abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16896984
In plaats van een zomer vakantie willen mijn vriend en ik ik december 3 weken naar Bolivia gaan. Mijn beste vriendin studeert daar af en dat is een mooi excuus om niet de feeestdag-verplichtingen mee te hoeven maken!!! :-)

Kan iemand die daar geweest is er iets over vertellen? Waar moet je voor uit kijken, wat moet je absoluut zien en wat niet. Op welke kosten kan ik rekenen en dat soort dingen.

Mijn vriendin zit in zuid bolivia, vlak bij argentinie en paraguay. Daar willen we dus ook even cultuur proeven. Iemand daar tips over?

donderdag 5 februari 2004 @ 14:05:09 #2
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16911004
Bolivia is prachtig!

Voor ik er heenging had ik echt geen idee dat het zo'n gevarieerd land is: je heb er werkelijk ieder landschap van de Altiplano tot jungle tot laagland. Veel mensen bezoekn vooral het westen en zuiden van het land. Uyuni (de zoutvlaktes) is waarschijnlijk Bolivia's bekendste sight en absoluut 100% de moeite waard! Ik heb twee vollegdige dagen met open mond van verbazing gezeten.
Ook Potosí vond ik prachtig. De stad al, maar je kunt daar mee met een gids die je (zoek wel even een goede gids die Quechua spreekt en veel mineros kent!) veel kan laten zien onder welke omstandigheden de mensen daar werken. Een indrukwekkende, claustrofobische ervaring...
La Paz is ook zeer bijzonder. Alleen al qua ligging, maar het loont ook de moeite er wat langer te verbijven en de buitenwijken te verkennen. El Alto heeft een bizar grote lokale markt die niets met toeristen van doen heeft, maar zeer geschikt is om mensen te kijken.
Ook leuk voor een stop: het kleine plaatsje Villa Tunari, waar een prachtig project is voor de opvang van allerlei dieren (vooral apen). Erg leuk om te bezoeken.
Ik heb ook nog Vallegrande bezocht, de plaats waar Che Guevarra om het leven kwam. Was niet bijster bijzonder, aangezien er verder niet veel aan is gedaan. Als je goed Spaans spreekt is het wel leuk om met de locals over Che te kletsen, aangezien zij er vaak nog uit eigen ervaring over kunnen vertellen.
Wat ook een bezoek waard schijnt te zijn (ik ben hier zelf niet geweest) is de jungle rond Rurenbaque in het noorden.

De Altiplano is (afhankelijk van de tijd waarin je gaat) koud tot zéér koud. Toen ik er was was het 's nachts 15 graden onder nul en de (goedkopere) hotels en bussen hebben géén verwarming! Zorg dus dat je je goed warm aankleed en dat je zeker in nachtbussen voldoende dekens regelt. Ook brood en water meenemen kan tijdens extreem barre tochten geen overbodige luxe zijn, bussen die ergens stranden zijn geen uitzondering.

Ik vond de Bolivianen in het algemeen wat terughoudender/verlegener dan andere Latino's. Het is soms wat minder makkelijk in contact komen, ook als je de taal spreekt (wat lang niet altijd het geval is, aangezien voor veel mensen Quechua en niet Spaans, de eerste taal is).
Bolivia is het armste land van Zuid-Amerika. Je zult dus veel bedelende mensen en kinderen tegenkomen. Verdiep je voor je weggaat een beetje in de situatie (zeker de huidige politieke situatie, er is nogal wat gebeurd de laatste maanden! Zie bijvoorbeeld de "Landenreeks" van het KIT (boekjes) of kijk op www.noticias.nl)
Net als in de rest van Latijns Amerika wordt er (zeker in de grote steden en zéker bij uitgaan) gelet op kleding. Zelfs mensen die het arm hebben scheppen er veel trots in om er een beetje netjes bij te lopen. Houd daar dus een beetje rekening mee in je vakantiekleding. Een simpel (net) dingetje om in uit te gaan en een (luchtige) lange broek om zelfs op warme dagen in de stad aan te hebben zorgt dat je je niet compleet underdressed voelt...

Over Argentinië staan tips in een ander topic hier in TRV. Als je echter maar drie weken hebt zou ik het lekker bij Bolivia houden. Er is ruim voldoende te zien om je meer dan een maand bezig te houden!

Op mijn homepage vind je meer verhalen over (onder meer) Bolivia.

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 12 februari 2004 @ 15:04:13 #3
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_17118052
Hoe zit het verder met die hoogteziekte, er wordt gezegd dat je in La Paz daar behoorlijk veel last van kunt hebben. Daarnaast schijnt het een stuk goedkoper te zijn om Bolivia via land binnen te gaan.

Heb jij veel last van de hoogte gehad daar?

De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
  donderdag 12 februari 2004 @ 15:49:29 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_17119211
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:04 schreef La_Guiri het volgende:
Hoe zit het verder met die hoogteziekte, er wordt gezegd dat je in La Paz daar behoorlijk veel last van kunt hebben. Daarnaast schijnt het een stuk goedkoper te zijn om Bolivia via land binnen te gaan.

Heb jij veel last van de hoogte gehad daar?

Last gehad? Ja. Veel? Nee.
Ik heb geen hoogteziekte gehad (niet in Perú en niet in Bolivia) en ben ook weinig mensen tegen gekomen die het hadden. Dat komt denk ik ook, omdat de meeste mensen die ik tegenkwam voor een langere tijd op reis waren en het dus niet nodig vonden om als een gek van hoog naar laag te trekken. Als jij in La Paz aankomt, een beetje redelijke conditie hebt en het de eerste dagen een beetje rustig aandoet is de kans érg klein dat je hoogteziekte krijgt. Als je daarentegen direct van je werk het vliegtuig in rolt en op je eerste dag daar gelijk van alles wilt zien, omdat je een dag later alweer weggaat, dan lijkt me dat minder gezond...

Het komt erop neer dat je gewoon sneller buiten adem bent als je even een trapje op loopt of als je sport. Coca-thee schijnt te helpen (maar is vooral lekker )

Ik heb geen idee hoeveel tijd je hebt. Het is vrij algemeen bekend dat(afgezien van charters en aanbiedingen) Lima en Caracas de meest voordelige "aanvliegpunten" in Zuid-Amerika zijn. Vanuit Lima is het echter nog minimaal (Lima-Arequipa-Puno-La Paz) een uurtje of 36 aaneengesloten bussen voor je in La Paz bent. En dan kom je dus niét fit in La Paz aan!
Mocht je alle tijd van de wereld hebben, dan ga je natuurlijk lekker in Lima landen, het zuiden van Peru op je gemakje zien en dan van daar de grens oversteken naar La Paz, om van daaruit Bolivia te verkennen. Als het gaat om een meer "reguliere" vakantie (niet meer dan een week of 5) dan zou ik gewoon naar Bolivia vliegen!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 12 februari 2004 @ 16:00:41 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_17119470
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:49 schreef Hik het volgende:
Ik heb geen hoogteziekte gehad (niet in Perú en niet in Bolivia) en ben ook weinig mensen tegen gekomen die het hadden.
Ik ben ooit een keer vanaf zeeniveau naar La Paz gevlogen. Toen werd ik toch flink draaierig toen ik het vliegtuig uitstapte. Na een paar uurtjes trok de duizeligheid weg maar na een nacht slapen had ik echt knallende koppijn. De dagen daarna voelde ik me ook niet echt fris.

Het beste medicijn is een zak cocabladeren kopen en lekker kauwen. Cocathee (mits vers) werkt inderdaad ook uitstekend

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_17127081
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:49 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoeveel tijd je hebt. Het is vrij algemeen bekend dat(afgezien van charters en aanbiedingen) Lima en Caracas de meest voordelige "aanvliegpunten" in Zuid-Amerika zijn. Vanuit Lima is het echter nog minimaal (Lima-Arequipa-Puno-La Paz) een uurtje of 36 aaneengesloten bussen voor je in La Paz bent. En dan kom je dus niét fit in La Paz aan!
Mocht je alle tijd van de wereld hebben, dan ga je natuurlijk lekker in Lima landen, het zuiden van Peru op je gemakje zien en dan van daar de grens oversteken naar La Paz, om van daaruit Bolivia te verkennen. Als het gaat om een meer "reguliere" vakantie (niet meer dan een week of 5) dan zou ik gewoon naar Bolivia vliegen!

Nou, het lukt wel in minder dan 36 uur om van Lima naar La Paz te komen, ik ben een aantal dagen geleden van La Paz naar Lima in 27 uur en dan had ik ook nog alleen maar goedkope bussen die elke wachtende onderweg oppikt. Maar waarschijnlijk is voornamelijk de weg tussen Puno en Arequipa erg verbeterd sinds jij er was. Maar om deze reis in 1 keer te doen is op zich niet aan te raden, tenzij je erg veel haast hebt en zin hebt om last te krijgen van hoogteziekte (dit geldt dan uiteraard voor de richting Lima - La Paz...=
Over de hoogte in La Paz, zoals al gezegd, doe geen te gekke dingen als je er gelijk aankomt, tenzij je van dezelfde hoogte of hoger komt. De enige last die ik tot nu toe heb gehad van hoogte is dat ik af en toe een nacht niet goed heb geslapen. En verder is Boliva een erg mooi land en spotgoedkoop. Uyuni is uiteraard een aanrader, Rurrenbaraque in het noorden is ook zeer de moeite waard als je de jungle wilt zien. Maar er zijn nog veel meer mooie plekken, ik zou zeggen koop een reisgids en kijk daar in... En ga nu niet naar Boliva, maar wacht even tot het regenseizoen voorbij is.
pi_17186957
Goede tips en info! Bedankt alvast.

Dat van die last van hoogte, daar had ik bijvoorbeeld nog niet van gehoord. Ik heb slechte trommelvliezen (zeer dunne stukken vlies) waardoor ik zeer snel last heb van oorpijnen (en als gevolg darvan hoofdpijn), zeker in gebergte gebieden en bij het vliegen. La Paz is dan dus wel een risicogebied, begrijp ik.....Jammer, zou het toch graag zien..... Ik begrijp dat ik dan het beste ergens anders kan beginnen en langzaam aan richting La Paz? Wat is een goed startpunt?

Regenseizoen, wanneer is dat precies?
Wij gaan in December (2-4e week); hoe is het klimaat dan? Wat is een aanrader om mee te nemen (qua kleding ed)?

Nog tips op het gebied van eten? Rare gerechten, hygiene in de keuken...

En "spot-goedkoop", hoeveel is dat? Waar kan ik bijvoorbeeld op rekenen voor een maaltijd/overnachting/reizen?

[Dit bericht is gewijzigd door Lisl op 15-02-2004 00:47]

maandag 16 februari 2004 @ 09:31:09 #8
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_17215399
Lisl, voor info over eten moet je echt even op mijn homepage kijken (button hierboven- "Comidas (2)"). Ik schrijf namelijk nogal veel over eten altijd . Feit is dat de Boliviaanse keuken geen culinaire belevenis is, zoveel is wel duidelijk.... Qua hygiëne, tja... Vind vaak dat veel reizigers er een beetje overdone op reageren. Gaan van de weeromstuit alleen in toeristenrestaurants eten waar je én veel leuke en lekkere dingen mist én uiteindelijk ook niet ziet wat ze met je eten doen, omdat je de keuken niet kunt zien. Uiteindelijk kun je vaak leuk en goedkoop eten op de markt, waar je ook nog kunt zien hoe ze het klaarmaken.... Wat mij betreft zijn de sapjes en de salteñas een aanrader en die kleine zwarte aardappeltjes (brrrr ) een mínder groot succes! En uiteindelijk kun je overal ziek van worden (van een broodje kaas bijvoorbeeld), maar dat kan in Nederland net zo makkelijk.

Dat van die hoogteziekte zou ik toch echt even aan je arts voorleggen. Denk niet dat wij daar iets zinnigs over kunnen zeggen, afgezien van wat hier al is gezegd (rustig aandoen etc.).

December is hoogzomer daar. Al zal het in het hoogland (La Paz, Uyuni, Potosí) nog steeds wel koud zijn (zeker 's avonds). Gewoon veel laagjes meenemen qua kleding, dan ben je overal op voorbereid.

Prijzen is ook weer moeilijk te zeggen. Omdat jullie maar kort gaan zul je relatief gezien bijvoorbeeld meer opmaken dan iemand die alle tijd heeft (zoals ik, of zoals nirvana), omdat die nu eenamaal langzamer zullen reizen. Ook heb ik zeer goedkoop geleefd omdat ik met iemand van dáár reisde, wat ook nogal kan schelen (geef ze eens ongelijk)... goed de taal spreken kan sowieso helpen. Ik zit nou heel diep na te denken over hoeveel ik overal voor heb betaald, maar ik weet het echt niet meer...Dat krijg je als je van land naar land reist! Als ik er aan denk, zal ik vanavond even voor je kijken in mijn logboek...

vrijdag 16 juli 2004 @ 10:31:57 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20659635
Naar aanleiding van Heimwee naar Bolivia!! , waarin Else schreef:
quote:
Ik heb zo'n heimwee naar Bolivia!!

Nu ben ik weer 2 maanden in Nederland, daarvoor heb ik 6 maanden in La Paz gewerkt, in een kindertehuis. Ik heb daar zo'n strakke tijd gehad, en nu mis is het echt heel erg!

Zijn er hier mensen die toevallig ook ooit in La Paz geweest zijn of er gewoond hebben? Ik zou het leuk vinden om het met andere mensen te hebben over de dingen die we daar allemaal gedaan en meegemaakt hebben!
Ik kwam namelijk deze http://www.noticias.nl/forum/reply.php?id=2634,2634 advertentie tegen en dacht dat dat misschien iets voor Else was (nu maar hopen dat ze dit leest )
pi_25425810
Bolivia lijkt me nu echt een geschikt land om op vakantie te gaan met alle onrusten en een president die waarschijnlijk gaat af treden
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 13:50:07 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31084156
Nu een interessante reportage op rvu over bolivia, lijkt me een prachtig vakantieland! wellicht iets voor met de kerst om er een paar weken heen te gaan? Ik denk dan aan aanvliegen op campo grande of curaiba, dan met de bus naar de grens en met de trein naar La Paz.

Ik zag op mn Brazilie trip veel mensen die op die wijze richting Bolivia reisden (na een pantanal trekking) Direct op La Paz vliegen schijnt duur te zijn, en juist de treintrip vanaf de Boliviaans-Braziliaanse grens naar la Paz schijn prachtig te zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31084756
Veel cholos en cholas he.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 17:58:01 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31090884
Ik zie dat KLM de ticketprijzen flink heeft verhoogd! Ik kom op minstens ¤800 uit. en dan heb ik nog geen vervoer naar La Paz. Ik kan ook een goedkope charter nemen naar fortaleze ,lokale vlucht naar curaiba, bus naar boliviaanse grens en dan de trein naar la Paz.

Het is trouwens maar ff orienterend en nog absoluut niet gezegd dat ik dat ga doen. Ligt er helemaal aan hoe het op school gaat en of ik het me kan veroorloven(qua tijd dus) . Veel tijd voor schoolwerk zal er op zon trip niet zijn ben ik bang. anders misschien wat voor volgend jaar zomer
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31091905
KLm de ticketprijzen flink verhoogd? Mijn ticket naar LIma is juist goedkoper geworden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 18:35:38 #15
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31091972
retour Sao Paulo was bij KLM ¤749, nu ¤799 als standaardprijs.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 20:24:43 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31095347
Lisl, hoe is het eigenlijk afgelopen? Wie heeft er nog meer Bolivia ervaringen?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31112444
BHFH, ik weet niet hoe het zit met je tijd, maar ik heb het volgende gedaan en zou het zo weer doen:

Vlieg aan op de goedkoopste bestemming in Brazilie (meestal SP) en reis van daaruit met de bus. Als je krap in je tijd zit kun je ook nog een binnenlandse vlucht nemen richting de grens.

Ik ben zelf met de bus via Argentinie naar Bolivia gegaan, en had daar eigenlijk in 2 dagen kunnen zijn. Heb echter nog wat leuke stops gemaakt en daarom was het absoluut niet vervelend, maar gewoon onderdeel van de reis. Mijn doel was Bolivia, maar de kennismaking met Argentinie was zo positief dat ik het jaar daarna 'echt' naar Argentinie ben gegaan.

Hoewel ik eigenlijk nooit 2x naar dezelfde bestemming ga, is Bolivia me zo goed bevallen dat ik overweeg om nog eens terug te gaan in een ander seizoen. Voor mij is Bolivia het ultieme vakantieland: bizarre landschappen, unieke ervaringen, spotgoedkoop en vriendelijke mensen. Dat laatste daar is niet iedereen het over eens geloof ik, maar ik heb echt leuke gesprekken gehad, veel gelachen en werd altijd heel goed behandeld. Daar kunnen Brazilianen en Chilenen nog wat van leren.
Ik zoek niet, ik vind.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 02:18:01 #18
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_48990850
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 20:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Lisl, hoe is het eigenlijk afgelopen? Wie heeft er nog meer Bolivia ervaringen?
Nog niet, over 3 weken... (eerst nog het noorden van Argentinië bekijken; over anderhalve week ofzo ga ik als het goed is naar Bolivia).

En dit is dus een tvp zodat ik niet vergeet mijn ervaringen te posten later!

(ben heel benieuwd, alle enge verhalen over nepagenten in taxi´s en ontvoeringen en berovingen hebben me wel een beetje bang gemaakt. Vooral ook het feit dat het op de site van de Nederlandse ambassade staat. Maar goed, ik laat het jullie weten als ik heelhuids terug in Nederland ben!)
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:32:04 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_48999904
Niks aan de hand hoor Foeske! Natuurlijk hangt Bolivia de laatste jaren van demonstraties en stakingen aan elkaar, maar daar heb je als buitenlandse niets mee te maken (wel even genoeg tijd inruimen voor als er onverhoopt ergens geen bus gaat!). Verder hab ik me er steeds prima veilig gevoeld.

Gewoon genieten!
pi_49009181
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 02:18 schreef Foeske het volgende:

[..]

Nog niet, over 3 weken... (eerst nog het noorden van Argentinië bekijken; over anderhalve week ofzo ga ik als het goed is naar Bolivia).

En dit is dus een tvp zodat ik niet vergeet mijn ervaringen te posten later!

(ben heel benieuwd, alle enge verhalen over nepagenten in taxi´s en ontvoeringen en berovingen hebben me wel een beetje bang gemaakt. Vooral ook het feit dat het op de site van de Nederlandse ambassade staat. Maar goed, ik laat het jullie weten als ik heelhuids terug in Nederland ben!)
Je hostel/hotel een taxi laten regelen en ook afspreken dat hij je op komt halen.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 5 mei 2007 @ 02:24:07 #21
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_49028196
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:32 schreef Hik het volgende:
Niks aan de hand hoor Foeske! Natuurlijk hangt Bolivia de laatste jaren van demonstraties en stakingen aan elkaar, maar daar heb je als buitenlandse niets mee te maken (wel even genoeg tijd inruimen voor als er onverhoopt ergens geen bus gaat!). Verder hab ik me er steeds prima veilig gevoeld.

Gewoon genieten!
Wil je dat ook even tegen m´n ouders zeggen? Die zeuren weer dat ik maar beter niet kan gaan. Maar ja, dat zeiden ze ook over Peru en Mozambique en daar heb ik tot nu toe wel de beste ervaringen gehad! Ik ga er dus lekker voor en heb er zeker zin in na 4 weken in de redelijk moderne en europese landen Chili, Argentinie en Uruguay (hoewel ik me ook daar tot nu toe enorm vermaak ). Maar goed, ik hoef jullie niks te vertellen natuurlijk
*´¨)
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:24:40 #22
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49031709
Mijn ouders vonden het in het begin ook moeilijk, maar met steeds een stapje verder gaan (letterlijk en figuurlijk) went het vanzelf. Natuurlijk moet je geen dingen laten die je echt heel graag wilt doen, en tegelijk voelt het ook niet ok om hen 8 maanden lang met een maagzweer van de stress op de bank te laten zitten.
Voor mijn vader hielp het erg dat hij me daar 2 weken opzocht en zag dat ik me écht wel redde daar...

Maar als ik je ouders moet mailen zeg je het maar hoor!
  zondag 6 mei 2007 @ 22:35:29 #23
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_49081860
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:24 schreef Hik het volgende:
Mijn ouders vonden het in het begin ook moeilijk, maar met steeds een stapje verder gaan (letterlijk en figuurlijk) went het vanzelf. Natuurlijk moet je geen dingen laten die je echt heel graag wilt doen, en tegelijk voelt het ook niet ok om hen 8 maanden lang met een maagzweer van de stress op de bank te laten zitten.
Voor mijn vader hielp het erg dat hij me daar 2 weken opzocht en zag dat ik me écht wel redde daar...

Maar als ik je ouders moet mailen zeg je het maar hoor!
Thanx Maar ik hoor hier ook steeds meer positieve verhalen dus ik kan ze wel overtuigen denk ik. En inderdaad, ze weten dat ik het graag wil en dat het hier al 4 maanden goed gaat, dus dat komt vast goed!
*´¨)
pi_49088162
Hoe lang blijf je nog?
pi_49130122
Bolivia is een prachtig land met nog oprecht vriendelijke mensen. Qua veiligheid zit het ook wel goed, maar je moet niet vergeten dat Bolivia wél een Zuid-Amerikaans land als ieder ander is.

Er wil idd nogal eens een dag gestaakt worden (met name bij El Alto, waar alle bussen La Paz binnenkomen), dus als je wat flexibel in je schema bent maak je je het een stuk makkelijker.
pi_49130296
Zit je al in Cali?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 03:28:46 #27
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_49130332
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:24 schreef Hik het volgende:

Indeed, mijn ouders zijn vorig jaar ook maar eens een kijkje komen nemen en vooral mijn moeder is nu gerustgesteld en ze komen volgend jaar zeker weer, ze waren erg enthousiast uiteraard
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 03:40:33 #28
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_49130357
ik schat zo dat die vriendin inmiddels 6 studies achter de rug heeft
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
  vrijdag 11 mei 2007 @ 03:13:59 #29
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_49255967
quote:
Op maandag 7 mei 2007 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang blijf je nog?
Een maandje. Ben wel een beetje aan het aftellen eigenlijk. Begin familie en vrienden wel erg te missen. Maar ik denk dat het ook komt doordat ik in zo´n korte tijd al zoveel mooie, interessante en indrukwekkende dingen heb gezien dat ik een beetje het idee krijg dat ik het beste al gehad heb (al moet ik dus nog naar Bolivia en Cuzco). En het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik nu een beetje het onzekere inga. Nog van niemand gehoord die van Salta naar Uyuni ging en hoe ze dat aangepakt hebben namelijk.

Morgenvroeg vertrek ik in ieder geval naar La Quiaca, daar slaap ik één nacht, en de volgende dag pak ik de trein naar Uyuni. Hopelijk kom ik halverwege nog wat medereizigers tegen, zou het wat minder spannend maken. Hier in Salta helaas niemand tegengekomen die nu ook daarheen reist (maar wie weet kom ik die nog tegen, ik weet dat er genoeg zijn).

Verder is het een beetje irritant dat ik midden in de nacht in Uyuni aakom. Iemand tips voor een goed hostel waar ze me ook op willen halen van het treinstation? Morgenvroeg ga ik even een paar hostels uit m´n lonely planet bellen. Aangezien ik ´s nachts aankom en voor het eerst in Bolivia vind ik het wel zo fijn een slaapplaats geregeld te hebben.

En verder iemand tips voor een goede, mooie tour in Uyuni? D´r schijnen enorm veel touroperaters en verschillende tours te zijn, dus ben benieuwd naar ervaringen. (al zullen ze in de hostels wel vaste tours hebben...)

Tips voor hostels in Potosi, Sucre en La Paz zijn ook welkom!

En HiK, ik ga je even pm´en denk ik. Nu schreef zelfs mijn zusje of ik per se naar Bolvia moest en dat ik maar moest overwegen misschien niet te gaan omdat m´n ouders zo ongerust zijn... Een e-mailtje kunnen ze dus serieus wel gebruiken denk ik (hoop dat het aanbod ook serieus was!)
*´¨)
  vrijdag 11 mei 2007 @ 11:13:23 #30
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49260721
Het aanbod was in eerste instatie een grapje, maar happy to help (done!).

Ik zou me niet te druk maken over het vinden van mensen trouwens: rond Uyuni zul je veel meer reizigers tegenkomen dan in het noorden van Argentinië! Zorg ervoor dat je wat warms meeneemt in de trein, het zou best eens koud kunnen worden.
Uyuni is echt zo'n plaatsje dat leeft van toeristen. Bij ons stonden destijds massa's mensen de bus op te wachten om je naar een hostel of tour te brengen. Natuurlijk is het wel lekker als je vooraf wat hebt, zodat je niet ter plaatse met al je spullen moet gaan bedenken met wie je mee gaat. Sommige touragencies gaan gelijk weg als je daar aankomt, zodat je niet nog een nac ht in Uyuni hoeft te blijven. Hoewel Uyuni verre van inspirerend is, is het wel prettig daar gewoon even rond te hangen en op je gemak een tour te zoeken.

Geen idee meer met welke agency ik ben meegegaan toen. De verdeling was eigenlijk overal hetzelfde: 4daagse tours met twee dagen Salares en 2 dagen Lagunos Colorados. Of alleen 2 dagen Salares. Ik kon toen alleen dat eerste doen, omdat er teveel sneeuw lag voor het tweede. Volgens mij zijn er ook dagtours naar de Salares, maar dat zou ik niet doen. Het is toch nog wel een stukje rijden, dus dan ben je relatief kort op de Salares zelf. Zonde.
De Salares zijn onvoorstelbaar mooi: zorg voor voldoende fotorolletjes/geheugen, want je gaat HEEL veel foto's maken.
Let bij het kiezen van een agent even op de hoeveelheid mensen die in een 4WD worden gezet. Het is niet leuk als je 2 (of 4) dagen alleen maar in het midden zit!

In La Paz (ik heb het even opgezocht) heb ik in Hotel Torino gezeten. Dat was wel een ok hostel. Vrij centraal, alles is aan te lopen en best mooie kamers (ruim!). Er was destijds alleen geen warm water 's ochtends en koud douchen was echt te koud... dat was dus niet zo fijn!
http://www.hostelworld.co(...)telTorino-LaPaz-7008
La Paz is verder wel een mooie stad. Vergeet niet een dagje naar El Alto te gaan: de allergrootste rommelmarkt ever. Geen toeristenspul, maar wel heel leuk mensen kijken!

Potosi weet ik echt niet meer waar ik zat. In Sucre had ik de enige echte afrader van de hele trip. Ik kan de naam niet meer vinden, maar het zat recht tegenover de markt. De eigenaar was een dronkenlap en de gezamelijke toiletten werden ook gebruikt als openbaar toilet voor mensen die naar de markt gingen... je hebt nog nooit zoiets smerigs gezien!

Sucre is verder wel een prachtig plaatsje. Heel rustig en veel warmer dan Potosi en Uyuni. Als je echt heimwee hebt zit er ook een Hollands restaurant met bitterballen en Beatrix-mokken.
In Potosi kun je mee de mijnen in. Afschuwelijk, claustrofobisch en heel indrukwekkend.

pi_49275125
Neem een keer Coca thee in La Paz
pi_49298816
Als je in Uyuni bent zou ik een Pizza halen bij het restaurant van een Amerikaan die zich daar gevestigd heeft, zeer goed te eten Zit daar tegen de legerbasis aan voor zover ik het me kan herinneren.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
  dinsdag 15 mei 2007 @ 20:31:04 #33
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_49415754
Een berichtje vanuit een heerlijk zonnig en warm Tupiza! Ik dacht dat heel Bolivia heel koud was, maar dat valt gelukkig erg mee!

Heb besloten om de tour de salares vanuit Tupiza te doen en daar ben ik blij om, want wat is de omgeving hier mooi. Eergisteren en gisteren heb ik samen met een Nederlands meisje een 2daagse paardrijtour gedaan, super. Morgen de 4 daagse tour naar Uyuni en daar ga ik niet blijven, maar ik ga meteen door naar Potosí. (heb ik daar aan één zondag genoeg? zit een beetje in tijdnood namelijk). Daarna wil ik nog een korte stop maken in Sucre en La Paz. Van daaruit door naar Cuzco voor een paar daagjes. Dan heb ik nog ongeveer 8,9 dagen in Arequipa voor ik terug naar Nederland vlieg....

Ik ben trouwens na 3 dagen al helemaal fan van Bolivia. Inderdaad een prachtig land met geweldige mensen. Werd net op straat wel ruw aan de kant geduwd door een vrouw die er langs wilde, maar ik heb al wel door dat dat niet standaard is. Wel typisch dat je hier nergens kan pinnen, behalve met een creditcard. En geweldig ook die prijzen!! Ik blijf me erover verbazen hoe goedkoop dingen zijn. En steeds als je denkt dat het niet gekker kan blijkt dat toch te kunnen, geweldig! Jammer dat ik nog maar zo kort heb hier, maar ik kom zeker terug!!
*´¨)
  woensdag 16 mei 2007 @ 11:17:54 #34
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49435401
Wat raar dat je niet kunt pinnen?! Ik heb daar destijds geen problemen mee gehad...
Eén zondag in Uyuni kan wel, maar dan kun je alleen door het stadje lopen, naar de mijnen kun je dan eigenlijk niet, wat wel zonde is. Misschien zou ik dan eerder nog Sucre laten schieten. Dat is een schattig stadje, maar verder niet heel bijzonder (het is mooi om te zien dat Bolivia van hoogland langzaam weer laagland wordt, maar dat kun je zelf ook wel verzinnen ).
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:19:11 #35
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_49553244
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 11:17 schreef Hik het volgende:
Wat raar dat je niet kunt pinnen?! Ik heb daar destijds geen problemen mee gehad...
Eén zondag in Uyuni kan wel, maar dan kun je alleen door het stadje lopen, naar de mijnen kun je dan eigenlijk niet, wat wel zonde is. Misschien zou ik dan eerder nog Sucre laten schieten. Dat is een schattig stadje, maar verder niet heel bijzonder (het is mooi om te zien dat Bolivia van hoogland langzaam weer laagland wordt, maar dat kun je zelf ook wel verzinnen ).
Dat ´hier´ was alleen Tupiza, nu in Uyuni is het bijvoorbeeld weer wel gelukt. Verder wil ik sowieso naar de mijnen inderdaad, dan maar een dagje langer daar. Sucre heb ik al besloten dat ik dat laat schieten. Dan is het iets relaxter en heb ik een dagje meer in La Paz. Ik wil toch nog een keer terug en dan kan ik al die andere plaatsen wel gaan zien die ik nu over heb geslagen!
*´¨)
  maandag 21 mei 2007 @ 10:54:07 #36
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_49598720
tvp
  maandag 21 mei 2007 @ 17:02:31 #37
8081 Gianthuust
Neque temptanda
pi_49612863
*meld!!

Ik heb 5 maanden in Bolivia mogen doorbrengen. 4 maanden gewerkt (stage) in het bos bij guarayos en conception, afgewisseld met cpu werk in Santa Cruz. Daarnaast nog 1 maand door Bolivia gereist (en kort Cusco aangedaan). Bolivia is echt geweldig!! Heel divers van natuur en landschap. Altijd verrassend (van protesten en blokkades tot carnaval!) en zolang je open staat voor alles en niet je westerse waarden wil invoeren (dat werkt namelijk nie zo) is het aan een stuk genieten!! Als je op Bolivia vliegt kan dat alleen op St.Cruz en La Paz volgens mij. Ik heb tijdens mijn reis het volgende rondje gedaan. St Cruz. - La Paz - Sorata - Copacabana (+eiland) - Cusco - Copacabana - La Paz - Uyuni - Potosi - Sucre - Cochabamba - St. Cruz. Als je dan niet naar Cusco gaat is het wel te doen in een maand. Al mis je dus nog wel wat stukken (bv. Rurrenebaque) Aangezien ik al in een beschermd privebos werkte hoefde dat van mij niet zo.

Ik zelf heb een beetje last gehad van hoogteziekte. Vier dagen steeds moe, geen honger, slapjes. Eigenlijk 4 dagen waarop je wel een museumpje ofzo kan doen, maar meer zit er ook niet in. Hou dus wel rekening met zoiets. Ik heb 5 dagen in La Paz doorgebracht vanwege die reden. (ik was dan ook van St.Cruz (300m) naar La Paz (3600) gevlogen. Niet heel handig dus. Besef ook dat niet alleen La Paz hoog ligt. Uyuni (4000, waarbij de toer zelfs de 5000 haalt) en Potosi (ook 4000) liggen ook erg hoog. Als je via Cochabamba en Sucre reist kan je gelijdelijker wennen. Coca kauwen werkt goed! (uberhaupt bij inspanning)

Spaanse taalvaardigheid is toch wel verplicht. Ook al kan je je redden zonder (wat al knap is) mis je heel veel leuke info en vooral ontmoetingen.

Nog een klein puntje, St.Cruz (grote stad in het laagland) is nog helemaal niet aan bod gekomen. Daar is een goede reden voor. St.Cruz lijkt niet op de rest van Bolivia. Het is veel rijker (maw, er wonen meer rijke mensen, er zijn nog steeds veel armen) en doet daardoor een stuk westerser aan. Voor de rest heeft het zelf niet heel veel te bieden. Het is ook iets duurder dan de rest van Bolivia, maar voor ons nog steeds erg cheap. Veel backpackers vinden St. Cruz meestal niets als ze er komen. Zo rijk aan cultuur en omgevingen als de rest van Bolivia is, is dat niet terug te vinden in St.Cruz. Het is wel een erg relaxte stad om jezelf te verwennen en te relaxen. Alle mogelijkheden die je hier in NL hebt heb je daar ook alleen dan veel cheaper!! Dus 2x per dag uiteten etc. kan makkelijk (heb ik al mijn tijd daar gedaan) Het ligt in het laagland en is dus altijd tropisch (wel heel veel regen, maar nog niet in Dec.) en de leeftempo is heel relaxt.

Check m'n site voor meer verhalen.
Als vrouw moet je niet liften en lachen tegelijk als je niet alle tanden in je mond hebt.
  maandag 21 mei 2007 @ 18:07:12 #38
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49615098
De trein naar Brazilië vertrekt in Santa Cruz en het is een goede uitvalsplaats om het oosten van Bolivia (de missies) te gaan bekijken. Het is zeker een rijkere stad dan de rest van Bolivia (er is zelfs een Ierse pub ), al is het misschien wat overdreven om te zeggen dat er dezelfde faciliteiten zijn als in Nederland...

En ook niet vergeten: Santa Cruz heeft leuke luiaarden in de bomen op het centrale plein
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:00:17 #39
8081 Gianthuust
Neque temptanda
pi_49643597
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:07 schreef Hik het volgende:
De trein naar Brazilië vertrekt in Santa Cruz en het is een goede uitvalsplaats om het oosten van Bolivia (de missies) te gaan bekijken. Het is zeker een rijkere stad dan de rest van Bolivia (er is zelfs een Ierse pub ), al is het misschien wat overdreven om te zeggen dat er dezelfde faciliteiten zijn als in Nederland...

En ook niet vergeten: Santa Cruz heeft leuke luiaarden in de bomen op het centrale plein
Die luiaarden... das er nog maar 1. De rest is naar de Zoo verplaatst. Die "ierse" pub tja. .... het zag er wel uit als een pub ja. zo ongeveer :D:D:D) Maar op zich zijn de meeste dingen te vinden. Goed/lekker eten. De nieuwe bios is mooier dan de meesten in NL, met restaurants, foodcourt, gamehall en inetcafe erbij. Ik weet zelfs een paar inetcafes waar ze gewoon snel inet hebben!!
Als vrouw moet je niet liften en lachen tegelijk als je niet alle tanden in je mond hebt.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:04:09 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49643758
Die Zoo ben ik ook geweest. Op zich leuk om te zien zijn al die gezinnetjes die daar op hun vrije dag rondstruinen. Wel jammer dat veel mensen alleen maar bezig zij met de apen lollies voeren
Veel apen en de luiaarden "lopen" los (die laatsten ontsnappen toch niet ).
Toppunt van treurigheid was de condorkooi... Die beesten zaten daar echt ZO treurig te zijn en ik had net een paar weken daarvoor een stel condors in volle vlucht gezien in Peru...
  maandag 1 oktober 2007 @ 22:42:29 #41
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_53629592
Schop omhoog.
Update op ons reis-log over onze trip door Peru en Bolivia.

Deze keer over het laatste stukje Peru, en veel over La Paz/Bolivia.
Vanavond richting Uyuni, vrijdag/zaterdag richting Amazone jungle!
  zondag 14 oktober 2007 @ 23:08:52 #42
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_53936042
Vakantie na vandaag voorbij :| Net nog een verhaaltje en wat foto´s online gezet! Zoveel mooie dingen hier te zien *zucht*

(..crosspost met het Boliviatopic..solly...)
pi_70048038
Bolivia
  dinsdag 16 juni 2009 @ 09:47:02 #44
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70051454
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 00:47 schreef Dizzee het volgende:
Bolivia
pi_70065034
Mensen die niet met je willen praten.
Voedsel wat niet te pruimen is.
Vevoer wat er uren doet en gevaarlijk is.
Stroom die telksen uit valt.
Geen warm water.
La Paz is gewoon smerig.
Hoogteziekte.

En zo kan ik nog wel even door gaan. Bolivia, afvoerput van Zuid Amerika.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 16:57:49 #46
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_70065276
dat zijn nou juist de dingen die Bolivia zo "charmant" maken
  dinsdag 16 juni 2009 @ 17:22:58 #47
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_70066154
TVP want ik ga er ook heen!
pi_70083538
ik vond het niets aan. Dat ned cafe in sucre was well chill maar voor de rest niet. Die uyuni tour heeft schitterende omgevingen maar na een dag word het wel eentonig omdat het allemaal op elkaar lijkt.
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:27:35 #49
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70089437
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 16:52 schreef Dizzee het volgende:
Mensen die niet met je willen praten.
Voedsel wat niet te pruimen is.
Vevoer wat er uren doet en gevaarlijk is.
Stroom die telksen uit valt.
Geen warm water.
La Paz is gewoon smerig.
Hoogteziekte.
Hardcore reiziger...
"de stroom valt uit"
"er is geen warm water"
"vervoer duurt zo lang"

De waddeneilanden zijn ook leuk hoor! Je bent er zo en de stroom doet het altijd!
pi_70091413
hey Hik, voel je je persoonlijk aangesproken op Bolivia ofzo? Of ben je zo'n reiziger die vindt hoe meer back to basic hoe stoerder ik ben? Alsjeblieft zeg.

Na 4 dagen Uyuni wil je gewoon even lekker douchen. Bleek dat er maar 6 minuten water per dag is (ochtend) en dat is nog koud ook. Dat de stroom een keer uitvalt kan gebeuren maar hier gebeurt het om de haverklap. In Argentinie naar Patagonie heb ik ook zo'n 30 tot 40 uur in de bus gezeten, is niet erg, hoort erbij in Zuid Amerika, maar in Bolivia is het gewoon horror. En dan heb ik nog niet eens vertraging gehad door een staking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')