abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:07:22 #101
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_17116594
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 13:18 schreef Duritz het volgende:

[..]

Nou, ik pleit voor geen enkel tekort. Zeker niet met onze staatsschuld. Echter, als 1,3 procentpunt meer een economische verschil van 5% oplevert dan kunnen we wel erover praten hoor.

En er is een verschil met de Amerikaanse en jouw aanpak, geven de Amerikanen de burgers het recht om extra uit te geven, in Frankrijk doet de overheid dat. En die besteding is eigenlijk per definitie minder economisch goed dan wanneer je dat de burger laat doen.

Maar goed. De werkloosheidscijfers in de VS zijn ook een stuk beter dan die in het Euro-Europa.

Conclusie: Ons kabinet is niet rechts genoeg

Een groot deel van de cijfers van de VS zijn geflatteerd. Zoals naarvoren kwam in 'de leugen regeert' van een paar weken geleden, is alleen in de zomer een grote economische groei gerealiseerd (8% toen). Dit is puur terug te brengen op de belasting teruggave van de overheid van de VS. Er waren toen netto-inkomens hoger dan het bruto-inkomen...Het kwartaal erna van de groei bijkans ongveer nul en het aantal nieuwe banen verwaarloosbaar.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:08:25 #102
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_17116624
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 13:10 schreef Lithion het volgende:

[..]

Apart.

Het is de naam van de opleiding. Ik word gewoon Drs. of master ofzo hoe dat ook tegenwoordig heet...
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_17116630
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 13:54 schreef Duritz het volgende:

[..]

Tjezis, kennelijk hetzelfde blok gelopen
Marktfalen wordt veroorzaakt door assymetrische informatie of het ontbreken van de markt. Free rider probleem is een probleem dat je zult aantreffen in een publieke markt. Externaliteiten worden juist veroorzaakt door belastingen en subsidies. Twee dingen waar ik niet erg gelukkig van word.
[..]

Tjezis, kennelijk hebben we een volstrekt andere studie gedaan. Wat je zegt is namelijk volkomen onzin. Asymmetrische informatie is absoluut niet de enige vorm van marktfalen (de andere vormen noemde ik al). Free rider problemen komen niet exclusief voor in publieke markten. Het omgekeerde is eerder waar: bepaalde goederen worden publiek omdat er (anders) sprake is van free-riding. En de stelling dat "Externaliteiten worden juist veroorzaakt door belastingen en subsidies" slaat werkelijk nergens op. Ik heb er geen enkel probleem mee dat je geen verstand van economie hebt, maar blaas dan ff wat minder hoog van de toren.
quote:
We kunnen stellen dat de VS regering rechtser is dan de Nederlandse, toch? Kennelijk hebben zij een groei dat zo'n 5 procentpunten hoger ligt, toch? Nou, kennelijk zijn we in Nederland niet rechts genoeg om dat te bereiken.
Dat twee feiten naast elkaar bestaan, wil nog niet zeggen dat er een causaal verband tussen bestaat.
quote:
Ik had er ook een achter gezet hoor (hoewel ik van mening ben dat het nog wel wat rechtser mag hoor, het financieel beleid van het huidig kabinet vind ik prima, behalve de bezuinigingen op onderwijs, dat is niet handig)
[..]

Dat vraag ik me af nou af. Ik denk dat we Groen Links een zelfde groei hadden gehad met een groter tekort. Maar dat zal wel mijn rechtse ongefundeerde mening zijn.

Dat is het inderdaad. Maar je zou kunnen proberen om je eens te verdiepen in de standpunten van je politieke tegenstanders, voor je ze veroordeelt. Als je niet weet wat de standpunten van GL zijn op financieel-economisch vlak, waarom denk je dan een oordeel te mogen vellen over de effecten ervan?
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:20:13 #104
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17116908
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:08 schreef Parabola het volgende:

[..]

Asymmetrische informatie is absoluut niet de enige vorm van marktfalen (de andere vormen noemde ik al). Free rider problemen komen niet exclusief voor in publieke markten. Het omgekeerde is eerder waar: bepaalde goederen worden publiek omdat er (anders) sprake is van free-riding. En de stelling dat "Externaliteiten worden juist veroorzaakt door belastingen en subsidies" slaat werkelijk nergens op. Ik heb er geen enkel probleem mee dat je geen verstand van economie hebt, maar blaas dan ff wat minder hoog van de toren.

Hmm... Ik haalde de Excess Burden en externaliteiten effekes door elkaar. ::'( Tis al weer een tijdje geleden en gelukkig is het slechts een blok en niet een studie. Oh well.

Externaliteiten ja, om daar mee om te gaan is lastig. Free Rider probleem, Adverse selection en Moral Hazards ook. Toch kan de markt het allemaal oplossen. Daar hebben we geen overheid voor nodig. Die hebben we, mijns inziens, alleen nodig bij twee oorzaken van marktfalen, namelijk assymetrische informatie en het ontbreken van een markt. Externaliteiten kun je ook oplossen met het creëeren van een makrt.

En nee, natuurlijk bestaat er geen verband tussen een hoger tekort en een hogere groei. Dat zeg ik ook niet. Alleen zou ik mogen kiezen tussen de staat van de economie, dan kies ik voor de Amerikaanse variant. En dat er geen verband is maakt juist de Amerikaanse situatie zo bewonderingswaardig.

quote:
Dat is het inderdaad. Maar je zou kunnen proberen om je eens te verdiepen in de standpunten van je politieke tegenstanders, voor je ze veroordeelt. Als je niet weet wat de standpunten van GL zijn op financieel-economisch vlak, waarom denk je dan een oordeel te mogen vellen over de effecten ervan?
Ik hoef ook niet naar het gras te kijken of het groen is. Bovendien ben ik fel gekant tegen belastingen, laat staan hoge belastingen. Verder heb ik nog wel wat gevoelens over Groen Links, maar die zal ik ooit wel eens in het bash-topic uiten.

Het GroenLinks programma is nogal gedateerd zo lees ik. Ze gaan kennelijk nog steeds van meevallers uit. "Bezuinigingen op bestaande uitgaven zoals (..) aanleg van weginfrastructuur".

Overigens strookt "De gemiddelde economische groei wordt uitgangspunt voor het begrotingsbeleid" niet echt met de Groen Links standpunten in de kamer hè.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:26:12 #105
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_17117048
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:08 schreef George-Butters het volgende:
Het is de naam van de opleiding.
Ja, daarom juist eigenlijk. Wat vormt dan het technische aspect van die opleiding?

(Ik doe overigens Technische Bedrijfskunde in E'hoven).

pi_17117133
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:20 schreef Duritz het volgende:

[..]

Hmm... Ik haalde de Excess Burden en externaliteiten effekes door elkaar. ::'( Tis al weer een tijdje geleden en gelukkig is het slechts een blok en niet een studie. Oh well.

Externaliteiten ja, om daar mee om te gaan is lastig. Free Rider probleem, Adverse selection en Moral Hazards ook. Toch kan de markt het allemaal oplossen. Daar hebben we geen overheid voor nodig. Die hebben we, mijns inziens, alleen nodig bij twee oorzaken van marktfalen, namelijk assymetrische informatie en het ontbreken van een markt. Externaliteiten kun je ook oplossen met het creëeren van een makrt.

Met alle respect. Op basis van je antwoord zie ik drie mogelijkheden:

1. Je hebt wel eens een paar economische termen gehoord, maar snapt niet wat ermee bedoeld wortdt (een blok en niet een studie)
2. Je bent een marktfundamentalist: alles wat krom is lul je richting markt;
3. Beide

Ik houd het op dat laatste.

quote:
En nee, natuurlijk bestaat er geen verband tussen een hoger tekort en een hogere groei. Dat zeg ik ook niet. Alleen zou ik mogen kiezen tussen de staat van de economie, dan kies ik voor de Amerikaanse variant. En dat er geen verband is maakt juist de Amerikaanse situatie zo bewonderingswaardig.
Ik kies ook graag voor meer groei, maar van je redenering dat we daarvoor een rechtser kabinet nodig hebben is niets meer over.
quote:
[..]

Ik hoef ook niet naar het gras te kijken of het groen is. Bovendien ben ik fel gekant tegen belastingen, laat staan hoge belastingen. Verder heb ik nog wel wat gevoelens over Groen Links, maar die zal ik ooit wel eens in het bash-topic uiten.

Het GroenLinks programma is nogal gedateerd zo lees ik. Ze gaan kennelijk nog steeds van meevallers uit. "Bezuinigingen op bestaande uitgaven zoals (..) aanleg van weginfrastructuur".

zijn er al partijen met recentere verkiezingsprogramma's dan?
quote:
Overigens strookt "De gemiddelde economische groei wordt uitgangspunt voor het begrotingsbeleid" niet echt met de Groen Links standpunten in de kamer hè.
Op welke GL-standpunten in de kamer doel je? Of zeg je weer eens maar wat op basis van een vaag en zelf ingevuld beeld dat jij toevallig hebt?
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:39:46 #107
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17117409
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:26 schreef Lithion het volgende:

[..]

Ja, daarom juist eigenlijk. Wat vormt dan het technische aspect van die opleiding?

TBW'ers volgen vakken bij bijvoorbeeld Scheikundige Technologie of Natuurkundige Technologie (wat bij de RuG eigenlijk gewoon afstudeerrichtingen zijn van resp. Scheikunde en Natuurkunde).
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:40:05 #108
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17117416
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:29 schreef Parabola het volgende:

Op welke GL-standpunten in de kamer doel je? Of zeg je weer eens maar wat op basis van een vaag en zelf ingevuld beeld dat jij toevallig hebt?

Veronderstelling 1: De economie krimpt
Veronderstelling 2: GroenLinks zegt dat de begroting moet worden aangepast aan de economische groei (dus -0,8%)
Veronderstelling 3: GroenLinks vindt het niet erg dat het tekort op de begroting groter wordt dan 3%, sterker nog daar pleiten ze voor

Conclusie: Ze spreken zichzelf tegen. De begroting zou kleiner moeten worden volgens verondestelling 2, terwijl GroenLinks eigenlijk wil dat deze 3% wordt. En het prima vindt als VVD'ers (De Grave) pleiten voor overschrijding van het tekort.

Dus wat ik er verder vanaf leidt, is dat slechts incidentele meevallers ten laste gaat van de staatsschuld. Dus dat je een steeds grotere overheid in tijden van groei die telkens meer kan uitgeven (behalve natuurlijk in tijden van krimp, maar goed, dan willen ze ook niet minder uitgeven). Dat vind ik financieel gezien onacceptabel. Zeker voor 'onze kinderen'.

Maar zeg maar waar ik hier de mist in ga hoor.

En ja, ik ben overtuigd in het werken van de markt. Dat ik het niet perfect kan uitleggen doet daaraan niets af. Overigens stonden er in mijn vorig berichtje volgens mij niet vol incorrectheden, dus je toon staat me niet echt aan. Verder kon ik er allicht bijzeggen dat in een vrije markt nog altijd minimumvereisten kunnen zijn waaraan private aanbieders zich aan dienen te houden. Zo kun je moral hazards en vooral adverse selection proberen te voorkomen.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:43:10 #109
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_17117503
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:39 schreef freako het volgende:
TBW'ers volgen vakken bij bijvoorbeeld Scheikundige Technologie of Natuurkundige Technologie (wat bij de RuG eigenlijk gewoon afstudeerrichtingen zijn van resp. Scheikunde en Natuurkunde).
Ah, ok.
pi_17117578
quote:
wat een ongelovelijk lulverhaal zeg..

Als je stoned ben van marihuana is het laatste waar je aan denkt wel oorlogvoeren. bovendien ben je te lam om nog een woord uit te brengen.

en als je heroine gebruikt word het al helemaal niks want daarvan val je ten eerste gelijk in slaap en wanneer je weer wakker word is het grootste gedeelte van de roes al weer voorbij..

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=38439

De grote ervaringsdeskundige weet het allemaal weer beter.

donderdag 12 februari 2004 @ 14:47:35 #111
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_17117615
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:43 schreef Lithion het volgende:

[..]

Ah, ok.

Ik heb een tijdje TBK gedaan in Twente. Zoals daar en in Eindhoven het accent op techniek ligt, ligt bij TBW het accent meer op de bedrijfskundige kant. Daarom word ik ook drs. en jij ir. Puur accent verschil dus.
TBW is trouwens opgeheven in de nieuwe bama structuur. Ik ben old-skool dus
Donner 1
Donner 2
Streng!
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:51:24 #112
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17117706
Fok! rechts? Eerder Zionistisch.

Middag allen.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17117749
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:51 schreef Sidekick het volgende:
Fok! rechts? Eerder Zionistisch.

Middag allen.

*zionisten-groet*
  donderdag 12 februari 2004 @ 14:57:09 #114
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_17117845
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:47 schreef George-Butters het volgende:
Ik heb een tijdje TBK gedaan in Twente. Zoals daar en in Eindhoven het accent op techniek ligt, ligt bij TBW het accent meer op de bedrijfskundige kant. Daarom word ik ook drs. en jij ir. Puur accent verschil dus.
Nou ja, zo enorm technisch is mijn opleiding ook weer niet, alhoewel dat ook wel weer afhankelijk is van welke richting je opgaat. Daarom ben ik nu ook aan het afstuderen op het gebied van Product- en Proceskwaliteit, want anders had ik net zo goed Internationale Bedrijfskunde o.i.d. kunnen doen.
pi_17118001
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:40 schreef Duritz het volgende:

[..]

Veronderstelling 1: De economie krimpt
Veronderstelling 2: GroenLinks zegt dat de begroting moet worden aangepast aan de economische groei (dus -0,8%)
Veronderstelling 3: GroenLinks vindt het niet erg dat het tekort op de begroting groter wordt dan 3%, sterker nog daar pleiten ze voor

Conclusie: Ze spreken zichzelf tegen. De begroting zou kleiner moeten worden volgens verondestelling 2, terwijl GroenLinks eigenlijk wil dat deze 3% wordt. En het prima vindt als VVD'ers (De Grave) pleiten voor overschrijding van het tekort.

Dus wat ik er verder vanaf leidt, is dat slechts incidentele meevallers ten laste gaat van de staatsschuld. Dus dat je een steeds grotere overheid in tijden van groei die telkens meer kan uitgeven (behalve natuurlijk in tijden van krimp, maar goed, dan willen ze ook niet minder uitgeven). Dat vind ik financieel gezien onacceptabel. Zeker voor 'onze kinderen'.

Maar zeg maar waar ik hier de mist in ga hoor.

Je negeert het woord 'gemiddeld' in je veronderstelling 2. GL wil meevallers gebruiken om de staatsschuld af te lossen (ipv van de belasting verlagen in een hoogconjunctuur, zoals Zalm deed in 2001), zodat er in moeilijke tijden wat ruimte is om mee te veren.
quote:
En ja, ik ben overtuigd in het werken van de markt. Dat ik het niet perfect kan uitleggen doet daaraan niets af. Overigens stonden er in mijn vorig berichtje volgens mij niet vol incorrectheden, dus je toon staat me niet echt aan.
volgens jou niet nee, maar dat kan natuurlijk ook aan je gebrek aan zelfkritiek liggen.
quote:
Verder kon ik er allicht bijzeggen dat in een vrije markt nog altijd minimumvereisten kunnen zijn waaraan private aanbieders zich aan dienen te houden. Zo kun je moral hazards en vooral adverse selection proberen te voorkomen.
Gelukkig sluipt hier de overheid je redenering binnen. Net als in je vorige post overigens: "Externaliteiten kun je ook oplossen met het creëeren van een makrt." Of komen die minimumvereisten en die gecreërde markt soms uit de hemel vallen?
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 12 februari 2004 @ 15:03:41 #116
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_17118040
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:02 schreef Parabola het volgende:
GL wil meevallers gebruiken om de staatsschuld af te lossen
Welke meevallers?
  donderdag 12 februari 2004 @ 15:04:10 #117
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17118050
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 12:25 schreef freako het volgende:

[..]

. Wat heb je gedaan sizzler? Nu komen alle statistieken van Sidekick in de war!

.

Die raken niet in de war hoor.

Zelfs een topic met meer dan 5000 posts kan ie aan. En minder is al helemaal geen probleem.

donderdag 12 februari 2004 @ 15:07:20 #118
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17118117
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 14:53 schreef Monidique het volgende:

[..]

*zionisten-groet*

*flappert heftig met de armen en schreeuwt als een malloot-groet*

En Kozzmic ook op R&P, wat leuk.

pi_17118161
Volgens Robert_Jensen zijn er geen problemen met moslims in Nederland. Het gaat de goede kant op met die jongen.
pi_17118188
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:03 schreef Lithion het volgende:

[..]

Welke meevallers?

Meevallers als in hogere economische groei dan geraamd. Dat die er op dit moment niet zijn, wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan. In 2001 was er bv sprake van meevallers. Gelukkig heeft de toenmalige minister van Financiën die direct uitgegeven in een dapper poging om pro-cyclisch beleid weer populair te maken.
Slaapt winter
en zomer
pi_17118224
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:07 schreef Sidekick het volgende:

[..]

*flappert heftig met de armen en schreeuwt als een malloot-groet*

En Kozzmic ook op R&P, wat leuk.

Kozz op RJP Ik zie hem daar nooit
Slaapt winter
en zomer
pi_17118258
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:11 schreef Parabola het volgende:

[..]

Kozz op RJP Ik zie hem daar nooit

RJP is zum Kotzen!
pi_17118288
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:09 schreef Monidique het volgende:
Volgens Robert_Jensen zijn er geen problemen met moslims in Nederland. Het gaat de goede kant op met die jongen.
Werkelijk? Waar kan ik deze uitspraak lezen?

Goedenmiddag allen. Mijn dag is goed want ik heb vijf minuten te lang gepauzeerd, en toch geld ontvangen. Is dat links of rechts ?

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  donderdag 12 februari 2004 @ 15:15:22 #124
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17118313
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:02 schreef Parabola het volgende:

[..]

Je negeert het woord 'gemiddeld' in je veronderstelling 2. GL wil meevallers gebruiken om de staatsschuld af te lossen (ipv van de belasting verlagen in een hoogconjunctuur, zoals Zalm deed in 2001), zodat er in moeilijke tijden wat ruimte is om mee te veren.

Een Meevaller is eigenlijk niets anders dan een domme rekenfout van te voren (idem voor tegenvaller natuurlijk). Als GroenLinks wil inzetten op de te verwachte groei dan zal het vaker negatiever uitpakken (wie had -0,8% verwacht?) dan positiever. Zo geef je structureel te veel geld uit en betaal je structureel te weinig terug. Het aflossen in het gouden decennnium is ook niet gegaan zoals we wensten hè. Het inzetten op meevallers op terugbetalen van de staatsschuld, en het afboeken van tegenvallers zorgt niet voor een aflossing van de staatsschuld. Je moet structureel geld over houden (óf zorgen voor een hoge economische groei)

De invoering van de nieuwe IB in 2001 was totaal achterlijk. Niet alleen kun je kritische noten plaatsen over het systeem, vooral het moment was dom. Het heeft de oververhitting van de markt, en de inflatie, alleen maar in de hand gewerkt. Reken dat door en je internationale positie wordt ook slechter. Dat heeft paars niet slim gedaan. De sociaalliberalen binnen de VVD vooral niet.

quote:
Gelukkig sluipt hier de overheid je redenering binnen. Net als in je vorige post overigens: "Externaliteiten kun je ook oplossen met het creëeren van een makrt." Of komen die minimumvereisten en die gecreërde markt soms uit de hemel vallen?
Een minimale overheid. Is nog steeds mijlenver van een groenlinks-overheid vandaan hoor. Toen ik het had over een gecreëerde markt had ik het over een sulfurrechtenmarkt, waar mensen 'vervuiling' kunnen kopen. Ook een oplossing à la Coase is, waar mogelijk, aanraadbaar. Minimumvereisten komen eerder terug bij private verzekeringen, private ziekenhuizen en private scholen.

[Dit bericht is gewijzigd door Duritz op 12-02-2004 15:18]

pi_17118339
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:14 schreef SportsIllustrated het volgende:
Werkelijk? Waar kan ik deze uitspraak lezen?
Wat vind JIJ van de multiculturele samenleving ?

Een beetje vrije interpretatie, hoor.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')