Deze is het geworden, zal binnenkort es wat foto's posten!quote:Op woensdag 1 juni 2005 21:18 schreef TripleM het volgende:
b&w circulair pol 67 e ¤ 79,00
b&w circulair pol mrc 67 e ¤ 103,00
hoya pola hmc serie 67mm ¤ 85,00
hoya pola hmc super serie 67mm ¤ 101,00
hoya pola hmc ultra serie 67mm ¤ 140,00
hoya pola standaard serie 67mm ¤ 52,00
Wat doen die?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:22 schreef Re het volgende:
zou wel moeten werken geloof ik
heb net 3 filterjes besteld
Tiffen TIBDFX.577 77mm Black Diffusion FX .5 Glass Filter 1 $65.69
Tiffen TISFX277 77mm Soft/FX 2 Glass Filter 1 $65.80
Tiffen TISFX177 77mm Soft/FX 1 Glass Filter 1 $65.80
Waar heb je dat gelezen? Het is zeker niet juist, een polarisatiefilter neemt reflecties weg, ongeacht welke camera je gebruikt! Een Polaroid-zonnebril doet precies hetzelfde, en daar zit niet eens een camera achter!quote:Op zondag 18 september 2005 12:54 schreef Elefes het volgende:
Kick!
Even een vraagje voor de "experts" hier:
Ik las ergens dat een polarisatiefilter vrij weinig effect heeft bij een digitale compact camera, en eigenlijk alleen resultaat geeft bij een spiegelreflex camera. Is dit waar?
Ik zat er nlk over te denken een polarisatiefilter aan te schaffen voor mijn Olympus C7070, maar als het toch geen mooie blauwe luchten e.d. oplevert kan ik het beter laten.
Dat heb ik hier gelezen:quote:Op zondag 18 september 2005 13:04 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Waar heb je dat gelezen? Het is zeker niet juist, een polarisatiefilter neemt reflecties weg, ongeacht welke camera je gebruikt! Een Polaroid-zonnebril doet precies hetzelfde, en daar zit niet eens een camera achter!
Vond het ook al een beetje raar, maar wilde het toch even weten. Ik weet verder ook niet hoe oud die site is, en of het over digitale fotografie gaat...quote:Voordat je verder leest is het goed om je te realiseren dat polarisatiefilters in principe alleen in combinatie met spiegelreflexcamera's gebruikt kunnen worden. Gebruik je een ander type camera, lees dan gerust verder maar realiseer je wel dat jouw camera (waarschijnlijk) niet geschikt is voor een polarisatiefilter).
Ik hoor hier en daar wel eens dat een polarisatie filter het enige is wat je nog nodig hebt voor digitaal. Dat zou het moeilijkste na te bootsen zijn met photoshop.quote:Op zondag 18 september 2005 13:04 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Waar heb je dat gelezen? Het is zeker niet juist, een polarisatiefilter neemt reflecties weg, ongeacht welke camera je gebruikt! Een Polaroid-zonnebril doet precies hetzelfde, en daar zit niet eens een camera achter!
Dat zeggen ze omdat een compact meestal geen schroefdraad heeft en je daarom moeilijk moet gaan doen met adapters etc.quote:Op zondag 18 september 2005 15:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Dat heb ik hier gelezen:
[..]
Vond het ook al een beetje raar, maar wilde het toch even weten. Ik weet verder ook niet hoe oud die site is, en of het over digitale fotografie gaat...
In ieder geval tnx voor je antwoord!
quote:Lineair polariseringsfilter
Een filter dat alleen licht doorlaat dat in een bepaalde richting trilt. Aangezien de trillingskromme van het licht dat door het filter wordt doorgelaten, lineair van aard is, wordt het filter een lineair polariseringsfilter genoemd. Dit soort filter elimineert reflecties van glas en water op dezelfde manier als een cirkelvormig polariseringsfilter, maar kan niet worden gebruikt in combinatie met de meeste camera's met automatische belichting en automatische scherpstelling omdat het belichtingsfouten veroorzaakt bij AE-camera's die zijn voorzien van TTL-metingsystemen die gebruikmaken van halfspiegels. Het veroorzaakt scherpstelfouten bij AF-camera's met AF-bereikdetectiesystemen die gebruikmaken van halfspiegels.
Ja dat klopt, je kan die liniair gebruiken voor je manual focus slrquote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:19 schreef martijn877 het volgende:
Even een vraagje over een polarisatiefilter![]()
Ik kan via een kennis een lineair polarisatiefilter van Nikon overnemen en ik vroeg mij af of ik deze in combinatie met mijn Nikon F-301 (manuele focus SLR, zie link) kan gebruiken.
Dit naar aanleiding van het volgende stukje tekst waarin vermeld staat dat zo'n lineair filter niet juist werkt i.c.m. bepaalde automatische belichting. Ik twijfel dus of mijn camera dat heeft. Alvast bedankt voor het antwoord
die trouwens nooit zijn aangekomenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:22 schreef Re het volgende:
zou wel moeten werken geloof ik
heb net 3 filterjes besteld
Tiffen TIBDFX.577 77mm Black Diffusion FX .5 Glass Filter 1 $65.69
Tiffen TISFX277 77mm Soft/FX 2 Glass Filter 1 $65.80
Tiffen TISFX177 77mm Soft/FX 1 Glass Filter 1 $65.80
Mooi, das duidelijk, bedanktquote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:30 schreef Shark.Bait het volgende:
Ja dat klopt, je kan die liniair gebruiken voor je manual focus slr
Ik kan mezelf bijna niet voorstellen dat zo'n filter echt hetzelfde kan.quote:Op zondag 4 juni 2006 16:27 schreef HansHeino het volgende:
Ik heb bij een Italiaans fototijdschrijft (mijn ex is Italiaanse) een plugin voor Photoshop gekregen. De plugin is van B+W en het doet precies hetzelfde als een polarisatiefilter van B+W. Steengoed dus!Alles is instelbaar, ook het aantal graden dat het filter moet draaien en de intensiteit e.d. en na vergelijking met hetzelfde polafilter van B+W zie ik ook geen verschil. Voordeel van achteraf bewerken is dat je alle keuzevrijheid hebt, èn je camera heeft geen 2 stops verlies omdat er een filter voor zit.
Met weerspiegelingen heeft het filter ook weinig moeite, het weet effectief water en highlights te vinden en te onderdrukken, hoewel ik daar nog niet echt veel last mee heb gehad en mee heb geoefend.quote:Op zondag 4 juni 2006 16:34 schreef TumTum het volgende:
[..]
Kan het ook weerspiegelingen wegtoveren? Zoals bijvoorbeeld de spiegeling op een autoruit?
[..]
Zou je anders eens een setje fotos kunnen posten met en zonder bewerking van die sotware polarisatiefilter?
Graag, lijkt me erg intresant.quote:Op zondag 4 juni 2006 16:39 schreef HansHeino het volgende:
[..]
Met weerspiegelingen heeft het filter ook weinig moeite, het weet effectief water en highlights te vinden en te onderdrukken, hoewel ik daar nog niet echt veel last mee heb gehad en mee heb geoefend.
Ik wil nog wel een setje foto's posten, dat doe ik dan deze week ff als ik weer genoeg nieuw materiaal heb.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |