abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17544867
Velen opperen dat George W. Bush, president van de Verenigde Staten van Amerika, gelijk gesteld kan worden met Adolf Hitler, Duitse allochtoon die een carriere maakte in de politiek. Ik vind dat altijd makkelijk gezegd. Vaak worden er dingen naar voren gebracht die voor alle politici gelden, en dus kloppen ze ook, maar aangezien ze op alle politici betrekking hebben, kan je dit uiteraard niet gebruiken om een vergelijking te maken.

Graag zou ik daarom wel eens willen weten wat nou precies de overeenkomsten zijn tussen de huidige Amerikaanse president en de leider van Nazi-Duitsland. Is dit hun politiek? Is het hun karakter, en mag je daar wel vergelijkingen mee maken? En wat zegt het over de toekomst, kan men er uit leren?
pi_17544900
Als je je best doet kun je zelfs een vergelijkenis vinden tussen mijn sokken en Stalin
  † In Memoriam † zaterdag 6 maart 2004 @ 23:14:59 #3
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17544964
Nee dat gaat echt te ver!

Pure belediging voor Hitler
pi_17544981
Degene die Bush en Hitler met elkaar vergelijkt is zelf juist iemand die zich van Nazi methodes bedient.
pi_17544984
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:14 schreef NorthernStar het volgende:
Nee dat gaat echt te ver!

Pure belediging voor Hitler
Goedkoop.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:15:47 #6
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_17544988
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:11 schreef Monidique het volgende:

Graag zou ik daarom wel eens willen weten wat nou precies de overeenkomsten zijn tussen de huidige Amerikaanse president en de leider van Nazi-Duitsland. Is dit hun politiek? Is het hun karakter, en mag je daar wel vergelijkingen mee maken? En wat zegt het over de toekomst, kan men er uit leren?
Geen overeenkomsten. Hitler ging voor de Endlösing.
Geen vergelijk. Stemmingmakerij.

SLOTJE!
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:15:57 #7
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_17544990
Ik denk dat ze het groot en machtig zijn van Hitler te vaak verwarren met de grootheid en macht van de huidige VS. Kolder natuurlijk en als er een president komt die de nadruk op zijn macht legt, dan hebben mensen die dat beweren een extra steun in de rug en dan krijg je een sneeuwbal effect. Bush is een lul, dat is het enige wat ik kan aan overkomsten zie met Hitler.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_17545018
De overeenkomst is dat ze allebei gehaat worden door linkse politieke groeperingen. Hitler wordt alleen iets(veel) meer gehaat. Dus het haat-niveau van Bush wordt opgekrikt door wilde vergelijkingen te maken.
  † In Memoriam † zaterdag 6 maart 2004 @ 23:20:36 #9
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17545137
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:15 schreef elcastel het volgende:
Ik denk dat ze het groot en machtig zijn van Hitler te vaak verwarren met de grootheid en macht van de huidige VS. Kolder natuurlijk en als er een president komt die de nadruk op zijn macht legt, dan hebben mensen die dat beweren een extra steun in de rug en dan krijg je een sneeuwbal effect. Bush is een lul, dat is het enige wat ik kan aan overkomsten zie met Hitler.
Voor Hitler zullen ze machthebbers wel voor Napoleon hebben uitgemaakt, en daarvoor voor Nero ofzo.

Voor de Amerikanen heeft Hitler trouwens ook een heel andere 'lading' dan hier in (west) Europa denk ik.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:21:02 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17545148
Wie een hond wil slaan vind licht een stok... natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar ik denk dat er meer verschillen tussen hen zijn, ook al vallen die misschien minder op.
Ik ben het ook volstrekt niet eens met het beleid van Bush en wil zelfs wel overwegen of hij misdaden tegen de menselijkheid heeft gepleegd en vraagtekens zetten bij de manier waarop hij gekozen is, maar een vergelijking met Hitler vind ik veel te ver gaan. In feite bagetalliseer je daarmee wat Hitler gedaan heeft, want dat was nog een flink stuk erger naar mijn mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door Flurry op 06-03-2004 23:22:09 (stijlfout) ]
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:21:44 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17545165
Ach, de vergelijking wordt gebruikt omdat de argumenten tegen Bush op zijn bij sommige personen.

Geen aandacht aan besteden.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17545193
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:20 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Voor Hitler zullen ze machthebbers wel voor Napoleon hebben uitgemaakt, en daarvoor voor Nero ofzo.

Voor de Amerikanen heeft Hitler trouwens ook een heel andere 'lading' dan hier in (west) Europa denk ik.
Onzin. Ga de mensen in ONZ vervelen ofzo.
pi_17545207
Ik dacht dat Bush zichzelf als Churchill zag en niet als Hitler.
pi_17545236
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:22 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Onzin. Ga de mensen in ONZ vervelen ofzo.
niet hopend dat het topic hier in vervalt

Ik denk dat Hitler voor Amerikanen eerder als een soort Saddam wordt gezien, ze hebben immers geen bezetting gehad.

zaterdag 6 maart 2004 @ 23:34:13 #15
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_17545514
Er zijn overeenkomsten en verschillen. Grote verschillen, maar spijtig genoeg soms ook grote overeenkomsten. Zo vind ik één van de opvallendste dat ze beiden hun eigen volk onder controle proberen te houden door ze bang te maken en ze zo te houden.

Governing through fear. Er is daar een vrij bekende uitspraak over door Goebbels of één van z'n vriendjes die erg van toepassing is op het hedendaagse Amerika (maar ik vind hem even niet terug)
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_17545593
Laten we het eens een beetje puntsgewijs benaderen, zolang de tijd het toestaat.

Hitler had een actieve raspolitiek
Bush heeft geen raspolitiek. Wel zijn er bepaalde regelingen voor zekere, meestal Arabische, landen, maar voor Amerikanen gelden er geen speciale regels.

Lebensraum
Amerika eigent zich, onder Bush, geen land toe om te gebruiken voor de eigenl bevolking. Uiteraard kan je de bezetting van Irak zien als methode om geld te verdienen, maar het is geen Lebensraum.

Defensie-economie
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de Amerikaanse ecnomie draait op de economie en hoe dat bij Bush zoveel anders is.

Endlösung
Wel, hier kunnen wij maar één ding op zeggen: onzin.
pi_17545667
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:34 schreef SaintOfKillers het volgende:
Governing through fear. Er is daar een vrij bekende uitspraak over door Goebbels of één van z'n vriendjes die erg van toepassing is op het hedendaagse Amerika (maar ik vind hem even niet terug)
Wederom onzin, amerika heeft vrijheid van media en pers; de duitse stond onder strenge controle en werder communisten en andere personen naar vernietigingskampen gestuurd.

en ik heb ook weinig animo om verder te reageren in dit baggertopic
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:48:09 #18
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17545927
Over het lebensraum.... Voor zover ik zie in de media en hoor van Amerikanen op IRC wantrouwt de regering Bush de VN en eigenlijk de rest van de wereld in het algemeen. Na 11/9 is duidelijk geworden dat er enorm sterke anti-Amerikaanse gevoelens heersen in een groot deel van de wereld. Vandaar ook hun "wie niet voor ons is, is tegen ons" politiek vlak na die gebeurtenis. Amerika is bang voor alles wat niet uitgesproken pro-Amerikaans is. Omdat het terrorisme zo'n ongrijpbare vijand is die je moeilijk op een front kunt gaan bevechten streven ze naar controle over de hele wereld om zo hun eigen land tegen terrorisme te beveiligen. Zelfs ten opzichte van hun Navo bondgenoten voeren ze een "verdeel en heers" en intimiderende politiek.
Ik vind dit streven naar veiligheid absoluut begrijpelijk, maar dat dit neerkomt op een streven naar wereldheerschappij vind ik vergelijkbaar met het streven naar "lebensraum" door Hitler en consorten.
Niet dat ik niet vind dat de vergelijking nog steeds ontzettend mank gaat, maar dit is wel de indruk die ik heb gekregen van deze regering.
[disclaimer]
Ik ben inmiddels een beetje dronken, waardoor mijn verhaal wellicht niet optimaal verwoord is, maar ik begrijp wat ik bedoel
[/disclaimer]
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_17545945
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:39 schreef DrWolffenstein het volgende:
Dit is geen baggertopic.

Ik wil wel eens de vergeliijkingen tussen Bush en Hitler weten.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:49:51 #20
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17545977
quote:

[..]

Wederom onzin, amerika heeft vrijheid van media en pers; de duitse stond onder strenge controle en werder communisten en andere personen naar vernietigingskampen gestuurd.

Dit topic nodigt uit tot discussie... als je het niet met dingen eens bent, vertel ons dan alsjeblieft waarom.
pi_17546076
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:48 schreef Flurry het volgende:
Na 11/9 is duidelijk geworden dat er enorm sterke anti-Amerikaanse gevoelens heersen in een groot deel van de wereld.
Nou, na 9/11 hebben ze juist ontzettend veel steun gekregen, maar dat hebben ze kennelijk verspeeld door eigenlijk alleen te handelen in Afghanistan en een eenzijdige visie op de wereld te projecteren.
  FOK!fotograaf zaterdag 6 maart 2004 @ 23:55:15 #22
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17546119
Overeenkomsten?
- Een bepaalde groep als oorzaak noemen van de problemen (joden/terroristen)
- Ruzie maken in het buitenland om binnenlandse aandacht van de ellende af te leiden
- Erg veel meer investeren in militaire apparaat ipv interne zaken zoals sociaal stelsel
- Steeds meer macht naar zich toetrekken (patriot acts)
- Nieuwe en verregaande rechten geven aan interne veiligheidsdienst (patriot acts)
- Propagandacampagnes om de massa te sturen naar zijn visie, keihard liegen (WMD in Irak, etc)
- Niet door meerderheid gekozen (Bush had minder stemmen per saldo), overwinning zeer twijfelachtig
- Oorlog verklaard aan 2 landen binnen 3 jaar (ok, Hitler wint op dit puntje), maar Bush loog keihard over de reden

Zo, dit was even wat ik zo snel kon verzinnen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_17546145
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 23:49 schreef Flurry het volgende:

[..]

Dit topic nodigt uit tot discussie... als je het niet met dingen eens bent, vertel ons dan alsjeblieft waarom.
Niet meer vandaag; als morgen geen slotje op dit topic zit dan tot ziens
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:58:27 #24
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17546205
Moge Bush wel winnen
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
  FOK!fotograaf zaterdag 6 maart 2004 @ 23:59:44 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17546247
quote:

[..]

No offence, maar er is naar de aanloop en tijdens de tweede golfoorlog praktisch geen zendtijd geweest voor tegenstanders van de oorlog. Ik kan niet geloven dat een onzijdige pers dingen zo eenzijdig kan belichten... Als je kritisch bent op Bush, komt je de persconferenties gewoon niet meer in, etc. Dat is ook druk uitoefenen.

Jammer dat je niet wil reageren, het is toch juist leuk als je een van de weinigen bent die 'voor de andere partij' is? Zie het als een uitdaging! Ga gewoon in op de normale posts, en weerleg ze (f probeer het) met feiten. Jij hebt je mening op feiten gebaseerd, en met die feiten kan je anderen weer om de oren slaan.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')