abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17600826
Ik las zonet het topic Thomas Anders' eerste solo album sinds breuk Modern Talking en er kwam weer een oude ergernis naar boven. Ik las de titels van de nummers en ik wist toen 100% zeker dat ik de nummers niet wilde horen. Welke zichzelf respecterende artiest komt nu aan met titels als 'Paradise','Night To Remember' of 'How Deep Is Your Love'. Ik kan mezelf niet voorstellen dat je als muzikant je geesteskindjes zo'n naam geeft. Net alsof je je kind Miep of zo noemt (ik hoop niet dat iemand die zo heet dit leest..).

Eerlijk gezegd vind ik titels zowieso een beetje een tegenvaller. Oh, ik weet dat er heel veel goede en mooie titels zijn, maar evenzovaak is het ongeinspireerde nonsens. En ik vind het vooral een anti-climax als de titel het meest voorkomende woord in het catchy refreintje is. Een beetje, alsof je een schilderij van een zonsopgang 'Zonsopgang' noemt. Nogal een dooddoener en vaak erg jammer vind ik. Waarom moeten nummers uberhaupt een titel hebben? Okee, het is makkelijk voor je mp3-lijst, maar het lijkt me sterk dat artiesten daar rekening mee houden.

Ik vind muziek altijd een beetje benijdenswaardig, omdat het zulke abstracte kwaliteiten heeft. Een plaatje is al snel duidelijk, maar muziek is veel ongrijpbaarder en daarom ook heel interessant. Een simpele (en vaak een te duidelijke niet gras-over-laten-groeiende) titel maakt dat een beetje dood. Okee, misschien overdrijf ik een beetje.

Ik houd best van een goede titel, maar als er geen goede titel is, durf dan ook eens het nummer voor zich te laten spreken in plaats van zo'n enorm duf uithangbordje er aan te hangen! Het is net of de artiesten bang zijn dat mensen de essentie van het nummer niet in een keer vatten en daarom moet het maar in grote gele blokletters op het hoesje. Mensen zouden het nummer eens anders interpreteren!

Ik weet dat het niet makkelijk is om een goede titel te bedenken. Toen ik de Rockstargame speelde, vond ik het ook maar wat lastig om een goede titel te bedenken. Maar toen had ik ook geen echte nummers. Ik kan me voorstellen dat je je creaties met een goede naam of met wat dan ook de wereld in wil sturen. Waarom dan toch de cheesy titels soms?

Iemand het met me eens? Of een goed tegenargument? Vertel het hier .
  dinsdag 9 maart 2004 @ 16:42:55 #2
13973 ranja
image means nothing
pi_17601269
Tja...
Het is niet alleen makkelijk voor de mp3 lijst, sterker nog, songtitels bestaan al langer dan mp3's Nee, maar het praat wel makkelijker als je een duidelijke titel hebt. Bovendien, wat je zelf al zegt, het bedenken van een songtitel is best lastig. Als je nou een tekst hebt is het een stuk makkelijker, dan pak je gewoon de essentie van het nummer.

Om eens wat voorbeelden te pakken...
Elvis Costello - I want you. Hoe zou hij het nummer anders moeten noemen? Titleless 1?
Debbie Gibson - Foolish beat. Ze zingt het 1 keer, maar geeft wel de essentie van de tekst goed aan. Moet je dat dan anders gaan noemen?

Ander uiterste is natuurlijk iemand als Jean Michel Jarre die helemaal geen titels heeft behalve albumtitels. Maar is dat goed of juist inspiratieloos?
pi_17602091
De White Album had ook geen titel, maar daar hoor je ook niemand over. Kan toch best, geen titel?
  dinsdag 9 maart 2004 @ 17:15:30 #4
13973 ranja
image means nothing
pi_17602192
Dan heb je het over albumtitel... dat gebeurt heel vaak dat die geen titel heeft. Of de naam van de band/artiest zelf, wat zo goed als titelloos is aangezien de naam vaak maar 1 keer op de hoes staat. Of First album (madonna), 2 (pretenders en tig andere bands), 7th one (toto) en meer van die nietszeggende namen.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 17:17:16 #5
13973 ranja
image means nothing
pi_17602232
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 17:12 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
De White Album had ook geen titel, maar daar hoor je ook niemand over. Kan toch best, geen titel?
en trouwens, blijkbaar kan dat toch niet anders zou het album nu niet door 'iedereen' White album genoemd worden...
  dinsdag 9 maart 2004 @ 17:24:49 #6
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_17602421
Wat te denken van Karma to Burn? Zij gaven hun nummers letterlijk nummers! Tracklist van "Almost heathen":
1. Nineteen (Karma To Burn) - 4:01
2. Thirty Eight (Karma To Burn) - 5:50
3. Thirty Four (Karma To Burn) - 4:12
4. Thirty Seven (Karma To Burn) - 5:19
5. Thirty Nine (Karma To Burn) - 5:34
6. Thirty Six (Karma To Burn) - 4:28
7. Thirty Three (Karma To Burn) - 4:50
8. Thirty Five (Karma To Burn) - 5:14
9. Five (Karma To Burn) - 4:50
10. Forty (Karma To Burn) - 3:39

Het maakt de nummers er niet herkenbaarder op als je over muziek discussieert...
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 9 maart 2004 @ 17:30:03 #7
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17602546
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 17:15 schreef ranja het volgende:
Dan heb je het over albumtitel... dat gebeurt heel vaak dat die geen titel heeft. Of de naam van de band/artiest zelf, wat zo goed als titelloos is aangezien de naam vaak maar 1 keer op de hoes staat. Of First album (madonna), 2 (pretenders en tig andere bands), 7th one (toto) en meer van die nietszeggende namen.
Chicago houdt dat een al een LP of 30 vol geloof ik ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_17604100
Maar muziek is toch ook niet gemaakt om over te praten . Daar moet naar geluisterd worden! Het is natuurlijk wel praktischer om gewoon songtitels te gebruiken. Maar het is ook praktischer om herkenbare simpele deuntjes te maken, maar dat maakt het er nog niet beter op.
pi_17604594
Bij een album van Opeth is het laatste woord dat word gezongen in een nummer de titel van het volgende nummer. En het laatste woord van het laatste nummer is dan weer de titel van het eerste nummer
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  dinsdag 9 maart 2004 @ 19:09:44 #10
61747 Zwartadder
Forever More
pi_17604894
Chicago is dan ook bagger. Dit fenomeen komt ook veel voor bij skyradio muziek. Nee dan sontitels als NEGASONIC TEENAGE WARHEAD en MAMA, YOU CAN CALL THE AMBULANCE NOW
Bestaat voor meer dan 67%
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')