quote:Ja mooi om te zien
Op zondag 15 februari 2004 16:36 schreef twi het volgende:
Kippenvel
quote:ja, sorry, drukte per ongeluk al op invoeren ipv preview.
Op zondag 15 februari 2004 16:24 schreef Bartoli het volgende:
je bent te vroeg
quote:Ja.
Op zondag 15 februari 2004 16:36 schreef twi het volgende:
Kippenvel
Mooie beelden, prachtige sport, geweldige renner.
maar ja, dat is altijd met dit soort beelden
quote:overleden aan hart-aanval
Op zondag 15 februari 2004 17:05 schreef Gieter het volgende:
Wat is er precies met Jiminez gebeurt? Dat heb ik namelijk helemaal gemist.
2x een andere mening in de wielerwereld waar je allebei iets in kan vinden. Althans ik dan.
quote:ter aanvulling
Op zondag 15 februari 2004 17:06 schreef Bartoli het volgende:overleden aan hart-aanval
Dit tragisch einde van een gevleugeld klimmer doet erg sterk denken aan de dood van de Spanjaard Chaba Jimenez, die op 7 december van vorig jaar stierf aan een harstilstand. Die werd wellicht veroorzaakt door een overdosis drugs.
Aldus Lance Armstrong
quote:Volgens de procureur van Rimini is zelfmoord uitgesloten.
Op zondag 15 februari 2004 17:32 schreef pascalheister het volgende:
weer een grote sportman die er niet meer is helaas
zelfmoord is het dus blijkbaar??
Bron: BRT
quote:Dan kan het nog een hart-aanval geweest zijn
Op zondag 15 februari 2004 17:35 schreef Leatherface het volgende:[..]
Volgens de procureur van Rimini is zelfmoord uitgesloten.
Bron: BRT
quote:Heb je een link ?
Op zondag 15 februari 2004 17:35 schreef Leatherface het volgende:
Volgens de procureur van Rimini is zelfmoord uitgesloten.Bron: BRT
quote:Eerst stond op teletekst ook iets over dat hij de afgelopen jaren weinig meer aan sport gedaan had en 20kilo was aangekomen.. en als je topsporter bent geweest moet je toch echt af trainen omdat je lichaam dat niet gewent is om niks te doen..
Op zondag 15 februari 2004 17:36 schreef Bartoli het volgende:[..]
Dan kan het nog een hart-aanval geweest zijn
quote:Dan moet ik ook gaan oppassen aangezien ik ook weinig meer gefietst heb nadat ik gestopt ben. Maar goed ik probeer nog op zijn minst 1x per week wat te doen aan sport
Op zondag 15 februari 2004 17:39 schreef kibber het volgende:[..]
Eerst stond op teletekst ook iets over dat hij de afgelopen jaren weinig meer aan sport gedaan had en 20kilo was aangekomen.. en als je topsporter bent geweest moet je toch echt af trainen omdat je lichaam dat niet gewent is om niks te doen..
quote:Vind je het gek met al die doping?
Op zondag 15 februari 2004 16:23 schreef Arcee het volgende:
Marco Pantani overleden - deel 1Een van de beste klimmers...
quote:
Op zondag 15 februari 2004 17:43 schreef zodiakk het volgende:[..]
Vind je het gek met al die doping?
quote:K*t kwaliteit, maar dit waren ze:
Op zondag 15 februari 2004 16:34 schreef Bartoli het volgende:
beelden nu van de 2 kemphanen die allebei vroeg gestorven zijn.Jose Maria Jimenez en Marco Pantani
quote:waarom eigenlijk niet, als dat de oorzaak was van zijn opkomst en ondergang?
Op zondag 15 februari 2004 17:45 schreef Bartoli het volgende:[..]
heb je niks zinnigers te zeggen dat steeds doping aan te halen bij iedere renner die sterft. Het is grotendeels wel waar maar a.u.b haal dat niet steeds aan. Sensatiezoeker
quote:Het is denk ik ook echt bedoeld voor top sporters.. die leveren iedere week zoveel kracht en als je daar opeens mee stopt word je lichaam helemaal gek
Op zondag 15 februari 2004 17:42 schreef Bartoli het volgende:[..]
Dan moet ik ook gaan oppassen aangezien ik ook weinig meer gefietst heb nadat ik gestopt ben. Maar goed ik probeer nog op zijn minst 1x per week wat te doen aan sport
quote:Ja denk ik ook wel. Maar mij zeiden ze toen ook dat ik moest gaan oppassen aangezien ik in begin veel last had van een onregelmatige hartfrequentie toen ik pas gestopt was. En toen ik weer 2 a 3x gefietst had was het minder.
Op zondag 15 februari 2004 17:49 schreef kibber het volgende:[..]
Het is denk ik ook echt bedoeld voor top sporters.. die leveren iedere week zoveel kracht en als je daar opeens mee stopt word je lichaam helemaal gek
quote:de oorzaak van zijn depressie is wat anders dan doping. Doping heeft die ook gehad en is die ook voor gestraft geworden. Maar de media maakte hem kapot, hij kon niet met de roem om, raakte in een slop etc. Ging naar een inrichting voor zwaar depressieve. Vind je het gek dat die dan pillen slikt. Dus ja. Zoals ik ergens las is de media het ook voor een deel schuld. Tis niet alleen aan dope te wijten.
Op zondag 15 februari 2004 17:47 schreef milagro het volgende:[..]
waarom eigenlijk niet, als dat de oorzaak was van zijn opkomst en ondergang?
quote:Dank voor deze oplossing
Op zondag 15 februari 2004 18:00 schreef Yeahinho het volgende:
Hier wat Marco Pantani-icoontjes, voor iedereen te gebruiken... Ik zag bij drelletje en Leatherface dat er behoefte naar was, maar ik heb liever niet dat jullie hiervoor 'mijn' speciale Yeahinho-icoontje gebruiken![afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
quote:En waarom werd hij depressief?
Op zondag 15 februari 2004 17:58 schreef Bartoli het volgende:[..]
de oorzaak van zijn depressie is wat anders dan doping. Doping heeft die ook gehad en is die ook voor gestraft geworden. Maar de media maakte hem kapot, hij kon niet met de roem om, raakte in een slop etc. Ging naar een inrichting voor zwaar depressieve. Vind je het gek dat die dan pillen slikt. Dus ja. Zoals ik ergens las is de media het ook voor een deel schuld. Tis niet alleen aan dope te wijten.
Doping bracht hem roem en werd zijn ondergang.
Zo zie ik dat.
quote:Misschien heeft de beste man wel gewoon een aangeboren psychiatrisch ziektebeeld , en kon hij daarnaast ook nog eens aardig wielrennen.
Op zondag 15 februari 2004 18:06 schreef milagro het volgende:[..]
En waarom werd hij depressief?
Doordat hij niet meer kon presteren zonder doping, zijn reputatie naar de klote was en daar kon hij niet mee omgaan.Doping bracht hem roem en werd zijn ondergang.
Zo zie ik dat.
Wie zegt het? Ik niet , ik kende hem niet en jullie ook niet,
quote:Is niet waar. Hij werd op doping betrapt in de Giro van 1999. De ene na de andere rechtzaak kreeg die aan zijn broek. Fietsen deed die een tijdje niet. Plande een comeback wat mislukte. Ging trainen kwam weer terug maar de rechtzaken, negatieve sjit in de media enzo bleven. Het was gewoon niet te doen voor hem. Hij kon niet buitenkomen of hij werd achtervolgd enzo. Raakte in een slop, werd nog depressiever, ging naar een kliniek en kreeg een hoop pillen voor de depressiviteit. En dat zal hem fataal geworden zijn. Kan een hartaanval zijn, kan ook overdosis zijn. Dat zullen we morgen wel horen. Nogmaals ligt niet alleen aan de doping maar ook aan de maffia-praktijken van de media die hem kapot maakte.
Op zondag 15 februari 2004 18:06 schreef milagro het volgende:[..]
En waarom werd hij depressief?
Doordat hij niet meer kon presteren zonder doping, zijn reputatie naar de klote was en daar kon hij niet mee omgaan.Doping bracht hem roem en werd zijn ondergang.
Zo zie ik dat.
[..]
Misschien heeft de beste man wel gewoon een aangeboren psychiatrisch ziektebeeld , en kon hij daarnaast ook nog eens aardig wielrennen.
Wie zegt
Dat is waar.
Ik vind het wel vreemd als iemand zo gewaardeerd wordt om zijn prestaties als blijkt dat hij op geleende krachten presteerde.
Niettemin een tragische dood.
quote:Iedere renner gebruikt doping, het is naïef om te denken dat dat niet gebeurt. Pantani zou ook fantastische overwinningen behaald hebben als hij geen doping gebruikt zou hebben. De depressie is een regelrecht gevolg van het hypocriete anti-doping beleid van het coni. Hij was een held van het volk, maar het gerecht vond dat van ondergeschikt belang. Doping is fout enzo
Op zondag 15 februari 2004 18:06 schreef milagro het volgende:Doping bracht hem roem en werd zijn ondergang.
Zo zie ik dat.
Dezelfde aanklagers die hem de dood in joegen zullen hun medeleven wel weer uitspreken, alsware het een soort van middeleeuwse aflaat hande;
quote:Tragisch is en blijft het . jah
Op zondag 15 februari 2004 18:12 schreef milagro het volgende:
[quote]Op zondag 15 februari 2004 18:08 schreef Ymke het volgende:[..]
Misschien heeft de beste man wel gewoon een aangeboren psychiatrisch ziektebeeld , en kon hij daarnaast ook nog eens aardig wielrennen.
Wie zegt
Dat is waar.
Ik vind het wel vreemd als iemand zo gewaardeerd wordt om zijn prestaties als blijkt dat hij op geleende krachten presteerde.
Niettemin een tragische dood.
quote:Ja, de media hebben een 'haatdragende sfeer' rondom Pantani gecreeerd. Linkse honden zijn het.
Op zondag 15 februari 2004 18:22 schreef NY_Giant het volgende:
Het is inderdaad erg tragisch dat deze held zo moet sterven. De media zijn hierin niet zonder schuld. Zij bleven hem zwart maken, ook nadat hij zijn straf al had gehad. Jammer.
quote:Je kan dat helemaal niet zeggen , voor hetzelfde heeft hij suicide gepleegd om een onbeantwoorde liefde, je weet het niet en ik ook niet , hou dan dat beschuldigende vingertje bij je
Op zondag 15 februari 2004 18:22 schreef NY_Giant het volgende:
Het is inderdaad erg tragisch dat deze held zo moet sterven. De media zijn hierin niet zonder schuld. Zij bleven hem zwart maken, ook nadat hij zijn straf al had gehad. Jammer.
quote:Ik denk helemaal niet dat er renners zijn die dat niet gebruiken.
Op zondag 15 februari 2004 18:14 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Iedere renner gebruikt doping, het is naïef om te denken dat dat niet gebeurt. Pantani zou ook fantastische overwinningen behaald hebben als hij geen doping gebruikt zou hebben. De depressie is een regelrecht gevolg van het hypocriete anti-doping beleid van het coni. Hij was een held van het volk, maar het gerecht vond dat van ondergeschikt belang. Doping is fout enzo
Dezelfde aanklagers die hem de dood in joegen zullen hun medeleven wel weer uitspreken, alsware het een soort van middeleeuwse aflaat hande;
Ik denk wel dat je doping moet gebruiken omdat anderen het gebruiken.
Wil je boven hen uitkomen, dan kun je niet anders.
Ik geloof niet dat hij of welke andere renner dan ook dezelfde overwinningen had gehaald zonder dat spul.
Als dat zo was, waarom dan gebruiken.
Het is natuurlijk tragisch als je zo afgefakkeld wordt, terwijl men je kort daarvoor nog op handen droeg.
Niettemin is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
En om nu te stellen dat de media hem de dood in hebben gejaagd...
Ik kan me niet herinneren dat, andere sport maar goed, een Ben Johnson zoveel sympathie kreeg na betrapt te zijn.
Die werd echt niet alleen door de media afgebrand.
quote:Omdat iedereen het doet, omdat wielrennen en topsport in het algemeen verschrikkelijk zwaar en ongezond voor je lichaam is, omdat je concurrenten het gebruiken en last but not least omdat "het volk" erom vraagt. De overwinning van Kim Collins in 9.98 tijdens het laatste WK werd als zeer teleurstellend gezien, ook door de media. Een wandel etappe in de Tour, Giro of Vuelta wordt de grond in geboord. Men moet maximaal presteren, maar je mag niks gebruiken. Dat lukt misschien in Utopia, maar op aarde is dat wat lastiger
Op zondag 15 februari 2004 18:36 schreef milagro het volgende:
Ik geloof niet dat hij of welke andere renner dan ook dezelfde overwinningen had gehaald zonder dat spul.
Als dat zo was, waarom dan gebruiken.
Ik kan me niet herinneren dat, andere sport maar goed, een Ben Johnson zoveel sympathie kreeg na betrapt te zijn.
[/quote]
Carl Lewis en Linford Christie, de uiteindelijke nummers één en twee, stonden ook niet "schoon" in de finale, maar zijn tot op de dag van vandaag nog helden. Mark McGwire is nog steeds een American Hero na z'n bekentenis van dopinggebruik. Niemand die je hoort over Jaap Stam, Coria en tal van andere "doping criminelen"
Pantani was een fantastische renner, die ten onder is gegaan aan eigen z'n succes en de eigengeilheid van de onderzoeksrechters en dat is eeuwig zonde, zeker omdat het niet voor het eerst is en zeker niet voor het laatst zal zijn
quote:My thoughts exactly.
Op zondag 15 februari 2004 18:48 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Omdat iedereen het doet, omdat wielrennen en topsport in het algemeen verschrikkelijk zwaar en ongezond voor je lichaam is, omdat je concurrenten het gebruiken en last but not least omdat "het volk" erom vraagt. De overwinning van Kim Collins in 9.98 tijdens het laatste WK werd als zeer teleurstellend gezien, ook door de media. Een wandel etappe in de Tour, Giro of Vuelta wordt de grond in geboord. Men moet maximaal presteren, maar je mag niks gebruiken. Dat lukt misschien in Utopia, maar op aarde is dat wat lastiger
Carl Lewis en Linford Christie, de uiteindelijke nummers één en twee, stonden ook niet "schoon" in de finale, maar zijn tot op de dag van vandaag nog helden. Mark McGwire is nog steeds een American Hero na z'n bekentenis van dopinggebruik. Niemand die je hoort over Jaap Stam, Coria en tal van andere "doping criminelen"Pantani was een fantastische renner, die ten onder is gegaan aan eigen z'n succes en de eigengeilheid van de onderzoeksrechters en dat is eeuwig zonde, zeker omdat het niet voor het eerst is en zeker niet voor het laatst zal zijn
Legalizeren die hap, op producten die een heel groot risico op schadelijke gevolgen hebben na.
Als je de media wilt beschuldigen van de dood van deze speler, in zekere zin, dan zou je ook kunnen stellen dat mede door het publiek de drang om bovennatuurlijk te presteren gevoed wordt.
Ik begrijp het niet.
Als niemand zou gebruiken, nemen de prestaties bij iedereen over de gehele linie weer normale proporties aan en is de competitie toch ook daar?
Of zeg ik iets doms nu
quote:Op zich heb je groot gelijk dat het verwachtingspatroon van het publiek en sponsors etc. er mede debet aan is.
Op zondag 15 februari 2004 19:00 schreef milagro het volgende:
Wat is het dan toch dat iedereen zo wilt presteren dat men niet meer buiten dat spul kan?Als je de media wilt beschuldigen van de dood van deze speler, in zekere zin, dan zou je ook kunnen stellen dat mede door het publiek de drang om bovennatuurlijk te presteren gevoed wordt.
Ik begrijp het niet.
Als niemand zou gebruiken, nemen de prestaties bij iedereen over de gehele linie weer normale proporties aan en is de competitie toch ook daar?
Of zeg ik iets doms nu
quote:Ja.
Op zondag 15 februari 2004 19:00 schreef milagro het volgende:Of zeg ik iets doms nu
quote:Dat lijkt me wel.
Op zondag 15 februari 2004 19:02 schreef Leatherface het volgende:[..]
Op zich heb je groot gelijk dat het verwachtingspatroon van het publiek en sponsors etc. er mede debet aan is.
Het boeit de mensen niet hoe je tot je prestatie komt, als je maar presteert.
Iedereen gebruikt tenslotte.
En we willen helden.
quote:Dat weet jij, omdat...?
Op zondag 15 februari 2004 19:06 schreef milagro het volgende:
wetende dat zijn prestaties op geleende kracht gemaakt zijn
quote:Er werd net gezegd, dat IEDEREEN doping gebruikt.
Op zondag 15 februari 2004 19:07 schreef Arcee het volgende:[..]
Dat weet jij, omdat...?
Als het niemand boeit dat doping gebruikt wordt, als het argument "Iedereen gebruikt, dus...etc" algemeen geaccepteerd wordt, moet je ook niet gek staan kijken als er sportlieden zijn die de grens way over gaan met fatale gevolgen voor de gezondheid.
Pantani had volgens zijn broer altijd al een depressief karakter.
Was zeer gesloten en extreem in zijn stemmingen.
quote:Dan moet men ook niet zeggen dat de media hem de dood ingejaagd heeft, dan was het dus gewoon Pantani zelf, zijn depressiviteit.
Op zondag 15 februari 2004 19:13 schreef tong80 het volgende:
Ik denk dat er door de jeugd in Nederland in het weekend in de café's meer schade aan hun lichaam wordt toegebracht.Pantani had volgens zijn broer altijd al een depressief karakter.
Was zeer gesloten en extreem in zijn stemmingen.
Wat mij betreft word gewoon alles van de zwarte lijst geschrapt op producten na die aantoonbaar een extra groot risico op fysieke of mentale schade hebben. Welke producten dat zijn laat ik dan maar aan de experts over.
Maar ze prikken, slikken en spuiten er maar op eigen risico op los. Als we de helden met 30 km/h tegen een col op willen zien vliegen, zal dat misschien moeten.
[Dit bericht is gewijzigd door Leatherface op 15-02-2004 19:17]
quote:30 km p/h is een beetje overdreven. Rond de 20 km kan wel ja.
Op zondag 15 februari 2004 19:16 schreef Leatherface het volgende:
Ik ben zonder meer voor versoepeling van de dopingwet.Wat mij betreft word gewoon alles van de zwarte lijst geschrapt op producten na die aantoonbaar een extra groot risico op fysieke of mentale schade hebben. Welke producten dat zijn laat ik dan maar aan de experts over.
Maar ze prikken, slikken en spuiten er maar op eigen risico op los. Als we de helden met 30 km/h tegen een col op willen zien vliegen, zal dat misschien moeten.
quote:Ik snap die stelling ook niet.
Op zondag 15 februari 2004 19:15 schreef milagro het volgende:[..]
Dan moet men ook niet zeggen dat de media hem de dood ingejaagd heeft, dan was het dus gewoon Pantani zelf, zijn depressiviteit.
Slaat nergens op.
Hij is gestorven in eenzaamheid.
Geen vrienden en familie om hem te steunen.
Dat lijkt me kwalijker.
quote:Het gaat em er niet om of het nou 30 of 20 is.
Op zondag 15 februari 2004 19:18 schreef Bartoli het volgende:[..]
30 km p/h is een beetje overdreven. Rond de 20 km kan wel ja.
Maar om de wensen en verwachtigen van de consument.
quote:Intens verdrietig idd, zo een eenzaamheid.
Op zondag 15 februari 2004 19:18 schreef tong80 het volgende:[..]
Ik snap die stelling ook niet.
Slaat nergens op.
Hij is gestorven in eenzaamheid.
Geen vrienden en familie om hem te steunen.Dat lijkt me kwalijker.
quote:Ik ben zwaar tegenstander van doping. Flink aanpakken, die valsspelers. Maar wat is doping? Tegenwoordig is elk sinaasprilletje al doping. Heb je van nature een waarde van een of andere hormoonspiegel die 1 promille boven het gemiddelde ligt, dan word je voor de rest van je leven geschorst. Het is allemaal erg moeilijk vast te stellen en dus zijn de controles streng.
Op zondag 15 februari 2004 19:11 schreef milagro het volgende:
Er werd net gezegd, dat IEDEREEN doping gebruikt.
Dat ik naief was om te denken dat dat niet zo is.
Dus iedereen presteert op geleende kracht blijkbaar.
Echter sommigen worden, helaas (?) betrapt en die worden vervolgens afgefakkeld.
En niet iedereen kan die publieke vernedering aan, zo is gebleken.Als het niemand boeit dat doping gebruikt wordt, als het argument "Iedereen gebruikt, dus...etc" algemeen geaccepteerd wordt, moet je ook niet gek staan kijken als er sportlieden zijn die de grens way over gaan met fatale gevolgen voor de gezondheid.
't Liefst zou ik alle sporters schoon zien presteren, maar da's ook een illusie.
Seoul, september 1988, in het holst van de nacht. Ben Johnson loopt 9.79 seconden op de 100m en er gaat een sensatie door mijn lijf die ik tot de dag van vandaag nog voel. Wat een fantastisch moment. Stanozolol, heette het. Tsja.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee op 15-02-2004 19:23]
quote:klopt zeker. Alleen dat de media er ook schuld aan is is zeker. Ook al leeft die al jaren een alleenzaam bestaan en zou die al van jongs af aan niks kunnen hebben verdragen.
Op zondag 15 februari 2004 19:19 schreef Leatherface het volgende:[..]
Het gaat em er niet om of het nou 30 of 20 is.
quote:A man barely alive
Op zondag 15 februari 2004 19:19 schreef Leatherface het volgende:[..]
Het gaat em er niet om of het nou 30 of 20 is.
Tja
quote:Achteraf bleek Carl Lewis ook gebruikt te hebben.
Op zondag 15 februari 2004 19:22 schreef Arcee het volgende:
Seoul, september 1988, in het holst van de nacht. Ben Johnson loopt 9.79 seconden op de 100m en er gaat een sensatie door mijn lijf die ik tot de dag van vandaag nog voel. Wat een fantastisch moment. Stanozolol, heette het. Tsja.
Johnson was zo dom zich te laten betrappen.
quote:Ja, wat een afgang. Toen schreeuwde-ie dat hij vooral niet had gebruikt van zulke hoge bomen dat-ie zijn geliefde God zelf haast aan kon raken.
Op zondag 15 februari 2004 19:24 schreef tong80 het volgende:
Achteraf bleek Carl Lewis ook gebruikt te hebben.
quote:Carl was Amerikaan, dan heb je al 100 streepjes voor.
Op zondag 15 februari 2004 19:29 schreef Arcee het volgende:[..]
Ja, wat een afgang. Toen schreeuwde-ie dat hij vooral niet had gebruikt van zulke hoge bomen dat-ie zijn geliefde God zelf haast aan kon raken.
Maar zo raakt het wel erg off - topic.
quote:Ja en om aan die verwachtingen te voldoen, die sensaties te doen oproepen bij het publiek grijpt men ook naar doping..
Op zondag 15 februari 2004 19:22 schreef Arcee het volgende:[..]
Ik ben zwaar tegenstander van doping. Flink aanpakken, die valsspelers. Maar wat is doping? Tegenwoordig is elk sinaasprilletje al doping. Heb je van nature een waarde van een of andere hormoonspiegel die 1 promille boven het gemiddelde ligt, dan word je voor de rest van je leven geschorst. Het is allemaal erg moeilijk vast te stellen en dus zijn de controles streng.
't Liefst zou ik alle sporters schoon zien presteren, maar da's ook een illusie.
Dus als de media schuldig is aan het laten vallen van een held vanwege dopinggebruik dan is het publiek schuldig aan het aanzetten tot dat gebruik opdat de sporter de held wordt waar men behoefte aan heeft.
quote:Nee hoor. Heeft allemaal een verband.
Op zondag 15 februari 2004 19:31 schreef Leatherface het volgende:[..]
Carl was Amerikaan, dan heb je al 100 streepjes voor.
Maar zo raakt het wel erg off - topic.
Deze discussie gaat verder dan z'n dood alleen.
quote:Tuurlijk heeft het een verband, maar zo doen we Pantani geen eer aan
Op zondag 15 februari 2004 19:33 schreef tong80 het volgende:[..]
Nee hoor. Heeft allemaal een verband.
Deze discussie gaat verder dan z'n dood alleen.
quote:Daar ging mijn post totaal niet over, maar goed, ik geef de media hier niet de schuld van.
Op zondag 15 februari 2004 19:32 schreef milagro het volgende:
Ja en om aan die verwachtingen te voldoen, die sensaties te doen oproepen bij het publiek grijpt men ook naar doping..Dus als de media schuldig is aan het laten vallen van een held vanwege dopinggebruik dan is het publiek schuldig aan het aanzetten tot dat gebruik opdat de sporter de held wordt waar men behoefte aan heeft.
quote:Ik wel. Iedereen heeft het de heel de tijd over pantani en doping, maar zo bont heeft hij het eigenlijk niet gemaakt. Door de constante hekse van de media hierover, komt het op ons zo over.
Op zondag 15 februari 2004 19:41 schreef Arcee het volgende:
ik geef de media hier niet de schuld van.
quote:ben ik het helemaal mee eens
Op zondag 15 februari 2004 20:02 schreef Hedgehog het volgende:[..]
Ik wel. Iedereen heeft het de heel de tijd over pantani en doping, maar zo bont heeft hij het eigenlijk niet gemaakt. Door de constante hekse van de media hierover, komt het op ons zo over.
Laten we reeel zijn, hij is 1 keer op doping gepakt en dat was in de giro van 1999 (wegens een te hoog hematocriet gehalte). Daarna is hij nog een keer beschuldigt van het gebruik van insuline, maar is daarvan vrijgesproken wat het totaal op 1 geval houdt.
Vergelijk dit nu eens met Erik Dekker, die precies hetzelfde is over komen. Ook hij werd van het Wk weggestuurd wegens een te hoog hematocriet gehalte en is hiervoor geschort geweest. Net als pantani betreft het 1 geval dus.
Het groote verschil is dat Erik Dekker met rust is gelaten door de media en er erg weinig aandacht aan is besteed (toen had Dekker nog erg weinig gewonnen enzo). Pantani was al een held en werd met de grond gelijk gemaakt door de media en ook na het uitzitten van zijn straf steeds maar achtervolgd.
Kortom: de pers heeft toch een erg groot aandeel hierin. Niet ieder mens staat even stevig in zijn schoenen en als je sportieve prestaties dan al tegenvallen, plus misschien problemen hebt in je prive leven en dan ook nog eens die pers erover heen komt.....
Marco Pantani R.I.P.!
quote:Dat klopt dus. Veel sporters geven na hun carrière toe gebruikt te hebben.
Op zondag 15 februari 2004 19:11 schreef milagro het volgende:
Er werd net gezegd, dat IEDEREEN doping gebruikt.
Dat ik naief was om te denken dat dat niet zo is.
Dus iedereen presteert op geleende kracht blijkbaar.
Echter sommigen worden, helaas (?) betrapt en die worden vervolgens afgefakkeld.
En niet iedereen kan die publieke vernedering aan, zo is gebleken.
quote:En daar moet dus ook wat aan veranderen. Sta het gebruik van doping toe, maar zorg voor een goede medische begeleiding. Dopingloze sport is onmogelijk, zelfs bij de oude Romeinen was er al sprake van een soort doping. Jimenez en Pantani vermaakten miljoenen mensen met fantastische sport, misschien zaten ze wel helemaal vol met foute middelen, maar dat maakt het toch niet minder mooi?
Als het niemand boeit dat doping gebruikt wordt, als het argument "Iedereen gebruikt, dus...etc" algemeen geaccepteerd wordt, moet je ook niet gek staan kijken als er sportlieden zijn die de grens way over gaan met fatale gevolgen voor de gezondheid.
Frank Vandenbroucke zal wel eens het volgende slachtoffer kunnen worden. Ook een fantastische renner die emotioneel niet de sterkste is. Ook verwikkeld in een dopingschandaal en nu door iedereen verguisd. Het fantastische optreden in LBL en in de Vuelta is men vergeten.
Ik hoop dat de dood van Pantani een wake-up call is en dat de media en de onderzoeksrechters een naar zichzelf kijken. Een held is gestorven, die voor sommigen een paar dagen geleden geen held was
quote:Idd. Had dus VDB kunnen zijn, Ullrich, Maarten den Bakker, etc etc etc. Wielrennen is n harde wereld.
Op zondag 15 februari 2004 22:12 schreef Ymke het volgende:
Elke emotioneel labiele renner kan de volgende zijn
Toen ik later thuiskwam las ik op teletekst helaas de bevestiging van mijn gedachten
Een renner waarvan ik heb genoten is helaas niet meer.
Rip Il Pirato
quote:Ik bedoel te zeggen dat de drang om te presteren ook gevoed wordt door het verlangen vh publiek naar helden, naar buitengewone prestaties, naar mannen die zich letterlijk kapottrainen voor hun sport, het grote doel.
Op zondag 15 februari 2004 22:04 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Dat klopt dus. Veel sporters geven na hun carrière toe gebruikt te hebben.
[..]En daar moet dus ook wat aan veranderen. Sta het gebruik van doping toe, maar zorg voor een goede medische begeleiding. Dopingloze sport is onmogelijk, zelfs bij de oude Romeinen was er al sprake van een soort doping. Jimenez en Pantani vermaakten miljoenen mensen met fantastische sport, misschien zaten ze wel helemaal vol met foute middelen, maar dat maakt het toch niet minder mooi?
Frank Vandenbroucke zal wel eens het volgende slachtoffer kunnen worden. Ook een fantastische renner die emotioneel niet de sterkste is. Ook verwikkeld in een dopingschandaal en nu door iedereen verguisd. Het fantastische optreden in LBL en in de Vuelta is men vergeten.
Ik hoop dat de dood van Pantani een wake-up call is en dat de media en de onderzoeksrechters een naar zichzelf kijken. Een held is gestorven, die voor sommigen een paar dagen geleden geen held was
Als je wilt dat de media naar zichzelf kijkt, dan is dat advies net zo goed van toepassing op het hongerige publiek, die niet meer snel onder de indruk is en de prestatie ve op doping presterende atleet als de norm gaat zien.
De media maakt de held niet alleen, dat doet het publiek net zo goed, zo niet meer.
Een held heeft verplichtingen, een verwachting hoog te houden, leeft voor een groot deel van de adoratie.
En daar zijn wij als toeschouwer net zo goed debet aan.
En nee de prestaties worden niet minder mooi, en nee zonder doping kun je dit niveau niet volhouden, dat weet ik ook wel.
Maar daar hangt een prijskaartje aan.
De ene atleet stopt tijdig als de prijs te hoog wordt, de ander vergt meer van zichzelf dan hij zou moeten doen.
quote:welke club?
Op zondag 15 februari 2004 22:30 schreef Aars_Koek het volgende:
Vanochtend toen ik opstond om te gaan trainen
In de media is hetzelfde aan de gang als in de topsport. Het moet allemaal sneller en beter. En ook daar heeft het pubiek schuld, maar de leidinggevende in de media bedrijven lopen een stapje harder ipv een versnelling terug te schakelen. Verkoopcijfers zijn belangrijker dan goede journalistiek
quote:helemaal mee eens hoor. dat klopt zeker
Op zondag 15 februari 2004 22:49 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Natuurlijk moet het publiek naar zichzelf kijken, maar wat de media brengt wordt nieuws. De Italiaanse sportpers is net zo meedeogenloos als de Engelse tabloids. Diezelfde media die hem filleerden komen nu met prachtige eerbetonen en maken nauwelijks woorden vuil aan z'n vermeende dopinggebruik.In de media is hetzelfde aan de gang als in de topsport. Het moet allemaal sneller en beter. En ook daar heeft het pubiek schuld, maar de leidinggevende in de media bedrijven lopen een stapje harder ipv een versnelling terug te schakelen. Verkoopcijfers zijn belangrijker dan goede journalistiek
Ik kan me heel goed voorstellen dat als diezelfde journalisten "selectieve verontwaardiging" tonen tov enkele renners, de beschuldigden hiervover erg verongelijkt zijn. Waarom wel het ene verhaal vertellenb, maar het andere verzwijgen?
quote:Ja, en jij weet dat natuurlijk allemaal...
Op zondag 15 februari 2004 23:01 schreef Maurisico het volgende:
En dat terwijl journalisten vaak enorm hypocriet zijn; een wielerjournalist weet vaak veel meer maar om in het wereldje mee te kunnen blijven lopen wordt er over slechts het topje van de ijsberg verteld.Ik kan me heel goed voorstellen dat als diezelfde journalisten "selectieve verontwaardiging" tonen tov enkele renners, de beschuldigden hiervover erg verongelijkt zijn. Waarom wel het ene verhaal vertellenb, maar het andere verzwijgen?
De wielerjournalistiek bericht juist heel kritisch over doping.
quote:Tis natuurlijk heel duf om te speculeren, maar op het verhaal van chava en pantani afgaande zou Gotti wel eens de volgende kunnen zijn. Die was ook ineens weg.
Op zondag 15 februari 2004 22:08 schreef Bartoli het volgende:
VDB kan de volgende zijn alleen als die weer in een slop raakt. Maar heb VDB gezien op TV en hij straalt weer en is vol vertrouwen. Dus die zal niet zo snel de volgende worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Intxaurraga op 15-02-2004 23:23]
quote:Volgens mij speelt dat vooral in de voetballerij, waar al die verwaande voetballertjes voortdurend dreigen met persboycots..
Op zondag 15 februari 2004 23:20 schreef Maurisico het volgende:
Ik weet inderdaad wel wat- hoor weleens wat inside-informatie uit de sportjournalistiek- (sport)journalisten houden wel vaker hun mond- in het belang van zichzelf of medium waarvoor ze werken.
quote:Dat geldt voor de journalistiek in het algemeen.
Op maandag 16 februari 2004 00:03 schreef ComicBase het volgende:
Volgens mij speelt dat vooral in de voetballerij, waar al die verwaande voetballertjes voortdurend dreigen met persboycots..
quote:Nee, da's te simpel. We hadden het over sportjournalistiek, daar wordt inderdaad veel gedeald en verzwegen. Maar nu haal je de hele journalistiek erbij en dat is onjuist. Dat zijn écht journalisten...
Op maandag 16 februari 2004 00:05 schreef Tony_Montana67 het volgende:Dat geldt voor de journalistiek in het algemeen.
quote:VDB is erg labiel. Pantani was ook vol vertrouwen na z'n zoveelste comeback. VDB vindt ik mentaal niet erg sterk. Bij wederom wat tegenslagen vrees ik er voor
Op zondag 15 februari 2004 22:08 schreef Bartoli het volgende:
VDB kan de volgende zijn alleen als die weer in een slop raakt. Maar heb VDB gezien op TV en hij straalt weer en is vol vertrouwen. Dus die zal niet zo snel de volgende worden.
quote:dat is toch logisch
Op zondag 15 februari 2004 23:20 schreef Maurisico het volgende:
Ik weet inderdaad wel wat- hoor weleens wat inside-informatie uit de sportjournalistiek- (sport)journalisten houden wel vaker hun mond- in het belang van zichzelf of medium waarvoor ze werken.
'Pantani overleden door hartaanval'
De Italiaanse wielrenner Marco Pantani, die zaterdag dood werd aangetroffen in zijn hotelkamer in de badplaats Rimini, is waarschijnlijk bezweken aan een hartaanval.
Dat heeft een eerste onderzoek zondag uitgewezen. Rechercheurs onderzoeken nog wat de hartaanval van de Italiaanse wielerheld kan hebben veroorzaakt.
Officier van justitie Paolo Gengarelli sloot de mogelijkheid dat Pantani zelfmoord heeft gepleegd uit. Italiaanse nieuwsmedia suggereerden dat de wielrenner, die afgelopen zomer een aantal weken in een psychiatrische kliniek doorbracht, zich van het leven had beroofd omdat er een grote hoeveelheid kalmeringstabletten in zijn kamer werden gevonden. Maar Gengarelli zei dat alle medicijnen in Pantani's kamer aan de wielrenner waren voorgeschreven.
De 34-jarige Pantani werd zaterdag op de vloer van zijn kamer gevonden door personeelsleden van het pension waar hij verbleef. Het personeel had zijn kamer geopend omdat het de wielrenner de hele dag niet had gezien en bezorgd was geraakt. Volgens een rechercheur werden in de kamer tien buisjes met kalmeringstabletten gevonden, waarvan sommige leeg waren. Officier Gengarelli zei dat die tabletten een rol gespeeld kunnen hebben bij de dood van Pantani, maar dat dit nog moet worden uitgezocht. Op het lichaam van de wielrenner wordt maandag autopsie verricht.
Italië beleefde zondag een dag van rouw, afgekondigd door de Italiaanse wielerunie. Het nieuws over de dood van 'Il Pirata', een bijnaam die Pantani dankte aan de bandana's waarmee hij zijn kale hoofd tijdens etappes bedekte, domineerde de voorpagina's van alle Italiaanse kranten. Ex-hoofdredacteur Candido Cannavo van de sportkrant Gazzetta dello Sport, schreef een commentaar op de voorpagina getiteld 'Verloren held: we hielden van je'. Hij vergeleek het overlijden van de wielrenner met twee andere drama's in de Italiaanse sportgeschiedenis: het neerstorten van het vliegtuig met de hele selectie van de voetbalclub Torino in 1949 en het Heizeldrama waarbij 39 supporters van Juventus omkwamen.
Grootheden uit de wielersport zoals vijfmalig winnaar van de Tour de France Lance Armstrong en Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc roemden Pantani om zijn kracht en zijn karakter. "Het wielrennen is een groot kampioen en een grote persoonlijkheid kwijt", zei Armstrong.
Pantani was de laatste wielrenner die in hetzelfde jaar, in dit geval 1998, zowel de Tour de France als de Giro d'Italia won. Maar na dat hoogtepunt ging het met zijn carrière snel bergafwaarts. Pantani werd meermalen beschuldigd van doping en geschorst. In de Giro van afgelopen jaar wist hij opvallend genoeg toch de veertiende plaats te bereiken. Pantani won in totaal 36 etappes, de eerste in de Giro van 1994, de laatste in een rechtstreeks gevecht met Armstrong in 2000.
quote:Wat moet die man zwaar depressief zijn geweest. Helemaal alleen in die genadeloze wielerwereld...
In de persoonlijke aantekeningen die zaterdag bij zijn ontzielde lichaam zijn gevonden, schrijft wielrenner Marco Pantani dat hij slachtoffer was van een samenzwering. "Ze wilden alleen mij straffen", zou in de notities staan, waaruit het dagblad La Repubblica maandag citeerde.Pantani, die in zijn carrière verwikkeld was in tal van dopingzaken, zou ook hebben geschreven dat hij zich opgejaagd en onbegrepen voelde. "Niemand slaagde erin mij te begrijpen. Zelfs mijn familie niet. Ik voelde me alleen", luidde een quote in Corriere delle Sera.
quote:Dat was toch nooit meer gebeurt
Op maandag 16 februari 2004 13:40 schreef ErikT het volgende:
Zonde van zo'n mooie wielrenner en dito mens. Ongelooflijk, dit is al de zoveelste...had hem zo graag tegen armstrong gezien, hij in topvorm dan.
Twas een mooie verschijning inderdaad. Raadselachtig, al die jonge mensen die de laatste tijd het loodje leggen
quote:Wel als de ware atleten, die geloven in een dopingloze sport, sportief benadeeld worden omdat de meerderheid per se naar dat soort hulpmiddelen moet grijpen, én uiteraard meer resultaat kan leveren.
Op zondag 15 februari 2004 22:04 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Dat klopt dus. Veel sporters geven na hun carrière toe gebruikt te hebben.
[..]Jimenez en Pantani vermaakten miljoenen mensen met fantastische sport, misschien zaten ze wel helemaal vol met foute middelen, maar dat maakt het toch niet minder mooi?
De meeste sporters zullen zich wel gedwongen voelen om 'ook maar mee te doen' omdat ze anders geen kans maken. Als je geen doping gebruikt hoef je bij wijze van spreke al niet eens mee te doen omdat je meteen een oneerlijke achterstand hebt. Ik heb er geen goed woord voor over en denk dat men ook maar eens moet ophouden met het de hemel inprijzen (no pun intended) van atleten aan wie een merkwaardig dopingluchtje zit.
Bovendien moet de instelling 'werkelijk álles voor het resultaat' ook maar eens de deur uit, want anders kunnen we net zo goed nu al geld inzamelen om Nederland het Europees Kampioenschap te kopen.
Bron ANP.
quote:Utopia is een mooie gedachte, maar zal nooit wekelijkheid worden. Sporters en supporters zijn mensen en die willen altijd vooruitgang zien. Dat kan je niet tegenhouden, dat is tegennatuurlijk
Op maandag 16 februari 2004 13:53 schreef Bombie het volgende:
Wel als de ware atleten, die geloven in een dopingloze sport, sportief benadeeld worden omdat de meerderheid per se naar dat soort hulpmiddelen moet grijpen, én uiteraard meer resultaat kan leveren.
quote:Nee, de hypocritie tegen doping moet eens stoppen. Het is altijd aanwezig geweest en dankzij doping heeft men genoten van prachtige sport. Pantani is ten onder gegaan aan de jacht tegen doping.Het is te hopen dat Pantani's dood een aantal mensen wakker schud, waardoor er meer aandacht komt voor goede begeleiding van topsporters en minder voor de verloren jacht tegen doping
Bovendien moet de instelling 'werkelijk álles voor het resultaat' ook maar eens de deur uit, want anders kunnen we net zo goed nu al geld inzamelen om Nederland het Europees Kampioenschap te kopen.
quote:Besef je wel dat je d.m.v. deze mentaliteit, die je hier neerschrijft, mede-verantwoordelijk bent voor de uitkomst van je eigen pessimistische voorspelling?
Op maandag 16 februari 2004 14:04 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Utopia is een mooie gedachte, maar zal nooit wekelijkheid worden. Sporters en supporters zijn mensen en die willen altijd vooruitgang zien. Dat kan je niet tegenhouden, dat is tegennatuurlijk
quote:Er zijn echter altijd mensen die op een dopingloze, ware sportieve manier (alles uit je lichaam halen wat er op een natuurlijke manier uit te halen valt) te werk willen gaan. Moet deze mensen hun sportieve beloning worden ontzegd, simpelweg omdat een stel anderen naar verboden middelen grijpt? Of moet je gewoon tegen iemand zeggen, die van nature een fantastisch talent is, maar dan nog altijd niet opgewassen is tegen een wat minder groot talent die doping gebruikt: "dan ga je maar aan amateursport doen, kiddo"?
Nee, de hypocritie tegen doping moet eens stoppen. Het is altijd aanwezig geweest en dankzij doping heeft men genoten van prachtige sport.
quote:De jacht tegen doping is een goede, dus op zich zijn de mensen die daar (terecht) aan ondergaan helemaal verantwoordelijk voor hun eigen ondergang. Ik vind dat het meer de verantwoordelijkheid van de sporters zelf is om de sport clean te houden. Daarom vind ik het ook moeilijk om in te schatten dat zo'n Pantani 'een bewonderenswaardig mens' zou zijn. Als hij echt bewonderenswaardig was geweest, had hij écht een verschil gemaakt en zich ingezet voor een dopingloze sport.
Pantani is ten onder gegaan aan de jacht tegen doping.Het is te hopen dat Pantani's dood een aantal mensen wakker schud, waardoor er meer aandacht komt voor goede begeleiding van topsporters en minder voor de verloren jacht tegen doping
Maar ja... dat is niet gevaarlijk en dat is niet roekeloos. Dat is niet charmant.
Dat is te braaf. We willen actie en wel nu meteen!!
quote:Het is de realiteit. Ik pleit ook niet voor onverantwoord doping gebruik zoals nu gebeurt. Goede begeleiding is een pré. Maar denken dat topsport ooit zonder doping bedreven gaat worden os kortzichtig en naïef. Dankzij hygiëne zijn de prestaties ook vooruit gegaan en strikt genomen is dat ook doping, net zoals gezonde voeding en medische begeleiding, allemaal extra stimulansen voor het menselijk lichaam
Op maandag 16 februari 2004 14:28 schreef Bombie het volgende:
Besef je wel dat je d.m.v. deze mentaliteit, die je hier neerschrijft, mede-verantwoordelijk bent voor de uitkomst van je eigen pessimistische voorspelling?
quote:prima als je recreant bent, in de topsport gelden andere wetten
Er zijn echter altijd mensen die op een dopingloze, ware sportieve manier (alles uit je lichaam halen wat er op een natuurlijke manier uit te halen valt) te werk willen gaan.
quote:Heel bot gezegd, Ja!
Moet deze mensen hun sportieve beloning worden ontzegd, simpelweg omdat een stel anderen naar verboden middelen grijpt? Of moet je gewoon tegen iemand zeggen, die van nature een fantastisch talent is, maar dan nog altijd niet opgewassen is tegen een wat minder groot talent die doping gebruikt: "dan ga je maar aan amateursport doen, kiddo"?
Een talent moet meer kunnen dan alleen maar heel goed kunnen sporten, als je de top wil halen moet je een winners mentaliteit hebben. Edwin Grünholz is misschien wel een van de beste voetballers in potentie die er hier geweest is, hij had alleen een verkeerde instelling en is gefaald. John De Wolf was een veel minder goede voetballer, maar die heeft het gecompenseert met heel hard werken en is daarom wel international geworden
quote:Rechtvaardigheid en topsport zijn tegenstellingen
Ik vind het behoorlijk onrechtvaardig en daar hou ik niet van.
quote:Helaas is het zo. Dat wilden de Romeinen in de Arena al. De mensen willen vermaakt worden. Dat deed Pantani en daarom was hij zo'n grote held.
Maar ja... dat is niet gevaarlijk en dat is niet roekeloos. Dat is niet charmant.
Dat is te braaf. We willen actie en wel nu meteen!!
Hij viel aan zodra de weg omhoog ging, hij was een renner waarvoor je binnen bleef als het buiten 35 graden was. Hij was een absolute grootheid en daar doet zijn vermeende dopinggebruik niets aan af
quote:Mooi gezegd kerel, zo is het, en zo zal hij hopelijk blijven worden herinnerd.
Op maandag 16 februari 2004 14:54 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Hij viel aan zodra de weg omhoog ging, hij was een renner waarvoor je binnen bleef als het buiten 35 graden was. Hij was een absolute grootheid en daar doet zijn vermeende dopinggebruik niets aan af
quote:Om topsport zonder doping te realiseren (net zoals met álles wat je wilt bereiken en dat uitzonderlijk moeilijk lijkt te zijn) hoef je jezelf alleen de simpele vraag te stellen: ben ik bereid om daarin te geloven en door doemdenkers als naïef te worden bestempeld of geef ik toe aan de grimmige waarheid zoals hij nu is, met voor de topsporter instant succes dmv doping? Het gaat er voornamelijk om waar je voor staat en dat je niet alleen maar uit eigen succes handelt.
Op maandag 16 februari 2004 14:54 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Het is de realiteit. Ik pleit ook niet voor onverantwoord doping gebruik zoals nu gebeurt. Goede begeleiding is een pré. Maar denken dat topsport ooit zonder doping bedreven gaat worden os kortzichtig en naïef.
Als jouw instelling door iedereen in de topsport gehanteerd zou worden, zou dat betekenen dat niemand de moed zal kunnen opbrengen om tegen zoiets op te boksen. Dan is het dus óf stoppen met de sport óf verboden middelen gebruiken om de dopinggebruikende top bij te houden. Wat mij betreft zou dat het einde van de échte sport zijn.
quote:Je vergelijkt doping met gezonde voeding en goede medische begeleiding?
Dankzij hygiëne zijn de prestaties ook vooruit gegaan en strikt genomen is dat ook doping, net zoals gezonde voeding en medische begeleiding, allemaal extra stimulansen voor het menselijk lichaam
quote:Hard werken en een middeltje gebruiken om je resultaat te vergemakkelijken is wederom niet met elkaar te vergelijken. Hard werken is een zeer goed uitgangspunt. Een winnaarsmentaliteit hebben ook. Als je doping gebruikt heb je geen winnaarsmentaliteit omdat je het niet puur op eigen kracht kunt. Bovendien kom je boven sporters te staan die geen doping gebruiken. In hoeverre is dat bevredigend voor jezelf? Als dat bevredigend genoeg is, geef je wederom blijk van een losersmentaliteit. Als je een echte winnaarsmentaliteit hebt, wil je dat iedereen met dezelfde middelen strijdt. Dat is in ieder geval mijn idee erover.
Heel bot gezegd, Ja!Een talent moet meer kunnen dan alleen maar heel goed kunnen sporten, als je de top wil halen moet je een winners mentaliteit hebben. Edwin Grünholz is misschien wel een van de beste voetballers in potentie die er hier geweest is, hij had alleen een verkeerde instelling en is gefaald. John De Wolf was een veel minder goede voetballer, maar die heeft het gecompenseert met heel hard werken en is daarom wel international geworden
quote:Nee hoor... je kunt verliezen terwijl je veel beter was dan je tegenstander en tóch is dat rechtvaardig (denk aan Nederland-Italië in Amsterdam waar twee verschillende opgelegde scoringsmogelijkheden onbenut bleven - hadden ze ze maar moeten scoren, dus rechtvaardig). Simpelweg omdat dát de wetten van de sport zijn. Dat is ook het mooie van sport, dat een portie geluk ook nodig is.
Rechtvaardigheid en topsport zijn tegenstellingen
quote:En blijkbaar is daar een markt voor, dat bewijs je. Dat mag natuurlijk, want iedereen heeft zo zijn behoeftes, maar ik heb er uiteraard zo mijn eigen mening over.
Helaas is het zo. Dat wilden de Romeinen in de Arena al. De mensen willen vermaakt worden. Dat deed Pantani en daarom was hij zo'n grote held.
Wat ik me wel serieus afvraag: speel jij vals met spelletjes tegen vrienden als je per se wilt winnen? Ik zal je er niet op veroordelen, maar het is wel relevant en interessant voor het totaalbeeld.
quote:Nee, ik heb die winnaars mentaliteit niet, maar ik ken wel een aantal topsporters die dat wel hebben. Ik ben wel een groot sportliefhebber en ik zie graag topprestaties. Of dat met of zonder drugs gebeurt is voor mij compleet irrelevant
Op maandag 16 februari 2004 15:39 schreef Bombie het volgende:Wat ik me wel serieus afvraag: speel jij vals met spelletjes tegen vrienden als je per se wilt winnen? Ik zal je er niet op veroordelen, maar het is wel relevant en interessant voor het totaalbeeld.
Op de rest van je betoog ga ik niet in, want we zitten recht tegenover elkaar en we lullen elkaar niet om heb ik het idee.
quote:Nope. Is ook niet de bedoeling (en dit is eigenlijk ook helemaal niet het geschikte topic), maar het is wel grappig om te zien dat iedereen weer zijn eigen definitie van 'eerlijke topsport' en de 'winnaarsmentaliteit' heeft.
Op maandag 16 februari 2004 15:46 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Op de rest van je betoog ga ik niet in, want we zitten recht tegenover elkaar en we lullen elkaar niet om heb ik het idee.
quote:Nee dat weet ik, maar ik bedoel in 1 van de afgelopen jaren.
Op maandag 16 februari 2004 13:45 schreef kamagurka het volgende:[..]
Dat was toch nooit meer gebeurt
Twas een mooie verschijning inderdaad. Raadselachtig, al die jonge mensen die de laatste tijd het loodje leggen
quote:Zeeuws Vlaanderen. Ging trainen met een TourClub hier uit de buurt. Wordt lekker doorgeknald
Op zondag 15 februari 2004 22:43 schreef Bartoli het volgende:[..]
welke club?
quote:Bron
Pantani was ten einde raad 16-02-2004
Marco Pantani voelde zich slachtoffer van een complot. Dat blijkt uit persoonlijke aantekeningen van de renner die werden teruggevonden in het hotel.
Pantani voelde zich in de steek gelaten. (archieffoto photonews)
"Enkel mij willen ze straffen" titelt La Republica op de voorpagina. "De beschuldiging van Pantani: niemand begrijpt me", schrijft Il Messaggero dan weer.Volgens de Italiaanse dagbladen werden in totaal negen beschreven velletjes uit een blocnote van het hotel teruggevonden in de kamer. "Het woord 'complot' komt tot driemaal toe terug in zijn aantekeningen," schrijft Corriere della Sera. Het dagblad citeert verder ook: "Niemand is er in geslaagd mij te begrijpen, zelfs mijn naaste familie niet. Ik voel me alleen".
Nog volgens de Italiaanse pers drogeerde de wielerkampioen zich en zou hij een ontwenningskuur gaan volgen in Bolivië. Zijn vertrek was gepland op 27 februari. "Pantani weigerde opgenomen te worden in Italië. In eigen land zou dat immers een storm hebben veroorzaakt en dat wou hij niet. Toen kwam het idee om hem een mogelijkheid voor te stellen in alle rust te herbronnen waar niemand hem ziet, waar niemand hem veroordeelt, ver van alle schijnwerpers," verklaarde don Pierino Gelmini, geestelijke stichter van het centrum in Bolivië.
quote:
Op maandag 16 februari 2004 17:42 schreef Aars_Koek het volgende:[..]
Zeeuws Vlaanderen. Ging trainen met een TourClub hier uit de buurt. Wordt lekker doorgeknald
quote:Zeker dat wel ma de conditie is nog nie optimaal dusja dan ist wel eens minder
Op maandag 16 februari 2004 18:32 schreef Bartoli het volgende:[..]
is toch goed
quote:Vaagjes nog, hoor.
**Marco Pantani,wiens levenloze lichaam
zaterdag werd aangetroffen,is bezweken
aan een hartaanval.Die werd veroorzaakt
door een opeenhoping van vocht in de
hersenen,luidt de eerste conclusie na
de autopsie die maandag is uitgevoerd.
Volgens een patholoog zal het nog weken
duren voor de exacte doodsoorzaak kan
worden bekendgemaakt."We kunnen nu nog
geen enkele doodsoorzaak uitsluiten",zo
zei professor Fortuni na de autopsie.
Op de hotelkamer van Pantani in Rimini
vond de politie naast medicamenten ook
persoonlijke aantekeningen.Daarin gaf
de oud-winnaar van de Tour aan zich het
slachtoffer van een samenzwering te
voelen:"Ze wilden alleen mij straffen"
Vorig jaar, alle toen () nog levende Tour de France-winnaars bij elkaar, op 1 na, geloof ik.
Erg stoere foto.
"Het is de schuld van mij, van jullie en van iedereen dat hij dood is"
Tifosi en pers hebben hem de dood in gejaagd. Heel triest, maar o zo waar
quote:ALS Pantani in '99 niet uit de Giro was gezet...... en ALS hij in de Tour van '99 in de vorm die hij had in die Giro aan de start was gekomen..... dan was de Tour van '99 nog veel leuker geweest..... Maar ja, de dingen zijn een beetje anders gelopen
Op maandag 16 februari 2004 13:40 schreef ErikT het volgende:
Zonde van zo'n mooie wielrenner en dito mens. Ongelooflijk, dit is al de zoveelste...had hem zo graag tegen armstrong gezien, hij in topvorm dan.
quote:En ALS Erik Breukink in 1991 niet die vage PDM-ziekte kreeg, dan was Joop Zoetemelk nu de een na laatste Nederlandse Tour-winnaar geweest, maar ja, helaas...
Op maandag 16 februari 2004 22:05 schreef MartinusMagnus het volgende:
ALS Pantani in '99 niet uit de Giro was gezet...... en ALS hij in de Tour van '99 in de vorm die hij had in die Giro aan de start was gekomen..... dan was de Tour van '99 nog veel leuker geweest..... Maar ja, de dingen zijn een beetje anders gelopen
quote:Zo is het zeker, het was net alsof hij de enige renner was die doping gebruikt had/heeft.
Op maandag 16 februari 2004 21:36 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Ik hoorde net een prachtige analyse van niemand minder dan Maradonna over de dood van Pantani"Het is de schuld van mij, van jullie en van iedereen dat hij dood is"
Tifosi en pers hebben hem de dood in gejaagd. Heel triest, maar o zo waar
En die italiaanse justitie heeft ook niks anders gedaan dan hem proberen te veroordelen voor gebruik/in bezit van doping
quote:Zo raadselachtig vind ik het niet eigenlijk.
Op maandag 16 februari 2004 13:45 schreef kamagurka het volgende:[..]
Dat was toch nooit meer gebeurt
De dood van de gevierde, maar gekwelde wielrenner Marco Pantani brengt Italië tot introspectie.
Door onze correspondent Bas Mesters
ROME, 16 FEBR. De dood van wielerheld Marco Pantani heeft Italië diep geraakt. Massaal scharen de Italianen en de pers zich om de geliefde sportman, die zaterdag in eenzaamheid is gestorven. Dat Romano Prodi, de voorzitter van de Europese Commissie, zich dit weekeinde officieel opwierp als uitdager van premier Silvio Berlusconi, werd volstrekt overschaduwd door het tragische nieuws over Pantani.
De man die in hetzelfde jaar, 1998, zowel de Ronde van Frankrijk als die van Italië won, werd zaterdagavond half ontkleed aangetroffen in een hotelkamer in Rimini. Zijn loopbaan was in het slop geraakt door dopingschandalen en zware psychische problemen. Toen hij werd gevonden lagen om hem heen verpakkingen van antidepressiva en aantekeningen als: ,,Ze wilden alleen mij treffen'', ,,Ik wil afkicken, terug in het zadel, ik ben alleen'' en ,,Er bestaat een complot tegen mij.''
De doodsoorzaak staat nog niet vast. Aan het einde van de middag zouden de resultaten bekend worden van de autopsie. Officier van Justitie Gengarelli zegt niet te geloven in zelfmoord: ,,Ik hoop dat de autopsie een antwoord biedt op onze twijfels.''
De Italiaanse media zijn minder terughoudend en leggen een direct verband tussen de dood van de sportman en de dramatische neergang van zijn carrière sinds hij op gebruik van dope is betrapt. Zelfs als het officieel geen zelfmoord is, dan is het dat toch, zo schrijven ze, wijzend op het destructieve en wilde leven dat Pantani de laatste jaren leidde. La Stampa wijt de dood van de renner er aan dat we niet meer weten hoe we met onze helden moeten omgaan. ,,De dood van Pantani moet ons tot nadenken stemmen over onszelf, en over de snelle wereld van de schone schijn. We weten niet meer wat een held is. We weten niet hoe hem te herkennen en te beschermen.''
Er klinkt onmacht, schaamte en spijt uit de commentaren. Hoe is het mogelijk dat een sportgek land als Italië, dat zoveel kreeg van deze wielerheld, niet in staat was om hem in ruil de noodzakelijke zorg en steun te bieden? Want iedereen wist al jaren dat de benen van Pantani veel sterker waren dan zijn psyche. Dat zijn leven de fiets was en dat hij, nadat hem die fiets werd ontnomen, hulp nodig had.
Mensen die Pantani kenden, zeggen dat zijn sterven al op 5 juni 1999 is begonnen, toen hij op de voorlaatste dag van de Ronde van Italië, die hij wederom glorieus zou gaan winnen, uit de koers werd gehaald op verdenking van het gebruik van dope. Vanaf die dag begon de beste klimmer van de wereld aan een afdaling die geen einde kende en hem afgelopen zaterdag het leven kostte, zo schreef La Repubblica gisteren.
Pantani had zich al zes dagen lang opgesloten in kamer 5 D waar hij al die tijd moet hebben gespeeld met de dood. Hij zou zonder koffers in verwarde toestand vanuit Milaan zijn gearriveerd. Daar was een poging mislukt om een team te beginnen, met hem in de rol van een soort mascotte. Na ruzie met zijn ex-teammanager Manuella Ronchi was hij vertrokken.
De laatste maanden botste hij met iedereen. Hij had problemen met zijn familie. Zijn verjaardagsfeest op 13 januari met al zijn vrienden liep uit op een drama, nadat hij was opgestaan en ze één voor één had gezegd niet te weten wie hij nog kon vertrouwen. De verjaardag eindigde in een handgemeen en iedereen vertrok naar huis.
Volgens Arrigo Sacchi - voormalig voetbaltrainer van AC Milan die vriend en streekgenoot van Pantani was - heeft de wielrenner de dopingstraffen nooit kunnen verwerken. ,,Pantani zei vaak: 'Het is een onrechtvaardige straf. Hetgeen waarvan ik word beschuldigd doet iedereen in het wielrennen'. Pantani leed ook onder de wijze waarop journalisten die hem eerst de hemel in hadden geprezen hem vervolgens vernielden en afwierpen als een stuk vuil'',aldus Sacchi.
Sinds die vijfde juni 1999 was Pantani op de vlucht. Voor zijn criticasters, de pers, voor supporters die hem nawezen, voor zijn vrienden en uiteindelijk voor zichzelf. In 2000 won hij wel nog twee Touretappes. Maar de trage voortgang van de processen wegens doping, die hem naar eigen zeggen 750.000 euro aan advocaatkosten hebben gekost, stonden een geslaagde terugkeer in de weg. Pantani leefde wild, bezocht vele plekken die sportlieden beter kunnen mijden en werd berucht door de vele auto- en motorongelukken waarbij hij betrokken was.
Het afgelopen voorjaar kwam hij voor de zoveelste keer terug en werd veertiende in de Giro d'Italia. Enkele weken later liet hij zich opnemen in een kliniek bij Padua waar hij werd behandeld voor zijn depressie en zijn verslaving. Volgens een oude schoolvriend en journalist die hem in september zag, ging het daarna wat beter met hem. Hij was twintig kilo aangekomen, leek rustig en normaal. Hij leefde op het landgoed van een vriend die hij in een disco had ontmoet en bezocht met hem Cuba waar hij ook Diego Maradona ontmoette, die deze dagen in Italië is om er carnaval te vieren.
De Argentijnse voetballer, die net als Pantani in een diep gat viel na zijn grote successen, zei in reactie op de dood van de wielerheld: ,,Het is de schuld van mij, van jullie en van iedereen.''
quote:Pantani zei vaak: 'Het is een onrechtvaardige straf. Hetgeen waarvan ik word beschuldigd doet iedereen in het wielrennen'.
Op dinsdag 17 februari 2004 10:48 schreef Predojevic het volgende:
Onzin een beetje vind ik. Natuurlijk werd er jacht op hem gemaakt maar dat is logisch als blijkt dat de held van de natie met een hematocrietwaarde van 60,1 gewoon de boel bleek te besodemieteren.
Met andere woorden, klassejustitie, een politieke keuze om bepaalde renners eruit te pikken, en tot zondebokken te maken, en de rest allang blij is dat ze uit het vizier zijn, terwijl ze evenveel schuld dragen.
[Dit bericht is gewijzigd door TomBombadil op 17-02-2004 11:14]
quote:Maar hij deed het wel, dus is het wiedes dat hij een straf krijgt. Als ik te hard rijd krijg ik toch ook een boete, terwijl er ongetwijfeld die dag een hoop mensen zullen zijn die ook te hard hebben gereden maar desondanks geen boete hebben gekregen. Da's dan ook geen argument toch om onder je boete uit te komen?
Op dinsdag 17 februari 2004 11:12 schreef TomBombadil het volgende:[..]
Pantani zei vaak: 'Het is een onrechtvaardige straf. Hetgeen waarvan ik word beschuldigd doet iedereen in het wielrennen'.
quote:Dat is dus een verkeerde vergelijking. Er werd voor gekozen om Pantani eruit te pikken, als zondebok te maken. Net als destijds Ben Johnson werd 'betrapt' terwijl, naar nu blijkt, de nummer twee Carl Lewis, die later alsnog het goud kreeg toebedeeld ook aan de snoeppot had gezeten, en dus even schuldig was.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:14 schreef Predojevic het volgende:[..]
Maar hij deed het wel, dus is het wiedes dat hij een straf krijgt. Als ik te hard rijd krijg ik toch ook een boete, terwijl er ongetwijfeld die dag een hoop mensen zullen zijn die ook te hard hebben gereden maar desondanks geen boete hebben gekregen. Da's dan ook geen argument toch om onder je boete uit te komen?
En net zoals: 'oh die Prejodevic is bekend, die zullen we eens goed pakken, mooi voorbeeld, en laten we de rest lekker doorrijden, alsof er verder niets meer aan de hand is.'
Word eens wakker en lees eens wat ontboezemingen van oud-renners, zoals Peter Winnen, nu nrc correspondent, heeft een mooi boekje open gedaan. En wat was de reactie van andere renners? Die Peter kletst uit z'n nek, hij hangt de vuile was buiten, dat doet de wielrennerij geen goed, hij is een verrader.
http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200101/interview.stm
http://www.coenverbraak.nl/winnen.htm
Boek:
http://members.home.nl/pheinen/winnenpeter.htm
http://www.amerigo.nl/auteur/winnen/9060052641.html
En nog een in het frans:
http://cyclisme.dopage.free.fr/dossierdefond/2000-01-08-liberation.htm
[Dit bericht is gewijzigd door TomBombadil op 17-02-2004 11:33]
quote:Dat heb je nu eenmaal in de sport. Dat de Tour en Giro-winnaar aan de dope zit is veel interessanter voor de media en de fans dan dat degene die aan de achterkant van het peleton weleens een pilletje nam wat niet helemaal legaal blijkt te zijn.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:24 schreef TomBombadil het volgende:[..]
Dat is dus een verkeerde vergelijking. Er werd voor gekozen om Pantani eruit te pikken, als zondebok te maken. Net als destijds Ben Johnson werd 'betrapt' terwijl, naar nu blijkt, de nummer twee Carl Lewis, die later alsnog het goud kreeg toebedeeld ook aan de snoeppot had gezeten, en dus even schuldig was.
quote:Welkom in de wielerwereld. Ik vind dat de beerput open moet, maar dat gebeurt niet. Dat Pantani gepakt is, is helemaal z'n eigen schuld. Lullig voor hem dat anderen wel de regels mochten blijven overtreden, maar dat maakt hem nog niet onschuldig.
En net zoals: 'oh die Prejodevic is bekend, die zullen we eens goed pakken, mooi voorbeeld, en laten we de rest lekker doorrijden, alsof er verder niets meer aan de hand is.'
quote:Eens, hetzelfde geldt voor Bassons. Het wielerpeleton is gedrogeerd en niemand mag uit de school klappen want dan wordt je verstoten net zoals Bassons toen en nu Winnen dan.
Word eens wakker en lees eens wat ontboezemingen van oud-renners, zoals Peter Winnen, nu nrc correspondent, heeft een mooi boekje open gedaan. En wat was de reactie van andere renners? Die Peter kletst uit z'n nek, hij hangt de vuile was buiten, dat doet de wielrennerij geen goed, hij is een verrader.
Wij willen actie zien, het moet iedere keer sneller, harder en beter. Dat lukt je niet op een glaasje water en een goed fruit -en gronte dieet
quote:Spreek aub voor jezelf. De essentie van sport is voor mij dat mensen zonder een halve apotheek in hun lichaam een mooie prestatie leveren.
Op dinsdag 17 februari 2004 12:04 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Wel reëel blijven. Er wordt gedaan alsof dopinggebruik een grote misdaad is. Dat is hypocriet want de mensen willen topprestaties zien. De manier waarop Pantani is behandeld is schandalig. So what als hij onder de EPO zat, so what als Armstrong, Ullrich en Mayo met THG de bergen opvliegenWij willen actie zien, het moet iedere keer sneller, harder en beter. Dat lukt je niet op een glaasje water en een goed fruit -en gronte dieet
Doping moet aangepakt worden, al is het maar om die sportlui tegen zichzelf in bescherming te nemen.
quote:Doping moet aangepakt worden ja, althans dat proberen ze. Maar dat lukt niet. Nogmaals ze moeten de lijsten met produkten die niet mogen versoepelen. Alles wat echt schadelijk is verbieden en de rest toestaan.
Op dinsdag 17 februari 2004 12:15 schreef Predojevic het volgende:[..]
Spreek aub voor jezelf. De essentie van sport is voor mij dat mensen zonder een halve apotheek in hun lichaam een mooie prestatie leveren.
Doping moet aangepakt worden, al is het maar om die sportlui tegen zichzelf in bescherming te nemen.
Maar het is gewoon de kunst om steeds betere en nieuwe produkten te vinden waar je harder van gaat rijden en omzo bij controles niet tegen de lamp te lopen. Het is gewoon een strijd tussen de UCI, CONI en het WADA tegen de wielerploegen. Als ze gepakt worden doen ze wel onschuldig en doen ze net of ze van niks weten maar dat weten ze wel degelijk. Ze proberen alleen onschuldig over te komen. Het wielrennen verder bestaat ook uit complotten. Ik ben zelf wielrenner en ik weet heus wel hoe het eraan toegaat. Dus Tony Montana heeft wel deels gelijk ja.
Wielrenners lijken meer dan andere sporters vatbaar voor psychische klachten. Prozac is razend populair in het peloton. De hoge prestatiedruk en het solistische karakter van de zware sport veroorzaken veel stress, weet de Belg Paul Standaert, als psycholoog aan de Rabo-ploeg verbonden.
AMSTERDAM - Uit de aantekeningen die bij zijn ontzielde lichaam werden gevonden blijkt dat Marco Pantani zich onbegrepen, opgejaagd en eenzaam voelde. ,,Ze wilden alleen mij straffen'', schreef hij. Drie keer kwam in de notities het woord 'complot' voor. ,,Niemand slaagde erin mij te begrijpen. Zelfs mijn familie niet. Ik voelde me alleen.'' De oud-Tourwinnaar werd zaterdag in een hotel dood gevonden.
De autopsie gaf gisteren nog geen uitsluitsel over de exacte doodsoorzaak. De lijkschouwer zei dat de hartstilstand is ontstaan door een ophoping van vocht in de hersenen. Volgens professor Fortuni wijst vooralsnog niets op een cocktail van medicijnen. ,,Maar er zijn ook geen bewijzen om dit uit te sluiten.''
De inhoud van de notities die Pantani maakte versterken het beeld van een depressieve man. Onlangs zagen twee andere wielrenners geen uitweg meer uit een depressie. Begin december maakte José-Maria Jiminez in een psychiatrische kliniek op 32-jarige leeftijd een einde aan zijn leven. Enkele weken later deed de Nederlandse ex-prof Michel Zanoli (35) hetzelfde. Zij hadden, net als Pantani, aan het einde van hun carrière last van psychische klachten en depressiviteit, in combinatie met verslavingsproblemen. Wielrenners lijken daar vatbaarder voor dan welke andere topsporters ook. Luis Ocana, Thierry Claveyrolat en Janus Kuum besloten in de jaren negentig ook om uit het leven te stappen.
De voorbeelden van wielrenners die (tijdelijk) psychische problemen hadden zijn legio. Frank Vandenbroucke, Jan Ullrich en Maarten den Bakker zijn enkele prominenten die aan een depressie leden. Bij de hotelrazzia tijdens de Giro van 2001 werd in de koffer van Ullrich onder meer een product met fluoxetine gevonden, het actieve bestanddeel van het antidepressivum Prozac. De Belgische renner Hans de Clercq beweerde in reactie daarop dat 'het halve peloton aan de Prozac zit'.
Paul Standaert, als psycholoog verbonden aan de Rabobank-ploeg, kan zich daar wel iets bij voorstellen. ,,Duursporters en zeker wielrenners in grote ploegen hebben amper drie weken verlof in een jaar. Elf maanden leven ze heel intensief en ze nemen te weinig tijd om hun fysieke, mentale en emotionele batterij op te laden. Dat brengt vaak veel stress en spanningen met zich mee. Als ze daar onvoldoende controle over hebben krijgen ze na verloop van jaren problemen.''
Dat wielrenners extra vatbaar zijn voor psychische problemen heeft volgens Standaert ook te maken met de zwaarte van de sport. De prestatiedruk, vanuit de ploegleiding en de sponsor, is vaak hoog. Een hecht verband met grote sociale controle ontbreekt vaak. ,,Een voetballer kan zich wel eens wegsteken, een wielrenner is vooral op zichzelf aangewezen.''
Ze rijden weliswaar in ploegen, maar de sport blijft zeer individueel. Trainen doen renners vaak alleen. Psychologische begeleiding is nog niet ingeburgerd. Standaert werkt aan een plan om jonge profs van Rabobank met oefeningen te leren om 'stresssignalen en angstgevoelens' te detecteren en te beheersen.
Standaert ontvangt in zijn Gentse spreekkamer regelmatig wielrenners. Volgens de Vlaming speelt 'angst om de controle te verliezen' coureurs parten. Standaert: ,,Er ontstaat vaak een spanningsveld als men zich niet kan verzoenen met een bepaald basisniveau dat achterblijft bij de verwachtingen. Dan is men dikwijls geneigd om te grijpen naar allerlei middelen. Als je al lang meedraait, en met zoveel stressmechanismen te maken krijgt, komt er een keer kortsluiting.''
In geen enkele andere sport lijkt de drempel tot het nemen van een of ander middeltje zo laag. Yvan van Mol, ploegarts van QuickStep, verklaarde vorig jaar in Sport International dat het Prozac-gebruik 'niets zegt over depressies, maar alles over de overmedicalisering'.
Veel renners gebruikten vroeger amfetamine om de lange, eenzame trainingstochten door te komen. Johan van der Velde en Freddy Maertens raakten daardoor verslaafd en van het rechte pad af. Pantani zou zijn toevlucht tot cocaïne hebben genomen, een middel dat in 2002 ook opdook bij de positieve dopingtest van de Italiaan Simoni.
Standaert: ,,Vaak begint het met vermoeidheid, soms voelen ze zich moedeloos of krijgen ze psycho-fysieke klachten. Vage kwaaltjes. Ze denken dan dat ze een probleem in de spieren of gewrichten hebben en gaan zoeken naar een of andere discipline die daar iets aan doet. De psychische kant negeren ze. En het blijkt heel gemakkelijk allerlei producten aan te schaffen zodat ze zich snel beter voelen. Overigens zie je dit in de gewone maatschappij ook. Het pillengebruik stijgt enorm.''
Voor Pantani speelden nog extra 'stressfactoren' een rol. Hij was een volksheld, zoals Jiminez in Spanje, Ullrich in Duitsland en Vandenbroucke in België. Hij ging bovendien zwaar gebukt onder de beschuldigingen van doping. Het overkwam eerder de renners van Festina, onder wie Alex Zülle. Zijn Nederlandse moeder Wil vertelde in 1999 in het Algemeen Dagblad hoezeer haar zoon daaronder leed: ,,Alex heeft mij nadien verteld dat hij aan zelfmoord heeft gedacht toen hij door justitie werd ondervraagd en opgesloten.''
http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1076999386514.html
quote:Dat klopt voor de meeste sporten wel denk ik, maar voor wielrennen is tijd voor mij van ondergeschikt belang. Daar is vooral onderlinge strijd de factor die de sport interessant maakt. Wielrennen zou voor mij niet minder interessant zijn als Alpe d'Huez 10 minuten minder snel omhoog wordt gereden, als ze dat dan maar allemaal doen. Een tour waar een renner een stuk sterker is dan de rest (al dan niet gedrogeerd) vind ik al een stuk minder leuk om naar te kijken. De afgelopen tour werd door iedereen als de sensationeelste sinds tijdne ervaren, en dat was niet omdat er zo vreselijk hard werd gereden (wat overigens wel het geval was, maar dat terzijde).
Op dinsdag 17 februari 2004 12:04 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Wij willen actie zien, het moet iedere keer sneller, harder en beter.
Zo beschouwd vind ik bij wielrennen het excuus van het veeleisende publiek dan ook niet passend. Bij echte tijdsporten als schaatsen en hardlopen geef ik je gelijk.
quote:Men wil het liefst een renner van maart tot en met oktober overal zien rijden en het liefst in bloedvorm. Armstrong krijgt het verwijt dat hij zich alleen maar laat zien in de Tour. Als je een compleet seizoen goed wil presterenkost dat ongelooflijk veel kracht, zoveel kracht bezit een menselijk lichaam van nature niet.
Op dinsdag 17 februari 2004 13:12 schreef Trainspotter het volgende:Zo beschouwd vind ik bij wielrennen het excuus van het veeleisende publiek dan ook niet passend. Bij echte tijdsporten als schaatsen en hardlopen geef ik je gelijk.
Als sportliefhebbers moeten wij allemaal de afweging maken: "Willen we iedere week topsport zien, wat alleen mogelijk is met prestatie bevorderende middelen of willen we pure en minder interessante sport zien?"
quote:Hij komt me echt over als een enooooooorme huilebalk. Echt zo'n Calimero-geval. Iedereen dit, iedereen dat. Iedereen is schuldig behalve ik.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:12 schreef TomBombadil het volgende:[..]
Pantani zei vaak: 'Het is een onrechtvaardige straf. Hetgeen waarvan ik word beschuldigd doet iedereen in het wielrennen'.
En als hij, als enige van alle renners, gepakt en achtervolgd wordt op dopinggebruik, dan is dat jammer, maar het doet niks af aan het feit dat het terécht is dat hij daarop gepakt wordt en dan moet je niet als een klein kind gaan lopen snotteren: "ja maar... ja maar.... Jantje en Pietje doen het oooooook en die krijgen niiiiiks".
Verschrikkelijk dat zijn dood dan ook nog wordt geweten aan anderen. Alsof iemand hem om zeep heeft gebracht. De losersmentaliteit ten top!
quote:Dat wel ja. Toch wordt Armstrong als een grotere held gezien dan Vinokourov.
Op dinsdag 17 februari 2004 13:23 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Men wil het liefst een renner van maart tot en met oktober overal zien rijden en het liefst in bloedvorm.
quote:Je bent dus gecorrumpeerd door dezelfde mentaliteit (en acceptatie van hoe het eigenlijk niet zou moeten) als al die anderen die te dicht bij het vuur zitten om objectief te kunnen zijn?
Op dinsdag 17 februari 2004 12:34 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ik ben zelf wielrenner en ik weet heus wel hoe het eraan toegaat.
quote:Ben ik helemaal met je eens. Hij wilde winnen, heeft gegokt en heeft verloren. Juist een sporter moet de betrekkelijkheid van winst weten.
Op dinsdag 17 februari 2004 13:37 schreef Bombie het volgende:
Verschrikkelijk dat zijn dood dan ook nog wordt geweten aan anderen. Alsof iemand hem om zeep heeft gebracht.
quote:In zoverre ben ik het hiermee eens dat ze moeten gaan ophouden met het vereren van sporters die niet de juiste mentaliteit hebben en een slecht voorbeeld voor alle anderen zijn, want nu ís het al zover gekomen dat mensen niet eens meer bereid zijn om naar zijn slechte kant te kijken en alleen maar zijn prestaties en zijn 'grootheid' willen zien. Ik vind dat nogal een ernstig geval van 'oogkleppen' ophebben. Bovendien geeft het het signaal af dat het prima is om op illegale wijze je prestaties te behalen, en dat je ermee weg kunt komen en een held kunt worden als je die prestaties al binnen hebt en je al een legende geworden bent.
Op dinsdag 17 februari 2004 10:44 schreef TomBombadil het volgende:[..]
La Stampa wijt de dood van de renner er aan dat we niet meer weten hoe we met onze helden moeten omgaan. ,,De dood van Pantani moet ons tot nadenken stemmen over onszelf, en over de snelle wereld van de schone schijn. We weten niet meer wat een held is. We weten niet hoe hem te herkennen en te beschermen.''
[..]
Ik heb gewoon heel erg sterk het gevoel dat de mensen, die hem nu de hemel inprijzen en geen goed woord overhebben voor al die 'slechte mensjes' die hem 'de dood ingejaagd hebben' praktisch allemaal voorstanders zijn van de corrupte mentaliteit. Ben blij als dát in ieder geval zoveel mogelijk uitgeroeid is en élke sporter die zich er schuldig aan maakt, gestraft wordt. Maar zo is ook élke individuele sporter die erop gepakt wordt het begin.
Pantani kon blijkbaar niet sterker zijn dan andere renners uit zichzelf en dus zocht hij zijn toevlucht in doping. Jammer voor Pantani dat er geen doping was om psychisch zijn toevlucht in te zoeken.
quote:De verslaving van macht en heldendom zal wel een grote rol spelen. Winst ís inderdaad betrekkelijk, net zo goed als dat populariteit dat is. Lijkt me heel moeilijk om mee om te gaan als je eerst op handen gedragen wordt en daarna niet meer, maar als je die betrekkelijkheid niet kunt inzien en je kunt daar niet bovenstaan, moet je er niet aan beginnen. En anders: niet zeiken!!!
Op dinsdag 17 februari 2004 13:46 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Ben ik helemaal met je eens. Hij wilde winnen, heeft gegokt en heeft verloren. Juist een sporter moet de betrekkelijkheid van winst weten.
[Dit bericht is gewijzigd door Bombie op 17-02-2004 14:09]
quote:Precies. Een beetje Dr. Phil-mentaliteit wellicht, maar daar ben ik het stiekem ook altijd mee eens,
Op dinsdag 17 februari 2004 14:02 schreef Bombie het volgende:
De verslaving van macht en heldendom zal wel een grote rol spelen. Winst ís inderdaad betrekkelijk, net zo goed als dat populariteit dat is. Lijkt me heel moeilijk om mee om te gaan als je eerst op handen gedragen wordt en daarna niet meer, maar als je die betrekkelijkheid niet kunt inzien en je kunt daar niet bovenstaan, moet je er niet aan beginnen. En anders: niet zeiken!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Trainspotter op 17-02-2004 14:28]
Hmz..... geplaatst op 15 feb.... is dit nou echt gepast..... kweenie..
quote:Heeft hij die mentaliteit uitgevonden? Ja, joh?
Op dinsdag 17 februari 2004 14:28 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Precies. Een beetje Dr. Phil-mentaliteit wellicht, maar daar ben ik het stiekem ook altijd mee eens,
.
quote:Het is ook in het normale dagelijkse 'niet-heldhaftige' leven zo dat, als je uit de put wilt geraken, je dan daarvoor open moet staan. Als je dat niet doet valt er weinig met je te beginnen.
Je kunt hooguit zijn wielerploeg verwijten dat ze hem niet hebben begeleid in zijn worsteling. Al valt met een (blijkbaar) zeer gesloten en uiteindelijk iedereen wantrouwende persoonlijkheid als Pantani ook niet al te veel te beginnen lijkt me.
Trouwens nog even over die idiote junk Maradona (prachtige baltechniek, maar waardeloos voorbeeld voor de jeugd):
quote:Ik had niks anders dan dat van hem verwacht. Hij lijkt me namelijk een typisch voorstander van de 'het is altijd de ander zijn schuld'-cultuur. Behalve als het om succes gaat, want dat heeft hij wel zelf gedaan. Oh ja.. en god natuurlijk.
De Argentijnse voetballer, die net als Pantani in een diep gat viel na zijn grote successen, zei in reactie op de dood van de wielerheld: ,,Het is de schuld van mij, van jullie en van iedereen.''
Zo had Maradona ook alleen op zijn baltechniek afgerekend moeten worden en niet ook als mens als god ontvangen moeten worden.
quote:Ik zeg niet dat ik gebruik heb want ben na mijn juniorentijd gestopt met wedstrijden na een valpartij. Maar je hoort zo hier en daar wel eens wat ja.
Op dinsdag 17 februari 2004 13:44 schreef Bombie het volgende:[..]
Je bent dus gecorrumpeerd door dezelfde mentaliteit (en acceptatie van hoe het eigenlijk niet zou moeten) als al die anderen die te dicht bij het vuur zitten om objectief te kunnen zijn?
en voor de rest snap ik je zin niet echt
quote:Met die zin wil ik niet suggereren dat jij ook zou gebruiken, maar dat je zo bekend bent met het reilen en zeilen van de wielerwereld dat het voor jou vanzelfsprekend is geworden dat doping 'erbij hoort'. En dat maakt je onobjectief en bovendien ook nonchalant.
Op dinsdag 17 februari 2004 16:02 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ik zeg niet dat ik gebruik heb want ben na mijn juniorentijd gestopt met wedstrijden na een valpartij. Maar je hoort zo hier en daar wel eens wat ja.
en voor de rest snap ik je zin niet echt
quote:Ik zeg ook niet dat het hoort. En dat het vanzelfsprekend is dat ze luk raak iedereen gaan drogeren. Maar het is nu eenmaal een feit dat er renners zijn die steeds weer wat nieuws hebben wat niet opgespoord kan worden. Doping in de sport krijg je er nooi uit. Je kan vechten er tegen totdat je dood bent het zla nooit lukken.
Op dinsdag 17 februari 2004 16:28 schreef Bombie het volgende:[..]
Met die zin wil ik niet suggereren dat jij ook zou gebruiken, maar dat je zo bekend bent met het reilen en zeilen van de wielerwereld dat het voor jou vanzelfsprekend is geworden dat doping 'erbij hoort'. En dat maakt je onobjectief en bovendien ook nonchalant.
Ik betwijfel ook of de controles wel waterdicht en zuiver gedaan worden. Want ik vermoed dat daar ook gesjoemeld en gefaked wordt met de bloed en plas potjes. Gewoon om iemand te "flikken" of iemand in een complot stoppen.
Ik praat niet goed wat er allemaal gebeurd helemaal niet. Maar als er renners zijn die hun leven zo willen verkloten dan gaan ze hun gang maar.
quote:Door ze keihard te straffen en ten schande te maken ben je al een heel eind op weg. Als je echt zou geloven dat het niet te bevechten is, dan kun je diezelfde instelling ook op tal van andere vlakken in het leven toepassen en dan ligt de weg vrij voor corruptie. Toegeven is echt niet de oplossing. Ik denk ook dat juist die instelling best wel eens de zaak kan vermoeilijken omdat mensen elkaar heel erg gauw dat 'hopeloze' aanlullen, waardoor het moeilijker wordt om erin te geloven. Mensen hebben dan algauw zoiets van: "och ja... het is nou eenmaal zo, dus waarom zou ik moeite doen". Dus kom op: wees eens inspirerend voor je omgeving.
Op dinsdag 17 februari 2004 16:34 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ik zeg ook niet dat het hoort. En dat het vanzelfsprekend is dat ze luk raak iedereen gaan drogeren. Maar het is nu eenmaal een feit dat er renners zijn die steeds weer wat nieuws hebben wat niet opgespoord kan worden. Doping in de sport krijg je er nooi uit. Je kan vechten er tegen totdat je dood bent het zla nooit lukken.
quote:Het is zaak dat daar ook tegenop getreden wordt en dat dat nu waarschijnlijk nog niet altijd even consequent gebeurt, is alleen maar een signaal dat verbetering nodig is. De mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn moeten daadwerkelijk voor die verbetering zorgen. Zolang iedereen maar blijft volhouden dat het nog niet goed genoeg is, bljift het in ieder geval onacceptabel dat het nog niet veranderd is en dat is al heel wat beter dan: "och... het zal toch wel nooit veranderen" en "ach... iedereen doet het zo."
Ik betwijfel ook of de controles wel waterdicht en zuiver gedaan worden. Want ik vermoed dat daar ook gesjoemeld en gefaked wordt met de bloed en plas potjes. Gewoon om iemand te "flikken" of iemand in een complot stoppen.
quote:Als ze echt alleen zichzelf daarmee zouden hebben, valt daar wel wat voor te zeggen. Maar ze hebben hier echter ook te maken met andere atleten die wél hun best willen doen, maar sportief benadeeld worden door een stelletje zwakkelingen. Het is nog altijd een competitie en eerlijkheid is daar onlosmakelijk aan verbonden, ook al denken sommigen daar nog altijd anders over.
Ik praat niet goed wat er allemaal gebeurd helemaal niet. Maar als er renners zijn die hun leven zo willen verkloten dan gaan ze hun gang maar.
Wat dat betreft kun je het eerder gezegde beter omdraaien: "als jullie zo graag door middel van illegale, prestatieverhogende middelen de boel willen besodemieteren dan ga je maar aan amateursport doen, kiddo."
Daar waar je prestaties niet tellen, zoals het hoort.
[Dit bericht is gewijzigd door Bombie op 17-02-2004 17:02]
Maar er zijn het afgelopen jaar 7 actieve profrenners overleden, lees ik in de krant, van wie 5 aan en hartaanval. Lauri Aus, Michele Zanoli en Denis Zanette zijn de anderen naast Pantani en Jimenez. En afgelopen weekend ook nog een belgisch talent.
Is (top)wielrennen nou zo'n zware sport dat sommige lichamen dat gewoon niet aan kunnen? Of speelt er hier meer
quote:Lees het topic eens door en je zult het beter begrijpen
Op dinsdag 17 februari 2004 17:58 schreef Nyluzzz het volgende:
Na Jimenez is nu Pantani weer overledenEcht heel triest dat het zo met die mannen heeft moeten eindigen. Het waren allebei grote kampioenen.
Maar er zijn het afgelopen jaar 7 actieve profrenners overleden, lees ik in de krant, van wie 5 aan en hartaanval. Lauri Aus, Michele Zanoli en Denis Zanette zijn de anderen naast Pantani en Jimenez. En afgelopen weekend ook nog een belgisch talent.
Is (top)wielrennen nou zo'n zware sport dat sommige lichamen dat gewoon niet aan kunnen? Of speelt er hier meer
quote:Ik ben ook wielrenner en begrijp aan 1 kant je reactie wel maar ten eerste wordt er bij de wielersport heel erg veel en continu gecontroleerd op doping. Daar zouden ze bij andere sporten wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Dus dat er dan regelmatig eens iemand tegen de lamp loopt ie vrij normaal lijkt me omdat het wielrennen toch een verdomd zware sport is.
Op dinsdag 17 februari 2004 16:28 schreef Bombie het volgende:[..]
Met die zin wil ik niet suggereren dat jij ook zou gebruiken, maar dat je zo bekend bent met het reilen en zeilen van de wielerwereld dat het voor jou vanzelfsprekend is geworden dat doping 'erbij hoort'. En dat maakt je onobjectief en bovendien ook nonchalant.
Je gaat mij niet vertellen dat er tussen al die voetballers, schaatsers, tennisers enz enz. geen gasten lopen die volop aan de doping zitten.
Maarja als er niet zo veel wordt gecontroleerd heb je heel wat minder kans om gepakt te worden
quote:Ben ik het mee eens aangezien we beide wielrenners zijn. Maar denk dat het voor mensen die niet aan wielrennen doen of gedaan hebben moeilijker te bevatten is zoiets. Omdat ze de ins en outs niet kennen.
Op dinsdag 17 februari 2004 18:09 schreef Aars_Koek het volgende:[..]
Ik ben ook wielrenner en begrijp aan 1 kant je reactie wel maar ten eerste wordt er bij de wielersport heel erg veel en continu gecontroleerd op doping. Daar zouden ze bij andere sporten wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Dus dat er dan regelmatig eens iemand tegen de lamp loopt ie vrij normaal lijkt me omdat het wielrennen toch een verdomd zware sport is.
Je gaat mij niet vertellen dat er tussen al die voetballers, schaatsers, tennisers enz enz. geen gasten lopen die volop aan de doping zitten.
Maarja als er niet zo veel wordt gecontroleerd heb je heel wat minder kans om gepakt te worden
Pantani war von Mailand mit dem Zug nach Rimini gefahren. Im Hotel "Le Rose" checkte er ein ohne Gepäck. Er hatte nicht einmal sein Handy dabei. Von Apartment 5D im fünften Stock aus führte Pantani gleich nach seiner Ankunft vier Telefongespräche, alle dauerten nur wenige Sekunden, vermutlich erreichte er nicht die, die er anrufen wollte oder hatte nur den Anrufbeantworter dran. Die Ermittler, die die Todesumstände aufklären, untersuchen, wen Pantani angerufen hat. In den folgenden Tagen bis zu seinem Tod hatte Pantani keinerlei Kontakte mehr zur Außenwelt.
Das Hotel "Le Rose" in Rimini
Pantani verbrachte seine gesamte Zeit allein in seinem kleinen Apartment. Seine Mahlzeiten nahm er im Zimmer ein, nur zum Frühstück kam er einige Male herunter in den Speisesaal des Hotels. Ansonsten verbarrikadierte sich Pantani in seinem Zimmer. Am Freitagmorgen klopfte ein ukrainisches Zimmermädchen an, das saubermachen wollte. Die Frau war überrascht, dass im Zimmer ein Schrank vor die Tür gerückt worden war. Pantani schaute ungeduldig zu, wie die Hotelangestellte begann, das Zimmer aufzuräumen. "Machen Sie schneller", sagte Pantani, der im Bett lag, sodass dieses nicht gemacht werden konnte. Das Zimmermädchen erinnert sich, Pantani habe gesagt, er habe seit Montag nicht geschlafen. Er schaue fern - tagsüber und die ganze Nacht.
Daneben schrieb Pantani auf Hotelbriefbögen seine fiebrigen Gedanken auf. Neun Seiten fand man nach seinem Tod. "Es gibt ein Komplott gegen mich. Alle wissen doch, wie ciclismo funktioniert, aber mich greifen sie an." Oder: "Niemand versteht mich, nicht mal meine Eltern. Ich bin allein." An die Adresse seiner Ex-Freundin Kristina, die sich vor einem Jahr von ihm trennte, schrieb er: "Es ist so traurig ohne Dich."
Am Freitagabend meldete sich Pantani bei der Rezeption und bestellte etwas zu Essen. Man rief in einem nahen Restaurant an, orderte dort etwas. Als Oliver Langhi, der Chef des Restaurants hörte, dass die Bestellung für Marco Pantani war, ließ er es sich nicht nehmen, das Essen selbst zu liefern. Langhi beschrieb später gegenüber der italienischen Presse seine Begegnung mit Pantani, keine 24 Stunden vor dessen Tod: "Er sah sehr müde aus. Seine Augen waren leer." Reste seiner letzten Mahlzeit fanden die Polizisten am nächsten Tag neben zerstörtem Mobiliar, neben leeren Arzneimittelschachteln und weißem Pulver, das auf einem kleinen Tisch verstreut war.
Am Samstagmorgen erschien erneut ein Zimmermädchen zum Saubermachen vor Apartment 5D. Diesmal machte Pantani nicht auf, rief, sie solle weg gehen. Kurz darauf meldete er sich bei der Rezeption und beschwerte sich: "Laßt mich einfach in Ruhe." Es waren vermutlich die letzten Worte Pantanis.
Im weiteren Verlauf des Samstags sahen und hörten die Hotelangestellten nichts mehr von ihrem prominenten Gast im fünften Stock. Am Abend gegen 21 Uhr wurde der Manager des Nachtdienstes langsam unruhig, nachdem Pantani auch nicht mehr ans Telefon ging und auf Rufe, ob alles in Ordnung sei, nicht reagierte. Mit dem Generalschlüssel öffnete er das Zimmer. Er konnte die Tür nur einen Spalt öffnen, weil diese wieder mit Möbeln verbarrikadiert worden war. Durch den Spalt sah er Hotelmanager jedoch bereits, dass etwas schreckliches passiert sein muss. Der nur mit Jeans bekeidete Pantani lag reglos auf dem Bett. Die alarmierte Polizei öffnete das Zimmer mit Gewalt. Ein herbeigerufener Arzt konnte nichts mehr tun. Der Tod war gegen 17 Uhr eingetreten.
op 9 februari checkte Pantani in in Hotel La Rose. Een paar voorbijgangers keken hem aan met het vermoeden dat ze hem konden. Hij liep naar binnen en dat zou de laatste keer zijn dat die in het openbaar gespot is geworden. Hij heeft zich vanaf toen alleen maar op de hotelkamer bevonden.
Hij was van Milaan naar Rimini gegaan zonder wat bij zich te hebben. Hij heeft in die dagen niet eens contact gehad met andere. Niemand kreeg hoogte van hem.
Hij kwam alleen van zijn hotelkamer af om te eten en verder heeft hij 24uur per dag 5 dagen lang praktisch alleen maar TV gekeken en niet geslapen.
Daarnaast schreef hij een brief van 9 blz lang. Met erin dat er een komplot tegen hem was. Iedereen weet toch hoe het wielrennen functioneert. Alleen mij pakken ze aan. Ook zou niemand hem begrijpen zelfs zijn ouders niet. Ook schreef hij een brief aan zijn ex-vriendin dat die verdrietig was dat zei er niet bij was en dat hij haar miste.
Op vrijdag een dag voor zijn dood meldde hij zich aan de receptie om wat te eten te bestellen. Hij wou wat bestellen bij een restaurant buiten het hotel maar dat liet de chefkok niet op zich zitten en bereidde wat voor hem klaar. de Kok beschreef zijn gesprek en beleving toen met Pantani. Hij zag moe uit. En keek zeker niet fris uit zijn ogen.
Op zaterdagmorgen verscheen opnieuw een kamermeisje om zijn kamer schoon te maken. Maar deze keer deed Pantani niet open. Kort daarna meldde hij zich bij de receptie door te zeggen dat ze hem met rust moesten laten. Het waren vermoedelijk zijn laatste woorden.
Van de rest van de dag weten ze verder weinig af van de man die verbleef op de 5e verdieping. Om 21 uur 's avonds toen ze nog steeds niks gehoord hadden werden ze ongerust omdat ze niks meer hoorden van hem. Hij reageerde niet op telefoon, kloppen op kamerdeur en niks. Met de sleutel waarmee ze iedere kamer opkonden "braken ze in" op zijn kamer. Maar dat ging wat moeilijk aangezien deze gebarricadeerd waren met het meubilair. Toen ze dat weggehaald hadden (met hulp van de politie) vonden ze Pantani die gehuld was in een jeans broek roerloos op het bed. Een opgeroepen arts kon niks meer doen voor Marco.
quote:Prima wat mij betreft. Er hoeft wat dat betreft geen onderscheid te zijn. Maar let wel: Het moet niet zo zijn dat men verongelijkt gaat zitten doen omdat de wielersport zwáárder gecontroleerd wordt. Het gaat om de controle zelf en of die nu zwaar is of niet maakt niks uit; als jij niet gebruikt hoef je je nergens zorgen over te maken. Behalve de stress die zo'n controle misschien met zich mee kan brengen.
Op dinsdag 17 februari 2004 18:09 schreef Aars_Koek het volgende:[..]
Ik ben ook wielrenner en begrijp aan 1 kant je reactie wel maar ten eerste wordt er bij de wielersport heel erg veel en continu gecontroleerd op doping. Daar zouden ze bij andere sporten wel eens een voorbeeld aan mogen nemen.
quote:Dan moeten degenen die het niet aankunnen niet gaan wielrennen, maar gaan dammen of koekhappen.
Dus dat er dan regelmatig eens iemand tegen de lamp loopt ie vrij normaal lijkt me omdat het wielrennen toch een verdomd zware sport is.
quote:En die horen ook aangepakt te worden. Dus als zo'n Edgar Davids wordt geschorst (wat is gebeurd, natuurlijk) en dat kwam omdat hij zich niet aan de, voor die sport geldende, regels heeft gehouden is dat niet meer dan terecht. Ook al vond ík het heel jammer omdat de atleet Davids ons nationale team niet meer van dienst kon zijn. Ik vind wel dat hij dat clean moet doen, dus ik heb liever een wat mindere, maar cleane Davids, waardoor we een wedstrijd misschien net niet winnen, dan een gebruikende beslissende Davids.
Net zo goed als dat ik furieus zou zijn als blijkt dat de spelers van het team, dat Oranje op een toernooi heeft uitgeschakeld, allemaal stijf stonden van de doping en de scheidsrechter ook nog eens een nieuw klokje hebben beloofd, zou ik het ook afkeuren als Oranje op deze manier zou winnen.
quote:Voor een sporter zou de pakkans überhaupt niet van belang moeten zijn. Hij zou sowieso niet moeten gebruiken. Dan is er ook geen pakkans.
quote:Dat vind ik nou ook zo jammer. Dat de 'ins en outs' het excuus vormen voor het over de schreef gaan.
Op dinsdag 17 februari 2004 18:15 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ben ik het mee eens aangezien we beide wielrenners zijn. Maar denk dat het voor mensen die niet aan wielrennen doen of gedaan hebben moeilijker te bevatten is zoiets. Omdat ze de ins en outs niet kennen.
Zou net zulke bullshit zijn, natuurlijk.
quote:Ooit van een complot gehoord?
Op dinsdag 17 februari 2004 18:47 schreef Bombie het volgende:Voor een sporter zou de pakkans überhaupt niet van belang moeten zijn. Hij zou sowieso niet moeten gebruiken. Dan is er ook geen pakkans.
lees dat verhaal van de reconstructie eens door en je zult het beter begrijpen.
quote:Je bedoelt dat van: "iedereen weet hoe het wielrennen functioneert, maar alleen mij pakken ze"?
Op dinsdag 17 februari 2004 18:52 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ooit van een complot gehoord?
lees dat verhaal van de reconstructie eens door en je zult het beter begrijpen.
Nogmaals... als hij gebruikt zet hij zijn eigen mogelijke val in gang. Hij heeft gewoon gegokt en verloren, maar kon blijkbaar zijn verlies niet als man dragen. Dan kun je wel klagen dat ze net jóú moeten hebben.
Als hij niet zou gebruiken en anderen luizen hem erin, dan lijkt het me voor de hand liggend dat hij álles zou doen om zijn naam te zuiveren en erachteraan te blijven zitten.
Probeer het geheel eens te bekijken vanuit het perspectief: 'verantwoordelijkheid voor jouw initiële acties' en niet: 'iedereen behalve ik is verantwoordelijk voor de consequenties van wat ik in eerste instantie in gang heb gezet'.
Alles wordt nu gegooid op de pakkans en niet meer op de oorspronkelijke fout, namelijk het gebruik zelf. Zo van: zolang je niet gepakt wordt is het ok om te gebruiken.
quote:Ja dat bedoelde ik ja en dat hij het middelpunt van een complot was.
Op dinsdag 17 februari 2004 19:02 schreef Bombie het volgende:[..]
Je bedoelt dat van: "iedereen weet hoe het wielrennen functioneert, maar alleen mij pakken ze"?
quote:
Nogmaals... als hij gebruikt zet hij zijn eigen mogelijke val in gang. Hij heeft gewoon gegokt en verloren, maar kon blijkbaar zijn verlies niet als man dragen. Dan kun je wel klagen dat ze net jóú moeten hebben.
Ja dat klopt maar kun je nog middelpunt van een complot zijn zoals Rumsas ook was. Niet toen die de zak was in de Tour maar jaar erna tijdens de Giro.
quote:Ja maar als je al psychische problemen hebt is dat moeilijk om je naam te zuiveren vooral als je er alleen voorstaat en iedereen hem heeft laten vallen. Dat doen in je eentje zonder steun van andere is onmogelijk.
Als hij niet zou gebruiken en anderen luizen hem erin, dan lijkt het me voor de hand liggend dat hij álles zou doen om zijn naam te zuiveren en erachteraan te blijven zitten.
quote:Ooit gehoord van dat die de psyschische problemen allanger heeft en daar niet goed mee kon omgaan als slechter gaat. Zag je goed bij jimenez die schijnt dat al te hebben gehad van de geboorte. Op zijn goede dagen won die alles en op zijn slechte dagen zakte die ook finaal door het ijs.
Probeer het geheel eens te bekijken vanuit het perspectief: 'verantwoordelijkheid voor jouw initiële acties' en niet: 'iedereen behalve ik is verantwoordelijk voor de consequenties van wat ik in eerste instantie in gang heb gezet'.
quote:Daar draait het helaas wel om.
Alles wordt nu gegooid op de pakkans en niet meer op de oorspronkelijke fout, namelijk het gebruik zelf. Zo van: zolang je niet gepakt wordt is het ok om te gebruiken.
quote:Inderdaad passend. En Diego had bovendien het meest indrukwekkende commentaar op Pantani's dood:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:21 schreef Maurisico het volgende:
Hoor zojuist dat ook Diego Maradona morgen op de begrafenis aanwezig is. Past wel, Maradona had in het voetbal natuurlijk een beetje de rol die Pantani in het wielrennen innam.
"Het is de schuld van mij, van jullie en van iedereen".
quote:Is dat een bewezen complot geweest? Ik heb er even wat over opgezocht en vond voornamelijk de volgende quote wel interessant:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:11 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ja dat klopt maar kun je nog middelpunt van een complot zijn zoals Rumsas ook was. Niet toen die de zak was in de Tour maar jaar erna tijdens de Giro.
[..]
quote:In plaats van je af te vragen waarom hij nu net gepakt moet worden, kun je je dus ook afvragen: hoe kan in iemand, die als enige zijn gezin financieel te onderhouden heeft, zó'n risico nemen? Hoe kan zo'n persoon zijn gezin zo ontzettend benadelen? Dat is dan ook de essentie van deze hele discussie.
Rumsas, who has never tested positive before, faces a likely two-year suspension if his "B" sample is returned positive. However, a spokesman for the Lithuanian Cycling Federation said Thursday that be mitigated by the fact that Rumsas is the sole wage earner for a family that includes three children.
Maar even het volgende: als Rumsas gebruikte en hij is gepakt vanwege een complot, is het dus zijn gebruik dat het onderwerp van kritiek moet zijn en niet het complot. Als hij anderen de mogelijkheid heeft gegeven om zijn gebruik middels een complot openbaar te maken, heeft hij dat aan zichzelf te danken. Het complot is dan gemeen, maar wél legitiem.
quote:Ik krijg juist het idee dat hij mensen, die hulp wilden bieden, uit zichzelf weerde. Vandaar ook dat ik zei dat iemand, die niet openstaat voor hulp, ook een heel moeilijk geval is; Echter wel door eigen toedoen.
Ja maar als je al psychische problemen hebt is dat moeilijk om je naam te zuiveren vooral als je er alleen voorstaat en iedereen hem heeft laten vallen. Dat doen in je eentje zonder steun van andere is onmogelijk.
quote:En dus is psychische begeleiding ook erg welkom. Maar het moet niet zo zijn dat je daar je excuus in kan zoeken zodra het even wat minder gaat en de prestaties maar niet willen komen. En dan wél heel blij doen als je alles wint, zeker... Je moet bereid zijn te verliezen, net als dat je maar al te bereid bent te winnen. Het lijkt me stug dat ze daar niet herhaaldelijk op voorbereid worden.
Ooit gehoord van dat die de psyschische problemen allanger heeft en daar niet goed mee kon omgaan als slechter gaat. Zag je goed bij jimenez die schijnt dat al te hebben gehad van de geboorte. Op zijn goede dagen won die alles en op zijn slechte dagen zakte die ook finaal door het ijs.
quote:Deze zin straalt pure acceptatie uit.
Daar draait het helaas wel om.
quote:Eerder gezond realisme
Op dinsdag 17 februari 2004 19:33 schreef Bombie het volgende:Deze zin straalt pure acceptatie uit.
quote:Kijk als ik dit zo lees zullen we het nooit geheel eens worden.
Op dinsdag 17 februari 2004 19:33 schreef Bombie het volgende:[..]
Is dat een bewezen complot geweest? Ik heb er even wat over opgezocht en vond voornamelijk de volgende quote wel interessant:
[..]In plaats van je af te vragen waarom hij nu net gepakt moet worden, kun je je dus ook afvragen: hoe kan in iemand, die als enige zijn gezin financieel te onderhouden heeft, zó'n risico nemen? Hoe kan zo'n persoon zijn gezin zo ontzettend benadelen? Dat is dan ook de essentie van deze hele discussie.
Maar even het volgende: als Rumsas gebruikte en hij is gepakt vanwege een complot, is het dus zijn gebruik dat het onderwerp van kritiek moet zijn en niet het complot. Als hij anderen de mogelijkheid heeft gegeven om zijn gebruik middels een complot openbaar te maken, heeft hij dat aan zichzelf te danken. Het complot is dan gemeen, maar wél legitiem.
[..]Ik krijg juist het idee dat hij mensen, die hulp wilden bieden, uit zichzelf weerde. Vandaar ook dat ik zei dat iemand, die niet openstaat voor hulp, ook een heel moeilijk geval is; Echter wel door eigen toedoen.
[..]En dus is psychische begeleiding ook erg welkom. Maar het moet niet zo zijn dat je daar je excuus in kan zoeken zodra het even wat minder gaat en de prestaties maar niet willen komen. En dan wél heel blij doen als je alles wint, zeker... Je moet bereid zijn te verliezen, net als dat je maar al te bereid bent te winnen. Het lijkt me stug dat ze daar niet herhaaldelijk op voorbereid worden.
[..]Deze zin straalt pure acceptatie uit.
Wat betreft Rumsas gaat het verhaal dat ze hem met opzet wat in de bidon en eten gedaan hebben tijdens de Giro om hem uit te ploeg te bannen. Hij was jaar ervoor gearresteerd nadat zijn vrouw die sjit allemaal in de auto had liggen. Toen hij zei dat het voor zijn schoonmoeder in Litouwen was terwijl mevrouw leuk naar het zuiden trok en niet naar Litouwen. En aan het ligt kwam erna dat het wel voor hem was ook al is ie nooit positief bevonden (wellicht een middel wat niet op te sporen is). Want was al vreemd dat die 3e in de Tour werd zo ineens (althans volgens velen, ik vond niet vreemd overigens).
Hij is toen geschorst geweest en iedereen wou hem uit de ploeg hebben behalve de baas van Lampre. En toen die in de Giro dan wel betrapt werd (dat complot zoals hij beweerd) hebben ze hem wel uit de ploeg kunnen zetten (omdat dope gebruik nu bewezen was).
Wat betreft die psyschische hulp Pantani stond open om geholpen te worden want had zich laten opnemen in een kliniek. Alleen het feit dat het niet helpt is door die constante media heisa en andere perikelen (lees: rechtzaken).
quote:Maar we wórden het ook niet eens. Net zo min als ik met T_M en vele anderen, maar daar gaat het niet zozeer om. Ik vind het meer interessant om de rol van gedrag, consequenties en eigen verantwoordelijkheid daarin uit te diepen. Want dat het momenteel nog altijd erg in is, om iedereen behalve jezelf de schuld te geven van alles wat er met je gebeurt, is vrij duidelijk. Ik vraag me dus af: wát veroorzaakt dat?
Op dinsdag 17 februari 2004 19:55 schreef Bartoli het volgende:[..]
Kijk als ik dit zo lees zullen we het nooit geheel eens worden.
quote:En dús lukt het niet. Vanwege de opgave. De mensen die niet meer geloven in verbetering zijn dús de reden dat er geen verbetering komt. Ze zorgen er dus voor dat hun eigen cynische voorspelling uit gaat komen. Nogal paradoxaal, niet?
Pure acceptatie is het niet maar er wordt zoveel tegen gedaan, althans dat probeert men. Maar dat lukte niet en nog steeds niet. Dus ja sommige zijn het gaan accepteren.
quote:Juist dóór het te onderkennen dat ze er zijn, maar door ze te straffen en duidelijk te maken dat je er niet mee wegkomt, zou verbetering mogelijk moeten zijn. Iedereen moet in gaan zien dat je er uiteindelijk toch voor gestraft wordt. Als je bedenkt dat er zelfs na Pantani's dood nog over de slechte kant van zijn leven wordt gesproken, kun je toch wel vaststellen dat dat niet de manier is. Desondanks zijn er ook een hoop mensen die hem toch de hemel inprijzen en tja... daarmee geef je dus een signaal af dat je dus een held bent als je gedrogeerd aan je resultaten komt. Daar begint de ellende al.
En je moet gewoon onder ogen zien dat er altijd renners zijn die de boel willen bezeiken.
quote:Maar wat zou hier oneerlijk aan zijn, dan? Hij heeft toch gebruikt? Dús schuldig? Dús terecht weggebonjourd?
Hij is toen geschorst geweest en iedereen wou hem uit de ploeg hebben behalve de baas van Lampre. En toen die in de Giro dan wel betrapt werd (dat complot zoals hij beweerd) hebben ze hem wel uit de ploeg kunnen zetten (omdat dope gebruik nu bewezen was).
quote:Maar zo is er altijd wel wat. Was dat het niet geweest, dan was het wel bijvoorbeeld zijn 'vriendin' geweest die hem in de steek liet en ga zo maar door. Ik kan me best voorstellen dat het erg zwaar is, al die media-aandacht. Maar diezelfde media-aandacht heeft hem ook groot gemaakt, dus kon die media-aandacht hem ook breken. Als hij dat niet kon inzien... tja, moet je de media hier dan voor verantwoordelijk stellen?
Wat betreft die psyschische hulp Pantani stond open om geholpen te worden want had zich laten opnemen in een kliniek. Alleen het feit dat het niet helpt is door die constante media heisa en andere perikelen (lees: rechtzaken).
quote:Hier ga ik niet meer verder op in.
Op dinsdag 17 februari 2004 20:13 schreef Bombie het volgende:[..]
Maar we wórden het ook niet eens. Net zo min als ik met T_M en vele anderen, maar daar gaat het niet zozeer om. Ik vind het meer interessant om de rol van gedrag, consequenties en eigen verantwoordelijkheid daarin uit te diepen. Want dat het momenteel nog altijd erg in is, om iedereen behalve jezelf de schuld te geven van alles wat er met je gebeurt, is vrij duidelijk. Ik vraag me dus af: wát veroorzaakt dat?
quote:Mischien wel paradoxaal maar goed nogmaals het is een strijd in een strijd tegen doping. Het zal nooit opgelost worden en verbannen kunnen worden hoe hard ze er ook tegen strijden. De enigste manier is dat de renners cq artsen etc zelf inzien dat het zo niet langer kan. Pas dan kan er wat aangedaan worden.
En dús lukt het niet. Vanwege de opgave. De mensen die niet meer geloven in verbetering zijn dús de reden dat er geen verbetering komt. Ze zorgen er dus voor dat hun eigen cynische voorspelling uit gaat komen. Nogal paradoxaal, niet?
quote:Ja vrienden en vijanden heeft iedereen zo ook Pantani. Niet iedereen rouwt om zijn dood. De een vind triest en de ander zegt zelf schuld.
Juist dóór het te onderkennen dat ze er zijn, maar door ze te straffen en duidelijk te maken dat je er niet mee wegkomt, zou verbetering mogelijk moeten zijn. Iedereen moet in gaan zien dat je er uiteindelijk toch voor gestraft wordt. Als je bedenkt dat er zelfs na Pantani's dood nog over de slechte kant van zijn leven wordt gesproken, kun je toch wel vaststellen dat dat niet de manier is. Desondanks zijn er ook een hoop mensen die hem toch de hemel inprijzen en tja... daarmee geef je dus een signaal af dat je dus een held bent als je gedrogeerd aan je resultaten komt. Daar begint de ellende al.
quote:Je snapt het niet. In de Tour heeft die niet gebruikt er zijn toen alleen middelen gevonden bij zijn vrouw in de wagen. Is nooit bewezen dat hij gebruikt heeft wel dat die in bezit had. Voor in bezit hebben is die ook gestraft. Maar ze hebben hem weggebonjourd althans zo meent dhr Rumsas zelf door het feit dat ze met opzet hem gedrogeerd hebben in de Giro zonder dat hij er wat van afwist. Met als resulaat, betrapt op dope en dus opzouten.
Maar wat zou hier oneerlijk aan zijn, dan? Hij heeft toch gebruikt? Dús schuldig? Dús Rumsas terecht weggebonjourd?
quote:Ja maar als iemand goed presteerd prijzen ze hem de hemel in en als die dan een paar keer niet wint een een bergrit dan wordt die afgekraakt dat die niks meer kan. En na de Giro 1999 toen zijn hematocriet te hoog was (wat niet duid op het gebruik van.....) ging het alleen maar bergafwaarts met hem (op die 2 zeges in de Tour 2000 na dan). Ook mede door die negatieve dingen in de media, de ruzie met zijn pa, de rechtzaken etc. Dus deels kan je de media er wel voor verantwoordelijk stellen. Hij werd van een held gebombardeerd tot een persona non grata.
Maar zo is er altijd wel wat. Was dat het niet geweest, dan was het wel bijvoorbeeld zijn 'vriendin' geweest die hem in de steek liet en ga zo maar door. Ik kan me best voorstellen dat het erg zwaar is, al die media-aandacht. Maar diezelfde media-aandacht heeft hem ook groot gemaakt, dus kon die media-aandacht hem ook breken. Als hij dat niet kon inzien... tja, moet je de media hier dan voor verantwoordelijk stellen?
De Italiaanse pers pakt woensdag uit met het bericht dat de Italiaanse justitie de jacht heeft geopend op de drugsdealer die Marco Pantani, die zaterdag dood werd aangetroffen op een hotelkamer in Rimini, de laatste dosis zou hebben verkocht.
"Jacht op de dealer na de dood van Pantani" titel La Stampa op de frontpagina. Het parket van Rimini heeft dinsdag "een onderzoek tegen X geopend wegens drugshandel", dit in het kader van het onderzoek naar het overlijden van de ex-renner die woensdag werd ten grave gedragen.
"Het was een publiek geheim dat Marco een drugsverslaafde was geworden, zo vertelt toch iedereen" schrijft La Stampa. "Een valse vriend verkocht hem cocaïne".
Nog steeds volgens La Stampa zoekt de politie momenteel uit waar de 20.000 euro kunnen zijn die Pantani, enkele dagen voor hij zich naar Rimini begaf, van een rekening haalde "en waarvan bijna niets meer terug te vinden was in de zakken van Pantani".
"Het was cocaïne, daar hebben wij geen seconde aan getwijfeld. Wij politiemannen herkennen dat onmiddellijk. Hier aan de Riviera worden wij er dagelijks mee geconfronteerd" aldus een bron. In Rimini en omgeving "is cocaïne geen drug, het is een statussymboool" voegt de krant La Republica eraan toe.
"Niemand heeft hem een pistool tegen de slaap gezet en hem verplicht zich te drogeren. Wat daarentegen wel zeker is, is dat de drugsdealers hem de dood hebben ingejaagd. Zij waren steeds in zijn nabijheid. Zij wisten dat hij een zeer goede klant was die cash betaalde en zich niet tevreden stelde met 2 gram coke maar onmiddellijk twee kilogram kocht" aldus journalist Mario Pugliese in een interview met het Franse sportblad L'Equipe.
quote:Ja hij zat wel heeeel diep in de put
Op woensdag 18 februari 2004 17:21 schreef Trainspotter het volgende:
Sjees, als dat allemaal klopt heeft ie er echt een goeie puinhoop van gemaakt.
quote:dat is duidelijk. Maar als je diep in de put zit kan het je toch niks meer schelen lijkt me
Op woensdag 18 februari 2004 17:21 schreef Trainspotter het volgende:
Sjees, als dat allemaal klopt heeft ie er echt een goeie puinhoop van gemaakt.
quote:
Afscheidsbrief Pantani
I CESENATICO - Kort voor zijn dood maakte Marco Pantani, vermoedelijk tijdens een trip naar Cuba, aantekeningen in zijn paspoort. Zijn vriendin en voormalig manager Manuela Ronchi las de tekst, een bij tijd en wijlen warrig betoog, tijdens de begrafenis van de zaterdag overleden wielrenner voor.
"De afgelopen vier jaar zat ik bijna continu in de rechtszaal en verloor ik de wil om als andere topsporters te zijn", schreef Pantani onder meer. "Maar het wielrennen krijgt de rekening en veel jongeren hebben de hoop op gerechtigheid verloren. Het schrijven van deze brief doet me pijn.""De wereld beseft dat al mijn collega's vernederd zijn in hun hotelkamers met verborgen camera's, die bedoeld waren vele gezinnen te ruïneren. Na dat alles, hoe kun je jezelf geen pijn doen?"
"In welk ander beroep moet je op elk moment je bloed geven en worden de familieleden van je collega's midden in de nacht gewekt? Ik heb me nooit meer rustig gevoeld, sinds ik constant gecontroleerd werd bij mij thuis, in een hotel, zelfs door camera's. Uiteindelijk begon ik mezelf pijn te doen om mijn intimiteit te behouden. Mijn eigen intimiteit, die van mijn vriendin en die van mijn collega's die hun intimiteit verloren hadden, wiens gezinnen werden aangevallen."
"Dit document is de waarheid. Ik hoop dat een echte man, of vrouw dit leest en zich opwerpt als verdediger van de rechten van iedere sporter. Ik ben geen leugenaar. Ik voel me gekwetst en al wie in mij geloofde, moet spreken."
Baardragers dragen de kist met Marco Pantani tijdens de begrafenisceremonie in de San Giacomo-kerk in Cesenatico.
Bron: Telegraaf
quote:Bron: Gazet van Antwerpen
Wereld neemt afscheid van Pantani
Duizenden mensen hebben woensdag een laatste groet gebracht aan de overleden Italiaanse wielrenner Marco Pantani.
In Cesenatico, het kleine dorpje aan de Adriatische kust waar Pantani leefde, namen vrienden, familieleden, renners en sympathisanten afscheid van een groot renner.
Een menigte van meer dan 10.000 mensen volgde op een plein via luidsprekers de begrafenisplechtigheid, die in de San Giacomo Apostolo-kerk (waar Pantani 34 jaar geleden ook werd gedoopt) enkel door familie en naaste vrienden mocht worden bijgewoond.
Onder hen enkele prominenten uit de sportwereld, zoals skiër Alberto Tomba en de wielrenners Francesco Moser, Gianni Bugno en Stefano Garzelli. 5.000 mensen hadden in de voormiddag nog het rouwregister getekend voor de betreurde 34-jarige klimmer.Monseigneur Lafranchi, bisschop van Cesena, riep de sportwereld in zijn homilie op om een gewetensexamen te doen. Daarmee doelde hij op de moeilijke laatste jaren van Pantani, met dopingschandalen, rechtszaken en depressiviteit. "Moge hij zijn belangrijkste etappe winnen, die naar het paradijs", klonk het.
Veel aanwezigen droegen een gele armband, verwijzend naar de kleur van de leiderstrui in de Tour de France. Pantani won die in 1998 en verwierf daarmee heldendom. De gele en roze trui (van de Giro) lagen over de lichte, houten kist gedrapeerd.
Heb ik idd ook in verschillende berichten gelezen. De italiaanse politie heeft wel al een naam van een verdachte alleen moet deze nog aanhouden.quote:Verder stond er vandaag nog een artikeltje in de Volkskrant, waarin stond dat de politie tot de conclusie was gekomen dat Pantani zwar aan de cocaine zat. Vrienden van Pantani wisten hoe erg hij er aan toe was, maar konden hem niet helpen.
Jammer dat zijn lijk nog zo door het slijk moet worden gehaald.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 16:51 schreef shepherd1 het volgende:
Marco Pantani is overleden aan een overdosis cocaïne. Staat te lezen op teletekstpagina 647.
Idd, nergens voor nodig om zoiets naar buiten te brengen. Gebeurt bij normale mensen toch ook niet?quote:Op zaterdag 20 maart 2004 01:02 schreef sooty het volgende:
[..]
Jammer dat zijn lijk nog zo door het slijk moet worden gehaald.
Wie (Italiaanse media, sportbobo's) proberen op deze lafhartige manier hun blaam te zuiveren ?
Walgelijk.
Hij is zelf begonnen met coke te snuiven... HIj is opgejaagd, maar dat werk je in de hand door als Giro-winnaar dope te gebruiken.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 01:02 schreef sooty het volgende:
[..]
Jammer dat zijn lijk nog zo door het slijk moet worden gehaald.
Wie (Italiaanse media, sportbobo's) proberen op deze lafhartige manier hun blaam te zuiveren ?
Walgelijk.
De berichten over het heropende onderzoek blijven een beetje vaag. Waar komt plots na tien jaar nieuwe informatie vandaan? En de hoeveelheid cocaïne die hij tot zich nam zal destijds toch ook al onderzocht zijn?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:43 schreef borisz het volgende:
'Dood Pantani was geen zelfmoord, maar moord'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |