abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18045451
Stelling: wraakgevoel is een goede maatstraaf voor hoogte van straffen.

"Je moet het overlaten aan mensen die rationeel kunnen nadenken"

Wat is dit eigenlijk voor gelul? Waarom zou wraakgevoel niet een goede maatstraaf zijn bij zware delicten? Er zijn maar weinig mensen die een paar jaar gevangenisstraf gerechtvaardigd vinden bij moorden of verkrachtingen. En wat zijn rationele straffen? Niemand die daar eigenlijk een antwoord op kan geven. De hoogte van straffen voor zware delicten moet maar via een referendum aan het volk gevraagd worden.

Het gaat om zware delicten, geen winkeldiefstal etc
pi_18045578
Moord is moord, als je de ratio het over laat nemen dan word een moord op een klein meisje hoger bestraft dan een moord op een oude man die geen familie/vrienden heeft en bijna aan zijn einde is. Dat is onrechtvaardig, er moeten gewoon richtlijnen zijn.

Dan wordt rechter zijn gewoon natte vinger werk.
lollig
  maandag 29 maart 2004 @ 18:40:49 #3
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_18045719
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:34 schreef ub40_bboy het volgende:
Moord is moord, als je de ratio het over laat nemen dan word een moord op een klein meisje hoger bestraft dan een moord op een oude man die geen familie/vrienden heeft en bijna aan zijn einde is.
Anderzijds in het laatste geval neem je waarschijnlijk minder resterende tijd weg. Vanuit die logica beredeneerd kan je dat best verkopen. Het stelen van eenappel kent ook een andere straf dan het stelen van 10 miljoen.

IK ben groot voorstander van een strafmaat die door een volksjury bepaald wordt. Nabestaanden / slachtoffers mogen de straf bepleiten voor de jury.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_18045807
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:40 schreef Napalm het volgende:

[..]

Anderzijds in het laatste geval neem je waarschijnlijk minder resterende tijd weg. Vanuit die logica beredeneerd kan je dat best verkopen. Het stelen van eenappel kent ook een andere straf dan het stelen van 10 miljoen.

IK ben groot voorstander van een strafmaat die door een volksjury bepaald wordt. Nabestaanden / slachtoffers mogen de straf bepleiten voor de jury.
Als nabestaanden het gaan bepalen wordt het steevast doodstraf kan ik je vertellen.
lollig
pi_18045888
@stelling: Is toch logisch.. dan kan de een voor eenzelfde delict de doodstraf krijgen, terwijl een ander 3 jaar moet zitten. Doet een beetje afbreuk aan het hele principe van (ge)recht(igheid).
pi_18045977
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:34 schreef ub40_bboy het volgende:
Moord is moord, als je de ratio het over laat nemen dan word een moord op een klein meisje hoger bestraft dan een moord op een oude man die geen familie/vrienden heeft en bijna aan zijn einde is. Dat is onrechtvaardig, er moeten gewoon richtlijnen zijn.

Dan wordt rechter zijn gewoon natte vinger werk.
Ik ben het helemaal met je eens, al mogen de straffen in Nederland over het algemeen wel hoger. Wegkomen met 3 of 5 jaar voor moord is gewoon achterlijk.
pi_18046294
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:27 schreef pberends het volgende:

Wat is dit eigenlijk voor gelul? Waarom zou wraakgevoel niet een goede maatstraaf zijn bij zware delicten? Er zijn maar weinig mensen die een paar jaar gevangenisstraf gerechtvaardigd vinden bij moorden of verkrachtingen. En wat zijn rationele straffen? Niemand die daar eigenlijk een antwoord op kan geven. De hoogte van straffen voor zware delicten moet maar via een referendum aan het volk gevraagd worden.

Da's nou het waarom het rechtspraak heet, jouw idee noemt men ook wel willekeur.
pi_18046345
quote:
Op maandag 29 maart 2004 19:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Da's nou het waarom het rechtspraak heet, jouw idee noemt men ook wel willekeur.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_18061518
Ik heb ooit eens gelezen (Vraag me niet waar.. Dat ben ik vergeten.) Dat de oude wet van 'oog om oog, tand om tand' toentertijd een hele stap in de richting van een behoorlijke beschaving was.
Dat komt omdat wraakgevoelens vaak erger zijn dat het gepleegde delict.
Om een stom voorbeeld te noemen: Je buurman steelt iets van je, en je slaat hem in elkaar.. Buurman komt terug met vriendjes, en timmert jou nog erger in elkaar..
Jij haalt je familie op en pakt ze terug, etc.. nou ja, een vicieuze cirkel dus.

Daarom denk ik niet dat wraakgevoelens een goede richtlijn zijn voor de rechtspraak. Een straf moet effectief zijn, dus niet te slap maar ook niet belachelijk zwaar, want daar worden mensen mi. ook niet beter van.

Verder moeten de omstandigheden natuurlijk wel van invloed zijn op de strafmaat, of een kind om zeep helpen zwaarder bestraft moet worden dan een ouder iemand zou ik niet durven zeggen. Dat is een ingewikkelde vraag met heel veel haken en ogen.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 13:52:06 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_18061615
Wraakgevoelens denk niet dat het een goede zaak is. Maar de straffen mogen wel wat zwaarder. Naar mijn mening Drie jaar voor 11 verkrachtingen is wel wat schamel. Straffen zouden moeten worden bepaald door wat wij de burger als rechtvaardig zouden zien. Laten we daar een referendum over laten houden. Minus de wraakgevoelens.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_18061717
quote:

Voer de sharia maar in inderdaad.
lollig
pi_18065276
Ik zeg het al jaren
Diegene die ons heeft bijgebracht dat wraak geen rol mag spelen in ons strafsysteem was een wereldvreemde snuiter

Vreemd genoeg schijnt het een dogma te zijn geworden , waar iedereen ontevreden mee is , maar toch wil niemand dat het veranderd.
  woensdag 31 maart 2004 @ 13:51:34 #13
90380 sympa2004
Koenraadt ist Koenraadt
pi_18083042
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 13:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik heb ooit eens gelezen (Vraag me niet waar.. Dat ben ik vergeten.) Dat de oude wet van 'oog om oog, tand om tand' toentertijd een hele stap in de richting van een behoorlijke beschaving was.
Dat komt omdat wraakgevoelens vaak erger zijn dat het gepleegde delict.
Om een stom voorbeeld te noemen: Je buurman steelt iets van je, en je slaat hem in elkaar.. Buurman komt terug met vriendjes, en timmert jou nog erger in elkaar..
Jij haalt je familie op en pakt ze terug, etc.. nou ja, een vicieuze cirkel dus.

Daarom denk ik niet dat wraakgevoelens een goede richtlijn zijn voor de rechtspraak.
Rechtspraak zou daarom wraakgevoelens moeten afzwakken. Dat doen de huidige straffen niet, je wordt juist dubbel zo kwaad als bijv. de verkrachter van je kind gewoon een taakstraf krijgt van 90 uur.
Koenraadt De Grote, Verzen 18:6, "en aldus sprak hij en zei het voorafgaande"
pi_18106531
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 13:51 schreef sympa2004 het volgende:

[..]

Rechtspraak zou daarom wraakgevoelens moeten afzwakken. Dat doen de huidige straffen niet, je wordt juist dubbel zo kwaad als bijv. de verkrachter van je kind gewoon een taakstraf krijgt van 90 uur.
Dat is dan ook een belachelijk lichte straf..
pi_18106674
Is pberends moslim geworden?
pi_18107044
quote:

Als ik dagelijks zoumoeten gaan stemmen voor straffen van overtreders dan vrees ik dat ik steeds radicaler wordt. Voor je het weet draait de onpersoonlijke rechtspraak via een stembiljet uit op het preventieve kostenbesparende nekschot. Liever laat ik dan tijdig een rechter pas op de plaats maken al zijn die pasen me nog wel eens te klein.
salva cum reverentia
  FOK!fotograaf donderdag 1 april 2004 @ 14:00:59 #17
18921 freud
Who's John Galt?
pi_18107147
quote:
Op donderdag 1 april 2004 13:41 schreef SCH het volgende:
Is pberends moslim geworden?
Damn, dit wordt eng, ik dacht herzelfde...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')