abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2005 @ 21:51:09 #101
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25531883
Toen ik in de bus van Arnhem naar Apeldoorn over de snelweg ging vandaag zag ik nog een buizerd zitten
De vogelaar die vaak op dezelfde tijden met de bus reist naar mij zei dat je ze daar dagelijks kunt zien, maar vandaag viel het mij pas op daarbij hoorde ik van hem dat het een buizerd was, ik kwam in de snelheid en met mijn nog magere kennis niet verder dan roofvogel...
patat ftw :)
  zaterdag 19 maart 2005 @ 16:47:59 #102
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25589800
Kievit

Het gedoe omtrent de Kievit loopt hoog op!
Vandaag zijn er toch nog mensen op zoek geweest naar Kievits-eieren terwijl dat sinds kort strafbaar is!
Ik vind het prima dat er geen kievits-eieren meer gevonden mogen worden. Uit onderzoeken blijkt dat het aantal vanaf 1970 alleen nog maar aan het zakken is!! Dat kan natuurlijk niet. De kievit is namelijk een typische Nederlandse vogel waar goed voor gezorgd moet worden. Ik vind dat de kievits-eieren-zoekers maar een andere "culturele" hobby moeten gaan zoeken.

Het vriest niet dus fireljeppen moet geen punt zijn!!!!

[ Bericht 5% gewijzigd door Pearly op 19-03-2005 16:53:06 ]
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_25590931
Dat het aantal kieviten minder wordt heeft niet echt met het eierenzoeken te maken hoor.
Het komt veel meer doordat steeds meer weilanden worden omgetoverd tot zogenaamd natuurlandschap en doordat vossen en roofvogels als kraaien beschermd worden.
Kieviten leven het liefst in weilanden met kort gras en hebben een hekel aan allerlei hoog spul om hun nest. Verder is het probleem dat kraaien nogal slim zijn. Heb genoeg verhalen van mensen die nestbeschermers of markering bij het nest hadden geplaatst gehoord, dat de gemarkeerde nesten leeggeroofd waren en de niet gemarkeerde niet.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:31:32 #104
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25592053
Kieviten zijn er nog voldoende echter .... Een uitsterven kan stiekum snel gaan.
Het maakt de kieviten overigens niet uit waar ze hun eieren moeten leggen als het maar laag is. Kieviten broeden door heel Nederland! Zij is niet broed-plaats gebonden.
Logisch dat roofdieren moeten leven maar alleen van kievitseieren zal niet lukken!! Verder moet men het met mij eens zijn dat dit 'de natuur' is ......
Dat er kievitseieren geraapt worden om onderzoeken te doen, alla! Dat er kievitseieren geraapt worden "omdat men de eerste wil zijn" gaat me gewoon echt te ver!!!

Zou het dan echt zo zijn dat men het voor niks verboden heeft??
Ik geloof dat niet!
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  zondag 20 maart 2005 @ 08:15:53 #105
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25604414
een kraai is niet van de orde der roofvogels, maar van de orde der zangvogels (hoe lelijk zijn roep ook is). Wel is het een nestplunderaar, hij rooft dus wel
  zondag 20 maart 2005 @ 19:54:29 #106
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25617764
Ja! okay ... daniman. Maar ROOFvogel is ten alle tijden zoiezo een verkeerde benaming voor Buizerds, Valken en Arenden!
Dat een Ekster of een Kraai rooft ... okay ......
Maar Roven is een verkeerd woord voor de vleeseters onder de vogels.
  zondag 20 maart 2005 @ 23:14:50 #107
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25623221
Misschien kunnen we dan beter bij de latijnse naam blijven Falconiformes
  maandag 21 maart 2005 @ 10:21:55 #108
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25629403
Rovende vogels en roofvogels hebben altijd bestaan en het niet afschieten hiervan is dus niet de bron van het probleem.

In extreem erge gevallen:
Wanneer dieren bijvoorbeeld belangrijke schade aanrichten aan de wilde flora- of fauna kan er toestemming worden verleend tot het vangen, verjagen of afschieten (Flora- en faunawet)

De oorzaak waarom het niet goed gaat met weide vogels in het algemeen is meer de manier waarop de weilanden nu gebruikt worden. Slechte maai-tijdstippen en beheer van de grond. Ook verdwijnen er veel gebieden aan bouwprojecten.
Gelukkig wordt hier veel meer op gelet de laatste jaren.
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_25629623
Mevrouw van Dale wacht nog steeds op het spechten-antwoord

Of mogen leken hier geen vragen stellen?
  maandag 21 maart 2005 @ 10:43:41 #110
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25629907
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:31 schreef Tinkerbell het volgende:
Mevrouw van Dale wacht nog steeds op het spechten-antwoord

Of mogen leken hier geen vragen stellen?
Tuurlijk wel... ik wist eigenlijk het antwoord niet (Of spechten ook communiceren met het geroffel).

Ik heb ff voor je gezocht en het antwoord is JA

"Onder de gebruikers van de snavel als vocaal instrument, nemen de spechten de ereplaats in. Het sporadisch korte gehamer duidt enkel op het zoeken van voedsel. De lang aangehouden roffels in het voorjaar zijn echter zoveel als het roepen van een partner. Beide seksen doen het en ieder lid van de familie kan worden geïdentificeerd aan de intensiteit en het ritme van zijn percussie."
Bron: http://www.vogelbescherming.be/content/index.php?option=content&task=view&id=231&Itemid=40

Ik heb een keer gehad dat ik ergens gewoon op een weg liep en er een specht (Grote bonte specht) aan de andere kant steeds net iets voor mij uitvloog van boom tot boom. Steeds piktie een beetje in de boompjes voor eten en vloog weer naar de volgende.
Toen, in plaats van de volgende boom te pakken, landde hij tegen een lantaarn paal die tussen de bomen stond . Hij roffeld wat (klont wel raar) en dacht toen waarschijnlijk: Hey, dit is geen boom! En toen vloog ie weer naar de volgende
Wel leuk om eens te zien!
pi_25629954
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:43 schreef Radyhyn het volgende:

[..]

Tuurlijk wel... ik wist eigenlijk het antwoord niet (Of spechten ook communiceren met het geroffel).

Ik heb ff voor je gezocht en het antwoord is JA

"Onder de gebruikers van de snavel als vocaal instrument, nemen de spechten de ereplaats in. Het sporadisch korte gehamer duidt enkel op het zoeken van voedsel. De lang aangehouden roffels in het voorjaar zijn echter zoveel als het roepen van een partner. Beide seksen doen het en ieder lid van de familie kan worden geïdentificeerd aan de intensiteit en het ritme van zijn percussie."
Bron: http://www.vogelbescherming.be/content/index.php?option=content&task=view&id=231&Itemid=40

Ik heb een keer gehad dat ik ergens gewoon op een weg liep en er een specht (Grote bonte specht) aan de andere kant steeds net iets voor mij uitvloog van boom tot boom. Steeds piktie een beetje in de boompjes voor eten en vloog weer naar de volgende.
Toen, in plaats van de volgende boom te pakken, landde hij tegen een lantaarn paal die tussen de bomen stond . Hij roffeld wat (klont wel raar) en dacht toen waarschijnlijk: Hey, dit is geen boom! En toen vloog ie weer naar de volgende
Wel leuk om eens te zien!
Jaaaa leuk

Ik dacht het al, het was zo opvallend. Elke ochtend in het bos hoor en zie ik ze. Ik hou van spechten en je ziet er weer zoveel meer dan een poosje terug

Mevrouw van Dale bedankt u
  maandag 21 maart 2005 @ 10:53:39 #112
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25630154
Groene spechten zijn ook erg mooi om te zien. Ze zitten vaak in het gras en als ze verstoord worden vliegen ze snel een boom in.

Groene specht:

Tinkerbell, hoor je de spechten ook lachen?
Dat is echt leuk om te horen: Ha-Ha-Ha-Ha-Ha
Ik moet er zelf ook altijd om lachen als ik het hoor. Dan denk ik: Jeej een specht
pi_25630298
Daar ga ik eens op letten
  maandag 21 maart 2005 @ 11:08:24 #114
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25630521
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef Radyhyn het volgende:

Ik moet er zelf ook altijd om lachen als ik het hoor. Dan denk ik: Jeej een specht
Dat lachen is mij nooit opgevallen Zal er ook eens op letten Helaas zitten er niet zo gek veel spechten in de buurt.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_25658994
Vorige week zaterdag liep ik in de stad (Enschede) toen er ineens een groep van ongeveer 10 kraanvogels over kwam vliegen, midden over het centrum dus. En volgens mij was ik de enige die het opviel, ik zag in ieder geval niemand anders naar boven kijken

Dit was de derde keer in m'n leven dat ik kraanvogels in het wild heb gezien, maar de eerste keer dat ik ze zag vliegen. Blijft toch speciaal
A mind with a heart of it's own
pi_25659051
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef Radyhyn het volgende:
Die groene spechten hoor ik vaak lachen als ik bij mijn ouders ben, die wonen aan de rand van de stad en daar zitten ze regelmatig in de buurt.

Uilen die 's nachts tegen elkaar aan het schreeuwen zijn is ook altijd leuk, vooral als je niet weet wat het is. Net of er een paar kleine kinderen aan het schreeuwen zijn
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 22 maart 2005 @ 15:20:48 #117
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25660673
Kraanvogels! Wow, dat had ik ook wel willen zien

Over uilen:
Vorige zomer kwam mijn zusje naar mij toe dat ze 's nachts steeds rare geluiden hoorde van buiten. Op een nacht riep ze me om ook eens te luisteren. Het klonk als een soort langerekte katten miauw: Mieuuuuuw..... Mieuuuuuuuw en dit heen en weer tussen 2 plekken.
Terwijl wij uit het zolder raam in de duisternis aan het turen waren kwam er na 5 minuten ongeveer een zwarte schim op ons af vliegen. Het was een uil en vloog vlak langs ons heen het dak over! Echt zo gaaf.
Maarja, ik wist nog niet wat voor soort het was. Ik dacht dat ie erg klein was dus ik dacht eerst aan een steen uiltje. Ik heb toen op internet geluiden van uilen geluisterd maar ik kwam er niet achter.
Toen kwam ik op een site met het geluid van jonge ransuilen erop, en dit was precies hetzelfde!! Ik had het geluid van die ene nacht opgenomen met de video functie van onze digitale camera dus kon het goed vergelijken.
De nachten erna bleven we het geluid horen en zijn we nog een paar keer wezen zoeken of we ze konden vinden om foto's te nemen. Ze zaten waarschijnlijk op het kerkhof wat aan een park grenst. Ik heb het nog aan de beheerder gevraagd (overdag ) of hij iets had opgemerkt van uilen en hij had inderdaad braakballen gevonden. Ik heb de uilen helaas zelf niet meer gezien. En later hoorden we ze ook niet meer.

Maar... een week later bleek dat iemand anders wel foto's heeft kunnen nemen van de jongen. De jongen zaten in een oude linde aan de andere kant van de wijk waar ik woon. Ze waren waarschijnlijk 'verhuisd'. Ik vind het echt leuk dat ze bij ons in de buurt zaten

Foto's van de jonge Ransuilen te Zwijndrecht:

dinsdag 22 maart 2005 @ 21:37:31 #118
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25669716
Wowwww... wat ziet er dat allemaal GAAF uit!
En natuurlijk bedankt voor de zeer interessante vogel posts allemaal.
Ik heb weer een hoop bijgeleerd!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:29:51 #119
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25673489
Gaaf zeg van die uilen!!!
pi_25687295
Zeldzame monniksgier in Flevoland

In Nederland is opnieuw een monniksgier gesignaleerd. De zeldzame roofvogel is neergestreken in de Oostvaardersplassen in Flevoland, aldus Staatsbosbeheer.

2000
De laatste keer dat er in ons land een monniksgier werd gespot, was in 2000. Duizenden vogelliefhebbers probeerden toen een glimp op te vangen van de vogel, onder meer op de Maasvlakte.

Grondbewoner
De vogel is sinds 1800 nog maar drie keer eerder in Nederland gezien. Over de hele wereld leven nog maar zo'n 1000 monniksgieren. De gier in Flevoland is moeilijk te vinden omdat hij voornamelijk op de grond leeft.

Rust
De monniksgier komt normaal gesproken voor in Zuid-Europa en Azië. Vogelaars ontdekten het beest tijdens een excursie door het natuurgebied in Lelystad. "Hoe hij hier is terechtgekomen, weet ik niet. Hij vindt hier in elk geval rust, ruimte en voedsel. Uiteindelijk zal hij wel weer weggaan, vermoed ik. Het is zeg maar een tijdelijke topper", aldus een woordvoerder van Staatsbosbeheer.

© RTLNieuws.nl
  maandag 4 april 2005 @ 14:15:19 #121
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_25976563
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 20:14 schreef Natrix het volgende:
Ik was vandaag in Blijdorp en daar zag ik ook een kleine reiger bij de flamingo's zitten en het leek erg op een kwak ( kon zijn kop helaas niet goed zien). Aangezien Blijdorp voor zover ik weet geen kwakken verder houdt, zou het ook best een wilde geweest kunnen zijn.
Maar het ging eiegenlijk iets te gemakkelijk !
Ik zal je zeggen ik zit in Rotterdam op school en loop regelmatig even langs Blijdorp, en er zit zeker te weten een Kwak. Van buitenaf kan je deze gewoon zien want hij zit in de flamingo vijver of in de struiken er omheen. Hij kan volgens mij wel vliegen want laatst zat ie dus buiten de flamingo vijver. Of er meerdere zitten weet ik niet, want altijd als ik ga kijken zie ik er maar één.

Groetjes Staaf
Sue Me
pi_25977709
Zaten er in de buurt van Blijdorp ook geen ooievaars? Kan me zoiets van vroeger herinneren.

Gisteren een rondje gelopen met de hond, zaten er opeens een stuk of 10 kuifeenden in de tocht. Was wel leuk om te zien, zie ze daar normaal eigenlijk nooit. Waren volgens mij allemaal paartjes want was steeds een wit/zwarte met een bijna helemaal zwarte.
Verder weer kievieten, leeuweriken, gele kwikstaartjes, fazanten, patrijzen ed gezien.

Volgens mij gaat er ook weer een paartje buizerds (weet niet welke) in de boom bij de buren in het land broeden.
pi_25979003
hmm ik zag in rotterdam ook kuifeenden inderdaad
leuke beestjes wel
en niet weinig ook trouwens

was erg leuk

en aalscholvers
nog geen ooievaar gezien tho
en ik vraag me af of ze er ook witte reigers hebben
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  maandag 4 april 2005 @ 18:09:03 #124
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25981647
Vroeger was er een ooievaarsnest op een pilaar in blijdorp helaas is dat heel wat jaar geleden dat ze hier genesteld hebben. (ik weet ook niet zeker of die paal er nog staat)
In noord (west) rotterdam heb je ook ooievaars. Die fourangeren op de weilanden.

Over de kwak in blijdorp:
Ik geloof dat hij gewoon bij de dierentuin hoort. Hij kan vast wel van boom tot boom vliegen. In Artis zitten ze ook (zie foto). De verzorger zei dat ze soms nog best een eindje konden vliegen.

pi_25987771
Is denk ook al een jaar of 10 geleden dat ik er ben geweest. Kan me herinneren dat er toen toch behoorlijk wat ooievaars zaten, zelfs op een paal van de bovenleiding van de trein, en volgens mij ook een pilaar ja en nog tussen de flamingos ofzo. Maar ja, wel jammer dan, als ze er niet meer zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')