abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2004 @ 18:05:47 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16434839
Pietverdriet beantwoord je vragen over eten, groenten en vlees en andere spullen en wat je er mee moet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 18:06:24 #2
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_16434851
Hoe maak ik frans stokbrood ?
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_16434869
verkapt naamtopic

Er
is
nochtans
H O O P
  dinsdag 20 januari 2004 @ 18:07:44 #4
45206 Pietverdriet
pi_16434885
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:06 schreef Furby het volgende:
Hoe maak ik frans stokbrood ?
LOL
dat was mijn vraag
pi_16434886
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Pietverdriet beantwoord je vragen over eten, groenten en vlees en andere spullen en wat je er mee moet.
Eten?
  dinsdag 20 januari 2004 @ 18:08:13 #6
45206 Pietverdriet
pi_16434896
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:07 schreef n00fer het volgende:
verkapt naamtopic

Verkapte terugvindtopic melding
pi_16434924
Ik wilde het recept voor een gegratineerd veenlijk.
Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_16434953
hoe kan ik zo efficient mogelijk een pizza met vlees, groente en andere spullen bestellen?
pi_16435018
Wat kan ik het beste serveren bij de 4 jaar oude sukade lapjes gemarineerd in stront?
Praatprieter
pi_16435110
hoe frikandel bakken

serieus

046
Dank aan Yeahinho
pi_16435121
Heeft het zin om het vlees 'dicht te schroeien', omdat dan de sappen bewaard zouden blijven?

Waarom moet je slagroom nooit in een plastic kom kloppen?

Kun je melk invriezen?

Hoe maak ik mijn eigen vieux?

[Dit bericht is gewijzigd door Solitarias op 20-01-2004 18:17]

pi_16435449
Hoe doe je iets vooral niet?
Vraag het aan Piet.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 18:29:21 #13
45206 Pietverdriet
pi_16435472
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:16 schreef Solitarias het volgende:
Heeft het zin om het vlees 'dicht te schroeien', omdat dan de sappen bewaard zouden blijven?
ja, eiwitten in het vlees stollen bij verhitting, echter, niet overdrijven dat "schroeien" ivm verbranden en verkolen van vlees, dat schijnt niet zo gezond te zijn.
quote:
Waarom moet je slagroom nooit in een plastic kom kloppen?
zie daar geen enkel bezwaar tegen, hoewel ik zelf rvs gebruik.
quote:
Kun je melk invriezen?
Ja hoor, hoewel het zijn kan dat je de homogenisatie ongedaan maakt en dan komt de room bovendrijven in klontjes.
quote:
Hoe maak ik mijn eigen vieux?
Door pure ethanol uit de petrochemie (of als je wilt, graanalcohol) te mengen met dedistileerd of gedemineraliseert water tot je een 40% alcohol er in hebt. Dan voeg je wat caramel toe voor de kleur, wat suiker, iets vaniline om eiken te mimen en verder wat smaakstoffen om het op een wijndistilaat te laten lijken..
Naardenchemie heeft daar vast prachtige smaken voor.
pi_16435872
Waarom zakt mijn cake in als ik in de oven kijk of die al goed is? (uit ervaring bij de allereerste keer een oven gebruiken )

Wat is het allersnelste gerecht dat je kan maken?

Waarom moet je een oven eerst voorvervarmen als je een pizza erin wilt doen?

pi_16436034
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, eiwitten in het vlees stollen bij verhitting, echter, niet overdrijven dat "schroeien" ivm verbranden en verkolen van vlees, dat schijnt niet zo gezond te zijn.
[..]

Fout! Het maakt geen reet uit

zie daar geen enkel bezwaar tegen, hoewel ik zelf rvs gebruik.
[..]

Plastic trekt vet aan, da;s funest voor je room. RVS heeft deze eigenschap niet..

Ja hoor, hoewel het zijn kan dat je de homogenisatie ongedaan maakt en dan komt de room bovendrijven in klontjes.
[..]

Door pure ethanol uit de petrochemie (of als je wilt, graanalcohol) te mengen met dedistileerd of gedemineraliseert water tot je een 40% alcohol er in hebt. Dan voeg je wat caramel toe voor de kleur, wat suiker, iets vaniline om eiken te mimen en verder wat smaakstoffen om het op een wijndistilaat te laten lijken..
Naardenchemie heeft daar vast prachtige smaken voor.

Kijk, dat wist ik dus niet! Weer wat opgestoken @Fok! vandaag. Thanks!

dinsdag 20 januari 2004 @ 19:01:22 #16
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16436397
Piet,

Iedereen gebruikt maar maizena in sauzen, maar persoonlijk vindt ik sauzen met maizena veel te muf/melig.

Hoe maak je sauzen nu dikker zonder maizena?

[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 20-01-2004 19:05]

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  dinsdag 20 januari 2004 @ 19:03:49 #17
45206 Pietverdriet
pi_16436474
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:49 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Het dichtschroeien van vlees is wel degelijk van belang, omdat anders de eiwitten niet snel stollen en er sap kan uitlopen, en de temperatuur van je braadvet sterk omlaag gaat, het sap kookt op 100 graden en je vlees niet meer braad maar stooft. Het vlees word dan grijs ipv mooi bruin. Kan je dat zo demonstreren.

Je opmerking over plastic is onzin en gaat niet generiek op, niet elke kunstof is even geschikt maar het in een kunstof schaal slaan van slagroom kan best, sterker nog, slagroom wordt veel in kunstof verpakt. Je hebt kunststoffen die zich als veraantrekker gedragen, andere weer niet. Daarom is kunsstofrecycling ook zo moeilijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 20-01-2004 19:23]

dinsdag 20 januari 2004 @ 19:10:19 #18
45206 Pietverdriet
pi_16436685
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:01 schreef Litman het volgende:
Piet,

Iedereen gebruikt maar maizena in sauzen, maar persoonlijk houd ik vindt ik sauzen met maizena veel te muf/melig.

--bloemige aardappel, klein snijden en dan meekoken.
--Of aardappelpureepoeder.
Geeft een rul bind effect dat lijkt op de structuur van tomaten soep
--Roux maken, in wat boter bloem goudbruin laten worden en daar mee binden, geeft een iets notige smaak en een gladde binding, maar de smaak word iets minder intensief
--Met Boter;
Voor het serveren de saus aan de kook brengen en dan uit zetten, een flinke kluit boter (GEEN MARGARINE; BOTER!!) op kamertemperatuur er in en er door mengen door de pan te bewegen, niet (met een garde) roeren, dat maakt het stuk, geeft een parelachtige glans en een lichte binding (emulsieeffect) en een mooie boterige romige smaak.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 19:18:28 #19
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16436964
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

--bloemige aardappel, klein snijden en dan meekoken.
--Of aardappelpureepoeder.
Geeft een rul bind effect dat lijkt op de structuur van tomaten soep
--Roux maken, in wat boter bloem goudbruin laten worden en daar mee binden, geeft een iets notige smaak en een gladde binding, maar de smaak word iets minder intensief
--Met Boter;
Voor het serveren de saus aan de kook brengen en dan uit zetten, een flinke kluit boter (GEEN MARGARINE; BOTER!!) op kamertemperatuur er in en er door mengen door de pan te bewegen, niet (met een garde) roeren, dat maakt het stuk, geeft een parelachtige glans en een lichte binding (emulsieeffect) en een mooie boterige romige smaak.

Dank Piet!
Ga van het weekend gelijk eens experimenteren!

P.S. Ben je ook kok in het "echte leven"?

dinsdag 20 januari 2004 @ 19:31:18 #20
45206 Pietverdriet
pi_16437334
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Litman het volgende:

[..]

Dank Piet!
Ga van het weekend gelijk eens experimenteren!

P.S. Ben je ook kok in het "echte leven"?

nee
wel geweest
heb voor en tijdens mijn studietijd me tot chef opgewerk, uiteindelijk, na mijn studie nog een paar jaar op cruisschepen gewerkt, maar toen serieus aan een carriere begonnen.
pi_16442735
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

nee
wel geweest
heb voor en tijdens mijn studietijd me tot chef opgewerk, uiteindelijk, na mijn studie nog een paar jaar op cruisschepen gewerkt, maar toen serieus aan een carriere begonnen.

Ah, vandaar al die kennis over wijn. Mooi hoor!
  dinsdag 20 januari 2004 @ 23:35:13 #22
45206 Pietverdriet
pi_16444789
een van de schepen waar ik op gewerkt heb

pi_16452613
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:
een van de schepen waar ik op gewerkt heb
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Captain James Cook nog gezien? Mooi schip!
  woensdag 21 januari 2004 @ 12:39:01 #24
45206 Pietverdriet
pi_16454745
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 11:27 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Captain James Cook nog gezien? Mooi schip!

Dank je, maar zullen we verder On Topic gaan?
pi_16456990
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:01 schreef Litman het volgende:
Piet,

Iedereen gebruikt maar maizena in sauzen, maar persoonlijk vindt ik sauzen met maizena veel te muf/melig.

De saus moet je niet speciaal zonder maïzena maken opdat ze niet zo muf/melig zouden zijn...
Je moet de saus gewoon lang genoeg op een klein vuur laten pruttelen en er regelmatig in roeren... dan heb je die muffe, melige smaak ook niet meer.
Als je een muffe, melige smaak hebt betekent het gewoon dat je saus nog niet lang genoeg op het vuur gestaan heeft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
pi_16457196
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:43 schreef KwebeMark het volgende:
Waarom zakt mijn cake in als ik in de oven kijk of die al goed is? (uit ervaring bij de allereerste keer een oven gebruiken )

woensdag 21 januari 2004 @ 14:06:20 #27
45206 Pietverdriet
pi_16457201
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 13:59 schreef rvrb_ke het volgende:

[..]

De saus moet je niet speciaal zonder maïzena maken opdat ze niet zo muf/melig zouden zijn...
Je moet de saus gewoon lang genoeg op een klein vuur laten pruttelen en er regelmatig in roeren... dan heb je die muffe, melige smaak ook niet meer.
Als je een muffe, melige smaak hebt betekent het gewoon dat je saus nog niet lang genoeg op het vuur gestaan heeft.

Je bedoelt dat je bindmiddel niet gaar is.
Dat is voor bloem waar, maar ik vind maizena wel degelijk een negatieve invloed op de smaak hebben, net zo goed dat bloem de intensiteit van de smaak vermindert.
Het binden van een saus is altijd een compromis.
  woensdag 21 januari 2004 @ 14:19:42 #28
45206 Pietverdriet
pi_16457647
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:43 schreef KwebeMark het volgende:
Volgens míj door de koude lucht die de oven in komt. Zal eens kijken of ik een betere onderbouwing vind.
quote:
Ik of algemeen?
Een snee brood met beleg?
quote:
Omdat ie dan heet is
Een pizza hoort eigenlijk gebakken te worden op temperatuur van boven de 300 graden, een huisoven haalt dat niet. Om een dunne koek als een pizza te garen voor dat ie uitdroogt en stoom in het deeg te vormen zodat ie opzwelt.
Als je een pizza thuis maakt, is dat IMHO een slechte imitatie van het gerecht, een nederlands huis tuin en keuken oventje kan dat gewoon niet aan, maakt te weinig hitte. Maar goed, als je niet voor verwarmt dan is de over te koud als je de pizza er in schuift, en dan wordt ie of te droog doordat ie uitdroogt, of, als ie dík belegt word, het deeg kledder nat omdat de vulling in het deeg lekt voordat de bodem gaar is.

Ik bak trouwens zelden een pizza, dat ga ik eten gemaakt door een vakman met een goeie oven. Het liefst eentje die verse tomaten gebruikt voor de margarita.

pi_16474251
He Piet, hoe zit het met aangebroken rode wijn bewaren? (wijnen in de klasse onder de 10 EUR). Ik zet hem altijd met de kurk erop in de koelkast (2 glazen gedronken 's avonds). De volgende avond laat ik hem dan weer op temperatuur komen (soms bij de verwarming als ik (te) weinig tijd heb. Mag dit? Of moet een fles binnen 1 dag soldaat?
  woensdag 21 januari 2004 @ 23:21:17 #30
45206 Pietverdriet
pi_16474985
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 22:59 schreef Solitarias het volgende:
He Piet, hoe zit het met aangebroken rode wijn bewaren? (wijnen in de klasse onder de 10 EUR). Ik zet hem altijd met de kurk erop in de koelkast (2 glazen gedronken 's avonds). De volgende avond laat ik hem dan weer op temperatuur komen (soms bij de verwarming als ik (te) weinig tijd heb. Mag dit? Of moet een fles binnen 1 dag soldaat?
Tuurlijk mag dat, een fles wijn smaakt soms zelfs beter na 1 dag omdat ie dan goed gelucht is, zeker een bordeaux wil wel eens gassig zijn. Je kan het zelfs in de magnetron opwarmen.
Wijnen in die klasse, onder 10 euro, zijn trouwens ook heel lekker als je in deze tijd van het jaar natgeregend en koud thuiskomt, dan neem je een halve fles wijn, een stokje echte kaneel (die bestaat uit dunne schilletjes) en een schep suiker, in een pannetje of magnetron, ff warm maken, laten trekken, en dan in een beker, met een flinke scheut Grand marnier erbij.

Daar word je lekker warm van, en je slaapt er goed op

Als de wijn langer open blijft gooi ik hem altijd in mijn azijnvaatje, heb altijd zelfgemaakte wijn azijn in huis dan.

Ik heb er verschillende, eentje lijkt op deze, anderen zijn met sherryazijn gevuld, en witte wijn azijn.

Je kan wijn trouwens ook prima gebruiken in stoofschotels, stoofperen, om een sausje te maken, whatever, beter dan weggooien.

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 21-01-2004 23:34]

donderdag 22 januari 2004 @ 01:00:57 #31
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_16477667
Okay, ik heb inspiratie op te doen.
Wat is lekker op brood, geen vleesch of ei.
Iets met tomaat en kruiden en kaas of whatever, ik sta voor alles open.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_16486570
Piet, ik doelde meer op : als ik wijn eerst heel koud maak (koelkast) en daarna weer warm (CV), gaat dat ten koste van de kwaliteit??
  donderdag 22 januari 2004 @ 14:00:09 #33
45206 Pietverdriet
pi_16486695
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:55 schreef Solitarias het volgende:
Piet, ik doelde meer op : als ik wijn eerst heel koud maak (koelkast) en daarna weer warm (CV), gaat dat ten koste van de kwaliteit??
Poeh, denk eerder een positieve aangezien de oxidatie dan langzamer gaat, als je het vergelijkt met op kamertemperatuur laten. Kijk, als je je wijn bewaart waar de temp continu op een neer gaat dat is wat anders.
Ik Decanteer trouwens mijn wijnen altijd in een karaf en drink er dan 2-3 dagen van, en die staat gewoon op kamertemperatuur.
  donderdag 22 januari 2004 @ 14:08:03 #34
45206 Pietverdriet
pi_16486879
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 01:00 schreef Piro het volgende:
Okay, ik heb inspiratie op te doen.
Wat is lekker op brood, geen vleesch of ei.
Iets met tomaat en kruiden en kaas of whatever, ik sta voor alles open.
Een goeie bruine boterham met boter en oude kaas, dat vind ik lekker, al dat gedoe met tomaten en sla, kruiden etc, dat vindt ik een beetje zonde van de kaas.
Goed brood (zelf bakken?), boter (geen margarine) en goeie oude kaas,
Heerlijk.
Valt me op dat als broodjes zaken een broodje kaas maken, er vaak goedkope kadetjes smeren met horeca margarine en hotelkaas (van die smerige blokken)
dan moet je er een hoop troep op flikkeren om de smaak te camoufleren.

Gewoon goeie dingen naar zich zelf laten smaken, das veel beter.

Een haring, zo van het staartje
Garnalen, hooguit met wat mayonaise,
Warme groenten, alleen wat boter en een drupje citroen.

Mensen denken dat als je maar veel intressante ingredienten door elkaar flikkert, dat het dan goed koken is, zelfs koks, maar das onzin. Gewoon dingen in hun waarde laten.

donderdag 22 januari 2004 @ 15:40:24 #35
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16489340
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een goeie bruine boterham met boter en oude kaas, dat vind ik lekker, al dat gedoe met tomaten en sla, kruiden etc, dat vindt ik een beetje zonde van de kaas.
Heerlijk.
Valt me op dat als broodjes zaken een broodje kaas maken, er vaak goedkope kadetjes smeren met horeca margarine en hotelkaas (van die smerige blokken)

Mensen denken dat als je maar veel intressante ingredienten door elkaar flikkert, dat het dan goed koken is, zelfs koks, maar das onzin. Gewoon dingen in hun waarde laten.

Piet,

Even wat feedback: gisteren hele kip in pan met allerlei soorten groenten, verse kruiden en half litertje witte wijn + 1 aardappel in blokjes. Gevolg niet heel lang te hoeven wachten op inkoken, maar redelijk snel na +/- 30 minuten lekkere dikke saus.
Goede tip dus en bezoek vond het zeer ok!

*hoor je ook eens of je tips wel nagevolgd worden!

[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 22-01-2004 15:44]

donderdag 22 januari 2004 @ 15:41:37 #36
74163 Tha_Ramsush
Beter wel, dan niet
pi_16489366
Hoe maak je moerasholtorretjes in barrelsaus klaar??
Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
  donderdag 22 januari 2004 @ 15:47:07 #37
72820 3st
immer besser
pi_16489524
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:41 schreef Tha_Ramsush het volgende:
Hoe maak je moerasholtorretjes in barrelsaus klaar??
jij probeert zeker grappig te zijn?! Vieze topic verneuker
A dirty mind is a joy forever
  donderdag 22 januari 2004 @ 16:23:54 #38
45206 Pietverdriet
pi_16490693
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:40 schreef Litman het volgende:

[..]

Piet,

Even wat feedback: gisteren hele kip in pan met allerlei soorten groenten, verse kruiden en half litertje witte wijn + 1 aardappel in blokjes. Gevolg niet heel lang te hoeven wachten op inkoken, maar redelijk snel na +/- 30 minuten lekkere dikke saus.
Goede tip dus en bezoek vond het zeer ok!

*hoor je ook eens of je tips wel nagevolgd worden!

:-)
Thanks
pi_16491085
Goed topic Piet!

Vraagje; ik heb ooit met een ladychef samengewoond en sindsdien bak ik eigelijk alleen in geklaarde boter. Waarom doe ik dit? Ofwel wat is de zin ervan?
Ik heb het wel geweten maar ben het kwijt.

pi_16491163
Aardappelen uit de oven met zo'n lekker roomsausje!

(Dus geen potje Aardappel Anders of zo )

donderdag 22 januari 2004 @ 17:16:01 #41
45206 Pietverdriet
pi_16492399
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 16:36 schreef What het volgende:
Goed topic Piet!

Vraagje; ik heb ooit met een ladychef samengewoond en sindsdien bak ik eigelijk alleen in geklaarde boter. Waarom doe ik dit? Ofwel wat is de zin ervan?
Ik heb het wel geweten maar ben het kwijt.

door boter te klaren haal je de eiwitten er uit, en hou je botervet over. Eiwitten die anders bij het verhitten en die "poffertjeslucht" en kartonsmaak aan je eten geven als je hoge temperaturen bakt. Voor gebakken aardappeltjes is het eigenlijk niet nodig.

Boter klaren is heel makkelijk, je neemt een pakje boter (boter is geen margarine, boter is boter) en doet dit in een steelpannetje, dat verhit je op een laag vuur, en dan zie je als de boter gesmolten is, het eiwit stollen en dat kan je met een schuimspaan afschuimen.

donderdag 22 januari 2004 @ 17:21:14 #42
45206 Pietverdriet
pi_16492570
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 16:39 schreef ElysiumDream het volgende:
Aardappelen uit de oven met zo'n lekker roomsausje!

(Dus geen potje Aardappel Anders of zo )

Gewoon aardappelen aan schijfjes snijden, in een ovenschaal en met room overgieten, beetje zout er op, paar klontjes boter eventueel.
Je kan eventueel gekookte aardappels gebruiken, restje van gisteren ofzo, dan is het sneller klaar. Of de plakken ff voorkoken.
Pommes Dauphinoise heet dat als ik me goed herinner.
Geen kaas erover doen, das zonde van de subtiele smaak.

De aardappels in de oven en op standje 4 lekker laten garen tot de boel lekker gaar en smeuig is. De tijd verschilt per aardappelsoort en oven.

Piet

donderdag 22 januari 2004 @ 19:49:03 #43
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_16496428
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heerlijk.

Ow, ik hou wel van kruiden en tomaten en lekker beleg op mijn brood, en ouwe kaas zit ik mezelf al scheel aan te vreten, wil variatie.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  donderdag 22 januari 2004 @ 19:56:17 #44
45206 Pietverdriet
pi_16496614
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 19:49 schreef Piro het volgende:

[..]

Ow, ik hou wel van kruiden en tomaten en lekker beleg op mijn brood, en ouwe kaas zit ik mezelf al scheel aan te vreten, wil variatie.

Vleeswaren en vis eet je niet, toch?
Wat dacht je ervan je eigen brood te bakken en daar mee te experimenteren?
Broodbak machine kopen, is dan makkelijk, kan je gaan experimenteren met Zuurdesems, Roggemeel, volkorenmeel, Walnotenbrood, Witbrood (zonder zout bv zoals ze in toskane eten, heel maf)
  donderdag 22 januari 2004 @ 20:07:40 #45
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_16496950
Lieve Piet,

Hoe lang kan je prei bewaren, en moet dit in de koelkast of niet?
Ik heb gisteren prei gekocht, kan ik dit goed houden tot a.s. zaterdag?

donderdag 22 januari 2004 @ 20:20:49 #46
45206 Pietverdriet
pi_16497297
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 20:07 schreef Christine het volgende:
Lieve Piet,

Hoe lang kan je prei bewaren, en moet dit in de koelkast of niet?
Ik heb gisteren prei gekocht, kan ik dit goed houden tot a.s. zaterdag?

ligt eraan hoe vers die is
Ja, das een klote antwoord, dat weet ik, maar wat in de Winkel ligt ligt daar vaak al een tijdje.
Maar goed, een prei kan je in de koelkast in de groentela of op een koele plek (eigenlijk beter) zo lang bewaren tot ie bruin word.
Veel mensen denken dat iets niet meer goed is als de datum van de verpakking dat zegt, maar ik drink melk zolang ie niet zuur is, los van wat er op het pak staat.
Een prei is zolang goed tot ie bedorven is. Als je de bladeren eraf snijdt, dat deel boven de schacht, dan soms wel weken lang,

Het loof lekker in de vriezer gooien tot je weer eens een boulionnetje trekt.

pi_16498666
Nog even terug naar de slagroom en rvs/plastic:
Zover ik weet maakt het voor slagroom niet veel uit. Een beetje vettigheid is geen funset (de room is zelf al 35% vet) voor je slagroom. Koel je kom en garde van te voren dan gaat het kloppen wat sneller.

Wil je eiwit stijfkloppen zorg dan dat de kom en garde absoluut vetvrij is. Als je 'm hebt gebruik dan een koperen kom om je eiwit te kloppen, door een elektro-chemische reactie blijft het eiwit langer stijf.

Enne zelf vieux (of een ander distillaat) maken. Ik zou geen ethanol uit de petrochemische industrie gebruiken. Pure alcohol is hooguit 96% puur, die andere 4% zou ik niet drinken. Het is wel goed mogelijk om je eigen likeuren en zo te maken, neem dan een fles wodka, dat heeft de minste eigen smaak.

Wil je zelf gaan distilleren kan dat best maar wees erg voorzichtig. ethanol (alcohol) mag dan erg lekker zijn. Methanol (ook alcohol) is erg giftig, en veroorzaakt blindheid.

vrijdag 23 januari 2004 @ 17:19:52 #48
45206 Pietverdriet
pi_16522882
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:09 schreef Fixers het volgende:

Enne zelf vieux (of een ander distillaat) maken. Ik zou geen ethanol uit de petrochemische industrie gebruiken. Pure alcohol is hooguit 96% puur, die andere 4% zou ik niet drinken. Het is wel goed mogelijk om je eigen likeuren en zo te maken, neem dan een fles wodka, dat heeft de minste eigen smaak.

Waar denk je dat de alcohol vandaan komt voor Vodka, Jenever, Gin, allerlei likeurtjes en mixdranken etc etc etc waar niet uidrukkelijk op staat dat het uit graan of andere plantaardige zaken als appels of wijn is?
Maak je maar geen illusies, goedkope jenever, vodka, gin enzo is de alcohol uit de petrochemie, verdunt met gedemineraliseert water.
pi_16523988
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar denk je dat de alcohol vandaan komt voor Vodka, Jenever, Gin, allerlei likeurtjes en mixdranken etc etc etc waar niet uidrukkelijk op staat dat het uit graan of andere plantaardige zaken als appels of wijn is?
Maak je maar geen illusies, goedkope jenever, vodka, gin enzo is de alcohol uit de petrochemie, verdunt met gedemineraliseert water.

Ben ik toch niet helemaal met je eens. De goedkoopste bron voor consumptie alcohol is melasse ofwel rietsuiker. Suiker oplossen in water, laten vergisten en hoppa een prima grondstof om te gaan destilleren. Ook aardappels zijn een goede bodem voor de gist. (En samen met graan de traditionele basis voor wodka.

Ik denk dat je in de war bent met de machinerie, een distillerkolom voor massale alcoholdistillatie is bijna hetzelfde als de reactor waar ruwe olie in wordt gekraakt en omgezet in de diverse produkten. Het over grote deel van de industrie alcohol komt uit de Delftse Gist en Spiritus fabriek.

Edit: Piet heeft toch wel gelijk, de Gist en Spiritus fabriek is eigendom van Akzo-Nobel. Dus toch petrochemie.

vrijdag 23 januari 2004 @ 21:18:36 #50
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16529337
Hee piet, ik wil nu wel es wat gaan koken en dan vooral gerechtjes die leuk zijn maar niet al te moeilijk en toch lekker. Want ik ben nog 16 en koken lijkt me eigenlijk best wel okee. Heb je meschien wat tips voor mij?

Okee BVD

Powered by Garmin Etrex Legend
pi_16529422
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:18 schreef drelletje het volgende:
Hee piet, ik wil nu wel es wat gaan koken en dan vooral gerechtjes die leuk zijn maar niet al te moeilijk en toch lekker. Want ik ben nog 16 en koken lijkt me eigenlijk best wel okee. Heb je meschien wat tips voor mij?

Okee BVD

Welkom! Je bent nooit te jong om te koken.

Leuk, lekker en niet moeilijk. Ik zou zeggen koop een boek van Jamie Oliver (ik geef toe ben er best wel fan van). Die zijn helder, duidelijk en staan vol heerlijke recepten en goede tips.

vrijdag 23 januari 2004 @ 21:22:53 #52
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_16529482
Beste Piet,
Geef jij eens een lekker recept voor jachtschotel!
(op zijn Piets!)
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  vrijdag 23 januari 2004 @ 21:26:07 #53
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16529595
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:21 schreef Fixers het volgende:

[..]

Welkom! Je bent nooit te jong om te koken.

Leuk, lekker en niet moeilijk. Ik zou zeggen koop een boek van Jamie Oliver (ik geef toe ben er best wel fan van). Die zijn helder, duidelijk en staan vol heerlijke recepten en goede tips.

Ja hijs wel cool! altijd leuk bezig enzow...
Maarja ik kijk wel, ff wachten of piet nog dingen heeft
pi_16529701
Om nog even terug te komen op bindmiddelen voor o.a. sauzen. bij de reformzaken verkoopt men ook "Bio-bin" van het merk "Tartex". Ik gebruik het zelf meestal om te binden. Het heeft geen bijsmaak, hoewel de saus er enigszins gelei-achtig van wordt.
Het is een plantaardig poeder, ik ben er niet helemaal zeker van wat het exact is. Het is dus wel geschikt voor vegetariers (kan ook worden gebruikt i.p.v. gelatine).
pi_16529979
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:29 schreef Esk het volgende:
Om nog even terug te komen op bindmiddelen voor o.a. sauzen. bij de reformzaken verkoopt men ook "Bio-bin" van het merk "Tartex". Ik gebruik het zelf meestal om te binden. Het heeft geen bijsmaak, hoewel de saus er enigszins gelei-achtig van wordt.
Het is een plantaardig poeder, ik ben er niet helemaal zeker van wat het exact is. Het is dus wel geschikt voor vegetariers (kan ook worden gebruikt i.p.v. gelatine).
Volgens mij is dat op basis van pijlwortel meel (of: Arrowroot) Inderdaad geheel plantaardig en vergelijkbaar met Gelatine.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 21:40:31 #56
45206 Pietverdriet
pi_16530073
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:37 schreef Fixers het volgende:

[..]

Volgens mij is dat op basis van pijlwortel meel (of: Arrowroot) Inderdaad geheel plantaardig en vergelijkbaar met Gelatine.

Euh, je hebt ook een plantaardige gelei op basis van Zeewier, naam is me ff ontschoten.
Edit
Agar Agar, bij iedere toko te koop, en wordt uit zeewier gemaakt, dus biologisch dynamisch is het ook
  vrijdag 23 januari 2004 @ 21:50:33 #57
45206 Pietverdriet
pi_16530363
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:26 schreef drelletje het volgende:

[..]

Ja hijs wel cool! altijd leuk bezig enzow...
Maarja ik kijk wel, ff wachten of piet nog dingen heeft

Koken, voor beginners
Mmmm
Intressant,
makkelijk recept voor een ovenschotel met vis, 4 personen.
Pakje room
pakje diepvries koolvis
pakje gerookte zalm
teentje knoflook
als je het bij de aldi koopt kost het bijzonder weinig.
Je ontdooit de blokjes koolvis en haalt de moten uit elkaar, zodat je stukjes krijgt, je vemengt het met de helft van de gerookte zalm (de rest van de zalm is heerlijk op de boterham) en je doet dit in een ingeboterde ovenvorm.
Knoflook teen erover fijn knijpen, of 2,
pakje room (200 ML) er over gieten, en in de oven ermee, totdat het lekker borrelt en er goudbruin uitziet.
Heerlijk met wat rijst en sla.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 21:54:52 #58
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16530481
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Koken, voor beginners
Mmmm
Intressant,
makkelijk recept voor een ovenschotel met vis, 4 personen.
Pakje room
pakje diepvries koolvis
pakje gerookte zalm
teentje knoflook
als je het bij de aldi koopt kost het bijzonder weinig.
Je ontdooit de blokjes koolvis en haalt de moten uit elkaar, zodat je stukjes krijgt, je vemengt het met de helft van de gerookte zalm (de rest van de zalm is heerlijk op de boterham) en je doet dit in een ingeboterde ovenvorm.
Knoflook teen erover fijn knijpen, of 2,
pakje room (200 ML) er over gieten, en in de oven ermee, totdat het lekker borrelt en er goudbruin uitziet.
Heerlijk met wat rijst en sla.

kee thnx! zal ik doen.
pi_16530505
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Euh, je hebt ook een plantaardige gelei op basis van Zeewier, naam is me ff ontschoten.
Edit
Agar Agar, bij iedere toko te koop, en wordt uit zeewier gemaakt, dus biologisch dynamisch is het ook

Dat spulletje wat ik bedoel is op basis van johannesbroodpitmeel (leuk scrabblewoord btw).
  vrijdag 23 januari 2004 @ 21:56:44 #60
45206 Pietverdriet
pi_16530538
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:22 schreef mazaru het volgende:
Beste Piet,
Geef jij eens een lekker recept voor jachtschotel!
(op zijn Piets!)
Je neemt een pond hertengoulash, die kruid je met speculaas kruiden en peper (niet overdrijven) en laat je ff marineren.
Je bakt 100 gram ontbijtspek in een braadpan goudbruin met wat stukken ui en haalt ze er uit, het hertevlees in de pan braden, tot bruin, spek en uien erbij, Fles rooie wijn erbij en lekker laten sudderen met wat knoflook.
Als het hert gaar is dan bind je de saus met wat ontbijtkoek (verkruimelen en erdoor mengen, lost vanzelf op)

Serveren met Aardappel puree, rode kool met appeltjes, stoofpeertje, spruitjes...
Jummie

vrijdag 23 januari 2004 @ 21:57:45 #61
45206 Pietverdriet
pi_16530575
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:55 schreef Esk het volgende:

[..]

Dat spulletje wat ik bedoel is op basis van johannesbroodpitmeel (leuk scrabblewoord btw).

Ja kan ook, wordt ook in de levensmiddelen industrie gebruikt, vooral in roomijs. Je ziet johannisbroodbomen wel eens in parken, zijn bomen waar in het najaar van die peulen aan hangen, lijken hele grote bruine snijbonen. In kroatie worden die ook zo gegeten, de kinderen van mijn zus vinden dat lekker, ik echter niet zo
pi_16556242
Piet, ik kwam ineens weer op postelein, wat ik als kind erg lekker vond.

Ik heb geen idee hoe ik dat moet maken, en wat daar lekker bij is, ik ken het als een stamppot.

Heb jij tips?

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zaterdag 24 januari 2004 @ 23:02:35 #63
45206 Pietverdriet
pi_16556368
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 22:57 schreef shmoopy het volgende:
Piet, ik kwam ineens weer op postelein, wat ik als kind erg lekker vond.

Ik heb geen idee hoe ik dat moet maken, en wat daar lekker bij is, ik ken het als een stamppot.

Heb jij tips?

Ik zet wat spekjes aan in een pan en doe er de gewassen en drooggeslingerde postelein bij, ff kort stoven en dan als warme groenten, of door een kruimelig aardappeltje prakken.

Ik vind het een heerlijke voorjaarsgroente, net als raapstelen, en een van de weinige groenten die nog smaak hebben.
#
Ken je raapstelen? Bij de esotherische supermarkt noemen ze het heel chique zilverstelen, maar het zijn gewoon de eerste uitlopers van de knolraap. Kan je net zo maken als postelein.

pi_16556427
Raapstelen op dezelfde manier als postelein?
Ik wil het allebei wel proberen nl.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 23:10:56 #65
45206 Pietverdriet
pi_16556571
iets anders maar ook lekker
Meiraapjes, straks weer vers te krijgen in het voorjaar, je kan ze in de nederlandse groentewinkel zelden vinden, maar de turken zijn er gek op. Ze zien er uit als grote radijsjes, iets in het idee van tussen een manderijn en een sinaasappel. Wit met Lila.
Kop en kont er af, niet schillen, ff afborstelen, halveren of kwarteren, en kort koken tot ze gaar zijn, maar nog wel stevig. paar druppels citroensap en wat boter er over. De smaak is die van tussen Radijzen en Asperges, iets bitter, pittig.
Heel lekker eigenlijk, met een maltees aardappeltje bij een stukje lamsvlees.

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 24-01-2004 23:12]

pi_16556592
Tnx Piet.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 23:12:42 #67
45206 Pietverdriet
pi_16556621
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:11 schreef shmoopy het volgende:
Tnx Piet.
We doen hier missie werk op het fokforum geloof ik
pi_16556669
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

We doen hier missie werk op het fokforum geloof ik

Ik vind het een supertopic, echt waar.
pi_16567987
Ik vind spruiten, andijvie, spinazie misschien wel het smerigste op aarde... Daarom eet ik het ook gewoon niet.

Jawel, allemaal geprobeerd...

Maar ja, ik woon niet alleen. Enne ik heb geen huishouding van wat ik lekker vind komt op tafel.

De tradionele manier om deze groentes klaar te maken weet ik wel, weet jij de on-tradionele manieren?

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 25 januari 2004 @ 15:21:03 #70
45206 Pietverdriet
pi_16568363
quote:
Op zondag 25 januari 2004 15:05 schreef Oblivion het volgende:
Ik vind spruiten, andijvie, spinazie misschien wel het smerigste op aarde... Daarom eet ik het ook gewoon niet.

Jawel, allemaal geprobeerd...

Maar ja, ik woon niet alleen. Enne ik heb geen huishouding van wat ik lekker vind komt op tafel.

De tradionele manier om deze groentes klaar te maken weet ik wel, weet jij de on-tradionele manieren?

Dit is de klaagbank niet.

Maar goed, wat is voor jouw traditioneel?
Kijk eens hoe italiaanen spinazie klaarmaken, die maken er een saus van waar zeg maar de spinazie de tomaten vervangt.
Spekjes bakken, room, spinazie en blauwschimmerkaas erdoor en dan mischien nog wat binden en het als saus over de pasta serveren.
Spruiten zijn alleen maar vies als ze te lang koken, en als je ze gaat camoufleren met dingen als kerrie en ze dus niet meer proeft waarom zou je ze dan überhaupt eten?
Ik eet spruiten omdat ik de smaak lekker vind. Kort koken, dat ze nog stevig zijn, afgieten en dan een klont boter erover en een paar druppels citroensap.

pi_16568606
quote:
Op zondag 25 januari 2004 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit is de klaagbank niet.
Moest je even terugtrappen?

Maar toch bedankt hoor, ga wel verder met de kookboeken!

FOK!fossiel zondag 25 januari 2004 @ 17:25:35 #72
1455 Keroppi
kool kikker
pi_16571584
Hallo,

Als studente-op-kamers kook ik natuurlijk zelf en dat gaat gepaard met het nodige experimenteren. Over het algemeen weet ik best leuke dingen op tafel te toveren maar mijn pasta-saus wordt het steeds 'net niet'.

Meestal gebruik ik zo'n pakje gezeefde tomaten (gemak dient de haastige mens) en gooi daar wat ui, oregano, rode wijn en evt. gehakt doorheen.

En toch, wat ik ook doe, die 'gezeefde tomatensaus' blijft overheersen (bleh )

Wat is jou suggestie voor het snel en makkelijk maken van een pastasaus?

(en andere: "weinig ingredienten, snel klaar gerechten zijn natuurlijk ook welkom)

Chick on a mission
  zondag 25 januari 2004 @ 17:35:56 #73
45206 Pietverdriet
pi_16571837
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:25 schreef Keroppi het volgende:
Hallo,

Als studente-op-kamers kook ik natuurlijk zelf en dat gaat gepaard met het nodige experimenteren. Over het algemeen weet ik best leuke dingen op tafel te toveren maar mijn pasta-saus wordt het steeds 'net niet'.

Meestal gebruik ik zo'n pakje gezeefde tomaten (gemak dient de haastige mens) en gooi daar wat ui, oregano, rode wijn en evt. gehakt doorheen.

(en andere: "weinig ingredienten, snel klaar gerechten zijn natuurlijk ook welkom)

verse tomaten gebruiken
tomaten ff een kruisje insnijden en in een schaal doen,. kokend water er over gieten en dan ff laten staan, velletje laat vanzelf los. daarna grof snijden. Geen uien gebruiken,
gehakt braden en korrelig maken, zout en peper erbij knoflook en wat oregano, dan je tomaten erbij.
Neem eens (eventueel dievries) spinazie ipv tomaten, das ook erg lekker ook met roomkaas en schimmelkazen ipv gehakt.
Pasta is ook lekker met olijfolie en knoflook, of met pesto,
Of met een witte saus,
gelijke hoeveelheden bloem en boter (boter is geen margarine) in een pannetje, bloem even laten garen in de gesmolte boter. dan melk erbij, blaadje lauriers, (verse) groene kruiden en wat knoflook.
Laten koken tot de bloemsmaak helemaal verdwenen is.
deze saus kan je dan gebruiken als basis voor de rest die je er door wilt doen, mosselen,. garnalen, kaas wat dan ook, en is heerlijk over allerleis soorten pasta, maar ook aardappels en vlees.
pi_16573042
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:25 schreef Keroppi het volgende:
Hallo,

Mijn eigen variant voor een (basis pasta saus):
Gehakt
Ui
Knoflook
Tomato Frito (is zoeter dan gewone gezeefde tomaten)
Wat kruiden: Peper, zout, oregano, basilcum. (Gedroogd is prima, vers is nog veel lekkerder).

Gehakt rulbakken, gesnipperde ui en knoflook er doorheen. Even lekker door laten sudderen tot de uien zacht glazig zijn. Tomatenprut en kruiden er door heen. Aan de kook laten komen, en wanneer nodig binden met zetmeel of maizena.

Prima basis, op zichzelf al prima, en heel goed uit te breiden met wat je maar wilt: paprika, champignon enz. enz.

Lekker over Volkoren spaghetti

zondag 25 januari 2004 @ 18:28:10 #75
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16573252
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Je neemt een pond hertengoulash, die kruid je met speculaas kruiden en peper (niet overdrijven) en laat je ff marineren.
Hey Piet, wat zijn nou eigenlijk speculaaskruiden? Ik heb ze nodig voor een speculaas-meatloaf-experiment

twee koeken gehakt met speculaaskruiden met daartussen een aardappel-amandelvulling, net als een gevulde speculaas...

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  zondag 25 januari 2004 @ 18:37:12 #76
45206 Pietverdriet
pi_16573460
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:28 schreef Kwark het volgende:

[..]

Hey Piet, wat zijn nou eigenlijk speculaaskruiden? Ik heb ze nodig voor een speculaas-meatloaf-experiment

twee koeken gehakt met speculaaskruiden met daartussen een aardappel-amandelvulling, net als een gevulde speculaas...

mengsel van Peper, Kaneel, gember en kruidnagel, en nog wat andere dingen, kan je gewoon kant en klaar kopen bij de kruidenwinkel (Dille tussen je Billen of hoe die ook heten)
  zondag 25 januari 2004 @ 18:43:32 #77
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16573612
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

mengsel van Peper, Kaneel, gember en kruidnagel, en nog wat andere dingen, kan je gewoon kant en klaar kopen bij de kruidenwinkel (Dille tussen je Billen of hoe die ook heten)

En Kamille

Kan. Het leukste lijkt me echter om, als ik de juiste verhoudingen weet, het mengsel zèlf te maken. Het lijkt me een stuk lekker om kleine snippertjes gember mee te bakken dan gewoon een zakje kruiden leeg te strooien.

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  zondag 25 januari 2004 @ 18:46:07 #78
45206 Pietverdriet
pi_16573676
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:43 schreef Kwark het volgende:

[..]

En Kamille

Kan. Het leukste lijkt me echter om, als ik de juiste verhoudingen weet, het mengsel zèlf te maken. Het lijkt me een stuk lekker om kleine snippertjes gember mee te bakken dan gewoon een zakje kruiden leeg te strooien.

Benodigdheden

Mild
20 gram kaneel
5 gram gemalen kruidnagel
5 gram gemalen foelie
2 gram gemberpoeder
1 gram kardemom

Scherp
15 gram kaneel
2 gram gemalen kruidnagelen
2 gram gemalen nootmuskaat
1 gram witte peper
1 gram gemberpoeder
1/2 gram kardemom Bereiding
De ingrediënten zeer goed mengen.

zondag 25 januari 2004 @ 18:51:56 #79
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16573824
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Benodigdheden

Mild
20 gram kaneel
5 gram gemalen kruidnagel
5 gram gemalen foelie
2 gram gemberpoeder
1 gram kardemom

Scherp
15 gram kaneel
2 gram gemalen kruidnagelen
2 gram gemalen nootmuskaat
1 gram witte peper
1 gram gemberpoeder
1/2 gram kardemom Bereiding
De ingrediënten zeer goed mengen.

Te gek, dank je wel .
  zondag 25 januari 2004 @ 20:39:25 #80
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_16576779
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bakt 100 gram ontbijtspek in een braadpan goudbruin met wat stukken ui en haalt ze er uit, het hertevlees in de pan braden, tot bruin, spek en uien erbij, Fles rooie wijn erbij en lekker laten sudderen met wat knoflook.
Als het hert gaar is dan bind je de saus met wat ontbijtkoek (verkruimelen en erdoor mengen, lost vanzelf op)

Serveren met Aardappel puree, rode kool met appeltjes, stoofpeertje, spruitjes...
Jummie

Dat klinkt goed!
Ik ga het uitproberen, en dan noem ik het jachtschotel ala Piet!
Bedankt voor het recept!
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  zondag 25 januari 2004 @ 20:44:32 #81
45206 Pietverdriet
pi_16576915
quote:
Op zondag 25 januari 2004 20:39 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dat klinkt goed!
Ik ga het uitproberen, en dan noem ik het jachtschotel ala Piet!
Bedankt voor het recept!

recept voor stoofperen vind je in het hoe maak je iets langzaam klaar topic
pi_16578298
Beste Piet,

Ik heb op dit forum (en ook daarbuiten) al veel recepten gelezen voor ovenschotels.

Helaas is mijn bescheiden studentenkeuken niet uitgerust met een oven. Wel beschik ik over een combimagnetron. Is het mogelijk daar ook lekkere ovenschotels in te maken? Of zullen ze nooit echt lukken?

Alvast bedankt en ga zo door met dit topic.

And there was much rejoicing.
  zondag 25 januari 2004 @ 21:55:10 #83
45206 Pietverdriet
pi_16579072
quote:
Op zondag 25 januari 2004 21:30 schreef SuperSiem het volgende:
Beste Piet,

Ik heb op dit forum (en ook daarbuiten) al veel recepten gelezen voor ovenschotels.

Helaas is mijn bescheiden studentenkeuken niet uitgerust met een oven. Wel beschik ik over een combimagnetron. Is het mogelijk daar ook lekkere ovenschotels in te maken? Of zullen ze nooit echt lukken?

Geen idee, heb nog nooit met een combi magnuketron gewerkt
Kan er wel een slag naar, slaan, maar zou zeggen, experimenteer ze.
pi_16579336
quote:
Beste Piet,

Jazeker! Niks mis mee.

Tip: Blijven kijken!! En meestal staat er op een verpakking de standen van hete lucht, of gewone oven etc etc.

pi_16589417
quote:
Op zondag 25 januari 2004 22:03 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Jazeker! Niks mis mee.

Tip: Blijven kijken!! En meestal staat er op een verpakking de standen van hete lucht, of gewone oven etc etc.

Ja klopt. Maar ik wilde er dus gerechten mee maken waarvan het recept hier op Fok stond, dus daar stonden geen standen bij.
quote:
Op zondag 25 januari 2004 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Geen idee, heb nog nooit met een combi magnuketron gewerkt
Kan er wel een slag naar, slaan, maar zou zeggen, experimenteer ze.
Zogauw ik ergens een goede schaal heb gevonden, zal ik eens wat dingen gaan uitproberen. Het resultaat zal ik wel melden.
pi_16590686
Hoi Piet ,
mijn vriend en ik houden van wokken maar hebben hier weinig tijd voor,
we houden erg van variatie . Weet je een lekker wokgerecht dat ook redelijk snel is en dan bedoel ik bv. een 20minuutjes max.
Biefstuk zijn we beide gek op heb je een wokgerecht met biefstuk ? hoeft niet een heel simpel gerecht..

alvast bedankt

maandag 26 januari 2004 @ 11:50:03 #87
45206 Pietverdriet
pi_16591156
quote:
Op maandag 26 januari 2004 11:34 schreef wilma19 het volgende:
Hoi Piet ,
mijn vriend en ik houden van wokken maar hebben hier weinig tijd voor,
we houden erg van variatie . Weet je een lekker wokgerecht dat ook redelijk snel is en dan bedoel ik bv. een 20minuutjes max.
Biefstuk zijn we beide gek op heb je een wokgerecht met biefstuk ? hoeft niet een heel simpel gerecht..

alvast bedankt

Ik wok eigenlijk nooit thuis want ik heb geen geschikte gasbrander.
Wokbiefstuk met Chineese kool

Kruid een biefstuk (op kamertemperatuur) met Shecuan peper en Gember en snijd er stukjes van ter grote van een duim. Snij chineese kool aan dunne reepjes (niet te veel)
Snij oesterzwammen aan reepjes (of die japanse dingen, hoe heten die ook al weer)
Aragide olie of Soya olie in de wok, tot ie walmt.

Roerbak de paddestoelen, bliksemsnel,
en ff apart leggen, Olie weer heet laten worden
Roerbak de biefstuk bliksemsnel
af ff apart leggen, olie weer heet laten worden.
Roerbak de chineese kool bliksemsnel, met een scheutje Pearl River Mushroom soy, wat oestersaus en gember,

Het beste is als je dit tegelijkertijd doet in 3 woks, en dit is slechts een compromis.
Serveren met rijst.

Het hele geheim van wokken is kleine beetjes, handje vol tegelijk wokken, en in bloedhete walmende olie, heel kort. Je eten moet er door gaan als een druppen water op een gloeiende plaat, waar je dan een stoomfilm eromheen krijgt, je kent dat wel van een dansende druppel op een heel heet oppervlak.

Veel nederlanders wokken eerder stoofgerechten, gebruiken de wok als een grote pan, dit is echter niet hoe het bedoelt is. Wokken is bedacht om snel iets klaar te maken met zo min mogelijk brandstof.
Kleine porties, alles gesneden klaar hebben staan, en dan "zack zack" bakken. eigenlijk voor iedere persoon snel een bord in elkaar draaien.

Je hebt dus, met snijden erbij, nooit meer dan 10 minuten nodig. Rijst kan je in een rijstkoker klaar maken.

maandag 26 januari 2004 @ 11:57:27 #88
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16591414
Piet,

Heb jij ervaring met het maken van Chicken Marsala? Ik heb het vaak gegeten in Engeland, maar het zelf klaarmaken was geen succes.
Heb jij een recept en/of tip?

maandag 26 januari 2004 @ 12:00:51 #89
45206 Pietverdriet
pi_16591513
quote:
Op maandag 26 januari 2004 11:57 schreef Litman het volgende:
Piet,

Heb jij ervaring met het maken van Chicken Marsala? Ik heb het vaak gegeten in Engeland, maar het zelf klaarmaken was geen succes.
Heb jij een recept en/of tip?

geen idee, ken de indiaase keuken niet, sorry
pi_16591525
Hoi Piet ..
dank je .. we gaan het zeker snel proberen en dan hoor je het resultaat zeker

groetjes wilma

pi_16591704
Heb jij een recept voor een lekkere satesaus .. uit een zakje is zo makkelijk en in een eigen variatie kan je zelfde smaak bepalen . ben benieuwd..

groetjes wilma

maandag 26 januari 2004 @ 12:52:17 #92
45206 Pietverdriet
pi_16593039
quote:
Op maandag 26 januari 2004 12:06 schreef wilma19 het volgende:
Heb jij een recept voor een lekkere satesaus .. uit een zakje is zo makkelijk en in een eigen variatie kan je zelfde smaak bepalen . ben benieuwd..

groetjes wilma

Er zijn verschillende satesaus topics, maar mijn satesaus maak ik zo:
Olie in een pannetje, op laag vuur. fijn versnippert uitje of 2, 3 erin, op laag vuur heel langzaam laten garen en carameliseren. Kan wel 20 minuten halfuur duren.
Dan wat knoflook erbij, flinke klont trassie, sereh, koenjit, galanga, djinten en gember.
ff doorsudderen en dan een flinke mep pindakaas, en verdunnen met water. Zoete Ketjap en sambal erbij, eventueel afsmaken met wat zout peper en palmsuiker. IPV zout kan je ook een geprakt ansjovisje nemen, das nog lekkerder.
pi_16595157
quote:
Beste Piet,

Een combimagentron? Wat wil je nog meer! Op elk pakje en bij elk recept staat de temperatuur waarop iets in de oven moet. Je combimagnetron is een heteluchtoven, dus als daarvoor een aparte stand staat vermeld moet je die nemen. Als je een beetje een goede combimagnetron hebt, staan die temperaturen er ook wel ergens op.

De combi heeft als het goed is minstens drie standen:

* magnetron: gebruik je voor opwarmen etc.

* oven: gewoon te gebruiken als heteluchtoven voor alle ovenrecepten

* combinatiestand: krachtig wapen als je weet hoe het te gebruiken. hetelucht en magnetron zijn tegelijk aan voor zowel een knapperig korstje als een snelle verhitting. nauwelijks vermeld in recepten, maar soms kom je het wel eens tegen. ga er eens me experimenteren als je je de oven en de magnetron allebei hebt eigen gemaakt (en doe er geen metalen springvorm in).

(Sorry, Piet. Ik dacht, ik heb zo'n ding en ik help even...Zal niet weer gebeuren .)

Trust me, I know what I'm doing.
pi_16595504
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:07 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

(Sorry, Piet. Ik dacht, ik heb zo'n ding en ik help even...Zal niet weer gebeuren .)

Ik weet zeker dat Piet er blij mee is dat er meer gelijkgestemden zijn, die ook nog eens meehelpen.
pi_16598473
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:07 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

Een combimagentron? Wat wil je nog meer! Op elk pakje en bij elk recept staat de temperatuur waarop iets in de oven moet. Je combimagnetron is een heteluchtoven, dus als daarvoor een aparte stand staat vermeld moet je die nemen. Als je een beetje een goede combimagnetron hebt, staan die temperaturen er ook wel ergens op.

De combi heeft als het goed is minstens drie standen:

* magnetron: gebruik je voor opwarmen etc.

* oven: gewoon te gebruiken als heteluchtoven voor alle ovenrecepten

* combinatiestand: krachtig wapen als je weet hoe het te gebruiken. hetelucht en magnetron zijn tegelijk aan voor zowel een knapperig korstje als een snelle verhitting. nauwelijks vermeld in recepten, maar soms kom je het wel eens tegen. ga er eens me experimenteren als je je de oven en de magnetron allebei hebt eigen gemaakt (en doe er geen metalen springvorm in).

Die laatste stand heb ik geloof ik niet. De magnetron van mijn ouders heeft het wel: de zogenaamde Crispstand. Werkt geweldig voor o.a. pizza's. Ik heb wel een stand dat ik eerst kan 'magnetronnen' en dan de hetelucht kan starten.

En de reden dat ik het vroeg, was dat ik wel een klein (maar wel merkbaar) verschil ondervond als ik bijv. een afbakbrood in mijn magnetron maakte of ergens anders in een echte oven. Het brood werd net iets mooier bruin en knapperiger. Ik weet overigens niet zeker of dat verschil aan de magnetron lag, kan ook aan het brood, de bakstand of de temperatuur oid liggen. Maar vroegme toch af of ovenschotels wel lekker werden in de combimagnetron.

maandag 26 januari 2004 @ 16:50:06 #96
45206 Pietverdriet
pi_16600640
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:20 schreef El_Bassie het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat Piet er blij mee is dat er meer gelijkgestemden zijn, die ook nog eens meehelpen.

geen problemen mee, en als er ergens onzin wordt verteld, dan geef ik sowieso vaak mijn ongezouten mening.
  † In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 19:23:45 #97
34726 Fratz
Max
pi_16605527
Beste Piet!

ik zou heel graag het recept hebben van een romige mosterdsoep, kan jij met helpen?

en alvast bedankt natuurlijk!

[Dit bericht is gewijzigd door Fratz op 26-01-2004 19:24]

There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  maandag 26 januari 2004 @ 19:38:56 #98
45206 Pietverdriet
pi_16605915
quote:
Op maandag 26 januari 2004 19:23 schreef Fratz het volgende:
Beste Piet!

ik zou heel graag het recept hebben van een romige mosterdsoep, kan jij met helpen?

en alvast bedankt natuurlijk!

Heel makkelijk.
Maak een stevige boullion van rundvlees. (neem aan dat je weet hoe je dat doet)
Maak een Rou (half boter, half bloem) en gaar de bloem met de boter.
Voeg de boullion toe en breng deze al roerend met een garde aan de kook.
kook dit tot de bloemsmaak is verdwenen.
Je kan ook de boullion binden met aardappel, of puree poeder, dat geeft een betere vollere smaak, maar de structuur word ruller en niet creme achtig.
Voeg zoveel mosterd toe als je lekker vind, afsmaken met zout en peper, en voeg een handje geel mosterdzaad toe.
uit zetten, en af laten koelen.
Volgende dag,
Soep opwarmen en een stevige scheut room toevoegen. serveren, Of, nog beter Creme Fraiche

Edit, je laat de soep ZONDER DE ROOM een dag staan, om de smaak van de mosterd te onwikkelen en de ´zaadjes de kans te geven op te zwellen, die geven een leuk knapperig mondgevoel.
Garneren met iets groens, verse kruiden, kappertjes, spinazie, whatever, ziet er leuk uit..

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 26-01-2004 19:41]

† In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 19:46:46 #99
34726 Fratz
Max
pi_16606085
bedankt Piet!! ik maak meteen een boodschappenlijstje!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_16617616
Hoi Piet,
Mijn kennis van marinades beperkt zich tot de (1) ketjap-peper-zout- knoflook-marinade voor varken/ rund of (2) citroensap-peper-zout-knoflook-marinade voor kip. Volgens mij moet dit beter kunnen. Heb jij nog tips?
  dinsdag 27 januari 2004 @ 11:34:25 #101
45206 Pietverdriet
pi_16620947
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:23 schreef femmeChantal het volgende:
Hoi Piet,
Mijn kennis van marinades beperkt zich tot de (1) ketjap-peper-zout- knoflook-marinade voor varken/ rund of (2) citroensap-peper-zout-knoflook-marinade voor kip. Volgens mij moet dit beter kunnen. Heb jij nog tips?
niks mis met deze marinades.
Maar wat wou je marineren, en waarvoor?
Beetje erg algemeen zo.
pi_16626400
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:
niks mis met deze marinades.
Maar wat wou je marineren, en waarvoor?
Beetje erg algemeen zo.
Wat ik wil marineren: eigenlijk alleen maar vlees voor rijst met prut (vlees en groente door elkaar gehusseld), niks speciaals. Of bijvoorbeeld tahoe/ tofu (heeft weinig smaak van zichzelf). Voor het laatste gebruik ik ook die ketjap-marinade, maar misschien zijn er meer varianten?
  dinsdag 27 januari 2004 @ 14:53:18 #103
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_16626593
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:09 schreef Fixers het volgende:
[...]
Pure alcohol is hooguit 96% puur, die andere 4% zou ik niet drinken. Het is wel goed mogelijk om je eigen likeuren en zo te maken, neem dan een fles wodka, dat heeft de minste eigen smaak.

Wil je zelf gaan distilleren kan dat best maar wees erg voorzichtig. ethanol (alcohol) mag dan erg lekker zijn. Methanol (ook alcohol) is erg giftig, en veroorzaakt blindheid.

Ik laat nu maar even de chemicus in mij spreken:

Door destillatie kan je inderdaad maximaal 96% alcohol verkrijgen. De overige 4% is water. Dit komt omdat 96% alcohol een zgn. 'azeotroop' is, dat wil zeggen dat het kookpunt van dit mengsel lager is dan de kookpunten van de afzonderlijke componenten. Als je 100% alcohol wilt, dan moet je de 96% behandelen met een droogmiddel.

Op pure alcohol heft de regering met veel liefde hoge accijnzen. Als de alcohol gedenatureerd is (ongeschikt gemaakt voor consumptie) met methanol dan heb je een probleem. Het is vrijwel onmogelijk om ethanol en methanol van elkaar te scheiden door destillatie, de enige echt bruikbare optie is gebruik maken van zgn. 'moleculaire zeven' (ja, dat bestaat écht!), maar die koop je niet zomaar bij de Blokker.

Spiritus (het schoonmaakmiddel dus) bevat (uit mijn hoofd) 10% methanol en een beetje furfural (de 'typische' spirituslucht). Als je dit drinkt, dan breng je je gezondheid in groot gevaar! Blindheid en leverproblemen is ongeveer het onschuldigste wat je er van krijgt, uiteindelijk ga je er hardstikke dood aan.

In Frankrijk en Spanje kan je overigens 'gewoon' 96% alcohol kopen die geschikt is voor consumptie.

dinsdag 27 januari 2004 @ 15:02:46 #104
45206 Pietverdriet
pi_16626892
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 14:53 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]
snip snap

mijn recept voor vieux was ook niet bedoelt om met spiritus te maken, maar eerder een commentaar op wat vieux eigenlijk is.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 15:05:59 #105
45206 Pietverdriet
pi_16627000
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 14:48 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Wat ik wil marineren: eigenlijk alleen maar vlees voor rijst met prut (vlees en groente door elkaar gehusseld), niks speciaals. Of bijvoorbeeld tahoe/ tofu (heeft weinig smaak van zichzelf). Voor het laatste gebruik ik ook die ketjap-marinade, maar misschien zijn er meer varianten?

Citoensap kan je als basis gebruiken, net als wijn, of azijn, olijfolie, gemalen verse papaya,
ik heb geen idee welke smaak je heen wilt, ik bedoel, je vraagt zoiets als wat voor een kuiden je moet gebruiken zonder het gerecht te specificeren.
Kan daar weinig mee,
Sorry
pi_16627444
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Citoensap kan je als basis gebruiken, net als wijn, of azijn, olijfolie, gemalen verse papaya,
ik heb geen idee welke smaak je heen wilt, ik bedoel, je vraagt zoiets als wat voor een kuiden je moet gebruiken zonder het gerecht te specificeren.
Kan daar weinig mee,
Sorry
Smaak waar ik heen wil; iets (maakt niet uit wat, vind heel veel lekker)anders dan de ketjapzooi. Ik zoek/ zocht alleen maar meer variatie in marinades.
Maar ik begrijp dat het een onduidelijke vraag is, de sorry ligt dan aan mijn kant . Met je papaya voorstel kan ik wel iets, dank je wel .

[Dit bericht is gewijzigd door femmeChantal op 27-01-2004 15:27]

dinsdag 27 januari 2004 @ 15:34:27 #107
45206 Pietverdriet
pi_16627981
Met Papaya, komt door een enzym Papaiene, krijg je het meest taaie mijnpaard uit het rusthuis voor ouwe taaien mals.
Het Enzym is ook in de handel verkrijgbaar
pi_16628620
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Met Papaya, komt door een enzym Papaiene, krijg je het meest taaie mijnpaard uit het rusthuis voor ouwe taaien mals.
Het Enzym is ook in de handel verkrijgbaar
Dank voor deze zeer verhelderende achtergrondinfo!
  dinsdag 27 januari 2004 @ 16:23:49 #109
54750 koala2002
Lief beertje of toch niet?
pi_16629747
Dag piet

Ik heb ook een vraagje, ik ben van duitse afkomst. Vroeger kreeg ik bij mijn oma eierstich(ofzoiets) dat is dus iets van ei, maar dat is heerlijk door de soep, enig idee hoe te maken?

En mosterdsaus? maar het smaakte niet naar mosterd, Het was iig heerlijk bij kip

Misschien heb je enig advies? of misschien is het wel te moeilijk?

Schilder me rood, geef me de kleur van je hartstocht!
We're one, but we're not the same.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 16:42:11 #110
45206 Pietverdriet
pi_16630337
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 16:23 schreef koala2002 het volgende:
Dag piet

Ik heb ook een vraagje, ik ben van duitse afkomst. Vroeger kreeg ik bij mijn oma eierstich(ofzoiets) dat is dus iets van ei, maar dat is heerlijk door de soep, enig idee hoe te maken?

En mosterdsaus? maar het smaakte niet naar mosterd, Het was iig heerlijk bij kip

Misschien heb je enig advies? of misschien is het wel te moeilijk?

Eierstich
4 eieren
zout en muskaat (of foelie)
1/4 liter melk
boter
gehakte kruiden
eieren met melk en de kruiden zout en muskaat goed roeren, maar niet schuimig slaan.
een porcelijnen bord diep bord nemen en goed inboteren, die vullen met de eimassa en boven op een pan kokend water garen tot stijf.
Storten, aan blokjes snijden, en in de hete soep doen.

Mostertsaus, maak een witte saus (Bechamel) en voeg mosterd, suiker, zout en een druppeltje tabasco toe.
Witte saus maak je door gelijke delen boter en bloem te garen op een laag vuur, daar volle melk door te roeren, beetje kruiden, laurierblaadje, uitje eventueel, en laten koken tot de bloemsmaak weg is, dan door een zeef gieten en voila ja basis witte saus is klaar.

Moderator dinsdag 27 januari 2004 @ 16:42:11 #111
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_16630338
Ha Piet,

Je zegt zelf thuis niet te wokken, maar toch een vraag hierover:

als ik het gas voluit laat branden en de olie walmend heet laat worden, dan wil vlees nog weleens meteen gaan plakken zodra ik het in de wok gooi. Eerst dacht ik dat het aan de wok lag, maar bij de nieuwe gebeurt het ook.
De truck om dat aankoeksel weer los te krijgen, ken ik (scheutje water/bouillon erbij, of groentes die veel water bevatten), maar dat wil ik niet altijd in het gerecht hebben. Al helemaal niet als het vlees nog niet bruin is.
Ken jij een truck? Moet ik de wok van tevoren invetten of insmeren met iets, bijvoorbeeld?

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  dinsdag 27 januari 2004 @ 16:46:51 #112
45206 Pietverdriet
pi_16630500
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 16:42 schreef Gert het volgende:
Ha Piet,

Je zegt zelf thuis niet te wokken, maar toch een vraag hierover:

als ik het gas voluit laat branden en de olie walmend heet laat worden, dan wil vlees nog weleens meteen gaan plakken zodra ik het in de wok gooi. Eerst dacht ik dat het aan de wok lag, maar bij de nieuwe gebeurt het ook.
De truck om dat aankoeksel weer los te krijgen, ken ik (scheutje water/bouillon erbij), maar dat wil ik niet altijd in het gerecht hebben. Al helemaal niet als het vlees nog bruin is.
Ken jij een truck? Moet ik de wok van tevoren invetten of insmeren met iets, bijvoorbeeld?

Gietijzeren wok nooit wassen met afwasmiddel, altijd alleen maar uitspoelen met heet water en dan afdrogen en inolien. RVS woks bakken altijd aan bij het bakken, net als RVS koekepannnen, en antiaanbakwoks of pannen bakken niet aan.
Je verder misschien je vlees met wat olie insmeren?
Roerbakken heet trouwens niet voor niets ROER bakken, je moet ROEREN,, en als ik voldoende olie in de wok zit en je werkt met kleine hoeveelheden brand er niet snel iets aan.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 17:12:23 #113
54750 koala2002
Lief beertje of toch niet?
pi_16631304
Bedankt piet! vrijdag probeer ik het uit!
Schilder me rood, geef me de kleur van je hartstocht!
We're one, but we're not the same.
pi_16636441
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 16:42 schreef Gert het volgende:
{knip} probleem met aanbakken vlees
Sorry Piet dat ik je ff in je topic kom storen. Maar ik heb dit plakken ook gehad en ik weet vrij zeker waardoor het komt, iig bij mij thuis
Gert, heb je het vlees net uit de koelkast of uit de vriezer gehaald, en is het vlees misschien nog niet op temperatuur? Ik heb namelijk gemerkt dat wanneer het vlees goed ontdooid is en lekker op kamertemperatuur er niets aan de hand is. Maar als het te koel is dat het ontzettend plakt aan de pan. Zelf was ik de pan al niet met afwasmiddel en ik vet hem nog in ook, dus ondanks Piet zijn tips had ik het plakken nog steeds Zelf dacht ik dat het ook nog te maken kon hebben met dat de pan nog niet overal goed heet is, maar ik weet niet of dit echt een reden daarvoor kan zijn
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  Moderator dinsdag 27 januari 2004 @ 21:37:57 #115
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_16639424
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 20:10 schreef Mariposa het volgende:

[..]
Gert, heb je het vlees net uit de koelkast of uit de vriezer gehaald, en is het vlees misschien nog niet op temperatuur? Ik heb namelijk gemerkt dat wanneer het vlees goed ontdooid is en lekker op kamertemperatuur er niets aan de hand is.[/sub]

Hee... dat zou het ook wel eens kunnen zijn. Het is vaak kip, en dat haal ik eigenlijk nooit van tevoren uit de koelkast. Bedankt voor de tip.
(en Piet ook natuurlijk)
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_16687075
Hoi piet,

Hoe maak jij een goede omelet. Ik gooi altijd 2 eieren, beetje melk, scheutje ketjap en wat kruiden die ik kan vinden en dat klop ik dan bij elkaar en zo 'hop' in de pan.

Heb jij nog zo een heel lekker omelet recept want ik weet dat het veel beter kan dan mijn gestuntel.

donderdag 29 januari 2004 @ 15:26:11 #117
45206 Pietverdriet
pi_16687413
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 15:12 schreef Marruk het volgende:
Hoi piet,

Hoe maak jij een goede omelet. Ik gooi altijd 2 eieren, beetje melk, scheutje ketjap en wat kruiden die ik kan vinden en dat klop ik dan bij elkaar en zo 'hop' in de pan.

Heb jij nog zo een heel lekker omelet recept want ik weet dat het veel beter kan dan mijn gestuntel.

Ketjap zou ik niet gebruiken, zout en peper, scheutje melk, schuimig slaan en verder:
0 Met verse groene kruiden
0 Met Garnalen
0 Met kaas
0 Met Tomaat
0 Met asperges
0 Met tonijn
0 Met gekookte ham
0 Met verse Frambozen
Gewoon wat ideen
en het bakken van eentje, das een kwestie van oefenen. beetje boter in een antiaanbakpan, het het eimengsel erin, ff laten stollen tot halfgestold en dan met een vlotte beweging van de pols er een omgeslagen eitje van maken (dubbelvouwen) die je dan nog verder kan draaien door met een hand de steel vast te houden en met de andere op je pols te slaan. Dit vereist oefening en de juiste pan, maar eenmaal geleerd is een geweldige truuk
pi_16688025
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

maar eerder een commentaar op wat vieux eigenlijk is.

Vieux is lekker!
pi_16696842
Hoe maak je nou een echt lekkere gehaktbal?
Hier mislukken ze de laatste tijd concequent, ze zijn domweg niet te eten. Heb ook altijd het probleem dat wij maar met zijn 2tjes zijn en niet zulke grote eters dus dat ik ook geen 6 of 10 gehakballen hoef te hebben. Dus wie heeft er de ultieme tip of recept voor de meest geweldige gehaktbal?
  donderdag 29 januari 2004 @ 22:56:11 #120
45206 Pietverdriet
pi_16701156
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 20:55 schreef p_iglet het volgende:
Hoe maak je nou een echt lekkere gehaktbal?
Hier mislukken ze de laatste tijd concequent, ze zijn domweg niet te eten. Heb ook altijd het probleem dat wij maar met zijn 2tjes zijn en niet zulke grote eters dus dat ik ook geen 6 of 10 gehakballen hoef te hebben. Dus wie heeft er de ultieme tip of recept voor de meest geweldige gehaktbal?
wat is je ideale gehaktbal?
Smeuig?
Stevig?
pi_16701773
Klinkt lekker allemaal .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_16720653
Beste Piet,

Een kennis van mij maakte altijd zijn eigen soort party-sticks. Hij gooide wat komkommers in een pot met pepers en na een tijd kwamen daar geweldig lekkere party-sticks (Gurkenviertel) uit.
Nou, nu lijkt het alsof ik weet wat er precies in moest, maar dat weet ik dus niet. Ik kan het ook niet meer vragen, want deze kennis leeft niet meer.

Wat raad u aan? Hoe moet ik te werk gaan?

Bvd,
MUUS

p.s. Ik wil ze graag wel met een pittige tik hebben. Pepers zijn dan wel een vereiste, neem ik aan?

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_16724965
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

wat is je ideale gehaktbal?
Smeuig?
Stevig?

Geen stuiterballen, en ook niet zo zout al dat die van mij de laatste tijd worden. Lijkt wel alsof ik er een compleet zoutvaatje inkiep terwijl er helemaal geen zout of gezoute kruiden in gaan. Verder ben ik niet moeilijk of kieskeurig.
  zaterdag 31 januari 2004 @ 20:36:26 #124
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_16749402
Piet,

Wat ik nou nog nooit gedaan heb is een ei pocheren.

Hoe pak ik dit aan zonder dat het een grote drabzooi wordt??

zaterdag 31 januari 2004 @ 21:10:41 #125
45206 Pietverdriet
pi_16750306
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 20:48 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Geen stuiterballen, en ook niet zo zout al dat die van mij de laatste tijd worden. Lijkt wel alsof ik er een compleet zoutvaatje inkiep terwijl er helemaal geen zout of gezoute kruiden in gaan. Verder ben ik niet moeilijk of kieskeurig.

Gehakt, rund
kruiden, eitje er door, en er broodkruim doorheen mengen, met wat melk.
braden,
sappige ballen.
makkelijk toch?
Voor de kruiden neem ik een stuk of 2 ansjovisjes (fijngestampt in de vijzel) wat sambal, zoute sojasaus, paprikapoeder, gemalen foelie, of gewoon gehaktkruiden,
  zaterdag 31 januari 2004 @ 21:13:27 #126
45206 Pietverdriet
pi_16750381
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 17:41 schreef MUUS het volgende:
Beste Piet,

Een kennis van mij maakte altijd zijn eigen soort party-sticks. Hij gooide wat komkommers in een pot met pepers en na een tijd kwamen daar geweldig lekkere party-sticks (Gurkenviertel) uit.
Nou, nu lijkt het alsof ik weet wat er precies in moest, maar dat weet ik dus niet. Ik kan het ook niet meer vragen, want deze kennis leeft niet meer.

Bvd,
MUUS

p.s. Ik wil ze graag wel met een pittige tik hebben. Pepers zijn dan wel een vereiste, neem ik aan?

Zal na het weekend ff in mijn inmaak boek kijken of ik een recept heb, maar is niet heel anders dan de uien in Het centrale hoe maak je iets langzaam klaar topic en dan met rooie pepers
  zaterdag 31 januari 2004 @ 21:16:09 #127
45206 Pietverdriet
pi_16750460
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 20:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Piet,

Wat ik nou nog nooit gedaan heb is een ei pocheren.

Hoe pak ik dit aan zonder dat het een grote drabzooi wordt??

water aan de kook brengen dat het goed kookt, en dan roeren zodat het draait in de pan, dan laag zetten, en een ei erin breken, door het draaien van het water gaat het ei naar het midden en eventuele uitlopers draaien eromheen. als het wit gestolt is, kan je het uitnemen.
  zondag 1 februari 2004 @ 11:32:25 #128
45206 Pietverdriet
pi_16768805
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 17:41 schreef MUUS het volgende:
Beste Piet,

Bvd,
MUUS

Poolse Pittige Gurken
1,5 kilo kleine komkommers of grote augurken (als je ze vers krijgen kan)
0,5 kilo uien
12 blaadjes laurier
30 gram chilies
2 eetlepels peperkorrels
3 Eetlepels Mosterdzaad
1 liter witte azijn
4 eetlepels zout
250 gram suiker

De augurken/komkommers snijden, de uien aan ringen, de chili klein snijden
de azijn met de kruiden, suiker en zout met een liter water koken tot suiker en zout zijn opgelost.
De augurken/komkommers uien en chili in een grote weckpot stoppen en het kookvocht erin gieten. Afsluiten, en 30 minuten wecken.

pi_16768944
De zeewolf was geweldig, dat wilde ik nog even kwijt.

het was trouwens filet, en er een eigen draai aan gegeven, maar bedankt voor de tips

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  zondag 1 februari 2004 @ 11:46:59 #130
45206 Pietverdriet
pi_16769199
quote:
Op zondag 1 februari 2004 11:36 schreef the-O het volgende:
De zeewolf was geweldig, dat wilde ik nog even kwijt.

het was trouwens filet, en er een eigen draai aan gegeven, maar bedankt voor de tips

hoe had je hem klaargemaakt?
pi_16769440
Dikke moten in olijfolie met schijfjes knoflook, wat zeezout erover, flink aanbakken (ongeveer 10 minuten); op het eind wat dille en citroensap erover. Hierbij een saus van ketjap, honing en peperkorrels.
Geserveerd met een salade van veldsla, gedroogde tomaten, mozzarella en pijnboompitjes.

De vis was trouwens lekker zoetig. Ik schrok toen ik de vis moest afrekenen, maar het was het dubbel en dwars waard.

zondag 1 februari 2004 @ 12:54:08 #132
45206 Pietverdriet
pi_16771078
quote:
Op zondag 1 februari 2004 11:58 schreef the-O het volgende:
Dikke moten in olijfolie met schijfjes knoflook, wat zeezout erover, flink aanbakken (ongeveer 10 minuten); op het eind wat dille en citroensap erover. Hierbij een saus van ketjap, honing en peperkorrels.
Geserveerd met een salade van veldsla, gedroogde tomaten, mozzarella en pijnboompitjes.

De vis was trouwens lekker zoetig. Ik schrok toen ik de vis moest afrekenen, maar het was het dubbel en dwars waard.

Persoonlijk vind ik zeewolf minstens net zo lekker als kreeft.
pi_16771337
quote:
Op zondag 1 februari 2004 11:58 schreef the-O het volgende:

Zo, dat klinkt ZEER lekker!

Probeer ook eens ipv veldsla en pijnboompitten rucola en sesamzaadjes (ff aanbakken)!

pi_16771382
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

water aan de kook brengen dat het goed kookt, en dan roeren zodat het draait in de pan, dan laag zetten, en een ei erin breken, door het draaien van het water gaat het ei naar het midden en eventuele uitlopers draaien eromheen. als het wit gestolt is, kan je het uitnemen.

Dat ga ik meteeen proberen straks
  zondag 1 februari 2004 @ 13:29:03 #135
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_16772337
quote:

[..]

Ok, dat kan ik proberen. Maakt de hoeveelheid water nog uit? Pan vol of een bodempje?
  zondag 1 februari 2004 @ 13:42:35 #136
45206 Pietverdriet
pi_16772860
quote:
Op zondag 1 februari 2004 13:29 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Ok, dat kan ik proberen. Maakt de hoeveelheid water nog uit? Pan vol of een bodempje?

Flink vol, 3/4
pi_16776514
Ik zag dat iemand vandaag paëlla op het menu had staan.
In Spanje eet ik me totaal achterlijk aan dit spul, maar ik krijg het thuis niet voor elkaar. Het smaakt hier nooit, in Spanje kun je zelfs lekkere in een strandsnackbar krijgen. Hoe kan dit?

Beste Piet
vertel!

zondag 1 februari 2004 @ 15:42:46 #138
45206 Pietverdriet
pi_16777840
quote:
Op zondag 1 februari 2004 15:08 schreef the-O het volgende:
Ik zag dat iemand vandaag paëlla op het menu had staan.
In Spanje eet ik me totaal achterlijk aan dit spul, maar ik krijg het thuis niet voor elkaar. Het smaakt hier nooit, in Spanje kun je zelfs lekkere in een strandsnackbar krijgen. Hoe kan dit?

Beste Piet
vertel!

hoe maak jij je paella dan?
pi_16784974
Is al weer even geleden, maar ik volgde een recept. Smaakte aardig, maar niet naar paëlla. Ik heb ook alle 'makkelijke' varianten geprobeerd maar dat lijkt er nog niet op.
Een smakelijke visrijst kan ik wel maken, maar ja, dat is geen paëlla dus. Heb ik nou echt zo'n platte grote koekepan nodig?
  zondag 1 februari 2004 @ 18:40:30 #140
45206 Pietverdriet
pi_16785189
quote:
Op zondag 1 februari 2004 18:35 schreef the-O het volgende:
Is al weer even geleden, maar ik volgde een recept. Smaakte aardig, maar niet naar paëlla. Ik heb ook alle 'makkelijke' varianten geprobeerd maar dat lijkt er nog niet op.
Een smakelijke visrijst kan ik wel maken, maar ja, dat is geen paëlla dus. Heb ik nou echt zo'n platte grote koekepan nodig?
Ga het dinsdag maken, voor het eerst sinds lange tijd, eens kijken hoe het wordt, dan post ik het recept, Okay?
pi_16785307
quote:
Op zondag 1 februari 2004 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ga het dinsdag maken, voor het eerst sinds lange tijd, eens kijken hoe het wordt, dan post ik het recept, Okay?

Top.
Als het goed is wordt de rijst wat vettig, en die smaak.....
  zondag 1 februari 2004 @ 18:45:21 #142
45206 Pietverdriet
pi_16785401
quote:
Op zondag 1 februari 2004 18:43 schreef the-O het volgende:

[..]

Top.
Als het goed is wordt de rijst wat vettig, en die smaak.....

de rijst op zich, koken in kippeboullion met saffraan (en ik bedoel Kippeboullion, geen plurre uit een blokje, pakje of potje)
  maandag 2 februari 2004 @ 20:45:26 #143
45206 Pietverdriet
pi_16827439
quote:
Op zondag 1 februari 2004 13:04 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Dat ga ik meteeen proberen straks

gelukt?
pi_16844297
quote:
Op maandag 26 januari 2004 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Boullion
Neem een grote pan,
koop een stel verse mergpijpen (moeten fris ruiken, als ze niet lekker fris ruiken zijn ze niet vers, en ga dan op hoge toon terug en scheld de slager zijn huid vol als de zaak vol staat, dan doet ie het nooit weer)
een mooi stuk soepvlees.
De Mergpijpen in een ovenschaal in de oven tot ze bruin zijn.
Doe de mergpijpen met het vlees, een grote ui, paar tenen knoflook, een schacht prei, laurier, peperkorrels, 1 of 2 foelie blaadjes, GEEN ZOUT, een gewassen peen, peterelie, selderij, wat andere groene kruiden, hoeft niet vers, kruiden kunnen ook droog. in de pan, opvullen met koud water en op een laag vuur tegen de kook houden, maar niet laten koken.
regelmatig afschuimen.
Af en toe water bijvullen, of restjes wijn erin is ook lekker.
en lekker laten trekken.
Hoe lang?
Minstens een paar uur, je hoeft er niet naast te staan, je kan gewoon fokken en tv kijken.
Wat je ook kan doen is de pan een paar dagen laten trekken, en al je afsnijdsels van vlees, groente er in te doen.
Blijven afschuimen.

de grote vaste delen er uit halen, en de vloeistof door een puntzeef halen.
als je wilt kan je er nu soep van maken.
Je kan het ook invriezen, per liter, of in ijsblokjes als basis voor sausen.
Of je laat het afkoelen, dan zet je het in de koelkast en kan je het laatste beetje vet er af scheppen, dan kan je er een eitwit doorheen roeren en je brengt het weer langzaam aan de kook. Het eiwit zal terwijl het door de hitte stolt, de vaste stoffen aan zich binden en je kan dit afschuimen, dan blijf een kraakheldere boullion over, die het erg goed doet als groentesoep.

Ik heb al gegoogled, maar euh.... Hoe maak je goede kippenboullion?
Overal wordt neergezet: Leg de kip in water met 2 blokjes boullion...
Lijkt me als je het lang wilt doen, niet echt van toepassing.
Mijn vraag is dus: Dit bovenstaande recept? En dan het vlees met kip verwisselen? En moeten ook de groente erin?
Ben van plan Kip-kerrie soep te maken. Met echte boullion dit keer...
Lijkt me wel wat.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 12:56:35 #145
45206 Pietverdriet
pi_16845121
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 12:22 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik heb al gegoogled, maar euh.... Hoe maak je goede kippenboullion?
Overal wordt neergezet: Leg de kip in water met 2 blokjes boullion...
Lijkt me als je het lang wilt doen, niet echt van toepassing.
Mijn vraag is dus: Dit bovenstaande recept? En dan het vlees met kip verwisselen? En moeten ook de groente erin?
Ben van plan Kip-kerrie soep te maken. Met echte boullion dit keer...
Lijkt me wel wat.

Ja
gewoon een kip erin ipv al dat andere vlees en botten.
Zout naar smaak toevoegen, of beter is wat soya saus, (kikkoman) of een 2 fijngestamte ansjovis filets. Dat werkt als smaakversterker.
let wel, de soep zal anders smaken als eentje uit een boullion blokje, minder Maggie achtig, als je dat wilt hebben moet je ook (knol)selderij en lavas toevoegen.
ENNNNNNN!!!!
Neem een echte Soepkip, geen braadkip
Dat beest heeft tenminste nog een beetje kippesmaak
pi_16845185
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja
gewoon een kip erin ipv al dat andere vlees en botten.
Zout naar smaak toevoegen, of beter is wat soya saus, (kikkoman) of een 2 fijngestamte ansjovis filets. Dat werkt als smaakversterker.
let wel, de soep zal anders smaken als eentje uit een boullion blokje, minder Maggie achtig, als je dat wilt hebben moet je ook (knol)selderij en lavas toevoegen.
ENNNNNNN!!!!
Neem een echte Soepkip, geen braadkip
Dat beest heeft tenminste nog een beetje kippesmaak
Ik ga aan de slag! Thanks! Ik laat het je vanavond weten!
pi_16850287
Alles zit in de pan, had ik nog een paar vraagjes...
Die knolselderij, moet die er helemaal in, wel in stukjes dan?
Enne als ik de boullion nu wat pittiger wil hebben, kan ik dan een rood pepertje mee laten trekken?
Of heeft dit geen zin?
  dinsdag 3 februari 2004 @ 16:32:04 #148
45206 Pietverdriet
pi_16851978
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 15:45 schreef Oblivion het volgende:
Alles zit in de pan, had ik nog een paar vraagjes...
Die knolselderij, moet die er helemaal in, wel in stukjes dan?
Enne als ik de boullion nu wat pittiger wil hebben, kan ik dan een rood pepertje mee laten trekken?
Of heeft dit geen zin?
nee, gewoon een stuk knolsererij,. geen hele.
Je kan de rest trouwens heerlijke stampot mee maken, of erwtensoep
Je kan er een rood pepertje bij doen, maar ik zou daar mee wachten, net als met zout, je kan het er altijd in doen, maar niet uit halen..
pi_16852046
Hoe lang kun je port bewaren? Ik heb een aangebroken fles, vorige week vrijdag heb ik stoofpeertjes in port gemaakt, maar ik heb nog ongeveer de helft over en wij drinken eigenlijk geen port.

Misschien wil ik vrijdag weer stoofpeertjes maken, kan ik dan gewoon het restant gebruiken? Het staat met een kurk erop, maar niet in de koelkast.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_16852127
Dan heb ik het goed gedaan.

En straks niet de boullion verzieken, met het maken van een soep...

dinsdag 3 februari 2004 @ 16:45:28 #151
45206 Pietverdriet
pi_16852505
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:33 schreef Angeles het volgende:
Hoe lang kun je port bewaren? Ik heb een aangebroken fles, vorige week vrijdag heb ik stoofpeertjes in port gemaakt, maar ik heb nog ongeveer de helft over en wij drinken eigenlijk geen port.

Misschien wil ik vrijdag weer stoofpeertjes maken, kan ik dan gewoon het restant gebruiken? Het staat met een kurk erop, maar niet in de koelkast.

geen enkel probleem
trouwens, kan je niet beter een grote hoeveelheid stoofperen tegelijker tijd maken?
Je kan ze prima invriezen en ook wecken.
pi_16852585
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:

geen enkel probleem
trouwens, kan je niet beter een grote hoeveelheid stoofperen tegelijker tijd maken?
Je kan ze prima invriezen en ook wecken.

Ja, maar zijn ze versgemaakt dan niet lekkerder?

Ik vond het ook niet vervelend om ze te maken en ik was heel tevreden over het resultaat.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  dinsdag 3 februari 2004 @ 16:50:02 #153
45206 Pietverdriet
pi_16852673
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:47 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ja, maar zijn ze versgemaakt dan niet lekkerder?

Ik vond het ook niet vervelend om ze te maken en ik was heel tevreden over het resultaat.

Ik maak ze altijd in grote hoeveelheden, verpak ze goed en vries ze in. En als je ze weckt, dan kan het zelfs zijn dat ze nog beter gaan smaken, doordat de kruiden (kaneel) de suiker en de peer meer tijd hebben een mooie smaak te ontwikkelen.
Dit is ook het geval als je dingen inlegt in azijn bv, of op alcohol zet.
pi_16861863
Nu, de boullion is klaar!
Moet er wel even bij schrijven, dat ik er geen prei en geen peen in heb gedaan.
Kikkoman haalde weinig uit, maar de ansjovis is uitstekend!

Hij is nu al lekker! Morgen maak ik er Kip-kerrie-soep van.
Het is ook niet te vergelijken met een boullionblokje. Alhoewel dat voor de snelle soep wel een betere oplossing is...

Heb wel 5 a 6 liter water gebruikt, en heb maar 1,5 liter over.

Wat doe ik met het vlees? Eruit pulken en in de soep doen? Of heeft dat zijn kracht verloren aan de boullion?

pi_16862782
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik maak ze altijd in grote hoeveelheden, verpak ze goed en vries ze in. En als je ze weckt, dan kan het zelfs zijn dat ze nog beter gaan smaken, doordat de kruiden (kaneel) de suiker en de peer meer tijd hebben een mooie smaak te ontwikkelen.
Dit is ook het geval als je dingen inlegt in azijn bv, of op alcohol zet.

Heb je nog uitleg bij dat wecken? Want hier heb ik altijd het probleem met stoofpeertjes dat mijn vriezertje mijn kookkunsten niet allemaal aan kan. Moet altijd eerst de vriezer een eind leeg eten voordat ik uitgebreid een grote hoeveelheid van iets kan maken. Dus dat wecken lijkt me ideaal maar ben bang dat het mis gaat omdat ik niet precies weet hoe het moet en het zou zonde zijn als al die lekkere stoofpeertjes bederven.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 22:58:19 #156
45206 Pietverdriet
pi_16864590
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:40 schreef Oblivion het volgende:
Nu, de boullion is klaar!
Moet er wel even bij schrijven, dat ik er geen prei en geen peen in heb gedaan.
Kikkoman haalde weinig uit, maar de ansjovis is uitstekend!

Hij is nu al lekker! Morgen maak ik er Kip-kerrie-soep van.
Het is ook niet te vergelijken met een boullionblokje. Alhoewel dat voor de snelle soep wel een betere oplossing is...

Heb wel 5 a 6 liter water gebruikt, en heb maar 1,5 liter over.

Wat doe ik met het vlees? Eruit pulken en in de soep doen? Of heeft dat zijn kracht verloren aan de boullion?

die ansjovis truuk is goed he?
Dat gaat terug op de romeinse keuken (garum) en je kan ook vissaus gebruiken (vietnamees of thais)
de ansjovisjes werken als smaakversterker,
Het vlees heeft zijn smaak afgestaan aan de boullion, maar je de voedingswaarde niet, en je dan het prima gebruiken om er soepvlees van te maken, of door de vleesmolen te halen, eitje erdoor, wat merg en kruiden en er balletjes van te draaien.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:04:36 #157
45206 Pietverdriet
pi_16864804
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:07 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Heb je nog uitleg bij dat wecken? Want hier heb ik altijd het probleem met stoofpeertjes dat mijn vriezertje mijn kookkunsten niet allemaal aan kan. Moet altijd eerst de vriezer een eind leeg eten voordat ik uitgebreid een grote hoeveelheid van iets kan maken. Dus dat wecken lijkt me ideaal maar ben bang dat het mis gaat omdat ik niet precies weet hoe het moet en het zou zonde zijn als al die lekkere stoofpeertjes bederven.

neem weckpotten, of van die grote albert hein huismerk mayonaise potten, of welke potten dan ook met van die metalen deksels,
doe daar de peren in en vul het op met het stoofsap.
Indien je niet genoeg hebt, suiker en water erbij vullen.
Vervolgens deksels erop en in een grote pan met water doen, aan de kook brengen en minstens een half uur tegen de kook aanhouden.
niet koken maar er tegen aan hangen, beter een 45 minuten.
De inhoud van de potten is nu volkomen steriel en alle enzymen kapot.
Op een donkere plek vrijwel onbeperkt houdbaar, en mits de deksels ploppen bij het openen zelfs na jaren nog te eten.
pi_16864982
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

neem weckpotten, of van die grote albert hein huismerk mayonaise potten, of welke potten dan ook met van die metalen deksels,
doe daar de peren in en vul het op met het stoofsap.
Indien je niet genoeg hebt, suiker en water erbij vullen.
Vervolgens deksels erop en in een grote pan met water doen, aan de kook brengen en minstens een half uur tegen de kook aanhouden.
niet koken maar er tegen aan hangen, beter een 45 minuten.
De inhoud van de potten is nu volkomen steriel en alle enzymen kapot.
Op een donkere plek vrijwel onbeperkt houdbaar, en mits de deksels ploppen bij het openen zelfs na jaren nog te eten.

Okay dat gaan we dus bij de eerstvolgende keer stoofpeertjes maken uitproberen. Weckpotten dat zijn toch die glazen dingen met zo'n rubbertje ertussen (*me voelt zich nu erg n00b). Voldoet de xenos versie dan ook? Want die hebben er erg makkelijke kleine formaatjes daarvan. Anders word het toch maar eens dingen in potjes kopen of de halve familie potten laten sparen.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:20:58 #159
45206 Pietverdriet
pi_16865377
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:09 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Okay dat gaan we dus bij de eerstvolgende keer stoofpeertjes maken uitproberen. Weckpotten dat zijn toch die glazen dingen met zo'n rubbertje ertussen (*me voelt zich nu erg n00b). Voldoet de xenos versie dan ook? Want die hebben er erg makkelijke kleine formaatjes daarvan. Anders word het toch maar eens dingen in potjes kopen of de halve familie potten laten sparen.

Nee, die xenos dingen zijn niet goed.
Kijk op vlooienmarkten of op eban naar echte weckpotten, of gebruik jampotten, augurkenpotten, mayonaisepotten.
Zolang ze een metalen schroefdeksel hebben is het okay.
Of, als je het wilt doen op de echt ouderwetse manier, dan doe je het in een glazen of aardewerken pot, en dan dek je het af met een laag (2 cm ongeveer) met vet.
Dat is een hele ouderwetse manier, het nadeel is dat als je het vet breekt de boel moet opmaken, en het is messie, een beetje rommelig.
Maar dit is een methode die men vroeger, voordat de weckfles opkwam opkwam.
Vlees en fruit, groenten werden zo bewaard voor de winter.
pi_16865509
Okay prima dan ga ik op zoek daarnaar, maar waarvoor zijn dan die potten met rubbertjes? Want volgens mij had mijn oma die vroeger ook staan met vruchten en/of jam ofzo
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:52:29 #161
45206 Pietverdriet
pi_16866377
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:25 schreef p_iglet het volgende:
Okay prima dan ga ik op zoek daarnaar, maar waarvoor zijn dan die potten met rubbertjes? Want volgens mij had mijn oma die vroeger ook staan met vruchten en/of jam ofzo
die potten met rubbertjes zijn weckpotten, maar die bij de xenos zijn slechte imitaties.
Weck is een gewoon merk trouwens, doe maar eens een search op www.ebay.de
pi_16866448
Okay nu snap ik het, dat weck een merk was kwam ik idd door ebay.de al achter. Ik zal eens hard op zoek gaan. En hopen op ebay.nl of marktplaats ofzo. Duitsland ligt niet echt om de hoek, maar die dingen lijken me toch verrekte handig.
Thx voor je reacties.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:59:40 #163
45206 Pietverdriet
pi_16866620
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:54 schreef p_iglet het volgende:
Okay nu snap ik het, dat weck een merk was kwam ik idd door ebay.de al achter. Ik zal eens hard op zoek gaan. En hopen op ebay.nl of marktplaats ofzo. Duitsland ligt niet echt om de hoek, maar die dingen lijken me toch verrekte handig.
Thx voor je reacties.
wecken is echt leuk, net als inmaken (zelf uitjes in het zuur maken, olijven inleggen) jam maken, of confit de canard
  woensdag 4 februari 2004 @ 00:01:17 #164
45206 Pietverdriet
pi_16866686
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:54 schreef p_iglet het volgende:
Thx voor je reacties.
kijk ook op fancy fairs, kringloopwinkels, kerkbazaars.
pi_16866972
-edit-
Laat maar. Ik heb mijn antwoord al. .

[Dit bericht is gewijzigd door Tristessa op 04-02-2004 00:16]

woensdag 4 februari 2004 @ 00:26:14 #166
45206 Pietverdriet
pi_16867400
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 00:09 schreef Tristessa het volgende:
-edit-
Laat maar. Ik heb mijn antwoord al. .
Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Boullion is vleesextract, of visextract, met kruiden en groenten.
als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.

You cannot beat the real thing!!!
je kan ook blokjes gebruiken, dat klopt, maar das pas echt smerig

pi_16867671
*kuch* Klein detail... Ik heb wel een maiskip gebruikt, want de soepkippen waren op bij Appie...

Je bent een soepkip!! Al zingend met zoonlief door Appie.

woensdag 4 februari 2004 @ 00:40:54 #168
45206 Pietverdriet
pi_16867726
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 00:38 schreef Oblivion het volgende:
*kuch* Klein detail... Ik heb wel een maiskip gebruikt, want de soepkippen waren op bij Appie...

Je bent een soepkip!! Al zingend met zoonlief door Appie.

RAAAAH
KRRRRRAAAAKRRAASSSS, SOEPKIP!!!
(eukalipta de heks)
pi_16872484
Zeg Piet, heb je nog een recept voor reebout?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 4 februari 2004 @ 09:55:55 #170
45206 Pietverdriet
pi_16872520
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 09:53 schreef Lucille het volgende:
Zeg Piet, heb je nog een recept voor reebout?
wil je een hele bout braden?
voor of achtebout?
Ik zou hem persoonlijk uitbenen, een hele bout is nooit zo lekker klaar te maken.
pi_16872716
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

wil je een hele bout braden?
voor of achtebout?
Ik zou hem persoonlijk uitbenen, een hele bout is nooit zo lekker klaar te maken.

Ik zou hem zelf ook ik stukken hakken. Maar wat zijn nu de beste methodes, is dat braden en dan stoven (zoals ik ook met konijn doe) of heb je andere lekkere tips?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:17:38 #172
45206 Pietverdriet
pi_16872887
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:07 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik zou hem zelf ook ik stukken hakken. Maar wat zijn nu de beste methodes, is dat braden en dan stoven (zoals ik ook met konijn doe) of heb je andere lekkere tips?

voor of achterbout?
voorbout is beter voor reepepers, achter is beter als biefstukken.
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:26:14 #173
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16873045
Het Piet, weet je misschien ook hoe je zelf likeur kunt maken?
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:36:54 #174
45206 Pietverdriet
pi_16873269
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:26 schreef Kwark het volgende:
Het Piet, weet je misschien ook hoe je zelf likeur kunt maken?
heb hier Zelf destilleren en likeurbereiden wat neergezet over fruitlikeuren, hoe Tante Mara ze maakt.
Heb er zelf nooit veel mee gedaan, omdat hier nog nooit blanke alcohol voor likeurtjes in de winkel heb gezien. In Italie en andere meditaraine landen zie je dat wel.
heb wel eens chocolade likeur gemaakt,
een reep chocolade in cognac ingelegt, suiker erbij en maanden laten staan.
Het resultaat zag er niet mooi uit, en was eigenlijk mislukt, het smaakte wel aardig.
Probleem is hierbij ook dat experimenteren erg duur wordt.
Kijk, als ik uien in het zuur inleg om dat te proberen, dan kost dat een paar euro, en wat werk, mislukt het, hups weg ermee,
maar likeuren word al gelijk een veelvoud en ik vind het niet een heel erg intressant gebied.
Fruit inleggen in alcohol word al intressanter, omdat je het niet zo snel verknalt, maar dan moet je weer aan neutraal smakende alcohol komen, en ook brandewijn is niet goedkoop.
  woensdag 4 februari 2004 @ 14:28:13 #175
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16880326
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

heb hier Zelf destilleren en likeurbereiden wat neergezet over fruitlikeuren, hoe Tante Mara ze maakt.
Heb er zelf nooit veel mee gedaan, omdat hier nog nooit blanke alcohol voor likeurtjes in de winkel heb gezien. In Italie en andere meditaraine landen zie je dat wel.
heb wel eens chocolade likeur gemaakt,
een reep chocolade in cognac ingelegt, suiker erbij en maanden laten staan.
Het resultaat zag er niet mooi uit, en was eigenlijk mislukt, het smaakte wel aardig.
Probleem is hierbij ook dat experimenteren erg duur wordt.
Kijk, als ik uien in het zuur inleg om dat te proberen, dan kost dat een paar euro, en wat werk, mislukt het, hups weg ermee,
maar likeuren word al gelijk een veelvoud en ik vind het niet een heel erg intressant gebied.
Fruit inleggen in alcohol word al intressanter, omdat je het niet zo snel verknalt, maar dan moet je weer aan neutraal smakende alcohol komen, en ook brandewijn is niet goedkoop.

Ik weet dat mijn vader weleens zelf koffielikeur maakt door een zooi koffiebonen, bruine basterdsuiker en vanille twee maanden te laten wellen in vodka of jenever. Is prachtig helder en smaakt perfect .

Vodka is toch blank en neutraal van smaak?

pi_16886687
Hoe moet je inktvisringen paneren? En ik bedoel niet van dan dat kruimelige paneer, maar zo'n deegachtig paneer dat er omheen zit als je ze kant-en-klaar koopt.
  woensdag 4 februari 2004 @ 18:07:08 #177
45206 Pietverdriet
pi_16887014
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 17:53 schreef biawa het volgende:
Hoe moet je inktvisringen paneren? En ik bedoel niet van dan dat kruimelige paneer, maar zo'n deegachtig paneer dat er omheen zit als je ze kant-en-klaar koopt.
je kan ze naar mijn smaak beter door losgeslagen eiwit (geen geel erdoor) halen en dan door wat bloem, of rijstbloem, halen en dan frituren. Dan wordt het meer tempura.
Je kan ook een bierbeslag maken
Met bloem en bier een beslag maken, met wat zout en peper op smaak brengen.
verder de boel met sauzen enzo moet je zelf weten,
Ik heb persoonlijk het liefst het eerste, met een paar stukken citroen erbij
pi_16888501
Ik heb vandaag een heerlijke kip-kerrie (masala) soep gemaakt!

Met als basis de zelfgetrokken kippenboullion.
Was echt heerlijk! Enne mijn vent heeft wel 2 borden op!
Met als commentaar: Smaakt toch heel anders!! En hij heeft gelijk.

Heb de boullion netjes geportioneerd en ingevroren, de rest ervan dus.

Volgende week komt dat recept van de mergpijpjes aan te pas, en die liggen al in de vriezer...

woensdag 4 februari 2004 @ 19:53:43 #179
45206 Pietverdriet
pi_16889882
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 19:07 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb vandaag een heerlijke kip-kerrie (masala) soep gemaakt!

Met als basis de zelfgetrokken kippenboullion.
Was echt heerlijk! Enne mijn vent heeft wel 2 borden op!
Met als commentaar: Smaakt toch heel anders!! En hij heeft gelijk.

Heb de boullion netjes geportioneerd en ingevroren, de rest ervan dus.

Volgende week komt dat recept van de mergpijpjes aan te pas, en die liggen al in de vriezer...

You Cannot beat the real thing!!
pi_16891252
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
je kan ze naar mijn smaak beter door losgeslagen eiwit (geen geel erdoor) halen en dan door wat bloem, of rijstbloem, halen en dan frituren.
Ik voel me even een beetje dom, maar hoever is losgeslagen? Dat het al wit is?
  woensdag 4 februari 2004 @ 21:46:32 #181
45206 Pietverdriet
pi_16894470
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 20:37 schreef biawa het volgende:

[..]

Ik voel me even een beetje dom, maar hoever is losgeslagen? Dat het al wit is?

Oh, eh het eiwit en het eigeel scheiden, en dan het eiwit in een kommetje doen en even met een vork of garde slaan tot het zijn structuur kwijt is, je hoeft hem niet lang te slaan, gaat erom dat de gelei achtige structuur wat weg is, de klontjes eruit dus.
pi_16907380
Hoe maak jij mosselen het liefst klaar Piet?
  donderdag 5 februari 2004 @ 13:12:37 #183
3542 Gia
User under construction
pi_16909334
Moet eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen, dus als dit al gevraagd is, zeg je het maar.

Heb je nog tips voor spitskool.

Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij. Eigenlijk best saai, dus.

Moet wel warm, geen salade, want hebben er al een salade bij.

BVD
Gia

pi_16914699
Piet,

Ik heb verse basillicum gekocht. Waar kan ik het allemaal in doen?

Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:19:00 #185
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_16915000
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 13:12 schreef Gia het volgende:

Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij.

BVD
Gia

Als ik Piet ff mag helpen: uitje fruiten, spek erbij (ontbijtspek in flintertjes of spekkies uit een bakje) en ff meebakken. Kool erbij en verder klaar maken zoals je het normaal ook doet. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Nu ik geen vlees meer eet maak ik het op zijn indiaas met aardappeltjes en masala
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:23:31 #186
3542 Gia
User under construction
pi_16915161
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:19 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Als ik Piet ff mag helpen: uitje fruiten, spek erbij (ontbijtspek in flintertjes of spekkies uit een bakje) en ff meebakken. Kool erbij en verder klaar maken zoals je het normaal ook doet. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Nu ik geen vlees meer eet maak ik het op zijn indiaas met aardappeltjes en masala

Bedankt, maar oudste houdt niet zo van ui.

Maareh, hoe doe je dat dan met die aardappeltjes en wat is massala?
Wilde vandaag namelijk ook iets anders doen met de aardappelen.

We eten er overigens zigeunerschnitzels bij.

donderdag 5 februari 2004 @ 16:46:00 #187
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_16915855
Kunt de ui gerust weglaten. Masala is hindoestaanse kerrie.

Je zou een stamppotje kunnen bouwen? Misschien met wat nootjes of champignons?

donderdag 5 februari 2004 @ 16:55:17 #188
3542 Gia
User under construction
pi_16916134
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:46 schreef Spindizzy het volgende:
Kunt de ui gerust weglaten. Masala is hindoestaanse kerrie.

Je zou een stamppotje kunnen bouwen? Misschien met wat nootjes of champignons?

Heb ik allemaal niet in huis, helaas, maar klinkt goed.

Ga nu maar voor gekruide aardappelschijfjes. Wat ik met de kool aanvang weet ik nog niet. Misschien eens wat kruiden uitproberen of zo.

pi_16917466
Hej Piet,

bedankt voor je geweldige topic! Wij gaan morgen je jachtschotel maken. Is hertengoulash gewoon in de supermarkt te krijgen?

donderdag 5 februari 2004 @ 17:44:33 #190
45206 Pietverdriet
pi_16918094
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:28 schreef Laura 2000 het volgende:
Hej Piet,

bedankt voor je geweldige topic! Wij gaan morgen je jachtschotel maken. Is hertengoulash gewoon in de supermarkt te krijgen?

Geen idee, de supermarkten hier in duitsland wel, ga anders naar een poulier.
  donderdag 5 februari 2004 @ 17:47:16 #191
45206 Pietverdriet
pi_16918209
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:09 schreef Kylee het volgende:
Piet,

Ik heb verse basillicum gekocht. Waar kan ik het allemaal in doen?

Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...
maar ook lekker bij vis, op pizza,
  donderdag 5 februari 2004 @ 17:53:06 #192
45206 Pietverdriet
pi_16918384
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 12:06 schreef Sorbootje het volgende:
Hoe maak jij mosselen het liefst klaar Piet?
een grote pan op het vuur met olie, een hele geschilde ui, peen, stuk prei (heel laten) en op laag vuur laten smoren met een deksel er op, is niet erg als ze een beetje aanbranden.
Je maakt de mosselen schoon en die een beetje open staan, daar tik je ff op met de achterkant van een mes. Als de mossel sluit dan leeft ie nog en issie goed.
Je doet als de groenten in de pan na een kwartier, 20 minuten hun aromas de keuken vullen, dan doe je de mosselsen in de pan, en een fles witte wijn erbij (droge)
Het vuur nu heel hoog, en af en toe een keer schudden.
De mossels zijn gaar als ze allemaal open staan.

Deze dan zo eten.
Zonder sausjes, alleen wat boter en brood erbij, lekker, lekker

donderdag 5 februari 2004 @ 17:54:22 #193
45206 Pietverdriet
pi_16918412
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 13:12 schreef Gia het volgende:
Moet eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen, dus als dit al gevraagd is, zeg je het maar.

Heb je nog tips voor spitskool.

Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij. Eigenlijk best saai, dus.

Moet wel warm, geen salade, want hebben er al een salade bij.

BVD
Gia

zal het een nakijken, heb het jaaaaaren niet gegeten.
  donderdag 5 februari 2004 @ 18:00:47 #194
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16918598
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...

Mozarella .

En nog ff over die mosselen, de open exemplaren daar moet je op tikken zodat ze sluiten. Maar de mosselen die al meteen dicht zijn, zijn die dan goed of juist niet?

donderdag 5 februari 2004 @ 18:17:14 #195
45206 Pietverdriet
pi_16919090
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 18:00 schreef Kwark het volgende:

[..]

Mozarella .

En nog ff over die mosselen, de open exemplaren daar moet je op tikken zodat ze sluiten. Maar de mosselen die al meteen dicht zijn, zijn die dan goed of juist niet?

Als je stevig dichtzitten, ja, als ze erg zwaar zijn, zit er waarschijnlijk klei in.
En geen kapotte gebruiken
  zaterdag 7 februari 2004 @ 15:02:25 #196
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_16971261
quote:

[..]

Zie dit topic!
pi_16995277
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
- inktvisringenuitleg -
Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!
  zondag 8 februari 2004 @ 12:50:27 #198
45206 Pietverdriet
pi_16995593
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:39 schreef biawa het volgende:

[..]

Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!

Dank, Dank
maar vrees dat het ook aan je Intvis ligt, en niet alleen aan de methode.
Je kan deze methode voor ieder zeebeest gebruiken, trouwens.
pi_16996697
Onze jachtschotel was prima gelukt Piet!
Alleen hadden ze bij ons in de supermarkt geen hertengoulash en waren we te lui om naar de poelier te gaan... we hebben dus maar paardengoulash genomen.

Maar het was dus erg lekker!

zondag 8 februari 2004 @ 13:28:40 #200
45206 Pietverdriet
pi_16996779
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:25 schreef Laura 2000 het volgende:
Onze jachtschotel was prima gelukt Piet!
Alleen hadden ze bij ons in de supermarkt geen hertengoulash en waren we te lui om naar de poelier te gaan... we hebben dus maar paardengoulash genomen.

Maar het was dus erg lekker!

Paard is minstens zo lekker als kweekhert, dus niets mis mee.
Ik persoonlijk vind een paardebiefstuk ook eigenlijk lekkerder als een runderbiefstuk.
pi_17001789
Voor de bolognesesaus van gister had ik kippelevertjes gekocht. Alleen was het wat te veel dus heb ik nu wat over.

Dus wat kan ik er mee?

Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zondag 8 februari 2004 @ 16:02:42 #202
45206 Pietverdriet
pi_17001988
quote:
Op zondag 8 februari 2004 15:56 schreef SuperRembo het volgende:
Voor de bolognesesaus van gister had ik kippelevertjes gekocht. Alleen was het wat te veel dus heb ik nu wat over.

Dus wat kan ik er mee?

Bakken?
Hoeveel is er over?
Met wat gehakt knoflook en kruiden in de blender. Allerlei dingen kun je nu toevoegen, paddestoelen, of granberries, of walnoten, whatever je lekker vind
Met meel en boter (of spekvet) een deeg maken, een vorm bekleden, de levervlees brij erin en in de oven bakken, en je hebt je eerste pate gemaakt.
pi_17002300
quote:
Op zondag 8 februari 2004 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bakken?
Hoeveel is er over?
Met wat gehakt knoflook en kruiden in de blender. Allerlei dingen kun je nu toevoegen, paddestoelen, of granberries, of walnoten, whatever je lekker vind
Met meel en boter (of spekvet) een deeg maken, een vorm bekleden, de levervlees brij erin en in de oven bakken, en je hebt je eerste pate gemaakt.

Ongeveer 150 gram heb ik over. Pate is erg lekker, maar ik heb geen oven.
  zondag 8 februari 2004 @ 16:33:17 #204
45206 Pietverdriet
pi_17002757
quote:
Op zondag 8 februari 2004 16:15 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Ongeveer 150 gram heb ik over. Pate is erg lekker, maar ik heb geen oven.

gewoon bakken.
Waarom heb je die anderhalf ons niet mee door de saus gegooit? Das een handjevol.
pi_17003244
quote:
Op zondag 8 februari 2004 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
gewoon bakken.
Ok, gewoon bakken dus met wat ui, knoflook en paddestoelen.
Moet het kort of lang bakken?
quote:
Waarom heb je die anderhalf ons niet mee door de saus gegooit? Das een handjevol.
Omdat het een portie saus was waar ik nu al 2 dagen van eet.
  zondag 8 februari 2004 @ 16:54:08 #206
45206 Pietverdriet
pi_17003304
quote:
Op zondag 8 februari 2004 16:52 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Ok, gewoon bakken dus met wat ui, knoflook en paddestoelen.
Moet het kort of lang bakken?

Spekkies erbij is ook lekker, niet te lang bakken,
quote:
Omdat het een portie saus was waar ik nu al 2 dagen van eet.
Behalve geen oven ook geen diepvries?
pi_17003738
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan je het ook in sausjes doen???? (kerrie,champignons saus etc).
Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
pi_17003769
quote:
Op zondag 8 februari 2004 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Behalve geen oven ook geen diepvries?
Een vol vriesvak Het is idd een beetje behelpen hier. Ik ben op zoek naar een andere woning (wie niet )
  zondag 8 februari 2004 @ 17:15:20 #209
45206 Pietverdriet
pi_17003917
quote:
Op zondag 8 februari 2004 17:09 schreef Kylee het volgende:

[..]

Kan je het ook in sausjes doen???? (kerrie,champignons saus etc).

Sure, lekker, maar niet te lang meekoken
  dinsdag 10 februari 2004 @ 15:51:04 #210
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17061376
Beste Piet,

Ik heb in een onbewaakt, en overmoedig ogenblik beloofd om dit weekend
een vloerbrood te bakken. Beloven is erg makkelijk, nu nog een goed recept. Zit er één in jouw receptenarsenaal?

dinsdag 10 februari 2004 @ 15:54:26 #211
45206 Pietverdriet
pi_17061495
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 15:51 schreef Litman het volgende:
Beste Piet,

Ik heb in een onbewaakt, en overmoedig ogenblik beloofd om dit weekend
een vloerbrood te bakken. Beloven is erg makkelijk, nu nog een goed recept. Zit er één in jouw receptenarsenaal?

Valsspelen, wip ff over de grens en koop er een.

Edit, je zit in M(arr)okum, dat wordt dus niets.
Euh, koop een goed merk broodmix en volg de aanwijzingen op het pak?
pi_17062314
Piet, ik heb hier een bijna volle fles witte wijn over van een feestje, kan ik daar nog wat mee behalve weggooien?
Ik hou er nl niet zo van, en misschien weet jij iets om er een azijn mee te maken ofzo?
  dinsdag 10 februari 2004 @ 16:40:47 #213
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17062980
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Valsspelen, wip ff over de grens en koop er een.

Edit, je zit in M(arr)okum, dat wordt dus niets.
Euh, koop een goed merk broodmix en volg de aanwijzingen op het pak?

Ja ik had beter een turks brood kunnen beloven Ja, nee zonder broodmix wil ik het maken. Dit is mijn plan:

pond volkoren tarwe meel
pond bloem
2 zakjes gedroogde gist (7 gr. p/st)
7 dl. water
2 desertlepels zout
kneden, uurtje laten staan op kamertemperatuur rijzen
kneden en half uur in 30 graden oven op bakplaat rijzen
half uur op 220 graden bakken

Zou dit lukken?

dinsdag 10 februari 2004 @ 16:47:47 #214
45206 Pietverdriet
pi_17063204
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:19 schreef shmoopy het volgende:
Piet, ik heb hier een bijna volle fles witte wijn over van een feestje, kan ik daar nog wat mee behalve weggooien?
Ik hou er nl niet zo van, en misschien weet jij iets om er een azijn mee te maken ofzo?
Je kan er azijn van maken, das makkelijk, hoef je niets voor te doen. Je kan hem ook gewoon gebruiken voor saus, of soep,
Als je een boullionntje maakt, er door gooien?
Je zet hem voor nu ff in de koelkast, en als je van de week een sausje, sjuutje, of soepje maakt, gebruik je hem daarvoor.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 16:49:00 #215
45206 Pietverdriet
pi_17063252
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:40 schreef Litman het volgende:

[..]

Ja ik had beter een turks brood kunnen beloven Ja, nee zonder broodmix wil ik het maken. Dit is mijn plan:

pond volkoren tarwe meel
pond bloem
2 zakjes gedroogde gist (7 gr. p/st)
7 dl. water
2 desertlepels zout
kneden, uurtje laten staan op kamertemperatuur rijzen
kneden en half uur in 30 graden oven op bakplaat rijzen
half uur op 220 graden bakken

Zou dit lukken?

Moet wel lukken, alleen met de hand kneden is zwaar werk. Bovendien, gooi er wat zuurdesem door.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 17:06:14 #216
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17063796
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet wel lukken, alleen met de hand kneden is zwaar werk. Bovendien, gooi er wat zuurdesem door.

Ben sterk! Waarom zuurdesem?
  dinsdag 10 februari 2004 @ 17:37:00 #217
45206 Pietverdriet
pi_17064726
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 17:06 schreef Litman het volgende:

[..]

Ben sterk! Waarom zuurdesem?

Omdat dat lekker is?
Wat je ook kan doen is al vanavond wat deeg maken (zeg maar 200 gram meel) met wat gist en dan wat natter, dit zet je weg op een koele plaats in huis, en dat laat je een paar dagen staan. Dit gooi je door de rest van het deeg. Deze Poolish (zo heet dat) is dan wat verzuurt, en geeft een mooie smaak aan je brood, veel brodiger, licht zurig, complexer.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 17:53:06 #218
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17065249
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat dat lekker is?
Wat je ook kan doen is al vanavond wat deeg maken (zeg maar 200 gram meel) met wat gist en dan wat natter, dit zet je weg op een koele plaats in huis, en dat laat je een paar dagen staan. Dit gooi je door de rest van het deeg. Deze Poolish (zo heet dat) is dan wat verzuurt, en geeft een mooie smaak aan je brood, veel brodiger, licht zurig, complexer.

Ok, zuurdesem lijkt me ook lekker. Zo'n Poolish ga ik een andere keer proberen, dat vind ik wel een leuk experiment!

Ik twijfel alleen of ik er nog wat boter door zal gooien, levert dat nog wat op positief/negatief?

Mijn dank is alvast groot Chef Verdriet!

dinsdag 10 februari 2004 @ 18:17:29 #219
45206 Pietverdriet
pi_17065942
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 17:53 schreef Litman het volgende:

[..]

Ok, zuurdesem lijkt me ook lekker. Zo'n Poolish ga ik een andere keer proberen, dat vind ik wel een leuk experiment!

Ik twijfel alleen of ik er nog wat boter door zal gooien, levert dat nog wat op positief/negatief?

Mijn dank is alvast groot Chef Verdriet!

Een zuurdesem is eigenlijk hetzelfde als een poolish, maar dan zelfgemaakt..
Nee, geen boter, vet door het brood zorgt welliswaar voor een wat langere smeuigheid, maar dan kan je beter 1 eetlepel olijfolie gebruiken op een Kilo meel.
Oh, en als je vaker brood wilt bakken, neem dan een deel van je deeg en bewaar dat voor je volgende deeg, als je na een dag of 2 nog geen nieuw deeg maakt, vries het dan in (maar niet gelijk na het maken van het deeg, ff 2 dagen laten verderleven)
  dinsdag 10 februari 2004 @ 19:12:02 #220
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17067393
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een zuurdesem is eigenlijk hetzelfde als een poolish, maar dan zelfgemaakt..
Nee, geen boter, vet door het brood zorgt welliswaar voor een wat langere smeuigheid, maar dan kan je beter 1 eetlepel olijfolie gebruiken op een Kilo meel.
Oh, en als je vaker brood wilt bakken, neem dan een deel van je deeg en bewaar dat voor je volgende deeg, als je na een dag of 2 nog geen nieuw deeg maakt, vries het dan in (maar niet gelijk na het maken van het deeg, ff 2 dagen laten verderleven)

Wil inderdaad vaker brood gaan bakken, en ga een stuk deeg bewaren om later met deze Poolish een brood te bakken.
Ik laat in het broodbak-in-oven-topic (bestaat dat ) wel even weten hoe het smaakt.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:36:18 #221
45206 Pietverdriet
pi_17069945
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:12 schreef Litman het volgende:

[..]

Wil inderdaad vaker brood gaan bakken, en ga een stuk deeg bewaren om later met deze Poolish een brood te bakken.
Ik laat in het broodbak-in-oven-topic (bestaat dat ) wel even weten hoe het smaakt.

Trouwens neem IPV het tarwe eens Roggemeel.
Dan wel in een Kitchenaid kneden want roggemeel plakt gruwelijk
pi_17095689
Hey Pietje of iemand anders die dit leest en het antwoord weet:

Hoe maak ik rijst wat niet van die zeg maar losse korreltjes zijn maar meer van die plakrijst? Welke soort rijst is dit en maak je dit anders klaar en zo ja hoe?

- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
  woensdag 11 februari 2004 @ 20:26:44 #223
45206 Pietverdriet
pi_17098327
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 19:06 schreef ee-04 het volgende:
Hey Pietje of iemand anders die dit leest en het antwoord weet:

Hoe maak ik rijst wat niet van die zeg maar losse korreltjes zijn maar meer van die plakrijst? Welke soort rijst is dit en maak je dit anders klaar en zo ja hoe?

Pan op het vuur, scheut olijfolie er in, 1 eenheid rijst (ongekookt) er in en bakken tot de rijst glazig begint te worden, vuur niet hoog zetten, kan rustig doorbakken tot ie lichtbruin begint te kleuren, wel continu blijven roeren, dan 2 eenheden water erbij en vuur heel laag zetten deksel op te pan en laten staan tot al het water is opgenomen, met een houten spatel omroeren, en proeven, indien de rijst nog hard is. Halve eenheid water erbij en weer ff laten staan op de kleinste vlam.
Het lekkerste is als je saffraan in een vijzel fijn stampt en dat met het eerste water erbij doet.
Geen rijst is IMHO lekkerder dan met Saffraan

Oh en een eenheid is een beker, kopje, kroes, whatever.

pi_17158953
Piet hoe maak ik mn vriendin klaar ?

Ontopic :

Hoe doe je struisvogelbiefstuk lekkerst klaarmaken ?

A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 17:24:19 #225
45206 Pietverdriet
pi_17259862
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 22:35 schreef Joene het volgende:
Piet hoe maak ik mn vriendin klaar ?

Ontopic :

Hoe doe je struisvogelbiefstuk lekkerst klaarmaken ?

Door het weg te flikkeren?
Vind struis niet echt smakelijk. Snap niet dat mensen dat graag eten, heeft waarschijnlijk meer met het idee struis te maken als dat het vlees zo geweldig is.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 17:27:14 #226
11682 Moonah
Jolie femme
pi_17259966
Ah Piet! Je bent online!
Ik heb net retedure biologisch verantwoorde biefstuk gekocht.
Die wil ik natuurlijk niet verknallen.
Nu weet ik dat er een truukje is om met een pollepel (?) te kunnen voelen of het vlees al oké is. Maar bij mij is het een kwestie van klok en klepel.
Kun jij mij dat truukje verklappen? Of heb je een andere tip?
Ik hou van medium.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 17:38:59 #227
45206 Pietverdriet
pi_17260362
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:27 schreef Moonah het volgende:
Ah Piet! Je bent online!
Ik heb net retedure biologisch verantwoorde biefstuk gekocht.
Die wil ik natuurlijk niet verknallen.
Nu weet ik dat er een truukje is om met een pollepel (?) te kunnen voelen of het vlees al oké is. Maar bij mij is het een kwestie van klok en klepel.
Kun jij mij dat truukje verklappen? Of heb je een andere tip?
Ik hou van medium.
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen voor het bakken
Kruiden naar smaak maar NIET!!! herhaal: NIET!! zouten
pan met vet op temperatuur laten komen, tot lekker heet, bakken tot de biefstuk aanvoelt als of je met je vinger op het puntje van je kin drukt, dan is die medium. dus met je vingers voelen!!
Als ie aanvoelt als je wang issie rood, en als het puntje van je neus is ie well done.
er is ook een topic over, maar dat kan ik ff niet vinden
Biologische biefstuk zegt trouwens NIETS over de kwaliteit van het vlees, alleen maar dat er geen kunstmest op het gras gegooit is.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 17:44:04 #228
11682 Moonah
Jolie femme
pi_17260553
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Biologische biefstuk zegt trouwens NIETS over de kwaliteit van het vlees, alleen maar dat er geen kunstmest op het gras gegooit is.
Er staat op de verpakking dat het vee een natuurlijke en diervriendelijke verzorging heeft gehad. En dáár gaat het mij om (die ene keer in het jaar dat ik eens vlees eet).
Bedankt voor je advies!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 17:47:03 #229
45206 Pietverdriet
pi_17260653
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Er staat op de verpakking dat het vee een natuurlijke en diervriendelijke verzorging heeft gehad. En dáár gaat het mij om (die ene keer in het jaar dat ik eens vlees eet).
Bedankt voor je advies!

Als je zuidamerikaans rundvlees koopt dan heeft dat beest tenminste ook nog lekker kunnen rondlopen. Nederlands natuurlijk en diervriendelijk houd altijd nog in dat ie in een weitje heeft gestaan..
Bovendien is het lekkerder en goedkoper.
pi_17369027
mijn zussie is sinds kort op glutenvrij gezet, maar ze mist suasjes heel erg. Het eest eigenlijk stroganoff saus (ze maakte hem normaal gewoon uit zo'n pakje/zakje)

Weet je een smaakvolle, glutenvrije, goedkope oplossing voor haar ?
pi_17371572
En Piet, heb je in de downtijd de paëlla al een keer geprobeerd?
  donderdag 26 februari 2004 @ 12:42:10 #232
45206 Pietverdriet
pi_17371955
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 10:09 schreef Knorretje het volgende:
mijn zussie is sinds kort op glutenvrij gezet, maar ze mist suasjes heel erg. Het eest eigenlijk stroganoff saus (ze maakte hem normaal gewoon uit zo'n pakje/zakje)

Ja hoor
Sauce Stroganov is makkelijk te maken.
Snij een ui klein (of beter nog sjalotjes) en fruit deze op een laag vuur in boter (Boter is geen margarine) tot deze heerlijk goudbruin zijn. Dit kan ff duren, maar het is het waard. Voeg gesneden paddestoelen toe (die jij lekker vindt) en laat dit verder smoren. Blaadje salie, klontje fond (zie het langzaam klaarmaak topic) of wat boullion, glas witte wijn, zout en peper, rozemarijn.
Voeg op het laatst Ajvar (das een paprika conserve, bij iedere turkse winkel te koop) kappertjes en zure room toe.
Je ziet dat ik geen verse paprika gebruik, dat heeft 2 redenen
1) Ajvar is lekkerder omdat dit van een andere soort paprika gemaakt word dan die bittere blokken die je bij de groenteboer krijgt.
2) het is makkelijker en minder moeite

Ajvar is er in 2 soorten, pittig en mild. De milde is beter voor sausen, de pittige eerder iets als een bijlage bij gegrilled (lams)vlees
Om te binden, kan je (als je wilt binden) ook aardappelpuree poeder gebruiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 26-02-2004 12:57:47 (Edit) ]
  donderdag 26 februari 2004 @ 12:54:38 #233
45206 Pietverdriet
pi_17372196
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 12:23 schreef the-O het volgende:
En Piet, heb je in de downtijd de paëlla al een keer geprobeerd?
Ja, was lekker.
Willen jullie het recept?
Paella ala Pietro
Er is niet 1 standaard paella gerecht, het is eigenlijk een soort stamppot met rijst, een spaanse nasi.
Mijn recept
Doe olijfolie in een pan, en doe daar rauwe rijst bij. Bak de rijst in de olie, tot ie glazig en lichtbruin is.
Stamp in een vijzel saffraan fijn.
Voeg 2 keer de hoeveelheid water (of lekkerder, ongezoute kippeboulion, zelf maken!) toe (1 beker rijst, 2 bekers water)
Saffraan erbij en op laag vuur laten garen.
Indien de rijst niet geheel gaar word, maar al wel droog staat, wat water toevoegen, de juiste hoeveelheid water is afhankelijk van de rijstsoort die je gebruikt.
Doperwten (verse) of peultjes afkoken
Nu neem je gebraden kip, of konijn, wat je bij de hand hebt. Je bakt een paar stukken Chorizo.
Appart houden
mosselen, verse fruit de mer, kokkels, stukken stevige witvis, inktvis, garnalen, gambas, rivier kreeft.In een hele grote koekepan kort aanbakken, konijn, kip, chorizo erbij, rijst erbij, peulen / erwtjes erbij.

paëlla heeft eigenlijk geen echt vast recept, er zijn er honderden, iedere spanjaard heeft zijn eigen, er zijn er zonder vlees, maar ook zonder vis, er is met beide.
Zelfs safraanrijs is niet standaard, heb het ook wel eens gegeten met in Tomatensap gekookte rijst.

pi_17373135
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja hoor
Sauce Stroganov is makkelijk te maken.
Snij een ui klein (of beter nog sjalotjes) en fruit deze op een laag vuur in boter (Boter is geen margarine) tot deze heerlijk goudbruin zijn. Dit kan ff duren, maar het is het waard. Voeg gesneden paddestoelen toe (die jij lekker vindt) en laat dit verder smoren. Blaadje salie, klontje fond (zie het langzaam klaarmaak topic) of wat boullion, glas witte wijn, zout en peper, rozemarijn.
Voeg op het laatst Ajvar (das een paprika conserve, bij iedere turkse winkel te koop) kappertjes en zure room toe.
Je ziet dat ik geen verse paprika gebruik, dat heeft 2 redenen
1) Ajvar is lekkerder omdat dit van een andere soort paprika gemaakt word dan die bittere blokken die je bij de groenteboer krijgt.
2) het is makkelijker en minder moeite

Ajvar is er in 2 soorten, pittig en mild. De milde is beter voor sausen, de pittige eerder iets als een bijlage bij gegrilled (lams)vlees
Om te binden, kan je (als je wilt binden) ook aardappelpuree poeder gebruiken.
tnx ga ik volgende week met d'r proberen als ik daar ben. iig alvast bedankt namens zuslief
  donderdag 26 februari 2004 @ 14:00:48 #235
45206 Pietverdriet
pi_17373551
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 10:09 schreef Knorretje het volgende:

Iets anders
een echte Glutenallergie is vrij zeldzaam, en erg extreem, die mensen gaan al gestrekt als ze rozijnen eten (waar vaak meel als scheidingsmiddel wordt gebruikt) In alternative kringen is het echter heeeeeel trendy om een (gluten) allergie te hebben, cq te worden aangepraat door een pendelzwendelaar.
pi_17374796
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iets anders
een echte Glutenallergie is vrij zeldzaam, en erg extreem, die mensen gaan al gestrekt als ze rozijnen eten (waar vaak meel als scheidingsmiddel wordt gebruikt) In alternative kringen is het echter heeeeeel trendy om een (gluten) allergie te hebben, cq te worden aangepraat door een pendelzwendelaar.
ze zijn nog aan het kijken in hoeverre ze iets wel of niet kan hebben, maar het ging afgelopen weekend al fout met de hagelslag (dat was het enige wat ze dat weekend anders heeft gehad dan normaal). Dus ze durft het nu niet echt meer aan om kant en klare pakjes te kopen (ze zit vlak voor haar examens en ze kan anders niet naar school als het mis gaat)
  donderdag 26 februari 2004 @ 16:16:56 #237
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17376048
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen voor het bakken<br>Kruiden naar smaak maar NIET!!! herhaal: NIET!! zouten <br>pan met vet op temperatuur laten komen, tot lekker heet, bakken tot de biefstuk aanvoelt als of je met je vinger op het puntje van je kin drukt, dan is die medium. dus met je vingers voelen!!<br>Als ie aanvoelt als je wang issie rood, en als het puntje van je neus is ie well done.<br>er is ook een topic over, maar dat kan ik ff niet vinden<br>Biologische biefstuk zegt trouwens NIETS over de kwaliteit van het vlees, alleen maar dat er geen kunstmest op het gras gegooit is.
Dit vind ik echt de meest briljante tip ever! Ik weet zeker dat ik het nooit meer fout kan doen, dit kan je gewoon niet vergeten!
  donderdag 26 februari 2004 @ 16:25:58 #238
45206 Pietverdriet
pi_17376246
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 15:13 schreef Knorretje het volgende:

Dus ze durft het nu niet echt meer aan om kant en klare pakjes te kopen (ze zit vlak voor haar examens en ze kan anders niet naar school als het mis gaat)
Kan dan ook stress gerelateerd zijn, en daarmee bedoel ik niet dat ze zich aansteld, stress voor bv examens of van een andere ingrijpende gebeurtenis kan allerlei lichamelijke klachten veroorzaken.
Ook een conditionering kan dit effect hebben.
Mensen die BV Chemotherapie hebben en daar ziek van zijn worden ook ziek als ze water krijgen toegedient.
Ikzelf word misselijk (heel erg) van kruidnagel, omdat ik eens kruidnagelworstjes heb gegeten vlak voor een flinke buikgriep. Mij "lichaam" heeft nu "geleerd" dan je van het eten van kruidnagels ziek wordt, en dat moet er dus uit.
  † In Memoriam † zondag 29 februari 2004 @ 15:42:00 #239
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_17427228
Piet,

Hoe krijg ik 2 dagen oude pistoletjes weer 'vers' of iig eetbaar?
Die dingen zijn beton na een dagje bewaren.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 29 februari 2004 @ 16:52:50 #240
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_17428579
quote:
Op zondag 29 februari 2004 15:42 schreef Cynix ® het volgende:
Piet,

Goede vraag, ben ik zeer benieuwd naar .
There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
  zondag 29 februari 2004 @ 17:07:26 #241
45206 Pietverdriet
pi_17428839
quote:
Op zondag 29 februari 2004 15:42 schreef Cynix ® het volgende:
Piet,

Niet.
Pistoletjes en bagetjes eet je vers.
Je kan deze op de verwarming en ze helemaal drogen en dan door de keukenmachine malen, en als paneermeel gebruiken.
Als de honger knaagt en je hebt niets anders in huis, dan zou je ze vochtig kunnen maken en opensnijden, vullen met jonge kaas en in de magnetron gooien, de stoom maakt het brood zacht en de kaas smelt.
Dan heb je een flubbie, dat maakten mijn collega´s wel eens van stokbrood wat snachts nog van de avond er voor over was.
Lekker is anders, maar het is te eten en het vult.
  † In Memoriam † zondag 29 februari 2004 @ 19:37:52 #242
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_17431078
Ok, bedankt iig.

* Cynix ® gaat vanaf nu waarschijnlijk regelmatig flubbies eten.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 22:38:42 #243
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_17471256
Zeg pietje, ik zie je al enkele keren zeggen dat je een ansjovis is een vijzel moet stampen als een soort van smaakmaker. Da's o.k. maar die dingen koop je niet per stuk bij de visboer en daarom : hoelang en hoe bewaar je de overgebleven ansjoviskes (Hoewel ik soms een heel blikje achter elkaar leegvis met een cocktail prikkertje )

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  donderdag 4 maart 2004 @ 10:27:11 #244
45206 Pietverdriet
pi_17491046
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 22:38 schreef Furby het volgende:
Zeg pietje, ik zie je al enkele keren zeggen dat je een ansjovis is een vijzel moet stampen als een soort van smaakmaker. Da's o.k. maar die dingen koop je niet per stuk bij de visboer en daarom : hoelang en hoe bewaar je de overgebleven ansjoviskes (Hoewel ik soms een heel blikje achter elkaar leegvis met een cocktail prikkertje )
Ik gebruik nooit blikjes juist om deze reden. Ik heb altijd van die Weckpotjes met ansjovis in olie erin. daar blijft het heel lang goed in. Een aangebroken blikje in een klein glazen potje (jampotje, sambal potje?) omvullen en dan met wat olijfolie opvullen tegen oxidatie.
pi_17583068
Nah, ik heb dus runder boullion gemaakt vandaag. (Staat nog steeds te pruttelen, vanaf 10 uur vanochtend.)

En Piet jij had in het langzaam klaarmaken topic geschreven, dat je moest afschuimen.
Nou ik heb geen schuim gezien...
Iets harder gezet, iets zachter gezet, steeds water erbij....
Hoe kan dit?
En vind 'm erg flauw, en echt alles zit erin!! Mergpijp, peen, uien, knofloook euh de hele rats. (behalve zout)

Heb al wel wat witte en rode wijn erbij gegoten...

Net geproefd: Nog steeds flauw...
  maandag 8 maart 2004 @ 21:21:55 #246
45206 Pietverdriet
pi_17584263
Wat wil je gaan doen met de boullion?
pi_17584397
quote:
Op maandag 8 maart 2004 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat wil je gaan doen met de boullion?
Ik heb er vanavond al een champignonsoep van gemaakt. Was echt heerlijk.

De rest vries ik in. In kleine en iets grotere porties.
Maar vind 'm echt heel waterig, echt flauwig. Er komt wel een krachtige geur vanaf, maar ja...
Ik eet niet met de neus...
pi_17584434
Waarom schuimt ie niet?
  maandag 8 maart 2004 @ 21:31:27 #249
45206 Pietverdriet
pi_17584576
Had je er vlees in?
Kijk, die boullion zonder zout is niet gedacht om zo te eten, maar als basis voor soep en saus.
Die moet je natuurlijk nog wel op smaak maken.
Als je al zout in de boullion doet, loop je de kans dat je saus, of soep waar je nog andere dingen in doet te zout word.
Daarom zout niet toevoegen aan de basis.
Als ie niet schuimt dan zijn er geen eiwitten in het water die stollen.
pi_17584647
quote:
Op maandag 8 maart 2004 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Had je er vlees in?
Piet? Een runderboullion zonder vlees?

Ik heb 2 mergpijpen, 1 schenkel en dan ook nog soepvlees!
  maandag 8 maart 2004 @ 21:36:14 #251
45206 Pietverdriet
pi_17584708
quote:
Op maandag 8 maart 2004 21:34 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Piet? Een runderboullion zonder vlees?

Ik heb 2 mergpijpen, 1 schenkel en dan ook nog soepvlees!
Ja, we hadden het er over wat mis kon gaan
Is de boullion mooi helder geworden?
pi_17584855
quote:
Op maandag 8 maart 2004 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, we hadden het er over wat mis kon gaan
Is de boullion mooi helder geworden?
Nee, want ik heb die tweede fase nog niet gedaan.
En hij staat nog te pruttelen, na 11 uur... Stoer he?
Maar ga 'm dan nu even zeven, dan kom ik even terug hier.
  maandag 8 maart 2004 @ 21:41:23 #253
45206 Pietverdriet
pi_17584902
Kan je ook heerlijke kroketten mee maken.
pi_17585110
Jij met je kroketten...

De boullion is donkerbruin.... Hij was eerst wat blanker, toen zet er nog geen rode wijn doorheen.
Je kan er dus niet doorheen kijken, als je dat met helder bedoeld.
  maandag 8 maart 2004 @ 21:50:00 #255
45206 Pietverdriet
pi_17585155
Neuh, ik bedoel helder als tegenstelde van troebel.
pi_17585172
Al die uren, al die liters water en wijn... En dan 700 ml overhouden...
Volgens mij is hij dus wel heel sterk.
pi_17585219
Ah dan issie troebel.
  maandag 8 maart 2004 @ 21:54:00 #258
45206 Pietverdriet
pi_17585298
Moet je eens kijken als je de boullion in de koelkast zet, dan kan je er morgen plakken van snijden.
Een heerlijke toevoeging aan sauzen en soepen
pi_17585366
Thanks again, piet!

Ik ros 'm zo gewoon in de vriezer...
Wel als ie afgekoeld is dan.
  maandag 8 maart 2004 @ 22:13:39 #260
45206 Pietverdriet
pi_17585897
tip, neem van die ijsklontjeszakjes, dan heb je blokjes voor de saus.
pi_17585972
Ik zie nu wat je bedoeld met plakken snijden, hij begint al te stollen...

Goed idee, had ze al in kleinere bakjes verdeeld, maar doe er wel 1 in een ijsklontding!
Nog niet zelf aan gedacht!
  maandag 8 maart 2004 @ 23:08:25 #262
45206 Pietverdriet
pi_17587594
kan je fondje al staan
pi_17587670
Nee, is nog aan het koelen....
Maar was al flink klotterig. Had 'm dus in zo'n zakje gedaan, ging het zakje lek...
Wat er op de aanrecht lag heb ik er gewoon weer ingeschoven, heb ik nou net iets teveel mijn best voor gedaan....
  dinsdag 9 maart 2004 @ 00:27:41 #264
45206 Pietverdriet
pi_17589648
gelijk heb je
pi_17644344
Speciaal voor Piet!

Na plus minus 11 uur van liters bijgieten, het resultaat.

Duurde een beetje lang de foto's, was een usb-kabeltje kwijt..

Een beetje van mezelf en een beetje van Piet...
De runderboullion.

De pan waar het steeds in gebeurd...
  donderdag 11 maart 2004 @ 15:01:55 #266
45206 Pietverdriet
pi_17644886
Dank je,
Heb je al een saus gemaakt met die Boullion/glacee/Fond?
pi_17645143
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Dank je,
Heb je al een saus gemaakt met die Boullion/glacee/Fond?
Nee, was ik vanavond van plan.

Suggesties?
  donderdag 11 maart 2004 @ 15:37:42 #268
45206 Pietverdriet
pi_17645647
Wat ga je eten dan?
pi_17645686
Raad eens?

Roti... Dat wil meneer graag eten...
Nou ja, boullion loopt niet weg.
pi_17679355
Hoi Piet!

Wij willen zondag graag wat maken met braadworst, maar we weten niet wat!! En nee, we hebben geen zin in zuurkool....

Heb je nog ideeen/recepten voor ons?
  vrijdag 12 maart 2004 @ 23:42:12 #271
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_17679868
braadworst met pomme duchees daarbij een broccilie met en zelf gemaakt kaas saus zeer smakelijk
pi_17679889
nou help mijn cake zit al ... uhm vanaf half tien in de oven en is nog steeds nat... ik heb me er al bij neer gelegt dat hij mislukt
think about it and you will find it out
  zaterdag 13 maart 2004 @ 10:30:20 #273
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_17684139
Ik heb gister spinaziegehakt taart gemaakt, maar je hebt altijd met spinazie dat het een beetje een "natte" taart wordt...tips om hem iets steviger te krijgen?
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zaterdag 13 maart 2004 @ 10:50:17 #274
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_17684350
eerst goed laten uit lekken de spinazie en heel klein beetje paneermeel er door heen mengen
  zaterdag 13 maart 2004 @ 13:40:17 #275
18772 pos
@@sweet@@
pi_17686804
Piet heb jij ook het recept voor nasi en/of bami van de chinees?
Dus ik zoek echt het recept zodat het echt smaakt alsof je het bij de chinees
hebt gehaald.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
  zaterdag 13 maart 2004 @ 14:46:15 #276
45206 Pietverdriet
pi_17687903
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 13:40 schreef pos het volgende:
Piet heb jij ook het recept voor nasi en/of bami van de chinees?
Dus ik zoek echt het recept zodat het echt smaakt alsof je het bij de chinees
hebt gehaald.
Waarom zou je het dan zelf maken?
Nee, heb ik niet het recept voor.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 14:50:55 #277
45206 Pietverdriet
pi_17687974
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 23:11 schreef Laura 2000 het volgende:
Hoi Piet!

Wij willen zondag graag wat maken met braadworst, maar we weten niet wat!! En nee, we hebben geen zin in zuurkool....

Heb je nog ideeen/recepten voor ons?
Kartoffelsalat erbij?
Zelf maken,
vastkokende aardappels gaarkoken, af laten koelen, klein snijden.
Hardgekookte eieren scheiden, wit klein maken,
geel door een zeef halen (of in de blender) 3 eetlepels azijn erbij, mostert, tabasco,
zout en peper,
Olie er eerst druppelsgewijs door, en dan steeds wat meer, tot er een mooie emulsie ontstaat.

Uitje fijnhakken,
aardappels met ui en eiwitten mengen, verse peterselie, en dan de valse mayonaise erdoor.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 14:52:15 #278
45206 Pietverdriet
pi_17687996
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 23:43 schreef purk het volgende:
nou help mijn cake zit al ... uhm vanaf half tien in de oven en is nog steeds nat... ik heb me er al bij neer gelegt dat hij mislukt
Wat had je erin gedaan dan?
  zaterdag 13 maart 2004 @ 17:36:00 #279
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17690411
Piet, ik ben een brood aan het bakken maar nu weet ik niet meer of ik mijn bakblik wel of niet moet invetten. Ik gok op van niet maar als het toch wel moet kom ik daar liever niet achter als ik met een mes mijn brood uit mijn blik moet bikken.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 17:38:03 #280
45206 Pietverdriet
pi_17690447
Zou het wel invetten, of bakpapier gebruiken.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 17:38:48 #281
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17690463
Cool. Thanx
  zaterdag 13 maart 2004 @ 17:45:40 #282
45206 Pietverdriet
pi_17690580
Wat voor een brood wordt het?
  zaterdag 13 maart 2004 @ 17:51:00 #283
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17690682
Een speltbrood. Hmmm, en dan dikke plakken brood met roomboter bij de soep.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 18:00:33 #284
45206 Pietverdriet
pi_17690867
Spelt, das een van de weinige granen waar ik nog geen brood mee gebakken heb, dat is heel glutenarm, niet?
  zaterdag 13 maart 2004 @ 18:05:42 #285
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17690953
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Spelt, das een van de weinige granen waar ik nog geen brood mee gebakken heb, dat is heel glutenarm, niet?
Yup

.We kopen vaak speltbrood maar nu zag ik van de week bij de bio-winkel zakjes speltmeel. Gelijk meegenomen om te kijken of ik er wat eetbaars van kan bakken
  zaterdag 13 maart 2004 @ 18:07:48 #286
45206 Pietverdriet
pi_17690980
Rogge is ook heel glutenarm, en erg lekker, alleen ook erg plakkerig.
Nadeel is echter bij glutenarme granen dat het brood moeilijk omhoog te krijgen is.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 18:14:46 #287
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17691104
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Rogge is ook heel glutenarm, en erg lekker, alleen ook erg plakkerig.
Nadeel is echter bij glutenarme granen dat het brood moeilijk omhoog te krijgen is.
Oooh, dus dat plakkerige lag gelukkig niet aan mij Zijn er nog truukjes om het brood een beetje te helpen omhoog te komen?

Ik wil de komende tijd wat gaan experimenteren met broodbakken. Onze vaste bakker is er mee opgehouden en degene die de zaak heeft overgenomen vond het een goed plan al het oerbrood uit het assortiment te gooien en te vervangen voor nog meer soorten witbrood :'(
  zaterdag 13 maart 2004 @ 18:22:09 #288
45206 Pietverdriet
pi_17691256
Koop een broodbakmachine, en als je in het oosten woont, ga eens bij duitse supermarkten kijken naar de geweldige broodbak mixen (ook ecologisch) die ze hier verkopen. Ligt zelfs kant en klare zuurdesem in de schap bij de Real.
Een BBM is tegenwoordig te gek, zijn echt hele goeie bij. Mijn vriend heeft er een van de aldi. Ik zelf gebruik liever een grote Kitchenaid om deeg te mengen en te kneden, maar dat heeft andere redenen.
pi_17691402
Ik heb hier speltmeel van de molen, dat meng ik 300gram speltmeel met 200gram bloem. En dan krijg ik echt een super luchtig brood. Okay dat is inderdaad wel in een bbm. Heerlijk speltbrood, ook lekker om notenkoekjes mee te bakken. Net weer wat anders als normaal.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 18:54:46 #290
45206 Pietverdriet
pi_17691916
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 18:28 schreef p_iglet het volgende:
Ik heb hier speltmeel van de molen, dat meng ik 300gram speltmeel met 200gram bloem. En dan krijg ik echt een super luchtig brood. Okay dat is inderdaad wel in een bbm. Heerlijk speltbrood, ook lekker om notenkoekjes mee te bakken. Net weer wat anders als normaal.
Klopt maar dat komt door de bloem en daar zitten weer gluten in, en geloof dat het nu juist erom te doen was geen gluten te hebben
pi_17692110
Als je zometeen even tijd hebt Piet, heb jij een recept voor echte zachte wafels?
In het andere topic waar om een wafelijzer werd gevraagd, heb ik eeb recept gevonden hier op FOK! en opnieuw gepost. Wafelijzer?
De wafels zijn half hard en half zacht.

Lekker met boter, suiker en kaneel...
  zaterdag 13 maart 2004 @ 19:08:36 #292
45206 Pietverdriet
pi_17692275
Euh, zal mijn man eens vragen, die is de wafelbakker in de familie.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 19:16:28 #293
45206 Pietverdriet
pi_17692521
125 gram boter (en dan bedoel ik boter)
80 gram suiker
vanille
3 eieren (gescheiden)
250 gram zelfrijzend bakmeel
citroen schil, geraspt
1/4 liter melk (let daar mee op)
Boter smelten en met, suiker, vanille schuimig roeren, eigelen er door roeren tot de suiker is opgelost.
Meel (zeven) en Citroenrasp erdoor mengen. de melk (warm!) erdoor mengen maar zo dat het niet te dun word, de juiste hoeveelheid ligt aan de grote van de eieren. Eiwitten stijf slaan en erdoor enveloperen (dus niet roeren)
Wafels portiegewijs bakken.
pi_17693464
Thanks Piet! En je vent...

Zit al in het recepten boek!
  zaterdag 13 maart 2004 @ 21:11:51 #295
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17695159
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Klopt maar dat komt door de bloem en daar zitten weer gluten in, en geloof dat het nu juist erom te doen was geen gluten te hebben
In mijn geval niet hoor. Dat spelt glutenvrij/arm is is toeval
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 18:28 schreef p_iglet het volgende:
Oke, dan ga ik dat maandag proberen, thanx! Hoeveel gist en water gooi je er dan bij? Toch niet de molen in Dordt toevallig?
pi_17696521
Nee niet de molen in Dordrecht, de molen in Zuidland. Pff ff denken hoor wat betreft die hoeveelheid water. Uhm ik denk zo'n 300ml, dan moet je na 5 minuten kneden maar even kijken of het niet te droog is. Verder grote theelepel suiker/zout en korrelgist. Ook gaat er hier altijd een klontje boter of een scheutje olijfolie in.
  zondag 14 maart 2004 @ 11:43:49 #297
76183 Weppel
Notoire hardrijder
pi_17704472
Hey piet, als die-hard student-die-toch-een-lekkere-maaltijd-savonds-wil-hebben heb ik ook wat vraagjes!

- Ik hou erg van slavinken, maar ze zijn te dik om goed te bakken / braden. De binnenkant is nog zacht, maar de buitenkant is al bijna aangebrand (bruin - donkerbruin). Hoe kun je deze het beste klaarmaken? Nog tips wat ik er extra mee kan doen om het net even wat extra's te geven?

- De aldi (jaja, student) heeft kogelbiefstukken. Ik wil deze binnekort eens een doosje gaan halen, maar hoe maak ik deze het beste klaar? Het lijkt me inderdaad geen makkelijke opgave, maar ik wil het toch eens wagen.

- Verder eet ik eigenlijk standaard vlees - aardappeltjes - groente. Erg standaard allemaal, en het bloed stroomt waar het niet gaan kan: ik wil wat anders! Heb je nog tips voor simpele maar toch lekkere gerechten voor 1 of 2 (studenten)personen?

- Even een hele algemene vraag: Hoe bak je je vlees het beste mooi gaar? Ik heb soms van die gestoomde vleeslapjes. Ook goed te eten, maar toch niet helemaal the real thing he
Ik ben bang dat als ik het vlees op een te hoog vuur bak dat het aan de buitenkant te snel aanbrand, maar aan de binnenkant nog niet helemaal gaar is.

Alvast hartelijk dank voor de tips!
  zondag 14 maart 2004 @ 12:19:39 #298
45206 Pietverdriet
pi_17705042
quote:
Op zondag 14 maart 2004 11:43 schreef Weppel het volgende:
Hey piet, als die-hard student-die-toch-een-lekkere-maaltijd-savonds-wil-hebben heb ik ook wat vraagjes!

- Ik hou erg van slavinken, maar ze zijn te dik om goed te bakken / braden. De binnenkant is nog zacht, maar de buitenkant is al bijna aangebrand (bruin - donkerbruin). Hoe kun je deze het beste klaarmaken? Nog tips wat ik er extra mee kan doen om het net even wat extra's te geven?
vuur lager zetten en wat langer bakken,
quote:
- De aldi (jaja, student) heeft kogelbiefstukken. Ik wil deze binnekort eens een doosje gaan halen, maar hoe maak ik deze het beste klaar? Het lijkt me inderdaad geen makkelijke opgave, maar ik wil het toch eens wagen.
Er is een biefstuk topic, maar als je ze bakt zoals je tot nu toe de slavinken habt gebakken, heb je ze roze/medium.
Tijdens het bakken die dingen voelen, maar dat staat allemaal in het biefstuktopic.
quote:
- Verder eet ik eigenlijk standaard vlees - aardappeltjes - groente. Erg standaard allemaal, en het bloed stroomt waar het niet gaan kan: ik wil wat anders! Heb je nog tips voor simpele maar toch lekkere gerechten voor 1 of 2 (studenten)personen?
Koop het Wannee kookboek, is een prima standaard werk
quote:
- Even een hele algemene vraag: Hoe bak je je vlees het beste mooi gaar? Ik heb soms van die gestoomde vleeslapjes. Ook goed te eten, maar toch niet helemaal the real thing he
Ik ben bang dat als ik het vlees op een te hoog vuur bak dat het aan de buitenkant te snel aanbrand, maar aan de binnenkant nog niet helemaal gaar is.
Wat voor vlees?
Het is voor een slavink anders als voor een biefstuk.
  zondag 14 maart 2004 @ 16:15:28 #299
45963 Kiezel
Niet van steen, wel een kei!
pi_17709850
Hoi Piet,

Hoe kan ik een zalmmoot het beste klaarmaken zonder dat deze uit elkaar valt of aan de pan vast blijft zitten?
wOOps
  zondag 14 maart 2004 @ 18:57:04 #300
45206 Pietverdriet
pi_17713430
quote:
Op zondag 14 maart 2004 16:15 schreef Kiezel het volgende:
Hoi Piet,

Hoe kan ik een zalmmoot het beste klaarmaken zonder dat deze uit elkaar valt of aan de pan vast blijft zitten?
In een ovenvaste schotel, room er over, zout en peper, knoflook, parmazaanse kaas er over, en dan de oven in tot de room dik en lobbig is, en aan de randjes bruin.
pi_17714298
Piet, heb jij een recept voor tonijnsalade?

*Honger heeft, en iedereen heeft al gegeten.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:45:30 #302
45206 Pietverdriet
pi_17714398
Verse of blik tonijn?
Vers; Tonijn aan dobbelstenen met zout en peper, en wat kipkruiden bestrooien en in olijfolie bakken.
sla, tomaten, tuinkers, oude kaas, olijfolie knoflook en citroensap besprenkelen, tonijn uit de pan over de sla en warm husselen

Blik, tonijn en mayonaise in de blender, beetje tabasco en peper erbij, beetje ketschup, blenden tot dikvloeibaar, met verse toast van wittebrood is dat heerlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')