Anderzijds in het laatste geval neem je waarschijnlijk minder resterende tijd weg. Vanuit die logica beredeneerd kan je dat best verkopen. Het stelen van eenappel kent ook een andere straf dan het stelen van 10 miljoen.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:34 schreef ub40_bboy het volgende:
Moord is moord, als je de ratio het over laat nemen dan word een moord op een klein meisje hoger bestraft dan een moord op een oude man die geen familie/vrienden heeft en bijna aan zijn einde is.
Als nabestaanden het gaan bepalen wordt het steevast doodstraf kan ik je vertellen.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:40 schreef Napalm het volgende:
[..]
Anderzijds in het laatste geval neem je waarschijnlijk minder resterende tijd weg. Vanuit die logica beredeneerd kan je dat best verkopen. Het stelen van eenappel kent ook een andere straf dan het stelen van 10 miljoen.
IK ben groot voorstander van een strafmaat die door een volksjury bepaald wordt. Nabestaanden / slachtoffers mogen de straf bepleiten voor de jury.
Ik ben het helemaal met je eens, al mogen de straffen in Nederland over het algemeen wel hoger. Wegkomen met 3 of 5 jaar voor moord is gewoon achterlijk.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:34 schreef ub40_bboy het volgende:
Moord is moord, als je de ratio het over laat nemen dan word een moord op een klein meisje hoger bestraft dan een moord op een oude man die geen familie/vrienden heeft en bijna aan zijn einde is. Dat is onrechtvaardig, er moeten gewoon richtlijnen zijn.
Dan wordt rechter zijn gewoon natte vinger werk.
Da's nou het waarom het rechtspraak heet, jouw idee noemt men ook wel willekeur.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:27 schreef pberends het volgende:
Stelling: wraakgevoel is een goede maatstraaf voor hoogte van straffen.
"Je moet het overlaten aan mensen die rationeel kunnen nadenken"
Wat is dit eigenlijk voor gelul? Waarom zou wraakgevoel niet een goede maatstraaf zijn bij zware delicten? Er zijn maar weinig mensen die een paar jaar gevangenisstraf gerechtvaardigd vinden bij moorden of verkrachtingen. En wat zijn rationele straffen? Niemand die daar eigenlijk een antwoord op kan geven. De hoogte van straffen voor zware delicten moet maar via een referendum aan het volk gevraagd worden.
Het gaat om zware delicten, geen winkeldiefstal etc
quote:Op maandag 29 maart 2004 19:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Da's nou het waarom het rechtspraak heet, jouw idee noemt men ook wel willekeur.
Voer de sharia maar in inderdaad.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:27 schreef pberends het volgende:
Wat is dit eigenlijk voor gelul? Waarom zou wraakgevoel niet een goede maatstraaf zijn bij zware delicten? Er zijn maar weinig mensen die een paar jaar gevangenisstraf gerechtvaardigd vinden bij moorden of verkrachtingen. En wat zijn rationele straffen? Niemand die daar eigenlijk een antwoord op kan geven. De hoogte van straffen voor zware delicten moet maar via een referendum aan het volk gevraagd worden.
Rechtspraak zou daarom wraakgevoelens moeten afzwakken. Dat doen de huidige straffen niet, je wordt juist dubbel zo kwaad als bijv. de verkrachter van je kind gewoon een taakstraf krijgt van 90 uur.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik heb ooit eens gelezen (Vraag me niet waar.. Dat ben ik vergeten.) Dat de oude wet van 'oog om oog, tand om tand' toentertijd een hele stap in de richting van een behoorlijke beschaving was.
Dat komt omdat wraakgevoelens vaak erger zijn dat het gepleegde delict.
Om een stom voorbeeld te noemen: Je buurman steelt iets van je, en je slaat hem in elkaar.. Buurman komt terug met vriendjes, en timmert jou nog erger in elkaar..
Jij haalt je familie op en pakt ze terug, etc.. nou ja, een vicieuze cirkel dus.
Daarom denk ik niet dat wraakgevoelens een goede richtlijn zijn voor de rechtspraak.
Dat is dan ook een belachelijk lichte straf..quote:Op woensdag 31 maart 2004 13:51 schreef sympa2004 het volgende:
[..]
Rechtspraak zou daarom wraakgevoelens moeten afzwakken. Dat doen de huidige straffen niet, je wordt juist dubbel zo kwaad als bijv. de verkrachter van je kind gewoon een taakstraf krijgt van 90 uur.
Als ik dagelijks zoumoeten gaan stemmen voor straffen van overtreders dan vrees ik dat ik steeds radicaler wordt. Voor je het weet draait de onpersoonlijke rechtspraak via een stembiljet uit op het preventieve kostenbesparende nekschot. Liever laat ik dan tijdig een rechter pas op de plaats maken al zijn die pasen me nog wel eens te klein.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:27 schreef pberends het volgende:
Damn, dit wordt eng, ik dacht herzelfde...quote:Op donderdag 1 april 2004 13:41 schreef SCH het volgende:
Is pberends moslim geworden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |