abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_18057526
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb nu al een tijdje (3-4 week, waarschijnlijk langer, bij toeval ontdekt) een opgezette lymfeklier in de hals? Niet heel groot maar nu wel voelbaar en te zien als ik mijn nek draai.
Hebben jullie ook weleens zoiets? Hoe lang tot zoiets weg gaat?
Ik heb bij toeval 4 week voor de ontdekking van de die lymfeklier een bloedonderzoek gehad. Hadden ze onregelmatigheden dan al in mijn bloed kunnen zien?
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:07:33 #2
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_18057546
Lymfeklier die opgezet is is niet erg
Sterker nog.. het is alleen maar goed (vertelde mijn huisarts mij)

Het is een natuurlijke afweer van je lichaam tegen infecties e.d. in de omgeving van je gezicht.
(koortslip, e.d.)

Gaat vanzelf weer over.
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
pi_18057582
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:07 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Lymfeklier die opgezet is is niet erg
Sterker nog.. het is alleen maar goed (vertelde mijn huisarts mij)

Het is een natuurlijke afweer van je lichaam tegen infecties e.d. in de omgeving van je gezicht.
(koortslip, e.d.)

Gaat vanzelf weer over.

Wel als hij te lang opgezet is...
Ik ben zo stom geweest om ergens te lezen dat iemand die Pfeiffer heeft gehad ( en dat heb ik pretty bad gehad, ben nu al 3 jaar uitgeput) een grotere kans heeft op de ziekte van Hodgkin (lymfeklierkanker), die in 80% van de gevallen met een opgezette klier in de hals begint
Het meeste in de leeftijdsgroep van 20-30 jaar. ...

Dus daarom vroeg ik me af hoe lang zoiets opgezet mag zijn?
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:12:28 #4
47586 DaCybrSrfr
pi_18057603
Je kan altijd je huisarts om consult vragen.
Ik dacht eerst dat ik een cyste ofzow had... bleek ook vals alarm te zijn...
(iemand vertelde me dat het cyste was iig)

Maar ik zou me er niet druk om maken hoor...
En anders voor de zekerheid toch ff langs je huisarts.
pi_18057608
Gewoon effe naar de huisarts gaan. Meestal is het gewoon een reactie op een infectie of een virus ofzo. Blijf er alleen niet te lang mee doorlopen. De kans dat het ernstig is, is niet zo groot maar dan kun je het wel beter zo snel mogelijk weten (en ik kan het weten ).

O ja, bij een bloedonderzoek controleren ze niet automatisch op Pfeiffer...
pi_18057613
Ga dan ook naar de dokter!!!
pi_18057657
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:13 schreef clowntje het volgende:
Ga dan ook naar de dokter!!!
Toen ie net vergroot was ben ik gelijk naar de dokter geweest, maar helaas heeft die dokter al eerder een wrong call gemaakt bij me. Wil dus ook van dokter veranderen maarja luiheid en de gedachte ik kom er eerst toch niet weer hebben mij ervan geweerhouden het niet te doen.

In ieder geval heeft hij er 2 seconden nagekeken en gezegd "ach infectietje, doei".

Hij heeft ook niet gezegd hoe lang ie vergroot mag zijn, hebben jullie zoiets wel eens gehad?
pi_18057662
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:12 schreef schwa78 het volgende:
Gewoon effe naar de huisarts gaan. Meestal is het gewoon een reactie op een infectie of een virus ofzo. Blijf er alleen niet te lang mee doorlopen. De kans dat het ernstig is, is niet zo groot maar dan kun je het wel beter zo snel mogelijk weten (en ik kan het weten ).

O ja, bij een bloedonderzoek controleren ze niet automatisch op Pfeiffer...
Dat laatste weet ik wel, maar ik vroeg me af of ze misschien altijd een bezinksel namen. Voor mogelijke afwijkingen e.d...
pi_18057669
ik zou allang naar de dokter zijn geweest, maar zoals anderen ookal zeiden: je lymfeklier reageert op infecties e.d. Bijvoorbeeld toen ik een keelontsteking had, was mijn lymfeklier ook opgezwollen.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:17:07 #10
47586 DaCybrSrfr
pi_18057672
"hebben jullie zoiets wel eens gehad?"

Zie hierboven...
Bij mij was ie toch wel 2 weken (zo niet langer) opgezwolle
pi_18057698
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:15 schreef vdo28 het volgende:

In ieder geval heeft hij er 2 seconden nagekeken en gezegd "ach infectietje, doei".
Maar nu ben je dus een paar weken verder en zou die infectie al weg moeten zijn. Waarschijnlijk schrijft ie je nu anti-biotica voor.
pi_18057715
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:19 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Maar nu ben je dus een paar weken verder en zou die infectie al weg moeten zijn. Waarschijnlijk schrijft ie je nu anti-biotica voor.
Terwijl dat dus geen oplossing is en ik dat spul ook nog niet eens mag hebben
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:21:21 #13
47586 DaCybrSrfr
pi_18057727
Je kan er natuurlijk zelf ook een probleem van maken.
Een dokter is nooit ver hoor... en als die van jou zo suckt... dan vraag je een andere.
pi_18057766
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:21 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Je kan er natuurlijk zelf ook een probleem van maken.
Een dokter is nooit ver hoor... en als die van jou zo suckt... dan vraag je een andere.
In know..
Tis misschien ook een vorm van hypochondrie van mij..
Maar ik heb op gezondheidsgebied al zoveel meegemaakt de afgelopen jaren dat ik nu weer zoiets had van dat heb ik weer...
Het is gewoon irritant dat ie er zit en k hoop dat ie zo snel mogelijk weg is..
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:32:15 #15
47102 Elvi
miemkwien
pi_18057871
Als je de ziekte van Hodgkin hebt, dan doen je lymfeklieren pijn als je alcohol drinkt, je hebt ontzéttende jeuk aan je benen, en je zweet heel erg 's nachts (als in: bed zeiknat).
Mijn vader heeft het ook gehad (en hij was 50) en is genezen. Er zit nu alleen nog littekenweefsel. Oja zijn bloed had veel bloedzinksel ofzo? Dat kán betekenen dat je een virus hebt.

Maarem... ziekte van Hodgkin komt nie zo vaak voor

(ff beetje offtopic: weet iemand of ziekte v Hodgkin erfelijk is?)
pi_18057922
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:32 schreef Elvi het volgende:

Volgens mij niet. Bij de erfelijke soorten van kanker moet je vooral denken aan borst- en prostaatkanker en dergelijke.

http://www.kwfkankerbestr(...)ekte_van_Hodgkin.pdf

Daar staat dat erfelijkheid geen of nauwelijks een rol speelt
pi_18057937
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:24 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Het is gewoon irritant dat ie er zit en k hoop dat ie zo snel mogelijk weg is..
Als je ziekteverschijnselen hebt die al een maand aanhouden, dan gaan die nooit vanzelf weg.

Dus hup hup, naar de dokter...
pi_18057941
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:32 schreef Elvi het volgende:
Als je de ziekte van Hodgkin hebt, dan doen je lymfeklieren pijn als je alcohol drinkt, je hebt ontzéttende jeuk aan je benen, en je zweet heel erg 's nachts (als in: bed zeiknat).
Mijn vader heeft het ook gehad (en hij was 50) en is genezen. Er zit nu alleen nog littekenweefsel. Oja zijn bloed had veel bloedzinksel ofzo? Dat kán betekenen dat je een virus hebt.

Maarem... ziekte van Hodgkin komt nie zo vaak voor

Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.

Offtopic: Antwoord op je vraag, over het algemeen wordt aangenomen dat hodgkin niet erfelijk is. Maar ik heb zelf weleens een keer een paar anamnese's tegengekomen van mensen waarbij de oma het heeft gehad, de dochter en de kleindochter. Maar goed er is weinig duidelijkheid. En daarbij als het al erfelijk is is dat echt heel minimaal.

Er is trouwens een verschil tussen hodgkin en non-hodgkin. Non Hodgkin openbaart zich vaak na het 50ste levensjaar. Hodgkin het meest tussen 20 en 30...
pi_18057960
Ik heb dat al een jaar of vijf, ik ben er mee naar 2 verschillende huisartsen geweest en er is niks met me aan de hand, zeggen ze.
pi_18057979
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:38 schreef Croupouque het volgende:
Ik heb dat al een jaar of vijf, ik ben er mee naar 2 verschillende huisartsen geweest en er is niks met me aan de hand, zeggen ze.
Ook in je hals?
Hmmzz ik vind dat toch vaag hoor, zo lang....
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:40:23 #21
47102 Elvi
miemkwien
pi_18057997
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.

Offtopic: Antwoord op je vraag, over het algemeen wordt aangenomen dat hodgkin niet erfelijk is. Maar ik heb zelf weleens een keer een paar anamnese's tegengekomen van mensen waarbij de oma het heeft gehad, de dochter en de kleindochter. Maar goed er is weinig duidelijkheid. En daarbij als het al erfelijk is is dat echt heel minimaal.

Er is trouwens een verschil tussen hodgkin en non-hodgkin. Non Hodgkin openbaart zich vaak na het 50ste levensjaar. Hodgkin het meest tussen 20 en 30...
Hij had écht Hodgkin... En onze huisarts zei dat die symptonen érg vaak voorkwamen...
  dinsdag 30 maart 2004 @ 10:41:02 #22
47102 Elvi
miemkwien
pi_18058011
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:35 schreef schwa78 het volgende:

http://www.kwfkankerbestr(...)ekte_van_Hodgkin.pdf

Daar staat dat erfelijkheid geen of nauwelijks een rol speelt
pi_18058020
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:39 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Ook in je hals?
Hmmzz ik vind dat toch vaag hoor, zo lang....
Ik heb last van een allergie, waardoor ik soms heel erg verkouden ben. Omdat mijn neus dan verstopt zit, moeten de klieren in mijn keel en hals harder werken dan normaal. Vandaar de zwelling.

Zegt de arts.
pi_18058043
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:41 schreef Elvi het volgende:

[..]

pi_18058061
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.
pi_18058194
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.
En is alles nu weer goed

May I ask?
pi_18058303
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:53 schreef vdo28 het volgende:

[..]

En is alles nu weer goed

May I ask?
Ja hoor, het gaat hartstikke goed. De behandeling zit er al een maand op en ik voel me weer prima. Vanavond voor het eerst weer sporten en zondag een week op vakantie
pi_18058321
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:58 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Ja hoor, het gaat hartstikke goed. De behandeling zit er al een maand op en ik voel me weer prima. Vanavond voor het eerst weer sporten en zondag een week op vakantie

En om welke soort kanker ging het dan?
pi_18058626
Tongkanker met uitzaaiingen naar de hals lymfeklieren. Leve de medische wetenschap

Over 2 weken krijg ik te horen of ik ook echt helemaal beter ben.
pi_18058667
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 11:13 schreef schwa78 het volgende:
Tongkanker met uitzaaiingen naar de hals lymfeklieren. Leve de medische wetenschap

Over 2 weken krijg ik te horen of ik ook echt helemaal beter ben.
We duimen voor je
pi_18060029
sterkte schwa78!

mijn ma en ik hebben er ook vaak last van, me ma was laatst bij de mondhygienst en die vertelde dat opgezette klieren in de hals ook vaak kunnen komen door mondspoelwater! dat schijnt ook erg op je klieren te werken..
pi_18060054
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 12:25 schreef rickywilliams het volgende:
sterkte schwa78!

mijn ma en ik hebben er ook vaak last van, me ma was laatst bij de mondhygienst en die vertelde dat opgezette klieren in de hals ook vaak kunnen komen door mondspoelwater! dat schijnt ook erg op je klieren te werken..
Hmmz dat gebruik ik ook wel eens...
pi_18066514
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Maar jij hebt het ook gekregen, dus al wat niet kan
pi_18128299
Update: Ff bij dokter geweest net..
Vond het vreemd dat de knobbel nog vergroot was en laat bloedonderzoek doen vanmiddag.
Volledig bloedonderzoek plus even kattekrabziekte en cytomegalovirus.
Dus we horen het wel...
pi_18132803
Dan duim ik nu ook voor jou!

Het zal heus wel meevallen, dus maak je geen zorgen...
pi_18173494
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 15:29 schreef schwa78 het volgende:
Dan duim ik nu ook voor jou!

Het zal heus wel meevallen, dus maak je geen zorgen...
Thanx, ik weet het.
Maar heb op gezondheidsgebied al zoveel gedonder de afgelopen jaren dat ik er ff zat van ben en dan heb k nu dit
pi_18179205
het kan ook gewoon een bacteriële infectie zijn. Mijn broertje heeft dit ook gehad. Die het niet gewoon opgezwollen lymfeklieren maar een heel abces op die plaats, ten grootte van ongeveer 2 vuisten. Spullen opengesneden, pus eruit laten lopen, en de bacterie op kweek gezet, maar ze zijn er nooit achter gekomen wat nou de infectie heeft veroorzaakt.

Misschien Hodgkin, maar ook sarcoïdose lijkt mij niet uitgesloten. sarcoïdose zullen ze niet ontdekken in je bloedoonderzoek, hiervoor moeten ze een thoraxfoto maken.

Maargoed, hopelijk zul je het snel weten door het bloedonderzoek.

Mag ik misschien weten wat je geslacht, ras en leeftijd is?
pi_18179454
quote:
Op zondag 4 april 2004 21:05 schreef daanharmsen het volgende:
het kan ook gewoon een bacteriële infectie zijn. Mijn broertje heeft dit ook gehad. Die het niet gewoon opgezwollen lymfeklieren maar een heel abces op die plaats, ten grootte van ongeveer 2 vuisten. Spullen opengesneden, pus eruit laten lopen, en de bacterie op kweek gezet, maar ze zijn er nooit achter gekomen wat nou de infectie heeft veroorzaakt.

Misschien Hodgkin, maar ook sarcoïdose lijkt mij niet uitgesloten. sarcoïdose zullen ze niet ontdekken in je bloedoonderzoek, hiervoor moeten ze een thoraxfoto maken.

Maargoed, hopelijk zul je het snel weten door het bloedonderzoek.

Mag ik misschien weten wat je geslacht, ras en leeftijd is?
Man,21,Jack russel
Geintje, gewoon europeaantje
Hoezo?
pi_18180658
Sarcoïdose (ziekte van Besnier-Boeck-Schaumann) is een ziekte waarbij in veel organen een abnormale ophoping van ontstekingscellen (granulomen) ontstaat.

De ziekte komt meestal voor bij Noord-Europeanen en Negroide Afrikanen. Dit klopt dus bij jouw

De ziekte komt meestal voor tussen de 20 en 40. Dit klopt ook bij jouw

Een algemeen symptoom is opgezette lymfeklieren. De meeste patienten hoeven niet behandeld te worden en genezen na een paar jaar vanzelf. De meeste patienten krijgen geen gezondheidsklachten.

http://www.merckmanual.nl(...)ectnext=1&redirect=1
voor meer info
  zondag 4 april 2004 @ 22:52:33 #40
90251 Mariechjen
www.useloos.com
pi_18182084
Ik heb een paar jaar terug (in tijd van voedselvergifeging+ nasleep) ook vaak opgezette lymfklieren gehad.
Heb dr door de doc naar laten kijken, die zei dat t nix bijzonders was. Bij paarden zijn opgezette lymfklieren een teken van een ontsteking ergens in t lichaam, denk dat voor mensen hetzelfde geldt.
pi_18188258
Ach ja het kan van alles zijn.
Van onschuldig tot niet onschuldig...
De dokter vertrouwde het iig niet helemaal dat kon je zien aan zijn gezicht.
Het bultje (de bultjes <2>) prikkelen nu ook een beetje.... (soms)
pi_18215352
Oh ja en k heb ook al een hele tijd jeuk op me buik als ik alcohol drink.
Om gek van te worden.
Maar dat had ik zeker al een tijdje voordat die bult er zat dus heeft er waarschijnlijk niet mee te maken.
Maar toch heel irritant....
pi_18223328
misschien heeft het dan met je lever te maken, want die breekt ook alcohol af
pi_18224077
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 16:25 schreef daanharmsen het volgende:
misschien heeft het dan met je lever te maken, want die breekt ook alcohol af
Ik weet, maar is het dan niet logischer dat je de jeuk meer naar rechts hebt (door het gal).
Ik heb het meer in het midden een klein beetje naar links
pi_18241657
Hmmz ik heb de eerste uitslagen binnen..
Rode bloedcellen normaal, ferritine normaal, serum ijzer normaal.
Bloed zag er "normaler" uit dan een eerder bloedonderzoek die ik in februari heb gehad.
Ik moet nog wachten op uitslagen van kattekrabziekte en cytomegalovirus.
Bult in de hals is nog steeds opgezet....
pi_18265287
Mijn zusje (14) heeft de ziekte van Hodgkin.
Ze heeft allemaal soorten tests gehad (waaronder beginnende met bloedonderzoek), punctie uit de klier etc. Pas na het operatief verwijderen van een stuk van de klier en onderzoek, samen met een beenmergpunctie werd vastgesteld dat ze dus kanker had.

Voortdurend gingen we er maar vanuit dat het wel een virusinfectie zou zijn, en de klier werd zelfs op een gegeven moment kleiner, wat ook een goed teken is. Ook voelde ze zich verder eigenlijk prima.

Gelukkig komt, zoals anderen al eerder aangaven, Hodgkin niet zoveel voor (stuk of 380 per jaar in NL, als ik het mij goed herinner?), dus je hoeft je voorlopig niet echt zorgen te maken, de kans is erg klein dat het iets ernstigs is. In ieder geval is het belangrijk dat je er snel bij bent, mocht het toch iets ernstigs zijn.
  donderdag 8 april 2004 @ 01:37:50 #47
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_18265414
Ik heb al twintig jaar of langer opgezette lymfeklieren in m'n nek. Kennelijk doordat ik allergisch voor huisstofmijt ben ofzo.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  donderdag 8 april 2004 @ 01:39:37 #48
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_18265432
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:12 schreef vdo28 het volgende:
Ik moet nog wachten op uitslagen van kattekrabziekte
Wat is dat? Ik ben vroeger wel duizend keer door de kat gekrabd en toen ik met m'n lymfeklieren probleem naar de dokter ging vroeg ze of we soms katten hadden. Verder was er totaal geen infomatie of oplossing.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
pi_18269156
quote:
De kattenkrabziekte is een aandoening die twee tot zes weken na een krab of beet van een kat ontstaat. Op de plaats van de wond ontstaat een met etter gevuld blaasje, gevolgd door een flinke, soms tot een groot pakket voerende ontsteking van de lymfklieren in de omgeving, die of weer terug gaat of tot vereittering en doorbraak leidt. Soms ontstaan koorts en een algeheel ziektegevoel. De aandoening ontstaat waarschijnlijk door een virus dat bij de krab of beet wordt overgebracht. De behandeling bestaat uit het toedienen van geneesmiddelen door een arts, meestal gedurende ongeveer twee weken.
Bron: www.gezondheidsplein.nl

Het stomme bij mij is dus dat ik nog nooit een lymfeklier vergroot heb gehad. Zelfs niet bij de ziekte van Pfeiffer. Helaas hebben mensen die de ziekte van Pfeiffer hebben gehad ook weer een vergrote kans op hodgkin.
Maar goed we zien wel wat er uit komt...
pi_18269269
quote:
Op donderdag 8 april 2004 01:24 schreef Cerberus het volgende:
Mijn zusje (14) heeft de ziekte van Hodgkin.
Ze heeft allemaal soorten tests gehad (waaronder beginnende met bloedonderzoek), punctie uit de klier etc. Pas na het operatief verwijderen van een stuk van de klier en onderzoek, samen met een beenmergpunctie werd vastgesteld dat ze dus kanker had.

Voortdurend gingen we er maar vanuit dat het wel een virusinfectie zou zijn, en de klier werd zelfs op een gegeven moment kleiner, wat ook een goed teken is. Ook voelde ze zich verder eigenlijk prima.

Gelukkig komt, zoals anderen al eerder aangaven, Hodgkin niet zoveel voor (stuk of 380 per jaar in NL, als ik het mij goed herinner?), dus je hoeft je voorlopig niet echt zorgen te maken, de kans is erg klein dat het iets ernstigs is. In ieder geval is het belangrijk dat je er snel bij bent, mocht het toch iets ernstigs zijn.
Ja inderdaad er snel bij zijn scheelt ook.
Hmmz sterkte met je zusje in ieder geval. Waar had ze de klier eigenlijk?
Mijn dokter zei dus dat het Hodgkin niet kon zijn want dan was de klier wel zo groot als een ei. Maar als ik jou verhaal lees dan hoeft dat niet zo te zijn toch??
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')