Ik krijg wat eters en ik vind het wel een leuke manier van presenteren. Het is weer eens wat anders brood in een potje.quote:Op woensdag 8 december 2004 13:29 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
Hmm, nooit gedaan... waarom wil je dat doen dan?
Oke, maar ik vraag me af of je het er ook weer uit kunt krijgen...quote:Op woensdag 8 december 2004 14:00 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Ik krijg wat eters en ik vind het wel een leuke manier van presenteren. Het is weer eens wat anders brood in een potje.
Zet je terracottapotten voor ze de oven in gaan eerst een half uur onder water om barsten te voorkomen. Om dezelfde reden: verwarm je oven niet voor, maar zet de oven pas aan als de potten met deeg er in staan.quote:Op woensdag 8 december 2004 14:47 schreef Oceanonix het volgende:
Daarom zijn de tips meer dan welkom![]()
Ik wilde dit idd ff proberen. Bedankt voor de tipquote:Op woensdag 8 december 2004 14:55 schreef Litman het volgende:
[..]
Zet je terracottapotten voor ze de oven in gaan eerst een half uur onder water om barsten te voorkomen. Om dezelfde reden: verwarm je de oven niet voor, maar zet de oven pas aan als de potten met deeg er in staan.
Tip: probeer het van te voren even uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je echt brood gaat bakken.!
Ik heb even nog een paar vragen:quote:Ingrediėnten:
10 gr gedroogde gist
± 3 dl lauwe melk of water
500 gr volkorenmeel
12 gr zout
(50 gr boter)
extra:
broodvorm van 2 l
oven
Meng het gist met melk of water en laat even 10 minuten rusten.
Zeef meel en zout in een kom. Voeg het gistmengsel toe en kneed goed door (voeg voor een minder snel droog wordend brood ook de zachte boter toe). Kneed tot het deeg soepel is en niet meer plakt. Leg het deeg in de kom, dek het af met een vochtige doek en laat het op een warme plaats in 50-60 minuten tot dubbele omvang rijzen.
Vet het bakblik in en kneed het deeg nog een minuut stevig door. Druk het deeg plat tot een rechthoek even lang als de broodvorm en rol het op. Leg het deeg met de naad naar beneden in de vorm. Laat het afgedekt nogmaals 30 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 225°C (hetelucht 200°C) en bak het bruinbrood in 25-30 minuten gaar en bruin. Maak halverwege de bovenkant van het brood wat nat om een glimmende korst te krijgen.
quote:Ik heb even nog een paar vragen:
- Als ik zaadjes koop om in mijn brood te doen, voeg ik het dan bij de eerste of bij de 2e keer kneden toe?
- Ik heb een rek in mn magnetron waarom je kan 'bakken' maar die is te hoog om vervolgens een cakevorm erop te plaatsen. Kan ik de vorm dan gewoon op de bodem zetten of is het toch verstandig om een soort verhoging te maken zodat de lucht ook enigszins onder de onderkant van de vorm kan komen?
- kan ik de cakevorm ook invetten met gewone huishoud margarine/boter wat je op je brood smeert? . Anders moet ik daar namelijk ook speciaal boter voor kopen
Ik voeg zaden gewoon bij de eerste keer kneden toe, dat geeft geen probleem en dan zijn de zaden goed verdeeld.quote:- Als ik zaadjes koop om in mijn brood te doen, voeg ik het dan bij de eerste of bij de 2e keer kneden toe?
Hoogte geeft niet zo veel probleem; de bodemplaat is namelijk ook warm en verplaatst waarschijnlijk warmte nog beter dan via lucht.quote:- Ik heb een rek in mn magnetron waarom je kan 'bakken' maar die is te hoog om vervolgens een cakevorm erop te plaatsen. Kan ik de vorm dan gewoon op de bodem zetten of is het toch verstandig om een soort verhoging te maken zodat de lucht ook enigszins onder de onderkant van de vorm kan komen?
Geen probleem... je kunt ook olie gebruiken...quote:- kan ik de cakevorm ook invetten met gewone huishoud margarine/boter wat je op je brood smeert? . Anders moet ik daar namelijk ook speciaal boter voor kopen
thnx voor je reactiequote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:57 schreef KrnKje het volgende:
[..]
Ik voeg zaden gewoon bij de eerste keer kneden toe, dat geeft geen probleem en dan zijn de zaden goed verdeeld.
[..]
Hoogte geeft niet zo veel probleem; de bodemplaat is namelijk ook warm en verplaatst waarschijnlijk warmte nog beter dan via lucht.
[..]
Geen probleem... je kunt ook olie gebruiken...
Je zet hem neem ik aan toch gewoon op de glasplaat? Anders heb je warmte aan één kant...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:08 schreef The_Hives het volgende:
[..]
thnx voor je reactie. Ben benieuwd of deze 'broodbak-noob' een fatsoenlijk brood uit de magnetron kan toveren
. Kwam er wel achter dat ik toch de schaal wat zal moeten verhogen. Anders blijft hij hangen op het draaiende pinnetje dat normaal gesproken de glasplaat rond laat draaien.
je zelfgemaakte kroketten zagen er erg goed uit trouwens, misschien ook maar eens proberen![]()
Dan zou ik het brood wel draaien halverwege... anders is het echt een stuk bruiner/gaarder aan de ene dan aan de andere kant...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:39 schreef The_Hives het volgende:
nee dat kan niet. Die glasplaat draait rond, en mijn broodvorm is te groot om mee te draaien.
Interessante site
Het is niet mijn sitequote:Op woensdag 18 februari 2009 17:46 schreef The_Hives het volgende:
Ik morgen dus voor het eerst een meergranen. Ben benieuwd of het me lukt
Volg jij de recepten van de site die je gegeven hebt (weet niet of die van jou is) of heb je je eigen recepten? Omdat ik hier in de winkel geen goede volkorenmeel kon vinden hoef ik nu alleen maar water toe te voegen en het pakje te volgen. Maar bij succes ben ik wel van plan om meer te experimenteren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |