"The Policeman of the world"
Wordt een carrier battle group (CBG) ook wel genoemd. Van de carrier
battle group is het vliegdekschip het belangrijkste onderdeel. De
Nimitz-klasse carriers zijn de grootste oorlogsschepen ter wereld. Er zijn iets langere (uss Enterprise), maar qua tonnage is de Nimitz-klasse de grootste.
Typeaanduiding: CVN
Carrier Vessel Nucleair. En wat houdt dat Nucleair dan in? Jawel,het schip wordt aangedreven door 2 reusachtige kernreactoren. Wat zijn de voordelen van een dergelijk systeem:
- Hoeft nooit te stoppen om olie te bunkeren (al gebeurd dit wel op zee)
- Constante aandrijving
- Meer ruimte voor vliegtuigen en vliegtuigbrandstof
Een carrier gaat ongeveer 50 jaar mee en de reactorkern hoeft meer 1x
vervangen te worden (de Uss Nimitz is een paar jaar geleden hervuld, 33 maanden was zij uit de roulatie).
Doel van het schip
Een nimitz-klasse vliegdekschip wordt door de Amerikanen gebruikt om hun macht ter wereld te laten zien. 4,5 hectare van souverein Amerikaans grondgebied kan worden gebruikt. Hierdoor zijn ze minder afhankelijk van andere landen. In de 1e golfoorlog lagen er bijv. 5 vliegdekschepen in de golf. Hiervan konden ongeveer 75 vliegtuigen per schip opstijgen.
Filmpje van Dwight D Eisenhower
Wat statistieken van de USS Nimitz
Te zien is dat het gigantische apparaten zijn. Maar wat vervoeren ze nu
eigenlijk? Vliegtuigen. Elk vliegdekschip vervoert diverse vliegtuigen.
Dit zijn bijv. EC-2 Hawkey voor radar en elektronische oorlogsvoering,
Hornet / Super hornet om doelen aan te vallen, F14 Tomcat (top gun) om het schip en andere vliegtuigen te verdedigen. Prowlers voor elektronische oorlogsvoering. Helikopters om mensen te vervoeren en reddingsacties uit te voeren. Deze lijst is zeker niet compleet.
Er was al gesproken over de Carrier Battle Group. Carriers kunnen zichzelf goed beschermen, echter er is veel meer voor nodig om vrijwel volledig veilig te zijn. Er zijn altijd support-schepen en 2 kernonderzeeërs om de Carrier te beschermen.Deze groep bestaat uit destroyers, cruisers om alle mogelijk aanvallen af te wenden (luchtaanvallen, raketten, onderzeeërs).
Internationale verhoudingen
In carrier-land zijn de verhouding nogal al scheef. De Amerikanen hebben een enorm aantal vliegdekschepen die stuk voor stuk nog eens groter zijn dan welke andere carrier van welk land dan ook. Om het nog erger te maken. Wat de Amerikanen mini-carriers noemen en deze zijn bedoelt voor de USMC zijn nog eens groter dan bijv. de Engelse Invicible.
Leven aan boord
Aan boord leven ongeveer 6000 mensen. Een fiks aantal om 75 vliegtuigen de lucht in te krijgen en te houden en een fiks aantal om het schip varende te houden. Zie de pagina van de statistics voor meer informatie.
toekomst
Onlangs is de USS Ronald Reagan in gebruik genomen. De USS George Washington zal ook nog worden gemaakt. Dit zal de laatste Nimitz-carrier zijn waarbij ze al niet meer enorm lijken op het origineel USS Nimitz (nieuwere technologien). De kosten voor 1 schip zijn niet meer op te brengen (nieuwprijs 10 miljard dollar). Om het varende te houden 400 miljoen dollar per jaar. Hierna zullen kleinere schepen worden gebouwd die vermoedelijk meer kunnen
nog meer??
Indien je vind dat er nog meer bij moet, laat het weten. Dit is snel in
elkaar geflanst, maar ik hoor graag meer
europa heeft totaal maar 2 vliegdekschepen (en allebij kleiner dan degene van de us)...
quote:eh nee? Was er weer een programma over Carriers. Ach, die zal ik weleens gezien hebben
Op zaterdag 24 januari 2004 12:50 schreef Inquistor87 het volgende:
Gister discovery gekeken?
quote:schip gaat 50 jaar mee ongeveer. Ik denk dat ze daarna de reactor eruit halen en veilig opbergen. Net zoals al het andere kernafval, je kan er verder toch weinig mee
Op zaterdag 24 januari 2004 12:52 schreef yup het volgende:
Interessante schepen! Alleen wat ik me afvraag is, stel die kernreactor is "op", wat doen ze met die "oppe" kernreactor? Dumpen ze dat gewoon of?
Kun je me wat meer vertellen over een typische moderne samenstelling van zo'n vloot (type destroyers, cruisers etcetera?)?
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 12:55 schreef Nimitz het volgende:[..]
schip gaat 50 jaar mee ongeveer. Ik denk dat ze daarna de reactor eruit halen en veilig opbergen. Net zoals al het andere kernafval, je kan er verder toch weinig mee
Maar ja, tenminste gaat het 50 jaar mee...
Ze zijn wel efficienter dan diesel-motoren
quote:De Nimitz vaart in het midden, omringt door 2 battlecruisers aan de flanken, en voor en achter de carrier ook nog 2 grote schepen. Ver voor dit convoy "varen" nog 2 duikboten.
Op zaterdag 24 januari 2004 12:55 schreef chocolatemoeze het volgende:
Vet topicKun je me wat meer vertellen over een typische moderne samenstelling van zo'n vloot (type destroyers, cruisers etcetera?)?
quote:Er varen altijd een paar schepen omheen, dus die zullen wel afweer hebben?
Op zaterdag 24 januari 2004 13:04 schreef Disorder het volgende:
Kun je met één exocet zo'n schip niet redelijk eenvoudig uitschakelen? Zijn ze niet juist erg kwetsbaar?
Carrier
Nimitz-klasse
Ticonderoga-class cruiser
Meestal 2 van aanwezig. Voorzien van Tomahawks en allerelei andere
wapensystemen. Helikopters om bijv. duikboten op te sporen, missile
launchers, torpedo's, kleine wapens, phalanx systeem (voor inkomende
raketten)
Arleigh-Burge class destroyer
Schip met geleideraketten. Vooral bedoelt voor gevaren uit de lucht. Wel voorzien van torpedoes en dergelijke.
Spruance-class destroyers
Voornamelijk bedoelt voor onderzeebootbestrijding. Voorzien van
helikopters, tomahawks, torpedoes, phalanx systeem. etc.
Oliver Hazard frigate
Voornamelijk bedoelt voor onderbootbestrijding. Ook weer diverse
helikopters, Torpedo's etc.
Los Angeles-class onderzeeër
Meestal 2 aanwezig, tomahawk missiles, torpedoes. Deze nucleaire
onderzeeboten zijn stil, snel en dodelijk. Eentje aan de voorkant (om
alles schoon te vegen) en eentje aan de achterkant om alles tegen te
houden)
Supplyboot
Nog een supplyboot. Deze boten leveren wapens, voedsel, brandstof aan de CBG. Ook voorzien van diverse wapensystemen.
formatie
Zoals verteld kan de samenstelling verschillen. Belangrijk is dat ze niet
op elkaar zitten. Losse verzameling die wel de carrier volgt. Wel zal er
altijd 1 schip erg dichtbij blijven om close support te geven. Ook voor
evt. reddingsmissies.
idee
Misschien leuk om per schip een topic te maken? Of wordt het dan te
groot??
En als laatste. De CBG's hebben ook kernwapens aan boord. Deze zitten diep in een carrier en zijn dikbeschermd
quote:In principe niet. Zijn diverse schepen die hier speciaal voor zijn uitgerust. Ook een carrier zelf kan dit detecteren. Het gevaarlijkste is nog een duikboot of onderzeeër.
Op zaterdag 24 januari 2004 13:04 schreef Disorder het volgende:
Kun je met één exocet zo'n schip niet redelijk eenvoudig uitschakelen? Zijn ze niet juist erg kwetsbaar?
Overigens, die phalanx die ik overal zie, lijkt verdacht veel op die Hollandse versie (goalkeeper?) of is het hetzelfde?
quote:Je bedoelt de Iowa-class battleships. Yeps, zeer bekend van Under Siege 1. Helaas liggen ze inderdaad in de mottenballen. Maar goed, iconen uit de tijd van de 2e wereldoorlog. Nu door de enorme raketten e.d. hebben ze relatief weinig nut? Topicje openen?
Op zaterdag 24 januari 2004 13:20 schreef Pumatje het volgende:
Jammer dat die grote artillerie schepen niet meer in het spelletje zitten.
Die waren geweldig imposant.
quote:zeker niet dezelfde. Wel hetzelfde idee. Overigens waren de battleships al uit de roulatie hoor. Die hebben eigenlijk nooit in CBG's gevaren. Heeft geen nut. Ik maak er wel een topicje over!
Op zaterdag 24 januari 2004 13:22 schreef chocolatemoeze het volgende:
Ik vind die cruiser helemaal niet zo imposant als die battle-cruisers uit de woII ! Of horen die niet in zo'n carrier-formatie?Overigens, die phalanx die ik overal zie, lijkt verdacht veel op die Hollandse versie (goalkeeper?) of is het hetzelfde?
[Dit bericht is gewijzigd door Nimitz op 24-01-2004 13:24]
quote:Neem je meteen de Bismarck ff mee?
Op zaterdag 24 januari 2004 13:22 schreef Nimitz het volgende:[..]
Je bedoelt de Iowa-class battleships. Yeps, zeer bekend van Under Siege 1. Helaas liggen ze inderdaad in de mottenballen. Maar goed, iconen uit de tijd van de 2e wereldoorlog. Nu door de enorme raketten e.d. hebben ze relatief weinig nut? Topicje openen?
quote:sorry, interesser me alleen voor Amerikaanse versies
Op zaterdag 24 januari 2004 13:23 schreef chocolatemoeze het volgende:[..]
Neem je meteen de Bismarck ff mee?
quote:
Doel van het schipEen nimitz-klasse vliegdekschip wordt door de Amerikanen gebruikt om hun macht ter wereld te laten zien. 4,5 hectare van souverein Amerikaans grondgebied kan worden gebruikt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soeverein
"Soevereiniteit is het recht van een politieke entiteit zijn macht uit te oefenen. In het internationaal recht is soevereiniteit een belangrijk concept, daar het gaat om het respect voor elkaars grenzen en het recht om gezag uit te oefenen binnen de grenzen van een nationale staat.(het zelfbeschikkingsrecht). Dit betekent dat een andere staat niet het recht heeft zich te bemoeien met de binnenlandse aangelegenheden."
En dat houdt dus in dat niemand het recht heeft om de politieman van de wereld te spelen.
quote:Two or three (depending on modification) NATO Sea Sparrow launchers, 20mm Phalanx CIWS mounts: (3 on Nimitz and Dwight D. Eisenhower and 4 on Vinson and later ships of the class.)
Op zaterdag 24 januari 2004 13:59 schreef Vision het volgende:
wat voor bewapening heeft een carrier zelf eigenlijk?
Feitelijk een beetje onzinnig aangezien er supportschepen zijn en een hele armada aan vliegtuigen. Maar ja, je laat natuurlijk geen oorlogsschip zonder bewapening varen
quote:Hohoh. Het schip heeft een oppervlakte van 4,5 ha. En dat schip is van de Amerikanen dus souverein grondgebied! Hetzelfde idee als met een ambassade. Dat is ook een stuk grond dat wordt opgegeven aan een andere staat.
Op zaterdag 24 januari 2004 14:02 schreef rosstek het volgende:[..]
souverein Amerikaans grondgebied? Laat me niet lachen zeg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soeverein
"Soevereiniteit is het recht van een politieke entiteit zijn macht uit te oefenen. In het internationaal recht is soevereiniteit een belangrijk concept, daar het gaat om het respect voor elkaars grenzen en het recht om gezag uit te oefenen binnen de grenzen van een nationale staat.(het zelfbeschikkingsrecht). Dit betekent dat een andere staat niet het recht heeft zich te bemoeien met de binnenlandse aangelegenheden."En dat houdt dus in dat niemand het recht heeft om de politieman van de wereld te spelen.
quote:jaaaa
Op zaterdag 24 januari 2004 13:22 schreef chocolatemoeze het volgende:
Ik vind die cruiser helemaal niet zo imposant als die battle-cruisers uit de woII ! Of horen die niet in zo'n carrier-formatie?Overigens, die phalanx die ik overal zie, lijkt verdacht veel op die Hollandse versie (goalkeeper?) of is het hetzelfde?
heb me altijd afgevraagd hoe een schip er uit zou zien na een barrage van zon schip.
quote:Iowa Battleships
Op zaterdag 24 januari 2004 14:04 schreef Pumatje het volgende:[..]
jaaaa
die geile vestzak schepen, panter schepen, long heavy armored battle cruisers. geweldig.
heb me altijd afgevraagd hoe een schip er uit zou zien na een barrage van zon schip.
u vraagt wij draaien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |