Fries wil verloren WK-finale in 1974 ongeldig laten verklaren
´DUITSERS SPEELDEN VALS´
door MARJOLEIN SCHIPPER
SNEEK, woensdag
Harry Walstra uit Sneek heeft een droom. Franz Beckenbauer zit in het vliegtuig. Hij heeft de wereldbeker van het WK´74 op schoot. (Der Franz weigerde om het ding in te checken). Eenmaal geland op Schiphol, staat Johan Cruyff beneden aan de trap. In tranen overhandigt Beckenbauer de beker aan Johan: „Voor jullie, Johan, voor jullie, wij hebben valsch spiel gemacht!” Johan spreekt: „Als de zon schijnt, is het niet donker!”
TRRRIIINNNGGGG!! En dat is de wekker die niet alleen Harry (38) maar ook miljoenen andere Nederlandse voetballiefhebbers ruw uit de droom haalt. Toch heeft Harry nog een sprankje hoop. Hij haalt in Friesland momenteel de publiciteit met een wel heel opmerkelijke theorie: de verloren WK-voetbalfinale van ´74 is ongeldig. De Duitse speler Rainer Bonhof, die tijdens de dramatische en voor Nederland traumatische wedstrijd de voorzet gaf aan Gerd Müller waarna ´der Bomber´ de Nederlandse voetbaldroom definitief (2-1) aan diggelen schopte, is van oorsprong een Nederlander die in 1970 een Duits paspoort verkregen zou hebben.
´Het is de schuld van de KNVB´
Nou is daar nog niks mis mee (hoewel, Nederlanders die in het Duitse nationale team gaan spelen, hmmmm), ware het niet dat Bonhof tijdens zijn eerste officiële wedstrijd voor Jong Duitsland in 1969 ook nog de Nederlandse nationaliteit bezeten zou hebben. „Eigenlijk heeft Bonhof dus als Nederlander voor Jong Duitsland gespeeld en dat mag niet. Tenminste, ik denk dat het niet mag”, verzucht Walstra, die zich De Droom niet zo snel uit handen laat trappen. „Gevolg daarvan is dat hij vervolgens niet voor Duitsland uit had mogen komen. En dus is de wedstrijd ongeldig, en de uitslag dus ook´!!!
Harry, die op internet verschillende voetbalpagina´s met informatie over Duitse spelers beheert, heeft inmiddels al half Friesland in zijn greep met zijn dromen: „Nog leuker is als de finale wordt overgespeeld en wel op 7 juli aanstaande, precies dertig jaar na die vreselijke dag. Ik was een jongetje van acht, maar ik herinner me nog precies de hitte, de stilte op straat en de deken van ellende die nog dagen daarna over ons land lag.”
„Ik heb zelfs al spelers van toen benaderd. Onder andere René van de Kerkhof. Hij vond het wel een aardig idee, vooral als het voor een goed doel zou zijn, maar zag zichzelf niet meer zo´n hele wedstrijd spelen. Ja, ze zijn natuurlijk ook een dagje ouder! Dus ik heb nog wat spelers uit het team van ´88 benaderd, maar die hadden er geen zin in.”
Weg revanche. Dan moet die beker maar gewoon terug, vindt Harry: „Eigenlijk is het allemaal de schuld van de KNVB. Die hebben zitten suffen. Als ze bij de les waren geweest, hadden ze Bonhof toen hij debuteerde bij Jong Duitsland, voor het Nederlandse team moeten vragen. Dan was het allemaal héél anders gelopen!”
Als, als, als... Bij de KNVB moeten ze erg lachen om Sneekse Harry. Volgens een woordvoerder is het slechts zo dat spelers die eenmaal in een nationaal team van een bepaald land hebben gespeeld, niet meer voor andere landen mogen uitkomen.
Ach ja Harry, je weet het: niet geschoten is altijd mis.
Harry Walstra hoopt dat de WK-finale van 1974 wordt overgespeeld. ”En wel op 7 juli aanstaande, precies dertig jaar na die vreselijke dag."
![]()
[/q]