geweerhouden het niet te doen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:13 schreef clowntje het volgende:
Ga dan ook naar de dokter!!!
Dat laatste weet ik wel, maar ik vroeg me af of ze misschien altijd een bezinksel namen. Voor mogelijke afwijkingen e.d...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:12 schreef schwa78 het volgende:
Gewoon effe naar de huisarts gaan. Meestal is het gewoon een reactie op een infectie of een virus ofzo. Blijf er alleen niet te lang mee doorlopen. De kans dat het ernstig is, is niet zo groot maar dan kun je het wel beter zo snel mogelijk weten (en ik kan het weten).
O ja, bij een bloedonderzoek controleren ze niet automatisch op Pfeiffer...
Maar nu ben je dus een paar weken verder en zou die infectie al weg moeten zijn. Waarschijnlijk schrijft ie je nu anti-biotica voor.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:15 schreef vdo28 het volgende:
In ieder geval heeft hij er 2 seconden nagekeken en gezegd "ach infectietje, doei".
Terwijl dat dus geen oplossing is en ik dat spul ook nog niet eens mag hebbenquote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:19 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Maar nu ben je dus een paar weken verder en zou die infectie al weg moeten zijn. Waarschijnlijk schrijft ie je nu anti-biotica voor.
In know..quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:21 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Je kan er natuurlijk zelf ook een probleem van maken.
Een dokter is nooit ver hoor... en als die van jou zo suckt... dan vraag je een andere.
Volgens mij niet. Bij de erfelijke soorten van kanker moet je vooral denken aan borst- en prostaatkanker en dergelijke.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:32 schreef Elvi het volgende:
(ff beetje offtopic: weet iemand of ziekte v Hodgkin erfelijk is?)
Als je ziekteverschijnselen hebt die al een maand aanhouden, dan gaan die nooit vanzelf weg.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:24 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Het is gewoon irritant dat ie er zit en k hoop dat ie zo snel mogelijk weg is..
Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:32 schreef Elvi het volgende:
Als je de ziekte van Hodgkin hebt, dan doen je lymfeklieren pijn als je alcohol drinkt, je hebt ontzéttende jeuk aan je benen, en je zweet heel erg 's nachts (als in: bed zeiknat).
Mijn vader heeft het ook gehad (en hij was 50) en is genezen. Er zit nu alleen nog littekenweefsel. Oja zijn bloed had veel bloedzinksel ofzo? Dat kán betekenen dat je een virus hebt.
Maarem... ziekte van Hodgkin komt nie zo vaak voor
(ff beetje offtopic: weet iemand of ziekte v Hodgkin erfelijk is?)
Ook in je hals?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:38 schreef Croupouque het volgende:
Ik heb dat al een jaar of vijf, ik ben er mee naar 2 verschillende huisartsen geweest en er is niks met me aan de hand, zeggen ze.
Hij had écht Hodgkin... En onze huisarts zei dat die symptonen érg vaak voorkwamen...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.
Offtopic: Antwoord op je vraag, over het algemeen wordt aangenomen dat hodgkin niet erfelijk is. Maar ik heb zelf weleens een keer een paar anamnese's tegengekomen van mensen waarbij de oma het heeft gehad, de dochter en de kleindochter. Maar goed er is weinig duidelijkheid. En daarbij als het al erfelijk is is dat echt heel minimaal.
Er is trouwens een verschil tussen hodgkin en non-hodgkin. Non Hodgkin openbaart zich vaak na het 50ste levensjaar. Hodgkin het meest tussen 20 en 30...
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:35 schreef schwa78 het volgende:
http://www.kwfkankerbestr(...)ekte_van_Hodgkin.pdf
Daar staat dat erfelijkheid geen of nauwelijks een rol speelt![]()
Ik heb last van een allergie, waardoor ik soms heel erg verkouden ben. Omdat mijn neus dan verstopt zit, moeten de klieren in mijn keel en hals harder werken dan normaal. Vandaar de zwelling.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:39 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ook in je hals?
Hmmzz ik vind dat toch vaag hoor, zo lang....
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.
En is alles nu weer goedquote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.
Ja hoor, het gaat hartstikke goed. De behandeling zit er al een maand op en ik voel me weer prima. Vanavond voor het eerst weer sporten en zondag een week op vakantiequote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:53 schreef vdo28 het volgende:
[..]
En is alles nu weer goed
May I ask?
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:58 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ja hoor, het gaat hartstikke goed. De behandeling zit er al een maand op en ik voel me weer prima. Vanavond voor het eerst weer sporten en zondag een week op vakantie
We duimen voor jequote:Op dinsdag 30 maart 2004 11:13 schreef schwa78 het volgende:
Tongkanker met uitzaaiingen naar de hals lymfeklieren. Leve de medische wetenschap
Over 2 weken krijg ik te horen of ik ook echt helemaal beter ben.
Hmmz dat gebruik ik ook wel eens...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 12:25 schreef rickywilliams het volgende:
sterkte schwa78!
mijn ma en ik hebben er ook vaak last van, me ma was laatst bij de mondhygienst en die vertelde dat opgezette klieren in de hals ook vaak kunnen komen door mondspoelwater!dat schijnt ook erg op je klieren te werken..
![]()
Maar jij hebt het ook gekregen, dus al wat niet kanquote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.
Thanx, ik weet het.quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:29 schreef schwa78 het volgende:
Dan duim ik nu ook voor jou!
Het zal heus wel meevallen, dus maak je geen zorgen...
Man,21,Jack russelquote:Op zondag 4 april 2004 21:05 schreef daanharmsen het volgende:
het kan ook gewoon een bacteriële infectie zijn. Mijn broertje heeft dit ook gehad. Die het niet gewoon opgezwollen lymfeklieren maar een heel abces op die plaats, ten grootte van ongeveer 2 vuisten. Spullen opengesneden, pus eruit laten lopen, en de bacterie op kweek gezet, maar ze zijn er nooit achter gekomen wat nou de infectie heeft veroorzaakt.
Misschien Hodgkin, maar ook sarcoïdose lijkt mij niet uitgesloten. sarcoïdose zullen ze niet ontdekken in je bloedoonderzoek, hiervoor moeten ze een thoraxfoto maken.
Maargoed, hopelijk zul je het snel weten door het bloedonderzoek.
Mag ik misschien weten wat je geslacht, ras en leeftijd is?
Ik weet, maar is het dan niet logischer dat je de jeuk meer naar rechts hebt (door het gal).quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:25 schreef daanharmsen het volgende:
misschien heeft het dan met je lever te maken, want die breekt ook alcohol af
Wat is dat? Ik ben vroeger wel duizend keer door de kat gekrabd en toen ik met m'n lymfeklieren probleem naar de dokter ging vroeg ze of we soms katten hadden. Verder was er totaal geen infomatie of oplossing.quote:Op woensdag 7 april 2004 11:12 schreef vdo28 het volgende:
Ik moet nog wachten op uitslagen van kattekrabziekte
Bron: www.gezondheidsplein.nlquote:De kattenkrabziekte is een aandoening die twee tot zes weken na een krab of beet van een kat ontstaat. Op de plaats van de wond ontstaat een met etter gevuld blaasje, gevolgd door een flinke, soms tot een groot pakket voerende ontsteking van de lymfklieren in de omgeving, die of weer terug gaat of tot vereittering en doorbraak leidt. Soms ontstaan koorts en een algeheel ziektegevoel. De aandoening ontstaat waarschijnlijk door een virus dat bij de krab of beet wordt overgebracht. De behandeling bestaat uit het toedienen van geneesmiddelen door een arts, meestal gedurende ongeveer twee weken.
Ja inderdaad er snel bij zijn scheelt ook.quote:Op donderdag 8 april 2004 01:24 schreef Cerberus het volgende:
Mijn zusje (14) heeft de ziekte van Hodgkin.
Ze heeft allemaal soorten tests gehad (waaronder beginnende met bloedonderzoek), punctie uit de klier etc. Pas na het operatief verwijderen van een stuk van de klier en onderzoek, samen met een beenmergpunctie werd vastgesteld dat ze dus kanker had.
Voortdurend gingen we er maar vanuit dat het wel een virusinfectie zou zijn, en de klier werd zelfs op een gegeven moment kleiner, wat ook een goed teken is. Ook voelde ze zich verder eigenlijk prima.
Gelukkig komt, zoals anderen al eerder aangaven, Hodgkin niet zoveel voor (stuk of 380 per jaar in NL, als ik het mij goed herinner?), dus je hoeft je voorlopig niet echt zorgen te maken, de kans is erg klein dat het iets ernstigs is. In ieder geval is het belangrijk dat je er snel bij bent, mocht het toch iets ernstigs zijn.
Bedankt voor de informatie. Bij mij is zo'n krab nog nooit gaan ontsteken, ik werd bijna dagelijks door de kat opengekrabd als ik met haar aan het spelen wasquote:Op donderdag 8 april 2004 10:44 schreef vdo28 het volgende:
Bron: www.gezondheidsplein.nl
Het stomme bij mij is dus dat ik nog nooit een lymfeklier vergroot heb gehad. Zelfs niet bij de ziekte van Pfeiffer. Helaas hebben mensen die de ziekte van Pfeiffer hebben gehad ook weer een vergrote kans op hodgkin.
Maar goed we zien wel wat er uit komt...
Dank jequote:Op donderdag 8 april 2004 10:50 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ja inderdaad er snel bij zijn scheelt ook.
Hmmz sterkte met je zusje in ieder geval. Waar had ze de klier eigenlijk?
Mijn dokter zei dus dat het Hodgkin niet kon zijn want dan was de klier wel zo groot als een ei. Maar als ik jou verhaal lees dan hoeft dat niet zo te zijn toch??
Ach nee ik maak me er ook niet druk om ofzo.quote:Op donderdag 8 april 2004 12:49 schreef Cerberus het volgende:
[..]
Dank jeZe heeft gister een port-a-cath gekregen. Dat is een klein dingetje onder de huid waar chemo door gegeven kan worden. Verder gaat het naar omstandigheden wel goed en de chemo slaat goed aan enzo
Ze had die klier beetje daar waar haar hals overgaat naar de schouder, aan de voorkant.
Eerst was de klier niet zo groot, maar wel duidelijk dat alleen die klier opgezet was, en de rest niet.
Later werd hij een stuk groter en kon je hem een beetje zien liggen wel, zonder te voelen. Was een beetje langwerpig vooral geloof ikOok kwam er een aan de rechterkant later, en in haar longgebied wat, maar dat is dus flink aan het slinken al.
Wat denkt je dokter nu wat het is?
Bij m'n zusje ging het proces ongeveer zo (hopelijk heb je er wat aan, niet om je bang te maken):
- Klier bleef opgezet, ging naar de dokter. Was alleen een vervanger en die keek meteen bezorgd. Meteen bloedonderzoek gaan doen.
- Uit dat bloedonderzoek kwam niets, en de dokter maakte zich er geen zorgen over; gebeurt wel vaker dus, een opgezette klier. Nog eventjes aankijken en terugkomen als het niet wegging.
- Na ongeveer een week geloof ik toch maar teruggegaan en naar het ziekenhuis gegaan. Daar gaven ze ook al meteen de mogelijkheid van Hodgkin maar een virus is stuk meer voorkomender. Heel stel deskundigen (oncoloog, kinderarts, etc) naar gekeken, die vonden het allemaal wel belangrijk om het verder te onderzoeken.
- Ik weet niet wat voor onderzoeken er allemaal gedaan zijn, weer paar keer bloed geloof ik, ook dus punctie uit de klier. Maar daar kwam niets uit.
- Toen werd de klier wat kleiner, goed teken, dus weer even aankijken. Anders dus beenmergpunctie en stukje operatief weghalen. Toen er een opgezette klier links bijkwam bij d'r hals binnen een week dus stukje verwijderd en daaruit bleek een week later dat het Hodgkin was.
Ik zat ten tijde van die onderzoeken (1,5 maand geleden ongeveer) een beetje op internet te zoeken naar Hodgkin (wat als...). En daar was een vrouw die zo ongeveer hetzelfde had. Steeds niets te vinden, maar dan toch...
Dit dus echt niet om je bang te maken ofzo, maar het zou toch zo maar eens kunnen gebeuren
Het stomme is dat niemand z'n verhaal gaat typen en op internet plaatsen van 'ik had een bobbel, maar het was niets'. Ik weet verder ook niet hoevaak nou iemand zo'n klier krijgt die opgezet is, en hoevaak het nou iets anders is
Hmmz dat lijkt me ook nietsquote:Op maandag 12 april 2004 05:23 schreef Dhalsim het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden dus wel een bult in mijn nek gehad ter grootte van een ei. Het was op 10 meter afstand al duidelijk zichtbaar...mijn huisarts (die al 25 jaar in het vak zit) had nog nooit zoiets gezien...hij verwees me meteen door naar het ziekenhuis omdat het wel eens ernstig zou kunnen zijn.
Om een lang verhaal kort te maken: Het was (een vreemde vorm van) Pfeiffer en ik heb er alles bij elkaar zo'n 6 weken last van gehad (die bult was na 4 weken verdwenen)
Die darmbiopt zal me worst wezen, die heb ik er meer dan voor over..quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:45 schreef schwa78 het volgende:
Succes met de darmbiopt. Ik benijd je niet....
Hoop dat je er snel achter komt wat het is, die onzekerheid is ook irritant lijkt me.
Okaj dan!quote:Op vrijdag 23 april 2004 19:05 schreef schwa78 het volgende:
Gisteren onderzoek onder narcose gehad en van de week MRI scan en echo. Alles zag er goed uit en de tumor lijkt geheel verdwenen. Een definitieve uitslag krijg ik pas over 2 weken, maar het gaat de goeie kant op
Helaas weet ik door eigen ervaring dat dokters heel laks kunnen zijn...quote:Op vrijdag 30 april 2004 19:40 schreef buzzy het volgende:
ik heb ook al lang een ''voelbare'' lymfeklier in mijn nek ben er meteen mee naar dokter gegaan maar die zei kom maar terug als het dan en dan niet weg is, dus ik weer terug maar dokter kan er ook niet echt iets van maken.Het is vast niks, maar tog vind ik het een vervelende gedachte dat het strax wel iets is, vooral omdat mijn ma dus ook is gestorven aan kanker en ze bij haar er ook veel te laat achterkwamen...
Ik ben weer beter verklaard door de dokter!!!quote:Op zaterdag 24 april 2004 16:30 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Okaj dan!
Sterkte in elk geval, en laat het ons weten!!!
Gefeliciteerd man!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op woensdag 12 mei 2004 00:29 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ik ben weer beter verklaard door de dokter!!!![]()
Nu maar hopen dat het wegblijft. En dat jij ook weer snel beter bent!
Tja het zit er nog steeds....quote:Op dinsdag 14 september 2004 22:56 schreef Frost-Lyx het volgende:
Vroeg me af hoe het is afgelopen
k'heb sinds kort ook een gezwollen lymfeklier en bloedonderzoek laten doen (uitslag komt over paar dagen )
Ben je er niet mee naar jke huisarts geweest??quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:25 schreef vdo28 het volgende:
HIj is nog steeds opgezet...
Maar wel iets kleiner...
Een plaatselijke infectie geweest?
Gewoon naar (andere) dokter gaan! Ik ben afgelopen jaar ook met een iets verdikte lymfklier naar de dokter gegaan (in de lies) en vertelde me dat het een infectie was, tot twee keer toe... Inmiddels ben ik bezig met chemotherapie voor zaadbalkanker...quote:Op vrijdag 30 april 2004 19:40 schreef buzzy het volgende:
ik heb ook al lang een ''voelbare'' lymfeklier in mijn nek ben er meteen mee naar dokter gegaan maar die zei kom maar terug als het dan en dan niet weg is, dus ik weer terug maar dokter kan er ook niet echt iets van maken.Het is vast niks, maar tog vind ik het een vervelende gedachte dat het strax wel iets is, vooral omdat mijn ma dus ook is gestorven aan kanker en ze bij haar er ook veel te laat achterkwamen...
Het voorschrijven van antibiotica gebeurt al veel te veel.quote:Op donderdag 16 september 2004 10:46 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Ben je er niet mee naar jke huisarts geweest??
Een opgezette lymfeklier staat vaak voor het verwerken van een infectieus proces in je lichaam. Bijvoorbeeld je hebt een ontstoken oor en je lymfe gaat daar bij mee doen. Die raakt dus opgezet.
Misschien wel wijs om je huis doc er een eker naar laten kijken dan kan ie antibiotica voorschrijven en ben je er zo van af.
quote:Op donderdag 16 september 2004 11:02 schreef Ronald1903 het volgende:
[..]
Gewoon naar (andere) dokter gaan! Ik ben afgelopen jaar ook met een iets verdikte lymfklier naar de dokter gegaan (in de lies) en vertelde me dat het een infectie was, tot twee keer toe... Inmiddels ben ik bezig met chemotherapie voor zaadbalkanker...
Bloedonderzoek was blijkbaar wel goed volgens de dokterquote:Op woensdag 15 september 2004 09:09 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Tja het zit er nog steeds....![]()
Maar goed, t zal wel niets zijn.....
Laat je weten wat voor uitslag jij krijgt?
Heb je verder nog klachten dan?
Ehm ja vaak bij infectie, dat kan ook een kleine infectie zijn....quote:Op dinsdag 21 september 2004 12:30 schreef Frost-Lyx het volgende:
Lymfeklier word toch opgezet als ergens in je lichaam een infectie is?
Rare is dat ik niet echt ziek ben geweest afgelopen tijd :S
Zeg maar instant hooikoorts?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:41 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Ik heb last van een allergie, waardoor ik soms heel erg verkouden ben. Omdat mijn neus dan verstopt zit, moeten de klieren in mijn keel en hals harder werken dan normaal. Vandaar de zwelling.
Zegt de arts.
yuhquote:Op dinsdag 21 september 2004 12:33 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ehm ja vaak bij infectie, dat kan ook een kleine infectie zijn....
Weet je niet zeker dat hij er langer zit?
Zoiets zal het bij mij ook wel zijn.....quote:Op vrijdag 24 september 2004 12:21 schreef tiki het volgende:
Heb ik ook gehad, lang geleden.
Meer dan een jaar rondgelopen met een behoorlijk opgezette lymfeklier in mijn nek (ca. 2 a 3 cm doorsnee) waardoor ik dacht (nee bijna zeker wist) dat ik kanker had.
Durfde het aan niemand te vertellen, laat staan naar de dokter gaan. Zat er ook steeds aan te voelen.
Uiteindelijk heeft mijn man me naar de dokter gesleept en die begon me meteen gerust te stellen (en uit te lachen).
Omdat ik vrijwel chronisch verkouden ben was de klier opgezwollen.
Uiteindelijk heeft ie er bijna twee jaar gezeten en nu is de klier weer van normale proporties.
Weet je het inmiddels al?quote:Op vrijdag 24 september 2004 12:31 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Zoiets zal het bij mij ook wel zijn.....
Binnenkort??? Vandaag nog! Zie een paar posten eerder van mij.quote:Op woensdag 5 januari 2005 01:38 schreef Omaha het volgende:
[..]
Weet je het inmiddels al?
Heb ook last van opgezwollen klier in de lies, zal binnenkort dokter opzoeken.
Uitstekend. Ik ben inmiddels al weer een tijdje klaar met de chemo en ben vorige maand gezond verklaard. Een officiele gezondheidsverklaring krijg je pas na 5 jaar controle. De controle is in totaal 10 jaar. Bij mij is dus alles wegquote:Op woensdag 5 januari 2005 13:43 schreef vdo28 het volgende:
Hoe gaat het nu Ronald1903?
Heb inmiddels afspraak gemaakt.quote:Op woensdag 5 januari 2005 12:53 schreef Ronald1903 het volgende:
[..]
Binnenkort??? Vandaag nog! Zie een paar posten eerder van mij.
Ja, maar voordat je je allemaal nare dingen in het hoofd haalt: Ga eerst naar een dokter. In mijn geval had ik last van mijn (linker) bal (dit hoeft niet zo te zijn. De meeste gevallen lopen er al een jaar mee rondt). Deze was iets groter en harder geworden, net zoals een vrouw een knobbeltje in de borst heeft bij borstkanker. Een bijkomend iets in mijn geval was rugklachten, in de onderrug.quote:Op woensdag 5 januari 2005 17:22 schreef Omaha het volgende:
[..]
Heb inmiddels afspraak gemaakt.
Had je nog meer symptonen?
Ben je er al achter?quote:Op donderdag 8 april 2004 11:39 schreef sproetie het volgende:
vreemd he die bobbeltjes. Ik heb al een jaar een bultje in mijn hals. En ik ben al wel bij de dokter geweest, maar die dacht dat het een kliertje was. Nu blijkt dat mijn schildklier niet meer werkt, en dat ik antilichamen in mijn bloed heb. De dokter vertrouwt het niet en stuurt me door naar de specialist in het ziekenhuis. Hij zei: je moet je voorbereiden op heel veel onderzoeken... nou ben benieuwd wat het is hoor. pfff
Tja bij mij is het een wat vreemd verhaal.quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:51 schreef La_Guiri het volgende:
He vdo-28, ik vroeg me al af waar jij last van had qua gezondheid, want dat merkte ik uit je posts soms maar dan zie ik dus nu het topic.
Maar is het niet raar dat ze nog steeds niet weten wat je hebt? Heb je ook nog andere klachten? Misschien heb je dat al eerder vermeldt maar ik heb niet alles helemaal doorgelezen![]()
Een internist bekijkt je totaal beeld en doet een lichamelijk onderzoek bij je.quote:Op donderdag 6 januari 2005 17:15 schreef La_Guiri het volgende:
Ja, zeker wel een vaag verhaal ook. Dacht dat mijn verhaal vaag was...![]()
Maar fijn dat het goed met je gaat, maar wat doet een internist precies? Mijn huisarts wil me dus eerst naar de kno arts sturen en dan eventueel naar een internist.
Maar heb je uiteindelijk zelf aangedrongen op verder onderzoek?
Ik heb dat ook gehad ( 3 maanden) , ik had veel bloedonderzoeken ondergaan, maar ze wisten niet wat het was. bij mij begon het als een klein bolletje onder mijn hals en later werd het steeds groter en ging het erg pijn doen. vooral met sporten enz deed het echt pijn. ik was ook erg moe hierdoor en was eigenlijk de hele dag uitgeput. Ze dachten eerst aan pfeiffer , maar mijn moeder die kwam plotseling op het idee dat dat misschien een ontsteking zou kunnen zijn. En wat bleek het was geen een ontsteking , aangezien ik in de winter last heb met mijn voorhoofdsholtes. Echt kut dat die Fucking dokter dat niet eerder opgemerkt had. Hij schreef me een antibiotica kuur voor.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:06 schreef vdo28 het volgende:
Ik heb nu al een tijdje (3-4 week, waarschijnlijk langer, bij toeval ontdekt) een opgezette lymfeklier in de hals? Niet heel groot maar nu wel voelbaar en te zien als ik mijn nek draai.
Hebben jullie ook weleens zoiets? Hoe lang tot zoiets weg gaat?
Ik heb bij toeval 4 week voor de ontdekking van de die lymfeklier een bloedonderzoek gehad. Hadden ze onregelmatigheden dan al in mijn bloed kunnen zien?
Owja toen ging die zwelling zakken en zeer pijnlijk te worden waardoor ik mijn hoofd idd nie meer kon draaien. Ook kreeg ik hoge koortsquote:Op donderdag 27 januari 2005 21:42 schreef Brunette het volgende:
[..]
Ik heb dat ook gehad ( 3 maanden) , ik had veel bloedonderzoeken ondergaan, maar ze wisten niet wat het was. bij mij begon het als een klein bolletje onder mijn hals en later werd het steeds groter en ging het erg pijn doen. vooral met sporten enz deed het echt pijn. ik was ook erg moe hierdoor en was eigenlijk de hele dag uitgeput. Ze dachten eerst aan pfeiffer , maar mijn moeder die kwam plotseling op het idee dat dat misschien een ontsteking zou kunnen zijn. En wat bleek het was geen een ontsteking , aangezien ik in de winter last heb met mijn voorhoofdsholtes. Echt kut dat die Fucking dokter dat niet eerder opgemerkt had. Hij schreef me een antibiotica kuur voor.
Maar Die Fucking ASSHOLe gaf mij een te hoge sterke dosering antibiotica , die eigenlijk te veel voor mij was. Hierdoor kreeg een sterke allergische reactie. Maar het is nu dus helemaal weg
maaruh mama![]()
![]()
veel succes ermee nog en zorg dat je niet een te sterke antibiotica kuur krijgt
Nouwja , het was niet groot zodat het opviel ofso dat helemaal niet. Maar het was iets meer opgezwollen als je het aanraakte.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 09:57 schreef vdo28 het volgende:
Dan heb jij het goed pittig gehad, Brunette....
Die van mij is er nog, maar hij is niet heel groot.
Blij te horen dat ook met jou het perfect gaatquote:Op dinsdag 1 februari 2005 11:11 schreef schwa78 het volgende:
Heey vdo28,
Blij om te lezen dat het weer een beetje oke met je gaat (ook al zijn die gemeten waarden nog steeds te hoog).
Met mij gaat ook nog alles perfect, dus that makes 2 of us
Het is nog vroeg, ik snap em niet.quote:Op woensdag 2 februari 2005 01:31 schreef Woutey het volgende:
Gaat vanz... MOLE!!!!!
Nouja het kan van alles zijn hoor...quote:Op donderdag 3 februari 2005 23:01 schreef Cerby het volgende:
vast ontstoken amandelen ofzo, want ik heb ze nog
Ik vind dit verhaal van jou heel misleidend, vooral in een situatie als deze moeten mensen naar een dokter!! Vaak genoeg is het wat anders dan een ontsteking!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 17:44 schreef 2ane het volgende:
Collega van mij had ook een "opgezette" klier in haar hals als reactie op een abces dat zich een tijd daarvoor had gevormd nadat een verstandskies verwijderd was. Chirurgen hebben er naar gekeken en wisten te vertellen dat het niks was, om mn collega gerust te stellen hebben ze een bioptie gedaan en er was niks aan de hand. Maar het bleef groeien en mn collega maakte zich toch wel erge zorgen (aangezien we nogal nare dingen zien op OK) Dus is het "gezwel" verwijderd en onderzoek wees uit dat t niks was... Dus maak je vooral geen zorgen! Als er ergens een ontstekingsproces is, is dit het logische gevolg.... Na verloop van tijd zal het weggaan
Geen Pfeiffer....?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:45 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb nu dus bijna 2 week opgezette klieren in mijn nek, ik heb er ook keelonsteking bij gehad. Keelonsteking is nu vrijwel over. Als ik al die verhalen nu lees...
Ook zwelling, drukgevoeligheid, temperatuurverhoging, pijn en pusvorming?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:35 schreef miertje83 het volgende:
Vorige week heb ik een bultje in miijn lies ontdekt. Dokter gebeld die was deze week met vakantie maar de assistent dacht dat het ontstoken lymfeklier was. Ik vroeg me af of meer mensen hier last van hebben en wat de dokter hier tegen doet. Ga volgende week sowieso naar de dokter heb er nu ook last van bij het lopen.
Miranda
Uhm, het is nu weg. Voel me nog niet helemaal 100% maar ziek ben ik niet. Geen Pfeiffer dus hoop ik...quote:
quote:Op maandag 21 februari 2005 01:33 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ook zwelling, drukgevoeligheid, temperatuurverhoging, pijn en pusvorming?
Als het een ontsteking is, dan is dit de behandeling:
Info
Het is goed dat je er even mee heengaat.
Kan goed een ontsteking zijn, maar dat kunnen wij natuurlijk verder niet beoordelen.
Lymfeklierkanker begint vaak in een van de lymfeklieren.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:39 schreef BBQ-kip het volgende:
Even een ander vraagje, ook over lymfen.
Mijn vader heeft afgelopen week te horen gekregen dat hij lymfeklierkanker heeft, uitgezaaid naar de longen. Hij had het erover dat er een stukje kymfeklier groeit in zijn long wat er dus duidelijk niet hoort te zitten. Het is niet te opereren, dus ze gaan er chemokuren tegenaan gooien. Hij heeft echter totaal geen medische kennis en ik word niet echt wijzer van zijn verhaal.
Wat kan er nou aan de hand zijn?
* BBQ-kip lieft kijkt naar Brennie
bron: https://www.medlook.nl/do/DetailDiseaseInit?pk=1006370805804quote:Lymfklieraandoeningen, lymfklierbiopsie, ziekte van Hodgkin
Beschrijving ontstaan
Een lymfklier is een samenkomen van vaten in het lymfvatenstelsel. Ze komen in het hele lichaam voor, vooral langs de grote bloedvaten en in lies en oksel. Normaal hebben lymfklieren de grootte van een boon. Ze dienen als afweerstation tegen infecties door organismen die zich bevinden in de lymfevloeistof en ook hebben ze een functie bij de productie en rijping van lymfocyten. Door deze functie bij de afweer raken ze zelf vaak ontstoken. Bij veel aandoeningen zwelt de lymfklier op. Als de lymfklier opzwelt zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor te vinden is, moet men bedacht zijn op een kwaadaardig gezwel van de lymfklier: de ziekte van Hodgkin of het non-Hodgkin lymfoom (Thomas Hodgkin was een Engelse arts die leefde van 1798 tot 1866).
Diagnose
De lymfklierbiopsie is bij de vaststelling van de ziekte van Hodgkin bepalend. Hierbij wordt een lymfklier of een stukje lymfklierweefsel weggenomen met een holle naald, met het doel het weefsel te onderzoeken en de ziekte te kunnen bevestigen en soms ook om een uitspraak te kunnen doen over de stadiëring (hoe ver de ziekte al gevorderd is).
Ook de medische voorgeschiedenis, het lichamelijk onderzoek, een röntgenfoto van de borstkas en onderzoek van bloed en urine helpen de diagnose vast te stellen. Als de diagnose eenmaal is gesteld, zal mogelijk aanvullend onderzoek moeten uitwijzen hoe ver de ziekte gevorderd is, welk stadium het betreft en wat de beste behandeling zou kunnen zijn. Beenmergbiopsie, CT-scan van buik en borst of een verkenningsoperatie van de buikholte kunnen nodig zijn.
Klachten en verschijnselen
De klachten die bij de ziekte van Hodgkin kunnen voorkomen zijn: pijnloze lymfklierzwellingen in de hals, onder de oksels of in de liezen, aanhoudende vermoeidheid, koorts en koude rillingen, nachtzweten, gewichtsverlies en verminderde eetlust, ernstige jeuk en algehele malaise.
Medicatie
Ernst en beloop
Zonder behandeling is de ziekte bijna altijd dodelijk. Geleidelijk worden steeds meer lymfklieren bij het proces betrokken. Met de huidige behandelingsmethoden is het echter zo dat 70% van de mensen die deze ziekte krijgen na tien jaar nog in leven zijn. Als het in een vroeg stadium wordt ontdekt zelfs 90%.
Behandeling
De huisarts moet worden bezocht als iemand de bovengenoemde klachten en verschijnselen heeft. Behalve de bovengenoemde klachten zijn alarmerende tekenen: plotselinge aanvallen van hoge koorts, incontinentie (van blaas of darm), een doof gevoel of krachtverlies in armen of benen. De behandeling zal waarschijnlijk bestaan uit bestraling of chemotherapie en soms een combinatie van beide.
Een opgezette lymfeklier in de hals kun je ook hebben als je bijvoorbeeld verkouden bent of iets dergelijks. Hoeft echt niet meteen iets ernstigs te zijn (dat zal het vaak juist niet zijn).quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.
Hej, hoe is het nu?quote:
Hoi Boudewijn,quote:
ik ook nu ong. 2 of 3 jaar..quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:38 schreef Croupouque het volgende:
Ik heb dat al een jaar of vijf, ik ben er mee naar 2 verschillende huisartsen geweest en er is niks met me aan de hand, zeggen ze.
Hij is iets kleiner maar nog niet weg.quote:Op maandag 19 juni 2006 11:30 schreef boedy het volgende:
maar is het bij jou nu helemaal over vdo? wat bleek het achteraf te zijn?
Een paar tips die je ongetwijfeld al gehoord hebt:quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:05 schreef boedy het volgende:
ok de dokter belde net, het blijkt dus dat ik pfeiffer heb. Heel jammer. dat hockey tournooi gaat nu dus mooi niet meer door.
Al een hele tijd inderdaad, net als vele anderenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 21:44 schreef nana10 het volgende:
He vdo, dat zijn inderdaad goeie tips. Ik heb mijn bultje ook al echt 8 maanden ofzo.... Jij zegt dat die van jou kleiner is maar, niet weg. DOkter zegt dat het ook niet weg zal gaan... Als ik wakker word lijkt ie ietsjes groter, eenmaal wakker is ie weer normaal. Heb jij dat ook... Da heeft met je weerstand te maken zeggen ze....als je slaapt ben je helemaal tot rust en wor dje soms moe wakker, dan rustig wat eten en hij is weer normaal. Ik heb er zelf geen last van...... Soms prikkeltjes... NMaar jij hebt het ook al 2 jaar ofzo , toch.
Groetjes
Nou ja, beter dan kanker zullen we maar zeggenquote:Op woensdag 21 juni 2006 18:05 schreef boedy het volgende:
ok de dokter belde net, het blijkt dus dat ik pfeiffer heb. Heel jammer. dat hockey tournooi gaat nu dus mooi niet meer door.
De dokter.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:12 schreef ___MDJ___ het volgende:
VDO, wat is nu eigenlijk de status van je vraag? Hoe weet je dat het om een lymfeklier gaat en wie heeft dat gezegd tegen jou?
Je onderschrift zegt genoeg: "Tactloze lul".quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:36 schreef Xebrozius het volgende:
En dan vragen mensen zich af waarom ze zulke hoge ziekenkosten moeten betalen. Vind je het gek als er alleen maar panische mafkezen op spreekuur komen...
Ach, bij mij bleek het uiteindelijk kanker te zijn dus ik voel me niet aangesprokenquote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:36 schreef Xebrozius het volgende:
En dan vragen mensen zich af waarom ze zulke hoge ziekenkosten moeten betalen. Vind je het gek als er alleen maar panische mafkezen op spreekuur komen...
Meestal voelen die aan als erwtjes. Je weet vaak dat het lymfeklieren zijn omdat je ze kan voelen, waar ze van nature voorkomen. Denk aan de liezen, hals en oksels. Een bult op je arm bijvoorbeeld zal geen lymfeklier zijn.quote:Op maandag 1 september 2008 18:27 schreef ws57 het volgende:
Kan iemand me helpen, misschien een hele domme vraag, maar hoe voel je opgezette klieren? En hoe weet je dat het niet een spier is die je voelt? En zijn opgezette klieren altijd te zien?
Ik had hier hetzelfde. Dacht eerst aan oorontsteking, toen bleek het toch en Streptokokken infectie te zijn. Keelamandelen zijn jaren geleden al verwijderd. Zit nu al 2 weken thuis en langzaamaan gaat het steeds beter. De verwachting is dat ik over een week weer de oude ben.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 16:59 schreef Hardrebel het volgende:
Ik heb momenteel een heftige keelontsteking van o.a de amandelen. Slikken gaat niet dus je valt wel snel af door alleen maar die sapjes en pap. (niet erg) Alleen die pijn bij slikken enz is echt niet normaal. Gaat echt door merg en been.Mijn spraakvermogen is zelfs al gekelderd naar een laag niveau. Heb ook nog eens er koorts bij. Word er gek van. Heb net van de huisarts een penicilline kuur gekregen. Nu hoop ik dat het snel over is. Die lympheklieren voel je echt wel hoor als ze zijn opgezet. Dikke nek en kan doorstralen naar je oren. Dikke Bobbel voel je. Wat ook leuk is om te weten is dat je Amandelen ook lymfeklieren zijn.
Zo lang? Mn leidinggevende gaf van die insinuaties dat ik deze week wellicht zelfs weer kon beginnen...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 18:34 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Ik had hier hetzelfde. Dacht eerst aan oorontsteking, toen bleek het toch en Streptokokken infectie te zijn. Keelamandelen zijn jaren geleden al verwijderd. Zit nu al 2 weken thuis en langzaamaan gaat het steeds beter. De verwachting is dat ik over een week weer de oude ben.
Als je lymfeklierkanker hebt dan weet je het wel iigquote:Op maandag 1 september 2008 18:27 schreef ws57 het volgende:
Kan iemand me helpen, misschien een hele domme vraag, maar hoe voel je opgezette klieren? En hoe weet je dat het niet een spier is die je voelt? En zijn opgezette klieren altijd te zien?
In 3 dagen tijd? Alles goed afgelopen dan?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 00:44 schreef Jamiroquai het volgende:
[..]
Als je lymfeklierkanker hebt dan weet je het wel iig
Eerst zat er een klier ter grootte van een walnoot in m'n kaak, daarna een appel, een sinasappel en binnen drie dagen een fucking grapefruit in me hals.
edit: Ja, 3 dagen ja. Grapefruit.
Jupquote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:58 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
In 3 dagen tijd? Alles goed afgelopen dan?
Kreeg er zelfs oorpijn vanquote:Op donderdag 19 februari 2009 11:01 schreef Klaproosje het volgende:
Gelukkig was het bij jou 'maar' een keelonsteking Hardrebel... Maar jouw klieren, die deden ook pijn denk ik?
bij mijn vriend zijn er toen ook echo's gemaakt en die bleek gewoon wat allergieën te hebbenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:22 schreef Klaproosje het volgende:
Toch heeft de chirurg vandaag besloten een echo te laten maken... volgende week woensdag kan ik al terecht... Een maand geleden zei hij nog dat ik me geen zorgen hoefde te maken...
Nu nog niet?
Mix van Chemo en Prednison ja.quote:Op donderdag 19 februari 2009 10:56 schreef Hardrebel het volgende:
Ik had gewoon ontstoken amandelen. De onsteking is nu vrijwel weg doormiddel van een antibiotica behandeling. Ik heb geen pfeifer gelukkig. De klieren in mijn nek zijn nu ook niet meer voelbaar..
@schwa78 en Jamiroquai. Wat voor pillen krijg je dan? Chemokuur ofzo?
Kanker is echt een erge ziekte. Erger mij ook dood aan mensen die dat als " normaal" scheldwoord gebruiken. Veel mensen in mijn omgeving al aan verloren.
En hoe is het nu?quote:Op maandag 2 maart 2009 23:03 schreef childintime het volgende:
Die klier in mijn lies doet geen pijn nee. Een dikke klier kan ook veroorzaakt worden door kattenkrabziekte ( Bartonella Henselae infectie). En na Pfeiffer kan het sowieso heel lang duren voordat een klier weer slinkt.
Ik kreeg dikke klieren (ter grootte van een grote knikker) en binnen een aantal weken was het formaat pingpongbal, nog wat later zo groot als een grote maat kippenei. Dat was dus idd niet goedMaar ik had ook zoveel andere klachten ( afvallen, extreme moeheid, nachtkoorts, lichaamsjeuk, misselijkheid als ik alleen al dacht aan alcohol, algehele slapte....) Soms voelde ik die klieren wel hoor. Doordat ze zo snel explosief groeiden (oksel) werden af en toe de zenuwbanen of bloedtoevoer in mijn linkerhand afgekneld. En soms had ik in die klieren een kloppend, beetje zeurend gevoel. Geen pijn, maar ook niet echt comfortabel, meer een irritant gevoel.
quote:
Oh ik moet hier helemaal niet lezen....... ik hoef al heel lang geen drank meer te hebben, de smaak staat ze zo tegen.. jeuk.. ja..quote:Op maandag 2 maart 2009 23:03 schreef childintime het volgende:
Die klier in mijn lies doet geen pijn nee. Een dikke klier kan ook veroorzaakt worden door kattenkrabziekte ( Bartonella Henselae infectie). En na Pfeiffer kan het sowieso heel lang duren voordat een klier weer slinkt.
Ik kreeg dikke klieren (ter grootte van een grote knikker) en binnen een aantal weken was het formaat pingpongbal, nog wat later zo groot als een grote maat kippenei. Dat was dus idd niet goedMaar ik had ook zoveel andere klachten ( afvallen, extreme moeheid, nachtkoorts, lichaamsjeuk, misselijkheid als ik alleen al dacht aan alcohol, algehele slapte....) Soms voelde ik die klieren wel hoor. Doordat ze zo snel explosief groeiden (oksel) werden af en toe de zenuwbanen of bloedtoevoer in mijn linkerhand afgekneld. En soms had ik in die klieren een kloppend, beetje zeurend gevoel. Geen pijn, maar ook niet echt comfortabel, meer een irritant gevoel.
Succes morgen. Ik snap dat je je zorgen maakt, maar bedenk dat er ziektes zijn die tegenwoordig niet ernstiger gevolgen hoeven hebben dan bv pfeiffer. Misschien zal behandelen zwaar zijn, maar het is te behandelen en daar gaat het omquote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:19 schreef Klaproosje het volgende:
[..]
Oh ik moet hier helemaal niet lezen....... ik hoef al heel lang geen drank meer te hebben, de smaak staat ze zo tegen.. jeuk.. ja..
afvallen... geen idee ben altijd al te mager geweest.. lusteloos, moeheid koppel ik maar aan de pfeiffer.
Ik wil geen hypochonder lijken, dus ga de onderzoeken afwachten.. morgenmiddag echo..
Van problemen met je lymfe wordt je sowieso doodmoe. Het is je immuunsysteem waar "iets" mee is en dat ondermijnt je hele lichaam. Gek he, dat dat zomaar ineens kan en er dan niets gevonden wordt. Die klier in mijn lies heb ik al zolang ik me kan herinneren, al lang voor ik de dikke klieren in mijn oksel kreeg. En die klier groeit niet verder, maar gaat ook niet weg (wordt niet kleiner).quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:17 schreef Mindstate het volgende:
Ik heb het ook gehad, twee jaar geleden in de zomer. Echt een behoorlijke knobbel, zo dik was hij. Heleboel onderzoeken gehad, was de hele dag supermoe en kon me nergens voor opladen, uiteindelijk verschillende dingen gehad in het ziekenhuis waaronder onderzoeken voor kanker etc, dus begon hem toch een beetje te knijpen ;o Uiteindelijk hebben ze m'n hals opengesneden en de gehele klier eruit gehaald, zit nog best een litteken van. Tijdje later de uitslag gekregen, was toch een onsteking ofzoiets, duurde alleen ngo wel een paar maanden voordat ik echt niet meer moe was, weet nog steeds niet wat het was geweest
Nee niet eens!quote:Op woensdag 8 april 2009 21:31 schreef childintime het volgende:
Ook voor jou begint het wachten......![]()
Wist je niet van het bestaan van dit topic af
Et is een cm of 2 ongeveer, lekker blauw deromheen, maar das normaal.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:17 schreef childintime het volgende:
Ja, als je al zo lang loopt te kwakkelen wordt het wel tijd dat er eens iets gebeurt....
Ik weet niet van dat wondje......Hoe groot? Bij mij zijn meteen alle klieren uit dat gebied verwijdert, dus was het litteken iets van een cm 12. Na een week gingen de hechtingen eruit en dan pas kan het goed gaan genezen.
quote:Op donderdag 9 april 2009 16:41 schreef Greys het volgende:
Doet de HA dat zelf, die klieren verwijderen uit je nek?
Dat het bloed goed is, zegt helemaal niets. Dat was bij mij ook zo. Toch had ik Hodgkin. Het was alleen nog niet zover uitgezaaid dat ook mijn bloed aangetast was.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:06 schreef belendel het volgende:
Spannend! Loop zelf nu al 3 kwart jaar rond met opgezette lymfeklieren, begon in mijn hals maar nu ook al in een oksel en beide liezenMeer dan half jaar geleden echo en bloedonderzoek gehad daar kwam niks schokkends uit, lange tijd afgewacht en nu poosje terug toch maar weer eens langs huisarts geweest.
Nu kort geleden heel uitgebreid bloedonderzoek gehad en was weer helemaal goed. Ik had een antibiotica kuur voor 2 maanden voor iets anders gekregen en nu lijken de klieren wel kleiner te worden. Wellicht toch een infectie volgens de dokter dus moet over 2 weken weer terug komen bij de HA, daarna wellicht doorgestuurd naar internist.
Ach ja, ik had al afgesproken dat ik zou bellen als ik niets hoorde, ik vind het wel best zo.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:51 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat het bloed goed is, zegt helemaal niets. Dat was bij mij ook zo. Toch had ik Hodgkin. Het was alleen nog niet zover uitgezaaid dat ook mijn bloed aangetast was.
Meestal zegt de gevoeligheid van de klieren wel iets. Mijn dikke klieren deden geen pijn. Wel het omliggende weefsel, omdat dat verdrukt werd door de enorme klieren.
@Marmar; wat raar, dat ze je iig niet even op de hoogte houdenEcht weer artsen. Zich niet kunnen verplaatsen in de belevingswereld van hun patient...... Dit schijnt een groot manco te zijn van artsen. Zelf direkt aan de bel hangen. Voor hen is het werk, voor jou je lijf en je leven.
Ssht, nog een paar uurtjes dan hoop ik dat ik eindelijk de uitslag heb.quote:Op maandag 20 april 2009 01:03 schreef childintime het volgende:
Maar ja, door deze "houding" lopen vooral Hodgkinpatienten grote kans om langdurig rond te lopen met hun klachten. Over het algemeen wordt er door de arts aangenomen dat er niets aan de hand is. hodgkin komt betrekkelijk weinig voor. Een huisarts maakt dit gemiddelt eens in zijn praktijkperiode mee. Daarom lopen veel Hodgkinpatienten erg lang door met hun klachten.
Nope, straks om 11 uur weer even bellen.quote:
Daar hoop ik een beetje op idd!quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:25 schreef belendel het volgende:
Pff wat slecht zeg, dat afwachten wordt je ook niet vrolijk vanMaar neem aan dat als het iets ernstigs was geweest je het ondertussen wel had gehoord?
Maandag naar dokter en dan dus door naar internist want geen verandering meer. Zal dan ook wel hele rits aan onderzoeken krijgen
quote:Op donderdag 23 april 2009 09:41 schreef MarMar het volgende:
ffs, bel je met de doktersassistente.. (had gister gemiste oproep van ziekenhuis, dus dacht, wie weet waarvoor dat is, maar dat was dus wat anders, anyhoe)
Heeft ze heel verhaal over stukje huid wat onderzocht is..
Ehm, sorry, maarreh, het ging om een opgestuurde lymfeklier??
*stilte*
"oh eh, ja eh, bel anders maar even terug na 11 uur, dan overleg ik even met de arts"
ffs!!
Nou, hoef je je daar iig geval geen zorgen meer over te makenquote:Op zaterdag 25 april 2009 21:03 schreef MarMar het volgende:
Niets kwaadaardigs goddank! Wel een infectie maar geen idée watvoor...
Dok is nu even met vakantie, na de vakantie weer afspraak.
And the story goes on and on and on
Die opgezette klieren kunnen heel goed nog komen van de Pfeiffer hoor! Sterker nog, het komt vaak voor bij Pfeiffer.quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:17 schreef Hampie35 het volgende:
Hallo
Ik heb een zoontje waar ze gisteren een lymfklier hebben weggehaald achter zijn oor die is nu ook opgestuurd naar patholoog. Ik krijg daar eind volgende week uitslag over en zit daar best ook wel over in. Hij loopt namelijk al jaren met problemen waar ze geen oorzaak kunnen vinden vorig jaar februari hebben ze zijn speekselklier weggehaald.En nu had hij weer een bult achter zijn oor en bleek dus lymfklier te zijn die veel afsloot waardoor hij veel pijn had. Ik ben best wel bang voor hodgkin bij hem. Ik heb dat van begin al gedacht maar hoop dat er nu eens wat duidelijkheid voor ons uitkomt. Bloed onderzoek is steeds goed geweest alleen heeft hij vorig jaar oop ziekte van pfeiffer doorgestaan. Is terecht dat ik aan hodgkins denk. Wie kan mij gerust stellen.
Groeten Hammie
Om 100% zeker kanker uit te sluiten moeten ze een biopsie doen. Maar dit gebeurd vaak alleen als er echt vermoedens zijn voor lymfklierkanker, want bijna iedereen heeft wel gezwollen lymfeklieren.quote:Op donderdag 11 juni 2009 16:30 schreef J.R. het volgende:
2 maanden geleden ondekte ik een opgezette lymfeklier in mijn hals.
Ik heb verder geen Pheiffer (of gehad) en ik ben nooit ziek / verkouden. De laatste keer kan ik mij niet eens herrinneren.
Verder voel ik me ook prima, geen symptonen, alleen moe.
Afgelopen week ben ik er mee naar de dokter gegaan (voor de zekerheid, ik heb er verder totaal geen last van).
Hij raadde mij aan bloed te laten prikken (o.a. op kattekrabziekte en lymfeklierkanker).
Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag gebeld met de assistent en zij vertelde dat de bloedwaarden (bezinking) normaal zijn (verdere uitslagen volgen a.s. maandag nog). Verder geen uitleg gekregen, omdat er een spoedgeval binnen kwam.
Nou heb ik opgezocht wat deze uitslag betekent en uit die informatie kan ik opmaken dat wanneer er een tumor actief is dit in de bloedwaarden te zien moet zijn, deze zijn dan niet normaal.
Mijn vraag is nu: Kan ik uit de uitslag dat mijn bloedwaarden normaal zijn met zekerheid opmaken dat het hier niet gaat om lymfeklierkanker, maar een andere oorzaak heeft? Of moet ik daarvoor de andere uitslagen afwachten?
Thanks!
Okay, dank je wel voor je reactie!quote:Op donderdag 11 juni 2009 16:45 schreef belendel het volgende:
[..]
Om 100% zeker kanker uit te sluiten moeten ze een biopsie doen. Maar dit gebeurd vaak alleen als er echt vermoedens zijn voor lymfklierkanker, want bijna iedereen heeft wel gezwollen lymfeklieren.
Als de uitslagen binnen zijn en je voelt je er nog niet lekker bij moet je gewoon terug gaan naar je huisarts. Dan krijg je waarschijnlijk een echo en/of doorverwijzing naar internist. Ik loop er nu ook al heel lang mee rond maar je blijft er toch mee bezig. Beter dat je gewoon uitsluitsel hebtquote:Op donderdag 11 juni 2009 17:09 schreef J.R. het volgende:
[..]
Okay, dank je wel voor je reactie!
De dokter gaat er wel vanuit dat er een oorzaak moet zijn voor de bobbel (deze zat er eerder niet en heeft een behoorlijke grote.) Ik wacht maandag de rest van de uitslagen gewoon af, en dan zie ik wel wat de dokter adviseert.
In ieder geval bedankt!
Dat was inderdaad ook mijn motivatie om langs de huisarts te gaan: Gewoon om zeker te weten dat er niks aan de hand is. In mijn geval wacht ik het nog even af.quote:Op donderdag 11 juni 2009 17:30 schreef belendel het volgende:
[..]
Als de uitslagen binnen zijn en je voelt je er nog niet lekker bij moet je gewoon terug gaan naar je huisarts. Dan krijg je waarschijnlijk een echo en/of doorverwijzing naar internist. Ik loop er nu ook al heel lang mee rond maar je blijft er toch mee bezig. Beter dat je gewoon uitsluitsel hebt![]()
Ben overigens vorige week bij internist geweest en hij heeft al mijn kliertjes gevoeld maar wil geen biopsie doen omdat ze allemaal maar heel klein zijn, enkele mm. De 18e wel een nieuwe echo van mijn nek en daarna mag ik nog een keertje langs de internist. Ben benieuwd
Thanksquote:Op donderdag 11 juni 2009 19:23 schreef J.R. het volgende:
[..]
Dat was inderdaad ook mijn motivatie om langs de huisarts te gaan: Gewoon om zeker te weten dat er niks aan de hand is. In mijn geval wacht ik het nog even af.
Ik kan me voorstellen dat je er mee bezig blijft, omdat het toch iets is wat er niet hoort te zitten.
In ieder geval succes met je echo en bij de internist!
Een late reaktie. Mijn bloedwaarden waren ook normaal. Het zegt dus niet altijd iets. Bij mij bleken er pas afwijkende cellen in de biopten te zitten. Aan de andere kant wel weer positief (destijds voor mij); bloed wordt aangemaakt in het beenmerg. Dus als je bloed goed is, is je beenmerg dat naar alle waarschijnlijkheid ook (nog).quote:Op donderdag 11 juni 2009 16:30 schreef J.R. het volgende:
2 maanden geleden ondekte ik een opgezette lymfeklier in mijn hals.
Ik heb verder geen Pheiffer (of gehad) en ik ben nooit ziek / verkouden. De laatste keer kan ik mij niet eens herrinneren.
Verder voel ik me ook prima, geen symptonen, alleen moe.
Afgelopen week ben ik er mee naar de dokter gegaan (voor de zekerheid, ik heb er verder totaal geen last van).
Hij raadde mij aan bloed te laten prikken (o.a. op kattekrabziekte en lymfeklierkanker).
Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag gebeld met de assistent en zij vertelde dat de bloedwaarden (bezinking) normaal zijn (verdere uitslagen volgen a.s. maandag nog). Verder geen uitleg gekregen, omdat er een spoedgeval binnen kwam.
Nou heb ik opgezocht wat deze uitslag betekent en uit die informatie kan ik opmaken dat wanneer er een tumor actief is dit in de bloedwaarden te zien moet zijn, deze zijn dan niet normaal.
Mijn vraag is nu: Kan ik uit de uitslag dat mijn bloedwaarden normaal zijn met zekerheid opmaken dat het hier niet gaat om lymfeklierkanker, maar een andere oorzaak heeft? Of moet ik daarvoor de andere uitslagen afwachten?
Thanks!
Jammer, ik had toch echt gehoopt dat de mogelijkheid van lymfeklierkanker uitgesloten was, na een bloedonderzoek met normale bloedwaarden. Kan ik uit je verhaal opmaken dat er ook uit de punctie niks naar voren is gekomen?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 02:14 schreef childintime het volgende:
[..]
Een late reaktie. Mijn bloedwaarden waren ook normaal. Het zegt dus niet altijd iets. Bij mij bleken er pas afwijkende cellen in de biopten te zitten. Aan de andere kant wel weer positief (destijds voor mij); bloed wordt aangemaakt in het beenmerg. Dus als je bloed goed is, is je beenmerg dat naar alle waarschijnlijkheid ook (nog).
Ze hebben bij mij geen punctie gedaan. Ik werd direkt geopereerd ( nou ja, niet meteen op dat moment natuurlijkquote:Op vrijdag 12 juni 2009 11:52 schreef J.R. het volgende:
[..]
Jammer, ik had toch echt gehoopt dat de mogelijkheid van lymfeklierkanker uitgesloten was, na een bloedonderzoek met normale bloedwaarden. Kan ik uit je verhaal opmaken dat er ook uit de punctie niks naar voren is gekomen?
Ik zal maandag de verdere uitslagen gewoon afwachten. Met een raar gevoel het weekend in.
Bedankt voor je reactie!
Jeetje, helpen zou makkelijk zijn, maar niemand kan vanachter een toetsenbord aan de hand van omschrijvingen je kunnen vertellen wat je mankeert. Als je jong bent en je hebt al (jonge) mensen in je omgeving verloren aan kanker dan word je wel angstig als je zelf iets "vaags" mankeert. Maar tegenwoordig genezen zoveel, vooral jonge mensen van kanker, wat je van bv reuma, ms, diabetes en allerlei andere ziekten niet kunt zeggen. Kanker wil dus echt niet zeggen dat je altijd doodgaat (aan de ziekte dan), dus ik denk dat als je dat een beetje kan relativeren dat je gemoedstoestand ten goede komt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:25 schreef jefm het volgende:
hier mijn verhaal:
ik ben voor de mei vakantie naar londen geweest en daar heb ik een keelontsteking opgelopen. Ik ben daar naar het ziekenhuis geweest, de artsen daar zeiden dat het niks ernstigs was en ik moest uitrusten.
Toen ik eenmaal thuis was ben ik voor de zekerheid naar de huisarts geweest en die zei ook dat het een gewone keelonsteking is. Ik heb hiervoor geen antibiotica gekregen omdat het een virus is en ze daarom dat niet geven.
Heb het rustig aan gedaan in de mei vakantie en de keelpijn leek weg te gaan. Alleen een week erna kreeg ik een raar gevoel in me keel, een soort brokgevoel. Ik ben toen weer naar de dokter geweest en die zei dat me keel waarschijnlijk nog erg geiirriteerd is en dat het vanzelf over gaat door veel te drinken en op snoepjes te zuigen. Paar dagen hierna kreeg ik opgezwollen en pijnlijke klieren in me nek. Ik was trouwens al die tijd ook zeer moe. Ik kreeg een paar dagen na de klier ook pijn aan ribben en eigenlijk meer onder de ribben. Weer naar de dokter en die zei dat ik rustiger aan moest doen omdat ik nog zwak ben en ik waarschijnlijk een spier heb verrekt. Ik heb toen ook bloed geprikt. De dag hierna ben ik van school naar huis gegaag doordat ik me niet meer kon concentreren, duizelig voelde, zwaren benen en zeer moe. Leraren zeiden dat ik er niet goed uitzag. Weer naar dokter en die had de uitslag van bloedonderzoek en alles was goed en die zei dat ik goed moest uitzieken. Ik ben toen een week thuisgebleven, pijn aan ribben werd minder maar wel last van maagzuur en nog steeds moe en brokgevoel in me keel. Toch weer naar dokter en ik heb nu een afspraak staan bij de internist. Het is nu weer 2 weken verder en ik voel me nog steeds beroerd. Brokgevoel in me keel gaat niet weg. Heb kleine witte stukjes in me slijm, last van me spieren en nog steeds moe. Ook is me urine niet goed. Het is op kweek gezet en de huisarts belde me op om te zeggen dat het niet goed is, ze kon alleen niet zeggen wat het was want dat moeten ze eerst zeker weten en nu is me urine weer op kweek gezet.
Ik heb normaal nooit iets en ga nooit naar de dokter, ik ben 17 jaar en heb normaal een druk leven. Ik hoop dat iemand hier weet wat het kan zijn en of ik me serieus druk moet maken. Ik ben nu wel erg bang, ook omdat mijn broer's vriendin 2 jaar geleden is overleden aan leukemie. HELP!
alvast bedankt voor reactie
groet jeffrey
Weet niet of je reactie serieus is: nieuwe user in combinatie met op de hoogte zijn van de plek van de milt met een beschrijving van gevoeligheid (patienten benoemen dat namelijk zelden). Maar als het echt zo is, moet je naar een dokter. Met de nadruk op moet.quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:52 schreef pietie1973 het volgende:
Hallo,
Ik heb sinds 4 maanden een behoorlijke knobbel in mijn oksel, deze is in die tijd niet gegroeid.
Ik heb nu sinds kort een gevoelige milt en wat opgezette klieren in mijn hals.
Verder geen lichamelijke klacten.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Kan verschillende oorzaken hebben, maar die moeten wel behandeld worden. Derhalve dus naar de dokter.quote:Op woensdag 15 juli 2009 20:32 schreef pietie1973 het volgende:
Mijn klacht is serieus!!
Maar waarom leg je de nadruk op moet? Waar denk je aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |