Kraanvogels! Wow, dat had ik ook wel willen zien
![]()
Over uilen:
Vorige zomer kwam mijn zusje naar mij toe dat ze 's nachts steeds rare geluiden hoorde van buiten. Op een nacht riep ze me om ook eens te luisteren. Het klonk als een soort langerekte katten miauw: Mieuuuuuw..... Mieuuuuuuuw en dit heen en weer tussen 2 plekken.
Terwijl wij uit het zolder raam in de duisternis aan het turen waren kwam er na 5 minuten ongeveer een zwarte schim op ons af vliegen. Het was een uil en vloog vlak langs ons heen het dak over! Echt zo gaaf.
Maarja, ik wist nog niet wat voor soort het was. Ik dacht dat ie erg klein was dus ik dacht eerst aan een steen uiltje. Ik heb toen op internet geluiden van uilen geluisterd maar ik kwam er niet achter.
Toen kwam ik op een site met het geluid van jonge ransuilen erop, en dit was precies hetzelfde!! Ik had het geluid van die ene nacht opgenomen met de video functie van onze digitale camera dus kon het goed vergelijken.
De nachten erna bleven we het geluid horen en zijn we nog een paar keer wezen zoeken of we ze konden vinden om foto's te nemen. Ze zaten waarschijnlijk op het kerkhof wat aan een park grenst. Ik heb het nog aan de beheerder gevraagd (overdag
![]()
) of hij iets had opgemerkt van uilen en hij had inderdaad braakballen gevonden. Ik heb de uilen helaas zelf niet meer gezien. En later hoorden we ze ook niet meer.
Maar... een week later bleek dat iemand anders wel foto's heeft kunnen nemen van de jongen. De jongen zaten in een oude linde aan de andere kant van de wijk waar ik woon. Ze waren waarschijnlijk 'verhuisd'. Ik vind het echt leuk dat ze bij ons in de buurt zaten
![]()
Foto's van de jonge Ransuilen te Zwijndrecht:
![]()