Ik las zonet het topic
Thomas Anders' eerste solo album sinds breuk Modern Talking en er kwam weer een oude ergernis naar boven. Ik las de titels van de nummers en ik wist toen 100% zeker dat ik de nummers niet wilde horen. Welke zichzelf respecterende artiest komt nu aan met titels als 'Paradise','Night To Remember' of 'How Deep Is Your Love'. Ik kan mezelf niet voorstellen dat je als muzikant je geesteskindjes zo'n naam geeft. Net alsof je je kind Miep of zo noemt (ik hoop niet dat iemand die zo heet dit leest..).
Eerlijk gezegd vind ik titels zowieso een beetje een tegenvaller. Oh, ik weet dat er heel veel goede en mooie titels zijn, maar evenzovaak is het ongeinspireerde nonsens. En ik vind het vooral een anti-climax als de titel het meest voorkomende woord in het catchy refreintje is. Een beetje, alsof je een schilderij van een zonsopgang 'Zonsopgang' noemt. Nogal een dooddoener en vaak erg jammer vind ik. Waarom moeten nummers uberhaupt een titel hebben? Okee, het is makkelijk voor je mp3-lijst, maar het lijkt me sterk dat artiesten daar rekening mee houden.
Ik vind muziek altijd een beetje benijdenswaardig, omdat het zulke abstracte kwaliteiten heeft. Een plaatje is al snel duidelijk, maar muziek is veel ongrijpbaarder en daarom ook heel interessant. Een simpele (en vaak een te duidelijke niet gras-over-laten-groeiende) titel maakt dat een beetje dood. Okee, misschien overdrijf ik een beetje.
Ik houd best van een goede titel, maar als er geen goede titel is, durf dan ook eens het nummer voor zich te laten spreken in plaats van zo'n enorm duf uithangbordje er aan te hangen! Het is net of de artiesten bang zijn dat mensen de essentie van het nummer niet in een keer vatten en daarom moet het maar in grote gele blokletters op het hoesje. Mensen zouden het nummer eens anders interpreteren!
Ik weet dat het niet makkelijk is om een goede titel te bedenken. Toen ik de Rockstargame speelde, vond ik het ook maar wat lastig om een goede titel te bedenken. Maar toen had ik ook geen echte nummers. Ik kan me voorstellen dat je je creaties met een goede naam of met wat dan ook de wereld in wil sturen. Waarom dan toch de cheesy titels soms?
Iemand het met me eens? Of een goed tegenargument? Vertel het hier
![]()
.