abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2005 @ 22:53:57 #151
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29216877
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 20:14 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ik maak het heel simple..
kilootje uien in halve ringen snijden.
wat olie in de pan, of eigenlijk niks.
een doosje magere spekblokjes bakken.
de uienringen erbij, bakken tot ze lichtbruin zijn.
zo een 2,5 liter bouillon erbij, ik heb runder gebruikt de laatste keer
1 of 2 laurierblaadjes erbij
lekker lkaten pruttelen half uurtje ofzo
laurierblaadjes eruitvissen
eventueel nog wat binden

en het lekkerst is hij de dag erna..
Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 29 juli 2005 @ 00:20:49 #152
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29219704
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.
Restje wijn over? Hup,
Ook een pan vis boullion, daar gaan alle vellen en graten en koppen in.
Soms staat het dagen of een week op het vuur, en wordt ongelofelijk lekker.
In de wild tijd, alle wild botten gingen de boullion in, alle vleesafsnijsels, heerlijk dat werd een wildsoep die de gasten nooit ervoor en nooit erna hebben gegeten.
Als ik dit lees, en wat je eerder schreef over de "soepjes" van restaurants, denk ik toch dat ik een roeping ben misgelopen...

Hoewel... ik heb op langere termijn wel plannen...!

eerst nog wat lopende zaken afhandelen...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_29226095
Zelf gemaakte uiensoep...

Zelf gemaakte runderboullion.

Een paar flinke uien aan halve ringen snijden.
Boter in de pan, uien laten smoren...
Roux er van maken. Dus een beetje bloem en laten garen.
En dan....worscherstershire saus een dot...
Bouillon erbij. Zout en peper naar smaak.
Lekker laten doorpruttelen.
Heet serveren met een stuk jonge kaas erin...

Goddelijk...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 29 juli 2005 @ 12:55:10 #154
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_29231592
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:53 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!
ben benieuwd wta je ervan vindt
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 30 juli 2005 @ 15:02:07 #155
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_29266118
Groentesoep .
De ex van m'n moeder kon echt als de beste soep maken vind ik, jammer genoeg ken ik het recept niet. Ms toch maar eens een keer vragen als ik hem tegenkom. . De moeder van m'n kan overigens ook wel goed soep maken vind ik, zij kwam toch als eerste persoon redelijk in de buurt. . Als de soep wat dikker was geweest, had ik bijna geen verschil geproefd .
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_29475392
mijn favo soep is toch wel de zelfgemaakte heldere ossestaart soep....en de zelfgemaakte gebonden pompoensoep...............
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
  zondag 25 september 2005 @ 12:08:47 #157
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30911867
Omdat het soepseizoen er weer aan komt
quote:
Oma's erwtensoep
Voor 8 personen:

Ingrediënten:
4 liter water
2 grote braadkrabben (is de rib van een varken)
700 gram soepgroenten ('ruim je koelkast op' of koop een zakje in de supermarkt)
2 rookworsten / verse worst mag ook
1 hamschenkel of hiel van varken
1 kilo spliterwten
Eventueel beetje spek
Peper en zout naar smaak

Bereiding:
Zet dit al vroeg op de dag op het vuur. Breng het water met de braadkrabben, hamschenkel (of hiel), 100 gram soepgroenten (de rest voeg je later toe om dat je dan nog wat verse groenten hebt!), spliterwten en flink wat zout en peper aan de kook.

Zodra de soep kookt zet je het zacht en laat je het een aantal uren staan. Zet het zo ongeveer 4 uren (Langer mag ook) lang op, onder af en toe góed roeren. Anders zitten de spliterwten vast aan de bodem!

Na een aantal uren haal je de schenkel en de braadkrabben eruit en leg je ze weg om af te koelen. Voeg dan de, eventuele, spekjes, de rest van de soepgroenten en de rookworst of verse worst toe.
Haal het vlees van de schenkel en de braadkrabben en doe het vlees weer in de soep.

Laat dit allemaal nog een half uurtje staan. Opdienen met roggebrood met spek. Ook erg lekker met een stuk Zeeuws spek!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30913494
heb je de uiensoep nog geprobeerd martijn? vond je het wat?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 25 september 2005 @ 15:51:42 #159
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30917713
quote:
Op zondag 25 september 2005 13:16 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb je de uiensoep nog geprobeerd martijn? vond je het wat?
Nog niet geprobeerd. Maar het begint weer herfst te worden en dan begint voor mij het soepseizoen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30951171
Souto Soep
pi_30961658
Aspergesoep van de Lidl en Aldi zijn goed, de asperges zijn mals en de soep is lekker romig
En dat voor maar 1 eurootje...
pi_30978707
Iemand nog een recept voor preisoep? Zonder spekjes enzo.

Enne, ik heb nog nooit zelf bouillon getrokken. Wat voor botten enzo heb je daar voor nodig? Voor de standaard versie. En ook niet onbelangrijk, is dat duur?
pi_33866545
Uit een gesloten topic :
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:35 schreef Koningin het volgende:
Ik vind soep echt heerlijk!
Maar ben zelf niet zo handig met het maken ervan.

Laatst heb ik bij iemand Broccolisoep gegeten: Heeeeeeerlijk

Wie heeft de goede soepgerechten?? Ik ben reuze benieuwd.
Mijn plan is al om dit weekend de broccolisoep zelf te maken. Ik heb het volgende recept gevonden:

Ingrediënten
1 ui
3 eetlepels olijfolie
1 zak broccoliroosjes (300 g)
1 groentebouillontablet
1/2 bekertje slagroom (` 125 ml)
1 bakje zalmsnippers (200 g)
zout en peper

Materialen
staafmixer

Bereiden
Ui pellen en snipperen. In soeppan olie verhitten. Ui ca. 3 minuten fruiten. Broccoliroosjes kleiner snijden, toevoegen en ca. 3 minuten meebakken. Bouillontablet erboven verkruimelen en 500 ml water toevoegen. Geheel ca. 5 minuten laten koken. Met staafmixer broccoli grof pureren, in soeppan. Room toevoegen en ca. 2 minuten meeverwarmen (niet koken). Zalm laatste minuut meeverwarmen. Soep op smaak brengen met zout en peper.

Is dat wat?
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:18 schreef _Flame_ het volgende:
Maïssoep met verse koriander

Ingrediënten:
1 blikje zoete maïskorrels (ca. 300 g, uitlekgewicht 285 g) of ca. 300 g diepvries maïskorrels.
6 dl water
2 kippenbouillontabletten
200 ml Friesche Vlag Koksroom
peper
verse koriander

Bereidingswijze:
Laat de maïskorrels zo nodig uitlekken, houd twee eetlepels maïskorrels achter voor de garnering en doe de maïs met het water en de bouillontabletten in een pan. Breng de inhoud aan de kook en laat alles 5 minuten zachtjes doorkoken.

Pureer de soep in de keukenmachine of met de staafmixer. Zeef de soep vervolgens voor het verwijderen van de laatste velletjes.

Doe de soep terug in de pan, breng weer aan de kook en voeg de Friesche Vlag Koksroom toe. Laat de soep even doorkoken en breng deze op smaak met versgemalen peper.

Garneer elke kop soep met enkele maïskorrels en wat koriander.
pi_33867025
Thanks Bluezz!

Hier kan ik al wat meer inspiratie op doen.
pi_34082873
Rode Paprikaroomsoep!

Wat gaat erin:
Bieslook, verse, gehakte
35 gr. boter
6 dl. bouillon
3 paprika's, rode
Paprikapoeder
Bladselderij
1 dl. slagroom
1 ui
Zout

Verder nog nodig:
een keukenmachine/staafmixer en een fijnmazige zeef.

Bereiden:
Voeg eventueel prei en reepjes gerookte zalm toe.

De paprika's doorsnijden, schoonmaken, wassen en in reepjes snijden. Snipper de ui.
De ui in de hete boter glazig laten worden, de paprikastukjes toevoegen en afgedekt zachtjes gaarstoven. De paprika in de keukenmachine pureren, door een zeef wrijven en met de bouillon aan de kook brengen. De soep op smaak brengen met peper en zout. De room al kloppend bij de soep voegen, maar niet meer laten koken. De soep met gehakte bieslook en selderij garneren.

Ik heb nu al weer trek.
pi_34113283
Ik heb afgelopen zaterdag de broccolisoep gemaakt en ik moet zeggen voor de eerste keer, dat het niet slecht is gegaan. Mijn man vond ze ook lekker.
pi_35226871
Mijn verschrikkelijk eenvoudige broccolisoeprecept:
- hak een struik broccoli in stukken
- doe water in de pan, gooi de in stukken gehakte broccoli erbij en doe er een bouillonblokje bij
- laat even doorkoken (kwartiertje ofzo)
- gooi alles in de blender met een eetlepel creme fraiche erbij
- blenderen
- gooi alles weer terug in de pan, hamreepjes erbij, evt. meer water erbij, opwarmen en eten maar!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 18:35:46 #168
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_35228551
Deze soep eet ik morgen:

Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet

150 gram kipfilet. 1 eetlepel maizena. 4 eetlepels sojasaus. 1 theelepel sambal. zout. 5 eetlepels boter. 200 gram oosterse roerbak groenten. 100 gram gemengde paddestoelen. 125 gram doorzichtige noedels. 1 liter kippenboullion( van tablet). verse gember( of poeder 1/2 tl). 2 eetlepel bieslook (fijngehakt.

snijd de kipfilet in reepjes bestrooi de kipfilet met maizena maak een marinade van de sojasaus, sambal en een snufje zout. doe de kip in de marinade en laat dit minstens 15 minuten intrekken

Verwarm de boter in een grote pan en bak hierin de groenten en de paddestoelen op een hoog vuur. rasp 1 cm van de gemberwortel en bak dit mee. verwarm 2 eetlepels boter en bak de kipfilet op hoog vuur aan. breng de boullion aan de kook, doe de noodles in een schaal en giet de kokende boullion erover. verdeel de kip en groente over 2 soepkommen en schep de noodles met boullion erop. strooi tenslotte de bieslook erover .

“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_35248410
De lekkerste broccoli soep is met blue Stilton! aardappel koken met bouillon en beetje melk, daarna broccoli erbij nog 10 min. koken, pureren, blue stilton erdoor, laten smelten, citroensap naar smaak en serveren met creme fraiche.

Deze was ook erg lekker:
Brussels sprout and caramelised onion soup
http://www.bbc.co.uk/food(...)utandcar_71906.shtml
  zondag 19 maart 2006 @ 17:06:31 #170
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_36171825
Zelfgemaakte Pompoensoep is ook een aanrader
Age of fruity enlightenment!
  zondag 19 maart 2006 @ 17:11:03 #171
139677 Curiosity
pi_36171958
Surinaamse kippensoep

1 ui; 2 tomaten; 1 Spaanse peper of een Madame Jeanette; 1 kipfilet; 1 eetlepel olie; 2 kippenbouillontabletten; 250 gram gemengde groente, Chinese mix of roerbakmix 2 pimentkorrels; 100 gram mihoen; ketjap of zout.

Maak de ui schoon en snijd hem klein. Ontvel de tomaten en snijd ze in blokjes. Was de peper, maar houd hem heel. Snijd de kipfilet in blokjes. Verwarm de olie in een soeppan en bak hierin de kip bruin. Fruit de ui mee. Voeg 1 l water toe met de kippenbouillontabletten, de tomaten, de peper, de groente en de pimentkorrels en breng dit aan de kook. Kook de soep ca. 8 minuten. Kook de laatste minuten de mihoen mee volgens de gebruiksaanwijzing. Neem de peper uit de soep en maak de soep op smaak met wat ketjap of zout.
pi_36173652
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 18:35 schreef Curiosity het volgende:
Deze soep eet ik morgen:

Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet
Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te eten
pi_36174599
Lang, lang geleden. . . . . . kon je bij sommige supermarkten broccoli-soep kopen uit de vriezer.
En lekker joh!!!!
Waar is die gebleven???
pi_36202233
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.

Vrijdag een kip gekookt met meiraap (bij vergeten groente gevonden hoe het heette), knoflook, een ui en een gepekelde citroen. Na een paar uur het vlees van de botjes geplukt en dat na het zeven van het vocht weer erbij gegooid.
Zaterdag met die bouillon als basis soep gemaakt, zo:

blik kokosmelk
ong. 750 ml. bouillon
4 à 5 blaadjes djeruk purut (limoenblad)
1 à 2 stengels citroengras
2 theelepels laos
1 à 2 groene pepertjes
ruim 4 eetlepels vissaus
sap van 1 à 2 limoenen
Oesterzwammen (of champignons)
2 bossen lenteui

Ik heb zelf van alles het meeste erin gedaan, maar met de mindere variant smaakt het ook.
Citroengras in beide richtingen halveren (als je grote hebt) en kneuzen
Pepertjes in ringen of stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren
Lenteui in ringen snijden

Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen. Djeruk purut, citroengras, laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen. Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
Minuut of vijf voor het opdienen zwammen en lenteui toevoegen en jippie, lekkere soep.
Serveren met (jasmijn) rijst. Beetje soep bij de rijst gieten of rijst op je lepel aanvullen met soep geeft het lekkerste resultaat.

Eigenlijk hoort er ook nog verse koriander bij (helemaal aan het eind erbij doen), maar dat vind ik zonde van de soep dus laat ik altijd fijn achterwege.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 22 maart 2006 @ 18:46:46 #175
139677 Curiosity
pi_36272753
quote:
Op zondag 19 maart 2006 18:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te eten
En, smaakte de soep ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')