bronquote:MADRID, Spain March 11 — At least one explosion rocked a Madrid train station Thursday, news reports and witnesses said.
Police cars raced to the Atocha station after the early morning explosion. An Associated Press reporter saw a woman with a bloodied face outside the station. Medics were seen treating at least three people.
People living near the station said they heard at least two blasts.
quote:Blast at Madrid railway station
There has been at least one explosion at the Atocha railway station in central Madrid early on Thursday, Spanish radio stations are reporting.
People in the area said they heard three consecutive blasts.
A spokesman for the emergency services in the Spanish capital said firefighters and police had gone to the scene, Spanish newspaper ABC says.
Witnesses say the area has been cordoned off. The first blast happened at 0635 GMT.
okayquote:meer volgt.
beetje een morbide vraagquote:Op donderdag 11 maart 2004 08:27 schreef vosss het volgende:
geen doden?
quote:Explosies op treinstation in Madrid
Het treinstation Atocha in de Spaanse hoofdstad Madrid is tijdens de ochtendspits opgeschrikt door twee of drie hevige explosies. Er zouden vijf doden zijn gevallen.
Volgens ooggetuigen zijn er veel gewonden. De eerste berichten spreken van een bomaanslag van de Baskische terreurbeweging ETA.
quote:In het treinstation Atocha, in het centrum van Madrid, zou donderdagmorgen kort voor acht uur een aanslag zijn gepleegd. Er is sprake van zeker drie explosies.
Onder slachtoffers zouden vijf doden en verschillende gewonden zijn. Er is nog geen officiële bevestiging.
Volgens getuigen gebeurde de explosie aan boord van een voorstadstrein, kort voor die het station binnenreed. De wijk rond het station Atocha werd meteen door de politie afgesloten. Hulpdiensten snelden ter plaatse. Getuigen meldden twee andere explosies. De Spaanse televisiezender TVE spreekt van een aanslag.
Als je daarmee maar geen explosies bedoelt...quote:[b]Op donderdag 11 maart 2004 08:21 schreef Vampier het volgende:[/b
Meer volgt....
Ik vind het een doodnormale en zeer relevante vraag.quote:Op donderdag 11 maart 2004 08:28 schreef Vampier het volgende:
[..]
beetje een morbide vraag
Kan nog niets vinden...
quote:Explosies op drie stations in Madrid
MADRID - In de Spaanse hoofdstad Madrid zijn op drie treinstations aanslagen gepleegd. Behalve de explosie op het Madrileense treinstation Atocha zijn ook ontploffingen gehoord op de stations El Pozo en Santa Eugenia, aldus Spaanse functionarissen.
Door de ontploffingen zijn zeker vijftien doden gevallen en tientallen mensen gewond geraakt. De politie heeft de stations geëvacueerd en de omgeving afgezet.
Getuigen zeiden dat ze rond half acht explosies hoorden. Een ander zei drie ontploffingen te hebben gehoord. Een getuige zei dat een explosie in een trein op het station Atocha plaatshad. Twee wagons zouden zijn verwoest.
Bron: http://nu.nl/news.jsp?n=289862&c=21quote:Doden door zware explosies in station Madrid
Uitgegeven: 11 maart 2004 08:34
Laatst gewijzigd: 11 maart 2004 09:31
MADRID - Door bomaanslagen op drie treinstations in de Spaanse hoofdstad Madrid zijn donderdagochtend tijdens de spits zeker dertig mensen om het leven gekomen. Zeker honderd mensen zijn gewond, berichtte de Spaanse radio.
De explosies hadden vrijwel gelijktijdig plaats. Een ontploffing had plaats in een trein die vanuit de plaats Guadalajara het Madrileense station Atocha binnenkwam. Twee wagons werden totaal vernield. Hier vielen veel slachtoffers. De autoriteiten hebben voor het station een veldhospitaal ingericht. De politie gebruikte taxi's om de gewonden naar ziekenhuizen te brengen, omdat er te weinig ambulances waren.
Paniek
Door een explosie in het station El Pozo nabij de hoofdstad, aan de spoorlijn tussen Madrid en Guadalajara, zijn alleen al zeker vijftien doden gevallen. De politie heeft de drie stations geëvacueerd en de omgeving afgezet. Op de stations brak grote paniek uit.
Getuigen zeiden dat ze op het station Atocha rond half acht een zware explosie hoorden die twee minuten later werd gevolgd door een tweede.
Wow, dat is dank zeker een van de meest bloedige aanslagen in Spanje ooit. En de eta was toch niet echt actief de laatste tijd.quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:31 schreef Caesu het volgende:
95 doden meldt de Spaanse radio
De spaanse autoriteiten verdenken ETA ivm met verkiezingen, en volgens mij waren het ook geen suicide commando's (iets wat typisch is voor alquada) aangezien de explosies allemaal tegelijk plaatsvonden.quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:47 schreef Frutsel het volgende:
Wie zegt dat ut de ETA was ?
Spanje staat hoog op de lijst van Al Quaeda enzo...
Het zou goed kunnen dat de ETA er achter zitten. Echter, de ETA kondigd hun aanslagen altijd van te voren aan. Dat is in dit geval niet gebeurd...quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De spaanse autoriteiten verdenken ETA ivm met verkiezingen, en volgens mij waren het ook geen suicide commando's (iets wat typisch is voor alquada) aangezien de explosies allemaal tegelijk plaatsvonden.
Klopt inderdaad, de schipholgegevens lopen ook een paar uur achter..quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:07 schreef -Pino- het volgende:
Teletekst op internet loopt achter (kijk maar op pagina 777), dus vandaar dat daar niets staat.
CNN:quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nu op het nieuws meer dan 60 doden en net weer een nieuwe ontploffing..
BBC World zegt dat het station ontruimd is na verdacht pakket.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef Libris het volgende:
[..]
CNN:
BREAKING NEWS Another explosion rocks Madrid railway station, CNN's Al Goodman reports. Details soon.
Dus inderdaad weer een nieuwe..
Hoe weet jij dat nou?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:12 schreef El_Catalan het volgende:
Dit kan haast geen ETA zijn,er is inderdaad veel Al-Queda aanwezig in Spanje
Is algemeen bekend.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou?![]()
Meestal, maar niet altijd. Het blijft speculeren, ETA zal ik zeker niet uitsluiten.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:14 schreef El_Catalan het volgende:
En de ETA waarschuwt meestal voordat ze aanslagen plegen.
Ach, de afgelopen tientallen aanslagen in Spanje zijn allemaal gepleegd door ETA dus het zou me niet verbazen als het dit keer ook zo zou zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:15 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Is algemeen bekend.
Al-Quaida lid Moussaoui:quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou?![]()
http://www.caci.com/homeland_security/moussaoui.shtmlquote:Additionally, he called for the "destruction of the Jewish people and state, and for the liberation of Palestine by the Muslim, for the Muslim." And finally, "I pray to Allah for the return of Andalusia, Spain, to the Muslim and the liberation of Ceuta and Medilla. I pray to Allah for the return of India to the Muslims and to the liberation of Kashimir."
Dat dacht ik eerst ook maar volgens mij is het een bebloede witte jas.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:23 schreef Frutsel het volgende:
godver...die vent heeft gewoon een kind in zijn handen...
schofterig...
Wow, een persoon zegt iets! En dat ga je dan aangrijpen om te zeggen dat een religie 500 jaar achterloopt. Maar dat is natuurlijk weer een hele andere discussiequote:Op donderdag 11 maart 2004 10:22 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Al-Quaida lid Moussaoui:
[..]
http://www.caci.com/homeland_security/moussaoui.shtml
Omdat iets 500 jaar geleden gebeurt is betekent het niet dat er mensen nu nog mee bezig zijn. Zeker als die mensen hun religie ook 500 jaar achterloopt.
En ééntje meer geschikt voor WFL.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wow, een persoon zegt iets! En dat ga je dan aangrijpen om te zeggen dat een religie 500 jaar achterloopt. Maar dat is natuurlijk weer een hele andere discussie![]()
Och, misschien is de ETA nog wel meer gebaat bij een rechtse regering, waartegen ze zich harder kan afzetten. De kans om ooit nog serieus te worden genomen als een gesprekspartner hebben ze heel lang geleden al verspild. Dit soort organisaties wil destabiliseren, een centrum-linkse of centrum-rechtse regering is ze om het even.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:16 schreef El_Catalan het volgende:
Dom zo vlak voor de verkiezingen,nu kunnen ze fluiten naar een linkse regering
quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:26 schreef Caesu het volgende:
Jack Straw zegt dat het ETA is -dit hoorde hij van de Spaanse minister van Buitenlandse Zaken.
Ik denk inderdaad niet dat je zo relax gaat bellen als je je kind dood in je armen vasthoudt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:33 schreef Mutant01 het volgende:
Ik dacht eerst ook dat het een baby was, maar volgens mij is het gewoon een opgerolde jas en een doek met wat bloed erop.
verdacht pakketje is door experts tot ontploffing gebracht.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:13 schreef Caesu het volgende:
[..]
BBC World zegt dat het station ontruimd is na verdacht pakket.
Dat wordt wel de zwaarste ETA aanslag
Volgens mij is dit dezelfde man die met de telefoon zit en dan zie je wat beter dat het een jas is:quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:32 schreef _Flea_ het volgende:
Damn, dit is toch gewoon onmenselijk. Die vent met die baby. Al die terroristen heel langzaam dood laten gaan met veel pijn.
misschien zijn ze samen gaan werken met Al-Qaida.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Dit is ongewoon voor de ETA, de vraag is dus nog maar of die hier werkelijk achter zitten.
De ETA doet meestal wel iets voor een verkiezing. Als je de ooggetuige verslagen leest op de BBC site dan hebben ze het allemaal over de ETA.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Dit is ongewoon voor de ETA, de vraag is dus nog maar of die hier werkelijk achter zitten.
Bij een aanslag in Spanje denk je natuurlijk direct aan de ETA. Maar ik ben het met een paar mensen eens dat dit wel een erg grote aanslag voor de ETA is. Misschien een samenwerking met Al-Qaida?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:40 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De ETA doet meestal wel iets voor een verkiezing. Als je de ooggetuige verslagen leest op de BBC site dan hebben ze het allemaal over de ETA.
De ETA heeft waarschijnlijk 'geluk' gehad dat het nu is gelukt. Het enige wat je nodig hebt zijn een aantal koffers met explosieven en tijdsmechanismes. Ik zie dus niet in waarom Al-Qa'ida er iets mee te maken zou moeten hebben.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef Libris het volgende:
Maar ik ben het met een paar mensen eens dat dit wel een erg grote aanslag voor de ETA is. Misschien een samenwerking met Al-Qaida?
Tuurlijk, misschien heeft de IRA ook wel meegewerkt...of misschien de Jamai Islamia, of misschien wel de bende van de Zwarte Hand!quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef Libris het volgende:
[..]
Bij een aanslag in Spanje denk je natuurlijk direct aan de ETA. Maar ik ben het met een paar mensen eens dat dit wel een erg grote aanslag voor de ETA is. Misschien een samenwerking met Al-Qaida?
Hoe kan een ooggetuige nou weten of er een Arabier of een Bask/huurling achter zat?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:40 schreef Dagonet het volgende:
De ETA doet meestal wel iets voor een verkiezing. Als je de ooggetuige verslagen leest op de BBC site dan hebben ze het allemaal over de ETA.
Of juist wel, polarisatie. Met een linkse regering kunnen ze ook geen zaken doen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef SLASH het volgende:
de ETA waarschuwt inderdaad altijd voordat er een aanslag plaatsvind. Zoals eerder gezegd is het niet echt slim omdat er nu de kans bestaat dat met de verkiezingen iedereen als solidariteit op de meest rechtste partijen gaan stemmen.
Er is natuurlijk kans dat dit een splintergroepering is.quote:Het kan ook een nieuwe groep zijn, de ETA is niet meer zo georganiseerd als vroeger en bestaat nu voornamelijk uit apartje kleine commando groepjes van de jonge garde en die blijken het niet zo nauw te nemen de "regels".
Liever niet.quote:Eigenlijk zou je nu als er bijvoorbeeld 100 doden zijn gevallen 200 gevangen ETA terroristen moeten afknallen in het openbaar is het heel snel afgelopen lijkt me
Wat noem je groot? Vorige week zijn ze nog met 500 kilo explosieven gearresteerd; ik vraag me af of die twee groeperingen wel doelen (zeggen) nastreven die verenigbaar zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef Libris het volgende:
[..]
Bij een aanslag in Spanje denk je natuurlijk direct aan de ETA. Maar ik ben het met een paar mensen eens dat dit wel een erg grote aanslag voor de ETA is. Misschien een samenwerking met Al-Qaida?
Nou, dat dan moet wel een heel frappant foutje zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:46 schreef HarigeKerel het volgende:
Dus misschien hebben ze nieuwe leiders, is het een foutje of iets heel anders.
Erg intressant allemaal.
De ETA trainde vaak samen met de IRA, Arafat en de FARC, niet geheel onmogelijk dus.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:46 schreef Castor het volgende:
[..]
Tuurlijk, misschien heeft de IRA ook wel meegewerkt...of misschien de Jamai Islamia, of misschien wel de bende van de Zwarte Hand!
Iets wat je ook zag gebeuren bij de IRA eigenlijk.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef SLASH het volgende:
Het kan ook een nieuwe groep zijn, de ETA is niet meer zo georganiseerd als vroeger en bestaat nu voornamelijk uit apartje kleine commando groepjes van de jonge garde en die blijken het niet zo nauw te nemen de "regels".
Ja, misschien hebben ze een melding gedaan dat er een bom lag en heeft de politie er niks mee gedaan ofzo.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:48 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou, dat dan moet wel een heel frappant foutje zijn.
Juist een samenwerking zou me niet verbazenquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:48 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
De ETA trainde vaak samen met de IRA, Arafat en de FARC, niet geheel onmogelijk dus.
bureaucratie ten topquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:50 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Ja, misschien hebben ze een melding gedaan dat er een bom lag en heeft de politie er niks mee gedaan ofzo.
Geen idee
Waarom?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:51 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Juist een samenwerking zou me niet verbazen
Waarom niet ?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:47 schreef Monidique het volgende:
Liever niet.
Het zou kunnen, een clubje radicalen dat ontevreden is met wat een paar jaar geen mensen opblazen opleverde en zich wil laten gelden.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Caesu het volgende:
net zo als de Real IRA met die Omagh bom. 29 doden en toen zijn ze ook meteen gestopt.
als het ETA is gaan ze echt verontschuldigen of de boel opdoeken.
Ik vind het nogal... barbaars aandoen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:56 schreef SLASH het volgende:
Waarom niet ?
Als het de ETA is en ze gaan op deze toer moeten ze ook de consequenties slikken. Dit soort maatregelen helpen meer dan dat eindeloze gepraat en overleg.
opdoeken nooit.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Caesu het volgende:
net zo als de Real IRA met die Omagh bom. 29 doden en toen zijn ze ook meteen gestopt.
als het ETA is gaan ze echt verontschuldigen of de boel opdoeken.
En wat hun doen niet dan ?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik vind het nogal... barbaars aandoen.
Bali was geen zelfmoord toch?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:58 schreef Mutant01 het volgende:
Al-Quada lijkt me zo sterk, aangezien zij altijd zelfmoordaanslagen plegen, (Casablanca, Ryad, Istanbul, New York etc)
Volgens mij zat daar geen Al-quada achter, maar een andere groep.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:00 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Bali was geen zelfmoord toch?
Wat hun doen is inderdaad barbaars, maar nog geen vrijbrief om zelf ook barbaars te zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:00 schreef SLASH het volgende:
En wat hun doen niet dan ?
Is het dan zeker dat dit geen zelfmoordaanslag was?quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:58 schreef Mutant01 het volgende:
Al-Quada lijkt me zo sterk, aangezien zij altijd zelfmoordaanslagen plegen, (Casablanca, Ryad, Istanbul, New York etc)
Wat Carles Carod-Rovira heeft gedaan is absoluut niets mis mee,en ja heel veel Catalanen willen vrijheid voor Catalunya en steunen de strijd van de Basken tegen Spanje maar na het zien van deze gruwlijke aanslagen zullen ze flink schrikken.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:59 schreef HarigeKerel het volgende:
Barcelona zou dan wel veilig moeten zijn momenteel dankzij dat bestand, maja of deze figuren zich daar ook aan gebonden voelen..![]()
Zelfs zonder ETA de zwaarste in Spanje, denk ik, afgezien van oorlogsgeweld.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:01 schreef Libris het volgende:
Als Eta dan zwaarste uit de geschiedenis.
Er is net een bom gedemonteerd op een station dus nee. In een ander geval zou het om een auto-bom gaan.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:01 schreef Libris het volgende:
[..]
Is het dan zeker dat dit geen zelfmoordaanslag was?
radio 1 meldt regering zegt Eta, meerdere bommen op 3 treinstations, 200 - 250 gewonden. tekort aan bloed in madrid. Bij Atocha kleine 30 doden, meer dan 30 doden bij de andere stations. Als Eta dan zwaarste uit de geschiedenis.
quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:57 schreef Caesu het volgende:
ik ging altijd emailen bij Atocha station.
zat nog niet te fokken toen
BBC World meldt óver 100 doden...
Er is helemaal geen Baskische strijd tegen Spanje. Er is slechts een klein groepje dat vervreemd is van de bevolking dat het Spaanse volk aanvalt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:02 schreef El_Catalan het volgende:
de strijd van de Basken tegen Spanje
Ze zullen nu uit zekerheid elk achtergebleven koffertje opblazen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:03 schreef Caesu het volgende:
ze gaan zo twee gecontroleerde explosies doen.
net al één gehad.
Ik doel op de strijd van de ETA.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er is helemaal geen Baskische strijd tegen Spanje. Er is slechts een klein groepje dat vervreemd is van de bevolking dat het Spaanse volk aanvalt.
En het Spaanse volk scheren alle basken en catalanen over een kam.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er is helemaal geen Baskische strijd tegen Spanje. Er is slechts een klein groepje dat vervreemd is van de bevolking dat het Spaanse volk aanvalt.
De ETA heeft besloten dat hun het baskische volk vertegenwoordigen. Dat er na elke aanslag de basken massaal de straat opgaan om de demonstreren en hun afschuw te tonen ontgaat hun blijkbaar.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er is ontzettend veel aandacht voor terrorisme in Europa, maar, inderdaad, dat is gewoon niet meer zo hevig als het is geweest.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:08 schreef Mutant01 het volgende:
Gek eigenlijk dat conflicten binnen Europa zelf nooit aandacht krijgen, totdat er zoiets gebeurd dan.
Ze bezetten geen Baskenland, dat is gewoon onderdeel van Frankrijk. Er zijn wel operaties van Franse zijde in dat gedeelte.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Die Basken zijn ook hypocriet want de Fransen laten ze met rust en die bezetten ook nog altijd Baskenland, dan ben je ook niet erg geloofwaardig.
Tuurlijk Frankrijk is de plek waar ze onderduiken,als ze daar gaan rellen zullen de Fransen nog meer moeite doen om ze op te sporen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Die Basken zijn ook hypocriet want de Fransen laten ze met rust en die bezetten ook nog altijd Baskenland, dan ben je ook niet erg geloofwaardig.
Alsof als de aanslag door een Catalaanse afscheidingsgroep zou zijn gedaan de catalanen niet massaal de straat op zouden gaan om hun afkeur kenbaar te maken.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:08 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Ik doel op de strijd van de ETA.
En het klopt er zijn inderdaad meer Catalanen die tegen Spanje zijn dan Basken.
Het is wel zo dat de Frans-Basken in de buurt van Biaritz enzo zich veel meer Bask voelen dan de Spaanse-Baskenquote:Op donderdag 11 maart 2004 11:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ze bezetten geen Baskenland, dat is gewoon onderdeel van Frankrijk. Er zijn wel operaties van Franse zijde in dat gedeelte.
Ja, en dat is dus juist enorm hypocriet.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:12 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Tuurlijk Frankrijk is de plek waar ze onderduiken,als ze daar gaan rellen zullen de Fransen nog meer moeite doen om ze op te sporen.
Er zouden een stuk minder mensen aanwezig zijn dan in het Baskenland.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:12 schreef SLASH het volgende:
[..]
Alsof als de aanslag door een Catalaanse afscheidingsgroep zou zijn gedaan de catalanen niet massaal de straat op zouden gaan om hun afkeur kenbaar te maken.
Dat lijkt mij wel logisch...quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:19 schreef El_Catalan het volgende:
De Baskische Nationalisten hebben de aanslag dus ook afgekeurd.
die gaan zeker weten door. anders geven ze toe aan geweld. alleen de campagne is gestopt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:20 schreef Libris het volgende:
Op radio 1 zei net een presentator, zondag zijn de verkiezingen in Spanje, ALS ze doorgaan. Dat lijkt me wel heel voorbarig.
Als ze het goedkeuren verdwijnen ze in de bak. Is met de leiders van de politieke tak van de ETA ook gebeurt. Zou ook niet verstandig zijn, zo vlak voor de verkiezingen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat lijkt mij wel logisch...
Mij ook. De regering spint hier juist garen bij. Zou stom zijn om de verkiezingen af te gelasten.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:20 schreef Libris het volgende:
Op radio 1 zei net een presentator, zondag zijn de verkiezingen in Spanje, ALS ze doorgaan. Dat lijkt me wel heel voorbarig.
Mensen moeten zich niet laten leiden door emoties,psoe zal evenveel doen als pp tegen de ETA!quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:24 schreef freako het volgende:
[..]
Mij ook. De regering spint hier juist garen bij. Zou stom zijn om de verkiezingen af te gelasten.
kul. Je kan onmogelijk spreken over hoe mensen gaan reageren bij zoiets. Als je dat wel kan ben je heel erg knap en waarschijnlijk de enigste in de wereld die dat kan.Helemaal niet als er bij een aanslag tientallen onschuldigen vallen waaronder net zo goed Catalanen bij hadden kunnen zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:15 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Er zouden een stuk minder mensen aanwezig zijn dan in het Baskenland.
Xarnegos genoeg,maar Catalanen minder.
Ja, en er zijn ook nog dreigingen van een Franse criminele bende geweest de spoorlijnen in Frankrijk op te blazen. Dat zal echter hoogstwaarschijnlijk slechts een afpersing zijn geweest die toevallig tegelijkertijd in het nieuws kwam.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Bedenk me ineens iets, ik zat een week of twee terug in de ICE naar frankfurt, en daar liep de Grenzschutz doorheen en bij iedere grotere tas of koffer vragend van wie die was. Dat deden ze degelijk en kwamen pas achterin toen we in Düsseldorf aankwamen.
1) Grenzschutz is geen douane, dat is de zoll, Grenzschutz is een paramilitaire organisatie die zich oa met antiterreur bezig houd.
2) Ik heb jaren lang deze trein 2 keer in de week gereden en dit had ik ze niet eerder zien doen.
Precies, er mee te dreigen in ieder geval, en onduidelijk wie er achter zit.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, en er zijn ook nog dreigingen van een Franse criminele bende geweest de spoorlijnen in Frankrijk op te blazen.
Ze hadden zelfs explosieven gevonden op de rails toch?quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies, er mee te dreigen in ieder geval, en onduidelijk wie er achter zit.
Ja, maar na een telefoontje, om duidelijk te maken dat het menens was.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:37 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ze hadden zelfs explosieven gevonden op de rails toch?
Ja, maar hoe het afgelopen is, dan wel, of het nog aan de gang is weet ik niet, iemand?quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:37 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ze hadden zelfs explosieven gevonden op de rails toch?
Dat kan toeval zijn. Afpersingen en dreigementen zijn er altijd en als deze aanslag er niet was geweest, had vrijwel niemand gedacht aan een broeiend gevoel.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
er "heerst" dus wat, er gaat wat rond in europa
quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:41 schreef Caesu het volgende:
spaanse internetsites liggen plat.
Er worden zo veel aanslagen tegengehouden ze zullen wel geschrokken zijn nu.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:43 schreef Libris het volgende:
Ook volgens radio 1 was er een uurtje geleden een Baskisch (ETA gerelateerd) radiostation dat volhield dat A-Q erachter zou kunnen zitten. Verklaring op radio 1 was dat de ETA het aantal slachtoffers onderschat had en nu een uitvlucht zocht..
ja nu gaan ze weer goed...quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:42 schreef Loedertje het volgende:
[..]
http://www.abc.es/
http://expansion.recoletos.es/
http://www.telecinco.es/
http://www.tvcatalunya.com/ptvcatalunya/tvcHome.jsp
Dat zeggen ze nu ook op CNN idd.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:49 schreef KwebeMark het volgende:
BBC World:
Veiligheidschef Madrid meldt: 131 doden
damn..quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:49 schreef KwebeMark het volgende:
BBC World:
Dit doet me steeds meer aan die Omagh-bom denken. Laten we hopen dat het ook in Spanje de laatste aanslag was.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:43 schreef Libris het volgende:
Ook volgens radio 1 was er een uurtje geleden een Baskisch (ETA gerelateerd) radiostation dat volhield dat A-Q erachter zou kunnen zitten. Verklaring op radio 1 was dat de ETA het aantal slachtoffers onderschat had en nu een uitvlucht zocht..
echt erg ditquote:Op donderdag 11 maart 2004 11:49 schreef KwebeMark het volgende:
BBC World:
Ik neem aan dat er in Europa genoeg experts rondlopen, hoewel ze een assistentie waarschijnlijk niet af zullen slaan. Vooralsnog is het een interne aangelegenheid natuurlijk.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:29 schreef Gio het volgende:
Ik neem aan dat enkele Amerikaanse terroristen experts nu op een vliegtuig naar Spanje zitten?
Van CNNquote:MADRID, Spain (CNN) -- At least 131 people were killed and more than 400 injured in a series of explosions on Madrid's railway network at the height of morning rush hour, according to the the security minister for Madrid's regional government.
Spanish officials are blaming the Basque separatist group ETA for the coordinated attack, which comes ahead of Sunday's general election.
Three separate trains were hit by near-simultaneous explosions before 8 a.m. (2 a.m. ET) along the southern part of Madrid's train network at Santa Eugenia, El Pozo and Atocha stations, officials said.
The most deadly blast happened on a train entering Madrid's main Atocha station, according to Interior Minister Angel Acebes.
Survivors described scenes of chaos and panic in the Spanish capital.
People in tears walked away from the city's main Atocha station in droves as rescue workers carried bodies away from the scene.
Many people with bloodied faces sat on curbs, using mobile phones to tell loved ones they were alive.
The attack comes ahead of Sunday's general election in which Spain's conservative ruling Popular Party -- which has taken a hard-line stance against ETA -- is currently leading in the polls.
So far, there has been no claim of responsibility.
ETA is listed as a terrorist organization by the United States and the European Union, of which Spain is a member.
Before Thursday's attack, ETA had been blamed for 800 deaths since it began its fight for an independent homeland in Spain's northern Basque region.
Spain's ruling Popular Party announced it was suspending campaign rallies scheduled for later in the day and Friday.
An official from Spain's northern Basque region called it the worst terrorist attack in Spanish history.
Spanish police -- who have foiled several recent bombing attempts by ETA -- were on high alert for terror attacks by the separatist group ahead of Sunday's vote.
Video of the scene showed the wreckage of the train at Atocha, broken into pieces by the force of the explosions.
Spanish radio SER reported the train -- arriving from the eastern Madrid suburb of Alcala de Henares -- was hit by three explosions, planted in plastic bags in the front, middle and rear cars.
Medical staff set up a field hospital to treat the wounded at the scene, and buses were mobilized to help ambulances transport the wounded to hospitals.
Surivors used mobile phones to tell relatives they were alive.
Shortly after the blasts, Basque leader Juan Jose Ibarretxe held a news conference from the Basque capital of Vitoria, condemning the violence and calling for demonstrations against ETA.
Basque Member of Parliament Gustavo Aristegui -- who was in Madrid at the time of the attack -- also blamed ETA for the attack.
"This is probably Spain's worst terrorist attack in history -- not probably, surely our worst terrorist attack ever," Aristegui told CNN.
"There are people that are real monsters that are trying to blackmail the whole society through acts of terror."
The attacks drew an immediate condemnation from British Foreign Secretary Jack Straw, who called it "a disgusting assault on the very principle of European democracy."
Spanish Foreign Minister Ana Palacio placed the blame squarely on ETA, saying "we knew they are preparing a very big terror attack."
"ETA has a very clear pattern in its activities and we unfortunately have a long experience in dealing with them," she said. (More reaction)
On February 29, Spanish police seized more than 1,000 pounds of explosives and arrested two suspected ETA members who were planning to carry out an imminent attack in Madrid, an official said.
ja de Spaanse veiligheidsdiensten zullen de aanslag wel gepleegd hebben natuurlijkquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:34 schreef Meki het volgende:
het is de schuld van een man ..... AZNAAR
ETA had al aangekondigd dit jaar dat toeristen ook potentiele slachtoffers waren. Dus dat is het probleem niet voor ETA.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:34 schreef sp3c het volgende:
Toch klinkt het me niet echt ETA de locatie klopt niet, die doen meer aan politieke moorden enzo die willen absoluut niet dat de hele wereld bij Spanje in de nek gaat hijgen om de ETA te vernietigen en dat krijg je natuurlijk wel als blijkt dat hier onder de slachtoffers heel veel verschillende nationaliteiten zitten (zullen wel veel toeristen onder de slachtoffers zitten).
politieke tak heeft net ontkend, is niet eta stijl om te ontkennen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:36 schreef freako het volgende:
[..]
ETA had al aangekondigd dit jaar dat toeristen ook potentiele slachtoffers waren. Dus dat is het probleem niet voor ETA.
uhmmm het is de schuld van een bepaald soort inhumaan gepeupel.. terroristen genaamdquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:34 schreef Meki het volgende:
quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:34 schreef sp3c het volgende:
tering ...
aanslagen plegen is al ziek genoeg, gaan ze nu ook aanslagen plegen op de reddingswerkers
Kijk even op pag. 2 naar het overzicht van aanslagen, dit is niet de eerste keer dat ze een publiek doelwit kiezen.quote:Toch klinkt het me niet echt ETA de locatie klopt niet, die doen meer aan politieke moorden enzo [...]
hallloo eta heeft net ontkend....quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist?
[..]
Kijk even op pag. 2 naar het overzicht van aanslagen, dit is niet de eerste keer dat ze een publiek doelwit kiezen.
Reddingswerkers? Hoe kom je daar bij??quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:34 schreef sp3c het volgende:
tering ...
aanslagen plegen is al ziek genoeg, gaan ze nu ook aanslagen plegen op de reddingswerkers
Dodenaantal zal nog wel verder oplopen ook, als je slachtoffers wil maken is een dergelijk station natuurlijk de perfecte plek.
[..]
Ik heb hier helaas geen radio en moet het met websites doenquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:39 schreef salutem het volgende:
[..]
hallloo eta heeft net ontkend....
er wordt toch gemeld dat de eerste bom op 6:35 ontplofte?quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist?
never mind thenquote:[..]
Kijk even op pag. 2 naar het overzicht van aanslagen, dit is niet de eerste keer dat ze een publiek doelwit kiezen.
Spanje heeft genoeg ervaring met terroristen en hoe ze aan te pakken,quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er in Europa genoeg experts rondlopen, hoewel ze een assistentie waarschijnlijk niet af zullen slaan. Vooralsnog is het een interne aangelegenheid natuurlijk.
eerste bom 6:35, reddingswerkers komen reddingswerken uitvoeren en rond 8/9 uur worden er nieuwe explosies gemeldquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:39 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Reddingswerkers? Hoe kom je daar bij??
Ze hebben nog steeds geen idee wie er nou achter zit. Ik ben benieuwd..
Ook ja.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:34 schreef Meki het volgende:
Eta is al zo klein dat er weinig te splinteren valt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik heb hier helaas geen radio en moet het met websites doenIets wat gebeurt terwijl ik aan het typen ben...
Anyway, een ontkenning hoeft ook niks te zeggen, het kan ook gigantisch uit de klauwen gelopen zijn, of een splintergroepering enz.
Volgens mij vonden alle 4 de explosies simultaan vlak voor 8 uur plaats. Om 6.35 was er geen explosie voor zover ik weet.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
eerste bom 6:35, reddingswerkers komen reddingswerken uitvoeren en rond 8/9 uur worden er nieuwe explosies gemeld
zulke groeperingen zijn niet uit te roeien denk ik. De IRA bestaat ook nog gewoon. Wat wel gebeurt is dat de kopstukken van de oude garde nu wel bijna allemaal vastzitten en dat men nu te maken heeft met de nieuwe gardequote:Op donderdag 11 maart 2004 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
De huidige spaanse regering heeft de ETA bijna volledig opgerolt, zegt men, en dit zou een signaal zijn aan de anderhalve man en een paardekop die ze aan fans nog overhebben dat ze er nog zijn
check de OPquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:47 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Volgens mij vonden alle 4 de explosies simultaan vlak voor 8 uur plaats. Om 6.35 was er geen explosie voor zover ik weet.
quote:Witnesses say the area has been cordoned off. The first blast happened at [/b]0635 GMT. [b]
ETA is veel groter dan jij denkt,en de Spaanse Regering heeft veel minder opgerold dan ze denken.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:43 schreef salutem het volgende:
[..]
Eta is al zo klein dat er weinig te splinteren valt.
Opzich is de kans klein dat de ETA ontkent terwijl ze er wel verantwoordelijk voor zijn. Je wilt juist dat mensen weten dat jij het gedaan hebt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik heb hier helaas geen radio en moet het met websites doenIets wat gebeurt terwijl ik aan het typen ben...
Anyway, een ontkenning hoeft ook niks te zeggen, het kan ook gigantisch uit de klauwen gelopen zijn, of een splintergroepering enz.
GMT is Greenwich Mean Time en dat scheelt al een uurquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
check de OP
[..]
Bron?quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:51 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
ETA is veel groter dan jij denkt,en de Spaanse Regering heeft veel minder opgerold dan ze denken.
ETA zit overal van Mexico tot Frankrijk.
Er zitten zelfs Spanjaarden bij de ETA.
da's waar idd, niet aan gedacht ... maar toch!quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:56 schreef Dagonet het volgende:
[..]
GMT is Greenwich Mean Time en dat scheelt al een uur
Ik denk nog steeds dat er 4 explosies tegelijkertijd hebben plaatsgevonden. Daarna zijn er wel explosies geweest maar die waren gecontroleerd.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
da's waar idd, niet aan gedacht ... maar toch!
Alsof de andere partijen niet weten dat steun aan de VS tijdens de oorlog wel eens erg voordelig zou kunnen zijn de komende jaren.quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:55 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Opzich is de kans klein dat de ETA ontkent terwijl ze er wel verantwoordelijk voor zijn. Je wilt juist dat mensen weten dat jij het gedaan hebt.
Wat ook meespeelt is dat de spaanse regering er belang bij heeft dat het de ETA is. ALs het Al Qaida is dan heeft de spaanse regering een probleem. Dan kunnen ze bij de aanstaande verkiezingen gigantisch op hun flikker krijgen.
Dude ben je lid ofsow ?quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:51 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
ETA is veel groter dan jij denkt,en de Spaanse Regering heeft veel minder opgerold dan ze denken.
ETA zit overal van Mexico tot Frankrijk.
Er zitten zelfs Spanjaarden bij de ETA.
quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bron?
door de reddingswerkers bedoel je?quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:58 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat er 4 explosies tegelijkertijd hebben plaatsgevonden. Daarna zijn er wel explosies geweest maar die waren gecontroleerd.
Niet als de politieke tak geen idee had dat dit te gebeuren stond, dan probeer je te redden wat er te redden valtquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:55 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Opzich is de kans klein dat de ETA ontkent terwijl ze er wel verantwoordelijk voor zijn. Je wilt juist dat mensen weten dat jij het gedaan hebt.
Zou Al Qaida het dan niet meteen opeisen? Sowieso zou ik dat als Al Qaida toch al doen, alles opeisen wat er gebeurt, meer gehaat worden kan je toch niet.quote:Wat ook meespeelt is dat de spaanse regering er belang bij heeft dat het de ETA is. ALs het Al Qaida is dan heeft de spaanse regering een probleem. Dan kunnen ze bij de aanstaande verkiezingen gigantisch op hun flikker krijgen.
is dat het station met die schuine torens??quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Lucille het volgende:
Ik wordt hier even stil van. Ik heb regelmatig gebruik gemaakt van Atocha toen ik in Spanje woonde.
Wat moet je nou in godsnaam met een nieuw autonoom klein kutlandje in Europa, ze hebben dan totaal niks te vertellen, uit de EU stappen heeft geen zin, dat hele onafhankelijkheidsgedoe is totaal nutteloosquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef pro_jeex het volgende:
Ik denk dat het tijd word dat Baskenland autonomie krijgt.
Volgens mij eist Al Qaida meestal niet de verantwoordleijkheid voor aanslagen op.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:01 schreef Dagonet het volgende:
Zou Al Qaida het dan niet meteen opeisen? Sowieso zou ik dat als Al Qaida toch al doen, alles opeisen wat er gebeurt, meer gehaat worden kan je toch niet.
die aanslagen in Indonesië waren ze ook nooit zo snel mee, denk dat ze gewoonweg niet de middelen hebben om dat te doen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:01 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Niet als de politieke tak geen idee had dat dit te gebeuren stond, dan probeer je te redden wat er te redden valt
[..]
Zou Al Qaida het dan niet meteen opeisen? Sowieso zou ik dat als Al Qaida toch al doen, alles opeisen wat er gebeurt, meer gehaat worden kan je toch niet.
Dat er ETA in Mexico zit en in andere landen dat weten we allemaal.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef salutem het volgende:
[..]
Dude ben je lid ofsow ?
Kom es met harde cijfers en bewijzen !
De spaanse regering heeft in het afgelopen jaar meer dan 200 man aangehouden waaronder enorm veel grote kopstukken.
De politieke tak heeft afgelopen jaar meer dan 40% aan leden verloren.
ETA zou het gedaan hebben om te laten zien dat ze nog wel degelijk bestaan.
Ja ja daar ga je nieuwe leden mee werven tig honderd man opblazen nee daar werf je sympatisanten mee ???![]()
![]()
PS
het is precies 2.5 jaar gelden van 11-09
wil ik nix mee zeggen maar het is gewoon zo.
komt bij dat het leeuwendeel van de Basken zelf iedere keer als het ze ernaar gevraagd wordt melden dat ze uberhaupt niet eens willen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat moet je nou in godsnaam met een nieuw autonoom klein kutlandje in Europa, ze hebben dan totaal niks te vertellen, uit de EU stappen heeft geen zin, dat hele onafhankelijkheidsgedoe is totaal nutteloos
Iedereen in spanje weet dat je de ETA niet kan uitroeien. Wat wel gebeurd is dat mensen er genoeg van krijgen en steeds minder begrip opbrent voor dit soort groeperingen. Wat ze dan ook merken in giften en zo. Vandaar dat ze op de tour van "revolutionaire belasting" en zo gaan ( ondernemers afpersen en als ze weigeren evt. ontvoeren of een familielid daarvan)quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef salutem het volgende:
[..]
Dude ben je lid ofsow ?
Kom es met harde cijfers en bewijzen !
De spaanse regering heeft in het afgelopen jaar meer dan 200 man aangehouden waaronder enorm veel grote kopstukken.
De politieke tak heeft afgelopen jaar meer dan 40% aan leden verloren.
ETA zou het gedaan hebben om te laten zien dat ze nog wel degelijk bestaan.
Ja ja daar ga je nieuwe leden mee werven tig honderd man opblazen nee daar werf je sympatisanten mee ???![]()
![]()
PS
het is precies 2.5 jaar gelden van 11-09
wil ik nix mee zeggen maar het is gewoon zo.
Geef die maar aan Catalunya.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef pro_jeex het volgende:
Mischien zaten die baardaap vrienden van jou er wel achter.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef pro_jeex het volgende:
je snapt toch dat hij op dergelijke reacties zit te wachten hé?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:08 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
Mischien zaten die baardaap vrienden van jou er wel achter.
Oliver Kahn misschien ?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:10 schreef Mutant01 het volgende:
Het is zo een gigantische aanslag, ETA moet gewoon hulp hebben gekregen...
zal je wel willen he.... kan barca ook eens landskampioen wordenquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:08 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Geef die maar aan Catalunya.
ik weet het nietquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:10 schreef Mutant01 het volgende:
Of het is helemaal niet de ETA geweest. Wat hebben die nou te winnen met zo'n aanslag?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:10 schreef Mutant01 het volgende:
Lekker afreageren omdat hij er een andere mening op na houdt?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:08 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
Mischien zaten die baardaap vrienden van jou er wel achter.
Al-Quada heeft er in principe ook geen echte belang bij, Engeland zou mijns insziens eerder doelwit zijn geweest. Maar het is afwachten. De ETA heeft vaker aanslagen gepleegd.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
Of het is helemaal niet de ETA geweest. Wat hebben die nou te winnen met zo'n aanslag?
Spanje staat natuurlijk wel bekend als een vriendje van de USA.
nee dat bedoel ik iddquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:12 schreef Re het volgende:
het toont wel aan hoe kwetsbaar stations e.d. zijn en er is volgens mij echt niet veel hulp voor nodig
Hetzelfde wat ze de afgelopen 25 jaar proberen te winnen met diverse aanslagen misschien?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
Of het is helemaal niet de ETA geweest. Wat hebben die nou te winnen met zo'n aanslag?
Spanje staat natuurlijk wel bekend als een vriendje van de USA.
Dat hebben ze bij vorige aanslagen ook niet gedaan, dus ik zie geen reden waarom ze dat nu wel zouden doen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:01 schreef Dagonet het volgende:
Zou Al Qaida het dan niet meteen opeisen?
Das ook voor het eerst, normaliter blaat je propaganda naquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef pro_jeex het volgende:
Ik denk ..
of Duitsland, die zitten met groot materiaal in Afghanistan, zijn west europeaans en doen niet zo aan beveiligingquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Al-Quada heeft er in principe ook geen echte belang bij, Engeland zou mijns insziens eerder doelwit zijn geweest. Maar het is afwachten. De ETA heeft vaker aanslagen gepleegd.
deed de IRA ook altijdquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef GiSH het volgende:
ETA doet toch van te voren bellen.. is hier niet gebeurd...
Llamaquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:05 schreef El_Catalan het volgende:
[..]
Dat er ETA in Mexico zit en in andere landen dat weten we allemaal.
Je kan kopstukken pakken maar achter die kopstukken staan weer andere kopstukken enzo enzo...
Net zoals er achter Bin Laden andere "Bin Ladens" Staan.
Ik volg het ETA conflict en vaak als er ETA leden worden opgepakt komen ze uit Euskadi,maar het komt vaak genoeg voor dat ze uit Madrid komen of uit Logroño en andere delen van Spanje.
Neem bijvoorbeeld "Marc" die in Nederland gepakt was,dat was ook geen Bask maar een Catalaan.
Als er een land een los staatsverband heeft in Europa, dan is het Spanje wel.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:00 schreef pro_jeex het volgende:
hebben wel meegedaan aan de initiele oorlog in Afghanistanquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:16 schreef Mutant01 het volgende:
Duitsland was wel tegen de oorlog tegen Irak, misschien dat dat de haat jegens hen een beetje heeft gerelativeerd
Mwoach, Spanje was ná Engeland de grootste voorstander van een militair ingrijpen in Irak.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef Mutant01 het volgende:
Al-Quada heeft er in principe ook geen echte belang bij, Engeland zou mijns insziens eerder doelwit zijn geweest.
ETA heeft wel grotere aanslagen gepleegd hoor, zoals bijv op een supermarkt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:15 schreef salutem het volgende:
[..]
Llama
Kijk naar de cijfers 2002 5 doden door eta vorig jaar minder dan 5 en dan nu 173![]()
quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:12 schreef GiSH het volgende:
[..]
zal je wel willen he.... kan barca ook eens landskampioen worden
In Indonesie ging het om de organisatie Jamai Islamia. (Die verdacht wordt banden te hebben met Al Qaeda)quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
die aanslagen in Indonesië waren ze ook nooit zo snel mee, denk dat ze gewoonweg niet de middelen hebben om dat te doen.
maja Spanje lijkt me niet echt een reeel doelwit voor Al Qaeda, denk dat die meer interesse hebben in Engeland of Duitsland
Verandering van strategie? Te laat gebeld?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef GiSH het volgende:
ja maar in tegenstelling tot Engeland hebben ze niet meegevochtenquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:16 schreef Lithion het volgende:
[..]
Mwoach, Spanje was ná Engeland de grootste voorstander van een militair ingrijpen in Irak.
In een klap. Dan kan het hard oplopen. Er wordt aardig wat van de ETA verijdeld.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:15 schreef salutem het volgende:
en dan nu 173![]()
Klopt, maar dat zou strategisch gezien een domme zet zijn om Spanje nu aan te vallen. Kunnen ze nevernooit de straat van gibraltar over (mochten ze daar gebruik van willen maken), met al die beveiliging.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:16 schreef Lithion het volgende:
[..]
Mwoach, Spanje was ná Engeland de grootste voorstander van een militair ingrijpen in Irak.
Was ook helemaal niet voorspelbaarquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:12 schreef GiSH het volgende:
[..]
zal je wel willen he.... kan barca ook eens landskampioen worden
goed hoor, ander voorbeeldquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:17 schreef kLowJow het volgende:
[..]
In Indonesie ging het om de organisatie Jamai Islamia. (Die verdacht wordt banden te hebben met Al Qaeda)
of het is Al Qaidaquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:17 schreef freako het volgende:
[..]
Verandering van strategie? Te laat gebeld?
Ik vond het niet echt in het beeld van de laatste jaren passen, maar misschien hebben ze besloten weer op de 'oude' manier verder te gaan met radicale aanslagen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
ETA heeft wel grotere aanslagen gepleegd hoor, zoals bijv op een supermarkt.
Misschien was het beltegoed net opquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef GiSH het volgende:
ik denk dat de helft van de omgekomen mensen,onschuldige burgers zijn van aanslagen..quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:18 schreef Frutsel het volgende:
Tis gewoon niets voor de ETA. Doelwitten zijn altijd militairen, rechters, politie of andere vooraanstaande burgers. Vaak politieke doelwitten. Als er dan al burgers omkomen wordt er achteraf altijd een "betreurend schrijven" naar buiten gebracht. Nooit waren burgers rechtstreeks doelwit en vooraf werd er altijd gewaarschuwd. Dat een bom te vroeg afging kan ook niet, want het waren er vier.
Zorgvuldig gepland door een goed georganiseerde organisatie. Vorige week werd de Franse spoorwegen ook al bedreigd.
Spanje staat hoog op het lijstje van fundamentalistische moslims en Al Qaida, net als Nederland trouwens... Zal me niets verbazen als het uit die hoek komt.
Ja maar Spanje bezet volgens veel moslims nog steeds arabisch grondgebied. Ceuta en Melillaquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar in tegenstelling tot Engeland hebben ze niet meegevochten
daarom is Engeland een logischer doel
Nee, Al Qaeda eist aanslagen ook vaak niet op. Maar wat is de link tussen mijn reactie en je opmerking over de CIAquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
goed hoor, ander voorbeeld
op 11 september was rond deze tijd ook nog niet bekend wie het gedaan had ... of was dat toch de CIA?
Zie mijn ICE verhaalquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
of Duitsland, die zitten met groot materiaal in Afghanistan, zijn west europeaans en doen niet zo aan beveiliging
en volgens de ETA bezetten ze het Baskenlandquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:20 schreef SLASH het volgende:
[..]
Ja maar Spanje bezet volgens veel moslims nog steeds arabisch grondgebied. Ceuta en Melilla
Dus dat kan misschien ook meespelen als het door AQ is gepleegd tenminste
Misschien is Engeland wel te moeilijk. Kijk ze hebben liever een aanslag in de VS. Maar het moet wel kunnen. En Spanje vinden ze ook wel prima.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als dat het énige criterium zou zijn wel ja, maar bij het plegen komen er meer factoren bij kijken, dunkt me. Toegankelijkheid bijvoorbeeld. De veiligheidsmaatregelen en veiligheidsdiensten in Engeland lijken me van een hoger niveau te zijn dan die van Spanje bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld alleen al naar de aanslagen in Saudi-Arabië en Marokko beziet, dan lijkt logica me niet iets waar die internationale terroristen zich mee bezig houden.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:18 schreef sp3c het volgende:
Nah, dat is al jaaaaaaaaaaaaren zo. Ik denk dat dat niet zo'n grote rol speelt. Bovendien, van waaruit zouden ze dan opereren? Marokko is sinds de aanslagen op Casablanca een zwaar- beveiligd blok geworden.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:20 schreef SLASH het volgende:
[..]
Ja maar Spanje bezet volgens veel moslims nog steeds arabisch grondgebied. Ceuta en Melilla
Dus dat kan misschien ook meespelen als het door AQ is gepleegd tenminste
die is er niet dat was sarcastischquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:21 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee, Al Qaeda eist aanslagen ook vaak niet op. Maar wat is de link tussen mijn reactie en je opmerking over de CIA
Dus puur speculeren momenteel wie het gedaan heeft zolang niemand het opeistquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
en volgens de ETA bezetten ze het Baskenland
Spanje is een stuk beter beveiligd dan Engeland, omdat ze een constante dreiging kennen, in Engeland is het slechts af en toe groot alarm ... hier kun je gewoonweg nix tegen doenquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:22 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Misschien is Engeland wel te moeilijk. Kijk ze hebben liever een aanslag in de VS. Maar het moet wel kunnen. En Spanje vinden ze ook wel prima.
De VS heeft een van de beste inlichtingendiensten ter wereld, en toch zijn daar de meeste doden gevallen. (11 september)quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:22 schreef Lithion het volgende:
[..]
Als dat het énige criterium zou zijn wel ja, maar bij het plegen komen er meer factoren bij kijken, dunkt me. Toegankelijkheid bijvoorbeeld. De veiligheidsmaatregelen en veiligheidsdiensten in Engeland lijken me van een hoger niveau te zijn dan die van Spanje bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld alleen al naar de aanslagen in Saudi-Arabië en Marokko beziet, dan lijkt logica me niet iets waar die internationale terroristen zich mee bezig houden.
Ik denk dat ze sowieso niet via de straat van Gibraltar binnenkomen. Met het Schengen-akkoord kun je ook via Nederland, België, Duitsland of Italië binnenkomen. Nogal dom om dan één van de best bewaakte stukjes grens van Europa te pakken lijkt me.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:18 schreef Mutant01 het volgende:
Klopt, maar dat zou strategisch gezien een domme zet zijn om Spanje nu aan te vallen. Kunnen ze nevernooit de straat van gibraltar over (mochten ze daar gebruik van willen maken), met al die beveiliging.
idd ... zullen nog wel meer gegadigden zijn ook op het moment maar de ETA en AQ (in die volgorde) lijken mij het meest waarschijnlijkquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:23 schreef SLASH het volgende:
[..]
Dus puur speculeren momenteel wie het gedaan heeft zolang niemand het opeist
Gewoon vanuit spanje. Zijn al een aantal AQ cellen opgerold in Spanje en Bin Laden had geloof ik een keer in een preek gezegd dat Andalusië en Ceuta en Melilla terug naar de mosilm zou moeten.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nah, dat is al jaaaaaaaaaaaaren zo. Ik denk dat dat niet zo'n grote rol speelt. Bovendien, van waaruit zouden ze dan opereren? Marokko is sinds de aanslagen op Casablanca een zwaar- beveiligd blok geworden.
tijd doden tot er meer bekend wordtquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:25 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Gespeculeer alom, maar wat weet je? NIKS NOPPES NADA NUL .... wat heeft dit voor zin ?
Nou ja, dat kan dus ook juist een teken zijn dat de inlichtingendiensten helemaal niet zo goed zijn als gedacht wordtquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:24 schreef Mutant01 het volgende:
De VS heeft een van de beste inlichtingendiensten ter wereld, en toch zijn daar de meeste doden gevallen. (11 september)
De politieke tak van de ETA ja.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:26 schreef Coolfool het volgende:
Hoorde net op de radio dat ETA ontkent iets met de aanslag te maken te hebben.
Zo toegankelijk lijkt Spanje me niet. Die hebben al jaren ervaring met het bestrijden van terrorisme.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:22 schreef Lithion het volgende:
[..]
Als dat het énige criterium zou zijn wel ja, maar bij het plegen komen er meer factoren bij kijken, dunkt me. Toegankelijkheid bijvoorbeeld. De veiligheidsmaatregelen en veiligheidsdiensten in Engeland lijken me van een hoger niveau te zijn dan die van Spanje bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld alleen al naar de aanslagen in Saudi-Arabië en Marokko beziet, dan lijkt logica me niet iets waar die internationale terroristen zich mee bezig houden.
Wat voor waarde hebben Ceuta en Melilla? Strategisch misschien wel wat, maar dat is dan ook alles. Perejil is een stom eilandje van een kilometer waar niks op groeitquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:25 schreef SLASH het volgende:
[..]
Gewoon vanuit spanje. Zijn al een aantal AQ cellen opgerold in Spanje en Bin Laden had geloof ik een keer in een preek gezegd dat Andalusië en Ceuta en Melilla terug naar de mosilm zou moeten.
Perejil mocht Spanje dan houden zeker
Sinds wanneer?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:27 schreef GiSH het volgende:
ETA eist aanslagen heel snel op...
De politieke tak van de ETA ontkent het ja.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:26 schreef Coolfool het volgende:
Hoorde net op de radio dat ETA ontkent iets met de aanslag te maken te hebben.
of Polenquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zo toegankelijk lijkt Spanje me niet. Die hebben al jaren ervaring met het bestrijden van terrorisme.
Als het om toegankelijkheid gaat lijkt Nederland mij een logischer doelwit voor El quaida
zal me niks verbazen dat we de volgende zijn...quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zo toegankelijk lijkt Spanje me niet. Die hebben al jaren ervaring met het bestrijden van terrorisme.
Als het om toegankelijkheid gaat lijkt Nederland mij een logischer doelwit voor El quaida
ETA beld van te voren op..dus voor de boem..quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sinds wanneer?
Doen ze normaliter juist heel lang over
wat moet bin laden in vredesnaam in Nederland (even ervanuitgaande dat AQ het gedaan)quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:29 schreef GiSH het volgende:
[..]
zal me niks verbazen dat we de volgende zijn...
Mbt tot economische ontwrichting is Nederland een stuk interessanter dan Polen.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
of Polen
die hebben ook daadwerkelijk meegevochten in Irak en ze hebben nog geeneens geld om hun militairen eten te geven
wij waren toch ook voor..quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat moet bin laden in vredesnaam in Nederland (even ervanuitgaande dat AQ het gedaan)
Geen enkele. Maar dat wil niet zeggen dat sommige er een erg groot punt van gaan maken, AQ dus.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat voor waarde hebben Ceuta en Melilla? Strategisch misschien wel wat, maar dat is dan ook alles. Perejil is een stom eilandje van een kilometer waar niks op groeitNogal logisch dat Bin laden die niet hoeft.
Mjah, de poort naar Europa.... best een aardig doelwit.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat moet bin laden in vredesnaam in Nederland (even ervanuitgaande dat AQ het gedaan)
Engeland ook en die staan altijd achter de VS al springen ze uit een vliegtuigquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mbt tot economische ontwrichting is Nederland een stuk interessanter dan Polen.
Aanslagen in Nederland zijn niet mediageniek genoeg, dat is in de wereldpers een pagina 5 bericht.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:29 schreef GiSH het volgende:
[..]
zal me niks verbazen dat we de volgende zijn...
de halve wereld was voor ... bovendien had Saddam een schurfthekel aan bin laden en coquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:31 schreef GiSH het volgende:
[..]
wij waren toch ook voor..
Misschien daarom juist. Dat ze, doordat ze vooral bezig zijn met de ETA, andere terroristische groeperingen onopgemerkt kunnen blijven.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Lijkt me ook, maar goed, zolang je geen compleet overzicht hebt van alle criteria die een rol spelen bij het plannen en uitvoeren van een dergelijke aanslag is het vrij nutteloos om je op één aspect te fixeren en op grond daarvan te zeggen dat Spanje een vreemd doelwit is. Marokko kun je zo ook een vreemd doelwit noemen, maar het schokeffect was des te groter.quote:Als het om toegankelijkheid gaat lijkt Nederland mij een logischer doelwit voor El quaida
Ja, maar de combinatie economische ontwrichting EN toegankelijkheid voor terrorisme ligt wel een stukje anders in Englandquote:Op donderdag 11 maart 2004 13:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Engeland ook en die staan altijd achter de VS al springen ze uit een vliegtuig
De politieke tak doet precies wat de ETA ze opdraagt. Het is niet andersom.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:28 schreef pekel het volgende:
[..]
De politieke tak van de ETA ontkent het ja.
Nu de ETA ook?.
grootste olie raf. ter wereld staan in de botlek...quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aanslagen in Nederland zijn niet mediageniek genoeg, dat is in de wereldpers een pagina 5 bericht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |