Dat zijn toch geen slechtverkopende artiesten?quote:Platenmaatschappij Warner Music Benelux heeft bekende Nederlandse artiesten aan de kant gezet.
Ontslagen
Wegens bezuinigingen worden de lopende contracten van onder meer Ilse de Lange en Krezip ontbonden. Het Amerikaanse moederconcern maakte vorige week een grootscheepse reorganisatie bekend. Daarbij zullen ongeveer duizend van de 5000 banen verdwijnen. Het is niet bekend of er ook in Nederland ontslagen vallen.
Slecht
Warner Music moet bezuinigen omdat het slecht gaat in de industrie. Er wordt minder omzet en winst gemaakt. Oorzaak is het massaal downloaden van muziek.
Krezip, Ilse, Relax, Postmen, dat zijn toch wel erg bekende artiesten die ook succesvol zijn. Ilse en Krezip lijken me dan toch nog wel het succesvolst. Ik snap dan ook niet dat zij eruit gegooid zijn.quote:Op maandag 8 maart 2004 18:46 schreef Meiske78 het volgende:
"De Nederlandse vestiging van major Warner Music heeft bekend gemaakt dat de eigen A&R afdeling opgeheven wordt. Daarmee komen artiesten als Krezip, Ilse de Lange, Relax, Postman en Wyatt op straat te staan. Tevens ontslaat Warner Music Nederland 20% van de eigen werknemers. Het opheffen van de A&R afdeling is een gevolg van een wereldwijde reorganisatie bij Warner Music, sinds de overname door de Canadees Edgar Bronfman jr en de investeringsmaatschappij Thomas H. Lee Parners. In totaal moet 200 miljoen dollar bezuinigd worden. De Nederlandse vestiging heeft de afgelopen weken al met de eigen artiesten rond de tafel gezeten om de mogelijke gevolgen van de reorganisatie door te geven. Vanaf vandaag is duidelijk dat ze naar een ander label moeten uitzien."
Bron
Mogen er uberhaupt nederlandse bands blijven?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 12:08 schreef Tom_Tom- het volgende:
Weet iemand toevallig welke bands/artiesten wel bij Warner mogen blijven?
Neen alleen de internationale artiesten worden gehouden.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 12:09 schreef ranja het volgende:
[..]
Mogen er uberhaupt nederlandse bands blijven?
Ik weet niet precies of je met dat eerste stukje doelt op de huidige situatie, zo ja dan klopt dat niet. De hele Nederlandse A&R wordt opgeheven en dus alle Nederlandse artiesten die daarbij horen. Dat heeft niks te maken met genoeg geld in het laatje brengen op zich, meer dat Nederland in verhouding te klein is om interessant te zijn voor Warner Music.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:21 schreef sizzler het volgende:
Artiesten die niet genoeg geld in het laatje brengen worden ontslagen. Marktwerking heet dat. En waarom zijn alle cd's dannog even duur als Ilse niet goed verkoopt? Halveer die prijzen dan. (ohnee, wacht even, daar waren prijsafspraken over gemaakt) En eind jaren '80 was er toch ook nog geen Internet??
Jammer voor Krezip en Ilse? Nou, reken er maar op dat die er eerder beter dan slechter van zullen worden hoor. Of denk je dat die geen contract hebben, waar Warner nu dus onderuit probeert te komen?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:29 schreef Lemmeb het volgende:
Het is jammer voor Krezip en Ilse. Maar ik kan er niet mee zitten. Uiteindelijk doet de muziekindustrie vooral zichzelf de das om met de bizar hoge salarissen van veel artiesten en van het management, en met de evenredig hoge prijzen van CD's.
Het vastleggen van muziek staat los van de aanvoer van illegale muziek. In de tijd van het cassettebandje moest je bij de radio gaan zitten en daar opnemen, of een CD opnemen als we wat minder ver in de tijd teruggaan, maar zo makkelijk als downloaden met Kazaa en consorten is het nog nooit geweest.quote:Het allemaal gooien op het illegale downloaden is simpelweg onjuist en hypocriet. Per slot van rekening is het cassettebandje pas vorig jaar uitgevonden.
Ik kan me voorstellen dat iemand die Krezip niet volgt dat zou denken ja. Toch deed hun laatste album het helemaal niet slecht en hebben ze nog een uitverkochte semi-akoestische tour door Nederland gedaan. Daarnaast treden ze natuurlijk ook in België en Duitsland op. Over hun hoogtepunt heen?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:32 schreef sir_dalord het volgende:
niet schuiven op illegaal downloaden, maak maar eerst goede muziek... Ilse de lange heeft een leuk koppie en een mooie stem, maar der muziekkeuze laat te wensen over.. En krezip is allang over hun hoogtepunt heen
Jij kunt mooi rekenenquote:RetepV - dinsdag 9 maart 2004 @ 17:36
Ik hoorde laatst een artiest zeggen dat hij 50 eurocent per CD verdient. Het maken van de CD zelf kost ook hooguit 50 eurocent per CD (en dat is erg hoog geschat hoor ). Laat het 50 eurocent per CD zijn om de CD's in de winkel te krijgen. Nog wat keren 50 eurocent voor de bandleden en de producer.
Blijft er dus zeker zo'n 30 euro over die bij wie weet allemaal in hun zakken gaat.
Mag ik vragen op welke covers je doelt?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:38 schreef RetepV het volgende:
Ff copy&paste:
[...]
Ik zie hier niks slechts in hoor. Sja, eventjes moeilijk voor Krezip, maar kom op zeg, die waren toch al omhoog gevallen. Ook Ilse de Lange mag wel eens iets origineels gaan doen, al die covers komen me de keel uit.
Die andere bands ken ik niet, maar als ze serieus zijn vinden ze wel een weg.
[..]
Dus de platenwinkel gooit er ¤ 10,- bovenop? Nog een reden om geen CD's meer te kopen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:43 schreef TripleM het volgende:
[img]http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/prijsopbouw_cd.gif[/url]
PPD staat voor Published Price to Dealer, geen rekening houdend met kortingen. Reken er maar op dat CD's voor een prijs van 9 tot 12 euro per stuk naar de handel gaan. En in het geval van een FRS zal dat vaker 9 dan 12 zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat is, denk ik, in ieder geval de platenwinkel die er het meeste aan verdient. Ze krijgen waarschijnlijk de meeste kortingen omdat ze nu eenmaal erg groot zijn en dus ook groot kunnen inkopen. Een kleinere zaak kan minder groot inkopen en betaalt dus meer voor dezelfde CD. Als die ook nog eens goedkoper zijn (en dat is volgens mij in veel gevallen zo als je FRS vergelijkt met andere winkels) dan houden die er een fatsoenlijkere marge aan over dan FRS.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:06 schreef Miwe het volgende:
Dus de platenwinkel gooit er ¤ 10,- bovenop? Nog een reden om geen CD's meer te kopen.
Tja en dat kan dus niet. Je kunt niet zomaar niet meer verkopen aan een FRS, en als je een eigen afzetkanaal begint en daar nauwelijks winst mee maakt (om de prijzen laag te houden) dan is er sprake van concurrentievervalsing. Het is dus helaas niet zo makkelijkquote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:06 schreef Miwe het volgende:
Als die platenmaatschappijen slim zijn, gaan ze direct aan de consument verkopen. Dan kunnen ze ze voor de helft van de prijs aanbieden zonder dat het ze iets kost.
Als ze aan de consument voor dezelfde prijs verkopen als aan de FRS, dan maken ze toch net zoveel winst?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:11 schreef TripleM het volgende:
[..]
Tja en dat kan dus niet. Je kunt niet zomaar niet meer verkopen aan een FRS, en als je een eigen afzetkanaal begint en daar nauwelijks winst mee maakt (om de prijzen laag te houden) dan is er sprake van concurrentievervalsing. Het is dus helaas niet zo makkelijk
Hier geloof ik geen reet van, als jij dezelfde prijs hanteerd als waar je een FRS voor laat inkopen en zelf een kleinere marge rekent, dan kun je wel degelijk de prijs lager krijgen. Een vriend van me verkoopt CD op grote schaal (grotendeels klassiek dat wel), maar als ik van hem hoor wat er allemaal voor bedragen tussen de fabricage en consumetenprijs zitten, dan roept de platenindustrie dit overzichzelf af.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:11 schreef TripleM het volgende:
Tja en dat kan dus niet. Je kunt niet zomaar niet meer verkopen aan een FRS, en als je een eigen afzetkanaal begint en daar nauwelijks winst mee maakt (om de prijzen laag te houden) dan is er sprake van concurrentievervalsing. Het is dus helaas niet zo makkelijk
Waarom zou je balen? Krezip wordt hier alleen maar beter vanquote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:13 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Baal echt
*Krezipfan is*
Vanavond ff Barend en van Dorp kijken, daar komt Jacq!
Volgens mij mogen ze sowieso niet direct aan de consument verkopen, daar moeten ze dan dus een afzetkanaal voor opzetten. Probleem is natuurlijk wel dat het risico bij zo'n onderneming erg groot is. Een FRS neemt op dit moment een dermate groot deel van de omzet voor z'n rekening, dat je niet blij wordt als FRS besluit jou te gaan boycotten.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:38 schreef Miwe het volgende:
Als ze aan de consument voor dezelfde prijs verkopen als aan de FRS, dan maken ze toch net zoveel winst?
Hmm, dat zei ik ook niet helemaal goed. Wat ik bedoel is dat je niet zomaar aan de consument kunt gaan verkopen (je moet daar dus iets voor opzetten, zie hierboven want dat doen ze dus niet) en dat je ook niet zomaar kunt bepalen dat je niet meer aan de FRS gaat leveren.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:40 schreef elcastel het volgende:
Hier geloof ik geen reet van, als jij dezelfde prijs hanteerd als waar je een FRS voor laat inkopen en zelf een kleinere marge rekent, dan kun je wel degelijk de prijs lager krijgen. Een vriend van me verkoopt CD op grote schaal (grotendeels klassiek dat wel), maar als ik van hem hoor wat er allemaal voor bedragen tussen de fabricage en consumetenprijs zitten, dan roept de platenindustrie dit overzichzelf af.
Hoe bedoel je, anders geinformeerd?quote:Zonder aan je eerder getoonde staatje te willen onderdoen of wat dan ook, ik ben dus duidelijk anders geinformeerd en wel door meerdere personen ook. Alleen de gedupeerde platenmaatschappijen zelf beweren sinds jaar en dag anders.
quote:Ilse zingt gewoon door..
Warner heeft de contracten met o.a. Krezip en Ilse de Lange verbroken. Bij de pakken neerzitten zal ze niet, want Ilse heeft heel veel wilde plannen.
Reactie
Warner Music Benelux heeft het lopende contract met Ilse de Lange opgezegd. Ilse zou nog één cd maken met het label, maar staat nu op straat. Ilse zit op dit moment in New York om liedjes te schrijven met Amerikaanse tekstschrijvers. In een reactie laat Ilse weten het voor zichzelf niet erg te vinden dat dit is gebeurd, omdat zij al een naam heeft opgebouwd. Ze vindt het echter wel erg voor alle jonge artiesten die nog maar net komen kijken. Ze is bang dat dit ook een negatieve invloed zal hebben op de ontwikkeling van Nederlandse jonge artiesten.
Plannen
Ilse is zelf nu druk bezig met allemaal nieuwe plannen en voor haar heeft de opzegging van het contract ook weer nieuwe mogelijkheden gebracht. Ze heeft allemaal spannende plannen waar ze nog niets over wil vertellen, maar daar gaan we binnenkort meer van horen. Ze is nu in New York en gaat volgende week nog naar Los Angeles voor acht dagen, daarna komt ze weer terug naar Nederland.
'tuurlijk wel. Een artiest moet genoeg omzet genereren. Lukt dat niet dan is het exit artiest. En waarom zijn andere nederlande artiesten voor andere maatschappijen dan nog wel interessant?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:38 schreef TripleM het volgende:
Dit wilde ik in het andere bericht neerzetten:
[..]
Ik weet niet precies of je met dat eerste stukje doelt op de huidige situatie, zo ja dan klopt dat niet. De hele Nederlandse A&R wordt opgeheven en dus alle Nederlandse artiesten die daarbij horen. Dat heeft niks te maken met genoeg geld in het laatje brengen op zich, meer dat Nederland in verhouding te klein is om interessant te zijn voor Warner Music.
[..]
quote:Belangstelling maatschappijen voor Ilse.
Ilse de Lange zegt dat verschillende platenmaatschappijen haar benaderd hebben nu Warner Music Nederland haar aan de kant heeft geschoven. De zangeres laat dat vanuit New York - waar zij aan een nieuwe plaat werkt - weten aan De Telegraaf. De definitieve beslissing over haar toekomst neemt Ilse pas als ze terug is in Nederland.
Ook Krezip zegt niet bij de pakken neer te zitten. De optredens van de band en ook de opnames voor een nieuwe cd gaan gewoon door. "We zijn niet afhankelijk van Warner", zegt een van de bandleden.
Ilse de Lange en Krezip kregen begin deze week te horen dat Warner Music ze heeft gedumpd.
Tja wie tegenwoordig cd's bij de Freerecord shop koopt is eigenlijk dom bezig. Neem een nlstore, die hebben de meeste cd's ook voor 15 a 16 euro, een stuk goedkoper dan de FRS. En je hebt niet perse een creditcard nodig.Als je die wel hebt gaat er heelmaal een wereld voro je open en kom je nooit meer in een FRS anders dan om bij de uitverkoop dvd's te kijkenquote:Op woensdag 10 maart 2004 22:37 schreef BobbyDrake het volgende:
Ikzelf heb gelukkig de mazzel dat ik via mijn werk de CD's voor een mooie prijs kan krijgen en dat er in Rotterdam twee vestigingen van de Media Markt zitten waar het allemaal niet zo duur is als bij de FRS. Hopelijk verspreid die keten zich ook wat snel, zodat andere mensen ook niet meer die hoge prijzen van de FRS hoeven te betalen om legaal aan muziek te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |