Hij zegt het zelf al "Het is mooi dat in de westerse maatschappij vrijheid van meningsuiting ook geldt voor kritiek op godsdienst. Maar kennelijk komt het niet over.". Maar dan moet je niet zeuren als je kritiek terug krijgt, voor de mensen die het niet met je eens zijn geldt de vrijheid van meningsuiting ook. Als de tegenstander in de discussie niet veel verder komt dan 'racisme' en nazi-vergelijkingen dan hoef je je daar sowieso niet echt druk over te maken, deze 'argumenten' moeten toch simpel terzijde kunnen worden geschoven.quote:Columnist Cliteur capituleert
DEN HAAG - Columnist Paul Cliteur zal omstreden onderwerpen uit de weg gaan en minder optreden in de media. Hij doet dat na 'demoniserende' kritiek van andere columnisten en officiële instanties. Ook de publicatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) over de invloed van opiniemakers op het werven voor de jihad, de islamitische heilige oorlog, heeft Cliteur aan het twijfelen gebracht of het wel verstandig is met omstreden meningen naar buiten te treden.
Hoogleraar rechtsfilosofie Cliteur, columnist in het tv-programma Buitenhof, zegt dat het moeilijk is geworden op zakelijke gronden te pleiten voor de scheiding van kerk en staat. Hij heeft de laatste tijd herhaaldelijk betoogd dat westerse waarden superieur zijn aan die van de islam. Maar dat kan haast niet meer. ''Je wordt meteen in de hoek van foutieve opvattingen geplaatst.''
Daarbij noemt hij Piet Grijs en Marcel van Dam, maar vooral is Cliteur boos over een stuk van PvdA'er Thijs Wöltgens in dagblad De Limburger. 'Voor Cliteur zijn de westerse waarden een intolerant geloof. Dat geloof roept op tot een heilige oorlog, een kruistocht of een jihad,' schreef Wöltgens zaterdag. 'Wij zijn een racistisch land aan het worden.'
''Misschien ben ik overgevoelig,'' zegt Cliteur. ''Maar hij brengt mij in verband met een ultrarechts standpunt. Ik vind dat ik mezelf netjes en gematigd uitlaat. Het is mooi dat in de westerse maatschappij vrijheid van meningsuiting ook geldt voor kritiek op godsdienst. Maar kennelijk komt het niet over. Met modder gooien is niet mijn stijl. Ik probeer te analyseren, maar dat lukt in dit land niet meer. Ik ben geen Don Quichot.''
Hij zegt niet direct bedreigd te zijn, maar noemt het klimaat bedreigend. ''Ik capituleer in zekere zin wel onder druk.''
Ook het AIVD-rapport speelt een rol. Minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken, onder wie de AIVD valt, heeft niet duidelijk de vrijheid van meningsuiting verdedigd, aldus Cliteur. ''Dat soort kritiek is kennelijk niet gewenst.'' Maar hij verwerpt wel de redenering van de AIVD dat scherpe uitspraken van columnisten en politici moslimjongeren gevoeliger maken voor rekrutering voor de jihad.
Mensen die wijzen op 'het racisme in de wereldgodsdiensten' worden 'gestigmatiseerd' door commissies als het Nationaal platform tegen racisme en discriminatie.
Cliteur: ''Er is een vergroving en stigmatisering gaande van mensen die een onwelgevallig standpunt innemen. Dat is bedenkelijk en gevaarlijk. Er is weinig geleerd van Pim Fortuyn. Het is even mooi geweest. ''
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1080024508442.html
of je wordt doorzeeft met kogels nadat de politiek het niet nodig vond om je bescherming te geven.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 13:37 schreef Kozzmic het volgende:
Als de tegenstander in de discussie niet veel verder komt dan 'racisme' en nazi-vergelijkingen dan hoef je je daar sowieso niet echt druk over te maken, deze 'argumenten' moeten toch simpel terzijde kunnen worden geschoven.
Je moet je gewoon door je kop laten schieten?quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:06 schreef Johan_de_With het volgende:
Bah, wat zwak. Je moet niet zwichten voor klimaten.
Is dat het alternatief dan? Hij is niet eens bedreigd!quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:19 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je moet je gewoon door je kop laten schieten?
Hij is niet direct bedreigd nee:quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:21 schreef kLowJow het volgende:
Is dat het alternatief dan? Hij is niet eens bedreigd!
Maar in principe legt hij zichzelf censuur op om zichzelf tegen anderen te beschermen en dat is nooit wenselijk.quote:Hij zegt niet direct bedreigd te zijn, maar noemt het klimaat bedreigend. ''Ik capituleer in zekere zin wel onder druk.''
Het is inderdaad een kwalijke zaak dat hij zich genoodzaakt ziet zichzelf (om deze reden) het zwijgen op te leggen, maar zijn beleving van "het klimaat" is natuurlijk geen (goede) maatstaf om te conlcuderen dat "de dreiging" die hij (schijnbaar?) voelde reeel was.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:23 schreef Kaalhei het volgende:
Maar in principe legt hij zichzelf censuur op om zichzelf tegen anderen te beschermen en dat is nooit wenselijk.
Tja, met zo'n lijst politici heb je geen vijanden meer nodig.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:22 schreef Tikorev het volgende:
....
Hans Janmaat ==> Aanslag, vrouw invalide
Pim Fortuyn ===> Vermoord
Ayaan Hirsi ALi ===> Bedreigd, heeft moeten onderduiken in Amerika
Geert Wilders ===> Bedreigd, wordt bewaakt
Rita Verdonk ===> Afgeschilderd als een monster, wordt bewaakt
...
Je zou Voltaire eens moeten lezen.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Tja, met zo'n lijst politici heb je geen vijanden meer nodig.
Stuk voor stuk democraten die niet zonder gevaar vrijelijk hun mening kunnen geven in tegenstelling tot hun linkse opponenten.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Tja, met zo'n lijst politici heb je geen vijanden meer nodig.
Ja, ik kan zijn inschatting niet beoordelen, omdat uitspraken over klimaten altijd wat onduidelijk zijn.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:23 schreef Kaalhei het volgende:
Maar in principe legt hij zichzelf censuur op om zichzelf tegen anderen te beschermen en dat is nooit wenselijk.
Ik zie de link Voltaire en eerder genoemde politici niet zo. Ik zie wel een link met een ander, verboden, boek.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:29 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je zou Voltaire eens moeten lezen.
Hun "linkse" opponenten worden anders ook vaak zat bedreigd hoor.]quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:31 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Stuk voor stuk democraten die niet zonder gevaar vrijelijk hun mening kunnen geven in tegenstelling tot hun linkse opponenten.
Dat er een grote potentiele dreiging uitgaat blijkt wel uit het lijstje dat hier gepost is. Cliteur heeft zijn mening op zakelijke argumenten gebaseerd en niet op sentimentele argumenten zoals sommigen uit het betreffende lijstje. Ik snap heel goed dat hij de gezondheid en veiligheid van zichzelf en zijn gezin een hogere prioriteit geeft dan het openbaar uiten van zijn mening. Maar het blijft natuurlijk misselijkmakend dat iemand voor zijn leven of veiligheid moet vrezen omdat hij een mening heeft die een gedeelte van de samenleving niet aanstaat.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:26 schreef kLowJow het volgende:
Het is inderdaad een kwalijke zaak dat hij zich genoodzaakt ziet zichzelf (om deze reden) het zwijgen op te leggen, maar zijn beleving van "het klimaat" is natuurlijk geen (goede) maatstaf om te conlcuderen dat "de dreiging" die hij (schijnbaar?) voelde reeel was.
Welke linkse politici zijn dan vermoord, hebben moeten onderduiken in een ander land of worden bewaakt?quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:32 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Hun "linkse" opponenten worden anders ook vaak zat bedreigd hoor.
Nou nee, zodra Cliteur spreekt over zaken die hem niet aanstaan vergeet hij dat hij hoogleraar is en zet hij zijn Torquemada-hoed op.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:33 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Cliteur heeft zijn mening op zakelijke argumenten gebaseerd en niet op sentimentele argumenten zoals sommigen uit het betreffende lijstje.
En dat is ook helemaal niet goed te keuren. Het is nooit goed te keuren dat mensen bedreigd worden om een mening of dat ze vermoord worden om hun mening. Heb je trouwens concrete voorbeelden van je stelling?quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:32 schreef kLowJow het volgende:
Hun "linkse" opponenten worden anders ook vaak zat bedreigd hoor.
Marijnissen is een tijdje bewaakt, Rosenmoeller geloof ik ook. (Rosenmoeller nog voor Paars II, meen ik.)quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:33 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Welke linkse politici zijn dan vermoord, hebben moeten onderduiken in een ander land of worden bewaakt?
Het lijkt erop dat onze linkse vriendjes dan toch een beetje beter bewaakt worden dan onze rechtse vrinden, aangezien het in de praktijk alleen bij die laatste tot succesvolle aanslagen lijkt te komen.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:36 schreef Johan_de_With het volgende:
Marijnissen is een tijdje bewaakt, Rosenmoeller geloof ik ook. (Rosenmoeller nog voor Paars II, meen ik.)
Meer zou ik even niet kunnen bedenken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |