abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2005 @ 22:53:57 #151
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29216877
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 20:14 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ik maak het heel simple..
kilootje uien in halve ringen snijden.
wat olie in de pan, of eigenlijk niks.
een doosje magere spekblokjes bakken.
de uienringen erbij, bakken tot ze lichtbruin zijn.
zo een 2,5 liter bouillon erbij, ik heb runder gebruikt de laatste keer
1 of 2 laurierblaadjes erbij
lekker lkaten pruttelen half uurtje ofzo
laurierblaadjes eruitvissen
eventueel nog wat binden

en het lekkerst is hij de dag erna..
Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 29 juli 2005 @ 00:20:49 #152
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29219704
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.
Restje wijn over? Hup,
Ook een pan vis boullion, daar gaan alle vellen en graten en koppen in.
Soms staat het dagen of een week op het vuur, en wordt ongelofelijk lekker.
In de wild tijd, alle wild botten gingen de boullion in, alle vleesafsnijsels, heerlijk dat werd een wildsoep die de gasten nooit ervoor en nooit erna hebben gegeten.
Als ik dit lees, en wat je eerder schreef over de "soepjes" van restaurants, denk ik toch dat ik een roeping ben misgelopen...

Hoewel... ik heb op langere termijn wel plannen...!

eerst nog wat lopende zaken afhandelen...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_29226095
Zelf gemaakte uiensoep...

Zelf gemaakte runderboullion.

Een paar flinke uien aan halve ringen snijden.
Boter in de pan, uien laten smoren...
Roux er van maken. Dus een beetje bloem en laten garen.
En dan....worscherstershire saus een dot...
Bouillon erbij. Zout en peper naar smaak.
Lekker laten doorpruttelen.
Heet serveren met een stuk jonge kaas erin...

Goddelijk...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 29 juli 2005 @ 12:55:10 #154
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_29231592
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:53 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!
ben benieuwd wta je ervan vindt
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 30 juli 2005 @ 15:02:07 #155
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_29266118
Groentesoep .
De ex van m'n moeder kon echt als de beste soep maken vind ik, jammer genoeg ken ik het recept niet. Ms toch maar eens een keer vragen als ik hem tegenkom. . De moeder van m'n kan overigens ook wel goed soep maken vind ik, zij kwam toch als eerste persoon redelijk in de buurt. . Als de soep wat dikker was geweest, had ik bijna geen verschil geproefd .
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_29475392
mijn favo soep is toch wel de zelfgemaakte heldere ossestaart soep....en de zelfgemaakte gebonden pompoensoep...............
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
  zondag 25 september 2005 @ 12:08:47 #157
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30911867
Omdat het soepseizoen er weer aan komt
quote:
Oma's erwtensoep
Voor 8 personen:

Ingrediënten:
4 liter water
2 grote braadkrabben (is de rib van een varken)
700 gram soepgroenten ('ruim je koelkast op' of koop een zakje in de supermarkt)
2 rookworsten / verse worst mag ook
1 hamschenkel of hiel van varken
1 kilo spliterwten
Eventueel beetje spek
Peper en zout naar smaak

Bereiding:
Zet dit al vroeg op de dag op het vuur. Breng het water met de braadkrabben, hamschenkel (of hiel), 100 gram soepgroenten (de rest voeg je later toe om dat je dan nog wat verse groenten hebt!), spliterwten en flink wat zout en peper aan de kook.

Zodra de soep kookt zet je het zacht en laat je het een aantal uren staan. Zet het zo ongeveer 4 uren (Langer mag ook) lang op, onder af en toe góed roeren. Anders zitten de spliterwten vast aan de bodem!

Na een aantal uren haal je de schenkel en de braadkrabben eruit en leg je ze weg om af te koelen. Voeg dan de, eventuele, spekjes, de rest van de soepgroenten en de rookworst of verse worst toe.
Haal het vlees van de schenkel en de braadkrabben en doe het vlees weer in de soep.

Laat dit allemaal nog een half uurtje staan. Opdienen met roggebrood met spek. Ook erg lekker met een stuk Zeeuws spek!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30913494
heb je de uiensoep nog geprobeerd martijn? vond je het wat?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 25 september 2005 @ 15:51:42 #159
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30917713
quote:
Op zondag 25 september 2005 13:16 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb je de uiensoep nog geprobeerd martijn? vond je het wat?
Nog niet geprobeerd. Maar het begint weer herfst te worden en dan begint voor mij het soepseizoen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30951171
Souto Soep
pi_30961658
Aspergesoep van de Lidl en Aldi zijn goed, de asperges zijn mals en de soep is lekker romig
En dat voor maar 1 eurootje...
pi_30978707
Iemand nog een recept voor preisoep? Zonder spekjes enzo.

Enne, ik heb nog nooit zelf bouillon getrokken. Wat voor botten enzo heb je daar voor nodig? Voor de standaard versie. En ook niet onbelangrijk, is dat duur?
pi_33866545
Uit een gesloten topic :
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:35 schreef Koningin het volgende:
Ik vind soep echt heerlijk!
Maar ben zelf niet zo handig met het maken ervan.

Laatst heb ik bij iemand Broccolisoep gegeten: Heeeeeeerlijk

Wie heeft de goede soepgerechten?? Ik ben reuze benieuwd.
Mijn plan is al om dit weekend de broccolisoep zelf te maken. Ik heb het volgende recept gevonden:

Ingrediënten
1 ui
3 eetlepels olijfolie
1 zak broccoliroosjes (300 g)
1 groentebouillontablet
1/2 bekertje slagroom (` 125 ml)
1 bakje zalmsnippers (200 g)
zout en peper

Materialen
staafmixer

Bereiden
Ui pellen en snipperen. In soeppan olie verhitten. Ui ca. 3 minuten fruiten. Broccoliroosjes kleiner snijden, toevoegen en ca. 3 minuten meebakken. Bouillontablet erboven verkruimelen en 500 ml water toevoegen. Geheel ca. 5 minuten laten koken. Met staafmixer broccoli grof pureren, in soeppan. Room toevoegen en ca. 2 minuten meeverwarmen (niet koken). Zalm laatste minuut meeverwarmen. Soep op smaak brengen met zout en peper.

Is dat wat?
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:18 schreef _Flame_ het volgende:
Maïssoep met verse koriander

Ingrediënten:
1 blikje zoete maïskorrels (ca. 300 g, uitlekgewicht 285 g) of ca. 300 g diepvries maïskorrels.
6 dl water
2 kippenbouillontabletten
200 ml Friesche Vlag Koksroom
peper
verse koriander

Bereidingswijze:
Laat de maïskorrels zo nodig uitlekken, houd twee eetlepels maïskorrels achter voor de garnering en doe de maïs met het water en de bouillontabletten in een pan. Breng de inhoud aan de kook en laat alles 5 minuten zachtjes doorkoken.

Pureer de soep in de keukenmachine of met de staafmixer. Zeef de soep vervolgens voor het verwijderen van de laatste velletjes.

Doe de soep terug in de pan, breng weer aan de kook en voeg de Friesche Vlag Koksroom toe. Laat de soep even doorkoken en breng deze op smaak met versgemalen peper.

Garneer elke kop soep met enkele maïskorrels en wat koriander.
pi_33867025
Thanks Bluezz!

Hier kan ik al wat meer inspiratie op doen.
pi_34082873
Rode Paprikaroomsoep!

Wat gaat erin:
Bieslook, verse, gehakte
35 gr. boter
6 dl. bouillon
3 paprika's, rode
Paprikapoeder
Bladselderij
1 dl. slagroom
1 ui
Zout

Verder nog nodig:
een keukenmachine/staafmixer en een fijnmazige zeef.

Bereiden:
Voeg eventueel prei en reepjes gerookte zalm toe.

De paprika's doorsnijden, schoonmaken, wassen en in reepjes snijden. Snipper de ui.
De ui in de hete boter glazig laten worden, de paprikastukjes toevoegen en afgedekt zachtjes gaarstoven. De paprika in de keukenmachine pureren, door een zeef wrijven en met de bouillon aan de kook brengen. De soep op smaak brengen met peper en zout. De room al kloppend bij de soep voegen, maar niet meer laten koken. De soep met gehakte bieslook en selderij garneren.

Ik heb nu al weer trek.
pi_34113283
Ik heb afgelopen zaterdag de broccolisoep gemaakt en ik moet zeggen voor de eerste keer, dat het niet slecht is gegaan. Mijn man vond ze ook lekker.
pi_35226871
Mijn verschrikkelijk eenvoudige broccolisoeprecept:
- hak een struik broccoli in stukken
- doe water in de pan, gooi de in stukken gehakte broccoli erbij en doe er een bouillonblokje bij
- laat even doorkoken (kwartiertje ofzo)
- gooi alles in de blender met een eetlepel creme fraiche erbij
- blenderen
- gooi alles weer terug in de pan, hamreepjes erbij, evt. meer water erbij, opwarmen en eten maar!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 18:35:46 #168
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_35228551
Deze soep eet ik morgen:

Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet

150 gram kipfilet. 1 eetlepel maizena. 4 eetlepels sojasaus. 1 theelepel sambal. zout. 5 eetlepels boter. 200 gram oosterse roerbak groenten. 100 gram gemengde paddestoelen. 125 gram doorzichtige noedels. 1 liter kippenboullion( van tablet). verse gember( of poeder 1/2 tl). 2 eetlepel bieslook (fijngehakt.

snijd de kipfilet in reepjes bestrooi de kipfilet met maizena maak een marinade van de sojasaus, sambal en een snufje zout. doe de kip in de marinade en laat dit minstens 15 minuten intrekken

Verwarm de boter in een grote pan en bak hierin de groenten en de paddestoelen op een hoog vuur. rasp 1 cm van de gemberwortel en bak dit mee. verwarm 2 eetlepels boter en bak de kipfilet op hoog vuur aan. breng de boullion aan de kook, doe de noodles in een schaal en giet de kokende boullion erover. verdeel de kip en groente over 2 soepkommen en schep de noodles met boullion erop. strooi tenslotte de bieslook erover .

“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_35248410
De lekkerste broccoli soep is met blue Stilton! aardappel koken met bouillon en beetje melk, daarna broccoli erbij nog 10 min. koken, pureren, blue stilton erdoor, laten smelten, citroensap naar smaak en serveren met creme fraiche.

Deze was ook erg lekker:
Brussels sprout and caramelised onion soup
http://www.bbc.co.uk/food(...)utandcar_71906.shtml
  zondag 19 maart 2006 @ 17:06:31 #170
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_36171825
Zelfgemaakte Pompoensoep is ook een aanrader
Age of fruity enlightenment!
  zondag 19 maart 2006 @ 17:11:03 #171
139677 Curiosity
pi_36171958
Surinaamse kippensoep

1 ui; 2 tomaten; 1 Spaanse peper of een Madame Jeanette; 1 kipfilet; 1 eetlepel olie; 2 kippenbouillontabletten; 250 gram gemengde groente, Chinese mix of roerbakmix 2 pimentkorrels; 100 gram mihoen; ketjap of zout.

Maak de ui schoon en snijd hem klein. Ontvel de tomaten en snijd ze in blokjes. Was de peper, maar houd hem heel. Snijd de kipfilet in blokjes. Verwarm de olie in een soeppan en bak hierin de kip bruin. Fruit de ui mee. Voeg 1 l water toe met de kippenbouillontabletten, de tomaten, de peper, de groente en de pimentkorrels en breng dit aan de kook. Kook de soep ca. 8 minuten. Kook de laatste minuten de mihoen mee volgens de gebruiksaanwijzing. Neem de peper uit de soep en maak de soep op smaak met wat ketjap of zout.
pi_36173652
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 18:35 schreef Curiosity het volgende:
Deze soep eet ik morgen:

Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet
Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te eten
pi_36174599
Lang, lang geleden. . . . . . kon je bij sommige supermarkten broccoli-soep kopen uit de vriezer.
En lekker joh!!!!
Waar is die gebleven???
pi_36202233
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.

Vrijdag een kip gekookt met meiraap (bij vergeten groente gevonden hoe het heette), knoflook, een ui en een gepekelde citroen. Na een paar uur het vlees van de botjes geplukt en dat na het zeven van het vocht weer erbij gegooid.
Zaterdag met die bouillon als basis soep gemaakt, zo:

blik kokosmelk
ong. 750 ml. bouillon
4 à 5 blaadjes djeruk purut (limoenblad)
1 à 2 stengels citroengras
2 theelepels laos
1 à 2 groene pepertjes
ruim 4 eetlepels vissaus
sap van 1 à 2 limoenen
Oesterzwammen (of champignons)
2 bossen lenteui

Ik heb zelf van alles het meeste erin gedaan, maar met de mindere variant smaakt het ook.
Citroengras in beide richtingen halveren (als je grote hebt) en kneuzen
Pepertjes in ringen of stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren
Lenteui in ringen snijden

Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen. Djeruk purut, citroengras, laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen. Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
Minuut of vijf voor het opdienen zwammen en lenteui toevoegen en jippie, lekkere soep.
Serveren met (jasmijn) rijst. Beetje soep bij de rijst gieten of rijst op je lepel aanvullen met soep geeft het lekkerste resultaat.

Eigenlijk hoort er ook nog verse koriander bij (helemaal aan het eind erbij doen), maar dat vind ik zonde van de soep dus laat ik altijd fijn achterwege.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 22 maart 2006 @ 18:46:46 #175
139677 Curiosity
pi_36272753
quote:
Op zondag 19 maart 2006 18:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te eten
En, smaakte de soep ?
  woensdag 22 maart 2006 @ 20:56:53 #176
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_36277213
Vermicellisoep van mn oma! Die was altijd zo lekker zout!
pi_36412170
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 18:46 schreef Curiosity het volgende:

En, smaakte de soep ?
Ik ga hem zometeen eindelijk maken, de kipfilet staat in de marinade
pi_36523766
Zla ik vanavond pindasoep of basilicum-room-tomatensoep maken...? .
pi_36523940
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 14:27 schreef karoltje het volgende:
Zla ik vanavond pindasoep of basilicum-room-tomatensoep maken...? .
basilicum-room-tomatensoep
pi_36528239
Ja denk het toch ook . Ik heb nog nooit zelf pindasoep gemaakt dus ben een beetje bang dat het onwijs mislukt .
  vrijdag 31 maart 2006 @ 17:17:36 #181
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_36528945
Tom kha kai, pittige Thaise kip/kokossoep. Jammer genoeg ben ik er nog niet in geslaagd om 'm zo te maken als in het restaurant. Maar toch vind ik die van mezelf ook lekker.

Verder vind ik gewoon zelfgemaakte groentensoep, kippensoep en tomatensoep erg lekker. Maak ook wel eens zelf tomatencrèmesoep, is ook erg geslaagd.

Ik heb ook wel eens roquefortsoep gegeten in een restaurant, heel donkerbruin brood erbij, en die was ook super.

Of in de winter erwtensoep. Mijn tante maakt superlekkere erwtensoep.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  vrijdag 31 maart 2006 @ 17:26:39 #182
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_36529183
1 zak Unox romige tomatensoep met zongedroogde tomaten en mascarpone
soepballetjes 200 gr
Casoncelli met kaas en vlees

Alles in de juiste volgorde klaarmaken en bij elkaar gooien.

Opvrolijken met eigen tomaten/peper/strooikaas

Geen hoogstandje, wel verdomde lekker.
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
  dinsdag 11 april 2006 @ 13:26:39 #183
15869 gr8w8
Better by design.
pi_36853258
quote:
Op maandag 20 maart 2006 15:46 schreef Vanyel het volgende:
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.

Vrijdag een kip gekookt met meiraap (bij vergeten groente gevonden hoe het heette), knoflook, een ui en een gepekelde citroen. Na een paar uur het vlees van de botjes geplukt en dat na het zeven van het vocht weer erbij gegooid.
Zaterdag met die bouillon als basis soep gemaakt, zo:

blik kokosmelk
ong. 750 ml. bouillon
4 à 5 blaadjes djeruk purut (limoenblad)
1 à 2 stengels citroengras
2 theelepels laos
1 à 2 groene pepertjes
ruim 4 eetlepels vissaus
sap van 1 à 2 limoenen
Oesterzwammen (of champignons)
2 bossen lenteui

Ik heb zelf van alles het meeste erin gedaan, maar met de mindere variant smaakt het ook.
Citroengras in beide richtingen halveren (als je grote hebt) en kneuzen
Pepertjes in ringen of stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren
Lenteui in ringen snijden

Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen. Djeruk purut, citroengras, laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen. Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
Minuut of vijf voor het opdienen zwammen en lenteui toevoegen en jippie, lekkere soep.
Serveren met (jasmijn) rijst. Beetje soep bij de rijst gieten of rijst op je lepel aanvullen met soep geeft het lekkerste resultaat.

Eigenlijk hoort er ook nog verse koriander bij (helemaal aan het eind erbij doen), maar dat vind ik zonde van de soep dus laat ik altijd fijn achterwege.
Ik heb maar gewoon weer eens een blik bij de Xenos gekocht, die smaakte ook best okee. Wel aan te raden om er zelf nog een boel groenten en meuk bij te flikkeren - Ja, zo kook ik ook en ik heb geen klachten - en daar ben ik eigenlijk naar op zoek. Wat smaakt er goed in? Tauge is ook zo saai. Ik lees trouwens koriander en op dat kruid ben ik bepaald niet gek op. Bah. Maarehm, iemand tips?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_36858985
Turkse peterselie!

Maar snap niet helemaal wat je bedoeld, gr8w8...
Is het voor in de thaise kippensoep?
Want het recept wat je hebt gequote ziet er heerlijk uit! Zou daar niet veel aan veranderen.
Oh, misschien een hard gekookt eitje erin.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_37033659
ik maak heel vaak soep, maar dan wel op een makkelijke manier

1 zakje groentesoep mix van Knorr
1 soepgroentenpakket
1 blikje soepballetjes

en vind het prima smaken
  maandag 17 april 2006 @ 17:05:05 #186
15869 gr8w8
Better by design.
pi_37036101
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 16:40 schreef Oblivion het volgende:
Turkse peterselie!

Maar snap niet helemaal wat je bedoeld, gr8w8...
Is het voor in de thaise kippensoep?
Want het recept wat je hebt gequote ziet er heerlijk uit! Zou daar niet veel aan veranderen.
Oh, misschien een hard gekookt eitje erin.
De basis met kokos en wat groenvoer is gewoon in blikvorm kant en klaar bij de xenos te krijgen. Maar daar zit uiteraard niet zo heel veen groen in.

Ik heb uiteindelijk vooral in kwartjes gesneden kastanjechampignons, duimdikke stukken kip en prei geroerbakt en daarna door die soep gedaan, was erg lekker. Met wat rijst en stokjes.
Welkom bij de V&D der webfora.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 23:48:12 #187
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_37498969
Champignonsoep.

Ik maak het alleen niet zelf, het is gewoon Cup-a-soup. Is dat erg?
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:20:52 #188
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37578105
Uit Avocadosoep!
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 11:50 schreef brrrrrrt het volgende:
Gisteren voor het eerst gemaakt... was een hit jongen!
goeie soep voor deze tijd van het jaar.

(4 pers.)
onder voortdurend roeren en omscheppen:
Maak 6 dl. groentebouillon bijvoorbeeld met bouillonblokjes of poeder ofzo
schil 2 avocado's en snij ze in blokjes
leg een kwart van de blokjes apart om er los door te doen
bak de rest van de avocadoblokjes 5 min op laag vuur in 25g boter en doe er een theelepel kerriepoeder bij
plet dit mengsel daarna in een zeef boven de pan bouillon en doe al het avocadomoes in de bouillon
breng de soep aan de kook
doe 50g in kleine stukjes gesneden plakjes gerookte zalm erdoor
laat nog een minuutje ofzo koken en doe dan het vuur uit
als het ietsje afgekoeld is, doe er een handje bieslook door, een theelepel citroensap en twee eetlepels creme fraiche erdoor (pas op dat de soep echt niet meer te heet is want dan gaat het schiften)
doe er ook de apart gehouden avocadoblokjes door
goed roeren en klaar

zonder zalm is het trouwens ook een prima vegetarische soep... maar ja, wie wil er nou de zalm missen.
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 12:30 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

je eet het wel gewoon warm/heet, dat van het iets laten afkoelen is alleen maar omdat de creme fraiche dan niet gaat schiften wat geen aantrekkelijk gezicht is. Maar dat gebeurt alleen maar als de soep boven de 80 graden ofzo (?) is

[ Bericht 2% gewijzigd door Martijn_77 op 05-05-2006 23:12:23 ]
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37585608
Kan hier boven even gezet worden dat het gaat om AVOCADOSOEP!?

Is wel leuk uit het eigen topic geknipt en geplakt maar zo weet niemand waar het om gaat...
  vrijdag 5 mei 2006 @ 23:12:35 #190
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37590841
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 20:34 schreef brrrrrrt het volgende:
Kan hier boven even gezet worden dat het gaat om AVOCADOSOEP!?

Is wel leuk uit het eigen topic geknipt en geplakt maar zo weet niemand waar het om gaat...
Done
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 5 mei 2006 @ 23:36:33 #191
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_37591581

[ Bericht 100% gewijzigd door Martijn_77 op 05-05-2006 23:38:34 (Van kotssmilies zijn we hier niet gediend) ]
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
pi_37592116
Erwtensoep: en aspergerssoep
Salsa Española
  vrijdag 5 mei 2006 @ 23:59:56 #193
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37592322
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 23:52 schreef Salsagirl het volgende:
Erwtensoep: en aspergerssoep
Heb je een goed recept voor aspergesoep?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38936145
Lieve M,

De eenvoudige maar super lekkere tomatensoep van gisteren was voor ca 18
personen, dus je moet ff rekenen als je voor minder mensen maakt.

Dit was geen officieel recept maar zomaar wat A en ik er op ons gevoel doorheen gooiden. Het ging als volgt:

ca 3 liter water in een grote pan aan de kook brengen
1 prei en 1 bleekselderij in stukjes snijden en even meekoken tot ze beetgaar zijn
- vooraf de prei goed wassen voor het zand. Opsnijden tot in het groene stuk, tot waar de bladeren taai en lelijk worden
- van de bleekselderij alleen de onderkant afsnijden en de takjes met bladeren afscheuren en weggooien, de rest opsnijden
2 middelgrote uien in kleine stukjes snijden en in een braadpan in weinig (bak)olijfolie bakken tot ze glazig zijn
de ui in het water gooien
10 kleine (dobbelsteenformaat) blokjes kruidenbouillon verkruimelen in het water (of een vergelijkbare hoeveelheid zelfgemaakte groente of vlees bouillon gebruiken, of bouillonpoeder in het water opgelost)
6 flinke tenen knof persen en door het water roeren
4 pond gezeefde tomaten toevoegen. Euroshopper is vies. AH huismerk is ok.
Alles daarboven is nog beter
Op het laatst doe je ca een half plantje verse bieslook, in kleine stukjes
gesneden, erdoor
en ongeveer 1 1/2 a 2 ons verse basilicumbladeren (ca 1 heel plantje), in
stukjes gescheurd
het scheuren van de basilicumbladeren doe je omdat het meer smaak afgeeft
dan wanneer je knipt of snijdt
deze kruiden (basilicum, bieslook) hebben een tere smaak die ze in heet water gauw verliezen,
daarom doe je ze er op het laatst door.
maak het af met oregano naar smaak (erg gezond!!) desnoods gedroogd maar
liefst vers, tussenweg gevriesdroogd.
en een beetje zoete chilisaus om het wat op te stoeren qua hitte.
Wat erg lekker is, is als je het opdient met een flinke klodder crème fraîche
per portie er doorheen geroerd. Kijk dan wel uit dat de soep niet meer kookt of  te heet is want dan schift de room.
De verse basilicum is best duur maar is wel een belangrijke en erg lekkere
smaakmaker.

een hele fijne avond gewenst met je vriendin en tot morgen weer.

groeten B

p.s. als je groentebouillon gebruikt en geen vleesbouillon is dit recept vegetarisch maar nog steeds lekker!
p.p.s. als je bovendien de crème fraîche eruit laat is het recept zelfs veganistisch, maar ook minder lekker.
p.p.p.s als je de soep echt lekker wilt maken moet je er natuurlijk soepballetjes door doen.
neem 1 pond rundergehakt, 2 eieren, een flinke stuif paneermeel of gebroken beschuit, wat nootmuskaat, peper en zout, naar smaak. Meng dit goed en draai er kleine balletjes van. Kook deze een poosje mee met de soep, tot ze gaar zijn. Laat dan zover afkoelen dat je de creme fraiche er voorzichtig door kunt mengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door brrrrrrt op 17-06-2006 12:40:18 ]
pi_38936852
Zondag ga ik de thaise groentesoep uit de wok maken uit www.boodschappen.nl

Ingrediënten:
250 g peultjes
100 g bospeen
250 g champignons
2 uien
100 g paksoi
250 g (maïs)kipfilet
3 eetl. zonnebloemolie
1/2 theel. gemberpoeder
1 l kippenbouillon
2 eetl. sojasaus (ketjap manis)
2 theel. sambal oelek

Voorbereiding:
Maak de peultjes schoon. Snijd de bospeen in lucifertjes. Borstel de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Snipper de gepelde uien. Snijd de paksoi in smalle repen. Snijd de kipfilet in kleine blokjes.

Bereiding:
Verhit de olie in de wok en fruit de gesnipperde ui in ca. 10 minuten zacht en glazig. Roer na 5 minuten het gemberpoeder door de uisnippers. Giet de bouillon in de wok en breng aan de kook. Doe de peultjes in de bouillon en kook deze ca. 3 minuten. Voeg de plakjes champignon, de kipblokjes en de paksoi toe en breng opnieuw aan de kook. Roer na ca. 3 minuten de sojasaus en sambal door de soep. Roer vlak voor het opdienen de wortellucifertjes erdoor. Schep de soep in grote kommen.

Variatie:
• Vervang de kipblokjes door biefreepjes. Voeg deze tegelijk met de wortel aan de soep toe.
• Voeg aan de soep 100 gram gekookte mosselen toe.

De gember gaan we vervangen door thaise curry o.i.d. omdat we geen gemberliefhebbers zijn

pi_38979842
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 02:35 schreef Bluezz het volgende:
Zondag ga ik de thaise groentesoep uit de wok maken uit www.boodschappen.nl

Knip.
Gember vervangen door Thaise curry en Peultjes vervangen door aspergetips ivm onze smaak
Het is een aanrader! En lekker pittig, dus pas op met de curry en de sambal als het je al snel te scherp is.

Voorbereiden :

Eten!!
  zondag 18 juni 2006 @ 20:09:20 #197
139677 Curiosity
pi_38979930
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:06 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Gember vervangen door Thaise curry en Peultjes vervangen door aspergetips ivm onze smaak
Het is een aanrader! En lekker pittig, dus pas op met de curry en de sambal als het je al snel te scherp is.

Voorbereiden :
[afbeelding]

Eten!!
[afbeelding]
Ziet er erg smakelijk uit.
  zondag 18 juni 2006 @ 21:58:03 #198
117103 Lambiek12
Wanna play?
pi_38983872
Ach het is weer warm weer..

Tijd voor een lekker gazpacho of een komkommer soepje. Beide zijn natuurlijk koude soepen.

Als het zo warm blijft volgend weekend maar is een gazpachotje maken.
pi_39207229
Even los van alle recepten.
Soep is voor mij iets heel belangrijks.
Soep klaarmaken vind ik heel rustgevend, bouillon maken (traditioneel en langdurig), groente/kruiden/vlees/vis snijden en koken, het is voor mij echt ontspanning en (om niet al te zwaar op de hand te klinken) haast meditatie.

Ook is soep maken voor mij iets heel verzorgends.
Soep maken voor iemand vind ik 1 van de zorgzaamste dingen die ik kan doen.
Als een moeder soep uit blik of uit een pakje maakt voor haar kinderen dat vind ik dan ook helemaal niks!
Moeders moeten echt soep maken. En ik maak ook echt soep voor de mensen waar ik om geef.

[ Bericht 0% gewijzigd door brrrrrrt op 25-06-2006 19:54:47 ]
pi_39207908
Wat vet! . Ik heb net een tomatensoep opgezet, staat dit topic bovenaan mn MyAT!

Verse tomaatjes +knoflook+ ui in de pan en koken maarrrr!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')