abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18188141
AD
quote:
Buurt in Appingedam kan alleen maar toekijken tijdens steekpartij

Man doodt ex-vrouw en schoonmoeder

Bij een steekpartij in Appingedam (Gr) heeft een 36-jarige man zaterdagochtend zijn 23-jarige ex-vrouw en haar moeder (48) gedood. De vader van de ex-vrouw raakte zwaar gewond. De uit Winschoten afkomstige Martin S. richtte het bloedbad waarschijnlijk aan uit woede over de onlangs uitgesproken scheiding.

Na zijn daad vluchtte de man met zijn bijna 6 maanden oude dochtertje per auto in de richting van Groningen. Na een korte achtervolging werd hij klemgereden en gearresteerd op de provinciale weg bij Ten Boer. De baby, uit het huwelijk van de verdachte en zijn ex, maakt het goed. Voor de zekerheid is het kind enige tijd opgenomen in het Academisch Ziekenhuis in Groningen. Daar ligt ook de neergestoken vader (50). Hij is buiten levensgevaar.

De politie heeft een uitgebreid technisch onderzoek gehouden en buurtbewoners ondervraagd. Het moordwapen is gevonden. Over de verklaring die S. inmiddels heeft afgelegd, zegt de politie niets.

In de keurige Pieter IJbemastraat, waar het familiedrama zich op nummer 19 voltrok, heerst grote verslagenheid.

Terwijl buren zich ontfermen over het konijn en de Jack Russel terriër van de slachtoffers, klitten overal in de straat geschokte omwonenden samen om het gebeurde van zich af te praten. Een aantal van hen was getuige van de moordpartij. Wilfred Draijer was als eerste ter plekke. ,,De overbuurman liep gillend zijn huis uit'', vertelt hij hevig aangeslagen. ,,'Help mij, help mij', riep hij. 'Mijn dochter is nog in huis'.'' Andere omwonenden snelden toe terwijl het slachtoffer bloedend ineen zeeg.

Op dat moment werkte de verdachte ook de moeder van zijn ex-vrouw de voordeur uit. Ze viel voor de deur op de grond. ,,Ik kon niks meer voor haar doen'', zegt een geëmotioneerde Tjakko Brouwer, die haar eerste hulp bood. ,,Ik zag onmiddellijk hoe ze eraan toe was. Ze ademde nog wel, maar ze had al de kleur van een lijk.'' Kort erop bezweek de vrouw.

Vanuit het huis klonk hevig gegil. Een achterbuurman trapte de voordeur en de schuttingdeur naar de afgesloten tuin in. Op het terras achter het huis lag de jonge vrouw, bloedend uit een groot aantal steekwonden. Ook voor haar kwam hulp te laat.

Met de baby in de armen nam de verdachte de benen. Veel meer dan machteloos toekijken konden omwonenden niet. ,,We sommeerden hem het kind af te geven'', zegt Wilfred Draijer. ,,Hij schreeuwde dat we ons er niet mee moesten bemoeien. Wat moesten we doen? Hij is een boom van een vent en hij had een mes. We wisten inmiddels waartoe hij in staat was.''

Het echtpaar woonde sinds een jaar in de straat. Enige tijd geleden was hun dochter met de baby het huis ingetrokken. Buurman Derk van Dijken, verbijsterd: ,,Een prima gezin. Hij was buschauffeur, een joviale man. Zij was huisvrouw.'' De ex-schoonzoon had al eerder onrust veroorzaakt. Pakweg een maand geleden was hij ook al eens met de hulp van de politie het huis uit gezet.

Burgemeester Emme Groot komt poolshoogte nemen. Met zijn handen in de zakken praat hij met twee buurtbewoners. Het ongeloof was groot toen hij 's ochtends de melding kreeg. ,,Dit kan in Amsterdam, maar hier verwacht je het beslist niet'', zegt Groot. ,,Appingedam is een kleine gemeenschap. De impact is enorm, niet alleen hier in de straat waar iedereen elkaar kent, maar in de hele stad en omgeving.'' De burgemeester wil deze week een bijeenkomst voor buurtbewoners organiseren.
Wat een verschrikelijk verhaal dat buurtbewoner die mensen hebben zien sterven.... Dapper van ze dat ze nog eerste hulp hebben gegeven en geprobeerd hebben om die man tegen te te houden, maar terecht dat ze hun leven niet hebben gewaagd.

De vraag blijft wel of dit niet voorkomen had kunnen worden. De man was al eerder in aanraking geweest met politie en het gerucht gaat (in een ander artikel) dat de man een straatverbod had.

Kan de politie / overheid / justitie nog meer doen?
Preventief opsluiten lijkt me ook geen oplossing, die woede zal eerder meer worden. En er zullen ook zat zaken zijn waarbij een partner niet tot moorden in staat is.
  maandag 5 april 2004 @ 11:07:40 #2
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_18188345
quote:
Preventief opsluiten lijkt me ook geen oplossing
Hoezo preventief? Die man moet levenslang krijgen! Heeft 3 mensen neergestoken en 2 daarvan gedood!
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_18188391
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:07 schreef Jipje het volgende:

Hoezo preventief? Die man moet levenslang krijgen! Heeft 3 mensen neergestoken en 2 daarvan gedood!
Ja nu wel.

Maar had je vooraf in kunnen zien dat die man zijn vrouw had dood kunnen steken vanwege dat conflict.

Had deze steekpartij voorkomen kunnen worden?
  maandag 5 april 2004 @ 11:11:33 #4
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_18188422
Hollandse eerwraak

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 5 april 2004 @ 11:12:09 #5
88655 kooba
Met dubbel o...
pi_18188439
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:11 schreef Verbal het volgende:
Hollandse eerwraak

V.
Achterlijke cultuur hier in holland zeg
'Fast, furious,over before you know it and leaves you wanting more, more, more...'
pi_18188452
altijd leuk achteraf geklets:

had het voorkomen kunnen worden?

Ja met de info die je NU, achteraf hebt, waarschijnlijk wel ja.
Maar wat heb je eraan om zo te denken, die mensen help je er niet meer mee.

En nee, voor toekomstige gevallen is geen antwoord, aangezien ieder verhaal een verhaal apart is.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_18188505
Ja! laten we iedereen die via de rechtbank een echtscheiding krijgen (dus niet via mediation of gewoon in goed overleg) gewoon van die electro-halsbandjes geven; gewoon voor het geval dat!
pi_18188565
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:16 schreef Roönaän het volgende:
Ja! laten we iedereen die via de rechtbank een echtscheiding krijgen (dus niet via mediation of gewoon in goed overleg) gewoon van die electro-halsbandjes geven; gewoon voor het geval dat!
Ja en dan?

Dan is de politie vijf minuten eerder ter plaatse maar nog te laat?

Zulke mensen zijn volgens mij niet te stoppen.
  maandag 5 april 2004 @ 11:25:46 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_18188671
Zo zie je maar weer dat eerwraak niet specifiek Turks of Islamitisch is, het komt hier in Nederland bij gastgezinnen vrij regelmatig voor
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_18188694
Dit heeft geen reet met eerwraak te maken..
  maandag 5 april 2004 @ 11:32:52 #11
13462 BansheeBoy
pi_18188788
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:26 schreef ruk het volgende:
Dat wordt niet duidelijk omschreven, dus er is ruimte voor interpretatie...

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_18188823
nee, jouw 'ruimte tot interpretatie' komt voort uit het feit dat je de betekenis van eerwraak niet weet
man, je lijkt m'n buurvrouw bij de kapper wel, die lult er ook een eind op los zonder dat ze weet waar ze het over heeft
  maandag 5 april 2004 @ 11:34:44 #13
88655 kooba
Met dubbel o...
pi_18188832
quote:
Die post was bedoeld om aan te geven dat er ook autochtone achterlijke gekken zijn denk ik
'Fast, furious,over before you know it and leaves you wanting more, more, more...'
  maandag 5 april 2004 @ 11:35:26 #14
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_18188846
quote:
'geen ruk' dan nog altijd, he?

En hoezo niet?

Ik verbaas mij er altijd over dat als een allochtoon zijn vrouw doodsteekt het is "wéér zo'n allo met zijn eerwraak" en als het een Hollander is: "die man was duidelijk in de war"

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_18188861
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:32 schreef BansheeBoy het volgende:

Dat wordt niet duidelijk omschreven, dus er is ruimte voor interpretatie...
Dan kan ik ook wel interpreteren dat de man is gestuurd door marsmannetjes omdat het kind hun nieuwe leider zal worden.

Er staat immers ook niet omschreven dat dat NIET het geval is
  maandag 5 april 2004 @ 11:38:52 #16
13462 BansheeBoy
pi_18188908
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef kooba het volgende:

[..]

Die post was bedoeld om aan te geven dat er ook autochtone achterlijke gekken zijn denk ik
Ik zou graag willen dat je het dikgedrukte woordje zou vervangen door: meer

pi_18188935
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:35 schreef Verbal het volgende:

[..]

'geen ruk' dan nog altijd, he?

En hoezo niet?

V.
Eerwraak is het doden van een dochter of een zus die is verkracht of is vreemd gegaan of 'hoerig' gedrag vertoont. De dader van eerwraak doodt zijn slachtoffer met messteken, op een rustige en keole manier, en doet dit op klaarlichte dag, op een manier zodat hij gezien wordt. Een eerwraak dader meldt zich na de daad meteen bij de politie. Eerwraak is een zuiveringsritueel.

Dit is geen eerwraak, en heeft er helemaal niks mee te maken
  † In Memoriam † maandag 5 april 2004 @ 11:45:14 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_18189025
quote:
quote:
ROTTERDAM, maandag
Minister Verdonk (Integratie) heeft de Groningse gemeenschap opgeroepen om eerwraak te veroordelen en te bestrijden.
De VVD-bewindsvrouw uitte zaterdag haar grote zorgen over de toename van eerwraak en de vrouwelijke slachtoffers die daarbij vallen.
„Geweld tegen meisjes en vrouwen, gepleegd uit eer, is een bekend verschijnsel binnen de Groningse gemeenschap in Nederland. We mogen dit probleem niet laten voortbestaan. Eerwraak roept binnen onze samenleving hevige emoties op en stuit op onbegrip en verontwaardiging. Ik weet dat dit ook bij velen van u het geval is”, aldus Verdonk.
Volgens de minister kan de overheid alleen het probleem niet oplossen door opsporing en vervolging van daders en de opvang van slachtoffers. „De sleutel van het uitbannen van eerwraak ligt in de handen van uw gemeenschap zelf”, stelde Verdonk.

Verder benadrukte de minister het belang van het leren van de Nederlandse taal voor de integratie. „Groningse Nederlanders scoren het slechtst van alle minderheden op het gebied van beheersing en gebruik van de Nederlandse taal”, zei de bewindsvrouw

[ Bericht 0% gewijzigd door Loedertje op 05-04-2004 11:50:41 ]
pi_18189038
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:40 schreef ruk het volgende:

Dit is geen eerwraak, en heeft er helemaal niks mee te maken
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:40 schreef ruk het volgende:

De dader van eerwraak doodt zijn slachtoffer met messteken, op een rustige en keole manier, en doet dit op klaarlichte dag, op een manier zodat hij gezien wordt.
Dat was toch allemaal wel het geval.

Die koele manier misschien niet....
pi_18189062
Wat heeft dat met dit specifieke geval te maken??
  maandag 5 april 2004 @ 11:47:28 #21
88655 kooba
Met dubbel o...
pi_18189067
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:38 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik zou graag willen dat je het dikgedrukte woordje zou vervangen door: meer

Ik zou graag willen dat ik 10 miljoen won

pi_18189080
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:45 schreef calvobbes het volgende:

[..]

[..]

Dat was toch allemaal wel het geval.

Die koele manier misschien niet....
Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten.
Een echtscheiding is juist een oplossing om eerwraak tegen te gaan.
  maandag 5 april 2004 @ 11:49:30 #23
13462 BansheeBoy
pi_18189103
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:47 schreef ruk het volgende:
Wat heeft dat met dit specifieke geval te maken??
Kennelijk zijn er nog steeds achterlijke Nederlanders die eerwraak als iets normaals zien. Ik persoonlijk ben een groot tegenstander van eerwraak, misschien dat we daarom een petitie kunnen aanbieden aan de 2de kamer om voor dit soort problemen een echte oplossing te vinden

pi_18189114
Weet je wel eens wat eerwraak is?
pi_18189138
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:48 schreef ruk het volgende:

Een echtscheiding is juist een oplossing om eerwraak tegen te gaan.
Dat dacht die turkse vrouw laatst ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')