Kan iemand die daar geweest is er iets over vertellen? Waar moet je voor uit kijken, wat moet je absoluut zien en wat niet. Op welke kosten kan ik rekenen en dat soort dingen.
Mijn vriendin zit in zuid bolivia, vlak bij argentinie en paraguay. Daar willen we dus ook even cultuur proeven. Iemand daar tips over?
Voor ik er heenging had ik echt geen idee dat het zo'n gevarieerd land is: je heb er werkelijk ieder landschap van de Altiplano tot jungle tot laagland. Veel mensen bezoekn vooral het westen en zuiden van het land. Uyuni (de zoutvlaktes) is waarschijnlijk Bolivia's bekendste sight en absoluut 100% de moeite waard! Ik heb twee vollegdige dagen met open mond van verbazing gezeten.
Ook Potosí vond ik prachtig. De stad al, maar je kunt daar mee met een gids die je (zoek wel even een goede gids die Quechua spreekt en veel mineros kent!) veel kan laten zien onder welke omstandigheden de mensen daar werken. Een indrukwekkende, claustrofobische ervaring...
La Paz is ook zeer bijzonder. Alleen al qua ligging, maar het loont ook de moeite er wat langer te verbijven en de buitenwijken te verkennen. El Alto heeft een bizar grote lokale markt die niets met toeristen van doen heeft, maar zeer geschikt is om mensen te kijken.
Ook leuk voor een stop: het kleine plaatsje Villa Tunari, waar een prachtig project is voor de opvang van allerlei dieren (vooral apen). Erg leuk om te bezoeken.
Ik heb ook nog Vallegrande bezocht, de plaats waar Che Guevarra om het leven kwam. Was niet bijster bijzonder, aangezien er verder niet veel aan is gedaan. Als je goed Spaans spreekt is het wel leuk om met de locals over Che te kletsen, aangezien zij er vaak nog uit eigen ervaring over kunnen vertellen.
Wat ook een bezoek waard schijnt te zijn (ik ben hier zelf niet geweest) is de jungle rond Rurenbaque in het noorden.
De Altiplano is (afhankelijk van de tijd waarin je gaat) koud tot zéér koud. Toen ik er was was het 's nachts 15 graden onder nul en de (goedkopere) hotels en bussen hebben géén verwarming! Zorg dus dat je je goed warm aankleed en dat je zeker in nachtbussen voldoende dekens regelt. Ook brood en water meenemen kan tijdens extreem barre tochten geen overbodige luxe zijn, bussen die ergens stranden zijn geen uitzondering.
Ik vond de Bolivianen in het algemeen wat terughoudender/verlegener dan andere Latino's. Het is soms wat minder makkelijk in contact komen, ook als je de taal spreekt (wat lang niet altijd het geval is, aangezien voor veel mensen Quechua en niet Spaans, de eerste taal is).
Bolivia is het armste land van Zuid-Amerika. Je zult dus veel bedelende mensen en kinderen tegenkomen. Verdiep je voor je weggaat een beetje in de situatie (zeker de huidige politieke situatie, er is nogal wat gebeurd de laatste maanden! Zie bijvoorbeeld de "Landenreeks" van het KIT (boekjes) of kijk op www.noticias.nl)
Net als in de rest van Latijns Amerika wordt er (zeker in de grote steden en zéker bij uitgaan) gelet op kleding. Zelfs mensen die het arm hebben scheppen er veel trots in om er een beetje netjes bij te lopen. Houd daar dus een beetje rekening mee in je vakantiekleding. Een simpel (net) dingetje om in uit te gaan en een (luchtige) lange broek om zelfs op warme dagen in de stad aan te hebben zorgt dat je je niet compleet underdressed voelt...
Over Argentinië staan tips in een ander topic hier in TRV. Als je echter maar drie weken hebt zou ik het lekker bij Bolivia houden. Er is ruim voldoende te zien om je meer dan een maand bezig te houden!
Op mijn homepage vind je meer verhalen over (onder meer) Bolivia.
Heb jij veel last van de hoogte gehad daar?
quote:Last gehad? Ja. Veel? Nee.
Op donderdag 12 februari 2004 15:04 schreef La_Guiri het volgende:
Hoe zit het verder met die hoogteziekte, er wordt gezegd dat je in La Paz daar behoorlijk veel last van kunt hebben. Daarnaast schijnt het een stuk goedkoper te zijn om Bolivia via land binnen te gaan.Heb jij veel last van de hoogte gehad daar?
Het komt erop neer dat je gewoon sneller buiten adem bent als je even een trapje op loopt of als je sport. Coca-thee schijnt te helpen (maar is vooral lekker )
Ik heb geen idee hoeveel tijd je hebt. Het is vrij algemeen bekend dat(afgezien van charters en aanbiedingen) Lima en Caracas de meest voordelige "aanvliegpunten" in Zuid-Amerika zijn. Vanuit Lima is het echter nog minimaal (Lima-Arequipa-Puno-La Paz) een uurtje of 36 aaneengesloten bussen voor je in La Paz bent. En dan kom je dus niét fit in La Paz aan!
Mocht je alle tijd van de wereld hebben, dan ga je natuurlijk lekker in Lima landen, het zuiden van Peru op je gemakje zien en dan van daar de grens oversteken naar La Paz, om van daaruit Bolivia te verkennen. Als het gaat om een meer "reguliere" vakantie (niet meer dan een week of 5) dan zou ik gewoon naar Bolivia vliegen!
quote:Ik ben ooit een keer vanaf zeeniveau naar La Paz gevlogen. Toen werd ik toch flink draaierig toen ik het vliegtuig uitstapte. Na een paar uurtjes trok de duizeligheid weg maar na een nacht slapen had ik echt knallende koppijn. De dagen daarna voelde ik me ook niet echt fris.
Op donderdag 12 februari 2004 15:49 schreef Hik het volgende:
Ik heb geen hoogteziekte gehad (niet in Perú en niet in Bolivia) en ben ook weinig mensen tegen gekomen die het hadden.
Het beste medicijn is een zak cocabladeren kopen en lekker kauwen. Cocathee (mits vers) werkt inderdaad ook uitstekend
quote:Nou, het lukt wel in minder dan 36 uur om van Lima naar La Paz te komen, ik ben een aantal dagen geleden van La Paz naar Lima in 27 uur en dan had ik ook nog alleen maar goedkope bussen die elke wachtende onderweg oppikt. Maar waarschijnlijk is voornamelijk de weg tussen Puno en Arequipa erg verbeterd sinds jij er was. Maar om deze reis in 1 keer te doen is op zich niet aan te raden, tenzij je erg veel haast hebt en zin hebt om last te krijgen van hoogteziekte (dit geldt dan uiteraard voor de richting Lima - La Paz...=
Op donderdag 12 februari 2004 15:49 schreef Hik het volgende:[..]
Ik heb geen idee hoeveel tijd je hebt. Het is vrij algemeen bekend dat(afgezien van charters en aanbiedingen) Lima en Caracas de meest voordelige "aanvliegpunten" in Zuid-Amerika zijn. Vanuit Lima is het echter nog minimaal (Lima-Arequipa-Puno-La Paz) een uurtje of 36 aaneengesloten bussen voor je in La Paz bent. En dan kom je dus niét fit in La Paz aan!
![]()
Mocht je alle tijd van de wereld hebben, dan ga je natuurlijk lekker in Lima landen, het zuiden van Peru op je gemakje zien en dan van daar de grens oversteken naar La Paz, om van daaruit Bolivia te verkennen. Als het gaat om een meer "reguliere" vakantie (niet meer dan een week of 5) dan zou ik gewoon naar Bolivia vliegen!
Dat van die last van hoogte, daar had ik bijvoorbeeld nog niet van gehoord. Ik heb slechte trommelvliezen (zeer dunne stukken vlies) waardoor ik zeer snel last heb van oorpijnen (en als gevolg darvan hoofdpijn), zeker in gebergte gebieden en bij het vliegen. La Paz is dan dus wel een risicogebied, begrijp ik.....Jammer, zou het toch graag zien..... Ik begrijp dat ik dan het beste ergens anders kan beginnen en langzaam aan richting La Paz? Wat is een goed startpunt?
Regenseizoen, wanneer is dat precies?
Wij gaan in December (2-4e week); hoe is het klimaat dan? Wat is een aanrader om mee te nemen (qua kleding ed)?
Nog tips op het gebied van eten? Rare gerechten, hygiene in de keuken...
En "spot-goedkoop", hoeveel is dat? Waar kan ik bijvoorbeeld op rekenen voor een maaltijd/overnachting/reizen?
[Dit bericht is gewijzigd door Lisl op 15-02-2004 00:47]
Dat van die hoogteziekte zou ik toch echt even aan je arts voorleggen. Denk niet dat wij daar iets zinnigs over kunnen zeggen, afgezien van wat hier al is gezegd (rustig aandoen etc.).
December is hoogzomer daar. Al zal het in het hoogland (La Paz, Uyuni, Potosí) nog steeds wel koud zijn (zeker 's avonds). Gewoon veel laagjes meenemen qua kleding, dan ben je overal op voorbereid.
Prijzen is ook weer moeilijk te zeggen. Omdat jullie maar kort gaan zul je relatief gezien bijvoorbeeld meer opmaken dan iemand die alle tijd heeft (zoals ik, of zoals nirvana), omdat die nu eenamaal langzamer zullen reizen. Ook heb ik zeer goedkoop geleefd omdat ik met iemand van dáár reisde, wat ook nogal kan schelen (geef ze eens ongelijk)... goed de taal spreken kan sowieso helpen. Ik zit nou heel diep na te denken over hoeveel ik overal voor heb betaald, maar ik weet het echt niet meer...Dat krijg je als je van land naar land reist! Als ik er aan denk, zal ik vanavond even voor je kijken in mijn logboek...
Ik kwam namelijk deze http://www.noticias.nl/forum/reply.php?id=2634,2634 advertentie tegen en dacht dat dat misschien iets voor Else was (nu maar hopen dat ze dit leestquote:Ik heb zo'n heimwee naar Bolivia!!
Nu ben ik weer 2 maanden in Nederland, daarvoor heb ik 6 maanden in La Paz gewerkt, in een kindertehuis. Ik heb daar zo'n strakke tijd gehad, en nu mis is het echt heel erg!
Zijn er hier mensen die toevallig ook ooit in La Paz geweest zijn of er gewoond hebben? Ik zou het leuk vinden om het met andere mensen te hebben over de dingen die we daar allemaal gedaan en meegemaakt hebben!
Nog niet, over 3 weken... (eerst nog het noorden van Argentinië bekijken; over anderhalve week ofzo ga ik als het goed is naar Bolivia).quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 20:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Lisl, hoe is het eigenlijk afgelopen? Wie heeft er nog meer Bolivia ervaringen?
Je hostel/hotel een taxi laten regelen en ook afspreken dat hij je op komt halen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 02:18 schreef Foeske het volgende:
[..]
Nog niet, over 3 weken... (eerst nog het noorden van Argentinië bekijken; over anderhalve week ofzo ga ik als het goed is naar Bolivia).
En dit is dus een tvp zodat ik niet vergeet mijn ervaringen te posten later!
(ben heel benieuwd, alle enge verhalen over nepagenten in taxi´s en ontvoeringen en berovingen hebben me wel een beetje bang gemaakt. Vooral ook het feit dat het op de site van de Nederlandse ambassade staat. Maar goed, ik laat het jullie weten als ik heelhuids terug in Nederland ben!)
Wil je dat ook even tegen m´n ouders zeggen? Die zeuren weer dat ik maar beter niet kan gaan. Maar ja, dat zeiden ze ook over Peru en Mozambique en daar heb ik tot nu toe wel de beste ervaringen gehad! Ik ga er dus lekker voor en heb er zeker zin in na 4 weken in de redelijk moderne en europese landen Chili, Argentinie en Uruguay (hoewel ik me ook daar tot nu toe enorm vermaakquote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:32 schreef Hik het volgende:
Niks aan de hand hoor Foeske! Natuurlijk hangt Bolivia de laatste jaren van demonstraties en stakingen aan elkaar, maar daar heb je als buitenlandse niets mee te maken (wel even genoeg tijd inruimen voor als er onverhoopt ergens geen bus gaat!). Verder hab ik me er steeds prima veilig gevoeld.
Gewoon genieten!![]()
Thanxquote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:24 schreef Hik het volgende:
Mijn ouders vonden het in het begin ook moeilijk, maar met steeds een stapje verder gaan (letterlijk en figuurlijk) went het vanzelf. Natuurlijk moet je geen dingen laten die je echt heel graag wilt doen, en tegelijk voelt het ook niet ok om hen 8 maanden lang met een maagzweer van de stress op de bank te laten zitten.
Voor mijn vader hielp het erg dat hij me daar 2 weken opzocht en zag dat ik me écht wel redde daar...![]()
Maar als ik je ouders moet mailen zeg je het maar hoor!![]()
Indeed, mijn ouders zijn vorig jaar ook maar eens een kijkje komen nemen en vooral mijn moeder is nu gerustgesteld en ze komen volgend jaar zeker weer, ze waren erg enthousiast uiteraardquote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:24 schreef Hik het volgende:
Voor mijn vader hielp het erg dat hij me daar 2 weken opzocht en zag dat ik me écht wel redde daar...![]()
Een maandje. Ben wel een beetje aan het aftellen eigenlijk. Begin familie en vrienden wel erg te missen. Maar ik denk dat het ook komt doordat ik in zo´n korte tijd al zoveel mooie, interessante en indrukwekkende dingen heb gezien dat ik een beetje het idee krijg dat ik het beste al gehad heb (al moet ik dus nog naar Bolivia en Cuzco). En het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik nu een beetje het onzekere inga. Nog van niemand gehoord die van Salta naar Uyuni ging en hoe ze dat aangepakt hebben namelijk.quote:Op maandag 7 mei 2007 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang blijf je nog?
Dat ´hier´ was alleen Tupiza, nu in Uyuni is het bijvoorbeeld weer wel gelukt. Verder wil ik sowieso naar de mijnen inderdaad, dan maar een dagje langer daar. Sucre heb ik al besloten dat ik dat laat schieten. Dan is het iets relaxter en heb ik een dagje meer in La Paz. Ik wil toch nog een keer terug en dan kan ik al die andere plaatsen wel gaan zien die ik nu over heb geslagen!quote:Op woensdag 16 mei 2007 11:17 schreef Hik het volgende:
Wat raar dat je niet kunt pinnen?!Ik heb daar destijds geen problemen mee gehad...
Eén zondag in Uyuni kan wel, maar dan kun je alleen door het stadje lopen, naar de mijnen kun je dan eigenlijk niet, wat wel zonde is. Misschien zou ik dan eerder nog Sucre laten schieten. Dat is een schattig stadje, maar verder niet heel bijzonder (het is mooi om te zien dat Bolivia van hoogland langzaam weer laagland wordt, maar dat kun je zelf ook wel verzinnen).
Die luiaarden... das er nog maar 1. De rest is naar de Zoo verplaatst.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:07 schreef Hik het volgende:
De trein naar Brazilië vertrekt in Santa Cruz en het is een goede uitvalsplaats om het oosten van Bolivia (de missies) te gaan bekijken. Het is zeker een rijkere stad dan de rest van Bolivia (er is zelfs een Ierse pub), al is het misschien wat overdreven om te zeggen dat er dezelfde faciliteiten zijn als in Nederland...
![]()
En ook niet vergeten: Santa Cruz heeft leuke luiaarden in de bomen op het centrale plein![]()
quote:
Hardcore reiziger...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:52 schreef Dizzee het volgende:
Mensen die niet met je willen praten.
Voedsel wat niet te pruimen is.
Vevoer wat er uren doet en gevaarlijk is.
Stroom die telksen uit valt.
Geen warm water.
La Paz is gewoon smerig.
Hoogteziekte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |