quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:07 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Lymfeklier die opgezet is is niet erg
Sterker nog.. het is alleen maar goed (vertelde mijn huisarts mij)
Het is een natuurlijke afweer van je lichaam tegen infecties e.d. in de omgeving van je gezicht.
(koortslip, e.d.)
Gaat vanzelf weer over.
Toen ie net vergroot was ben ik gelijk naar de dokter geweest, maar helaas heeft die dokter al eerder een wrong call gemaakt bij me. Wil dus ook van dokter veranderen maarja luiheid en de gedachte ik kom er eerst toch niet weer hebben mij ervan geweerhouden het niet te doen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:13 schreef clowntje het volgende:
Ga dan ook naar de dokter!!!
Dat laatste weet ik wel, maar ik vroeg me af of ze misschien altijd een bezinksel namen. Voor mogelijke afwijkingen e.d...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:12 schreef schwa78 het volgende:
Gewoon effe naar de huisarts gaan. Meestal is het gewoon een reactie op een infectie of een virus ofzo. Blijf er alleen niet te lang mee doorlopen. De kans dat het ernstig is, is niet zo groot maar dan kun je het wel beter zo snel mogelijk weten (en ik kan het weten).
O ja, bij een bloedonderzoek controleren ze niet automatisch op Pfeiffer...
Maar nu ben je dus een paar weken verder en zou die infectie al weg moeten zijn. Waarschijnlijk schrijft ie je nu anti-biotica voor.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:15 schreef vdo28 het volgende:
In ieder geval heeft hij er 2 seconden nagekeken en gezegd "ach infectietje, doei".
Terwijl dat dus geen oplossing is en ik dat spul ook nog niet eens mag hebbenquote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:19 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Maar nu ben je dus een paar weken verder en zou die infectie al weg moeten zijn. Waarschijnlijk schrijft ie je nu anti-biotica voor.
In know..quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:21 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Je kan er natuurlijk zelf ook een probleem van maken.
Een dokter is nooit ver hoor... en als die van jou zo suckt... dan vraag je een andere.
Volgens mij niet. Bij de erfelijke soorten van kanker moet je vooral denken aan borst- en prostaatkanker en dergelijke.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:32 schreef Elvi het volgende:
(ff beetje offtopic: weet iemand of ziekte v Hodgkin erfelijk is?)
Als je ziekteverschijnselen hebt die al een maand aanhouden, dan gaan die nooit vanzelf weg.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:24 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Het is gewoon irritant dat ie er zit en k hoop dat ie zo snel mogelijk weg is..
Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:32 schreef Elvi het volgende:
Als je de ziekte van Hodgkin hebt, dan doen je lymfeklieren pijn als je alcohol drinkt, je hebt ontzéttende jeuk aan je benen, en je zweet heel erg 's nachts (als in: bed zeiknat).
Mijn vader heeft het ook gehad (en hij was 50) en is genezen. Er zit nu alleen nog littekenweefsel. Oja zijn bloed had veel bloedzinksel ofzo? Dat kán betekenen dat je een virus hebt.
Maarem... ziekte van Hodgkin komt nie zo vaak voor
(ff beetje offtopic: weet iemand of ziekte v Hodgkin erfelijk is?)
Ook in je hals?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:38 schreef Croupouque het volgende:
Ik heb dat al een jaar of vijf, ik ben er mee naar 2 verschillende huisartsen geweest en er is niks met me aan de hand, zeggen ze.
Hij had écht Hodgkin... En onze huisarts zei dat die symptonen érg vaak voorkwamen...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.
Offtopic: Antwoord op je vraag, over het algemeen wordt aangenomen dat hodgkin niet erfelijk is. Maar ik heb zelf weleens een keer een paar anamnese's tegengekomen van mensen waarbij de oma het heeft gehad, de dochter en de kleindochter. Maar goed er is weinig duidelijkheid. En daarbij als het al erfelijk is is dat echt heel minimaal.
Er is trouwens een verschil tussen hodgkin en non-hodgkin. Non Hodgkin openbaart zich vaak na het 50ste levensjaar. Hodgkin het meest tussen 20 en 30...
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:35 schreef schwa78 het volgende:
http://www.kwfkankerbestr(...)ekte_van_Hodgkin.pdf
Daar staat dat erfelijkheid geen of nauwelijks een rol speelt![]()
Ik heb last van een allergie, waardoor ik soms heel erg verkouden ben. Omdat mijn neus dan verstopt zit, moeten de klieren in mijn keel en hals harder werken dan normaal. Vandaar de zwelling.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:39 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ook in je hals?
Hmmzz ik vind dat toch vaag hoor, zo lang....
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik heb "helaas" een redelijk verstand van een menselijk lichaam, wat jij noemt zijn de b-symptomen die niet altijd aanwezig hoeven te zijn. Ik vroeg me alleen af of anderen wel eens een opgezette lymfeklier hebben (in de hals) en hoe lang dan.
En is alles nu weer goedquote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.
Ja hoor, het gaat hartstikke goed. De behandeling zit er al een maand op en ik voel me weer prima. Vanavond voor het eerst weer sporten en zondag een week op vakantiequote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:53 schreef vdo28 het volgende:
[..]
En is alles nu weer goed
May I ask?
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:58 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ja hoor, het gaat hartstikke goed. De behandeling zit er al een maand op en ik voel me weer prima. Vanavond voor het eerst weer sporten en zondag een week op vakantie
We duimen voor jequote:Op dinsdag 30 maart 2004 11:13 schreef schwa78 het volgende:
Tongkanker met uitzaaiingen naar de hals lymfeklieren. Leve de medische wetenschap
Over 2 weken krijg ik te horen of ik ook echt helemaal beter ben.
Hmmz dat gebruik ik ook wel eens...quote:Op dinsdag 30 maart 2004 12:25 schreef rickywilliams het volgende:
sterkte schwa78!
mijn ma en ik hebben er ook vaak last van, me ma was laatst bij de mondhygienst en die vertelde dat opgezette klieren in de hals ook vaak kunnen komen door mondspoelwater!dat schijnt ook erg op je klieren te werken..
![]()
Maar jij hebt het ook gekregen, dus al wat niet kanquote:Op dinsdag 30 maart 2004 10:44 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Ik heb opgezette lymfeklieren gehad. Na ongeveer 2 maanden wisten ze pas wat het was (kanker), maar iedereen zei dat dat op mijn leeftijd bijna niet voorkomt, dus de TS hoeft zich echt geen zorgen te maken.
Thanx, ik weet het.quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:29 schreef schwa78 het volgende:
Dan duim ik nu ook voor jou!
Het zal heus wel meevallen, dus maak je geen zorgen...
Man,21,Jack russelquote:Op zondag 4 april 2004 21:05 schreef daanharmsen het volgende:
het kan ook gewoon een bacteriële infectie zijn. Mijn broertje heeft dit ook gehad. Die het niet gewoon opgezwollen lymfeklieren maar een heel abces op die plaats, ten grootte van ongeveer 2 vuisten. Spullen opengesneden, pus eruit laten lopen, en de bacterie op kweek gezet, maar ze zijn er nooit achter gekomen wat nou de infectie heeft veroorzaakt.
Misschien Hodgkin, maar ook sarcoïdose lijkt mij niet uitgesloten. sarcoïdose zullen ze niet ontdekken in je bloedoonderzoek, hiervoor moeten ze een thoraxfoto maken.
Maargoed, hopelijk zul je het snel weten door het bloedonderzoek.
Mag ik misschien weten wat je geslacht, ras en leeftijd is?
Ik weet, maar is het dan niet logischer dat je de jeuk meer naar rechts hebt (door het gal).quote:Op dinsdag 6 april 2004 16:25 schreef daanharmsen het volgende:
misschien heeft het dan met je lever te maken, want die breekt ook alcohol af
Wat is dat? Ik ben vroeger wel duizend keer door de kat gekrabd en toen ik met m'n lymfeklieren probleem naar de dokter ging vroeg ze of we soms katten hadden. Verder was er totaal geen infomatie of oplossing.quote:Op woensdag 7 april 2004 11:12 schreef vdo28 het volgende:
Ik moet nog wachten op uitslagen van kattekrabziekte
Bron: www.gezondheidsplein.nlquote:De kattenkrabziekte is een aandoening die twee tot zes weken na een krab of beet van een kat ontstaat. Op de plaats van de wond ontstaat een met etter gevuld blaasje, gevolgd door een flinke, soms tot een groot pakket voerende ontsteking van de lymfklieren in de omgeving, die of weer terug gaat of tot vereittering en doorbraak leidt. Soms ontstaan koorts en een algeheel ziektegevoel. De aandoening ontstaat waarschijnlijk door een virus dat bij de krab of beet wordt overgebracht. De behandeling bestaat uit het toedienen van geneesmiddelen door een arts, meestal gedurende ongeveer twee weken.
Ja inderdaad er snel bij zijn scheelt ook.quote:Op donderdag 8 april 2004 01:24 schreef Cerberus het volgende:
Mijn zusje (14) heeft de ziekte van Hodgkin.
Ze heeft allemaal soorten tests gehad (waaronder beginnende met bloedonderzoek), punctie uit de klier etc. Pas na het operatief verwijderen van een stuk van de klier en onderzoek, samen met een beenmergpunctie werd vastgesteld dat ze dus kanker had.
Voortdurend gingen we er maar vanuit dat het wel een virusinfectie zou zijn, en de klier werd zelfs op een gegeven moment kleiner, wat ook een goed teken is. Ook voelde ze zich verder eigenlijk prima.
Gelukkig komt, zoals anderen al eerder aangaven, Hodgkin niet zoveel voor (stuk of 380 per jaar in NL, als ik het mij goed herinner?), dus je hoeft je voorlopig niet echt zorgen te maken, de kans is erg klein dat het iets ernstigs is. In ieder geval is het belangrijk dat je er snel bij bent, mocht het toch iets ernstigs zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |