abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2004 @ 01:01:39 #51
62182 Georges
That's the shit
pi_16559150
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 22:39 schreef StefanP het volgende:
Weet ik wel, maar toch zou ik het gewoon willen zien. Ik kan me geen voorstelling maken van hoe het er uit ziet om van zo dichtbij een salvo van die kanonnen te ontvangen, volgens mij kan niemand dat.

Misschien moeten we een fonds oprichten om die carrier die nu Ebay te koop staat, aan te schaffen... dan kunnen we die aan de marine van de VS aanbieden ter leringh ende vermaeck


Het lijkt me ook wel geinig om te zien. Altijd leuk om grove vuurkracht in actie te zien.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_16559219

ik heb zo mijn twijfels of hier echt geschoten wordt met granaten.... als je die drukgolf ziet op die andere fotos kan ik me niet voorstellen dat je dan zo vrolijk naast die guns kan gaan staan.... die lui op die battleships moeten volgens mij ook echt allemaal doof worden.... weet iemand wat voor geluid die dingen produceren als je er bijv zo dicht bij staat als de mensen op die foto?

Lachen is gezond :D!
pi_16559288
quote:
Op zondag 25 januari 2004 01:05 schreef Harmonius het volgende:
[afbeelding]

ik heb zo mijn twijfels of hier echt geschoten wordt met granaten.... als je die drukgolf ziet op die andere fotos kan ik me niet voorstellen dat je dan zo vrolijk naast die guns kan gaan staan.... die lui op die battleships moeten volgens mij ook echt allemaal doof worden.... weet iemand wat voor geluid die dingen produceren als je er bijv zo dicht bij staat als de mensen op die foto?


76mm HE patronen hebben zelfs met oorkappen op nog een behoorlijke impact op je gehoororganen .

Zo te zien houden ze hier gewoon hun oren dicht met hun vingers, nouja ze zullen ook wel van die gele oordoppies hebben. Ik hoop niet voor die mensen dat er met HE geschoten werd

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_16559360
quote:
Op zondag 25 januari 2004 00:28 schreef LowJoe het volgende:
Moeten we daarom een fonds oprichten??? Dus moeten we de navy geld geven om een carrier te kopen en hem dan weer terug geven zodat ze hem even kunnen kapot schieten met een slagschip dat niet meer in dienst is???
Ja
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_16561192
Het moet lukken dat slagschepen, samen met luchtschepen(Zeppelins voor de leken) een deel van mijn hobby/kennis zijn.

De Bismack/Tirpitz waren de grootste zwaarste Duitse slagschepen van WO II, met 50 000 ton waterverplaatsing als maximaal.

De Yamato's waren de allergrootsten ooit, met een maximumbelastlng van 77 000 ton. En 460mm kanonnen die de 35km afstand haalden met granaten die de 2 ton benaderden. De Topsnelheid van 50 km/u was fenomenaal

Het VS antwoord om de slagschipwedloop van 1935 en later waren de Iowa's. 56 000 ton waterverplaatsing, en de laatste slagschepen ooit gebruikt. In de Golfoorlog 1 was de Missouri bunkers aan het
wegschieten op 40 km afstand,met de 400mm kanonnen(9 stuks die elks meer dan 900kg aan projectiel wegschoten).
De nog grotere, zwaarder bewapende en gepantserde Montana's zijn nooit afgewerkt.

Net na WO II , toen het duidelijk was dat een slagschip gewoon zou verdampen door 1 kernbommetje gedropt door een hoogvliegend(en dus quasie onstopbaar vliegtuig) is het Britse Slagschip Vanguard afgewerkt, bijna even groot als de Yamato's,maar lichter in bouw en met veel kleinere kanonnen-380mm-.

De Russen waren net voor WO II begonnen met de Sovjetsky Soyouz klasse begonnen, net wat groter dan de Bismarks, maar kleiner dan da Yamato's. Helaas zijn er geen van die schepen ooit te water gelaten.Een spelletje veroveraar/herveroveraar heeft de bouw onnodig gemaakt.

Het laatste slagschip ooit afgewerkt en klaargemaakt was de Franse Jean Bart. Weliswaar gestart voor 1940, maar helaas door WO II vertaagd en pas klaar geraakt in 1952.Heeft dienst gedaan tot 1969.

Het verhaal van de Hood en de Bismark is makkelijk samen te vatten.
De Hood was een schip uit WO I, de Bismark van een veel latere periode. Op papier lijken ze op elkaar. Zelfde calibers van bewapening 380mm main guns 8 stuks.De Hood iets sneller.ook gewicht scheelt niet veen ,minder dan 10%

Helaas was de Hood bedoeld als slagkruiser , dus een snellere lichtere variante op het slagschip.Maar door gevechtservaring in WO I hebben de Britten VIJFDUIZEND ton pantser extra verspreid over dit schip(orgineel een serie van 4, slechts 1 afgewerkt).Wat het ware verhaal is weet nog niemand, wat wel geweten is.De Hood is opgeblazen tijdens het eerste gevecht tegenover Bismark en Prinz Eugen. De theorien zijn veelvuldig, maar allen gaan ze er van uit dat een munitiemagazijn van de Hood is geraakt.Van de bijna 1200 bemaningsleden hebben het er 3 overleeft.

Dus als resultaat zijn de laatste slagschepen in de handen van de de VS. En hebben de Russen de meest moderne tegenhangers ervan, de "raket"slagkruisers van de Ushakov(of Ex Kirov) klasse.

Slagschepen en de modernere vliegdekschepen delen 1 nadeel. Ze dragen allemaal een groot dik stuk neonreclame "Nuke Me". oftewel, 1 atoombommetje dat maar een fractie kost kan zulke schepen verdampen.

Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_16564026
Fijn dat er mensen zijn die zoveel verstand van dit soort dingen hebben. Qua militaire apparaten dan Wordt het niet eens tijd voor een subforumpje
pi_16564154
quote:
Op zondag 25 januari 2004 01:15 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ja


Jij bent gestoord!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_16568495
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:08 schreef Nimitz het volgende:
Fijn dat er mensen zijn die zoveel verstand van dit soort dingen hebben. Qua militaire apparaten dan Wordt het niet eens tijd voor een subforumpje
Ik denk dat daar te weinig interesse voor is.

Als je trouwensfoto's wil zien van die 18" granaten van de yamato: CINCPAC heeft er een paar voor zijn hoofdkwartier staan. Ik zal ff kijken naar foto's, die staan hoogstwaarschijnlijk op cincpac.navy.mil als die nog werkt.

pi_16568731
site is http://www.pacom.mil/

[Dit bericht is gewijzigd door Thrawn op 25-01-2004 15:48]

pi_16572573
quote:
Op zondag 25 januari 2004 03:10 schreef Blackheart het volgende:

....


dank u
Lachen is gezond :D!
pi_16622107
quote:
Op zondag 25 januari 2004 15:27 schreef Thrawn het volgende:

[..]

Ik denk dat daar te weinig interesse voor is.

Als je trouwensfoto's wil zien van die 18" granaten van de yamato: CINCPAC heeft er een paar voor zijn hoofdkwartier staan. Ik zal ff kijken naar foto's, die staan hoogstwaarschijnlijk op cincpac.navy.mil als die nog werkt.


ik zie die foto's nergens staan helaas. Misschien is een directe link een optie? AUB!
pi_16627362
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 18:41 schreef w31rd0 het volgende:
De Bismarck was zeker niet de grootste... Onder de Duitse schepen uit die tijd al niet, dat was de Tirpitz. Die heeft Engeland toen de grootste hoofdpijn bezorgd.
De Bismarck en Tirpitz waren van dezelfde klasse eingenlijk en de reden dat de Tirpitz de Engelsen zoveel hoofdpijn bezorgde was dat de Bismarck in 5 minuten de Hood naar de kelder gejaagd had en ze dus nou niet echt vrolijk werden bij de gedachte dat er nog zo een schip rondvoer.

voor info over de Bismarck en Tirpitz zie hier:
http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/bismarck_vs_tirpitz/bismarck_vs_tirpitz.html

pi_16732479
Iemand nog commentaar op deze schepen? Hoor het graag
pi_16744931
zijn er ook highres foto's ipv van al deze relatief kleine foto's? ben wel benieuwd
2825cc Single Turbo Beast
pi_16850357
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 17:33 schreef Ultimora het volgende:
zijn er ook highres foto's ipv van al deze relatief kleine foto's? ben wel benieuwd
heb gezocht maar tot nu toe niet gevonden. Vervelend
  dinsdag 3 februari 2004 @ 20:28:21 #66
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_16859590
die drukgolf

welke was eigenlijk de grootste uit de IOWA-class ?

Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_16870915
Er zijn 4 Iowa's afgebouwd, en 2onafgewerkt terug afgebroken, na WO II.
Hetzelfde lot voor de grotere en zwaardere Montana's.

De namen van de 4 zusterschepen.
Iowa
New Jersy
Missouri(dit schip met speciale verdienstes . In de baai van tokio liggende om de ondertekenaars van de capitulatie te ontvangen op een stukje souverein VS, en de hoofdrol te spelen in het Steven Segal vehicle Under Siege)
Wisconsin
Deze schepen worden stiekem toch in de moteballenvloot gehouden of als museum in perfecte conditie gehouden. Dus mij zou het niet verwonderen dat deze windhonden onder de slagschepen (33 knopen/60km/u- de snelsten ooit-) de oceanen nogmaals mogen bekoren.

Standaard gegevens uit WO2.1944
406mm geschut- 3 trippeltorens
127mm geschut , 10 dubbeltorens
40mm luchtdoelgeschut 76 stuks
20 mm luchtdoelgeschut 52 stuks

Pantser tot 500mm gehard staal

waterverplaatsing normaal 45273 ton maximaal 56601ton
Vermogen 212 000 pk
afstand af te leggen zonder bij te tanken 33 000 km.aan het slakkengangetje van 21km/u

Bemanning toen 2270 koppen.

Love, nothing more than sugarcoated hate
  FOK!fotograaf woensdag 4 februari 2004 @ 09:11:05 #68
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_16871673
lol
niets slimme technologie, gewoon brute kracht
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:55:06 #69
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_16873742
quote:
Zo een foto bestaat inderdaad, van de Hr.Ms. Tromp (destijds het grootste Nederlandse fregat) naast de USS Iowa, zij hebben gezamenlijk schietoefeningen gedaan.
Zijn daar foto's van op internet?
Ik zou heel graag willen zien hoe groot de Iowa is in vergelijken met de Tromp.
pi_16879473
Ik vind 2 relevante "Tromp"klasses terug in mijn persoonlijke documentatie.
De WO II versie, 2 halfzusterschepen "Tromp" en "Jacob van Heemskerck"

Lichte kruiser
Normale waterverplaatsing Tromp 3848 ton JvH 4216
Max belasting 4282 ton JvH 4938

6 150 mm kanonnen in dubbeltorens JvH 10 102 mm in dubbeltorens
8 40 mm luchtdoel geschut voor beiden

4 .50 machinegeweren voor de Tromp alleen, evenals 6 533mm torpedobuizen

Pantserdikte tot 32 mm
Topsnelheid 33.5 knopen/60.5 km/u
bereik niet meer geweten.
309 bemanningsleden.

Lengte 132.2 m (Iowa 270.4m)
Breedte 12.4m (Iowa 33m)

De nieuwere Tromps worden aangeduid als Fregat/torpedobootjager (destroyer ) met geleide wapens.

Normale tonnage 4369
Max 5486
Lengte 138.6m
Breedte 14.8m

Wapens
2 120mm kanonnen in een dubbeltoren
1 enkele Tatar luchtafweerraketinstalatie
1 8 voudige Seasparrow luchtafweerraket opstelling
2 4 voudige Harpoon zeedoel raket instalaties
6 kleine 324mm torpedolanceerbuizen

Geen pantser

Snelheid 30 knopen 54km/u
bereik 5000 zeemijl/9000 km tegen 18 knopen.
Bemanning 301 kopen.

Nu deze gegevens zijn momenteel verouderd, en ik kan niet garant staan voor de gegevens van de nieuwere Tromps.

Maar het zijn liliputtertjes vergeleken met de VS reuzen der zee.
En ze hebben geen bewapening die de slagschepen enige schade berokkenen kan die als gevaarlijk gerekend word.(bij mijn weten zijn zulke kleine topedo's ,en de harpoon antischeepsraketten niet uitrustbaar van een atoomkop)

Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_16888311
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Zijn daar foto's van op internet?
Ik zou heel graag willen zien hoe groot de Iowa is in vergelijken met de Tromp.


Ik heb die foto geprobeerd te zoeken, maar op internet kon ik hem niet vinden. Maar er zijn vast wel collega`s die die foto hebben, zou toch wel moeten, ik heb die foto + videomateriaal zelf gezien. Ik zoek dus op mn werk wel verder .
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_16888433

Interessant topic !

  donderdag 5 februari 2004 @ 11:02:24 #73
62182 Georges
That's the shit
pi_16905777
Heeft iemand die pic van de Tromp en de Iowa al gevonden?
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_24900237
zijn er geen filmpjes van?

iemand
had je niet verwacht!
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:48:53 #75
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_24900402
volgens mij zijjn deze schepen ook bekend geworden door onze grote actieheld steven seagal in undersiege is hij toch de kok aan boord van 1 van die schepen ??
pi_24900829
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:48 schreef -chefke- het volgende:
volgens mij zijjn deze schepen ook bekend geworden door onze grote actieheld steven seagal in undersiege is hij toch de kok aan boord van 1 van die schepen ??
een kenner
had je niet verwacht!
pi_24901034
Lang verwacht, en toch nog gevonden: een vergelijking van een Nederlands fregat met een Amerikaans slagschip.

De USS Wisconsin met de Hr.Ms. Jan Van Brakel in waiting station (1988).


de USS Wisconsin ligt als museumschip in de marinehaven van Norfolk in Virginia, de Hr.Ms. Jan Van Brakel vaart nu onder Griekse vlag als HS Kanaris

(foutje in de nummering, de BB64 is de Wisconsin ipv de Iowa)

[ Bericht 16% gewijzigd door ToXiCitY op 03-02-2005 18:22:16 (foutje) ]
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
  donderdag 3 februari 2005 @ 13:40:39 #78
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_24901455
Volgens mij ligt dat kleine fregatje in tweeen als ie door 1 zo'n 16" shell geraakt wordt

Heb trouwens wel eens ergens gelezen dat er niemand buiten mocht komen als ze daadwerkelijk met die 16" kanonnen gingen schieten vanwege de drukgolf?
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  donderdag 3 februari 2005 @ 13:48:10 #79
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24901642
Toen deze mastodonten in de jaren 80 door Reagan weer in dienst werden genomen bleek dat er nergens meer ervaring was binnen de strijdkrachten voor het afvuren van o.a. de kanonnen. De USN is er uiteindelijk toe over gegaan om de voormalige bemanningen uit WO-II en Korea weer in te huren om bij wijze van spreken aan hun kleinkinderen te leren hoe je een slagschip bedient.

Deze 4 slagschepen zijn niet de enige die nog bestaan, verspreid over de VS liggen verschillende slagschepen die dienst doen als museum, en een aantal vliegdekschepen met hetzelfde doel. Daarnaast vormen ze nog steeds een reservemacht (niets is echt onklaargemaakt, maar alleen niet-bedrijfsgereed) voor het geval een wereldwijd conflict optreedt. Er zijn plannen om oudere marineschepen (ook carriers) af te zinken en dienst te laten doen als kunstmatig rif. In de jaren 90 zijn er zo ook al squadrons vol A-6 Intruders afgezonken bij Florida.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:06:07 #80
69994 seto
-|||--------|||-
pi_24901979
Vet topic!
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:46:06 #81
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_24902824
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 13:22 schreef ToXiCitY het volgende:
Lang verwacht, en toch nog gevonden: een vergelijking van een Nederlands fregat met een Amerikaans slagschip.

De USS Iowa met de Hr.Ms. Jan Van Brakel in waiting station (1988).
[afbeelding]

(de USS Iowa ligt momenteel in reserve, de Hr.Ms. Jan Van Brakel vaart nu onder Griekse vlag als HS Kanaris)
en ik neem aan dat dat kleine speelgoedschipje daar achter de Hr.Ms. Jan Van Brakel is?
pi_24903139
Heeft nederland geen grotere schepen dan dat roeibootje?
pi_24904777
Nederland heeft ooit carriers gehad. CVE's. Escortevliegdekschepen, die toch de 10 000 ton aan waterverplaatsing haalden.Maar niet meer waren dan veredelde tankers, in massaproductie gebouwd in de VS tijdens WO II. De bewapening en het aantal vliegtuigen aan boord was ronduit pathetisch, maar een paar vliegtuigen was beter dan geen.
De 7 provinciën klasse kruiser was ook groter dan de 5000 tons fregatten van nu. 12 000 ton in 1976, het moment deze 2 schepen aan Peru verkocht werden.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_24905728


Hr.Ms. De Zeven Provinciën, een van de 2 kruisers die de Koninklijke Marine in dienst heeft gehad. Midden jaren `70 zijn de beide schepen aan Peru verkocht, alwaar de Hr.Ms. De Ruyter nog steeds rondvaart als Almirante Grau.

Machtige schepen, duidelijk een model uit de Tweede Wereldoorlog, en helaas niet meer van deze tijd.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_24907922
Ontworpen als verdragskruisers- volgens de verdragen van Washington en Londen-, 10 000 ton max tonnage. Door de geplande 10 -2 tripple en 2 dubbeltorens- 150mm kanonnen een "lichte" kruiser. Tewater gelaten respectivelijk 19 mei voor "De zeven provinciën" en 5 september voor "De Ruyter" in het jaar 1939.

In WO II is de "De Ruyter" door de Duitse bezetter op 24 december 1944 te water gelaten.
En uiteindelijk zijn beide schepen in 1953 in gebruik genomen met 4 6" dubbeltorens.

In de jaren 60 zijn de 2 achterste dubbeltorens verwijderd om er een Terriër luchtafweerraketinstalatie neer te zetten.
Deze 2 kruisers zijn uiteindelijk naar de Peruaanse marine gegaan, onder de namen Almirante Grau en Aguirre. Zonder de raketinstalatie.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_24908153
geweldig topic
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:41:29 #87
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24910199
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 17:22 schreef Blackheart het volgende:
Nederland heeft ooit carriers gehad. CVE's. Escortevliegdekschepen, die toch de 10 000 ton aan waterverplaatsing haalden.Maar niet meer waren dan veredelde tankers, in massaproductie gebouwd in de VS tijdens WO II. De bewapening en het aantal vliegtuigen aan boord was ronduit pathetisch, maar een paar vliegtuigen was beter dan geen.
De 7 provinciën klasse kruiser was ook groter dan de 5000 tons fregatten van nu. 12 000 ton in 1976, het moment deze 2 schepen aan Peru verkocht werden.
De eerste Karel Doorman was inderdaad een escorte vliegdekschip, uitgeleend door de Royal Navy en teruggegeven in mei 1948 (ex RN Nairana)
De tweede Karel Doorman was wel degelijk een (weliswaar licht) echt vliegdekschip. Het was de ex-HMS Venerable, die in mei 1948 in dienst kwam, toen 3 jaar oud, en dus een modern (voor zijn tijd dan) vliegdekschip. Het schip had een waterverplaatsing van 19.900ton, en vloog initieel met jachtvliegtuigen en jachtbommenwerpers, later met ASW-toestellen (S-2F) en jachtvliegtuigen (Sea Hawk). Na een brand in de machinekamer werd het schip na 20 jaar actieve dienst verkocht aan Argentinië, die het na 1988 oplegde, en in 1999 in India liet slopen.


Hawker Sea Hawk


Karel Doorman - II (foto Kon. Marine)

[ Bericht 9% gewijzigd door RonaldV op 03-02-2005 22:46:41 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24910502
dinsdagavond was er ook een programma op discovery over vliegdekschepen
pi_24910934
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 22:55 schreef hermandeperman het volgende:
dinsdagavond was er ook een programma op discovery over vliegdekschepen
Daar hebben we ook een topic van.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_24911003
quote:
danku, even gemist
pi_24921178
quote:
[In de eerste confrontatie heeft de Bismarck de Hood tot zinken gebracht (een slagschip van vergelijkbare grote) en daarna is de Bismarck door een torpedo geraakt waardoor het roer kapot was en het dus recht op de Engelse vloot afvoer, waarna het tot zinken is gebracht.

Vind het bepaald geen nederlaag...
Sterker nog de Engelse vloot konden de lamgelegde Bismarch niet tot zinken brengen!! Dat hebben de Duitsers toen zelf gedaan. Na onderzoek van de romp van het wrak van de Bismarck bleek dat geen van alle torpedo's en granaten de romp had doorboord.

Degelijk stukje Duitse technologie dus!

Gelukkig dat hij voordat hij aktief kon worden is gezonken. Had de geallieerden aardig wat schade kunnen bezorgen.
pi_24923614
River Styx. De Bismark was een stevig stukje slagschip ,met een zeer sterke "citadel" of centrale romp waarin de munitiemagazijnen en motoren waren ondergebracht. maar de andere delen die van een drijvende bunker een slagschip maken waren niet beter of slechter dan wat de Royal Navy kon bieden.
Maar ol zeggen dat de romp alle klappen had weerstaan is wel een sterk staaltje propaganda.

Bij het eerste gevecht, waarbij de Hood tot zinken werd gebracht en de Prince of Wales klappen kreeg werd Bismarks romp al beschadigd en werd een deel van de brandstofvoorraad onbruikbaar.
De latere torpedoaanvallen door Swordfishes, ook wel stringbags genoemd.Ouwerwetse dubbeldekkers met een romp uit textiel hebben de roeren ontzet, en de schroeven een optater gegeven. Toen kwam het nadeel van de 3 schroeven wat de Duitse marine prefereerde boven water. Kwasie onbestuurbaar , zelfs al had men het roer eraf kunnen snijden of afblazen met explosieven.
Maar ook werd er een lek geslagen in een voorste brandstof compartiment. Waardoor het oliespoor opgemerkt werd door een VS catalina verkenningstoestel.Waardoor weer de Britten op het spoor gezet werden,en de grote finale kon beginnen.
Het accurate langeafstandsvuur van de tragere RN slagschepen King George V en het lelijke maar stevig bewapende bakbeest Rodney schakelde de vuurleiding van de Bismark snel uit, en de hoofdgeschutstorens kregen zo'n harde klappen dat het terugschieten maar sporadisch en slechtgemikt was.Met wat er resteerde.

Uiteindelijk was de Bismark, van een groot nieuw slagschip gereduceerd tot een brandend hoopje ellende zonder enige gevechtswaarde. Het dreef nog ja. Maar een aanhoudend bestoken van die langzaam zinkende romp, of het openen van de zeekranen was een garantie tot zinken.

De drijvende trots van de Kriegsmarine had nog meer nadelen. Het pansterdek lag te diep. Oftewel alle communicatielijnen lagen kwetsbaarder dan verantwoord. waarmee het slecht gemikte tegenvuur verklaard word. De gemengde secundaire en tertiarre bewapening verspilde veel gewicht in een tijdperk bewapening voor dubbel gebruik al verplicht beschouwd werd.
De Bismark had 8 15 inch-380mm kanonnen in 4 dubbeltorens-in een tijd waar tripple torens gemeengoed werden, en de Fransen zelfs quad koepels normaal vonden. En de andere landen 16 inch ,en Japan zelfs 18 inch kanonnen in gebruik hadden.
De secundaire bewapening, bij alle andere moderne slagschepen van het dubbezl gebruik type- tegen zee en luchtdoelen was bij alle duitse slagschepen alleen tegen zeedoelen bedoeld. 12 150mm kanonnen in dubbeltorens
Luchtdoelgeschut was strikt gescheiden daarvan, en bedroeg de niet onaanzienlijke, maar minder gewichtspositieve 16 104mm kanonnen in dubbeltorens en aangevuld met 16 37mm en 12 20 mm snelvuurkanonnen

Uiteindelijk is het bouwen van een slagschip zoals dat van alle bewegende voorwerpen. Motorvermogen tegenover gewicht. Met als bijkomend nadeel, een slanke romp kan minder inhoud hebben, dus minder gewicht laten drijven. Of je had een blok in het water dat met brutte kracht zich voort moest ploegen, of anders een slank racepaard waar stevig bespaard was op gewicht.

De Italianen hadden hun Littoria klasse. Mooie slanke schepen 45000 ton zwaar, die actieradius en pantser inruilden voor bewapening 9 15 inch kanonnen met lichte granaten maar enorme mondingsnelheid en snelheid. Deze klasse heeft klappen gekregen van de Duitsers, met de FritzX bommen-een voorloper van de smart bombs van nu.

De Japaners bouwden in 1 keer de monsters der zee. De Yamato's. 20 000 ton zwaarder dan alle anderen 77 000 ton. Redelijke actieradius,goeie snelheid en een enorme bewapening met 9 18 inch kanonnen en tonnenzware granaten, en BERGEN, HOPEN; MASSA's luchtdoelgeschut . meer dan 200 stuks geschut dat in de lucht kon knallen. En de 18 inchers hadden de San Shiki granaat- de bijenkorf. Een soort van hagelpatroon met termietbommen als hagel.ook bruikbaar in theorie als luchtdoelkanon dan. En een onovertroffen pantserdikte.
Deze 2 slagschepen, Muashi en Yamato zijn tot zinken gebracht met tonnen vliegtugbommen en torpedo's.

Tegenover dit geweld stelden de Britten de King George V klasse, met moeite 35 000 ton zwaar en uitgerust met de kleine 14 inch kanonnen. 10 stuks, 8 in quad torens en 1 dubbeltoren.
Toch waren deze schepen niet slecht of traag, noch slecht gepantserd. Wat ze ogenschijnlijk verloren in slagkracht werd goed gemaakt door uitgekiende ideen en jarenlange ervaring.
De enige van deze klasse verloren gegaan in WO II heeft eigenlijk zichzelf tot zinken gebracht. Doordat een vliegtuigtorpedotreffer een 40000 pk schroefas verwrong, en deze schroefas een lang stuk uit de romp openscheurde.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_24924134
mooi dit !!
verdediger in Jong AC Fok! United !!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 00:52:44 #94
11518 Kleibintje
Centrumradicaal
pi_24929858
Tof Topique!

Ik ben afgelopen jaar in Pearl Harbor geweest, waar de USS Missouri nu als een drijvend museum voor bezoekers te bezichten valt. Indrukwekkend is het beste woord wat ik er voor kan vinden. Er werd mij daar overigens verteld dat de Missouri het laatste actieve slagschip ooit was, en nu eervol buiten dienst is gesteld, en nooit meer terug zal keren.

Een paar dingetjes die mij erg opvielen:
-De kanonnen zijn groot, heel erg afschuwelijk groot. Net zoals de projectielen die er mee worden afgeschoten.
-Achter aan de stuurboordkant is in de tweede wereldoorlog een kamikazevliegtuig er tegenaan gevlogen, nog altijd te zien door een deuk in de romp.
-De officiële documenten van de overgave van Japan liggen ook op het schip, getekend door een hele lijst landen waaronder Nederland. Grappig: Op de Japanse kopie (die er ook ligt) heeft de Canadese afgevaardigde zijn handtekening een regel te laag gezet, hierdoor zijn de regels eronder steeds doorgestreept, waardoor het een beetje een rommelig document is geworden.

Voor de liefhebber: Ik zal in de loop van het weekend wel wat plaatjes posten (als ik het niet vergeet)
pi_24931625
Meer slagschepen. De Franse Richelieu klasse. Iets zwaarder dan de Bismark en totaal anders van uiterlijk. Daar het hoofdgeschut in 2 quad torens met 15 inch kanonnen vooraan stond.
Grote voordeel van deze opstelling is dat de citadel korter gehouden kan worden, en dus zwaarder gepantserd is voor hetzelfde gewicht. Grote nadeel, een quasie onbewapende kont. waar alleen dual purpose kanonnen stonden. Te licht om slagschepen pijn te doen.
Deze schepen waren niet klaar voor WO II en zijn pas na WO II in gebruik genomen.

De Britten hadden dit al voorgedaan met de lelijke trage Nelson klasse schepen van 15 jaar daarvoor, die 3 tripple 16 inch torens vooraan hadden, in de rare opstelling van toren B die boven A en C uitstak, waardoor C niet recht naar voor kon schieten.

De Russen deden echt niet mee aan de slagschepenrace van eind jaren 30, maar probeerden uiteindelijk gebaseerd op Italiaanse designs en ideeën de Sovjetski Soyouz klasse te bouwen, 65 000 ton, 9 16 inch kanonnen in de klassieke opstelling .2 tripple torens vooraan 1 tripple achteraan. Na WO II zijn de net in aanbouw zijnde rompen gesloopt en verwerkt tot andere dingen, zoals blikjes.

En dan natuurlijk de Amerikanen. die toen ze in gang schoten met het bouwen van slagschepen het grootschalig deden. Alleen hebben ze meer slagschepen te water gelaten dan alle andere landen ter wereld samen in die periode. Met de slanke, duivels snelle Iowa's als kers op de slagroom; maar het zou niet eerlijk zijn deze raceschepen te vergelijken met de andere slagschepen. De Iowa's en hun grotere broers de niet gebouwde Montana klasse zijn effectief een generatie jonger dan alle andere ooit gebouwde slagschepen.
De beste vergelijking is een formule 1 wagen uit de jaren 70 en eentje van nu.

Neen, de VS slagschepen die het best aanleunen tot de voorgenoemde stalen kastelen der zee zijn de North Carolina's. Eenzelfde bewapening als de Iowa's, maar 5 knopen minder snel. 9 16 inch kanonnen in de gebruikelijke 2 vooraan 1 achteraan tripple torens.

En de Nederlanders. Ze hadden eind 1939 3 lichte slagkruisers besteld bij de Duitsers, type benaming 1047. Een licht gepantserde variante op de zeer mooie Scharnhorsts. meer actieradius en snelheid, om zo in de Oost Indiën echt tegengewicht te geven tegen de expansionistische Japanners, die op de olievoorraden daar aasden.
9 11" kanonnen in de klasieke 3 tripple toren opstelling en een topsnelheid van 33 knopen die die van de veel moderenere Iowa's zou benaderen. 27 000 ton waterverplaatsing.
Helaas dat de Duitse inval in Nederland deze schepen de das om deed. Ze hadden veel kunnen doen, waar nu de lichte kruisers zoals De Ruyter hard slaag kregen.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_24932440
Zeer indrukwekkend allemaal vooral die foto's met die drukgolf . En die kamikaze piloot langs het vliegtuig dat is ook gaaf .
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_24932791
Er zijn zelfs fora die als specialisatie zulke schepen hebben. En daar komen echte "kenners" zoals Bill Jurens, een Hood deskundige die meegewerkt heeft aan verschillende boeken en films over dit machtige schip. Zelfs de scheepswrakkenontdekker/zeearcheoloog Bob Ballard- Ja die de Titanic en de Bismark heeft gevonden- heeft deze man zijn expertise gebruikt. Leuk om zulke mensen toch te kunnen aanspreken, op een redelijk directe wijze.

http://www.bobhenneman.info/Homepage.htm

Is zo'n website. Zeer informatief en met machtige foto's. Wel gespecialiseerd in slagkruisers en Predreadnaughts.En natuurlijk in het Engels.
Vanuit die site kan je de informatie vangen die je naar andere sites kan brengen. Gaande van zeer specialistische lectuur, zoals de manschappenlijsten van de Ryal navy 1780-1920 enzo, tot Never were's, de uitdrukking voor net niet gebouwde schepen.Of zelfs zelf ontworpen en gesimmede schepen.

Het is een hobby zoals een andere, en een belangrijke reden waarom ik die informatie hier kan posten.
Love, nothing more than sugarcoated hate
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')