abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17258802
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 16:34 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het hoort. En dat het vanzelfsprekend is dat ze luk raak iedereen gaan drogeren. Maar het is nu eenmaal een feit dat er renners zijn die steeds weer wat nieuws hebben wat niet opgespoord kan worden. Doping in de sport krijg je er nooi uit. Je kan vechten er tegen totdat je dood bent het zla nooit lukken.

Door ze keihard te straffen en ten schande te maken ben je al een heel eind op weg. Als je echt zou geloven dat het niet te bevechten is, dan kun je diezelfde instelling ook op tal van andere vlakken in het leven toepassen en dan ligt de weg vrij voor corruptie. Toegeven is echt niet de oplossing. Ik denk ook dat juist die instelling best wel eens de zaak kan vermoeilijken omdat mensen elkaar heel erg gauw dat 'hopeloze' aanlullen, waardoor het moeilijker wordt om erin te geloven. Mensen hebben dan algauw zoiets van: "och ja... het is nou eenmaal zo, dus waarom zou ik moeite doen". Dus kom op: wees eens inspirerend voor je omgeving. Met de juiste houding kun je zelfs als individu, die verder geen invloed kan uitoefenen op de sport zelf, al wat betekenen.
quote:
Ik betwijfel ook of de controles wel waterdicht en zuiver gedaan worden. Want ik vermoed dat daar ook gesjoemeld en gefaked wordt met de bloed en plas potjes. Gewoon om iemand te "flikken" of iemand in een complot stoppen.
Het is zaak dat daar ook tegenop getreden wordt en dat dat nu waarschijnlijk nog niet altijd even consequent gebeurt, is alleen maar een signaal dat verbetering nodig is. De mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn moeten daadwerkelijk voor die verbetering zorgen. Zolang iedereen maar blijft volhouden dat het nog niet goed genoeg is, bljift het in ieder geval onacceptabel dat het nog niet veranderd is en dat is al heel wat beter dan: "och... het zal toch wel nooit veranderen" en "ach... iedereen doet het zo."
quote:
Ik praat niet goed wat er allemaal gebeurd helemaal niet. Maar als er renners zijn die hun leven zo willen verkloten dan gaan ze hun gang maar.
Als ze echt alleen zichzelf daarmee zouden hebben, valt daar wel wat voor te zeggen. Maar ze hebben hier echter ook te maken met andere atleten die wél hun best willen doen, maar sportief benadeeld worden door een stelletje zwakkelingen. Het is nog altijd een competitie en eerlijkheid is daar onlosmakelijk aan verbonden, ook al denken sommigen daar nog altijd anders over.

Wat dat betreft kun je het eerder gezegde beter omdraaien: "als jullie zo graag door middel van illegale, prestatieverhogende middelen de boel willen besodemieteren dan ga je maar aan amateursport doen, kiddo."
Daar waar je prestaties niet tellen, zoals het hoort.

[Dit bericht is gewijzigd door Bombie op 17-02-2004 17:02]

pi_17260979
Na Jimenez is nu Pantani weer overleden Echt heel triest dat het zo met die mannen heeft moeten eindigen. Het waren allebei grote kampioenen.

Maar er zijn het afgelopen jaar 7 actieve profrenners overleden, lees ik in de krant, van wie 5 aan en hartaanval. Lauri Aus, Michele Zanoli en Denis Zanette zijn de anderen naast Pantani en Jimenez. En afgelopen weekend ook nog een belgisch talent.

Is (top)wielrennen nou zo'n zware sport dat sommige lichamen dat gewoon niet aan kunnen? Of speelt er hier meer

...drop it like it's hot...
pi_17261140
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:58 schreef Nyluzzz het volgende:
Na Jimenez is nu Pantani weer overleden Echt heel triest dat het zo met die mannen heeft moeten eindigen. Het waren allebei grote kampioenen.

Maar er zijn het afgelopen jaar 7 actieve profrenners overleden, lees ik in de krant, van wie 5 aan en hartaanval. Lauri Aus, Michele Zanoli en Denis Zanette zijn de anderen naast Pantani en Jimenez. En afgelopen weekend ook nog een belgisch talent.

Is (top)wielrennen nou zo'n zware sport dat sommige lichamen dat gewoon niet aan kunnen? Of speelt er hier meer

Lees het topic eens door en je zult het beter begrijpen
pi_17261339
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 16:28 schreef Bombie het volgende:

[..]

Met die zin wil ik niet suggereren dat jij ook zou gebruiken, maar dat je zo bekend bent met het reilen en zeilen van de wielerwereld dat het voor jou vanzelfsprekend is geworden dat doping 'erbij hoort'. En dat maakt je onobjectief en bovendien ook nonchalant.

Ik ben ook wielrenner en begrijp aan 1 kant je reactie wel maar ten eerste wordt er bij de wielersport heel erg veel en continu gecontroleerd op doping. Daar zouden ze bij andere sporten wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Dus dat er dan regelmatig eens iemand tegen de lamp loopt ie vrij normaal lijkt me omdat het wielrennen toch een verdomd zware sport is.

Je gaat mij niet vertellen dat er tussen al die voetballers, schaatsers, tennisers enz enz. geen gasten lopen die volop aan de doping zitten.

Maarja als er niet zo veel wordt gecontroleerd heb je heel wat minder kans om gepakt te worden

pi_17261551
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:09 schreef Aars_Koek het volgende:

[..]

Ik ben ook wielrenner en begrijp aan 1 kant je reactie wel maar ten eerste wordt er bij de wielersport heel erg veel en continu gecontroleerd op doping. Daar zouden ze bij andere sporten wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Dus dat er dan regelmatig eens iemand tegen de lamp loopt ie vrij normaal lijkt me omdat het wielrennen toch een verdomd zware sport is.

Je gaat mij niet vertellen dat er tussen al die voetballers, schaatsers, tennisers enz enz. geen gasten lopen die volop aan de doping zitten.

Maarja als er niet zo veel wordt gecontroleerd heb je heel wat minder kans om gepakt te worden

Ben ik het mee eens aangezien we beide wielrenners zijn. Maar denk dat het voor mensen die niet aan wielrennen doen of gedaan hebben moeilijker te bevatten is zoiets. Omdat ze de ins en outs niet kennen.
pi_17261593
Laßt mich einfach in Ruhe"

RIMINI, 17.02.04 (rsn) - Am Montag vor acht Tagen (9.Februar) stoppte ein Taxi vor der Viale Regina Elena Nummer 46 in Rimini, vor dem unscheinbaren Apartment-Hotel "Le Rose". Aus dem Auto steigt Marco Pantani, ein paar Passanten drehen sich um nach ihm - es war das letzte Mal, dass der große Kletterstar, den einst Hunderttausende an den Rennstrecken feierten, öffentlich gesehen wurde. In den folgenden fünf Tagen verschanzte sich Pantani in seinem Zimmer. Die letzten Tage im Leben des "Piraten", zu dessen Beerdigung am Mittwoch 30.000 Menschen erwartet werden, konnten inzwischen weitgehend rekonstruiert werden..

Pantani war von Mailand mit dem Zug nach Rimini gefahren. Im Hotel "Le Rose" checkte er ein ohne Gepäck. Er hatte nicht einmal sein Handy dabei. Von Apartment 5D im fünften Stock aus führte Pantani gleich nach seiner Ankunft vier Telefongespräche, alle dauerten nur wenige Sekunden, vermutlich erreichte er nicht die, die er anrufen wollte oder hatte nur den Anrufbeantworter dran. Die Ermittler, die die Todesumstände aufklären, untersuchen, wen Pantani angerufen hat. In den folgenden Tagen bis zu seinem Tod hatte Pantani keinerlei Kontakte mehr zur Außenwelt.

Das Hotel "Le Rose" in Rimini
Pantani verbrachte seine gesamte Zeit allein in seinem kleinen Apartment. Seine Mahlzeiten nahm er im Zimmer ein, nur zum Frühstück kam er einige Male herunter in den Speisesaal des Hotels. Ansonsten verbarrikadierte sich Pantani in seinem Zimmer. Am Freitagmorgen klopfte ein ukrainisches Zimmermädchen an, das saubermachen wollte. Die Frau war überrascht, dass im Zimmer ein Schrank vor die Tür gerückt worden war. Pantani schaute ungeduldig zu, wie die Hotelangestellte begann, das Zimmer aufzuräumen. "Machen Sie schneller", sagte Pantani, der im Bett lag, sodass dieses nicht gemacht werden konnte. Das Zimmermädchen erinnert sich, Pantani habe gesagt, er habe seit Montag nicht geschlafen. Er schaue fern - tagsüber und die ganze Nacht.

Daneben schrieb Pantani auf Hotelbriefbögen seine fiebrigen Gedanken auf. Neun Seiten fand man nach seinem Tod. "Es gibt ein Komplott gegen mich. Alle wissen doch, wie ciclismo funktioniert, aber mich greifen sie an." Oder: "Niemand versteht mich, nicht mal meine Eltern. Ich bin allein." An die Adresse seiner Ex-Freundin Kristina, die sich vor einem Jahr von ihm trennte, schrieb er: "Es ist so traurig ohne Dich."

Am Freitagabend meldete sich Pantani bei der Rezeption und bestellte etwas zu Essen. Man rief in einem nahen Restaurant an, orderte dort etwas. Als Oliver Langhi, der Chef des Restaurants hörte, dass die Bestellung für Marco Pantani war, ließ er es sich nicht nehmen, das Essen selbst zu liefern. Langhi beschrieb später gegenüber der italienischen Presse seine Begegnung mit Pantani, keine 24 Stunden vor dessen Tod: "Er sah sehr müde aus. Seine Augen waren leer." Reste seiner letzten Mahlzeit fanden die Polizisten am nächsten Tag neben zerstörtem Mobiliar, neben leeren Arzneimittelschachteln und weißem Pulver, das auf einem kleinen Tisch verstreut war.

Am Samstagmorgen erschien erneut ein Zimmermädchen zum Saubermachen vor Apartment 5D. Diesmal machte Pantani nicht auf, rief, sie solle weg gehen. Kurz darauf meldete er sich bei der Rezeption und beschwerte sich: "Laßt mich einfach in Ruhe." Es waren vermutlich die letzten Worte Pantanis.

Im weiteren Verlauf des Samstags sahen und hörten die Hotelangestellten nichts mehr von ihrem prominenten Gast im fünften Stock. Am Abend gegen 21 Uhr wurde der Manager des Nachtdienstes langsam unruhig, nachdem Pantani auch nicht mehr ans Telefon ging und auf Rufe, ob alles in Ordnung sei, nicht reagierte. Mit dem Generalschlüssel öffnete er das Zimmer. Er konnte die Tür nur einen Spalt öffnen, weil diese wieder mit Möbeln verbarrikadiert worden war. Durch den Spalt sah er Hotelmanager jedoch bereits, dass etwas schreckliches passiert sein muss. Der nur mit Jeans bekeidete Pantani lag reglos auf dem Bett. Die alarmierte Polizei öffnete das Zimmer mit Gewalt. Ein herbeigerufener Arzt konnte nichts mehr tun. Der Tod war gegen 17 Uhr eingetreten.

De reconstructie van de laatste dagen/uren van Pantani's leven
Bizar verhaal

pi_17261848
Brr, krijg je kippenvel van

Morgen wordt ie begraven

pi_17262582
Verhaal vertaald in het Nederlands

reconstructie laatste dagen van het leven van Pantani

op 9 februari checkte Pantani in in Hotel La Rose. Een paar voorbijgangers keken hem aan met het vermoeden dat ze hem konden. Hij liep naar binnen en dat zou de laatste keer zijn dat die in het openbaar gespot is geworden. Hij heeft zich vanaf toen alleen maar op de hotelkamer bevonden.

Hij was van Milaan naar Rimini gegaan zonder wat bij zich te hebben. Hij heeft in die dagen niet eens contact gehad met andere. Niemand kreeg hoogte van hem.

Hij kwam alleen van zijn hotelkamer af om te eten en verder heeft hij 24uur per dag 5 dagen lang praktisch alleen maar TV gekeken en niet geslapen.

Daarnaast schreef hij een brief van 9 blz lang. Met erin dat er een komplot tegen hem was. Iedereen weet toch hoe het wielrennen functioneert. Alleen mij pakken ze aan. Ook zou niemand hem begrijpen zelfs zijn ouders niet. Ook schreef hij een brief aan zijn ex-vriendin dat die verdrietig was dat zei er niet bij was en dat hij haar miste.

Op vrijdag een dag voor zijn dood meldde hij zich aan de receptie om wat te eten te bestellen. Hij wou wat bestellen bij een restaurant buiten het hotel maar dat liet de chefkok niet op zich zitten en bereidde wat voor hem klaar. de Kok beschreef zijn gesprek en beleving toen met Pantani. Hij zag moe uit. En keek zeker niet fris uit zijn ogen.

Op zaterdagmorgen verscheen opnieuw een kamermeisje om zijn kamer schoon te maken. Maar deze keer deed Pantani niet open. Kort daarna meldde hij zich bij de receptie door te zeggen dat ze hem met rust moesten laten. Het waren vermoedelijk zijn laatste woorden.

Van de rest van de dag weten ze verder weinig af van de man die verbleef op de 5e verdieping. Om 21 uur 's avonds toen ze nog steeds niks gehoord hadden werden ze ongerust omdat ze niks meer hoorden van hem. Hij reageerde niet op telefoon, kloppen op kamerdeur en niks. Met de sleutel waarmee ze iedere kamer opkonden "braken ze in" op zijn kamer. Maar dat ging wat moeilijk aangezien deze gebarricadeerd waren met het meubilair. Toen ze dat weggehaald hadden (met hulp van de politie) vonden ze Pantani die gehuld was in een jeans broek roerloos op het bed. Een opgeroepen arts kon niks meer doen voor Marco.

pi_17262590
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:09 schreef Aars_Koek het volgende:

[..]

Ik ben ook wielrenner en begrijp aan 1 kant je reactie wel maar ten eerste wordt er bij de wielersport heel erg veel en continu gecontroleerd op doping. Daar zouden ze bij andere sporten wel eens een voorbeeld aan mogen nemen.

Prima wat mij betreft. Er hoeft wat dat betreft geen onderscheid te zijn. Maar let wel: Het moet niet zo zijn dat men verongelijkt gaat zitten doen omdat de wielersport zwáárder gecontroleerd wordt. Het gaat om de controle zelf en of die nu zwaar is of niet maakt niks uit; als jij niet gebruikt hoef je je nergens zorgen over te maken. Behalve de stress die zo'n controle misschien met zich mee kan brengen.
quote:
Dus dat er dan regelmatig eens iemand tegen de lamp loopt ie vrij normaal lijkt me omdat het wielrennen toch een verdomd zware sport is.
Dan moeten degenen die het niet aankunnen niet gaan wielrennen, maar gaan dammen of koekhappen.
quote:
En die horen ook aangepakt te worden. Dus als zo'n Edgar Davids wordt geschorst (wat is gebeurd, natuurlijk) en dat kwam omdat hij zich niet aan de, voor die sport geldende, regels heeft gehouden is dat niet meer dan terecht. Ook al vond ík het heel jammer omdat de atleet Davids ons nationale team niet meer van dienst kon zijn. Ik vind wel dat hij dat clean moet doen, dus ik heb liever een wat mindere, maar cleane Davids, waardoor we een wedstrijd misschien net niet winnen, dan een gebruikende beslissende Davids.

Net zo goed als dat ik furieus zou zijn als blijkt dat de spelers van het team, dat Oranje op een toernooi heeft uitgeschakeld, allemaal stijf stonden van de doping en de scheidsrechter ook nog eens een nieuw klokje hebben beloofd, zou ik het ook afkeuren als Oranje op deze manier zou winnen.

quote:
Voor een sporter zou de pakkans überhaupt niet van belang moeten zijn. Hij zou sowieso niet moeten gebruiken. Dan is er ook geen pakkans.
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:15 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens aangezien we beide wielrenners zijn. Maar denk dat het voor mensen die niet aan wielrennen doen of gedaan hebben moeilijker te bevatten is zoiets. Omdat ze de ins en outs niet kennen.

Dat vind ik nou ook zo jammer. Dat de 'ins en outs' het excuus vormen voor het over de schreef gaan.
"Amerikaanse dochteronderneming van Ahold fraudeerde, maar ja... je kent de ins en outs niet... die Amerikanen gaan daar veel soepeler mee om... tja, dat is nou eenmaal zo... daar moet je ook een beetje rekening mee houden".

Zou net zulke bullshit zijn, natuurlijk.

pi_17262777
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:47 schreef Bombie het volgende:

Voor een sporter zou de pakkans überhaupt niet van belang moeten zijn. Hij zou sowieso niet moeten gebruiken. Dan is er ook geen pakkans.

Ooit van een complot gehoord?

lees dat verhaal van de reconstructie eens door en je zult het beter begrijpen.

pi_17263140
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:52 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Ooit van een complot gehoord?

lees dat verhaal van de reconstructie eens door en je zult het beter begrijpen.

Je bedoelt dat van: "iedereen weet hoe het wielrennen functioneert, maar alleen mij pakken ze"?

Nogmaals... als hij gebruikt zet hij zijn eigen mogelijke val in gang. Hij heeft gewoon gegokt en verloren, maar kon blijkbaar zijn verlies niet als man dragen. Dan kun je wel klagen dat ze net jóú moeten hebben.

Als hij niet zou gebruiken en anderen luizen hem erin, dan lijkt het me voor de hand liggend dat hij álles zou doen om zijn naam te zuiveren en erachteraan te blijven zitten.

Probeer het geheel eens te bekijken vanuit het perspectief: 'verantwoordelijkheid voor jouw initiële acties' en niet: 'iedereen behalve ik is verantwoordelijk voor de consequenties van wat ik in eerste instantie in gang heb gezet'.

Alles wordt nu gegooid op de pakkans en niet meer op de oorspronkelijke fout, namelijk het gebruik zelf. Zo van: zolang je niet gepakt wordt is het ok om te gebruiken.

pi_17263427
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:02 schreef Bombie het volgende:

[..]

Je bedoelt dat van: "iedereen weet hoe het wielrennen functioneert, maar alleen mij pakken ze"?

Ja dat bedoelde ik ja en dat hij het middelpunt van een complot was.
quote:
Nogmaals... als hij gebruikt zet hij zijn eigen mogelijke val in gang. Hij heeft gewoon gegokt en verloren, maar kon blijkbaar zijn verlies niet als man dragen. Dan kun je wel klagen dat ze net jóú moeten hebben.

Ja dat klopt maar kun je nog middelpunt van een complot zijn zoals Rumsas ook was. Niet toen die de zak was in de Tour maar jaar erna tijdens de Giro.

quote:
Als hij niet zou gebruiken en anderen luizen hem erin, dan lijkt het me voor de hand liggend dat hij álles zou doen om zijn naam te zuiveren en erachteraan te blijven zitten.
Ja maar als je al psychische problemen hebt is dat moeilijk om je naam te zuiveren vooral als je er alleen voorstaat en iedereen hem heeft laten vallen. Dat doen in je eentje zonder steun van andere is onmogelijk.
quote:
Probeer het geheel eens te bekijken vanuit het perspectief: 'verantwoordelijkheid voor jouw initiële acties' en niet: 'iedereen behalve ik is verantwoordelijk voor de consequenties van wat ik in eerste instantie in gang heb gezet'.
Ooit gehoord van dat die de psyschische problemen allanger heeft en daar niet goed mee kon omgaan als slechter gaat. Zag je goed bij jimenez die schijnt dat al te hebben gehad van de geboorte. Op zijn goede dagen won die alles en op zijn slechte dagen zakte die ook finaal door het ijs.
quote:
Alles wordt nu gegooid op de pakkans en niet meer op de oorspronkelijke fout, namelijk het gebruik zelf. Zo van: zolang je niet gepakt wordt is het ok om te gebruiken.
Daar draait het helaas wel om.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 19:21:56 #163
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_17263849
Hoor zojuist dat ook Diego Maradona morgen op de begrafenis aanwezig is. Past wel, Maradona had in het voetbal natuurlijk een beetje de rol die Pantani in het wielrennen innam.
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  dinsdag 17 februari 2004 @ 19:29:08 #164
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_17264140
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:21 schreef Maurisico het volgende:
Hoor zojuist dat ook Diego Maradona morgen op de begrafenis aanwezig is. Past wel, Maradona had in het voetbal natuurlijk een beetje de rol die Pantani in het wielrennen innam.
Inderdaad passend. En Diego had bovendien het meest indrukwekkende commentaar op Pantani's dood:

"Het is de schuld van mij, van jullie en van iedereen".

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 19:30:15 #165
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_17264177
sjezus.. dat verhaal.. word er gewoon beroerd van
OJAAJOH?
pi_17264261
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:11 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Ja dat klopt maar kun je nog middelpunt van een complot zijn zoals Rumsas ook was. Niet toen die de zak was in de Tour maar jaar erna tijdens de Giro.
[..]

Is dat een bewezen complot geweest? Ik heb er even wat over opgezocht en vond voornamelijk de volgende quote wel interessant:
quote:
Rumsas, who has never tested positive before, faces a likely two-year suspension if his "B" sample is returned positive. However, a spokesman for the Lithuanian Cycling Federation said Thursday that be mitigated by the fact that Rumsas is the sole wage earner for a family that includes three children.
In plaats van je af te vragen waarom hij nu net gepakt moet worden, kun je je dus ook afvragen: hoe kan in iemand, die als enige zijn gezin financieel te onderhouden heeft, zó'n risico nemen? Hoe kan zo'n persoon zijn gezin zo ontzettend benadelen? Dat is dan ook de essentie van deze hele discussie.

Maar even het volgende: als Rumsas gebruikte en hij is gepakt vanwege een complot, is het dus zijn gebruik dat het onderwerp van kritiek moet zijn en niet het complot. Als hij anderen de mogelijkheid heeft gegeven om zijn gebruik middels een complot openbaar te maken, heeft hij dat aan zichzelf te danken. Het complot is dan gemeen, maar wél legitiem.

quote:
Ja maar als je al psychische problemen hebt is dat moeilijk om je naam te zuiveren vooral als je er alleen voorstaat en iedereen hem heeft laten vallen. Dat doen in je eentje zonder steun van andere is onmogelijk.
Ik krijg juist het idee dat hij mensen, die hulp wilden bieden, uit zichzelf weerde. Vandaar ook dat ik zei dat iemand, die niet openstaat voor hulp, ook een heel moeilijk geval is; Echter wel door eigen toedoen.
quote:
Ooit gehoord van dat die de psyschische problemen allanger heeft en daar niet goed mee kon omgaan als slechter gaat. Zag je goed bij jimenez die schijnt dat al te hebben gehad van de geboorte. Op zijn goede dagen won die alles en op zijn slechte dagen zakte die ook finaal door het ijs.
En dus is psychische begeleiding ook erg welkom. Maar het moet niet zo zijn dat je daar je excuus in kan zoeken zodra het even wat minder gaat en de prestaties maar niet willen komen. En dan wél heel blij doen als je alles wint, zeker... Je moet bereid zijn te verliezen, net als dat je maar al te bereid bent te winnen. Het lijkt me stug dat ze daar niet herhaaldelijk op voorbereid worden.
quote:
Daar draait het helaas wel om.
Deze zin straalt pure acceptatie uit.
pi_17264894
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:33 schreef Bombie het volgende:

Eerder gezond realisme
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_17265041
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:33 schreef Bombie het volgende:

[..]

Is dat een bewezen complot geweest? Ik heb er even wat over opgezocht en vond voornamelijk de volgende quote wel interessant:
[..]

In plaats van je af te vragen waarom hij nu net gepakt moet worden, kun je je dus ook afvragen: hoe kan in iemand, die als enige zijn gezin financieel te onderhouden heeft, zó'n risico nemen? Hoe kan zo'n persoon zijn gezin zo ontzettend benadelen? Dat is dan ook de essentie van deze hele discussie.

Maar even het volgende: als Rumsas gebruikte en hij is gepakt vanwege een complot, is het dus zijn gebruik dat het onderwerp van kritiek moet zijn en niet het complot. Als hij anderen de mogelijkheid heeft gegeven om zijn gebruik middels een complot openbaar te maken, heeft hij dat aan zichzelf te danken. Het complot is dan gemeen, maar wél legitiem.
[..]

Ik krijg juist het idee dat hij mensen, die hulp wilden bieden, uit zichzelf weerde. Vandaar ook dat ik zei dat iemand, die niet openstaat voor hulp, ook een heel moeilijk geval is; Echter wel door eigen toedoen.
[..]

En dus is psychische begeleiding ook erg welkom. Maar het moet niet zo zijn dat je daar je excuus in kan zoeken zodra het even wat minder gaat en de prestaties maar niet willen komen. En dan wél heel blij doen als je alles wint, zeker... Je moet bereid zijn te verliezen, net als dat je maar al te bereid bent te winnen. Het lijkt me stug dat ze daar niet herhaaldelijk op voorbereid worden.
[..]

Kijk als ik dit zo lees zullen we het nooit geheel eens worden.
Pure acceptatie is het niet maar er wordt zoveel tegen gedaan, althans dat probeert men. Maar dat lukte niet en nog steeds niet. Dus ja sommige zijn het gaan accepteren. En je moet gewoon onder ogen zien dat er altijd renners zijn die de boel willen bezeiken.

Wat betreft Rumsas gaat het verhaal dat ze hem met opzet wat in de bidon en eten gedaan hebben tijdens de Giro om hem uit te ploeg te bannen. Hij was jaar ervoor gearresteerd nadat zijn vrouw die sjit allemaal in de auto had liggen. Toen hij zei dat het voor zijn schoonmoeder in Litouwen was terwijl mevrouw leuk naar het zuiden trok en niet naar Litouwen. En aan het ligt kwam erna dat het wel voor hem was ook al is ie nooit positief bevonden (wellicht een middel wat niet op te sporen is). Want was al vreemd dat die 3e in de Tour werd zo ineens (althans volgens velen, ik vond niet vreemd overigens).
Hij is toen geschorst geweest en iedereen wou hem uit de ploeg hebben behalve de baas van Lampre. En toen die in de Giro dan wel betrapt werd (dat complot zoals hij beweerd) hebben ze hem wel uit de ploeg kunnen zetten (omdat dope gebruik nu bewezen was).

Wat betreft die psyschische hulp Pantani stond open om geholpen te worden want had zich laten opnemen in een kliniek. Alleen het feit dat het niet helpt is door die constante media heisa en andere perikelen (lees: rechtzaken).

pi_17265740
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:55 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Kijk als ik dit zo lees zullen we het nooit geheel eens worden.

Maar we wórden het ook niet eens. Net zo min als ik met T_M en vele anderen, maar daar gaat het niet zozeer om. Ik vind het meer interessant om de rol van gedrag, consequenties en eigen verantwoordelijkheid daarin uit te diepen. Want dat het momenteel nog altijd erg in is, om iedereen behalve jezelf de schuld te geven van alles wat er met je gebeurt, is vrij duidelijk. Ik vraag me dus af: wát veroorzaakt dat?
quote:
Pure acceptatie is het niet maar er wordt zoveel tegen gedaan, althans dat probeert men. Maar dat lukte niet en nog steeds niet. Dus ja sommige zijn het gaan accepteren.
En dús lukt het niet. Vanwege de opgave. De mensen die niet meer geloven in verbetering zijn dús de reden dat er geen verbetering komt. Ze zorgen er dus voor dat hun eigen cynische voorspelling uit gaat komen. Nogal paradoxaal, niet?
quote:
En je moet gewoon onder ogen zien dat er altijd renners zijn die de boel willen bezeiken.
Juist dóór het te onderkennen dat ze er zijn, maar door ze te straffen en duidelijk te maken dat je er niet mee wegkomt, zou verbetering mogelijk moeten zijn. Iedereen moet in gaan zien dat je er uiteindelijk toch voor gestraft wordt. Als je bedenkt dat er zelfs na Pantani's dood nog over de slechte kant van zijn leven wordt gesproken, kun je toch wel vaststellen dat dat niet de manier is. Desondanks zijn er ook een hoop mensen die hem toch de hemel inprijzen en tja... daarmee geef je dus een signaal af dat je dus een held bent als je gedrogeerd aan je resultaten komt. Daar begint de ellende al.
quote:
Hij is toen geschorst geweest en iedereen wou hem uit de ploeg hebben behalve de baas van Lampre. En toen die in de Giro dan wel betrapt werd (dat complot zoals hij beweerd) hebben ze hem wel uit de ploeg kunnen zetten (omdat dope gebruik nu bewezen was).
Maar wat zou hier oneerlijk aan zijn, dan? Hij heeft toch gebruikt? Dús schuldig? Dús terecht weggebonjourd?
quote:
Wat betreft die psyschische hulp Pantani stond open om geholpen te worden want had zich laten opnemen in een kliniek. Alleen het feit dat het niet helpt is door die constante media heisa en andere perikelen (lees: rechtzaken).
Maar zo is er altijd wel wat. Was dat het niet geweest, dan was het wel bijvoorbeeld zijn 'vriendin' geweest die hem in de steek liet en ga zo maar door. Ik kan me best voorstellen dat het erg zwaar is, al die media-aandacht. Maar diezelfde media-aandacht heeft hem ook groot gemaakt, dus kon die media-aandacht hem ook breken. Als hij dat niet kon inzien... tja, moet je de media hier dan voor verantwoordelijk stellen?
pi_17266400
onder het motto van Over de doden niks dan goeds, misschien een doping discussie hier verder voeren?

Doping: Toestaan Of Niet?

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_17266514
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 20:13 schreef Bombie het volgende:

[..]

Maar we wórden het ook niet eens. Net zo min als ik met T_M en vele anderen, maar daar gaat het niet zozeer om. Ik vind het meer interessant om de rol van gedrag, consequenties en eigen verantwoordelijkheid daarin uit te diepen. Want dat het momenteel nog altijd erg in is, om iedereen behalve jezelf de schuld te geven van alles wat er met je gebeurt, is vrij duidelijk. Ik vraag me dus af: wát veroorzaakt dat?

Hier ga ik niet meer verder op in.
quote:
En dús lukt het niet. Vanwege de opgave. De mensen die niet meer geloven in verbetering zijn dús de reden dat er geen verbetering komt. Ze zorgen er dus voor dat hun eigen cynische voorspelling uit gaat komen. Nogal paradoxaal, niet?
Mischien wel paradoxaal maar goed nogmaals het is een strijd in een strijd tegen doping. Het zal nooit opgelost worden en verbannen kunnen worden hoe hard ze er ook tegen strijden. De enigste manier is dat de renners cq artsen etc zelf inzien dat het zo niet langer kan. Pas dan kan er wat aangedaan worden.
quote:
Juist dóór het te onderkennen dat ze er zijn, maar door ze te straffen en duidelijk te maken dat je er niet mee wegkomt, zou verbetering mogelijk moeten zijn. Iedereen moet in gaan zien dat je er uiteindelijk toch voor gestraft wordt. Als je bedenkt dat er zelfs na Pantani's dood nog over de slechte kant van zijn leven wordt gesproken, kun je toch wel vaststellen dat dat niet de manier is. Desondanks zijn er ook een hoop mensen die hem toch de hemel inprijzen en tja... daarmee geef je dus een signaal af dat je dus een held bent als je gedrogeerd aan je resultaten komt. Daar begint de ellende al.
Ja vrienden en vijanden heeft iedereen zo ook Pantani. Niet iedereen rouwt om zijn dood. De een vind triest en de ander zegt zelf schuld.
quote:
Maar wat zou hier oneerlijk aan zijn, dan? Hij heeft toch gebruikt? Dús schuldig? Dús Rumsas terecht weggebonjourd?
Je snapt het niet. In de Tour heeft die niet gebruikt er zijn toen alleen middelen gevonden bij zijn vrouw in de wagen. Is nooit bewezen dat hij gebruikt heeft wel dat die in bezit had. Voor in bezit hebben is die ook gestraft. Maar ze hebben hem weggebonjourd althans zo meent dhr Rumsas zelf door het feit dat ze met opzet hem gedrogeerd hebben in de Giro zonder dat hij er wat van afwist. Met als resulaat, betrapt op dope en dus opzouten.
quote:
Maar zo is er altijd wel wat. Was dat het niet geweest, dan was het wel bijvoorbeeld zijn 'vriendin' geweest die hem in de steek liet en ga zo maar door. Ik kan me best voorstellen dat het erg zwaar is, al die media-aandacht. Maar diezelfde media-aandacht heeft hem ook groot gemaakt, dus kon die media-aandacht hem ook breken. Als hij dat niet kon inzien... tja, moet je de media hier dan voor verantwoordelijk stellen?
Ja maar als iemand goed presteerd prijzen ze hem de hemel in en als die dan een paar keer niet wint een een bergrit dan wordt die afgekraakt dat die niks meer kan. En na de Giro 1999 toen zijn hematocriet te hoog was (wat niet duid op het gebruik van.....) ging het alleen maar bergafwaarts met hem (op die 2 zeges in de Tour 2000 na dan). Ook mede door die negatieve dingen in de media, de ruzie met zijn pa, de rechtzaken etc. Dus deels kan je de media er wel voor verantwoordelijk stellen. Hij werd van een held gebombardeerd tot een persona non grata.
pi_17281239
Pantani had dus cocaine op zijn kamer en er schijnt 20.000 euro verdwenen te zijn, die hij op zak had toen hij incheckte.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_17286924
18/02 Jacht op dealer die Pantani laatste dosis verkocht

De Italiaanse pers pakt woensdag uit met het bericht dat de Italiaanse justitie de jacht heeft geopend op de drugsdealer die Marco Pantani, die zaterdag dood werd aangetroffen op een hotelkamer in Rimini, de laatste dosis zou hebben verkocht.

"Jacht op de dealer na de dood van Pantani" titel La Stampa op de frontpagina. Het parket van Rimini heeft dinsdag "een onderzoek tegen X geopend wegens drugshandel", dit in het kader van het onderzoek naar het overlijden van de ex-renner die woensdag werd ten grave gedragen.

"Het was een publiek geheim dat Marco een drugsverslaafde was geworden, zo vertelt toch iedereen" schrijft La Stampa. "Een valse vriend verkocht hem cocaïne".

Nog steeds volgens La Stampa zoekt de politie momenteel uit waar de 20.000 euro kunnen zijn die Pantani, enkele dagen voor hij zich naar Rimini begaf, van een rekening haalde "en waarvan bijna niets meer terug te vinden was in de zakken van Pantani".

"Het was cocaïne, daar hebben wij geen seconde aan getwijfeld. Wij politiemannen herkennen dat onmiddellijk. Hier aan de Riviera worden wij er dagelijks mee geconfronteerd" aldus een bron. In Rimini en omgeving "is cocaïne geen drug, het is een statussymboool" voegt de krant La Republica eraan toe.

"Niemand heeft hem een pistool tegen de slaap gezet en hem verplicht zich te drogeren. Wat daarentegen wel zeker is, is dat de drugsdealers hem de dood hebben ingejaagd. Zij waren steeds in zijn nabijheid. Zij wisten dat hij een zeer goede klant was die cash betaalde en zich niet tevreden stelde met 2 gram coke maar onmiddellijk twee kilogram kocht" aldus journalist Mario Pugliese in een interview met het Franse sportblad L'Equipe.

Gazet van Antwerpen

gratis en voor niet
  woensdag 18 februari 2004 @ 17:21:48 #174
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_17289333
Sjees, als dat allemaal klopt heeft ie er echt een goeie puinhoop van gemaakt.
pi_17289749
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 17:21 schreef Trainspotter het volgende:
Ja hij zat wel heeeel diep in de put
pi_17290721
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 17:21 schreef Trainspotter het volgende:
dat is duidelijk. Maar als je diep in de put zit kan het je toch niks meer schelen lijkt me
pi_17298307
quote:
Afscheidsbrief Pantani
I CESENATICO - Kort voor zijn dood maakte Marco Pantani, vermoedelijk tijdens een trip naar Cuba, aantekeningen in zijn paspoort. Zijn vriendin en voormalig manager Manuela Ronchi las de tekst, een bij tijd en wijlen warrig betoog, tijdens de begrafenis van de zaterdag overleden wielrenner voor.

"De afgelopen vier jaar zat ik bijna continu in de rechtszaal en verloor ik de wil om als andere topsporters te zijn", schreef Pantani onder meer. "Maar het wielrennen krijgt de rekening en veel jongeren hebben de hoop op gerechtigheid verloren. Het schrijven van deze brief doet me pijn."

"De wereld beseft dat al mijn collega's vernederd zijn in hun hotelkamers met verborgen camera's, die bedoeld waren vele gezinnen te ruïneren. Na dat alles, hoe kun je jezelf geen pijn doen?"

"In welk ander beroep moet je op elk moment je bloed geven en worden de familieleden van je collega's midden in de nacht gewekt? Ik heb me nooit meer rustig gevoeld, sinds ik constant gecontroleerd werd bij mij thuis, in een hotel, zelfs door camera's. Uiteindelijk begon ik mezelf pijn te doen om mijn intimiteit te behouden. Mijn eigen intimiteit, die van mijn vriendin en die van mijn collega's die hun intimiteit verloren hadden, wiens gezinnen werden aangevallen."

"Dit document is de waarheid. Ik hoop dat een echte man, of vrouw dit leest en zich opwerpt als verdediger van de rechten van iedere sporter. Ik ben geen leugenaar. Ik voel me gekwetst en al wie in mij geloofde, moet spreken."

Baardragers dragen de kist met Marco Pantani tijdens de begrafenisceremonie in de San Giacomo-kerk in Cesenatico.

Bron: Telegraaf

quote:
Wereld neemt afscheid van Pantani
Duizenden mensen hebben woensdag een laatste groet gebracht aan de overleden Italiaanse wielrenner Marco Pantani.
In Cesenatico, het kleine dorpje aan de Adriatische kust waar Pantani leefde, namen vrienden, familieleden, renners en sympathisanten afscheid van een groot renner.
Een menigte van meer dan 10.000 mensen volgde op een plein via luidsprekers de begrafenisplechtigheid, die in de San Giacomo Apostolo-kerk (waar Pantani 34 jaar geleden ook werd gedoopt) enkel door familie en naaste vrienden mocht worden bijgewoond.
Onder hen enkele prominenten uit de sportwereld, zoals skiër Alberto Tomba en de wielrenners Francesco Moser, Gianni Bugno en Stefano Garzelli. 5.000 mensen hadden in de voormiddag nog het rouwregister getekend voor de betreurde 34-jarige klimmer.

Monseigneur Lafranchi, bisschop van Cesena, riep de sportwereld in zijn homilie op om een gewetensexamen te doen. Daarmee doelde hij op de moeilijke laatste jaren van Pantani, met dopingschandalen, rechtszaken en depressiviteit. "Moge hij zijn belangrijkste etappe winnen, die naar het paradijs", klonk het.

Veel aanwezigen droegen een gele armband, verwijzend naar de kleur van de leiderstrui in de Tour de France. Pantani won die in 1998 en verwierf daarmee heldendom. De gele en roze trui (van de Giro) lagen over de lichte, houten kist gedrapeerd.

Bron: Gazet van Antwerpen
  maandag 23 februari 2004 @ 09:13:05 #178
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_17333546
In diezelfde Gazet:

Pantani rookte crack, volgens Italiaans magazine

De zaterdag overleden Marco Pantani was een gebruiker van crack, een gevaarlijk afgeleide van cocaïne, staat er vrijdag te lezen in het Italiaanse magazine Panorama, dat hiervoor (anoniem) een dokter en lid van de familie-Pantani citeert.
"Een jaar geleden vroegen de ouders van 'Il Pirata' de hulp van een verwante arts (...). De dokter ging onmiddellijk bij Marco en legde hem in detail de risico's uit van het roken van dit cocaïne-derivaat, via een chemische behandeling verkregen kristallen die veel gevaarlijker zijn dan de originele drug", meldt Panorama.
Met betrekking tot het algemene dopingprobleem vertelt de dokter in het interview: "Het is moeilijk te ontkennen dat bepaalde producten wielrenners omvormen in verslaafden. Cocaïne en de afgeleiden ervan zijn bijna een verplichte passage".
De arts, die het wielrennen beschuldigt van de sport gedood te hebben, meent ook dat veel sporters verscheidene dopingproducten nemen: "Het gaat niet enkel om EPO (erythropoïetine), zie je niet dat die kampioenen van vandaag uitgerokken armen en gezichten hebben alsof ze in hun groeifase zitten?"
Het onderzoek naar de dood van Pantani is momenteel gericht op de drugswereld, meer bepaald naar de dealers van cocaïne. De volledige Italiaanse pers bevestigt vrijdag dat de politie van Rimini, waar Pantani dood werd aangetroffen, "een beknopte beschrijveing" heeft van de persoon die Pantani het laatst in leven heeft gezien. Die persoon wordt ervan verdacht drugs verkocht te hebben aan Pantani, maar meer details werden niet vrijgegeven. Pantani overleed aan een hersen- en longoedeem, volgens de eerste resultaten van de maandag uitgevoerde autopsie.

Verder stond er vandaag nog een artikeltje in de Volkskrant, waarin stond dat de politie tot de conclusie was gekomen dat Pantani zwar aan de cocaine zat. Vrienden van Pantani wisten hoe erg hij er aan toe was, maar konden hem niet helpen.
pi_17334077
quote:
Verder stond er vandaag nog een artikeltje in de Volkskrant, waarin stond dat de politie tot de conclusie was gekomen dat Pantani zwar aan de cocaine zat. Vrienden van Pantani wisten hoe erg hij er aan toe was, maar konden hem niet helpen.
Heb ik idd ook in verschillende berichten gelezen. De italiaanse politie heeft wel al een naam van een verdachte alleen moet deze nog aanhouden.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 16:51:11 #180
42926 shepherd1
Don't believe them!!!!!!!
pi_17828107
Marco Pantani is overleden aan een overdosis cocaïne. Staat te lezen op teletekstpagina 647.
Don't use that A word
pi_17828533
Droevig Dan zat hij toch heel erg diep in de put:N
pi_17828672
Het klinkt misschien hard, maar zoiets had ik al wel verwacht....

Marco R.I.P.
pi_17829644
Naja, eigen schuld, dikke bult zullen we maar zeggen, hoewel dat hard klinkt.

Gewoon triest dat iemand zo kan afglijden.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_17830850
pfff, dan moet het wel heel diep hebben gezeten
Borsato!! ♪♥
AC Sparta Praha!
pi_17834148
Toch wel triest om het allemaal nog eens te horen.

Eeuwig zonde om een sportheld zo te zien afglijden
  Trouwste user 2022 vrijdag 19 maart 2004 @ 22:00:24 #186
7889 tong80
Spleenheup
pi_17834195
Hij heeft met een neuslengte verloren.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_17836006
Het klinkt populistisch maar hij zal wel al jarenlang stimulerende middelen hebben genomen. Dan weet je op een gegeven moment ook niet meer wat goed en slecht voor je is.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 23:48:00 #188
11102 knep
Mountainfreak
pi_17836635
  zaterdag 20 maart 2004 @ 00:41:56 #189
70366 JPM01
The F1 season is over
pi_17837579
als jaren aan dat spul zit, dan zeg ik gewoon hoe hard dat ook klinkt eigenschuld.

ik moet zowiezo al niks van drugs weten zelfs een jointje niet
To finish first, you first have to finish!
Next race: See you 12 march 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, Manama
AFC Ajax 4 ever
  zaterdag 20 maart 2004 @ 01:02:10 #190
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_17837856
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 16:51 schreef shepherd1 het volgende:
Marco Pantani is overleden aan een overdosis cocaïne. Staat te lezen op teletekstpagina 647.
Jammer dat zijn lijk nog zo door het slijk moet worden gehaald.

Wie (Italiaanse media, sportbobo's) proberen op deze lafhartige manier hun blaam te zuiveren ?

Walgelijk.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 13:22:36 #191
74430 Nyluzzz
Terviseks!
pi_17843440
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 01:02 schreef sooty het volgende:

[..]

Wie (Italiaanse media, sportbobo's) proberen op deze lafhartige manier hun blaam te zuiveren ?

Walgelijk.
Idd, nergens voor nodig om zoiets naar buiten te brengen. Gebeurt bij normale mensen toch ook niet?
...drop it like it's hot...
  zaterdag 20 maart 2004 @ 13:25:26 #192
62182 Georges
That's the shit
pi_17843491
Mooi wielrenner, altijd leuk om naar te kijken. Echt een gemis voor het wielrennen.
Tragisch dit.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_17845174
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 01:02 schreef sooty het volgende:

[..]

Walgelijk.
Hij is zelf begonnen met coke te snuiven... HIj is opgejaagd, maar dat werk je in de hand door als Giro-winnaar dope te gebruiken.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_142991284
Open.
sig verwijderd door FA
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:43:57 #195
92686 crew  borisz
Keurmeester
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 22:20:04 #196
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_143001321
quote:
De berichten over het heropende onderzoek blijven een beetje vaag. Waar komt plots na tien jaar nieuwe informatie vandaan? En de hoeveelheid cocaïne die hij tot zich nam zal destijds toch ook al onderzocht zijn?

Staat trouwens een kapitale fout in het fok-artikel. Pantani ging wel degelijk van start in de Giro van 1999, maar werd 2 etappes voor het einde, terwijl hij aan de leiding stond, uit de koers gehaald. Was er destijds goed kapot van, Pantani was een van mijn helden. :'(
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 22:32:59 #197
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_143001765
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2004 22:00 schreef tong80 het volgende:
Hij heeft met een neuslengte verloren.

:P
Tien jaar geleden maakte je al van dit soort woordgrappen. _O_
pi_143002097
Pantani. _O_