"AMSTERDAM - De ludieke en hilarische nieuwjaarstoespraak bij Ajax van cabaretier Freek de Jonge is bij trainer-coach Ronald Koeman volledig verkeerd gevallen. Volgens de oud-international was de gedenkwaardigde speech, zondag in Amsterdam, kwetsend, beledigend en respectloos.
Koeman vindt dat de clubleiding pijnlijk heeft gefaald door het traditionele betoog aan De Jonge over te laten en niet aan een bestuurs- of directielid.
Foeteren
"Spelers, trainers en de technisch directeur werden met een grap heel negatief neergezet", foeterde Koeman in de microfoon van radio Noord-Holland. "Zelfs oud-voorzitter Van Praag kreeg ervan langs. Dat neem ik De Jonge niet eens echt kwalijk. Daarmee is hij tenslotte groot geworden. Maar ik neem het wel de leiding van Ajax kwalijk. Zij bepaalt wie de toespraak houdt."
De Jonge sprak zondag schertsend ondermeer van een gebrek aan professionaliteit en een warrig aankoopbeleid bij Ajax. Koeman kon er niet om lachen. "Buiten Ajax mogen ze denken en zeggen wat ze willen. Dat kun je toch niet tegenhouden, maar intern moet je de eigen mensen beschermen. Die moet je beschermen en niet beschadigen zoals De Jonge heeft gedaan."
'Haantjesgedrag'
Koeman heeft zijn pittige kritiek aan algemeen directeur Arie van Eijden kenbaar gemaakt. Later deze week praten beiden verder. Het idee om Freek de Jonge te vragen voor de nieuwjaarstoespraak was afkomstig van de nieuwe Ajax-voorzitter John Jaakke, die het tijd vond voor een frisse wind. Hij zei dat het afgelopen moest zijn van het 'haantjesgedrag' van de voetbalvoorzitters, die tijdens de nieuwjaarstoespraak zo nodig hard moeten uithalen naar van alles en nog wat.
"Ik dacht dat De Jonge een Ajacied was", mokte Koeman. "Maar dat heb ik in zijn speech niet kunnen horen.""
Beetje zelfspot is goed..... jammer dat Koeman daar niet tegen kan.
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 07:50 schreef Master-JiP het volgende:
ben geen ajax-fan maar wel een fan van freek en kan de hunor waarderen. Netzoals de humor die freek heeft om feyenoord af te zeiken! (Terwijl ik feyenoorder ben!)
Omdat de titel pakkend is laat ik 'm even zo, maar zodra het te veel over specifiek Ajax gaat verander ik 'm in "Voetbal en zelfspot".
Meer ontopic: ik vind het als Ajacied wel humor hoor, maar kan me aan de andere kant voorstellen dat Koeman zich enigszins gepikeerd voelt. Grappen over je professionaliteit kunnen verkeerd vallen (ooit ook elders wel meegemaakt, buiten voetbal om).
quote:Was net op het nieuws (3FM)
Op woensdag 21 januari 2004 08:27 schreef sqlsmurft het volgende:
Heeft iemand Koeman dit horen zeggen in die microfoon
Ik kan me dit bijna niet voorstellen.
Zelf heb ik ook een pesthekel aan Freek de Jonge, maar dan om de redenen dat ik hem uberhaupt niet grappig vind.
Huilie
Dat 'ie snel op z'n teentjes is getrapt wist ik, maar ik had gehoopt dat 'ie alleen tactisch een bord voor z'n kop had
Wat een zeurpiet die Koeman, laat 'm zich op het voetbal concentreren.
(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 21-01-2004 09:16]
In ieder geval, ik heb gedeeltes op Radio 1 gehoord (van Freek) en vond het zelf wel aardig.
Maar wat heeft Freek dan gezegd, is zijn toespraak ergens te lezen of de grappen waar Koeman zich zo aan stoort!
quote:dingen als: "als de spelers van Ajax niet snel beter presteren, kunnen ze beter meteen oprotten naar Barcelona"
Op woensdag 21 januari 2004 10:14 schreef SCH het volgende:Die Koeman.
Maar wat heeft Freek dan gezegd, is zijn toespraak ergens te lezen of de grappen waar Koeman zich zo aan stoort!
k zal ff zoeken of er ergens wat te vinden is
quote:Van een cabaretier kan zoiets natuurlijk ook niet verwachten...
Op woensdag 21 januari 2004 08:57 schreef Doc het volgende:
(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
Ik vond het wel een goeie, harde, kritische toespraak. Zelf kritiek is prima, het houdt je een spiegel voor...
Een van de beste vond ik : Ik doe deze toespraak niet voor het geld maar uit clubliefde, dat zouden meer 1ste elftal spelers ook eens moeten doen.
So true... broodvoetballers die niets weten van onderlinge rivaliteit tussen bv Ajax en F'noord bv...
quote:Nou Doc, ik wel. En soms is het leuk, en soms lach je als een boer met kiespijn.
Wie van de mensen die hier nu roepen dat Koeman een huilie is, is wel eens in het openbaar bespot om de kwaliteit van het werk dat-ie deed?(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
En van Freek kan je dat wel verwachten - en moet je dat juist willen - dus vooralsnog vind ik het een wat vreemde reactie van Koeman. Maar het hangt er vanaf wat er gezegd is, als het echt nare persoonlijke dingen zijn, is het anders.
Ik vind het wel sterk van Ajax dat ze juist iemand hebben uitgenodigd die ook een beetje scherp en sarcastisch kan zijn en niet alleen maar brave en lieve dingen zegt. Jammer dat Koeman zo reageert.
quote:Kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant, voetbal coaches hebben meestal een dikkere huid, neem het nederlands elftal waar vaak een vloedlading aan kritiek/spot overheen komt.
Wie van de mensen die hier nu roepen dat Koeman een huilie is, is wel eens in het openbaar bespot om de kwaliteit van het werk dat-ie deed?
Ik kan wel begrijpen dat Koeman er niet blij mee was, maar hij weet ook dat je dit soort kritiek het beste intern kan houden.
quote:Hoge bomen...
Wie van de mensen die hier nu roepen dat Koeman een huilie is, is wel eens in het openbaar bespot om de kwaliteit van het werk dat-ie deed?(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
quote:Ik heb maar een klein stukje gezien van die toespraak maar als dat het huidige niveau is van Freek, dan is ook zijn cabareteinde nabij. Wat een inkoppertjes zeg over dat Ajax in Barcelona etc. Bar eb bar slecht vond ik het. Dat Koeman zich laat kennen door zo'n slechte toespraak zegt wel iets over hem trouwens...
Op woensdag 21 januari 2004 10:22 schreef HeatWave het volgende:
Ik vond het wel een goeie, harde, kritische toespraak. Zelf kritiek is prima, het houdt je een spiegel voor...Een van de beste vond ik : Ik doe deze toespraak niet voor het geld maar uit clubliefde, dat zouden meer 1ste elftal spelers ook eens moeten doen.
Koeman, get your fokking act together.
quote:Dat is ook wel weer zo - daarom wil ik de toespraak ook graag lezen. Freek is een verrechtst bangig mannetje aan het worden.
Op woensdag 21 januari 2004 10:42 schreef Dylan Dog het volgende:[..]
Ik heb maar een klein stukje gezien van die toespraak maar als dat het huidige niveau is van Freek, dan is ook zijn cabareteinde nabij.
quote:B.v. dat de medewerkers van de fanshop met de handen in het haar zitten omdat de uitgang geblokkeerd wordt door niet verkochte Soetaers en Sikora mokken.
Op woensdag 21 januari 2004 10:14 schreef SCH het volgende:Die Koeman.
,,Ik zie Ibrahimovic altijd helemaal teruglopen om bij corners ballen weg te koppen. Aan de andere kant komt Heitinga voortdurend naar voren in een poging ballen ín te koppen. Is het gek dat ik denk dat het minder omslachtig is als hun rollen worden omgedraaid?''
Over de lengte van de jonge Ajacieden:
"Je wordt bij Ajax tegenwoordig pas geselecteerd voor het eerste als je onder de wandelstok van archivaris Schoevaart door kunt lopen."
Een opmerking dat de prestaties wat tegenvallen, maar dat dat niet zo vreemd was met een elftal dat voornamelijk uit linksbuitens bestaat.
Dat soort dingen.
Ik kon er wel om glimlachen, en vond het een sterkere actie van Freek dan zijn gastoptreden bij Ajax-Austria Wien destijds.
quote:OMG SCH doe toch eens lekker normaal man.
Op woensdag 21 januari 2004 10:46 schreef SCH het volgende:[..]
Dat is ook wel weer zo - daarom wil ik de toespraak ook graag lezen. Freek is een verrechtst bangig mannetje aan het worden.
Wijsheid komt met het ouderdom zeggen ze wel eens. Je zou er een voorbeeld aan moeten nemen SCH.
v. Marwijk zit toch ook niet te klagen over alle negatieve dingen die over hem en Feyenoord geroepen worden door de (pro-ajax) media?
Freek had gewoon gelijk. .
Koeman, Huilie. .
[Dit bericht is gewijzigd door Viper-X op 21-01-2004 10:58]
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:56 schreef Speed1971 het volgende:[..]
OMG SCH doe toch eens lekker normaal man.
Wijsheid komt met het ouderdom zeggen ze wel eens. Je zou er een voorbeeld aan moeten nemen SCH.
Game on.
quote:'k vind Freek niet echt rechts en zeker niet bang, maar jij mag alles constateren wat je wilt. Lichte onderbouwing lijkt me alleen wel zinvol bij dit type uitspraken.
Op woensdag 21 januari 2004 10:58 schreef SCH het volgende:[..]
Wat is er dan? Ik constateer dat gewoon, dat mag toch?
He is verder ook niet zo interessant ik zei het alleen als reactie op een user die constateerde dat hij wat is achter uitgegaan. Ik vond zijn verkiezingsconference vorig jaar al erg magertjes en zag laatst een interview met hem waarin hij erg angstig over de islam sprak en sowieso nogal behoudend overkwam omtrent maatschappelijke kanten.
Het is zijn goed recht overigens, zoals ik dat mag constateren, toch Speed
quote:Tuurlijk lekker ding
Op woensdag 21 januari 2004 11:15 schreef SCH het volgende:
Het is zijn goed recht overigens, zoals ik dat mag constateren, toch Speed
Misschien is Freek niet rechters geworden, maar jij linkser....
quote:Vraag het de mensen in POL, dat schijnt echt onmogelijk te zijn
Op woensdag 21 januari 2004 12:14 schreef Speed1971 het volgende:
Misschien is Freek niet rechters geworden, maar jij linkser....
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 07:28 schreef tha_dark het volgende:
kan dit niet in het centrale ajax topic?
Zijn opmerkingen over het intimiderende Utrecht publiek waren ook al zo vermakelijk....
quote:Ik denk inderdaad dat je dat kan verwachten als je Freek uitnodigd, maar ik denk dat Koeman dan ook enigszins teleurgesteld is dat door het bestuur iemand is uitgenodigd die hem en zijn spelers afzijkt.
Op woensdag 21 januari 2004 10:24 schreef SCH het volgende:En van Freek kan je dat wel verwachten - en moet je dat juist willen - dus vooralsnog vind ik het een wat vreemde reactie van Koeman. Maar het hangt er vanaf wat er gezegd is, als het echt nare persoonlijke dingen zijn, is het anders.
Ik vind het wel sterk van Ajax dat ze juist iemand hebben uitgenodigd die ook een beetje scherp en sarcastisch kan zijn en niet alleen maar brave en lieve dingen zegt. Jammer dat Koeman zo reageert.
quote:Koeman moet maar leren met een beetje kritiek om te kunnen gaan. En moet ook het verschil tussen een beetje zelfspot en 'afzeiken' zien en het woord sarcasme maar is opzoeken in het woordenboek.
Op woensdag 21 januari 2004 12:28 schreef Da_Sandman het volgende:
Het gaat niet om die kritiek maar het gaat erom dat Koeman in de nieuwjaarstoespraak in een poging grappig te zijn wordt afgebrand. Dat is een Ajax-orgaan, dus heeft ie gelijk als ie zegt dat dat ongepast is. En Koeman beschermd als trainer zijn spelers natuurlijk ook...
Dit gezeur van hem geeft wel weer aan dat ie niet echt lekker in z'n vel zit de laatste tijd...
Ik verheug me op Koemans reactie vanavond mocht ajax verliezen van Roda. .
quote:Ga jij gewoon eens je eigen slaapkamertje voel poepen manjongen
Op woensdag 21 januari 2004 12:34 schreef Viper-X het volgende:
-De usual poep-praat van Loek B-
Koeman is allang niet meer de nuchtere Groninger (alsof provincies invloed hebben op je persoonlijkheid) sinds hij jarenlang de hemel is ingeprezen.
Heeft iemand ooit structureel negatief gedaan over zijn voetbalkwaliteit bij al zijn clubs, en daarna op zijn trainerskwaliteiten?
Dat zijn aankoopbeleid faalt (de beste spelers zijn gehaald door Leo en Co) daar mag hij het zelf mee oneens zijn. Maar als Freek de Jonge terecht opmerkt dat er 12 linksbuitens zijn dan moet hij niet gaan lopen huilen.
quote:Klopt, maar ik denk dat Koeman met name teleurgesteld is dat het bestuur van Ajax iemand uitnodigt om hem en de spelers af te zeiken.
Op woensdag 21 januari 2004 10:26 schreef Dylan Dog het volgende:[..]
Hoge bomen...
Ik denk dat-ie er minder moeite mee gehad zou hebben als het in een willekeurige show van Freek geweest was.
quote:Ik weet niet hoor Speed, maar ik vind dat ie wel een punt heeft. Ik dacht dat jij Freek ook wel in zijn referentiekader wist te plaatsen.
Op woensdag 21 januari 2004 12:38 schreef Speed1971 het volgende:[..]
Ga jij gewoon eens je eigen slaapkamertje voel poepen manjongen
quote:He lees mijn eerdere post
Op woensdag 21 januari 2004 12:39 schreef ErikT het volgende:[..]
Ik weet niet hoor Speed, maar ik vind dat ie wel een punt heeft. Ik dacht dat jij Freek ook wel in zijn referentiekader wist te plaatsen.
quote:.......case closed
Op woensdag 21 januari 2004 10:44 schreef Speed1971 het volgende:
Dit bericht zegt meer over Koeman dan over de Jonge of de leiding van Ajax.
Koeman, get your fokking act together.
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:56 schreef Viper-X het volgende:
Ongeloofelijk, er is een keer iemand in het openbaar negatief over het heilige ajax hoor.v. Marwijk zit toch ook niet te klagen over alle negatieve dingen die over hem en Feyenoord geroepen worden door de (pro-ajax) media?
Ik zie de GKL niet voldoende humor en zelfrelativering hebben om iemand uit te nodigen die z'n club, de spelers en de technische staf afzeikt hoor...
quote:......la maar.............
Op woensdag 21 januari 2004 12:46 schreef urkerboy het volgende:
koeman is gewoon een fluttrainer die teert op zijn naam.
Als trainer heeft hij alleen de prijzen gewonnen waarbij Co Adriaanse de weg naar het kampioenschap en de beker had vrijgemaakt. Sinds hij het elftal het hele seizoen alleen coacht winnen ze geen enkele prijs meer. Dit seizen hebben ze zelfs nog niet 1 goede wedstrijd gespeeld.
[Dit bericht is gewijzigd door Speed1971 op 21-01-2004 12:59]
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 12:42 schreef Speed1971 het volgende:[..]
He lees mijn eerdere post
[..].......case closed
quote:En dat geldt dus ook voor Koeman, en daar zit'm de kneep. Zelfspot lijkt me juist een positieve eigenschap voor iemand die een groep moet leiden. Erg teleurstellende en onverwachte reactie van Koeman vind ik.
Op woensdag 21 januari 2004 12:43 schreef Doc het volgende:[..]
Ik zie de GKL niet voldoende humor en zelfrelativering hebben om iemand uit te nodigen die z'n club, de spelers en de technische staf afzeikt hoor...
quote:Doc, en dit is dus weer zo'n reactie als waar ik op doelde.
Op woensdag 21 januari 2004 12:38 schreef Speed1971 het volgende:[..]
Ga jij gewoon eens je eigen slaapkamertje voel poepen manjongen
Wie zulke opmerkingen van een cabaretier serieus neemt, is volgens mij flink gefrustreerd. Het zou erger zijn geweest als Freek 100 x had gezegd : "ajax wordt toch wel kampioen" en "het gaat geweldig met ajax"...
Wat verwacht Koeman dan? Dat iemand als Freek een bloedserieuze positieve toespraak gaat staan houden? .
[Dit bericht is gewijzigd door Viper-X op 21-01-2004 12:53]
quote:Ik zie ook wel eens iets over het hoofd. Behalve dingen die uit Urk komen natuurlijk
Op woensdag 21 januari 2004 12:50 schreef ErikT het volgende:[..]
Sorry Speed
quote:Maar de GKL is dan ook een debiel.
Op woensdag 21 januari 2004 12:43 schreef Doc het volgende:[..]
quote:Zoals al eerder opgemerkt, lees aub mijn eerdere post.
Op woensdag 21 januari 2004 12:51 schreef Viper-X het volgende:[..]
Doc, en dit is dus weer zo'n reactie als waar ik op doelde.
Wie zulke opmerkingen van een cabaretier serieus neemt, is volgens mij flink gefrustreerd.
Ik doelde op jou poep-uitspraak dat jij je verheugde op de reactie van Koeman na het verlies tegen Roda........maar ja het is je vergeven, je heet immers Loekie
quote:Denk je dat VanMarwijk wel het allemaal prima zou vinden dan? Lijkt me niet.
Op woensdag 21 januari 2004 12:50 schreef the-O het volgende:[..]
En dat geldt dus ook voor Koeman, en daar zit'm de kneep. Zelfspot lijkt me juist een positieve eigenschap voor iemand die een groep moet leiden. Erg teleurstellende en onverwachte reactie van Koeman vind ik.
Bij Ajax hebben ze tenminste een Voorzitter die zelf relativering heeft. Vrij uniek.
quote:Oh, hoe vaak heb ik hier niet van een ajacied gelezen 'ik kan niet wachten op de reactie van Bertje!' als Feyenoord weer is verloren/slecht gespeeld had. En dat mag dan weer wel?
Op woensdag 21 januari 2004 12:53 schreef Speed1971 het volgende:[..]
Zoals al eerder opgemerkt, lees aub mijn eerdere post.
Ik doelde op jou poep-uitspraak dat jij je verheugde op de reactie van Koeman na het verlies tegen Roda........maar ja het is je vergeven, je heet immers Loekie
En lees is goed, ik zei "áls ajax mocht verliezen". .
[Dit bericht is gewijzigd door Viper-X op 21-01-2004 12:56]
quote:Nee, Koemand verwacht dat het bestuur niet iemand uitnodigt die hem bij een officiële Ajax gelegenheid afzeikt.
Op woensdag 21 januari 2004 12:51 schreef Viper-X het volgende:
Wat verwacht Koeman dan? Dat iemand als Freek een bloedserieuze positieve toespraak gaat staan houden?.
quote:Dan had Koeman van tevoren in moeten grijpen, als ie wist dat er een cabaretier zou komen. Want een cabaretier "zeikt af!". Dat is z'n beroep! Als ie serieus zou zijn, was het geen cabaretier meer.
Op woensdag 21 januari 2004 12:58 schreef Doc het volgende:[..]
Nee, Koemand verwacht dat het bestuur niet iemand uitnodigt die hem bij een officiële Ajax gelegenheid afzeikt.
quote:Hebben we het over Van Marwijk dan?
Op woensdag 21 januari 2004 12:55 schreef Doc het volgende:[..]
Denk je dat VanMarwijk wel het allemaal prima zou vinden dan? Lijkt me niet.
Bij Ajax hebben ze tenminste een Voorzitter die zelf relativering heeft. Vrij uniek.
Wat ik hoorde in die bewuste toespraak was zo hard nog niet, en alles werd met een knipoog gebracht. Aan het einde zette hij nog het clublied in. Ik kon er wel om lachen.
quote:Calimero, jankbak
Op woensdag 21 januari 2004 07:20 schreef Master-JiP het volgende:
mokte Koeman
quote:Als je het als afzeiken ervaart. Jek an er ook gewoon om lachen en het op juiste waarde schatten.
Op woensdag 21 januari 2004 12:32 schreef Doc het volgende:[..]
Ik denk inderdaad dat je dat kan verwachten als je Freek uitnodigd, maar ik denk dat Koeman dan ook enigszins teleurgesteld is dat door het bestuur iemand is uitgenodigd die hem en zijn spelers afzijkt.
quote:Ik denk dat de meeste mensen die bij een officiële gelegenheid van de plek waar ze werken publiekelijk afgezeken worden daar verre van gelukkig mee zijn. Heb dat elders ook wel gehoord dat ooit bij een werkplek personen publiek voor het hele bedrijf werd afgezeken - in cabaret vorm. En daar was die afdeling verre van blij mee en had een behoorlijke interne rel opgeleverd.
Op woensdag 21 januari 2004 13:03 schreef the-O het volgende:[..]
Hebben we het over Van Marwijk dan?
Ik had van Koeman wat meer humor verwacht, ik doe niet in Feyenoord-Ajax-PSV spelletjes.
En zeker in het voetbal wereldje is zoiets "not done".
Daarom is het des te opmerkelijker dat er bij Ajax een voorziter zit die wel dat zelfrelativerings vermogen heeft, en men er bij de club wel om kon lachen. Dat maak je niet bij veel clubs mee. Dat "het slachtoffer" er minder de lol van inziet vind ik wel begrijpelijk, en dat zal je dus ook elders - niet alleen ind e voetballerij vinden. Zeker als het afzeiken gebeurt uit een hoek waar je het niet van verwacht.
quote:Ik vind je reactie nogal dubbel. Je prijst Ajax de tent uit maar praat het ook goed dat mensen er niet tegen kunnen. Het is gewoon sterk van het bestuur en kinderachtig van Koeman, daar komt het feitelijk op neer.
Op woensdag 21 januari 2004 13:11 schreef Doc het volgende:[..]
Ik denk dat de meeste mensen die bij een officiële gelegenheid van de plek waar ze werken publiekelijk afgezeken worden daar verre van gelukkig mee zijn. Heb dat elders ook wel gehoord dat ooit bij een werkplek personen publiek voor het hele bedrijf werd afgezeken - in cabaret vorm. En daar was die afdeling verre van blij mee en had een behoorlijke interne rel opgeleverd.
En zeker in het voetbal wereldje is zoiets "not done".
Daarom is het des te opmerkelijker dat er bij Ajax een voorziter zit die wel dat zelfrelativerings vermogen heeft, en men er bij de club wel om kon lachen. Dat maak je niet bij veel clubs mee. Dat "het slachtoffer" er minder de lol van inziet vind ik wel begrijpelijk, en dat zal je dus ook elders - niet alleen ind e voetballerij vinden. Zeker als het afzeiken gebeurt uit een hoek waar je het niet van verwacht.
En die laatste zin van je klopt niet. Het komt uit een waarvan je het wel kan verwachten. Juist iemand die Ajax steunt, mag dit soort grappen maken. Dat laat je bij Ajax niet door Gerard Cox doen.
Verder vind ik het weer typisch dat je meteen doet alsof het zo super is van Ajax om dit te doen: het is echt niet uniek en andere clubs kennen ook veel zelfspot. Maar hebben vaak een wat volwassener trainer.
Zou de mol dan eindelijk van binnenuit z'n werk gaan doen?
quote:Wat ik zeg is: het is te prijzen van het bestuur, maar het is begrijpelijk dat Koeman gepikeerd is.
Op woensdag 21 januari 2004 13:16 schreef SCH het volgende:[..]
Ik vind je reactie nogal dubbel. Je prijst Ajax de tent uit maar praat het ook goed dat mensen er niet tegen kunnen. Het is gewoon sterk van het bestuur en kinderachtig van Koeman, daar komt het feitelijk op neer.
quote:O ja? Kan je daar voorbeelden van geven?
Op woensdag 21 januari 2004 13:16 schreef SCH het volgende:
En die laatste zin van je klopt niet. Het komt uit een waarvan je het wel kan verwachten. Juist iemand die Ajax steunt, mag dit soort grappen maken. Dat laat je bij Ajax niet door Gerard Cox doen.Verder vind ik het weer typisch dat je meteen doet alsof het zo super is van Ajax om dit te doen: het is echt niet uniek en andere clubs kennen ook veel zelfspot. Maar hebben vaak een wat volwassener trainer.
Koeman mag een voorbeeld nemen aan v. Raaij, die heel hard moest lachen en zelfs mee ging doen, met een aantal grappen die over hem werden gemaakt bij Kopspijkers.
Maar ja, Zijne Koninglijke Hoogheid meneer Koeman duidt met zijn godenclub natuurlijk geen enkel (satirisch) grapje. .
quote:Tuurlijk moet je cabaret met een korreltje zout nemen.
Op woensdag 21 januari 2004 13:24 schreef Viper-X het volgende:
Doc, jij houdt zeker niet van cabaret. Nog 1 keer : cabaratiers zeiken altijd mensen af. En dat moet je met een korreltje zout nemen, want het is altijd heel erg overdreven en vrijwel altijd 'negatief'. (Als het positief zou zijn was het niet meer grappig geweest.)Koeman mag een voorbeeld nemen aan v. Raaij, die heel hard moest lachen en zelfs mee ging doen, met een aantal grappen die over hem werden gemaakt bij Kopspijkers.
Maar ja, Zijne Koninglijke Hoogheid meneer Koeman duidt met zijn godenclub natuurlijk geen enkel (satirisch) grapje.
.
ECHTER, ook in de rest van de wereld is het zo dat als je voor groot publiek INTERN binnen je bedrijf, op verzoek van je "bazen", te kakken wordt gezet -ook al is dat in cabaretvorm-, je daar niet blij mee bent. Niet alleen een karakter trek van Koeman.
(Koeman heeft ook nooit gezeken over het cabaret bij Henk Spaan hoor; het gaat er grotendeels om dat het intern vanuit de organisatie zo georganiseerd is)
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 21-01-2004 13:29]
quote:Nee dat is niet begrijpelijk, dat is stom - hij maakt zichzelf er een beetje zielig en belachelijk mee.
Op woensdag 21 januari 2004 13:23 schreef Doc het volgende:[..]
Wat ik zeg is: het is te prijzen van het bestuur, maar het is begrijpelijk dat Koeman gepikeerd is.
Ik vind het erg jammer dat je het meteen in de sfeer van: kijk eens wat zijn we dapper bij Ajax, trekt. Het is namelijk nogal een stomme actie van het bestuur als je de trainer niet achter je hebt staan. Slechte communicatie.
Ik ga geen voorbeelden zoeken: maar zelfspot of is echt geen uitvinding van ajax.
quote:Ik zou er juist heel hard om lachen als ik Koeman geweest was. Juist in 'crisis-tijd' is satire leuk om met je schouders overeind te blijven.
Op woensdag 21 januari 2004 13:27 schreef Doc het volgende:[..]
Tuurlijk moet je cabaret met een korreltje zout nemen.
ECHTER, ook in de rest van de wereld is het zo dat als je voor groot publiek INTERN binnen je bedrijf -op verzoek van je "bazen"- te kakken wordt gezet -ook al is dat in cabaretvorm-, je daar niet blij mee bent.
En over IEDEREEN van ajax werden grapjes gemaakt, het was zeker niet zo dat Koeman de hele tijd in z'n eentje voor lul gezet werd ofzo. Die 'bazen' zelf werden toch ook gepakt op de slechte resultaten van ajax?
quote:Ben ik niet met je eens omdat je het nogal overdrijft. Het is maar hoe je het ervaart. Ik lees niet dat mensen te kakken zijn gezet maar dat er grappen zijn gemaakt - als dat gebeurt door iemand die hart heeft voor de club, dan kan je daar best om lachen. Soms als een boer met kiespijn. Het kan juist zeer louterend zijn. Jij noemt het "te kakken zetten" - maar ik vind dat niet de juiste kwalificatie van de grappen die ik gelezen heb.
ECHTER, ook in de rest van de wereld is het zo dat als je voor groot publiek INTERN binnen je bedrijf, op verzoek van je "bazen", te kakken wordt gezet -ook al is dat in cabaretvorm-, je daar niet blij mee bent. Niet alleen een karakter trek van Koeman.
quote:Denk het niet. Gebeurt in de wereld buiten het voetbal evenzo.
Op woensdag 21 januari 2004 13:29 schreef SCH het volgende:[..]
Nee dat is niet begrijpelijk, dat is stom - hij maakt zichzelf er een beetje zielig en belachelijk mee.
quote:Met de opmerking van de slechte communicatie ben ik het eens.
Op woensdag 21 januari 2004 13:29 schreef SCH het volgende:Ik vind het erg jammer dat je het meteen in de sfeer van: kijk eens wat zijn we dapper bij Ajax, trekt. Het is namelijk nogal een stomme actie van het bestuur als je de trainer niet achter je hebt staan. Slechte communicatie.
quote:Als je een club weet te vinden die op een offciële gelegenheid iemand uitnodigt die de spelers en trainer af zeikt vind ik het knap.
Op woensdag 21 januari 2004 13:29 schreef SCH het volgende:
Ik ga geen voorbeelden zoeken: maar zelfspot of is echt geen uitvinding van ajax.
Als Koeman daar niet tegen kan moet ie samen met Balkenende gaan klagen over satire of een ander beroep nemen.
quote:Da's ook niet zo sterk dan
Op woensdag 21 januari 2004 13:32 schreef Doc het volgende:[..]
Denk het niet. Gebeurt in de wereld buiten het voetbal evenzo.
quote:Is Koeman ook medeverantwoordelijk voor overigens.
Met de opmerking van de slechte communicatie ben ik het eens.
quote:Er is niet afgezeken, kom op man. Het zijn gewoon lolligheidjes, gebeurt overal - niks mis mee.
Als je een club weet te vinden die op een offciële gelegenheid iemand uitnodigt die de spelers en trainer af zeikt vind ik het knap.
Hier wat stukjes van de bewuste toespraak.
O Bert, hij valt Jorien ook aan, zullen wij nou ook gaan janken? .
[Dit bericht is gewijzigd door Viper-X op 21-01-2004 14:19]
.
.
doe het dan gewoon in je eigen show, maar niet daar.
quote:Hij is uitgenodigd Mitt.
Op woensdag 21 januari 2004 14:23 schreef mitt het volgende:
Het is wel leuk, maar niet op de nieuwjaarsreceptie van Ajax zelf.doe het dan gewoon in je eigen show, maar niet daar.
quote:Ja ik weet het, dus meer een fout van het bestuur.
Op woensdag 21 januari 2004 14:25 schreef SCH het volgende:[..]
Hij is uitgenodigd Mitt.
maar de Jonge kan zelf toch ook wel inzien dat het nou niet echt past op de nieuwjaarsreceptie.
quote:
Geen toespraak van Arie van Eijden of John Jaakke dit jaar. Maar Freek de Jonge, ook nog invaller bij Lucky Ajax, hield de nieuwjaarstoespraak. ,,Want directeur Arie van Eijden vroeg mij of ik zijn speech wilde voorlezen en als ik iets zag wat veranderd kon worden, dan moest ik dat maar doen. Ik kan u zeggen dat er weinig van de oorspronkelijke tekst bewaard is gebleven", aldus De Jonge.
De Jonge begon zijn speech met de constatering dat er bij Ajax het nodige professionalisme ontbreekt. Vervolgens liet hij ondubbelzinnig doorschemeren dat hij vond dat het elftal louter uit linksbuitens bestond en dat hij het toch merkwaardig vond dat Ibrahimovic vaak het hele eind van voren naar achteren moest rennen om daar de bal uit zijn eigen strafschopgebied te koppen en Johnny Heitinga het hele eind naar voren moest rennen om de bal er daar in te koppen. Kon dat misschien anders?
De zaal vouwde zich voor de zoveelste keer dubbel van het lachen. Daarna had Freek, behalve dat hij vond dat de Ajacieden van tegenwoordig niet zo zeer voor het geld bij Ajax moesten spelen alswel dat het een eer is om voor Ajax te spelen, nog een Belgenmop, die hij onder het toeziend oog en luisterend oor van de vijf Belgische Ajacieden ten gehore bracht, die ongeveer als volgt verliep: ,,Twee Belgen, we zullen ze voor het gemak Sonck en Van Damme noemen, maar ze hadden voor hetzelfde gemak ook Vermaelen en De Mul kunnen heten, moesten bij de spoorwegen een wissel omzetten, daar waar de twee sporen samenkwamen. Sonck en Van Damme zagen het bedoelde punt en liepen erop af. Ze liepen en liepen tot ze al een tijd onderweg waren en ze verbaasd constateerden dat het niet zover leek als ze nu gelopen hadden. Ze keken achterom. ,,Ach we zijn er al een heel eind voorbij", concludeerden ze en liepen weer terug. ,,Oftewel, aldus Freek. ,,Je moet pas je doel kiezen als je het perspectief bepaald hebt."De cabaretier besloot met het clublied, dat uit volle borst werd meegezongen door de Ajacieden. Zo kwam er een einde aan een nieuw geluid, een nieuw gebaar op de nieuwjaarsreceptie van Ajax en aan de lachende gezichten te zien, was het optreden van De Jonge een schot in de roos.
quote:Ik zou niet weten waarom niet? Moet De Jonge weten dat zelfspot verboden is bij Ajax. Het bestuur vond het wel leuk.
Op woensdag 21 januari 2004 14:26 schreef mitt het volgende:[..]
Ja ik weet het, dus meer een fout van het bestuur.
maar de Jonge kan zelf toch ook wel inzien dat het nou niet echt past op de nieuwjaarsreceptie.
Freek was gewoon leuk. Zelfspot is leuk.
Ronald Koeman kan zich beter druk maken over de wedstrijd van vanavond. Dat wordt al moeilijk genoeg.....
quote:Idd, Koeman is echt de enige die er problemen mee schijnt te hebben. Maar kan me voorstellen dat Sikora en Soetears niet om álle grappen hard gelachen hebben...
Op woensdag 21 januari 2004 14:42 schreef SCH het volgende:[..]
Ik zou niet weten waarom niet? Moet De Jonge weten dat zelfspot verboden is bij Ajax. Het bestuur vond het wel leuk.
quote:die zijn de volgende dag naar de fanshop gegaan om te kijken of er echt nog zoveel mokken stonden
Op woensdag 21 januari 2004 15:32 schreef Viper-X het volgende:[..]
Idd, Koeman is echt de enige die er problemen mee schijnt te hebben. Maar kan me voorstellen dat Sikora en Soetears niet om álle grappen hard gelachen hebben...
maar serieus ik vind het gewoon kinderachtig van Koeman, een paar grapjes doen nooit kwaad, lekker de boel even relativeren. Koeman hoor je alleen maar als t hem uitkomt en nu wilde hij blijkbaar weer wat aandacht
quote:Inderdaad, dat viel mij ook al op. Dat is indirect je eigen spelers en staf dus afvallen.
Op woensdag 21 januari 2004 16:15 schreef rubbereend het volgende:
k heb t nu gehoord op nu.nl maar ik denk dat Koeman beter boor kan wordne op Arie van der E. want die zegt: "Freek zegt misschien wel die dingen die wij ook vinden"......
dat lijkt mij duidelijke taal
En dan mogen jullie alleen maar lachen en niet zeikerig terug doen hoor
(tuurlijk is het makkelijkst standpunt te zeggen dat Koeman tegen een grapje moet kunnen, maar mensen zeggen dat zelf al minder snel als van henzelf de kwaliteit van het werk op grappige wijze in twijfel wordt getrokken voor een groot publiek en op verzoek van hun "bazen").
quote:Ha, ha, uit volle borst, door 10 man
Op woensdag 21 januari 2004 14:30 schreef golfer het volgende:
Van de officiële Ajaxsite:
De cabaretier besloot met het clublied, dat uit volle borst werd meegezongen door de Ajacieden.
quote:Was je erbij?
Op woensdag 21 januari 2004 16:46 schreef Luni het volgende:Ha, ha, uit volle borst, door 10 man
quote:maar gezien het publiek wat het zonder voorkauwen kan mee zingen kan ie wel eens gelijk hebben
Op woensdag 21 januari 2004 16:56 schreef golfer het volgende:[..]
Was je erbij?
quote:Vind ik niet - het hoort juist bij zijn vak om er volwassen op te reageren en er dus geen aandacht aan te besteden. Ik vrees juist dat Koeman zich echt in zijn kruis en kuif gepikt en getast voelt. Ik denk niet dat hij hiermee de goede zaak dient maar juist een beetje zuur en kinderachtig overkomt.
Op woensdag 21 januari 2004 20:01 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Beetje jankgedrag van Koeman, maar ik kan het me wel voorstellen. Als trainer moet je voor de schermen altijd voor je spelers en club opkomen, ik vermoed dat Koeman dit ook een beetje speelt, het hoort immers bij zijn vak
quote:Uit de spelersgroep zouden kritische geluiden te horen zijn geweest, dan denk ik dat je als trainer beter achter je spelers kan gaan staan. Persoonlijk vind ik het ook een overdreven reactie van de spelers en Koeman, maar vergeet niet dat de meeste spelers net 20 zijn en nauwelijks iets hebben meegemaakt. Dan kan je als trainer 2 dingen doen, zorgen dat ze hard worden of ze in bescherming voor de buitenwacht en binnenskamers de zaken oplossen
Op woensdag 21 januari 2004 20:05 schreef SCH het volgende:
Vind ik niet - het hoort juist bij zijn vak om er volwassen op te reageren en er dus geen aandacht aan te besteden. Ik vrees juist dat Koeman zich echt in zijn kruis en kuif gepikt en getast voelt. Ik denk niet dat hij hiermee de goede zaak dient maar juist een beetje zuur en kinderachtig overkomt.
"Het klasje van Co" wat een tijdje op Ajax boards rondzwerfde waren leuk, en waren ook echt een leuk geintje. Maar dit was gewoon zieken, hij nam de namen van Sikora en Soetears in de mond, echt ik zou me kut voelen als iemand dat vertelde op een Oudejaars speech van je eigen club, gebeurd dit op tv in een show is het heel wat anders..
quote:Nee, hij heeft een keuze gemaakt. Nu is hij een soort vader voor de jongelingen, hij had ook wat mentale hardheid kunnen vragen, al denk ik dat je die bij Soetaers en Sikora niet zult aantreffen...
Op woensdag 21 januari 2004 20:11 schreef Ajaxno1 het volgende:
Koeman heeft gelijk
quote:Je mag je spelers toch wel in bescherming nemen....... en kut 1-0
Op woensdag 21 januari 2004 20:14 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Nee, hij heeft een keuze gemaakt. Nu is hij een soort vader voor de jongelingen, hij had ook wat mentale hardheid kunnen vragen, al denk ik dat je die bij Soetaers en Sikora niet zult aantreffen...
quote:Als er sprake zou zijn van onterechte kritiek en als alles serieus bedoelt was wel, nu komt het over alsof het nog echt een stel verwende jochies zijn die niks kunnen hebben
Op woensdag 21 januari 2004 20:16 schreef Ajaxno1 het volgende:
Je mag je spelers toch wel in bescherming nemen
quote:
....... en kut 1-0
quote:Slogisch
Op woensdag 21 januari 2004 12:28 schreef Da_Sandman het volgende:
Het gaat niet om die kritiek maar het gaat erom dat Koeman in de nieuwjaarstoespraak in een poging grappig te zijn wordt afgebrand. Dat is een Ajax-orgaan, dus heeft ie gelijk als ie zegt dat dat ongepast is. En Koeman beschermd als trainer zijn spelers natuurlijk ook...
quote:Nee dan zeg je tegen de spelers dat het satire is en dat iedereen behalve Balkenende vindt dat dat in Nederland moet kunnen.
Op woensdag 21 januari 2004 20:10 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Uit de spelersgroep zouden kritische geluiden te horen zijn geweest, dan denk ik dat je als trainer beter achter je spelers kan gaan staan.
quote:Toch denk ik niet dat hij de spelers een dienst bewijst met deze reactie. In ieder geval het niet op deze manier naar buiten brengen, nu wordt de opstelling van Ajax op de radio al "de Freek de Jonge-variant" genoemd. Het is gewoon een sullige reactie van hem die wel iets over hem zegt, maar het zij hem vergeven.
Persoonlijk vind ik het ook een overdreven reactie van de spelers en Koeman, maar vergeet niet dat de meeste spelers net 20 zijn en nauwelijks iets hebben meegemaakt. Dan kan je als trainer 2 dingen doen, zorgen dat ze hard worden of ze in bescherming voor de buitenwacht en binnenskamers de zaken oplossen
Als je daar niet tegen kan had je JP Balkenende maar moeten vragen, weet je zeker dat je niet wordt afgezeken
quote:En als je even gelezen had... Dan had je kunnen lezen dat Koeman niet voor De Jonge gekozen had.... En dus OOK het bestuur verwijten maakt.
Op woensdag 21 januari 2004 20:25 schreef Rekkie het volgende:
Ja als je daar niet tegen kan dan had je Freek de Jongen niet moeten vragen vooor een nieuwjaarstoespraak. Je weet dat dit kan gebeuren.....
Als je daar niet tegen kan had je JP Balkenende maar moeten vragen, weet je zeker dat je niet wordt afgezeken
quote:Dude ik heb het ook wel gelezen.....
Op woensdag 21 januari 2004 20:28 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
En als je even gelezen had... Dan had je kunnen lezen dat Koeman niet voor De Jonge gekozen had.... En dus OOK het bestuur verwijten maakt.
Koeman is gewoon een zeikerd eerste klas.....!!
Het is gewoon een in en in zielig mannetje
quote:Freekie
Op woensdag 21 januari 2004 22:12 schreef keeper het volgende:
Freek is duidelijk een bewezen motivator voor Ajax.
1-2
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 21:41 schreef Rekkie het volgende:[..]
Dude ik heb het ook wel gelezen.....
Koeman is gewoon een zeikerd eerste klas.....!!
Het is gewoon een in en in zielig mannetje
quote:Dat is iid het eerste wat ik dacht. De oude truc om een soort van ruzie te creeren met iemand van buitenaf. Koeman zal zelf niet zo stom zijn om zich echt druk te maken om Freek. Neem ik aan ... hoop ik voor 'm.
Op woensdag 21 januari 2004 21:58 schreef Viper-X het volgende:
Nou moet Koeman helemaal z'n smoel houden, zoals je ziet was dit juist een goede motivering voor z'n spelers..
quote:En dat is precies waar het om draait. Als de pers of wie dan ook over het funtioneren van de staf of de spelers zeikt, zal het Koeman in principe aan zijn reet roesten, maar op het moment dat deze kritiek in naam van de beleidsbepalers (mede-verantwoordelijken) komt, is deze kritiek van Koeman terecht.
(Koeman heeft ook nooit gezeken over het cabaret bij Henk Spaan hoor; het gaat er grotendeels om dat het intern vanuit de organisatie zo georganiseerd is)
In deze mindere periode (toch 3 punten
) moeten juist deze personen extern de rust uitdragen, en intern de boel op scherp zetten.
Kijk maar naar rot *kuch* dam
quote:Het gaat hier niet om satire an sich maar om satire "van binnen uit". Zeg maar, dat de tweede kamer Freek uit nodigt om jolig over het koningshuis te doen. Het gaat er in deze ook om door wie de satire geinitieerd is.
Op woensdag 21 januari 2004 20:24 schreef SCH het volgende:[..]
Nee dan zeg je tegen de spelers dat het satire is en dat iedereen behalve Balkenende vindt dat dat in Nederland moet kunnen.
quote:Koeman vindt dan dus ook dat Freek niet gevraagd had moeten worden...
Op woensdag 21 januari 2004 20:25 schreef Rekkie het volgende:
Ja als je daar niet tegen kan dan had je Freek de Jongen niet moeten vragen vooor een nieuwjaarstoespraak. Je weet dat dit kan gebeuren.....
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 22-01-2004 08:37]
quote:Nou, als ze dat bij Feyenoord doen volgend jaar; lijkt mij super!! Van den Herik ben ik nu wel een beetje op uitgekeken....
Op donderdag 22 januari 2004 08:35 schreef tong80 het volgende:
Volgend jaar Gerard Cox maar doen.
quote:Een topic heeft 11 pagina's Speed
Op donderdag 22 januari 2004 09:49 schreef Speed1971 het volgende:
He Doc of golfer, kunnen jullie dit jank topic aub dichtgooien?
quote:Precies. Daarom is de kritiek van Koeman ook zo raar. De grappen komen van iemand die fan is van de club, die betrokken is bij de club en die eigenlijk een beetje de huiskomiek is. Je vergelijking met de tweede kamer klopt niet. Op feestjes van bv. de VVD komt ook wel eens iemand die grappen maakt over ministers en kamerleden. Weisglas zet ook wel eens iemand een beetje grappig bedoeld op zijn plek. Een beetje relativering en zelfspot en wat steekjes onder water, daar word je alleen maar sterker van.
Op donderdag 22 januari 2004 08:14 schreef Doc het volgende:[..]
Het gaat hier niet om satire an sich maar om satire "van binnen uit". Zeg maar, dat de tweede kamer Freek uit nodigt om jolig over het koningshuis te doen. Het gaat er in deze ook om door wie de satire geinitieerd is.
quote:Bepaal jij dat?
Op donderdag 22 januari 2004 11:25 schreef SCH het volgende:[..]
Een topic heeft 11 pagina's Speed
quote:Nee, er schijnt een zekere Danny te zijn die dat heeft bedacht
Op donderdag 22 januari 2004 13:05 schreef Speed1971 het volgende:[..]
Bepaal jij dat?
quote:Nou lekker dan.
Op donderdag 22 januari 2004 13:07 schreef SCH het volgende:[..]
Nee, er schijnt een zekere Danny te zijn die dat heeft bedacht
Gaat ik dit jank topic maar vol lullen.
quote:Ja, inderdaad, Koeman moet gewoon niet zo zeiken en vooral gewoon datgene doen waar hij wel goed in is (je weet wel, maitresses en trainen enzo)
Op donderdag 22 januari 2004 11:28 schreef SCH het volgende:[..]
Precies. Daarom is de kritiek van Koeman ook zo raar. De grappen komen van iemand die fan is van de club, die betrokken is bij de club en die eigenlijk een beetje de huiskomiek is. Je vergelijking met de tweede kamer klopt niet. Op feestjes van bv. de VVD komt ook wel eens iemand die grappen maakt over ministers en kamerleden. Weisglas zet ook wel eens iemand een beetje grappig bedoeld op zijn plek. Een beetje relativering en zelfspot en wat steekjes onder water, daar word je alleen maar sterker van.
quote:Inderdaad, hij zal wel spijt hebben nu.
Op donderdag 22 januari 2004 13:15 schreef Speed1971 het volgende:
Echt zo`n opschudding om helemaal niets!
quote:als haren op zijn balzak
Op donderdag 22 januari 2004 13:18 schreef SCH het volgende:[..]
Inderdaad, hij zal wel spijt hebben nu.
quote:hij scheert ze hoor
Op donderdag 22 januari 2004 13:20 schreef Harry_Sack het volgende:[..]
als haren op zijn balzak
quote:Die moest gewoon komen.
Op donderdag 22 januari 2004 13:20 schreef SCH het volgende:[..]
hij scheert ze hoor
quote:Geen idee, loop je daar sneller van?
Op donderdag 22 januari 2004 13:22 schreef zjroentje het volgende:[..]
Die moest gewoon komen.
quote:en die ook
Op donderdag 22 januari 2004 13:22 schreef zjroentje het volgende:[..]
Die moest gewoon komen.
quote:ja om ze weer warm te krijgen met deze temparatuur
Op donderdag 22 januari 2004 13:25 schreef Harry_Sack het volgende:[..]
Geen idee, loop je daar sneller van?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |