abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17598179
Oplossing fileprobleem: Rekening rijden!

Per keer dat je tijdens de spitsuren met je auto de weg op gaat (de file gevoelige wegen natuurlijk) dan moet je daar een bepaald bedrag voor betalen. Waar het om gaat is dat je de oorzaak-gevolg relatie duidelijk maak. Het maakt niet uit dat je auto rijdt (en dus benzine verbruikt), het gaat erom dat je NIET je auto moet gebruiken in de spits. De enige manier om dit aan te pakken is door rekening te rijden. De ruimte op de weg is schaars en schaarse goederen moet je niet gratis maken, want dan is er nooit genoeg van (MORE, PLEASE, SINCE IT'S FREE).

De economen noemen dit negative externalities, oftewel je gedrag heeft negatieve gevolgen voor anderen. Met deze gevolgen voor anderen houd je geen rekening wanneer je een beslissing maakt (auto, OV carpoolen of toch maar verhuizen naar de plaats waar ik werk). De kunst is om deze externalities te internaliseren. Zorg ervoor dat de beslisser geconfronteerd wordt met de negatieve gevolgen van zijn acties. Dit kan door rekeningrijden te introduceren. Ik ben er van overtuigd dat als je 25 euro (maar dit kan natuurlijk varieren per plaats en per tijd) per auto per keer moet betalen, dat mensen het openbaar vervoer pakken (een bus moet hier ook voor betalen, alleen kan dat uitgesmeerd worden over veel meer passagiers). of ze gaan carpoolen, verhuizen, pakken de fiets of veranderen van baan. Doordat er ineens een grote vraag is naar alternatief vervoer zal het openbaar vervoer een enorme impuls krijgen. Verder kan iedereen voor zichzelf bepalen wat voor hem het voordeligste is. Mensen die makkelijk met iemand anders kunnen meerijden zullen dit snel doen. Anderen die dit vanwege hun werk niet kunnen (of moeilijk kunnen) zullen de rekening voor lief nemen. Waarschijnlijk levert het ze juist geld op, omdat ze nu niet een uur in de file staan en dus een uur langer kunnen werken en meer verdienen.

Iedereen mee eens? Reacties zijn meer dan welkom!

Bart Cornelisse
pi_17598292
Je bedoeld dus dat 'overbodig verkeer' vermeden moet worden tijdens de spits. Dat gebeurt natuurlijk al, mensen die voor de lol gaan, gaan niet in de file staan voor de lol. Dan is de lol er al snel vanaf. Verkeer tijdens de spits is dus meestal voor 99% noodzakelijk verkeer, om het zo maar te noemen.
pi_17598335
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:53 schreef pberends het volgende:
Je bedoeld dus dat 'overbodig verkeer' vermeden moet worden tijdens de spits. Dat gebeurt natuurlijk al, mensen die voor de lol gaan, gaan niet in de file staan voor de lol. Dan is de lol er al snel vanaf. Verkeer tijdens de spits is dus meestal voor 99% noodzakelijk verkeer, om het zo maar te noemen.
precies

je moet aan de ene kant zorgen dat het aanbod voldoende is, en aan de andere kant dat de vraag niet onnodig groot is

dat laatste is al jaren het geval, alleen aan dat eerste moet nog wat gedaan worden, dus knooppunten aanpakken en wegen verbreden
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 14:56:38 #4
29403 Mkleinman64
Oracle 9i junkie
pi_17598373
Helaas leven we hier in nederland nog steeds met een 8:30 tot 17:00 mentaliteit. Wanneer een klant van mij verwacht dat ik om 8:30 bij hem ben dan heb ik geen keus.

Waar het dus op neerkomt is dat uiteindelijk het bedrijfsleven deze kosten gaat doorberekenen aan hun klanten.
Assumption is the mother of all fuckups. Bezoek ook http://www.flitspaal.nu
  dinsdag 9 maart 2004 @ 14:58:37 #5
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_17598433
Jij hebt echt leuke oplossingen!!!

Voor de werkloosheid ook al!!!
ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
pi_17598452
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:53 schreef pberends het volgende:
Je bedoeld dus dat 'overbodig verkeer' vermeden moet worden tijdens de spits. Dat gebeurt natuurlijk al, mensen die voor de lol gaan, gaan niet in de file staan voor de lol. Dan is de lol er al snel vanaf. Verkeer tijdens de spits is dus meestal voor 99% noodzakelijk verkeer, om het zo maar te noemen.
Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen. Het punt is dat de mensen momenteel al wel rekening houden met de kosten van het wachten van zichzelf, maar geen rekening houden met het feit dat zij er voor zorgen dat andere mensen ook langer moeten wachten.

Neem het carpoolen. Als je niet gaat carpoolen, dan sta je in de file. Ga je wel carpoolen, dan sta je ook in de file. Het levert jou dus niets op. Maar al die andere mensen in de file wel, maar als jij een beslissing moet nemen, dan denk je, net als bijna iedereen alleen aan jezelf. Wanneer je deze kosten internaliseert, dan maak je je eigen belang gelijk aan het maatschappelijke belang. Op dat moment worden pas de juiste beslissingen gemaakt.
pi_17598481
ik werk in de randstad en woon 90 KM van mijn werk

en ik zal toch op mijn werk moeten komen.
met jouw oplossing rijdt er zometeen helemaal geen auto meer op de snelweg. of gaan mensen ergens anders werken.
gevolg? werkeloosheid? bedrijven die eraan gaan?
ov pakken?
die rijdt voor geen meter.
In de ban van de mods.
pi_17598489
Rekeningrijden is maar voor 1 ding geschikt en dat is de zakken vullen van de overheid.

Alsof er mensen zijn die s'ochtens het file nieuws in de gaten houden en als ze horen dat ergens een hele dikke file staat er snel naar toe rijden zo van joepie we mogen in de file staan zeg!!!!!!
Nu is mijn dag weer helemaal goed, file, file, file, tralalalalaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Het zou een veel betere optie zijn om het bedrijfsleven te stimuleren om flexibelere werktijden aan te nemen, thuiswerken stimuleren, beter openbaar vervoer dat goed aansluit, niet te duur is en op tijd rijdt.....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_17598527
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:59 schreef b_cornelisse het volgende:

[..]

Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen. Het punt is dat de mensen momenteel al wel rekening houden met de kosten van het wachten van zichzelf, maar geen rekening houden met het feit dat zij er voor zorgen dat andere mensen ook langer moeten wachten.

Neem het carpoolen. Als je niet gaat carpoolen, dan sta je in de file. Ga je wel carpoolen, dan sta je ook in de file. Het levert jou dus niets op. Maar al die andere mensen in de file wel, maar als jij een beslissing moet nemen, dan denk je, net als bijna iedereen alleen aan jezelf. Wanneer je deze kosten internaliseert, dan maak je je eigen belang gelijk aan het maatschappelijke belang. Op dat moment worden pas de juiste beslissingen gemaakt.
Je zegt het zelf. Carpoolen is onzin, te weinig mensen doen het, en te weinig mensen gaan of willen het doen, ze zitten liever in de file. Carpoolen valt dus af.

Dan heb je nog het OV. OV is duur, niet-luxe, niet betrouwbaar en nog meer van dat soort geintjes. OV valt dus ook af.

Dan heb je flexibele werktijden. Daar zou inderdaad een deel van de oplossing inzitten.
pi_17598540
Hey Bart, familie van Albert toevallig?
pi_17598550
of familie van bardo?
In de ban van de mods.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 15:04:04 #12
29403 Mkleinman64
Oracle 9i junkie
pi_17598557
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:59 schreef b_cornelisse het volgende:

[..]

Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen. Het punt is dat de mensen momenteel al wel rekening houden met de kosten van het wachten van zichzelf, maar geen rekening houden met het feit dat zij er voor zorgen dat andere mensen ook langer moeten wachten.

Neem het carpoolen. Als je niet gaat carpoolen, dan sta je in de file. Ga je wel carpoolen, dan sta je ook in de file. Het levert jou dus niets op. Maar al die andere mensen in de file wel, maar als jij een beslissing moet nemen, dan denk je, net als bijna iedereen alleen aan jezelf. Wanneer je deze kosten internaliseert, dan maak je je eigen belang gelijk aan het maatschappelijke belang. Op dat moment worden pas de juiste beslissingen gemaakt.
Je vergeet nog een belangrijk punt.

De overheid heeft de afgelopen 20 jaar mensen gestimuleerd om de Randstad uit te gaan en in omliggende gemeentes te gaan wonen. Hence de forens is geboren. Heel Almere en Lelystad bestaan puur uit forensen die in de randstad werken.

Het is een probleem van de overheid, die hebben de keus gemaakt om mensen te laten verhuizen uit de Randstad naar de omliggende gemeentes. In dit geval is de overheid verantwoordelijk voor de infrastructuur en kan je het niet maken om de mensen die verhuist zijn hiervoor te laten opdraaien door bijv Rekeningrijden.
Assumption is the mother of all fuckups. Bezoek ook http://www.flitspaal.nu
  dinsdag 9 maart 2004 @ 15:04:08 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_17598561
Goed verhaal, alleen mis ik wel dat indien de kosten voor het gebruik van auto's variabel gemaakt worden de vaste kosten volledig dienen te verdwijnen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_17598581
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:55 schreef Hayek het volgende:
precies

je moet aan de ene kant zorgen dat het aanbod voldoende is, en aan de andere kant dat de vraag niet onnodig groot is

dat laatste is al jaren het geval, alleen aan dat eerste moet nog wat gedaan worden, dus knooppunten aanpakken en wegen verbreden
En als je de knooppunten hebt aangepakt, dan verschuift het knelpunt zich weer en moet je ergens anders de wegen weer verbreden. Dit gaat zo door, omdat het gebruik van de weg gedurende de spits gratis lijkt, terwijl het dat niet is. Momenteel kost het iedereen ook al klauwen met geld, want een uur in de file staan kost alle mensen en ondernemers kostbare (vrije)tijd. Ik denk dat veel mensen graag willen betalen voor een filevrije weg. Daarnaast stimuleer je de mensen om de weg effectief te gebruiken. En wie gaat al die extra wegen trouwens betalen? De anonieme belasting betaler?
pi_17598589
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 15:04 schreef Mkleinman64 het volgende:

[..]

Je vergeet nog een belangrijk punt.

De overheid heeft de afgelopen 20 jaar mensen gestimuleerd om de Randstad uit te gaan en in omliggende gemeentes te gaan wonen. Hence de forens is geboren. Heel Almere en Lelystad bestaan puur uit forensen die in de randstad werken.

Het is een probleem van de overheid, die hebben de keus gemaakt om mensen te laten verhuizen uit de Randstad naar de omliggende gemeentes. In dit geval is de overheid verantwoordelijk voor de infrastructuur en kan je het niet maken om de mensen die verhuist zijn hiervoor te laten opdraaien door bijv Rekeningrijden.
LOL
pi_17598610
hmmm .. .extra gaan berekenen voor het naar en van je werk moeten (waar je vaak geen keus hebt) terwijl de wegenbelasting toch al niet volledig wordt gebruikt voor aanleg en onderhoud van wegen en er ook nog eens geen alternatief is?
Want je wilt het huidige openbaar vervoer met de prijzen die daar voor gelden en de regelmaat van rijden (of moet ik zeggen NIET rijden) toch niet echt als optie meenemen?
Mijns inziens zou het bpm-bedrag eraf en een verhoogde benzine prijs met daarin een bedrag wat dan ook ECHT aan aanleg en onderhoud wordt uitgegeven in combinatie met een duidlijk andere aanpak van het openbaar vervoer (zie de proef in Belgie) veel meer opleveren.
De spits noemen als iets wat te vermijden is is wel heel makkelijk. De infrastructuur aanpassen i.p.v. op veel plekken nog op het niveau van 1970 te hebben klinkt volgens mij als een veel logischer optie.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 15:06:12 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_17598617
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 15:00 schreef rihago het volgende:
ik werk in de randstad en woon 90 KM van mijn werk

en ik zal toch op mijn werk moeten komen.
Dan ga je dichterbij wonen of je betaalt de werkelijke kosten voor je vervoer
quote:
met jouw oplossing rijdt er zometeen helemaal geen auto meer op de snelweg.
kolder
quote:
of gaan mensen ergens anders werken.
Ja, op het sociaal en economisch optimale punt
quote:
gevolg? werkeloosheid?
Kolder
quote:
bedrijven die eraan gaan?
Kolder
quote:
ov pakken?
die rijdt voor geen meter.
Kolder
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 9 maart 2004 @ 15:06:25 #18
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_17598623
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:59 schreef b_cornelisse het volgende:
Wanneer is iets noodzakelijk? Je kan immers ook verhuizen, op andere tijden werken, het OV pakken of gaan carpoolen.

* knip *
Stel:
  • Je hebt een net een huis gekocht. Je wordt gedwongen om van baan te veranderen. En er is in de buurt geen werk. Dan kun je niet verhuizen!

  • Een opdrachtgever van je verwacht om op een bepaalde tijd ergens te zijn kun je niet op een andere tijd verschijnen met de mededeling: "Sorry, ik wilde goedkoper (buiten de spits) rijden."

  • Met de trein. Iedereen gaat ineens massaal met de trein (of OV) Denk je dat het ov daarop gebouwd is? Zal leuk worden daar! Nog meer vertragingen naar plaatsen waar je niet wil zijn!

  • Lekker carpoolen. Samen naar het werk rijden. Wat nu als je onregelmatige werktijden en werkplekken hebt. De ene dag in Heerenveen, de andere in Helenaveen.

    Kortom: Domme redenering voor de oplossing van het fileprobleem.
  • ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
    pi_17598634
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2004 14:56 schreef Mkleinman64 het volgende:
    Helaas leven we hier in nederland nog steeds met een 8:30 tot 17:00 mentaliteit. Wanneer een klant van mij verwacht dat ik om 8:30 bij hem ben dan heb ik geen keus.

    Waar het dus op neerkomt is dat uiteindelijk het bedrijfsleven deze kosten gaat doorberekenen aan hun klanten.
    Wanneer je rekening rijden invoert, worden de mensen gestimuleerd om de 8.30 to 17.00 mentalteit te doorbreken.
    pi_17598666
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2004 14:58 schreef ZX9R het volgende:
    Jij hebt echt leuke oplossingen!!!

    Voor de werkloosheid ook al!!!
    Ja en ze zijn erg goed, vooral als je er even over nadenkt voordat je commentaar geeft.
      dinsdag 9 maart 2004 @ 15:08:17 #21
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_17598678
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2004 14:56 schreef Mkleinman64 het volgende:
    Helaas leven we hier in nederland nog steeds met een 8:30 tot 17:00 mentaliteit. Wanneer een klant van mij verwacht dat ik om 8:30 bij hem ben dan heb ik geen keus.

    Waar het dus op neerkomt is dat uiteindelijk het bedrijfsleven deze kosten gaat doorberekenen aan hun klanten.
    Als het goed gedaan wordt dan blijft de netto inkomst voor de staat gelijk. Alleen betalen de veelgebruikers evenredig veel meer dan de weiniggebruikers. Net als bij de bakker, de supermarkt, het zwembak, de blikjesautomaat, het kopen van een huis, het cafe, etc.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      dinsdag 9 maart 2004 @ 15:09:07 #22
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_17598701
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2004 14:55 schreef Hayek het volgende:

    [..]

    precies

    je moet aan de ene kant zorgen dat het aanbod voldoende is, en aan de andere kant dat de vraag niet onnodig groot is

    dat laatste is al jaren het geval, alleen aan dat eerste moet nog wat gedaan worden, dus knooppunten aanpakken en wegen verbreden
    Heeft geen zin. Zolang de variabele kosten nul zijn is de vraag oneindig.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      dinsdag 9 maart 2004 @ 15:09:25 #23
    80690 hooibaal
    Be prepared.
    pi_17598721
    Voor een gegarandeerd filevrije rijbaan wil ik best betalen, dat is geen punt. Probleem is alleen dat je dat wel kunt schudden, aangezien het aantal auto's na invoering van het rekeningrijden echt niet dusdanig zal afnemen dat ik ineens filevrij de brug bij Ewijk over kan. Mijn werkgever wil dat ik op tijd (liefst 08:30, maar i.i.g. vóór 09:00 uur) op mijn werk ben. Met de bus kan ik dat wel vergeten want dan moet ik 2,5 km lopen vanaf de dichtstbijzijnde bushalte, treinen stoppen er al helemaal niet en dagelijks 18 km (enkele reis) fietsen vind ik ook geen aantrekkelijke gedachte, zeker niet bij dit weer. Bovendien wil ik ook nog een beetje representatief op mijn werk komen, dus niet natgeregend/-gezweet. En ik vraag me af met wie ik moet carpoolen, aangezien mijn collega's niet bij mij in de buurt wonen. Er zit voor mij dus niets anders op dan in de rij te gaan staan voor de file Als ik daarvoor moet gaan betalen, net als mijn collega's, zal de reiskostenvergoeding (misschien/hopelijk) omhoog gaan. Dus stijgende kosten voor de werkgever, dus... verzint u wat daarna komt zelf maar.
    Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
      dinsdag 9 maart 2004 @ 15:09:56 #24
    68957 ZX9R
    EX - Koos Werkeloos
    pi_17598729
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2004 15:07 schreef b_cornelisse het volgende:

    [..]

    Ja en ze zijn erg goed, vooral als je er even over nadenkt voordat je commentaar geeft.
    Oh, en dat doe ik niet???

    Wat staat er dan een aantal posts hierboven???
    ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
      dinsdag 9 maart 2004 @ 15:10:52 #25
    38624 Flierp
    A.S of U.
    pi_17598756
    er is maar 1 oplossing tegen de files. ..

    minder auto's op de weg
    Religion : Mankind's worst invention !
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')