Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!quote:Op donderdag 28 juli 2005 20:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ik maak het heel simple..
kilootje uien in halve ringen snijden.
wat olie in de pan, of eigenlijk niks.
een doosje magere spekblokjes bakken.
de uienringen erbij, bakken tot ze lichtbruin zijn.
zo een 2,5 liter bouillon erbij, ik heb runder gebruikt de laatste keer
1 of 2 laurierblaadjes erbij
lekker lkaten pruttelenhalf uurtje ofzo
laurierblaadjes eruitvissen
eventueel nog wat binden
en het lekkerst is hij de dag erna..
Als ik dit lees, en wat je eerder schreef over de "soepjes" van restaurants, denk ik toch dat ik een roeping ben misgelopen...quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.
Restje wijn over? Hup,
Ook een pan vis boullion, daar gaan alle vellen en graten en koppen in.
Soms staat het dagen of een week op het vuur, en wordt ongelofelijk lekker.
In de wild tijd, alle wild botten gingen de boullion in, alle vleesafsnijsels, heerlijk dat werd een wildsoep die de gasten nooit ervoor en nooit erna hebben gegeten.
ben benieuwd wta je ervan vindtquote:Op donderdag 28 juli 2005 22:53 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!![]()
quote:Oma's erwtensoep
Voor 8 personen:
Ingrediënten:
4 liter water
2 grote braadkrabben (is de rib van een varken)
700 gram soepgroenten ('ruim je koelkast op' of koop een zakje in de supermarkt)
2 rookworsten / verse worst mag ook
1 hamschenkel of hiel van varken
1 kilo spliterwten
Eventueel beetje spek
Peper en zout naar smaak
Bereiding:
Zet dit al vroeg op de dag op het vuur. Breng het water met de braadkrabben, hamschenkel (of hiel), 100 gram soepgroenten (de rest voeg je later toe om dat je dan nog wat verse groenten hebt!), spliterwten en flink wat zout en peper aan de kook.
Zodra de soep kookt zet je het zacht en laat je het een aantal uren staan. Zet het zo ongeveer 4 uren (Langer mag ook) lang op, onder af en toe góed roeren. Anders zitten de spliterwten vast aan de bodem!
Na een aantal uren haal je de schenkel en de braadkrabben eruit en leg je ze weg om af te koelen. Voeg dan de, eventuele, spekjes, de rest van de soepgroenten en de rookworst of verse worst toe.
Haal het vlees van de schenkel en de braadkrabben en doe het vlees weer in de soep.
Laat dit allemaal nog een half uurtje staan. Opdienen met roggebrood met spek. Ook erg lekker met een stuk Zeeuws spek!
Nog niet geprobeerd.quote:Op zondag 25 september 2005 13:16 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb je de uiensoep nog geprobeerd martijn? vond je het wat?
quote:Op maandag 9 januari 2006 12:35 schreef Koningin het volgende:
Ik vind soep echt heerlijk!
Maar ben zelf niet zo handig met het maken ervan.
Laatst heb ik bij iemand Broccolisoep gegeten: Heeeeeeerlijk![]()
Wie heeft de goede soepgerechten?? Ik ben reuze benieuwd.
Mijn plan is al om dit weekend de broccolisoep zelf te maken. Ik heb het volgende recept gevonden:
Ingrediënten
1 ui
3 eetlepels olijfolie
1 zak broccoliroosjes (300 g)
1 groentebouillontablet
1/2 bekertje slagroom (` 125 ml)
1 bakje zalmsnippers (200 g)
zout en peper
Materialen
staafmixer
Bereiden
Ui pellen en snipperen. In soeppan olie verhitten. Ui ca. 3 minuten fruiten. Broccoliroosjes kleiner snijden, toevoegen en ca. 3 minuten meebakken. Bouillontablet erboven verkruimelen en 500 ml water toevoegen. Geheel ca. 5 minuten laten koken. Met staafmixer broccoli grof pureren, in soeppan. Room toevoegen en ca. 2 minuten meeverwarmen (niet koken). Zalm laatste minuut meeverwarmen. Soep op smaak brengen met zout en peper.
Is dat wat?
quote:Op maandag 9 januari 2006 13:18 schreef _Flame_ het volgende:
Maïssoep met verse koriander![]()
Ingrediënten:
1 blikje zoete maïskorrels (ca. 300 g, uitlekgewicht 285 g) of ca. 300 g diepvries maïskorrels.
6 dl water
2 kippenbouillontabletten
200 ml Friesche Vlag Koksroom
peper
verse koriander
Bereidingswijze:
Laat de maïskorrels zo nodig uitlekken, houd twee eetlepels maïskorrels achter voor de garnering en doe de maïs met het water en de bouillontabletten in een pan. Breng de inhoud aan de kook en laat alles 5 minuten zachtjes doorkoken.
Pureer de soep in de keukenmachine of met de staafmixer. Zeef de soep vervolgens voor het verwijderen van de laatste velletjes.
Doe de soep terug in de pan, breng weer aan de kook en voeg de Friesche Vlag Koksroom toe. Laat de soep even doorkoken en breng deze op smaak met versgemalen peper.
Garneer elke kop soep met enkele maïskorrels en wat koriander.
Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te etenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:35 schreef Curiosity het volgende:
Deze soep eet ik morgen:
Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet
En, smaakte de soep ?quote:Op zondag 19 maart 2006 18:08 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te eten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |