abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juni 2005 @ 09:54:37 #251
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_27599384
Niemand die wat meer weet?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 10:15:21 #252
262 Re
Kiss & Swallow
pi_27599926
ik weety alleen dat prijs ook te maken heeft met de dikte van de ring en of het een eindring danwel tussen ring is maar over het algemeen is de kwaliteit over het geheel wel hetzelfde
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 7 juni 2005 @ 13:13:01 #253
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_27705989
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 21:18 schreef TripleM het volgende:
b&w circulair pol 67 e ¤ 79,00
b&w circulair pol mrc 67 e ¤ 103,00
hoya pola hmc serie 67mm ¤ 85,00
hoya pola hmc super serie 67mm ¤ 101,00
hoya pola hmc ultra serie 67mm ¤ 140,00
hoya pola standaard serie 67mm ¤ 52,00
Deze is het geworden, zal binnenkort es wat foto's posten!

Zou een pola ook helpen bij het fotograferen van auto's? Reflectie van licht tegen de ruit en het bodywork? (Kan me voorstellen dat het meer helpt op de ruit dan op het bodywork) Bij het maken van dit soort foto's dus:

dinsdag 7 juni 2005 @ 15:22:48 #254
262 Re
Kiss & Swallow
pi_27710317
zou wel moeten werken geloof ik

heb net 3 filterjes besteld

Tiffen TIBDFX.577 77mm Black Diffusion FX .5 Glass Filter 1 $65.69
Tiffen TISFX277 77mm Soft/FX 2 Glass Filter 1 $65.80
Tiffen TISFX177 77mm Soft/FX 1 Glass Filter 1 $65.80
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:08:52 #255
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_27711960
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:22 schreef Re het volgende:

Wat doen die?
pi_30692417
Kick!

Even een vraagje voor de "experts" hier :

Ik las ergens dat een polarisatiefilter vrij weinig effect heeft bij een digitale compact camera, en eigenlijk alleen resultaat geeft bij een spiegelreflex camera. Is dit waar?
Ik zat er nlk over te denken een polarisatiefilter aan te schaffen voor mijn Olympus C7070, maar als het toch geen mooie blauwe luchten e.d. oplevert kan ik het beter laten.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 18 september 2005 @ 13:04:38 #257
40714 Subhuman
Televised confession
pi_30692693
quote:
Op zondag 18 september 2005 12:54 schreef Elefes het volgende:
Kick!

Even een vraagje voor de "experts" hier :

Ik las ergens dat een polarisatiefilter vrij weinig effect heeft bij een digitale compact camera, en eigenlijk alleen resultaat geeft bij een spiegelreflex camera. Is dit waar?
Ik zat er nlk over te denken een polarisatiefilter aan te schaffen voor mijn Olympus C7070, maar als het toch geen mooie blauwe luchten e.d. oplevert kan ik het beter laten.
Waar heb je dat gelezen? Het is zeker niet juist, een polarisatiefilter neemt reflecties weg, ongeacht welke camera je gebruikt! Een Polaroid-zonnebril doet precies hetzelfde, en daar zit niet eens een camera achter!
pi_30697076
quote:
Op zondag 18 september 2005 13:04 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Waar heb je dat gelezen? Het is zeker niet juist, een polarisatiefilter neemt reflecties weg, ongeacht welke camera je gebruikt! Een Polaroid-zonnebril doet precies hetzelfde, en daar zit niet eens een camera achter!
Dat heb ik hier gelezen:
quote:
Voordat je verder leest is het goed om je te realiseren dat polarisatiefilters in principe alleen in combinatie met spiegelreflexcamera's gebruikt kunnen worden. Gebruik je een ander type camera, lees dan gerust verder maar realiseer je wel dat jouw camera (waarschijnlijk) niet geschikt is voor een polarisatiefilter).
Vond het ook al een beetje raar, maar wilde het toch even weten. Ik weet verder ook niet hoe oud die site is, en of het over digitale fotografie gaat...
In ieder geval tnx voor je antwoord!
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_30697089
quote:
Op zondag 18 september 2005 13:04 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Ik hoor hier en daar wel eens dat een polarisatie filter het enige is wat je nog nodig hebt voor digitaal. Dat zou het moeilijkste na te bootsen zijn met photoshop.

* Fixers heeft netee adapter besteld om zijn cokin spul ook op de D70 te schroeven...
pi_30697817
quote:
Op zondag 18 september 2005 15:26 schreef Elefes het volgende:

[..]

Dat heb ik hier gelezen:
[..]

Vond het ook al een beetje raar, maar wilde het toch even weten. Ik weet verder ook niet hoe oud die site is, en of het over digitale fotografie gaat...
In ieder geval tnx voor je antwoord!
Dat zeggen ze omdat een compact meestal geen schroefdraad heeft en je daarom moeilijk moet gaan doen met adapters etc.
Maar uiteindelijk werkt het wel ja
  donderdag 8 december 2005 @ 20:29:44 #261
111340 Vigile
Always on the move
pi_32927083
Ik twijfel bij de aanschaf van een circ. pola. filter tussen walimex en hama? Wat is de beste optie?
I reject your reality and substitute it for my own.
pi_32928213
Zal niet veel uitmaken. Kijk eens op www.fotovideostore.nl hoeveel een Hoya HMC pola kost in jouw maat. Misschien scheelt het weinig met je hama filter bij een andere winkel, en zo'n Hoya HMC heeft tenminste een mooie coating en dus minder last van flares etc.
  donderdag 8 december 2005 @ 22:13:50 #263
111340 Vigile
Always on the move
pi_32930074
Scheelt idd maar zo'n 10 euro, en als die idd beter is door die coating, dan ga ik deze halen
  zaterdag 10 december 2005 @ 13:30:30 #264
111340 Vigile
Always on the move
pi_32968795
Heb er ook 1 van Kaiser gevonden, net zo duur als die van Hoya, en ook gecoat...wat is een betere aankoop?
pi_38277674
Even een vraagje over een polarisatiefilter

Ik kan via een kennis een lineair polarisatiefilter van Nikon overnemen en ik vroeg mij af of ik deze in combinatie met mijn Nikon F-301 (manuele focus SLR, zie link) kan gebruiken.

Dit naar aanleiding van het volgende stukje tekst waarin vermeld staat dat zo'n lineair filter niet juist werkt i.c.m. bepaalde automatische belichting. Ik twijfel dus of mijn camera dat heeft. Alvast bedankt voor het antwoord
quote:
Lineair polariseringsfilter

Een filter dat alleen licht doorlaat dat in een bepaalde richting trilt. Aangezien de trillingskromme van het licht dat door het filter wordt doorgelaten, lineair van aard is, wordt het filter een lineair polariseringsfilter genoemd. Dit soort filter elimineert reflecties van glas en water op dezelfde manier als een cirkelvormig polariseringsfilter, maar kan niet worden gebruikt in combinatie met de meeste camera's met automatische belichting en automatische scherpstelling omdat het belichtingsfouten veroorzaakt bij AE-camera's die zijn voorzien van TTL-metingsystemen die gebruikmaken van halfspiegels. Het veroorzaakt scherpstelfouten bij AF-camera's met AF-bereikdetectiesystemen die gebruikmaken van halfspiegels.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 19:30:08 #266
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_38278053
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 19:19 schreef martijn877 het volgende:
Even een vraagje over een polarisatiefilter

Ik kan via een kennis een lineair polarisatiefilter van Nikon overnemen en ik vroeg mij af of ik deze in combinatie met mijn Nikon F-301 (manuele focus SLR, zie link) kan gebruiken.

Dit naar aanleiding van het volgende stukje tekst waarin vermeld staat dat zo'n lineair filter niet juist werkt i.c.m. bepaalde automatische belichting. Ik twijfel dus of mijn camera dat heeft. Alvast bedankt voor het antwoord
Ja dat klopt, je kan die liniair gebruiken voor je manual focus slr
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 27 mei 2006 @ 19:35:12 #267
262 Re
Kiss & Swallow
pi_38278252
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:22 schreef Re het volgende:

die trouwens nooit zijn aangekomen
pi_38279064
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 19:30 schreef Shark.Bait het volgende:
Ja dat klopt, je kan die liniair gebruiken voor je manual focus slr
Mooi, das duidelijk, bedankt
pi_38502666
Even een vraag, ik heb niet het hele topic doorgespit
Maar wat is een goed merk polarisatiefilter? Ik wil er eentje aanschaffen en ben best bereid hier wat voor neer te tellen (het moet niet te gek worden natuurlijk) als ik maar een goed filter koop, waarmee ik ook echt resultaat zie.
Bij mijn vorige camera had ik een goedkoop polafilter van hama, maar dat gaf vrij weinig verschil Ik wil dus nog een teleurstelling voorkomen..
  zondag 4 juni 2006 @ 15:35:27 #270
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_38530430
Ik wil voor een vriendin een polarisatiefilter kopen, maar ik heb er toch iets te weinig verstand van.
Ze heeft een Nikon d70s, en ik heb al uitgevonden dat daar filters op gaan met een diameter van 67 mm.

Mijn budget is echt maximaal 70 euro, en ik heb al een aantal hoya filters gezien, maar die werden met verzendkosten echt te duur.

Dit topic doorspittend kom ik op de site van foto konijnenberg en kom deze filters tegen van Tiffen.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?start=15&idc=84
Deze filters vallen nog binnen mijn budget, maar ik wil graag even weten of het een beetje kwaliteit is.
ook word ik weer in de war gebracht door termen zoals wide angel, normaal en warm polarisatie.

Wat kan ik het beste kopen? Momenteel is zij nogal bezig met portretfotografie, maar ze is ook heel erg bezig met stedelijke foto's maken (waar ik denk dat een polarisatiefilter erg van pas kan komen).

hulp word gewaardeerd.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  zondag 4 juni 2006 @ 15:38:28 #271
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_38530509
Ik doe gewoon mee met de pola vragen:

Cokin... is dat aan te raden als universele polarisatiefilter? Of is de kwaliteit echt ondermaats?
I am a black hole shitting into the void
pi_38532119
Ik heb bij een Italiaans fototijdschrijft (mijn ex is Italiaanse) een plugin voor Photoshop gekregen. De plugin is van B+W en het doet precies hetzelfde als een polarisatiefilter van B+W. Steengoed dus! Alles is instelbaar, ook het aantal graden dat het filter moet draaien en de intensiteit e.d. en na vergelijking met hetzelfde polafilter van B+W zie ik ook geen verschil. Voordeel van achteraf bewerken is dat je alle keuzevrijheid hebt, èn je camera heeft geen 2 stops verlies omdat er een filter voor zit.

Zo ziet het eruit:

Elefes, misschien ook een tip voor jou? Voor zover ik weet is die Photoshop-plugin freeware, dus gratis, dus als het hier volgens policy geen probleem is, wil ik die best mailen.

[ Bericht 22% gewijzigd door HansHeino op 04-06-2006 16:33:44 (Screenshot toegevoegd) ]
  zondag 4 juni 2006 @ 16:34:04 #273
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_38532333
quote:
Op zondag 4 juni 2006 16:27 schreef HansHeino het volgende:
Ik heb bij een Italiaans fototijdschrijft (mijn ex is Italiaanse) een plugin voor Photoshop gekregen. De plugin is van B+W en het doet precies hetzelfde als een polarisatiefilter van B+W. Steengoed dus! Alles is instelbaar, ook het aantal graden dat het filter moet draaien en de intensiteit e.d. en na vergelijking met hetzelfde polafilter van B+W zie ik ook geen verschil. Voordeel van achteraf bewerken is dat je alle keuzevrijheid hebt, èn je camera heeft geen 2 stops verlies omdat er een filter voor zit.
Ik kan mezelf bijna niet voorstellen dat zo'n filter echt hetzelfde kan.
Kan het ook weerspiegelingen wegtoveren? Zoals bijvoorbeeld de spiegeling op een autoruit?
Kan het bijna niet voorstellen namelijk, dan zou photoshop al moeten verzinnen wat er achter die reflectie zou zitten.

Zou je anders eens een setje fotos kunnen posten met en zonder bewerking van die sotware polarisatiefilter? Ik ben wel heel erg benieuwd namelijk.
pi_38532491
quote:
Op zondag 4 juni 2006 16:34 schreef TumTum het volgende:
[..]
Kan het ook weerspiegelingen wegtoveren? Zoals bijvoorbeeld de spiegeling op een autoruit?
[..]
Zou je anders eens een setje fotos kunnen posten met en zonder bewerking van die sotware polarisatiefilter?
Met weerspiegelingen heeft het filter ook weinig moeite, het weet effectief water en highlights te vinden en te onderdrukken, hoewel ik daar nog niet echt veel last mee heb gehad en mee heb geoefend.
Ik wil nog wel een setje foto's posten, dat doe ik dan deze week ff als ik weer genoeg nieuw materiaal heb.
  zondag 4 juni 2006 @ 16:51:21 #275
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_38532857
quote:
Op zondag 4 juni 2006 16:39 schreef HansHeino het volgende:

[..]

Met weerspiegelingen heeft het filter ook weinig moeite, het weet effectief water en highlights te vinden en te onderdrukken, hoewel ik daar nog niet echt veel last mee heb gehad en mee heb geoefend.
Ik wil nog wel een setje foto's posten, dat doe ik dan deze week ff als ik weer genoeg nieuw materiaal heb.
Graag, lijkt me erg intresant.
Stel, je hebt een foto van een visje in het water, van bovenaf genomen. Van het visje zie je erg weinig omdat het water spiegelt. Kan het filter dan die weerspiegeling wegtoveren en het visje duidelijker laten zien? In dat geval, respect, dat is dan een heel knap stukje software, aangezien de software dan toch echt moet gaan bedenken hoe dat visje er uitziet. (op basis van de informatie die er in de foto te vinden is natuurlijk).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')