Zo, dat is nog eens een verlaging, en het is wel een grappige constructie, waarbij je misschien kinderen wel betrekt bij de politiek en daarnaast "de schade" beperkt.quote:Californië wil stemrecht voor 14-jarigen
SACRAMENTO - Californische parlementariërs willen dat voortaan ook 14-jarigen kunnen stemmen. Zij stellen voor de grondwet aan te passen en de huidige leeftijdsgrens van 18 jaar te verlagen.
Het voorstel voorziet in een halve stem voor 16-jarigen en een kwart stem voor de jongste kiezers bij verkiezingen voor het Californische parlement (congres). Volgens een Democratische senator is de jeugd van tegenwoordig dankzij internet, televisie, mobieltjes en een veelzijdige samenleving beter geïnformeerd dan jongeren vroeger.
Een Republikeinse collega veegde het plan van tafel als het idiootste idee dat hij ooit hoorde. ,,Er is een reden waarom 14-jarigen en 16-jarigen niet stemmen. Ze zijn niet volwassen genoeg'', aldus politicus Haynes.
ANP
Bron: LC
Nou, nee. Ik ben zelfs voor het verhogen van de stemgerechtigde leeftijd naar 21 jaar.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:40 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zijn er hier voorstanders voor een verlaging naar 16, of zelfs 14?
Dan mis ik ook de volgende verkiezingen :'(quote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:42 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou, nee. Ik ben zelfs voor het verhogen van de stemgerechtigde leeftijd naar 21 jaar.
ik ookquote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:42 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou, nee. Ik ben zelfs voor het verhogen van de stemgerechtigde leeftijd naar 21 jaar.
Sja, als het aan het volk ligt betaalt niemand belasting, mag je onbeperkt hard rijden en kost gezondheidszorg niks.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 22:40 schreef pberends het volgende:
In Carlafornia had het volk toch tegen belastingverhoging gestemd middels een referendum?![]()
![]()
Dat is ongeveer wat er in Californie is vastgesteld. De regering mag nog maar over ik meen 20% van de uitgaven beslissen. De rest werd geregeld via referenda. Men stemt voor belastingverlaging en gratis scholing maar er mag geen begrotingstekort zijnquote:Op dinsdag 9 maart 2004 22:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, als het aan het volk ligt betaalt niemand belasting, mag je onbeperkt hard rijden en kost gezondheidszorg niks.
Tja waarom het gewone volk wel als de elite het ook niet doet he?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 22:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, als het aan het volk ligt betaalt niemand belasting, mag je onbeperkt hard rijden en kost gezondheidszorg niks.
Ja.quote:Op woensdag 10 maart 2004 09:24 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben van mening dat we af moeten blijven van de huidige leeftijd. Het is zoals het nu is toch prima?
Gezien de huidige hoeveelheid linkse propaganda op het jeugdjournaal heeft de SP wel de 14 jarigen gevonden. Maar welke weldenkende 14 jarige speelt op de tijd niet buiten of kijkt Disney Channel of Fox Kids? en ja, dat hebben ze allemaal in the US Jeugdjournaal is voor degene met geen of weinig vrienden die later ook naar de partij gaat die ook van de daken schreeuwt dat er steeds minder mensen met vrienden bijkomen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 09:24 schreef Silmarwen het volgende:
14 jaar. Ik denk dat de meeste 14 jarige nog niet bezig zijn met politiek maar goed.
Heeft meer met het IQ te maken dan met het aangeleerde gedrag.quote:Even over de volwassen discussie. Wat is volwassen en wanneer ben je het? Mensen van 24 kunnen meer kinderachti zijn dan kinderen van 14. Er verschilt heel sterk per kind.
Eigenlijk vind ik 18 ook nog wel jong. Het is dan de bedoeling dat je echt keuzes kunt maken. Alleen staan 18 jarige nog niet echt in het leven, wonen meestal nog thuis, gaan naar school, hebben nog niet echt ervaring in het leven. Maar goed 21 jarige ook niet.
Sinds de gemiddelde leeftijd van volwassen worden daalt is handhaving van de huidige norm misschien niet meer voldoende. Sinds dat de leeftijd al eerder verlaagt is van 21 naar 18, kan dat heus nog een keer.quote:Ergens moet je een grens trekken. Toen ik 14 was wilde ik al stemmen en wist ik alle partijprogramma's al. Het is maar net wat je intresse is.
Ik ben van mening dat we af moeten blijven van de huidige leeftijd. Het is zoals het nu is toch prima?
Generaliseren is ook voor domme mensen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 16:11 schreef s.nuiver het volgende:
Minimum leeftijd zou eigenlijk verhoogd moeten worden naar 25. Ook in Nederland. Maar het is wel typisch weer iets van Amerikanen. Dom volk.
Het jeugdjournaal richt zich op kinderen. Kinderen vinden bepaalde thema's nu eenmaal leuker. Dit heeft helemaal niets met links of rechts te maken.quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Gezien de huidige hoeveelheid linkse propaganda op het jeugdjournaal heeft de SP wel de 14 jarigen gevonden.
Maar het is wel waarquote:Op woensdag 10 maart 2004 17:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Generaliseren is ook voor domme mensen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |