bronquote:Ze trok van het ene naar het andere blijf-van-mijn-lijfhuis, bang als ze was dat haar man haar opnieuw zou mishandelen. Haar drie kinderen moedigden hun moeder, de 32-jarige Turkse Gül, aan om steeds weer te verhuizen. Proberen om ergens anders in Nederland een bestaan op te bouwen, zorgeloos en zonder bedreigingen. Maar diep in haar hart wist Gül dat haar man zijn zoektocht naar haar nooit zou staken. Zij moest en zou sterven.
Onophoudelijk informeerde hij via zijn netwerk naar haar onderduikadres(sen). Afgelopen vrijdag had hij 'beet'. Voor de deur van het blijfhuis in Koog aan de Zaan, waar ze net twee weken woonde, werd Gül midden op straat doodgeschoten. Vermoord door haar eigen man (37), die zich kort na zijn koelbloedige daad bij de politie meldde.
'Leven zonder hun vrouw bestaat niet in hun wereld'
De Federatie Opvang, de branche-instelling voor vrouwenopvang, luidt opnieuw de noodklok. "Dit is de derde vrouw in tien maanden tijd die is vermoord. Zelfs in een blijfvan-mijn-lijfhuis ben je niet meer veilig. Dit moet een halt worden toegeroepen", vindt woordvoerder Johan Gortworst.
José van den Hurk, directeur van het blijfhuis in Koog aan de Zaan: "De vrouwen zijn geëvacueerd, ze verblijven momenteel in hotels. Van daaruit gaan we opvang elders in het land voor ze zoeken. We zitten hier met tien vrouwen en twintig kinderen. Je begrijpt dat de angst hier enorm is. We hebben gistermiddag een herdenkingsplechtigheid gehouden in een zaaltje. Er werd wierook gebrand, sommigen hadden tekeningen gemaakt, anderen wat woorden op een briefje gekrabbeld en we hebben gezongen. Het was heel heftig en emotioneel", vertelt Van den Hurk.
Zowel Van den Hurk als de Federatie Opvang gaan ervan uit dat er eerwraak in het spel was, alhoewel de politie Zaanstreek-Waterland dat niet wil bevestigen. "Eerwraak is een afschuwelijk fenomeen", zegt Van den Hurk.
Dezelfde angsten
Ze vervolgt: "Een aantal Turkse vrouwen uit 'mijn' huis kampt met dezelfde angsten als Gül. Ook zij voelen zich vrouwen van de dag. Ieder moment kan het ook voor hen afgelopen zijn, als hun man hen opwacht."
'Woorden zijn waarheid geworden' zette het personeel heel emotioneel in het overlijdensbericht. "Afschuwelijk, maar waar", vertelt Van den Hurk. "Ze zei altijd: 'Ik kan wel blijven vluchten, maar tot wanneer dan? Hij vindt me toch'. Ze voelde zich loslopend wild. Nou, hij heeft haar gevonden, neergeschoten en zich toen meteen bij de politie gemeld. Toen zat zijn missie erop, begrijp je? Het maakte voor hem toch niets meer uit. Zijn vrouw moest dood. Alleen al de gedachte dat die mannen verder moeten leven zonder hun vrouw! Dat bestaat niet in hun wereld. Dus lossen ze het op deze manier op. Vreselijk! Het is gewoon heel erg dat je in een blijfhuis nóg niet veilig bent."
Johan Gortworst van Federatie Opvang: "Wij willen dat de regering bekijkt hoe we de bewoonsters van deze huizen kunnen onderbrengen op volstrekt geheime onderduikadressen. Wat mij betreft compleet met camera's en al. Ja, dan wordt het een soort van quarantaine, maar kennelijk kan het niet anders. Wat moet je anders? De man van Gül heeft alles in het werk gesteld om haar verblijfplaats te vinden. Hij heeft staan posten, stuurde mensen uit z'n eigen netwerk er op uit, ging met haar foto naar koffiehuizen en vroeg daar of iemand haar herkende, noem maar op! Daarom, er moet op zeer korte termijn samenwerking ontstaan tussen de opvanghuizen, politie en justitie."
Incident
Hoe gehaaid de eerwraakzuchtige mannen kunnen zijn, blijkt wel uit het verhaal van Maria van Eersel, directeur van de Vrouwenopvang Den Bosch. Tien maanden geleden werd een cliënte van die zorginstelling vermoord. "Haar man kreeg na rond bellen van één instantie haar adresgegevens door. Toen was het raak. Wij hebben na dat incident een maand lang een bewakingsdienst ingehuurd voor de nacht en de avonden. Dat hebben we geleidelijk afgebouwd. Kijk, 100% veiligheid is natuurlijk nooit te garanderen. Maar aan de andere kant moet je de vrouwen tegenwoordig ongeveer een compleet nieuwe identiteit geven voordat ze weer enigszins veilig over straat kunnen. Maar of we met z'n allen zover moeten gaan...?"
Idd, dat is ook zo krom. En dan zo gemakkelijk aan de adresgegevens komen.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:00 schreef ShaoliN het volgende:
Als het duidelijk is dat die man niet ophoud met zoeken totdat ze dood is, heb je dan niet voldoende redenen om zo iemand preventief achter slot en grendel te zetten? Ik begrijp dit soort gevallen echt niet.
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:01 schreef mixologist het volgende:
maar goed in de turkse cultuur is het extreem maar in onze eigen cultuur komt het ook vaak voor. Ik vind het een goed idee om alle vrouwen die willen wegvluchten van hun man te beschermen en eventueel een andere identiteit te geven.
Snap iik dus ook niet. Maar er moet eerst wat gebeuren wil de politie iets kunnen doen.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:00 schreef ShaoliN het volgende:
Als het duidelijk is dat die man niet ophoud met zoeken totdat ze dood is, heb je dan niet voldoende redenen om zo iemand preventief achter slot en grendel te zetten? Ik begrijp dit soort gevallen echt niet.
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Snap ik dus ook niet. Maar er moet eerst wat gebeuren wil de politie iets kunnen doen.
Dat eerste hoeft ook weer nietquote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:01 schreef mixologist het volgende:
Als ze nu eerwraak bestraffen met het verplicht opeten van een voor moslims onrein dier (varken) + een fikse gevangenis straf dan zijn we ook van dat probleem af.
En blijkbaar is men dus al 3x in het afgelopen jaar te laat geweest. En zoals schatje ook al zegt, hoe komen ze ingodsnaam aan de adresgegevens van een onderduik adres?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Snap iik dus ook niet. Maar er moet eerst wat gebeuren wil de politie iets kunnen doen.
ja, maar volgens mij schakelt zo'n man dan gewoon familieleden in...quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:00 schreef ShaoliN het volgende:
ALs vaststaande schuld het enige noodzakelijke argument voor de doodstraf zou zijn, zou je gelijk hebbenquote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:08 schreef realist_ik het volgende:
de schuld staat in zulke gevallen vast, dus imho moet de doodstraf een optie zijn.
Dat soort mensen moeten ze maar terug naar hun eigen land schoppen... Laten ze daar elkaar maar vermoorden om zoiets onbenulligs als eerwraak want je praat wel over een mensenleven wat je om die reden beeindigt. Niets is meer waard dan een mensenleven. Ik heb meedelijden met die kinderen....quote:Gisteren ook iemand in NOVA die pleitte voor een nieuwe identiteit van het slachtoffer of desnoods de persoon in het buitenland onderbrengen. Schandalig als dat echt zou moeten gebeuren. De vraag is dus hoe we dit soort zaken gaan voorkomen. Ik dacht zelf aan eerwraak apart op te nemen in het strafrecht voor een zwaardere straf. Of dat de rechter op z'n minst rekening houdt met de culturele opvattingen zoals dus eerwraak. Volgens mij is dat nu namelijk niet het geval.
Wat vinden jullie??
geen gebash svp
Er is toch een anti-stalking wet? Bedreiging is ook strafbaar. De politie mag best wat meer van zich laten horen op dit gebied (en niet alleen bij gevallen van eerwraak).quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:08 schreef realist_ik het volgende:
[..]
je kan ze moeilijk allemaal preventief vastzetten.
Nou, hij heeft wel een punt.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:06 schreef schatje het volgende:
[..]
Dat eerste hoeft ook weer niet.
belangrijk dan, voorkomt dat iets, straffen achteraf is weinig nuttig.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 11:58 schreef schatje het volgende:
De vraag is dus hoe we dit soort zaken gaan voorkomen. Ik dacht zelf aan eerwraak apart op te nemen in het strafrecht voor een zwaardere straf. Of dat de rechter op z'n minst rekening houdt met de culturele opvattingen zoals dus eerwraak. Volgens mij is dat nu namelijk niet het geval.
Psies, er moeten m.i. ook maatregelen komen vanuit de Turkse gemeenschappen zelf, en van regeringswege. Deze kwesties moeten van alle kanten bestreden worden. De vrouwen voorzien van een nieuwe identiteit is noodzakelijk, maar tevens dweilen met de kraan open.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:13 schreef CeeJee het volgende:
Zelfs met levenslang of de doodstraf zullen denk ik nog steeds de daders met geheven hoofd het politiebureau binnenlopen en melden dat ze de eer gered hebben. Alleen collectief straffen zou hier denk ik werken, de druk de misdrijf te plegen komt uit de groep rond de dader. Laat die groep dan de straf dan ook maar delen als ze een iemand naar voren schuiven om namens hen te moorden.
Hij heeft geen punt.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:16 schreef Gabberhead het volgende:
[..]
Nou, hij heeft wel een punt.
...quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:20 schreef Careca het volgende:
Eerwraak moet kunnen. Sterker nog: laten we het ook toepassen...
Oog om oog, tand om tand lijkt wel het enige wat sommige culturen begrijpen. Is goed, bega jij een overtreding van de Nederlandse wet? Prima, dan flikker jij de bak in en de rest van je familie gaat terug naar waar het ooit vandaan kwam. Heel lullig misschien maar zo dwing je mensen in een hoekje. Dat doen ze bij ons ook want ze doen en laten precies wat ze zelf willen. De maat is vol nu. Het is te gek voor woorden hoe andere culturen weer andere culturen onleefbaar maken....
ja, helaas is dit geen bestaande optie.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:13 schreef CeeJee het volgende:
Zelfs met levenslang of de doodstraf zullen denk ik nog steeds de daders met geheven hoofd het politiebureau binnenlopen en melden dat ze de eer gered hebben. Alleen collectief straffen zou hier denk ik werken, de druk de misdrijf te plegen komt uit de groep rond de dader. Laat die groep dan de straf dan ook maar delen als ze een iemand naar voren schuiven om namens hen te moorden.
Hè ja... jouw vader rijdt te hard en jij raakt je rijbewijs krijgt. Je broer verkracht een meisje en jullie hele gezin gaat de gevangenis in.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:20 schreef Careca het volgende:
bega jij een overtreding van de Nederlandse wet? Prima, dan flikker jij de bak in en de rest van je familie gaat terug naar waar het ooit vandaan kwam
dus het slachtoffer het land uit zetten en de potentiële moordenaars onderdak bieden?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:25 schreef Castor het volgende:
Ik vrees dat strenger straffen geen enkele invloed zal hebben op de toekomstige daders. Het gaat ze slechts om een ding, het doden van hun (vroegere) vrouw en het hiermee "redden" van de eer. Ik denk dat een nieuwe identiteit en eventueel een verhuizing naar het buitenland, de enige oplossing is die voor de vrouw een (mogelijke) toekomst bied.
Het is natuurlijk beter het slachtoffer in Nederland te houden en nadat ze eenmaal vermoord is de dader zeer zwaar te straffen.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:27 schreef realist_ik het volgende:
[..]
dus het slachtoffer het land uit zetten en de potentiële moordenaars onderdak bieden?
Daarom pleit ik eerder om het een verzwarende omstandigheid te maken.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:26 schreef milagro het volgende:
Wat zo tragisch is dat de hele f*cking familie achter die vent staat en in dit geval de vrouw een importbruid was en helemaal alleen hier, al vraag ik me af of haar familie haar gesteund zou hebben
De meeste moeders sturen hun dochter net zo hard naar hun schoonzoon, want wat zal de omgeving zeggen?..
Stond ook een "aardig" artikel in het NRC, op het punt staande te scheiden Marokkaanse en Turkse vrouwen en hun angst voor hun ex, en het niet meer welkom zijn bij hun eigen vaders en moeders, omdat ze de familie ten schande gebracht hebben.
Hoe wil je dergelijke excessen uitbannen als een man zich gesteund weet door zijn directe omgeving?
Vermoord je ex je niet dan doet je vader of je broer of een neef het wel.
Een vrouwenleven is NIETS waard.
En dan te bedenken dat er ooit voorgesteld is om eerwraak een verzachtende omstandigheid te maken, omdat "dat nu eenmaal de cultuur is en die mensen van jongsaf geleerd hebben dat je als man tot zo'n daad verplicht bent".
Ik vraag me af of die behaalde eer teniet gedaan kan worden met 3 maal daags 2 uurs behandeling met een honkbalknuppel, anaalquote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:16 schreef Gabberhead het volgende:
[..]
Nou, hij heeft wel een punt.
Bij eerwraak zal het de dader worst (no pun intended) wezen of hij de gevangenis in moet. Zodra hij vrij komt, kan hij eervol verder leven. Het is voor zo iemand pas een straf zodra je zijn eer weer schendt.
Dat meen je niet!? Ben blij dat dat voorstel het nooit heeft gehaald.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:26 schreef milagro het volgende:
[-knip-]
En dan te bedenken dat er ooit voorgesteld is om eerwraak een verzachtende omstandigheid te maken, omdat "dat nu eenmaal de cultuur is en die mensen van jongsaf geleerd hebben dat je als man tot zo'n daad verplicht bent".
Ik zou ervoor pleiten om vrouwen die vluchten voor eerwraak ergens anders in Nederland zelfstandig onder te brengen, desnoods met andere naam.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:46 schreef Castor het volgende:
[..]
Het is natuurlijk beter het slachtoffer in Nederland te houden en nadat ze eenmaal vermoord is de dader zeer zwaar te straffen.![]()
Nee, de potentiële moordenaars aanpakken. Er is toch niet voor niks een anti-stalking wet aangenomen? Wat mij betreft wordt die nog even aangescherpt in geval van dreigende eerwraak.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:27 schreef realist_ik het volgende:
[..]
dus het slachtoffer het land uit zetten en de potentiële moordenaars onderdak bieden?
Hoewel dat niet tot een verzachtende omstandigheid mag worden, IS het natuurlijk wel gewoon een feit dat die mensen niet beter weten.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:26 schreef milagro het volgende:
Alsof die daarvan onder de indruk zullen zijn.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:51 schreef Verbal het volgende:
Bijzonder stevige waarschuwing richting rest van (schoon-)familie.
Waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:54 schreef Lithion het volgende:
[..]
Alsof die daarvan onder de indruk zullen zijn.
Jaa!quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:55 schreef Verbal het volgende:
Waarschijnlijk niet.
Preventief doodschieten dan maar.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat gegarandeerd wel zoden aan de dijk zal zetten. Preventief uitzetten of neerknallen vind ik geen optie. Is tegen de mensenrechten enzo. Als de mensen die daar meteen om beginnen te gillen hun energie nou es zouden richten op het bedenken van praktische oplossingen. Anyone? Een insider misschien? Heeft iemand op Fok! ervaring met dit soort zaken?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:58 schreef Lithion het volgende:
[..]
Jaa!
Maar serieus, met halfzachte maatregelen tref je hen totaal niet. Zij hebben er notabene bewust jarenlange celstraf voor over om maar die klote-eer te redden, dan ben je echt niet onder de indruk van een ferme 'foei!'
dus... niks aan te doen?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:06 schreef Dutch_Courage het volgende:
Je zou zeggen zwaarder straffen maar dat heeft geen enkele zin. Eerwraak is nou eenmaal eerwraak.
probleem is dat het niet illegaal is om je vrouw op te zoeken.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:00 schreef ShaoliN het volgende:
Ahja, als iemand een pistool op je richt moet je inderdaad gewoon blijven staan ja. Of nee, beter nog, je oogkas tegen de loop aandrukken. Dat zal em leren!quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:19 schreef skunkator het volgende:
Het is totaal onlogisch. Als die vrouw gewoon een normaal bestaan had proberen te leiden was ze m.i. nergens bang voor hoeven zijn, maar juist omdat ze vluchtte en haar ex-man ontweek maakte ze hem agressief zodat dit uiteindelijk heeft geleid tot de dood van de vrouw in kwestie
Wel, strenger optreden tegen stalkgedrag van die mannen. Desnoods neem je er een wet voor aan (oh nee, dan gaat half Nederland huilen over privacy en inperking van vrijheden). Je moet het proberen te voorkomen. Een straf zal de dader echt niet afschrikken, dat neemt hij op de koop toe.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:10 schreef realist_ik het volgende:
[..]
dus... niks aan te doen?
Wel als je een contact- of toenaderingsverbod hebt.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:22 schreef sp3c het volgende:
probleem is dat het niet illegaal is om je vrouw op te zoeken.
maar dit is geen stalkgedragquote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:22 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Wel, strenger optreden tegen stalkgedrag van die mannen. Desnoods neem je er een wet voor aan (oh nee, dan gaat half Nederland huilen over privacy en inperking van vrijheden). Je moet het proberen te voorkomen. Een straf zal de dader echt niet afschrikken, dat neemt hij op de koop toe.
Als ze had geprobeerd gewoon door te gaan met haar leven nadat ze bij haar man weg was gegaan hadden we haar 6 maanden geleden al kunnen begraven.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:19 schreef skunkator het volgende:
Het is totaal onlogisch. Als die vrouw gewoon een normaal bestaan had proberen te leiden was ze m.i. nergens bang voor hoeven zijn, maar juist omdat ze vluchtte en haar ex-man ontweek maakte ze hem agressief zodat dit uiteindelijk heeft geleid tot de dood van de vrouw in kwestie
Die vrouwen moeten gewoon hun mannetje staan vind ik
dan nogquote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:23 schreef Lithion het volgende:
[..]
Wel als je een contact- of toenaderingsverbod hebt.
Dat is wel zo, maar het ging erom dat je zei dat haar opzoeken an sich niet strafbaar zou zijn, maar dat kan dus wel.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:25 schreef sp3c het volgende:
zodra hij er in de buurt komt (en dus de strafbare feiten pleegt) schiet hij dr overhoop
mjah ok maar je kunt er niet mee voorkomen dat hij dr opzoekt ... pas als hij dat gedaan heeft kun je hem straffen maar dan is die vrouw al dood.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:52 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat is wel zo, maar het ging erom dat je zei dat haar opzoeken an sich niet strafbaar zou zijn, maar dat kan dus wel.
Ik heb het ook niet over een ferme 'foei!'quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:58 schreef Lithion het volgende:
dan ben je echt niet onder de indruk van een ferme 'foei!'
Stevig aanpakken. Politie-inval, paar dagen vastzetten. Schrik aanjagen.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:58 schreef Castor het volgende:
Waar heb je het wel over dan?
Maar denk je serieus dat dat het gewenste effect heeft terwijl ze met die moorden gewoon willens en wetens jarenlange celstraffen riskeren? Ik denk dat ze daar niet van onder de indruk gaan zijn en het juist eerder koren op de molen is van de mensen die zich af willen keren van de Nederlandse samenleving en zich keren tegen de overheid.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 19:53 schreef Verbal het volgende:
Stevig aanpakken. Politie-inval, paar dagen vastzetten. Schrik aanjagen.
Is dat wel zo?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:01 schreef Lithion het volgende:
Maar denk je serieus dat dat het gewenste effect heeft terwijl ze met die moorden gewoon willens en wetens jarenlange celstraffen riskeren?
Bedreigingquote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:01 schreef Lithion het volgende:
En sowieso, op welke gronden zouden die mensen (die familieleden dus) aangehouden moeten worden?
Wat dan, Lithion? Wat dan?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:01 schreef Lithion het volgende:
[..]
Maar denk je serieus dat dat het gewenste effect heeft terwijl ze met die moorden gewoon willens en wetens jarenlange celstraffen riskeren?
Als de situatie is zoals in dit artikel gesteld, zou het volgens mij niet uitmaken watvoor straf er tegenover zou staan.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 11:58 schreef schatje het volgende:
De vraag is dus hoe we dit soort zaken gaan voorkomen. Ik dacht zelf aan eerwraak apart op te nemen in het strafrecht voor een zwaardere straf. Of dat de rechter op z'n minst rekening houdt met de culturele opvattingen zoals dus eerwraak. Volgens mij is dat nu namelijk niet het geval.
Wat vinden jullie??
geen gebash svp
quote:Vermoord door haar eigen man (37), die zich kort na zijn koelbloedige daad bij de politie meldde.
'Leven zonder hun vrouw bestaat niet in hun wereld'
Een straatverbod.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:07 schreef schatje het volgende:
De man verbieden om bij het slachtoffer in de buurt te komen zodra het slachtoffer terecht is gekomen in een blijf-van-mijn-lijfhuis. Of zou dat teveel rompslomp zijn voor een rechter??
Ja. Het is al eerder voorgekomen dat ze na hun actie zich vrijwillig aan kwamen geven bij de politie.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:22 schreef calvobbes het volgende:
Is dat wel zo? Weten die mensen wel dat ze zolang gestraft worden?
Tja, ga dat maar eens bewijzen als de agent er niet met z'n neus bovenop stond op het moment dat dat dreigement geuit werd. Dat is het ene woord tegen het andere. Bovendien zal het slachtoffer op zo'n moment toch al uit huis zijn en ergens ondergedoken zitten, dus dat op heterdaad betrappen gaat je nooit lukken.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:24 schreef Verbal het volgende:
Bedreiging
Ja, wist ik het maar. Nu is dat preventief ruimen niet eens zo'n slecht idee natuurlijkquote:[quote]Op dinsdag 16 maart 2004 20:27 schreef Verbal het volgende:
Wat dan, Lithion? Wat dan?
Het lijken net huurdersquote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:34 schreef Lithion het volgende:
Binnenhalen is niet moeilijk geweest, maar het uitbannen lijkt me nagenoeg onmogelijk binnen het redelijke.
Ja en dan wacht hij haar toch op en schiet hij haar alsnog neer (zoals ook al eerder gezegd in dit topic, lezen!). Die mensen laten zich écht niet weerhouden door een toenaderingsverbod om haar om te brengen... hell, een jarenlange gevangenisstraf schrikt al niet af.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:07 schreef schatje het volgende:
De man verbieden om bij het slachtoffer in de buurt te komen zodra het slachtoffer terecht is gekomen in een blijf-van-mijn-lijfhuis.
Vergeet de 3 broers en 18 neven niet die zullen zweren dat ze er bij waren en er geen enkele bedreiging tegen die hoer geuit was.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:34 schreef Lithion het volgende:
[..]
Tja, ga dat maar eens bewijzen als de agent er niet met z'n neus bovenop stond op het moment dat dat dreigement geuit werd. Dat is het ene woord tegen het andere.
Ja precies, wij moeten hier ook nog een huisgenoot eruit zien te wippen, maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:36 schreef Verbal het volgende:
Het lijken net huurders
Dat gaat niet daar heeft die vent maling aan. Die straf zal hem aan zijn sluitspier oxideren want hij heeft de familie eer hersteld.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:07 schreef schatje het volgende:
De man verbieden om bij het slachtoffer in de buurt te komen zodra het slachtoffer terecht is gekomen in een blijf-van-mijn-lijfhuis. Of zou dat teveel rompslomp zijn voor een rechter??
Ja dus?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:31 schreef Lithion het volgende:
Ja. Het is al eerder voorgekomen dat ze na hun actie zich vrijwillig aan kwamen geven bij de politie.
Heropvoedingskampen is het sleutelwoord en het breken van deze is het enige wat helpt. Als je ze doodt worden zowiezo als martelaar gezien binnen hun eigen familie.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:28 schreef Lkw het volgende:
Waarom blijven we dit soort beesten eigenlijk als mens zien? Als daden beestachtig zijn, waarom kan er dan ook geen beestachtige straf volgen? Maw: ik zal er geen traan om laten als bijvoorbeeld deze man domweg wordt afgemaakt. Dat is - hoe triest ook - het enige dat op den duur helpt. Opruimen die zooi, want iets leren schijnen ze tóch niet te kunnen.
Nee, ze denken dat ze van de politie een lolly en een aai over de bol krijgen. Zij weten écht wel dat op moord hier gewoon een dikke celstraf staat hoor. Ze zijn dan wel intens achterlijk, maar zó achterlijk ook weer niet.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:43 schreef calvobbes het volgende:
Ja dus?
Dat wil nog niet zeggen dat ze vooraf wisten dat ze 15 jaar cel zouden krijgen.
Dat maakt dus voor de familie-eer geen ene fuck uit die celstraf.quote:Want is het erger om zonder vrouw te leven, dan om 15 jaar in de cel te zitten? Dat lijkt me toch ook niet goed voor de familieeer.
Nee, je gaat naar het politiebureau voor een kop sterke koffie om van de schrik bij te komen zeker.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja dus?
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:45 schreef CeeJee het volgende:
Nee, je gaat naar het politiebureau voor een kop sterke koffie om van de schrik bij te komen zeker.
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:48 schreef calvobbes het volgende:
in een vlaag van verstandsverbijstering
Als ze niet zonder vrouw kunnen leven, zou het van ons dan niet barmhartig zijn ze te wijzen op de diverse mogelijkheden van zelfmoord?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:43 schreef calvobbes het volgende:
Want is het erger om zonder vrouw te leven, dan om 15 jaar in de cel te zitten? Dat lijkt me toch ook niet goed voor de familieeer.
Volgens mij denk je te westers....quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:48 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee je gaat naar een politiebureau als je erachter komt dat je in een vlaag van verstandsverbijstering iets ernstigs verkeerd hebt gedaan en weet dat ze je toch wel vinden...
Als dit onder ondraaglijk lijden valt voor die personen, dan heeft die euthanasie-wet misschien nog een latent toepassingsgebied ook.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:51 schreef Verbal het volgende:
Als ze niet zonder vrouw kunnen leven, zou het van ons dan niet barmhartig zijn ze te wijzen op de diverse mogelijkheden van zelfmoord?
doe toch niet zo dom , man, die kerels weten verdomd goed wat ze doen, het is in hun ogen bittere noodzaak, de familie eist eerherstel, hijzelf wilt eerherstel en als dat betekent dat de man hun dochter, zus, schoonzus, schoondochter moet doden dan moet dat maar.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:48 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee je gaat naar een politiebureau als je erachter komt dat je in een vlaag van verstandsverbijstering iets ernstigs verkeerd hebt gedaan en weet dat ze je toch wel vinden...
Ik neem aan dat je niet serieus bent.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:23 schreef zhe-devilll het volgende:
de klootzak zelf doodschieten of een elektrische stoel geven doen ze in eigen land ook
mits er geen enorme mannelijke ego rechters zitten..maak ze maar bang die sukkels die hun exen neer willen schieten of doodmaken..
Een betere straf is mijn in inziens eerst een fikse gevangenisstraf en vervolgens een enkeltje thuisland. Mensen die eerwraak plegen zijn dermate slecht in geburgerd zodat dat de enige straf is.quote:goddomme vind die foto nogal confronterend ligt ze daar arme mens dood te zijn.
en die kerel gaat vrijuit vind zichzelf een kanjer in zijn dombo brains omdat hij de oorzaak van zijn onkunde op sociaal gebied uit de weg ruimde...
simpelllllllllllllllllllllllllllllllll
serieus jaquote:Op woensdag 17 maart 2004 01:28 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je niet serieus bent.
[..]
Een betere straf is mijn in inziens eerst een fikse gevangenisstraf en vervolgens een enkeltje thuisland. Mensen die eerwraak plegen zijn dermate slecht in geburgerd zodat dat de enige straf is.
oeii nee dat mag niet?quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:30 schreef Sessy het volgende:
Een alarm, een bodyguard, milkshake? Dat helpt niet tegen pistolen.
Zo'n vrouw heeft een revolver met een mini-loopje*een van 2 cm of zo) en een schietcursus nodig, vergezeld met een vrijbrief om het te gebruiken voor zelfverdediging. Dat mag de politie namelijk ook.
Snelrecht? Dat wil ik soms ook wel maar reken er maar op dat dat er nooit door komt. Daarvoor is het percentage meester in de rechten te hoog in politiek.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:30 schreef Sessy het volgende:
Zo'n vrouw heeft een revolver met een mini-loopje*een van 2 cm of zo) en een schietcursus nodig, vergezeld met een vrijbrief om het te gebruiken voor zelfverdediging. Dat mag de politie namelijk ook.
Maak eens zinnen, dat leest een stuk fijner. Tevens komt je boodschap dan beter over.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:34 schreef zhe-devilll het volgende:
serieus ja
want medelijden heeft die mens/man niet
man mens?
whatever
hij voelt niet
denkt enkel aan zichzelf
niet aan zijn kinderen
niet aan zijn ex vrouw
die hij eens liefhad?
laten we het hopen
en een mens die niks voelt is een psychopaat en
daar zitten we niet op te wachten in deze maatschappij
Jij hebt een verkeerd beeld van de gevangenissen. Onder Donner zijn de softe randjes er wel vanaf gegaan.quote:opzouten met die handel..
in eigen land zou zo iemand gestenigd worden hier mag alles..
denk je nu echt dat zo iemand zich druk maakt om een gevangenis strafje van een aantal jaartjes?
Inclu tv en eten en drinken en shag en drugs?
Onzin.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:36 schreef zhe-devilll het volgende:
Onze soldaten worden nog veroordeeld als ze in een oorlog iemand neerschieten kom..
Hoe zie jij het dan voor je. Stel ik heb een baard, en jij bent laatst met iemand naar bed geweest voor het huwelijk, en ik kom, in jouw ogen, een beetje dreigend op je aflopen. Jij zou dan willen zonder pardon willen doodschieten. Terwijl ik misschien een nors gezicht heb. Kortom je kunt dus zomaar iemand neerschieten, terwijl ik helemaal niets van plan. Toch schiet jij mij als vader van 3 kinderen neer. Het systeem zit zo in elkaar omdat er anders dat soort situaties ontstaan, en die zijn nog veel erger imo.quote:hahaha nee dat pikt de nederlandse vage wetten niet hoor..
vrouw moet zich wel laten neerschieten want veel doen ze hier niet aan hoor..
Zouden die eerwraak kunnen voorkomen?quote:weer een minder zullen ze wel denken?
vraag het me wel eens af..
kijk ook graag naar de american cops op tv
dat zijn pas kerels!!!
Je bent niet goed bij je hoofd! Denk je dat die vrouw zomaar vluchtte ofzo?!quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:19 schreef skunkator het volgende:
Die vrouwen moeten gewoon hun mannetje staan vind ik
Typisch, alles maar goed proberen te praten...quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:53 schreef Steijn het volgende:
Je bent ook wel een beetje dom als je als Islamitische vrouw het er naar maakt. Iets minder losbandig moet toch wel zijn vol te houden tot het huwelijk.
Waar zie jij mij iets goedpraten? Ik zeg alleen dat mevrouw een beetje dom is geweest. En nee ik ben niet links, als je dat dacht.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:57 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Typisch, alles maar goed proberen te praten...
Stijn, ze komen alleen op die vrouwen af omdat zij weten dat die vrouwen zich niet kunnen verdedigen. Als zij van zich af kan bijten denken ze na en komen ze tot de conclusie dat ze liever zonder vrouw dan zonder ballen/hoofd leven.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:44 schreef Steijn het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Hoe zie jij het dan voor je. Stel ik heb een baard, en jij bent laatst met iemand naar bed geweest voor het huwelijk, en ik kom, in jouw ogen, een beetje dreigend op je aflopen. Jij zou dan willen zonder pardon willen doodschieten. Terwijl ik misschien een nors gezicht heb. Kortom je kunt dus zomaar iemand neerschieten, terwijl ik helemaal niets van plan. Toch schiet jij mij als vader van 3 kinderen neer. Het systeem zit zo in elkaar omdat er anders dat soort situaties ontstaan, en die zijn nog veel erger imo.
[..]
Walgelijke opmerking.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:53 schreef Steijn het volgende:
Je bent ook wel een beetje dom als je als Islamitische vrouw het er naar maakt. Iets minder losbandig moet toch wel zijn vol te houden tot het huwelijk.
Jij snapt er duidelijk geen hol van.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja dus?
Geeft wel aan dat ze wel beseffen dat ze iets fouts hebben gedaan en waarschijnlijk tot inkeer zijn gekomen.
Want is het erger om zonder vrouw te leven, dan om 15 jaar in de cel te zitten? Dat lijkt me toch ook niet goed voor de familieeer.
zegt iemand met vengeance in zijn onderschriftquote:Op woensdag 17 maart 2004 09:50 schreef Arma_Angelus het volgende:
misschien is het handiger om ervoor te zorgen dat ze niet zo'n harde lul krijgen van hun eer...
dat zou geen gek idee zijn, medeplichtig aan moord of niet ingrijpen als je weet dat iemand een moord gaat plegen, ernstige nalatigheid.quote:Op woensdag 17 maart 2004 09:36 schreef Re het volgende:
kortom... eerwraak is niet uit te bannen, tenzij je gehele families achter slot en grendel zet
Dus zit er niets anders op om de vrouwen een compleet nieuwe identiteit te geven en/of hen te plaatsen in het buitenlandquote:Op woensdag 17 maart 2004 09:36 schreef Re het volgende:
kortom... eerwraak is niet uit te bannen, tenzij je gehele families achter slot en grendel zet
Kluizenaar worden. De rest kan je altijd achterhalen met zielige verhalen over de telefoon hoe je iemand zo graag wil helpen als je haar maar kan vinden. Of simpelweg door de aangifte op te vragen, als slachtoffer van een misdrijf ben je nou eenmaal nooit anoniem.quote:Op woensdag 17 maart 2004 17:00 schreef schatje het volgende:
[..]
Ik begrijp ook nog steeds niet dat men zo makkelijk aan adresgegevens kan komen. Daar moet toch ook wel iets tegen te doen zijn??
Wacht, en hoe hertrouwen ze dan? Wat wel schijnt te gebeuren soms, als ze nog geen kinderen hebben. Of zijn ze dan weer pappa's dochter en worden ze nog een keer uitgehuwelijkt?quote:Op woensdag 17 maart 2004 08:55 schreef milagro het volgende:
[..]
Weduwen mogen ook NOOIT meer kennis hebben aan een andere man.
Schuldgevoel, en spijt komt totaal niet in hun vocabulaire voor als het gaat om dit soort zaken.
Ik schaar me niet achter die man en vind dat eerwraak hard bestraft moet worden. Dom was dan misschien ook niet het juist woord, maar feit is dat als ze niet vreemdgegaan was ze nooit was doodgeschoten. Begrijp me goed ik keur het niet goed en ik vind het ook vreselijk maar als je Islamiet bent dan weet je dat, hoe vreselijk ook, je dit soort dingen te wachten staan als je vreemd gaat. Nogmaals, ik keur het dus niet goed!quote:Op woensdag 17 maart 2004 08:45 schreef milagro het volgende:
De hele familie bedreigde die vrouw, de hele familie stond achter die man, de vrouw stond alleen.
Voor dat soort mannen is praten met een andere man al genoeg om over de zeik te gaan.
En de omgeving is mede schuldig door achterlijk geroddel, het hoeft niet eens WAAR te zijn dat de vrouw zich zogenaamd zondig gedraagt, roddels alleen zijn al genoeg om de eer geschonden te zien en te willen wreken.
In dit geval bedreigt de familie vd man ook nog eens de andere dames in het BvmL huis, die hebben zijn ook een beetje dom, die hebben het er ook naar gemaakt???
Door zo'n opmerking te plaatsen schaar je jezelf achter die man, je rechtvaardigt daarmee zijn daad.
Waar staat dat ze vreemd is gegaan?quote:Op donderdag 18 maart 2004 14:16 schreef Steijn het volgende:
Begrijp me goed ik keur het niet goed en ik vind het ook vreselijk maar als je Islamiet bent dan weet je dat, hoe vreselijk ook, je dit soort dingen te wachten staan als je vreemd gaat.
Waarom denk je dat die eerwraak is gepleegd, er zal wel iets in die richting hebben plaatsgevonden.quote:Op donderdag 18 maart 2004 15:11 schreef Lithion het volgende:
[..]
Waar staat dat ze vreemd is gegaan?
Och, sommige van die josti-typjes gaan al over de rooie als ze met een andere man praat. Of misschien wilde ze wel gewoon scheiden.quote:Op donderdag 18 maart 2004 20:30 schreef Steijn het volgende:
Waarom denk je dat die eerwraak is gepleegd, er zal wel iets in die richting hebben plaatsgevonden.
Klopt jaquote:Op woensdag 17 maart 2004 09:56 schreef LaPluche het volgende:
Vreselijk dat in bepaalde culturen het doden van iemand als iets goeds gezien wordt. Zolang die cultuur bestaat zul je situaties als deze niet kunnen voorkomen.
het voornemen tot eerwraak dient bestraft te worden, desnoods ook het goedpraten van zulk soort zaken.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:05 schreef Verbal het volgende:
Eerwraak moet strenger bestraft worden. Niks cultuurrelativisme, gewoon levenslang.
V.
En hoe denk je te kunnen bewijzen dat iemand voornemens is eerwraak te plegen? En het bestraffen van het goedpraten, vallen daar ook de advocaten onder wiens werk het is om het goed te praten?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 01:31 schreef klokjesluider het volgende:
[..]
het voornemen tot eerwraak dient bestraft te worden, desnoods ook het goedpraten van zulk soort zaken.
beter voorkomen dan genezen
Daar ben ik het mee eens, stalken mag sowieso harder bestraft worden.quote:als heel het verhaal van ts klopt, dan moet er niet gewacht worden tot meneer z`n pistool in z1n ex heeft geleegd, maar dient dat gestalk en gejaag voordat ie haar had gevonden al ongenadig hard afgestraft te worden
Ik snap wat je bedoeld, en omdat die vrouw "vreemd" gegaan is heeft ze het met de dood moeten bekopen. (in mijn ogen heel erg raar)quote:Op donderdag 18 maart 2004 14:16 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik schaar me niet achter die man en vind dat eerwraak hard bestraft moet worden. Dom was dan misschien ook niet het juist woord, maar feit is dat als ze niet vreemdgegaan was ze nooit was doodgeschoten. Begrijp me goed ik keur het niet goed en ik vind het ook vreselijk maar als je Islamiet bent dan weet je dat, hoe vreselijk ook, je dit soort dingen te wachten staan als je vreemd gaat. Nogmaals, ik keur het dus niet goed!
dat ging over geweld in ziekenhuizen en het gebrek aan aangiften omdat verpleegster/dokters niet annoniem blijven en dus daders ineens op de stoep hebben staan die verhaal komen halen (zo lijkt het er inderdaad wel een beetje op ja)quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:30 schreef schatje het volgende:
Gisteren in het journaal over een voorstel door aangifte te doen met een sofi-nummer. Ik weet alleen niet of dat te maken had met deze zaak. Ik schakelde te laat in.
hij heeft mevrouwtje weken zo niet maandenlang achtervolgdquote:Op dinsdag 16 maart 2004 22:48 schreef calvobbes het volgende:
[..]
een permanente persistente vlaag zal het geweest zijnquote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij heeft mevrouwtje weken zo niet maandenlang achtervolgd
je kunt het dan echt niet meer op een vlaag van verstandsverbijstering gooien.
Maar zo'n vent weet het het sofi-nummer ook. Hij hoeft zich enkel maar voor te doen als iemand van de Belasting ofzo en het is raak.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:38 schreef Re het volgende:
[..]
dat ging over geweld in ziekenhuizen en het gebrek aan aangiften omdat verpleegster/dokters niet annoniem blijven en dus daders ineens op de stoep hebben staan die verhaal komen halen (zo lijkt het er inderdaad wel een beetje op ja)
ik geloof niet dat dat nou zo gemakkelijk is, maar waar een wil is...quote:Op vrijdag 19 maart 2004 15:50 schreef schatje het volgende:
[..]
Maar zo'n vent weet het het sofi-nummer ook. Hij hoeft zich enkel maar voor te doen als iemand van de Belasting ofzo en het is raak.
begon zeker na de koninginnenâg ... ben me inmiddels ook alweer aan het voorbereidenquote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:44 schreef Re het volgende:
[..]
een permanente persistente vlaag zal het geweest zijn
Dat doe je dus wel als je stelt dat zij dan maar niet zich had moeten msidragen, zo zien die lui dat dus, jouw reactie is een bevestiging.quote:Op donderdag 18 maart 2004 14:16 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik schaar me niet achter die man en vind dat eerwraak hard bestraft moet worden. Dom was dan misschien ook niet het juist woord, maar feit is dat als ze niet vreemdgegaan was ze nooit was doodgeschoten. Begrijp me goed ik keur het niet goed en ik vind het ook vreselijk maar als je Islamiet bent dan weet je dat, hoe vreselijk ook, je dit soort dingen te wachten staan als je vreemd gaat. Nogmaals, ik keur het dus niet goed!
Nou ja, ik denk dat slachtoffers in het vervolg een bepaalde status moeten krijgen, en wat bij iedere instantie bekend moet zijn.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 15:52 schreef Re het volgende:
[..]
ik geloof niet dat dat nou zo gemakkelijk is, maar waar een wil is...
Dus deze vrouw, die in Koog aan de Zaan is neergestoken, was ook geen slachtoffer van Eerwraak?quote:Op maandag 5 april 2004 11:54 schreef ruk in Buurt kan alleen maar toekijken tijdens steekpartij het volgende:
eerwraak is het zuiveren van de eer van een familie nadat een zus, een dochter of een vrouw is vreemdgegaan/verkracht/ als een hoer gedraagt
Wat maakt het nou uit waarom hij haar niet vermoordt, het gaat erom, dat zij niet wordt vermoordt en kan doen wat ze wil dus. Blijkbaar zinn 15 jaar gevangenisstraf genoeg om hem af te schrikken, en die 3 jaartjes hier in Nederland niet. Daar kan onze regering wat van leren.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 11:28 schreef Petra76 het volgende:
Ik las laatst een verhaal over een Duits Turkse actrice die vroeger in pornofilms gespeeld bleek te hebben. Heel Turkije stond op zijn kop. Toen ging het gerucht dat de vader van dat meisje haar wilde vermoorden, omdat de eer van de familie was beschadigd. Vader ontkende dat ie dat van plan was. Argument: anders moest ie 15 jaar de cel in en hij had nog een vrouw en 4 andere kinderenAsl dat dan je enige argument is om je bloedeigen kind in leven te laten.....
Zwaar triest....
jongen, ik heb er ook een hekel aan als bij alle nieuwsfeiten waarbij allochtonen betrokken zijn onmiddelijk het thema 'de-algehele-integratie-van-buitenblanders-in-de-nederlandse-maatschappij' opeens 'hét' thema _moet_ zijn, en het volgens bepaalde mensen dan altijd ligt aan het turk- of wat dan ook zijn van een allochtone dader, en die nooit individuele afwegingen mee willen nemen waarom het tot de daad gekomen is.quote:Op maandag 5 april 2004 11:59 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dus deze vrouw, die in Koog aan de Zaan is neergestoken, was ook geen slachtoffer van Eerwraak?
quote:Politie onderzoekt omvang eerwraak
ROTTERDAM - De politie onderzoekt op verzoek van het ministerie van Justitie hoe vaak eerwraak voorkomt in Nederland. Twee korpsen brengen dit in kaart, 'omdat je eerst moet weten wat de omvang is, voordat je er iets aan kunt doen'.
Dat heeft minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie zaterdag gezegd in Rotterdam, in de marge van de viering van veertig jaar Turkse migratie naar Nederland. Verdonk riep de Turkse gemeenschap op gevallen van eerwraak te melden, en het onderwerp bespreekbaar te maken in eigen kring. 'Ik bezie de toename van eerwraak binnen onze samenleving met grote zorg', zei Verdonk tegen een volle zaal. 'In de afgelopen tijd heeft eerwraak in Nederland namen gekregen: Zarife, Gül, en in een verder verleden: Kezban Vural. Zij staan voor een nog onbekend aantal naamloze vrouwen die onder dwang leven, moeten vluchten, of slachtoffer zijn van geweld.'
De boodschap kwam hard aan, zegt directeur Hatice Can-Engin van het Inspraak Orgaan Turken dat het feest organiseerde. 'Toen ze de namen noemde, keek iedereen op de eerste rijen naar de grond.' Maar toch is ze blij met Verdonks oproep: 'Wij delen haar zorgen en zijn sinds drie jaar heel serieus bezig om dit geweld te beteugelen.' Dat gebeurt met name door het thema bespreekbaar te maken bij de oudere generaties Turken, en de jongeren aan te sporen eerwraak niet langer te zien als een deel van hun culturele bagage. 'In Turkije komt het ook nog wel voor, maar hier woont een groep die trager is, en langer vasthoudt aan wat voor hen een onderdeel van de Turkse cultuur is.'
Vorige maand weigerde Verdonk een motie uit te voeren van Tweede-Kamerlid en partijgenoot (VVD) Hirsi Ali, die eerwraak in het Wetboek van Strafrecht wil laten opnemen. Dat was in een reactie op de dood van de Turkse vrouw Gül B. die door haar man werd doodgeschoten, pal voor een opvanghuis in Koog aan de Zaan. Volgens Verdonk echter biedt het strafrecht genoeg middelen om eerwraak op te sporen en streng te bestraffen. Het komt er op aan de Turkse gemeenschap in Nederland te doordringen van de noodzaak tot verandering, vindt de minister. 'De sleutel tot het uitbannen van eerwraak ligt in de handen van uw gemeenschap zelf', zei ze. 'Wend uw hoofd niet af, maar signaleer het, meld het, en laat uw afkeuring blijken. We hebben het over het bedreigen van een mensenleven. Dat is niet eervol.'
Net als Verdonk onderstreepte de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, tijdens de bijeenkomst het belang van onderwijs voor Nederlandse Turken. Ook riep hij op de Nederlandse normen en waarden te respecteren, zonder echter de eigen culturele waarden te verliezen. Met name voor die laatste opmerking kreeg Gül een groot applaus. 'Nederland is altijd tolerant geweest en heeft verscheidenheid altijd als verrijkende factor gehad. Sommige stromingen zijn het daar niet mee eens. Ik hoop dat deze geen politieke invloed krijgen.'
Voorzitter Ayhan Tonca van het IOT was duidelijker in het verwoorden van 'de pijn' die de Turkse gemeenschap voelt over het harde klimaat tegenover vreemdelingen. 'Gelukszoekers heten we, mensen zonder loyaliteit met Nederland, zonder affiniteit met de waarden en normen van dit land.'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |