jij hebt het over ophoping van toeval.. zie entropie..quote:Op donderdag 18 maart 2004 17:42 schreef There_is_only_One het volgende:
Wie is nu geïndoctrineerd? Iets dat zo simpel is als een lepel is toch ook gemaakt. Als ik moest geloven dat alles door toeval is ontstaan, dan betekent het dat alles dat wij doen toevallig is. Als alles is voortgekomen uit toeval dan betekent het dat toeval ons bestuurt en alles wat wij doen door toeval is gekomen. Alles wat er in dit heelal gebeurt is toevallig. Dat jij elke letter in mijn post kunt lezen én begrijpen is allemaal toevallig. Dat jij hebt geleerd om een auto te besturen is toevallig. De auto is door "toevallige onstane hoopje cellen" ontworpen en dus is de auto ook door toeval ontstaan. Het feit dat jij voor een rood stoplicht moet stoppen is toevallig, want de regels zijn ook gemaakt door "toevallige onstane hoopje cellen". Toeval volgt toeval op. Weet je, mijn verstand loopt vast als ik zo moet denken kun jij het misschien ontknopen, want jij denkt immers "logisch".
En dat is precies het probleem.quote:Op donderdag 18 maart 2004 17:42 schreef There_is_only_One het volgende:
Weet je, mijn verstand loopt vast als ik zo moet denken.
Van mijn hele bericht haal jij één zin eruit (en ook nog uit de context). Heb je eerder gedaan, jammer.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:45 schreef Stewie het volgende:
[..]
En dat is precies het probleem.
Mag ik je een boek aanraden ? "Against the gods - a remarkable story of risk" van Peter L. Bernstein. Misschien dat je dan een duidelijker beeld van 'toeval' hebt.
Of zoals Cruijff zegt:" Toeval, is logisch... "
Goh, weet je ook eens hoe dat voelt...quote:Op vrijdag 19 maart 2004 01:13 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Van mijn hele bericht haal jij één zin eruit (en ook nog uit de context).
Joh, jij doet dat constant... Is ook jammer...quote:Heb je eerder gedaan, jammer.
Ik begrijp het nog steeds niet, en de kans dat ik het ooit zal snappen lijkt me redelijk klein...quote:Je begrijpt nu waarom ik zeker ben van een Hogere Macht. En de argumenten, wat ik hier tot nu toe heb gepost, is niks vergeleken met argumenten die ik verzameld heb.
Dat zeg jij...quote:Immers je leeft maar één keer.
Dat ben ik niet met je eens. Logica zal per definitie nooit zichzelf kunnen bewijzen / valideren, dus de reden van het bestaan van het universum (als in "alles") is per definitie onlogisch.quote:Op donderdag 18 maart 2004 15:30 schreef Haushofer het volgende:
Je wilt dus iets aantonen, dat vanuit je gevoel komt, ( en NIET van uit je gezond verstand!!!), en dat gaan aantonen mbv logica. Gevoel, logica? Dat kan niet. Als de wetenschap zal aantonen, wat de reden is van t bestaan van t universum ( hoe of wat, dat blijft nog eventjes vaag...) dan zal dat een logische reden zijn. En God is zeker niet logisch.
Aanvulling: zoals ik hierboven als antwoord op Haushofer al aangaf geloof ik ook niet puur "alleen in logica", maar jij claimt hier nota bene met logische argumenten het bestaan van God aannemelijk te maken.quote:* gnomaat schreef:
There_is_only_One schreef:
Net zoals het logisch is om te denken dat elke boek een schrijver heeft, zo is het ook logisch om te denken dat een schepsel een Schepper heeft.
Inderdaad. Dus die Schepper moet logisch gezien zelf ook een schepper of oorsprong hebben, toch?
Waarom is die logica wel van toepassing op jou, mij, een boek, de schepper van dat boek, het heelal, maar niet op de schepper van het heelal? Juist omdat binnen de logica alles een oorsprong heeft, kun je met logica niet concluderen dat er iets / iemand zonder oorsprong is.
Ontkracht je hiermee niet je eigen verhaalquote:Op zaterdag 20 maart 2004 01:25 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Kijk, het idee van God als losse entiteit en schepper van alles, en helemaal de (verzonnen) personificatie die mensen er vaak aan toekennen, vind ik onzinnig (en typisch een menselijk gedachtenspinsel). Maar uiteindelijk kun je niet anders concluderen dan dat er méér moet zijn dan logisch verklaarbaar is.
[knip]
Ruw geschetst komt het neer op: "We zien een A, maar omdat we het onlogisch vinden dat iets zomaar ontstaat, moet er een B zijn die A heeft gemaakt. En het argument voor A gaat niet op voor B, einde verhaal."
Dat is toch inconsequent, en verre van logisch?
Ik snap de verwarringquote:Op zondag 21 maart 2004 10:26 schreef -PatrickO- het volgende:
Ontkracht je hiermee niet je eigen verhaalIk kan je eerste deel op twee manieren uitleggen:
1. De mens kan nog niet alles logisch verklaren, maar dat betekend nog niet dat de onverklaarbare dingen niet gebeuren, of er gewoonweg niet zijn;
2. De mens kan nog niet alles logisch verklaren, wat betekend dat er een hogere macht, die wij niet kunnen begrijpen werkzaam is.
In het eerste geval kan ik me vinden in wat je zegt, in het tweede niet, want daarmee zeg je eigenlijk dat er toch iets van een God is...
Ik vond die van Homer beter; "Can God grill a steak so hot, that he himself could not eat it?"quote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:55 schreef Bensel het volgende:
oppermachtig wezen: een wezen die alles geschapen heeft, alles en iedereen in de gaten kan houden, enz enz
vraag te stellen aan oppermachtig wezen: kun je een steen maken die zo zwaar is dat je hem zelf niet kunt tillen?
Ik mag jou niet zo geloof ik... Je lijkt wel een klein kind. Al je antwoorden zijn in de trant van 'ja, jij dan???'quote:Op vrijdag 19 maart 2004 07:53 schreef -PatrickO- het volgende:
[..]
Goh, weet je ook eens hoe dat voelt...
[..]
Joh, jij doet dat constant... Is ook jammer...
[..]
Ik begrijp het nog steeds niet, en de kans dat ik het ooit zal snappen lijkt me redelijk klein...
[..]
Dat zeg jij...
Ongelovigen? Ongelovigen bestaan niet, iedereen gelooft wel wat.quote:Op donderdag 18 maart 2004 17:42 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Ongelovigen natuurlijk wel? Ongelovigen zijn "objectief". Ongelovigen denken "logisch" en zijn "nuchter" en zijn "wetenschappelijk" bezig. De wetenschap dat sommigen hebben verheft tot afgod getuigt constant van Hem.
[..]
En daar gaat ie weer...quote:Ongelovigen willen nog steeds aantonen dat God niet bestaat (dat is gezien de wetenschappelijke situatie nu beter om te zeggen).
[..]
Lulkoek, gezien je reacties op de universitaire posters weet je nog niet een tiende van wat die gasten weten. Denk je dat je op de Universiteit wegkomt met het lezen van een paar 'boekjes'?quote:Nee, niet alleen gevoel, ook door bestudering van de wetenschap, godsdiensten en gebruikmaking van logica.
[..]
Wat een kulredenatie, enigste wat de wetenschap bedoelt met toeval is dat onze soort ONTSTAAN is uit toevalligheden oftewel situaties die niet vaststaand waren maar door een opeenhoping van scenario's waar the outcome op dat moment onbekend was.quote:Wie is nu geïndoctrineerd? Iets dat zo simpel is als een lepel is toch ook gemaakt. Als ik moest geloven dat alles door toeval is ontstaan, dan betekent het dat alles dat wij doen toevallig is. Als alles is voortgekomen uit toeval dan betekent het dat toeval ons bestuurt en alles wat wij doen door toeval is gekomen. Alles wat er in dit heelal gebeurt is toevallig. Dat jij elke letter in mijn post kunt lezen én begrijpen is allemaal toevallig. Dat jij hebt geleerd om een auto te besturen is toevallig. De auto is door "toevallige onstane hoopje cellen" ontworpen en dus is de auto ook door toeval ontstaan. Het feit dat jij voor een rood stoplicht moet stoppen is toevallig, want de regels zijn ook gemaakt door "toevallige onstane hoopje cellen". Toeval volgt toeval op. Weet je, mijn verstand loopt vast als ik zo moet denken kun jij het misschien ontknopen, want jij denkt immers "logisch".
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:03 schreef Mustard_Man het volgende:
...... knip ......
aldus mijn grote held George Carlin.
Zal zometeen eens kijken in mijn mail-boxquote:Op vrijdag 3 november 2006 01:40 schreef DaantjeF het volgende:
Hoi Danny ! Mooi stukje...![]()
- Ik heb je gemaild via je 4h. website, kun je mij eens mailen svp ?![]()
Zou graag met je van ideeën wisselen !
Teveel drugs gebruikt ?quote:Op dinsdag 2 maart 2004 18:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Jij bent er het bewijs van. Ontken je je eigen bestaan?
antwoord van een eventueel oppermachtig wezen: ik ben oppermachtig, dus ik ben niet gebonden aan de door jou opgelegde wetten van de logica.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:55 schreef Bensel het volgende:
oppermachtig wezen: een wezen die alles geschapen heeft, alles en iedereen in de gaten kan houden, enz enz
vraag te stellen aan oppermachtig wezen: kun je een steen maken die zo zwaar is dat je hem zelf niet kunt tillen?
Het moet niet gekker wordenquote:Op vrijdag 3 november 2006 05:45 schreef Dromenvanger het volgende:
...
quote:
Als er al een God bestaat, dan weiger ik te geloven in een God die volledige onderwerping eist, en anders dreigt met hel en verdoemenis, in zijn eigen boek pocht met de miljoenen doden die hij op zijn geweten heeft, maar ondertussen wel glashard beweert liefde te zijn.quote:Op vrijdag 3 november 2006 07:22 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Tis dus ook 1 grote kosmische grapIn de kerk zijn ze altijd bloed serieus over alles, terwijl het gewoon 1 grote uit de hand gelopen grap is.
quote:Op vrijdag 3 november 2006 07:24 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als er al een God bestaat, dan weiger ik te geloven in een God die volledige onderwerping eist, en anders dreigt met hel en verdoemenis, in zijn eigen boek pocht met de miljoenen doden die hij op zijn geweten heeft, maar ondertussen wel glashard beweert liefde te zijn.
Als ik zo om me heen kijk wat er allemaal voor bullshit gebeurd, dan ben ik nog eerder geneigd te geloven dat God een soort almachtige puber is die de Sims voor gevorderden aan het spelen is op zijn PC. Af en toe begint hij een holocaustje, dan weer begint hij een of andere tv zender genaamd Talpa, en ondertussen lacht hij zich helemaal dood om al die grappige Sims die er niets van lijken te begrijpen.
Weet je waarom de meeste mensen in een God geloven? Omdat ze bang zijn. Bang dat er niets is na dit leven. Dat hun bestaan zinloos is. Dus klampen ze zich krampachtig vast aan alles wat hun leven houvast kan geven. Die angst is de drijvende kracht achter iedere religie, en de bron van alle agressie uit die hoek. Als iemand jou religie aanvalt, valt hij de fundamenten aan waarop jou hele levenswaarheid gebouwd is. Voor iemand die onzeker is over zijn eigen geloof (en dat zijn ze bijna allemaal) kan dat ontzettend bedreigend zijn, en dat uit zich in de vorm van agressie.quote:Op vrijdag 3 november 2006 07:29 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Inderdaad is God altijd een hij. Ik zou het eerder een onzijdig iets noemen. Vrouwen bestaan, mannen bestaan en je hebt nog dieren en insecten en bacterien en ga zo door. Daarbij heb je de planeten en de sterren. God heeft ook planeten gemaakt, dus sowieso zitten de grondstoffen van alle planeten in God. God bestaat uit zand, beton, plutonium, olie en nog meer. Maar het geloof kijkt meestal naar mensen, de gelovigen vergelijken de mensen met God. De gelovigen nemen de mensen als uitgangspunt, in principe moeten ze alleen naar God kijken en dan zullen ze zien dat God alles is. Mocht God bestaan dan is God alles. Olie, zand, water, plutonium, metaal, koper en goud. Planeten. Mensen en dieren plus insecten. En geen man met baardquote:Op vrijdag 3 november 2006 07:44 schreef Seneca het volgende:
Die beperkingen die de maatschappij je oplegt zijn imho ook gebaseerd op angst. Nu religie een steeds minder vooraanstaande plek inneemt in onze maatschappij, zie je dat mensen steeds meer waarde gaan hechten aan bezit, aan materiele dingen. Alsof daar een zin van het bestaan aan valt te ontlenen. Niet voor niets is er een correlatie tussen het welvaartsniveau van een maatschappij en de mate waarin religie in die maatschappij belangrijk is.quote:Op vrijdag 3 november 2006 08:10 schreef Dromenvanger het volgende:
...
Mensen zoeken altijd houvast in het leven. Maar houvast is dus ook nodig, zonder houvast val je om. Als ik niet weet wat links of rechts is, dan val ik zo om. Voor mij is links en rechts al voldoende houvast. Orientatie is voor mij dus houvast. Soms ben ik op een manier aan het filosoferen waarbij ik mijn orientatie ga verliezen. En verlies ik mijn orientatie dan val ik dus echt om. Dan val ik neer op de grond. Het gaat dan tollen en ik weet niet meer hoe ik me door de ruimte moet bewegen op dat moment.quote:Op vrijdag 3 november 2006 08:36 schreef Seneca het volgende:
[..]
Die beperkingen die de maatschappij je oplegt zijn imho ook gebaseerd op angst. Nu religie een steeds minder vooraanstaande plek inneemt in onze maatschappij, zie je dat mensen steeds meer waarde gaan hechten aan bezit, aan materiele dingen. Alsof daar een zin van het bestaan aan valt te ontlenen. Niet voor niets is er een correlatie tussen het welvaartsniveau van een maatschappij en de mate waarin religie in die maatschappij belangrijk is.
Sterker nog, ik zou zelfs zo ver willen gaan dat het concept van een overheid een direct gevolg is van angst. Het concept van bezit impliceert immers dat er een instantie moet zijn die jouw bezit beschermt. In dit geval: een overheid. Niet voor niets speelt de regering in de US zo in op de angst voor het terrorisme. De macht van overheden vindt zijn legitimatie in angst. Hoe banger een maatschappij wordt, hoe meer macht de overheid daarmee in handen krijgt.
Maar goed, dit gaat wel heel erg off-topic
Wat een onzin. Zo werkt dat in de praktijk echt niet. Hoeveel je van wat voor aspect danook van het geloven dat geldt als 'toegevoegde waarde' gebruikt is dan wel persoonsgebonden, dat almaar beweren door niet-actief-gelovigen dat het enige aspect van 'geloof' de troost is, daar wordt ik wel een beetje zat van.quote:Op vrijdag 3 november 2006 08:45 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Geloof als houvast inderdaad. Mensen vallen net als mij op de grond neer wanneer ze niet geloven. Genoeg mensen die bidden de hele dag tot God. Neem je dat bidden weg dan zijn ze hopeloos verloren.
Ook dit van die pastoor vind ik onzin. De meeste geestelijken en priesters die ik ken, hebben het leven heel intens geleefd ooit, kennen de hoed en de rand en weten heeel goed wat er speelt in de wereld en in de mensen, zijn vaak over ervaren, sommigen staan zelfs nog dicht bij de indrukken in hun onderbewuste, van wat ze al eeuwen in de materiele wereld ervaren.quote:Ik wacht wel op een reactie van jou. Kan ik daar houvast zoeken. Ik zoek dus ook houvast aan mensen in de maatschappij. Ik zoek geen houvast bij een pastoor die nog nooit van leven gehoord heeft.
Als ik naar mensen luister dan luister ik naar mensen die geleefd hebben, mensen die wat hebben meegemaakt in het leven. Leuke dingen en slechte dingen.
Een pastoor heeft zijn hele leven binnen een Christelijke commune geleefd.
Dan kun je beter opgroeien in een commune die Fok! heet
Daar heb je tenminste mensen die wel eens volop tot bloei zijn gekomen, een pastoor kun je vergelijken met een kas-plantje.
Je laat je relatie met God toch niet afhangen van mensen? Mensen maken fouten, zijn op weg, kunnen niet meer dan hun best doen, maar blijven fouten maken. Dat doen we allemaal. Raak niet geshockeerd van het onideale dat mensen doen, volg gewoon je weg zonder je wat aan te trekken van beledigde gevoelens.quote:Vanmiddag ga ik naar de kapper en zal ik dit gesprek eens met mijn kapper voeren. Eens kijken wat mensen op straat denken erover. Mijn kapper heeft het over atomen en niet over God. Dus daar kan ik wel mee praten op dat gebied![]()
Ik was trouwens een keer op een Christelijk forum met de naam dromenvanger. Werd ik meteen veroordeeld. De naam dromenvanger kon niet door de beugel. Ik was fout als mens zijnde omdat ik de naam dromenvanger op internet gebruik.
Nee, tolerantie is iets dat een goed gelovige probeert te leren, b.v christelijk gezien: oordeel niet, heb naaste lief als uzelf, zulksoort. Je kan niemand verwijten iets meer of minder onder de knie te hebben. We zijn allemaal maar mensen en als je het menselijke in een ander niet kan tolereren, spiegel het onderwerp tolerantie, of het betreffende knelpunt dan. Spiegelen is een enorm goede methode, alleen bezig zijn met wat anderen goed en fout doen blijf je in hangen en kom je niet voldoende aan je eigen verantwoordelijkheden toe. (Ik ga de relatie met God niet aan, want die knul in die en die stroming heeft iets gedaan dat niet past in mijn beeld van iemand die met God probeert te wandelen.. smoesjes allemaal)quote:Tolerantie hebben ze zeker nog nooit van gehoordVooral veroordelen en niets tolereren
Beetje voor rechter spelen
In theorie verwerp je God niet, want dat heeft ook iets onintelligents maarquote:Op vrijdag 3 november 2006 10:58 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik weet het niet
Ik vind het zinloos. Maar dat is mijn visie erop. Ook de 10 geboden. Zinloos. Niet dat ik zeg dat de 10 geboden fout zijn, maar ieder weldenkend mens kan zelf verzinnen wat wel en niet door de beugel kan.
Het gebod..." Gij zult geen andere Goden aanbidden".
Dat is een gebod waar ik me dan wel weer aan erger.
Gij zult niet stelen en gij zult niet doden kan door de beugel. Maar de gebiedende toon die ervan afkomt kan niet door de beugel. Gij. Het woord gij ook. Gij dit en gij dat. Gij zus en gij zo
Als ik aan gij denk, dan denk ik aan een macht boven de mensen. Een macht die bepaald hoe mensen zich moeten gedragen in het leven. Een macht die denkt dat mensen zelf niet kunnen denken. Het hele woordje gij bevalt me niet. Gij zult. Gij moet.Ik zal niets, totdat ik zelf bepaal wat ik doe
Ik heb het zoals je ziet niet op geloof. Mensen die geloven mogen gerust geloven. Toch stoor ik me aan mensen die geloven die vervolgens anderen gaan vertellen dat niet geloven slecht is. Ik kom ze soms wel eens tegen in de familie. Zeggen ze dat je de lieve heer moet bedanken, zoiets zeg je toch niet? Ik ga toch ook niet hardop roepen dat ik niet wil geloven. Dat doe ik hier online, in het echt praat ik zelden over God. Over de oerknal en atomen dan wel, en soms wordt er dan gesproken dat het niet God was maar toeval of wat anders.
Mijn vader zei dat wel eens tegen mij, maar dat was niet serieus bedoeld. " Jij zult nooit naar de hemel gaan want je gaat nooit naar de kerk". Hoe serieus dat was weet ik niet. Zelf gaat hij ook nooit naar de kerk als het niet nodig is
Zo zie je maar dat het erin zit gebakken, vroeger vooral. Niet naar de kerk gaan betekend de hel op je afroepen.
Tis niet meer zoals vroeger gelukkig, waar de pastoor verplicht op bezoek komt als je protestant bent. Mijn opa kreeg iedere zondag verplicht de pastoor over de vloer. Kreeg hij les in het katholieke geloof. Het pastte niet om protestant te zijn, dat hoorde niet in de samenleving thuis.
Tegenwoordig wordt je als atheist ook niet gewaardeerd helemaal. Maar ik ben dus niet 100 procent atheist. Ik ga uit dat God in alles zit. Dus het is sowieso onzin dat ze beweren dat je geen andere Goden mag aanbidden. Die andere Goden zijn toch ook GodWaarom mag je dan niet alle Goden van Egypte erbij betrekken en van Griekenland?
Krap-denkend is het. Vanmorgen noemde ik mijn hond God. En als ik mijn hond God noem dan heb ik dus gelijk. Mijn hond is ook een God. Net zoals iedereen een God is. Alles is Goddelijk mocht God bestaan, en in deze context geloof ik dus wel in God, alles is Goddelijk, is dat niet het geval dan is niets Goddelijk. Omdat we allemaal deel uitmaken van God. Daarom is het ook fout dat het katholieke zegt dat mensen niet waardig zijn dat God tot hen komt. Dat klopt sowieso niet omdat God vanaf het begin in mensen zit.
Het Katholieke maakt dus de denkfouten continu.
Je herschrijft iedere keer je postsquote:Op vrijdag 3 november 2006 10:58 schreef Dromenvanger het volgende:
compleet herschreven post
AAAARRRGHHHHquote:Op vrijdag 3 november 2006 14:33 schreef Dromenvanger het volgende:
Totaal veranderde post
Ik was begonnen, kreeg m'n vader te douchen, heb hem nog thee gegeven, heb tussendoor af en toe nog ff verder getypt, achter de katten aangelopen, verder getypt, telefoon gehad, was opnieuw gedraait omdat ik hem vergeten was, verder getypt etc. En daarbij, als de zin klaar is zie je dat niet maar schrijven is heel moeilijk voor me. Het is een grote inspanning en ik ben niet eens meer in staat onze prachtige taal foutloos te kunnen schrijven zoals vroeger. En bij deze de tijd en moeite dus totaal verspild. Ik ga niet meer met je mee hardop overwegen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:32 schreef Dromenvanger het volgende:
Hoe laat voer jij in dan![]()
2 uur later kom je met een reactieBen nu nieuwsgierig hoe jij doet posten hier
Had al extra voor jou het bericht ingekort
Zodat je niet zoveel hoeft te lezen
Ik ben ook gek in zekere mate, het is ook niet makkelijk. Ik kap er ook mee, ben nu over tijdreizen aan het denken nuOver God kun je lang nadenken, erg lang. En soms kun je dat onderwerp maar beter laten rusten. Teveel met 1 ding bezig zijn ook
Afwisseling doet wonderen
![]()
Tegenstrijdigheid inderdaad. Maar goed. Wil je een weg bewandelen dan moet je af en toe een tegengestelde richting bewandelenOm tot versnelling te komen
![]()
Ik wist niet dat je zoveel moeite had met schrijven, anders had ik daar rekening mee gehoudenquote:Op vrijdag 3 november 2006 16:48 schreef Causa het volgende:
[..]
Ik was begonnen, kreeg m'n vader te douchen, heb hem nog thee gegeven, heb tussendoor af en toe nog ff verder getypt, achter de katten aangelopen, verder getypt, telefoon gehad, was opnieuw gedraait omdat ik hem vergeten was, verder getypt etc. En daarbij, als de zin klaar is zie je dat niet maar schrijven is heel moeilijk voor me. Het is een grote inspanning en ik ben niet eens meer in staat onze prachtige taal foutloos te kunnen schrijven zoals vroeger. En bij deze de tijd en moeite dus totaal verspild. Ik ga niet meer met je mee hardop overwegen.
proost overigens
*out*
Offffftopicquote:Op vrijdag 3 november 2006 16:54 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je zoveel moeite had met schrijven, anders had ik daar rekening mee gehouden![]()
Last van concentratie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |