quote:Advies: boren in Waddenzee geen punt
HILVERSUM Gasboringen in de Waddenzee
moeten worden toegestaan.Dat staat in
een uitgelekt advies van de commissie
Meijer die de toekomst van de Waddenzee
bestudeerde.Het rapport wordt over twee
weken aangeboden aan het kabinet.
Boringen vanaf de wal naar gas onder de
Waddenzee zouden weinig milieuschade
veroorzaken,concludeert de commissie.
Ook wordt geadviseerd om de regelgeving
voor het gebied te centraliseren en om
de schelpdierenvangst in te perken.
De opbrengst van de boringen,10 miljard
euro,moet in onderhoud van de Waddenzee
worden gestoken.De Waddenvereniging is
teleurgesteld over het booradvies.
Boor dan niet.quote:De opbrengst van de boringen,10 miljard
worden gestoken.
Dus je wilt zeggen dat we dus belastinggeld het zee in gaan gooien. Intellectueel.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:19 schreef RemcoDelft het volgende:
10 miljard euro in zee gooien?!
WTF?? Aardgas kost ons in NL ruim 30 keer de kostprijs (het komt tenslotte zo uit de grond), oftewel zo'n 97 % belasting, en 3 % productiekosten. De *werkelijke* kosten zijn zelfs minder dan ik hier aan de huur van m'n gasmeter betaal!
Die 97 % belasting heet uiteraard niet zo, een deel heet "prijs per kuub, gerelateerd aan de wereldwijde olieprijs", een deel heet "ecotax", en een deel heet "btw". Dit zijn de grootste kostenposten; de Staat leeft er goed van (net als benzine trouwens)...
Omdat het geld beter geinvesteerd kan worden in zorg en onderwijs?quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:21 schreef doemaardrie het volgende:
Wat is er mis mee om die 10 miljard weer terug in de waddenzee te pompen?
Levert een beetje werkgelegenheid op plus dat het niet slecht kan zijn voor Nederlands grootste natuur reservaat. Lijkt mij iig een win win situatie.
Want? Kun je niet beter zorgen dat het uitgavenpatroon van bijvoorbeeld zorg wat beter gestroomlijnd gaat dan er maar weer veel geld inpompen. Volgens mij gaat er al genoeg geld heen maar schijnt dat niet goed besteed te worden. In milieu inversteren is niets mis mee. Als iets als de waddenzee weg is of kapot dan kan het heel veel geld en tijd kosten om misschien weer wat terug te krijgen.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Omdat het geld beter geinvesteerd kan worden in zorg en onderwijs?
Dat het geld efficient besteed moeten worden is natuurlijk logisch.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:32 schreef wonko het volgende:
[..]
Want? Kun je niet beter zorgen dat het uitgavenpatroon van bijvoorbeeld zorg wat beter gestroomlijnd gaat dan er maar weer veel geld inpompen. Volgens mij gaat er al genoeg geld heen maar schijnt dat niet goed besteed te worden. In milieu inversteren is niets mis mee. Als iets als de waddenzee weg is of kapot dan kan het heel veel geld en tijd kosten om misschien weer wat terug te krijgen.
Daar wil ik dan wel weer wat meer belasting voor betalen als ik eerlijk benquote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Omdat het geld beter geinvesteerd kan worden in zorg en onderwijs?
Zal wel weer zo eindigen dat die kokkelvissers een schamele fooi aangeboden krijgen. Die niet kunnen en willen accepteren en dus eerst de waddenzee verder leegvissen en daarna zonder werk want zonder vangsten komen te zitten. De 10 miljard wordt ondertussen ergens stukgeslagen door onze onvolprezen regering. Daarna is de waddenzee een halve woestenij maar is er geen geld meer om daar wat aan te doen. Maar, men kan zeggen dat ze geprobeerd hebben het tij te keren maar niemand wou meewerken.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik had op het journaal juist gehoord dat een gedeelte van die 10 miljard naar het waddengebied zou moeten gaan en een gedeelte naar de noordelijke provincies. De rest blijft dus over.
Ik volg het even niet. Levert het boren onder de waddenzee 10 miljard op voor het kabinet, of voor Shell (die het gaat uitvoeren?) en van wie is dat advies om het in de waddenzee te investeren? Van de vereniging of van die commissie?quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:13 schreef pberends het volgende:
[..]
<blockquote><span style="font-size: 10px;">quote:</span><div class="quote"><b>De opbrengst van de boringen,10 miljard
worden gestoken.</b></div></blockquote> Boor dan niet.
10 miljard is weinig hoor. De kosten van hypotheekrente aftrek per jaar.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:58 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Ik volg het even niet. Levert het boren onder de waddenzee 10 miljard op voor het kabinet, of voor Shell (die het gaat uitvoeren?) en van wie is dat advies om het in de waddenzee te investeren? Van de vereniging of van die commissie?
En ja, het lijkt me een beetje loos om het allemaal in de waddenzee te gooien. Ik zie wel betere doelen waar het geld voor gebruik kan worden. Het is wel 10 miljard.
M'n neus ja, 10 miljard is een hele berg geld. Een hele grote berg geld.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 22:59 schreef pberends het volgende:
[..]
10 miljard is weinig hoor. De kosten van hypotheekrente aftrek per jaar.
Read the posticon:quote:Op zaterdag 13 maart 2004 23:05 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
M'n neus ja, 10 miljard is een hele berg geld. Een hele grote berg geld.
nieuws.nlquote:Groenlinks fel gekant tegen boren Waddenzee 13-03-2004
GroenLinks blijft fel tegen boren naar extra gas in de Waddenzee. Volgens de partij is het nooit zeker geworden dat boren in de Waddenzee kan plaatsvinden zonder schade toe te brengen aan natuur en milieu. De conclusie van het vertrouwelijke rapport van de commissie Meijer lekte zaterdag uit. In dat rapport staat dat boren in de Waddenzee niet zo schadelijk is als altijd wordt beweerd.
Het advies van de commissie Meijer is dan ook om het boren naar gas in de Waddenzee toe te staan. Groenlinks zegt niets te weten van wetenschappelijke studies waaruit zou blijken dat boringen geen schade aanrichten.
"Het 'voorzorgbeginsel' moet gehanteerd blijven. Om dit prachtige natuurgebied te beschermen. In de Waddenzee mogen alleen economische activiteiten plaatsvinden als absoluut zeker is dat ze geen schade aan natuur en milieu toebrengen," zo schrijft de partij in een persbericht.
[Copyright 2004, Novum]
Daarom mag jij er gelukkig niet over beslissen.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 23:12 schreef HeyFreak het volgende:
ik kan het me haast niet voorstellen dat de natuur zoveel beschadigd zal worden als de bodem een paar centimeter zakt..
Er zou wel schade onstaan, maar de natuur zou de natuur niet zijn als het zich aanpast aan de veranderde situatie. Op lange termijn is het effect 0,0 voor de natuur was pas nog bij Netwerk.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 23:12 schreef HeyFreak het volgende:
ik kan het me haast niet voorstellen dat de natuur zoveel beschadigd zal worden als de bodem een paar centimeter zakt..
quote:Op zaterdag 13 maart 2004 23:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Read the posticon: [afbeelding].
10 miljard is 8% van de overheidsuitgaven. Een flinke berg dus.
Dus omdat 1 of andere kwast wat roept bij netwerk is het waar? Goede redenatie.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 23:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Er zou wel schade onstaan, maar de natuur zou de natuur niet zijn als het zich aanpast aan de veranderde situatie. Op lange termijn is het effect 0,0 voor de natuur was pas nog bij Netwerk.
De natuur komt ook zaken als aarbevingen te boven. En daar verzakt de bodem echt wel wat meer dan een paar centimeter, sterker nog het gaat meestal om enige meters. Toch hersteld de natuur altijd weer. Misschien niet in dezelfde vorm als vroeger maar de natuur hersteld zich zeker.quote:Op zondag 14 maart 2004 00:01 schreef wonko het volgende:
[..]
Dus omdat 1 of andere kwast wat roept bij netwerk is het waar? Goede redenatie.
Ah, daar komt de aap uit de mouw. De natuur herstelt zich wel maar niet in zijn originele staat. Dus we krijgen een diepe waddenzee waar de eilanden hun best moeten doen om niet weg te spoelen of het kan een moeras worden. Het is maar hoe je het bekijkt. Enerzijds ben je een uniek gebied als de huidige waddenzee kwijt maar je krijgt er nieuwe natuur voor terug. Dus is de milieuschade gering. Mooi verhaal.quote:Op zondag 14 maart 2004 00:08 schreef Steijn het volgende:
[..]
De natuur komt ook zaken als aarbevingen te boven. En daar verzakt de bodem echt wel wat meer dan een paar centimeter, sterker nog het gaat meestal om enige meters. Toch hersteld de natuur altijd weer. Misschien niet in dezelfde vorm als vroeger maar de natuur hersteld zich zeker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |