preciesquote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:53 schreef pberends het volgende:
Je bedoeld dus dat 'overbodig verkeer' vermeden moet worden tijdens de spits. Dat gebeurt natuurlijk al, mensen die voor de lol gaan, gaan niet in de file staan voor de lol. Dan is de lol er al snel vanaf. Verkeer tijdens de spits is dus meestal voor 99% noodzakelijk verkeer, om het zo maar te noemen.
Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen. Het punt is dat de mensen momenteel al wel rekening houden met de kosten van het wachten van zichzelf, maar geen rekening houden met het feit dat zij er voor zorgen dat andere mensen ook langer moeten wachten.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:53 schreef pberends het volgende:
Je bedoeld dus dat 'overbodig verkeer' vermeden moet worden tijdens de spits. Dat gebeurt natuurlijk al, mensen die voor de lol gaan, gaan niet in de file staan voor de lol. Dan is de lol er al snel vanaf. Verkeer tijdens de spits is dus meestal voor 99% noodzakelijk verkeer, om het zo maar te noemen.
Je zegt het zelf. Carpoolen is onzin, te weinig mensen doen het, en te weinig mensen gaan of willen het doen, ze zitten liever in de file. Carpoolen valt dus af.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:59 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen. Het punt is dat de mensen momenteel al wel rekening houden met de kosten van het wachten van zichzelf, maar geen rekening houden met het feit dat zij er voor zorgen dat andere mensen ook langer moeten wachten.
Neem het carpoolen. Als je niet gaat carpoolen, dan sta je in de file. Ga je wel carpoolen, dan sta je ook in de file. Het levert jou dus niets op. Maar al die andere mensen in de file wel, maar als jij een beslissing moet nemen, dan denk je, net als bijna iedereen alleen aan jezelf. Wanneer je deze kosten internaliseert, dan maak je je eigen belang gelijk aan het maatschappelijke belang. Op dat moment worden pas de juiste beslissingen gemaakt.
Je vergeet nog een belangrijk punt.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:59 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen. Het punt is dat de mensen momenteel al wel rekening houden met de kosten van het wachten van zichzelf, maar geen rekening houden met het feit dat zij er voor zorgen dat andere mensen ook langer moeten wachten.
Neem het carpoolen. Als je niet gaat carpoolen, dan sta je in de file. Ga je wel carpoolen, dan sta je ook in de file. Het levert jou dus niets op. Maar al die andere mensen in de file wel, maar als jij een beslissing moet nemen, dan denk je, net als bijna iedereen alleen aan jezelf. Wanneer je deze kosten internaliseert, dan maak je je eigen belang gelijk aan het maatschappelijke belang. Op dat moment worden pas de juiste beslissingen gemaakt.
En als je de knooppunten hebt aangepakt, dan verschuift het knelpunt zich weer en moet je ergens anders de wegen weer verbreden. Dit gaat zo door, omdat het gebruik van de weg gedurende de spits gratis lijkt, terwijl het dat niet is. Momenteel kost het iedereen ook al klauwen met geld, want een uur in de file staan kost alle mensen en ondernemers kostbare (vrije)tijd. Ik denk dat veel mensen graag willen betalen voor een filevrije weg. Daarnaast stimuleer je de mensen om de weg effectief te gebruiken. En wie gaat al die extra wegen trouwens betalen? De anonieme belasting betaler?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:55 schreef Hayek het volgende:
precies
je moet aan de ene kant zorgen dat het aanbod voldoende is, en aan de andere kant dat de vraag niet onnodig groot is
dat laatste is al jaren het geval, alleen aan dat eerste moet nog wat gedaan worden, dus knooppunten aanpakken en wegen verbreden
LOLquote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:04 schreef Mkleinman64 het volgende:
[..]
Je vergeet nog een belangrijk punt.
De overheid heeft de afgelopen 20 jaar mensen gestimuleerd om de Randstad uit te gaan en in omliggende gemeentes te gaan wonen. Hence de forens is geboren. Heel Almere en Lelystad bestaan puur uit forensen die in de randstad werken.
Het is een probleem van de overheid, die hebben de keus gemaakt om mensen te laten verhuizen uit de Randstad naar de omliggende gemeentes. In dit geval is de overheid verantwoordelijk voor de infrastructuur en kan je het niet maken om de mensen die verhuist zijn hiervoor te laten opdraaien door bijv Rekeningrijden.
Dan ga je dichterbij wonen of je betaalt de werkelijke kosten voor je vervoerquote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:00 schreef rihago het volgende:
ik werk in de randstad en woon 90 KM van mijn werk
en ik zal toch op mijn werk moeten komen.
kolderquote:met jouw oplossing rijdt er zometeen helemaal geen auto meer op de snelweg.
Ja, op het sociaal en economisch optimale puntquote:of gaan mensen ergens anders werken.
Kolderquote:gevolg? werkeloosheid?
Kolderquote:bedrijven die eraan gaan?
Kolderquote:ov pakken?
die rijdt voor geen meter.
Stel:quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:59 schreef b_cornelisse het volgende:
Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen.
* knip *
Wanneer je rekening rijden invoert, worden de mensen gestimuleerd om de 8.30 to 17.00 mentalteit te doorbreken.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:56 schreef Mkleinman64 het volgende:
Helaas leven we hier in nederland nog steeds met een 8:30 tot 17:00 mentaliteit. Wanneer een klant van mij verwacht dat ik om 8:30 bij hem ben dan heb ik geen keus.
Waar het dus op neerkomt is dat uiteindelijk het bedrijfsleven deze kosten gaat doorberekenen aan hun klanten.
Ja en ze zijn erg goed, vooral als je er even over nadenkt voordat je commentaar geeft.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:58 schreef ZX9R het volgende:
Jij hebt echt leuke oplossingen!!!
Voor de werkloosheid ook al!!!![]()
Als het goed gedaan wordt dan blijft de netto inkomst voor de staat gelijk. Alleen betalen de veelgebruikers evenredig veel meer dan de weiniggebruikers. Net als bij de bakker, de supermarkt, het zwembak, de blikjesautomaat, het kopen van een huis, het cafe, etc.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:56 schreef Mkleinman64 het volgende:
Helaas leven we hier in nederland nog steeds met een 8:30 tot 17:00 mentaliteit. Wanneer een klant van mij verwacht dat ik om 8:30 bij hem ben dan heb ik geen keus.
Waar het dus op neerkomt is dat uiteindelijk het bedrijfsleven deze kosten gaat doorberekenen aan hun klanten.
Heeft geen zin. Zolang de variabele kosten nul zijn is de vraag oneindig.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:55 schreef Hayek het volgende:
[..]
precies
je moet aan de ene kant zorgen dat het aanbod voldoende is, en aan de andere kant dat de vraag niet onnodig groot is
dat laatste is al jaren het geval, alleen aan dat eerste moet nog wat gedaan worden, dus knooppunten aanpakken en wegen verbreden
Oh, en dat doe ik niet???quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:07 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Ja en ze zijn erg goed, vooral als je er even over nadenkt voordat je commentaar geeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |