quote:Het lijkt me ook wel geinig om te zien. Altijd leuk om grove vuurkracht in actie te zien.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:39 schreef StefanP het volgende:
Weet ik wel, maar toch zou ik het gewoon willen zien. Ik kan me geen voorstelling maken van hoe het er uit ziet om van zo dichtbij een salvo van die kanonnen te ontvangen, volgens mij kan niemand dat.Misschien moeten we een fonds oprichten om die carrier die nu Ebay te koop staat, aan te schaffen... dan kunnen we die aan de marine van de VS aanbieden ter leringh ende vermaeck
ik heb zo mijn twijfels of hier echt geschoten wordt met granaten.... als je die drukgolf ziet op die andere fotos kan ik me niet voorstellen dat je dan zo vrolijk naast die guns kan gaan staan.... die lui op die battleships moeten volgens mij ook echt allemaal doof worden.... weet iemand wat voor geluid die dingen produceren als je er bijv zo dicht bij staat als de mensen op die foto?
quote:76mm HE patronen hebben zelfs met oorkappen op nog een behoorlijke impact op je gehoororganen
Op zondag 25 januari 2004 01:05 schreef Harmonius het volgende:
[afbeelding]ik heb zo mijn twijfels of hier echt geschoten wordt met granaten.... als je die drukgolf ziet op die andere fotos kan ik me niet voorstellen dat je dan zo vrolijk naast die guns kan gaan staan.... die lui op die battleships moeten volgens mij ook echt allemaal doof worden.... weet iemand wat voor geluid die dingen produceren als je er bijv zo dicht bij staat als de mensen op die foto?
Zo te zien houden ze hier gewoon hun oren dicht met hun vingers, nouja ze zullen ook wel van die gele oordoppies hebben. Ik hoop niet voor die mensen dat er met HE geschoten werd
quote:Ja
Op zondag 25 januari 2004 00:28 schreef LowJoe het volgende:
Moeten we daarom een fonds oprichten???![]()
Dus moeten we de navy geld geven om een carrier te kopen en hem dan weer terug geven zodat ze hem even kunnen kapot schieten met een slagschip dat niet meer in dienst is???
De Bismack/Tirpitz waren de grootste zwaarste Duitse slagschepen van WO II, met 50 000 ton waterverplaatsing als maximaal.
De Yamato's waren de allergrootsten ooit, met een maximumbelastlng van 77 000 ton. En 460mm kanonnen die de 35km afstand haalden met granaten die de 2 ton benaderden. De Topsnelheid van 50 km/u was fenomenaal
Het VS antwoord om de slagschipwedloop van 1935 en later waren de Iowa's. 56 000 ton waterverplaatsing, en de laatste slagschepen ooit gebruikt. In de Golfoorlog 1 was de Missouri bunkers aan het
wegschieten op 40 km afstand,met de 400mm kanonnen(9 stuks die elks meer dan 900kg aan projectiel wegschoten).
De nog grotere, zwaarder bewapende en gepantserde Montana's zijn nooit afgewerkt.
Net na WO II , toen het duidelijk was dat een slagschip gewoon zou verdampen door 1 kernbommetje gedropt door een hoogvliegend(en dus quasie onstopbaar vliegtuig) is het Britse Slagschip Vanguard afgewerkt, bijna even groot als de Yamato's,maar lichter in bouw en met veel kleinere kanonnen-380mm-.
De Russen waren net voor WO II begonnen met de Sovjetsky Soyouz klasse begonnen, net wat groter dan de Bismarks, maar kleiner dan da Yamato's. Helaas zijn er geen van die schepen ooit te water gelaten.Een spelletje veroveraar/herveroveraar heeft de bouw onnodig gemaakt.
Het laatste slagschip ooit afgewerkt en klaargemaakt was de Franse Jean Bart. Weliswaar gestart voor 1940, maar helaas door WO II vertaagd en pas klaar geraakt in 1952.Heeft dienst gedaan tot 1969.
Het verhaal van de Hood en de Bismark is makkelijk samen te vatten.
De Hood was een schip uit WO I, de Bismark van een veel latere periode. Op papier lijken ze op elkaar. Zelfde calibers van bewapening 380mm main guns 8 stuks.De Hood iets sneller.ook gewicht scheelt niet veen ,minder dan 10%
Helaas was de Hood bedoeld als slagkruiser , dus een snellere lichtere variante op het slagschip.Maar door gevechtservaring in WO I hebben de Britten VIJFDUIZEND ton pantser extra verspreid over dit schip(orgineel een serie van 4, slechts 1 afgewerkt).Wat het ware verhaal is weet nog niemand, wat wel geweten is.De Hood is opgeblazen tijdens het eerste gevecht tegenover Bismark en Prinz Eugen. De theorien zijn veelvuldig, maar allen gaan ze er van uit dat een munitiemagazijn van de Hood is geraakt.Van de bijna 1200 bemaningsleden hebben het er 3 overleeft.
Dus als resultaat zijn de laatste slagschepen in de handen van de de VS. En hebben de Russen de meest moderne tegenhangers ervan, de "raket"slagkruisers van de Ushakov(of Ex Kirov) klasse.
Slagschepen en de modernere vliegdekschepen delen 1 nadeel. Ze dragen allemaal een groot dik stuk neonreclame "Nuke Me". oftewel, 1 atoombommetje dat maar een fractie kost kan zulke schepen verdampen.
quote:Jij bent gestoord!
Op zondag 25 januari 2004 01:15 schreef StefanP het volgende:[..]
Ja
quote:Ik denk dat daar te weinig interesse voor is.
Op zondag 25 januari 2004 12:08 schreef Nimitz het volgende:
Fijn dat er mensen zijn die zoveel verstand van dit soort dingen hebben. Qua militaire apparaten danWordt het niet eens tijd voor een subforumpje
Als je trouwensfoto's wil zien van die 18" granaten van de yamato: CINCPAC heeft er een paar voor zijn hoofdkwartier staan. Ik zal ff kijken naar foto's, die staan hoogstwaarschijnlijk op cincpac.navy.mil als die nog werkt.
quote:dank u
Op zondag 25 januari 2004 03:10 schreef Blackheart het volgende:....
quote:ik zie die foto's nergens staan helaas. Misschien is een directe link een optie? AUB!
Op zondag 25 januari 2004 15:27 schreef Thrawn het volgende:[..]
Ik denk dat daar te weinig interesse voor is.
Als je trouwensfoto's wil zien van die 18" granaten van de yamato: CINCPAC heeft er een paar voor zijn hoofdkwartier staan. Ik zal ff kijken naar foto's, die staan hoogstwaarschijnlijk op cincpac.navy.mil als die nog werkt.
quote:De Bismarck en Tirpitz waren van dezelfde klasse eingenlijk en de reden dat de Tirpitz de Engelsen zoveel hoofdpijn bezorgde was dat de Bismarck in 5 minuten de Hood naar de kelder gejaagd had en ze dus nou niet echt vrolijk werden bij de gedachte dat er nog zo een schip rondvoer.
Op zaterdag 24 januari 2004 18:41 schreef w31rd0 het volgende:
De Bismarck was zeker niet de grootste... Onder de Duitse schepen uit die tijd al niet, dat was de Tirpitz. Die heeft Engeland toen de grootste hoofdpijn bezorgd.
voor info over de Bismarck en Tirpitz zie hier:
http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/bismarck_vs_tirpitz/bismarck_vs_tirpitz.html
quote:heb gezocht maar tot nu toe niet gevonden. Vervelend
Op zaterdag 31 januari 2004 17:33 schreef Ultimora het volgende:
zijn er ook highres foto's ipv van al deze relatief kleine foto's? ben wel benieuwd
De namen van de 4 zusterschepen.
Iowa
New Jersy
Missouri(dit schip met speciale verdienstes . In de baai van tokio liggende om de ondertekenaars van de capitulatie te ontvangen op een stukje souverein VS, en de hoofdrol te spelen in het Steven Segal vehicle Under Siege)
Wisconsin
Deze schepen worden stiekem toch in de moteballenvloot gehouden of als museum in perfecte conditie gehouden. Dus mij zou het niet verwonderen dat deze windhonden onder de slagschepen (33 knopen/60km/u- de snelsten ooit-) de oceanen nogmaals mogen bekoren.
Standaard gegevens uit WO2.1944
406mm geschut- 3 trippeltorens
127mm geschut , 10 dubbeltorens
40mm luchtdoelgeschut 76 stuks
20 mm luchtdoelgeschut 52 stuks
Pantser tot 500mm gehard staal
waterverplaatsing normaal 45273 ton maximaal 56601ton
Vermogen 212 000 pk
afstand af te leggen zonder bij te tanken 33 000 km.aan het slakkengangetje van 21km/u
Bemanning toen 2270 koppen.
quote:
Zo een foto bestaat inderdaad, van de Hr.Ms. Tromp (destijds het grootste Nederlandse fregat) naast de USS Iowa, zij hebben gezamenlijk schietoefeningen gedaan.
Lichte kruiser
Normale waterverplaatsing Tromp 3848 ton JvH 4216
Max belasting 4282 ton JvH 4938
6 150 mm kanonnen in dubbeltorens JvH 10 102 mm in dubbeltorens
8 40 mm luchtdoel geschut voor beiden
4 .50 machinegeweren voor de Tromp alleen, evenals 6 533mm torpedobuizen
Pantserdikte tot 32 mm
Topsnelheid 33.5 knopen/60.5 km/u
bereik niet meer geweten.
309 bemanningsleden.
Lengte 132.2 m (Iowa 270.4m)
Breedte 12.4m (Iowa 33m)
De nieuwere Tromps worden aangeduid als Fregat/torpedobootjager (destroyer ) met geleide wapens.
Normale tonnage 4369
Max 5486
Lengte 138.6m
Breedte 14.8m
Wapens
2 120mm kanonnen in een dubbeltoren
1 enkele Tatar luchtafweerraketinstalatie
1 8 voudige Seasparrow luchtafweerraket opstelling
2 4 voudige Harpoon zeedoel raket instalaties
6 kleine 324mm torpedolanceerbuizen
Geen pantser
Snelheid 30 knopen 54km/u
bereik 5000 zeemijl/9000 km tegen 18 knopen.
Bemanning 301 kopen.
Nu deze gegevens zijn momenteel verouderd, en ik kan niet garant staan voor de gegevens van de nieuwere Tromps.
Maar het zijn liliputtertjes vergeleken met de VS reuzen der zee.
En ze hebben geen bewapening die de slagschepen enige schade berokkenen kan die als gevaarlijk gerekend word.(bij mijn weten zijn zulke kleine topedo's ,en de harpoon antischeepsraketten niet uitrustbaar van een atoomkop)
quote:Ik heb die foto geprobeerd te zoeken, maar op internet kon ik hem niet vinden. Maar er zijn vast wel collega`s die die foto hebben, zou toch wel moeten, ik heb die foto + videomateriaal zelf gezien. Ik zoek dus op mn werk wel verder
Op woensdag 4 februari 2004 10:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:[..]
Zijn daar foto's van op internet?
Ik zou heel graag willen zien hoe groot de Iowa is in vergelijken met de Tromp.
een kennerquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:48 schreef -chefke- het volgende:
volgens mij zijjn deze schepen ook bekend geworden door onze grote actieheld steven seagal in undersiege is hij toch de kok aan boord van 1 van die schepen ??
en ik neem aan dat dat kleine speelgoedschipje daar achter de Hr.Ms. Jan Van Brakel is?quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:22 schreef ToXiCitY het volgende:Lang verwacht, en toch nog gevonden: een vergelijking van een Nederlands fregat met een Amerikaans slagschip.
De USS Iowa met de Hr.Ms. Jan Van Brakel in waiting station (1988).
[afbeelding]
(de USS Iowa ligt momenteel in reserve, de Hr.Ms. Jan Van Brakel vaart nu onder Griekse vlag als HS Kanaris)
De eerste Karel Doorman was inderdaad een escorte vliegdekschip, uitgeleend door de Royal Navy en teruggegeven in mei 1948 (ex RN Nairana)quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:22 schreef Blackheart het volgende:
Nederland heeft ooit carriers gehad. CVE's. Escortevliegdekschepen, die toch de 10 000 ton aan waterverplaatsing haalden.Maar niet meer waren dan veredelde tankers, in massaproductie gebouwd in de VS tijdens WO II. De bewapening en het aantal vliegtuigen aan boord was ronduit pathetisch, maar een paar vliegtuigen was beter dan geen.
De 7 provinciën klasse kruiser was ook groter dan de 5000 tons fregatten van nu. 12 000 ton in 1976, het moment deze 2 schepen aan Peru verkocht werden.
Daar hebben we ook een topic van.quote:Op donderdag 3 februari 2005 22:55 schreef hermandeperman het volgende:
dinsdagavond was er ook een programma op discovery over vliegdekschepen
danku, even gemistquote:Op donderdag 3 februari 2005 23:14 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
Daar hebben we ook een topic van.
Sterker nog de Engelse vloot konden de lamgelegde Bismarch niet tot zinken brengen!! Dat hebben de Duitsers toen zelf gedaan. Na onderzoek van de romp van het wrak van de Bismarck bleek dat geen van alle torpedo's en granaten de romp had doorboord.quote:[In de eerste confrontatie heeft de Bismarck de Hood tot zinken gebracht (een slagschip van vergelijkbare grote) en daarna is de Bismarck door een torpedo geraakt waardoor het roer kapot was en het dus recht op de Engelse vloot afvoer, waarna het tot zinken is gebracht.
Vind het bepaald geen nederlaag...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |