quote:Leefbaar Rotterdam uit de gratie
Uitslag politieke peiling: PvdA is nu weer verreweg de grootste
Leefbaar Rotterdam is een groot deel van zijn achterban kwijt. De partij zou nu nog maar vijf van de zeven tien zetels overhouden die ze vorige keer behaalde. Dat blijkt uit een enquête die deze krant laten houden, exact twee jaar na de Rotterdamse gemeenteraadsverkiezingen in 2002.
Rotterdam - Uit de peiling in samenwerking met onderzoeksbureau Interview/ NSS komt naar voren dat vooral de Rotterdamse PvdA spectacu lair profiteert van de tuimeling van Leefbaar Rotterdam. De PvdA zou negentien van de 45 raadszetels binnenhalen: nog meer dan in de periode vóór For tuyn. Twee jaar geleden kregen de sociaal democraten er elf, zes jaar geleden vijftien.
Met de verschuivingen in stemge drag verliest het huidige cen trum rechtse bestuur zijn basis. Coalitiepartij Leefbaar Rotterdam zou geen meerderheid meer kun nen vormen met partners CDA en VVD. Samen scoren ze niet meer dan achttien zetels.
De liberalen hebben wel veel meer baat bij de nieuwe politieke stemming dan hun collega’s van het CDA. De christen democraten blijven op het huidige zetelaantal van vijf hangen. De VVD krijgt er bijna de helft bij: van vier naar ze ven zetels. Bij de vorige verkie zingen was de VVD een van de grootste verliezers. De partij ver loor in 2002 vijf van de negen ze tels.
Als allergrootste partij zou de Rot terdamse PvdA, zoals in alle jaren vóór Fortuyn, opnieuw aan zet zijn om het college te vormen. Dat zou zelfs een volledig links be stuur van PvdA, SP en Groen Links kunnen opleveren. De SP scoort drie zetels (vorige verkie zingen: een) en GroenLinks twee (vorige verkiezingen: drie). Maar de PvdA zou het in dit geval ook alleen met het CDA afkunnen. De uitslag van de raadsverkiezin gen twee jaar geleden trok natio naal en internationaal de aan dacht vanwege de daverende zege van nieuwkomer Pim Fortuyn. Fortuyns Leefbaar Rotterdam be machtigde in één keer zeventien zetels: een ongekende score. Bij de Tweede Kamerverkiezingen op 15 mei 2002 haalde Fortuyns LPF 26 zetels. De Rotterdamse po liticus maakte dat zelf niet meer mee. Hij werd 6 mei doodgescho ten in het Mediapark in Hilver sum.
Volgens de Amsterdamse politicoloog dr. P. van Praag kan Leefbaar Rotterdam alleen terugkomen met een zeer aansprekende nieuwe veiligheidswethouder.
Zout jij ff op wil je, ik heb nog ff gekeken of ik het niet per ongeluk in ONZ had gepost. Maar toch echt POL.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:40 schreef Oversight het volgende:
maar er is een nieuwe in oprichting....
de antignurken en {-}anen beweging schijnt vollop in beweging te zijn.
Ze zijn een allesomvattend orgaan, waarin alleen ECHTE rotterdammers(*) inspraak krijgen.
(*) Rotterdamsheid wordt streng getoetst.
uitspraak van je echniet !
uitspraak van opzouten!
blik in ogen bij zien van hoodfdoejeszee op de markt
omkijkfactor als iemand "JAN" roept....
kennis van haven-en-ligplaatsnummers.
kennis van hoe om te gaan met de allochtone kaartjescontroleur bij de ingang van de metro. ( laat bibliotheek-kaart zien )
Je bedoelt de coalitie?quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:47 schreef Sidekick het volgende:
Maar LR heeft wel mooi de veiligheid met 0,03% verbeterd.
Ja, die bedoel ik.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:49 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Je bedoelt de coalitie?
Ik denk dat je dan toch eerder bij het CDA utikomt met de beschuldigende vinger.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:51 schreef Sidekick het volgende:
Ja, die bedoel ik.
De PvdA is natuurlijk in bijvoorbeeld Charlois redelijk in het nieuws geweest met de uitlatingen van de deelgemeentelijk verantwoordelijke vanuit de partij.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:54 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan toch eerder bij het CDA utikomt met de beschuldigende vinger.
Ik snap overigens wel dat LR aanhang verliest, ze zijn te onervaren om zich al behendig in de politieke modder te bewegen. Ik snap echter de aanhang niet die naar LR overstapte vanuit de pvda en nu weer teruglopen. Zijn die mensen nu echt zo goedgelovig?
Als grootste partij kan en mag LR niet zo makkelijk de verantwoordelijkheid afschuiven.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:54 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan toch eerder bij het CDA utikomt met de beschuldigende vinger.
Inderdaad, maar je kunt niet wetten er op eigen houtje doorsluizen.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 12:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als grootste partij kan en mag LR niet zo makkelijk de verantwoordelijkheid afschuiven.
Ook is de post van de wethouder van veiligheidszaken van LR.
Wethouder kan ook niet veel doen als andere partijen meteen racisme beginnen te gillen.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 12:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als grootste partij kan en mag LR niet zo makkelijk de verantwoordelijkheid afschuiven.
Ook is de post van de wethouder van veiligheidszaken van LR.
Op wie doel je dan? Volgens mij kon het beleid ten aanzien van veiligheid rekenen op een brede steun van de partijen. Dit is immers iets wat elke Rotterdammer wil. En degene die veelvuldig over allochtone Rotterdammers in het nieuws komt is Sjaak van der Tak, en dat is een CDA-er, dus lijkt het mij dat die met steun van LR al genoeg steun heeft om voorgenomen beleid erdoor te krijgen.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 12:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Wethouder kan ook niet veel doen als andere partijen meteen racisme beginnen te gillen.
Groen Links, Stadspartij, CDA soms zelfs (Dhr Geluk).... De ene CDA-er is de andere CDA-er niet hequote:Op zaterdag 6 maart 2004 12:54 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Op wie doel je dan? Volgens mij kon het beleid ten aanzien van veiligheid rekenen op een brede steun van de partijen. Dit is immers iets wat elke Rotterdammer wil. En degene die veelvuldig over allochtone Rotterdammers in het nieuws komt is Sjaak van der Tak, en dat is een CDA-er, dus lijkt het mij dat die met steun van LR al genoeg steun heeft om voorgenomen beleid erdoor te krijgen.
Tja, uiteindelijk snijden ze zichzelf in de vingers. R'dam ligt qua werkeloosheidscijfers heel slecht in Zuid-Holland. De kansarmen proberen naar R'dam te trekken en de kansrijken gaan er vandoor. Ik geef ze geen ongelijk.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:02 schreef Robert_Jensen het volgende:
Logisch. De LR-hype is natuurlijk met Fortuyn samen gestorven, en nu gaan de allochtonen in R'dam massaal links stemmen. Eerst stemden ze helemaal niet. En aangezien de allochtonen in R'dam al zo goed als in de meerderheid zijn zou dit het resultaat zijn.
Binnenkort gemeenteverbod op feesten 's nachts in R'dam.
Verbod op godslastende taal/cabaret etc.
Zouden de LR-stemmers massaal naar de randgemeenten zijn vertrokken?quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:07 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Tja, uiteindelijk snijden ze zichzelf in de vingers. R'dam ligt qua werkeloosheidscijfers heel slecht in Zuid-Holland. De kansarmen proberen naar R'dam te trekken en de kansrijken gaan er vandoor. Ik geef ze geen ongelijk.
Dat denk ik niet, maar de groep laagopgeleiden die op LR stemden lopen weer als makke schapen of als dode kippen zonder kop naar de overkant. De hoogopgeleiden zien in dat er geen levenshoop meer zit in LR en trekken idd naar de randgemeentes of daarbuiten.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:10 schreef sjun het volgende:
Zouden de LR-stemmers massaal naar de randgemeenten zijn vertrokken?
Kan ik mij niet voorstellen, ik ben niet gecharmeerd van die figuren hoewel ik sommige denkbeelden wel volg.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:22 schreef pberends het volgende:
Nieuw Rechts krijgt geen zetels?
Hoe moeten ze anders zetels krijgen? Rotterdam lijkt mij daar een geschikte stad voor.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Kan ik mij niet voorstellen, ik ben niet gecharmeerd van die figuren hoewel ik sommige denkbeelden wel volg.
We zullen zien wat de volksmenners van de SP aan zetels gaan scoren in Rotterdam en wat de wederopgstane PvdA daar voor nieuwe factor van betekenis wordt. Een gerede kans dat je gelijk hebt...quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, maar de groep laagopgeleiden die op LR stemden lopen weer als makke schapen of als dode kippen zonder kop naar de overkant. De hoogopgeleiden zien in dat er geen levenshoop meer zit in LR en trekken idd naar de randgemeentes of daarbuiten.
Zal best, maar niet van de hoogopgeleide denk ik.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Hoe moeten ze anders zetels krijgen? Rotterdam lijkt mij daar een geschikte stad voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |