abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17862891
Het schoot me vanmorgen te binnen toen ik Bach opzette, de Air uit de suite BWV 1068, en naar buiten keek. Een zonnige buurt, de muziek, eigenlijk "paste" het zo mooi.

Ze zeggen wel eens: muziek raakt de ziel. Wat gebeurt er als wij naar zulke hoogstaande muziek luisteren? Wat maakt de muziek "mooi"? Ik weet wel dat veel muziekstukken die wij als mooi betitelen mathematisch idd "kloppen", volledig zijn, maar waarom vinden we het mooi? Wat doet ons de rijkdom en de perfectie van een stuk van bijvoorbeeld Bach beseffen? Wàt raakt hij bij ons?

Is er muziek die de ziel kan raken? Komt het gevoel van extase voort uit een stukje perfectie dat de ziel herkent? Of is het "gewoon" een stuk wat "wel mooi" is?

Muziek om inspiratie op te doen, beetje het bekende werk, staat vaak wel op van die verzamel-cd's:

• Bach - Air on a G String (BWV 1068, deeltje 2 )
  • Albinoni - Adagio for organ & strings
  • Barber - Adagio for Strings

En voor 's avonds:

• Beethoven - "Monschein", Adagio Sostenuto uit Sonata quasi una fantasia

Ik ben erg benieuwd of jullie een verband zien, erkennen of ervaren hebben tussen spiritualiteit en muziek. Wel eens een moment van extase of perfectie ervaren op muziek?

En bestaat dit alleen bij klassieke muziek? Is er popmuziek waarbij dit mogelijk is? Trance?

In TRU, vanwege de spiritualiteit

[ Bericht 2% gewijzigd door ReCreative op 21-03-2004 13:21:40 ]
  •   zondag 21 maart 2004 @ 11:07:30 #2
    73940 Choices
    Woordeloze lurker
    pi_17862905
    aandacht die ziel raakt:

requiem for a dream -6 min-. een symfonie vol met passie! echt, ik ga er helemaal in op.
    pi_17862972
    Omdat het geschreven is vanuit het hart, gaat het zonder omwegen direct door naar jóuw hart

Geldt voor alles eigenlyk dat met liefde wordt gedaan
      zondag 21 maart 2004 @ 11:15:02 #4
    61910 mymoodfentje
    SHENS troll'd hard
    pi_17862973
    jazz

John coltrane - my favourite things
    "If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
    Always look at the bright side of death
    pi_17863103
    Ik heb dat vooral met hele gevoelige nummers van de Beatles op de White Album. Julia, over de overleden moeder van John. Mothers Nature's Son en Long, Long, Long....en confortably numb van Pink Floyd...maar daar word je juist heel triest van....die gebroken stem van waters is echt.....heel gebroken....
    If we can't be free, at least we can be cheap (Frank Zappa)
    pi_17863980
    Hans Zimmer + Lisa Gerrard combinaties doen het ook wel vrij goed ..
      zondag 21 maart 2004 @ 13:46:09 #7
    74310 nanalune
    Melancholische optimist..
    pi_17864032
    voor inspiratie, en hartekracht : tschaikovski violinconcert in D-Major
      zondag 21 maart 2004 @ 13:47:30 #8
    73528 Ifyafeelme
    The fox and the fresh grapes.
    pi_17864061
    Noel Zancanella - Uno Impulso
    Life's A Mess, Don't Stress
    pi_17864087
    Dinand Woesthoff - Dreamer.
    pi_17864105
    ik he b het met Politic van Coldplay, en dan vooral het laatste stuk...
      zondag 21 maart 2004 @ 13:49:57 #11
    62161 rtz1x
    Delta Fan
    pi_17864108
    Delerium - After all met Jael of Lunik enne Delerium - Fallen met Rani.
    Trieste muziek, maar erg mooi om te horen.
    De beste realitysoap in tijden: Duif! http://duif.ben-thuis.nl
    pi_17864899
    muziek zijn klanken, trillingen in de lucht die je oor binnengaan en zo een weg door je hersenen afleggen waardoor je lichaamscellen meevibreren op de luchttrillingen.. de klanken zijn voortgekomen uit een mooie ziel die voor schoonheid openstond, als die klanken als een echo uit het verleden (of heden natuurlijk) jouw ziel aanraken weet je opeens waar je ziel is, scheelt een hoop "soulsearching" zegmaar

alsof de trillingen je ziel omgeven, waardoor die even zichtbaar wordt voor je bewustzijn...

anyway, "What a wonderful world" - Louis Armstrong raakt mijn zielsnaren
    pi_17865168
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 14:31 schreef The_Shining het volgende:
    muziek zijn klanken, trillingen in de lucht die je oor binnengaan en zo een weg door je hersenen afleggen waardoor je lichaamscellen meevibreren op de luchttrillingen.. de klanken zijn voortgekomen uit een mooie ziel die voor schoonheid openstond, als die klanken als een echo uit het verleden (of heden natuurlijk) jouw ziel aanraken weet je opeens waar je ziel is, scheelt een hoop "soulsearching" zegmaar

alsof de trillingen je ziel omgeven, waardoor die even zichtbaar wordt voor je bewustzijn...
    Dat is wel een mooie omschrijving vind ik . Maar hoe werkt dat dan dat sommige mensen enorm door een stuk geraakt worden en anderen helemaal niet? Bestaat er universele muziek die iedereen raakt?
    pi_17865169
    Funk werkt meestal wel op mn bass chackra (Sly stone ,Bootsy ,etc) even als rock
    Soul als Marvin Gaye, Gladis Knight en de ballads van Rose Royce op mn hart chacra (die stem krijg ik echt kippevel van)
    Klassiek even als zweverige triphop (100th window van massive attack) en Pink Floyd werken op mn kruin chackra geloof ik.

Elk genre heeft in ieder geval zo zn eigen eigen vibes (positive vibrations - Bob Marley)
    100% Funk
    pi_17865625
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 14:43 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Dat is wel een mooie omschrijving vind ik . Maar hoe werkt dat dan dat sommige mensen enorm door een stuk geraakt worden en anderen helemaal niet? Bestaat er universele muziek die iedereen raakt?
    Er bestaat zeker Universele muziek, maar alleen voor hen die het willen "horen" ... Bach of Mozart bijvoorbeeld maar ook Lisa Gerrard, Hans Zimmer, Ofra Haza, Secret Garden, Chicane. Het is maar net met welke "oren" je ernaar luistert.
    Zelf ben ik een zeer grote muziekliefhebber met zeer brede interesses. Toch kunnen maar een aantal muziekstuken me tot diep in mijn ziel raken. Bijvoorbeeld Lacrimosa uit het Requiem van Mozart of Secret Garden met Song for Tears, Lisa Gerrard met Deniz Pregent met het nummer Gortoz A Ran, Within Temptation met Perfect Harmony, nuja ik kan zo nog wel even doorgaan....

kHeb veel in mn computer staan trouwens, en steeds op zoek naar nieuwe muziek die mij kan raken.
      zondag 21 maart 2004 @ 15:05:34 #16
    30464 Marcus977
    sodemieters
    pi_17865741
    Kristin Hersh - Your ghost
      zondag 21 maart 2004 @ 15:12:14 #17
    69147 Zzyzx
    Wie dit leest is gek.
    pi_17865927
    Radiohead heeft muziek die eerder een sfeer creeeren dan dat ze leunen op een bepaalde basslijn of melodie. Hun album Kid A staat vol met nummers die zo zijn. Vooral deze nummers zou ik aanraden:

Radiohead - Everything In It's Right Place
    Radiohead - How To Disappear Completely
    Radiohead - Where I End And You Begin
    Radiohead - Pyramid Song
    Radiohead - Like Spinning Plates

Gewoon gaan zitten, ogen dicht, en dan doen alsof je in de muziek zit. Maar ik hoop eigenlijk dat er geen vaste formule voor is. Ik kan Bach wel waarderen, maar ik zal nooit echt compleet het gevoel krijgen dat ik bij veel modernere nummers krijg. Het is gewoon een kwestie van smaak, je pense.
    pi_17865941
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:05 schreef Marcus977 het volgende:
    Kristin Hersh - Your ghost
    Jaaaaaaaahh helemaal vergeten, met die zanger van REM.

Idd een nummer dat van alles bij je losmaakt terwijl het harmonisch ontzettend eenvoudig is (ik geloof maar drie accoorden). Tekst is trouwens ook mooi .

Een prachtig voorbeeld. Eenvoudig en zo complex .
    pi_17866230
    Kolere, dat zinnetje wat jij als titel gebruikt, gebruik ik heel erg vaak.

The sins of thy beloved - "all alone" en "My love"
    Theatre Of Tragedy - "Venus", "Lorelei" en "Cassandra"....totdat ik ze echt GRIJS gedraaid had!
    Nightwish - "Wishmaster"

Klassiek vind ik ook super, maar er mist gewoon iets....het duistere, het contrast.
    Iets raakt mijn ziel pas echt als het meerdere facetten van mijn gevoel verwoordt:
    liefde, haat, wanhoop, intens verdriet, geluk...
    Het moet me ontroeren en ook weer kracht geven.
    pi_17866347
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 13:42 schreef Starfish het volgende:
    Hans Zimmer + Lisa Gerrard combinaties doen het ook wel vrij goed ..
    Inderdaad, maar ik had het ook al toen Lisa nog bij Dead Can Dance zat. Als ik haar muziek draai voel ik een soort 'herkenning'.
      zondag 21 maart 2004 @ 15:28:29 #21
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_17866369
    muse - con-science (is eenniet uitgebracht liedje, geen tekst, alleen muziek..)
    Gary Jules - Mad world

Queen - innuendo
    Queen - Who wants to life forever
    Queen - no-one but you (only the good die young)
    Queen - It's a hard life
    Queen - I'm going slightly mad (vooral vanwege de ironie van t nummer, freddie was toen nl gek aan t worden..)
    Queen - '39
    Queen - Is this the world we created?
    en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan maar vind dit nu wel ff genoeg!!
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      zondag 21 maart 2004 @ 15:29:49 #22
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_17866413
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:22 schreef ToT het volgende:
    Klassiek vind ik ook super, maar er mist gewoon iets....het duistere, het contrast.
    Iets raakt mijn ziel pas echt als het meerdere facetten van mijn gevoel verwoordt:
    probeer dan ff muse met con-science te zoeken..
    It's Time To Shine
    pi_17866572
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:12 schreef Zzyzx het volgende:
    Radiohead - Everything In It's Right Place
    Radiohead - How To Disappear Completely
    Radiohead - Where I End And You Begin
    Radiohead - Pyramid Song
    Radiohead - Like Spinning Plates
    en natuurlijk Street Spirit!
    pi_17866640
    Ohhja, RC....... je hebt een goede smaak voor muziek trouwens
    pi_17866977
    Wat d8 je van Clair de Lune en het nummer Ebb Tide met een heel orkest, dat is pas echt mooi.

En het nummer Bach - Air on a G String, vind ik ook geweldig om naar te luisteren.
    pi_17867083
    Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia
      zondag 21 maart 2004 @ 16:00:55 #27
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_17867114
    Pink Floyd ontroert me vaak wel.....
    And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
    pi_17867199
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 14:31 schreef The_Shining het volgende:

anyway, "What a wonderful world" - Louis Armstrong raakt mijn zielsnaren
    probeer dat mooie ziel gedeelte is toe te passen op muziek soorten als black metal, alhoewel er wel degelijk een zekere mate van schoonheid in zit
    Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
    pi_17867294
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:22 schreef ToT het volgende:
    ik denk dat het net zoiets is als met soulmates.. Dat je een herkenning hebt van een gevoelensrepertoire dat je deelt met verwante zielen. En zodoende ontstaan er groepen die vaak ook op andere gebieden met elkaar verwant zyn.

Goed voorbeeld is Tori Amos, één van haar eerste singles ging over de verkrachting die ze had meegemaakt, sindsdien is ze daar altyd mee geassocieerd. Veel mensen zitten tydens haar concerten te huilen hoewel haar ongeremde passie ook mensen uitzinnig kan maken : P
    pi_17867368
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:38 schreef Syl68 het volgende:
    Ohhja, RC....... je hebt een goede smaak voor muziek trouwens
    Dank je, syl . Gevarieerd vooral. Als mensen bij me thuiskomen weten ze nooit wat ze moeten verwachten, draait-ie vandaag Bach of Massive Attack of Felix of Live of Händel of Moody Blues of Adiemus?

Nog een paar van mijn favorieten:

• Händel - Largo uit Xerxes (daar zit een undeciem in, daar gaan mijn haren van overeind staan)
  • Händel - Alla hornpipe uit de Watermusic Suite 2
  • Massive (Attack) - Unfinished Sympathy
  • pi_17869829
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 15:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

probeer dan ff muse met con-science te zoeken..
    ik heb het nummer gedownload , maar er zit wel tekst in , er is juist bijna geen muziek , bedoelde je dat ipv geen tekst alleen muziek.
    of heb ik het verkeerde nummer te pakken...
    pi_17869871
    Schindler's List soundtrack.
      zondag 21 maart 2004 @ 18:34:58 #33
    69147 Zzyzx
    Wie dit leest is gek.
    pi_17870405
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 18:05 schreef Xlarge het volgende:

[..]

ik heb het nummer gedownload , maar er zit wel tekst in , er is juist bijna geen muziek , bedoelde je dat ipv geen tekst alleen muziek.
    Con-Science heeft wel degelijk lyrics (zoek ze op op www.musclemuse.com anders). De muziek is het halve liedje lang alleen maar een pianodeuntje en op het einde breekt het een beetje los. Je zult dan dus de goeie wel hebben.
    pi_17870430
    Ik ben er naar aan het luisteren.
    De piano lijkt sterk op het begin van de soundtrack van The Caveman's Valentine.....man, als er muziek is dat me ECHT raakt, is dat het wel! Helaas kan ik nergens aan die muziek komen: ik heb het besteld bij Bol.com maar het is nooit aangekomen.

Hmmm dat gitaar er doorheen heeft ook wat van Radiohead weg. Da's ook iets wat je goed kan meeslepen.
    Er zit een goede opbouw in dit nummer zeg! De laatste minuut is wel lekker, maar het raakt me allemaal NET niet.

Ook enorm meeslepend: Fath and the muse - mercyground.

Wil je iets meer dramatisch en een beetje ruig hebben: Hypocrisy - Paled empty sphere.
    (En SUPER dramatisch & ruig: het eerste nummer dat ik hier gepost heb.)
    pi_17870432
    Portishead - Roads
    I tried to sniff coke once but the icecubes got stuck up my nose
      Redactie Frontpage zondag 21 maart 2004 @ 19:21:17 #36
    3926 crew  Djeez
    Orde van de Paarsgepunte Lans
    pi_17871333
    DJ Shadow - De Stem Dit nummer is oa de tune van de Nachtsuite, en nu wordt het weer gebruiikt in een reclame. Deze gast heeft ook het nummer 'Midnight in a perfect world' gemaakt, nog zo'n goed nummer. Hij werkte ook mee met het project U.N.K.L.E., op de eerste CD hiervan staat'Rabbit in you headlights', met Thom Yorke van Radiohead. Dit is ook een nummer die je tot in je ziel weet te raken.
    Ook veel gothic muziek weet me te raken, net als Petra Berger.
    Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
    Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
      zondag 21 maart 2004 @ 19:26:50 #37
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_17871448
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 18:34 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Con-Science heeft wel degelijk lyrics (zoek ze op op www.musclemuse.com anders). De muziek is het halve liedje lang alleen maar een pianodeuntje en op het einde breekt het een beetje los. Je zult dan dus de goeie wel hebben.
    ik bedoelde dat er niet een heel verhaal aan tekst in zit. die 8 regels zijn eigenlijk geen tekst..
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 18:05 schreef Xlarge het volgende:

[..]

je hebt wel de goede (denk ik) die 8 regels zijn geen "echte" lyrics vind ik..
    -edit- een toevoeging (alleen bekend bij #truthers)
    Barbamama - Summerdays

[ Bericht 17% gewijzigd door qu63 op 21-03-2004 21:11:19 (toevoeging) ]
    It's Time To Shine
    pi_17871692
    Ofra Haza - My Aching Heart
    ERA - Don't you forget
    Fauré - Cantique de Jean Racine
    DJ Tiesto - Magik Journey
    Enigma - By the Moon
    Edenbridge - Forever shine on
    Enigma - Smell of Desire
    Sailor Moon - Violin and Piano Duet
    Lord of the rings (2 Towers) - Evenstar
    Chris de Burgh - Forever more
    Barbamama - Summerdays
    Secret Garden - Song from a secret garden (nummers van secret garden speel ik regelmatig op mn viool mee)

Maar goed, ik kan wat dat betreft nog uren en uren over muziek babbelen, het is een grote passie. Ik kan zelfs zeggen dat ik de muziek in mijn leven absoluut niet kan missen. There's no life without my music.
      zondag 21 maart 2004 @ 21:19:44 #39
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_17874373
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 19:38 schreef Syl68 het volgende:
    Maar goed, ik kan wat dat betreft nog uren en uren over muziek babbelen, het is een grote passie. Ik kan zelfs zeggen dat ik de muziek in mijn leven absoluut niet kan missen. There's no life without my music.
    * qu63 mee eens is
    It's Time To Shine
      zondag 21 maart 2004 @ 22:23:37 #40
    69147 Zzyzx
    Wie dit leest is gek.
    pi_17876078
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 19:26 schreef qu63 het volgende:
    je hebt wel de goede (denk ik) die 8 regels zijn geen "echte" lyrics vind ik..
    Nonsens. Je moet er zelf een betekenis in zoeken. Lyric is lyric.

Wat me persoonlijk nogal teleurstelt is dat de liedjes in deze topic allemaal een beetje non-pop zijn. De top40-muziek waar iedereen mee wordt doodgegooid is vrijwel nooit in staat om te ontroeren. Dit betekent dat mensen er niet veel mee in contact komen. Zonde.
    pi_17877878
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 19:38 schreef Syl68 het volgende:
    Ofra Haza - My Aching Heart
    ERA - Don't you forget
    Fauré - Cantique de Jean Racine
    DJ Tiesto - Magik Journey
    Enigma - By the Moon
    Edenbridge - Forever shine on
    Enigma - Smell of Desire
    Sailor Moon - Violin and Piano Duet
    Lord of the rings (2 Towers) - Evenstar
    Chris de Burgh - Forever more
    Barbamama - Summerdays
    Secret Garden - Song from a secret garden (nummers van secret garden speel ik regelmatig op mn viool mee)

Dan zul je het Requiem van Preisner, met name het Lacrimosa, ook heel mooi vinden
    pi_17878247
    -edit MUUS- Onzin is de andere kant op. .

[ Bericht 83% gewijzigd door MUUS op 21-03-2004 23:41:29 ]
    Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
    pi_17881128
    Hoe kan popmuziek je ziel nou in godsnaam raken?

Het is gewoon muziek waar je lekker op kunt dansen.
    Slechts af en toe zit er een nummer tussen die wel wat heeft, maar dat is meestal omdat de tekst herkenbaar voor jou is, of omdat je de achtergrond weet van de zanger(es) of zo.
    Okee af en toe zit er wel een lekker nummer tussen die sommigen misschien wel zou kunnen ontroeren, maar bij mij gebeurt dat zelden, vaak vooral juist omdat het een tranentrekker voor de grote meute MOET zijn. (Denk maar eens aan Coldplay enzo)

Nee, buiten de Top 40 om heb je echt muziek waar iemand zijn hart en ziel in gestoken heeft, zodat het jouw hart en ziel kan raken. Een gevoelige viooltoon PRECIES op het juiste moment als contrast na wat lompe gitaren, of lompe gitaren en een wanhopig klinkende piano door elkaar heen nadat ze eerst om en om gegaan zijn. Een lage, brute en tegelijk wanhopige en verscheurde mannenstem, afgewisseld door werkelijk een engel-achtige vrouwelijke stem, soms meertonig.

Of juist zoiets simpels als 1 mannenstem, ondersteund door alleen maar een gitaar en wat zachte kleine achtergrondgeluidjes. Hij zingt over hoe zijn liefde hem bruut gedumpt heeft zonder ook maar naar hem om te kijken. Zonder te denken wat dat met hem doet, ze liet hem maar gewoon sterven (emotioneel gezien). Ze moet de roos die ze heeft achtergelaten maar weer meenemen. Hij kijkt terug op hoe ze vroeger waren: de dingen die ze samen zouden gaan doen. Doordat zij hem zo harteloos aan de kant heeft geschoven, is hij nu verdwaald in de mist. Helemaal kapotgeslagen, gedeukt, gebarsten....zijn ziel is vernietigd en er is niets meer van over behalve een schelpje vol zand. Hij wil weer een MAN zijn, en geen schelpje met zand! ( Gossamer - Shell full of sand)

Of natuurlijk Within Temptation - Our farewell. Vooral als het op een gegeven moment tweetonig wordt.
    pi_17881250
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 18:34 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

dan had ik idd het juiste nummer, was wel een goed nummer , maar ik had niet dat het me echt raakte, maar da's een kwestie van verschil in smaak natuurlijk...
      maandag 22 maart 2004 @ 09:31:27 #45
    75447 sir_Tachyon
    46 and 2 Just Ahead of Me
    pi_17881608
    "Third Eye - Tool" (cd AEnima). Een nummer van ongeveer 13 minuten. Raak ik helemaal door trance. En ook "H. - Tool" . Op een bepaald stuk schieten de tranen gewoon in mijn ogen. Ik krijg van veel muziek wel de kippenvel. Oe oe oe en van de intro van "Weak and Powerless" van A Perfect Circle. Dan wil al mijn energie uit mijn lichaam.

Tja alles is energie. Energie bestaat uit trillingen. En wat is Muziek?? Heeel veel trillingen (No shit, Sherlock). Dus tis eigenlijk heel logisch dat muziek je ziel raakt (aan gebrek van andere benamingen/verklaringen). Een resonerende ziel !! SWEEEET
    "The boy blesses whispers into words,
    in the painted valleys they await rain"
    pi_17881637
    quote:
    Op zondag 21 maart 2004 23:28 schreef iteejer het volgende:

[..]

Dan zul je het Requiem van Preisner, met name het Lacrimosa, ook heel mooi vinden
    Dat zal ik eens even gaan beluisteren............. thnks voor de tip !!
    pi_17882565
    OEH!!!!!!!!! Was ik bijna de mooiste nog vergeten: Schakal, van de band Lacromisa!

MAAAAAAAAAN!!! Dat nummer sleept me echt helemaal mee!
    Je moet wel van een licht valse duitse stem houden overigens. Maar juist dat licht valse maakt het extra gevoelig en dramatisch.
      maandag 22 maart 2004 @ 13:25:45 #48
    71383 tijgermans
    There's more.
    pi_17885937
    Queen-Innuendo
    Queen-Those are the days of our lives
    Queen-Motherlove
    Queen-Save me

Muse-Citizen Erased
    Muse-Showbizz
    Muse-Butterflies And Hurricanes
    pi_17886221
    Bijna alles van Matthew Good, vooral de nummers als "Weapon", "advertising on police cars", "Running away" en "I, The throw away"
      Redactie Frontpage maandag 22 maart 2004 @ 19:09:48 #50
    3926 crew  Djeez
    Orde van de Paarsgepunte Lans
    pi_17894252
    Heeft iemand 'Sadness' van Enigma al genoemd ?
    Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
    Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')