quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 20:36 schreef NT-T.BartMan in dit topic het volgende:
Piet,Wat ik nou nog nooit gedaan heb is een ei pocheren.
Hoe pak ik dit aan zonder dat het een grote drabzooi wordt??
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 21:16 schreef Pietverdriet in dit topic het volgende:[..]
water aan de kook brengen dat het goed kookt, en dan roeren zodat het draait in de pan, dan laag zetten, en een ei erin breken, door het draaien van het water gaat het ei naar het midden en eventuele uitlopers draaien eromheen. als het wit gestolt is, kan je het uitnemen.
De eerste opmerking van mijn lieve vrouw die dit ei op haar bord kreeg: "hmmmm, dat eigeel is wel érg zacht"
Vandaar bij het tweede ei wat langer in de pan gelaten, met als resultaat:
Het ei begon uit elkaar te vallen en werd eigenlijk alleen maar drabbiger in plaats van vaster. Als 'de chinees' zijn eitje pocheert, dan komt het er bijna als een gebakken ei uit te zien, maar dan dus semi-gekookt. Hoe krijg ik dát voor elkaar? Stevig gekookt, maar niet in drab uiteen gevallen? Of waren de eier niet versch genoeg?
ps: ik wéét dat mijn fornuis niet helemaal blinkend schoon is
quote:De vorm was matig, maar dat kwam omdat ik met mijn vingers in het kokende water kwam toen ik het ei openbrak...
Op zaterdag 7 februari 2004 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Eerste was dus best wel perfect maar je vrouw wil het steviger?
quote:Yep, hele procedure opnieuw gevolgd
Had je het water bij de tweede keer weer goed aan de kookgebracht?
quote:Ik deel je mening, maar ik kook niet alleen voor mezelf...
ik maak nooit eieren met stevige dooier, dus zou het eerst een moeten proberen, vind stevige dooiers net zoiets als doorbakke biefstuk.
quote:Met andere woorden: dat gaat me dus nooit lukken...
Oh en chinezen, die werken veel met steamers.
quote:Oh en chinezen, die werken veel met steamers.
Op zaterdag 7 februari 2004 15:11 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
De vorm was matig, maar dat kwam omdat ik met mijn vingers in het kokende water kwam toen ik het ei openbrak...
[..]Yep, hele procedure opnieuw gevolgd
[..]Ik deel je mening, maar ik kook niet alleen voor mezelf...
Met andere woorden: dat gaat me dus nooit lukken...
[/quote]
Ze moet gewoon eten wat de pot schaft, van verwennen en haar dr zin geven komt ellende
:-))
Je zou het ei kunnen pocheren, en dan ff in een stoom mandje boven kokend water kunnen hangen.
Of ff in de mamatron, maar niet te lang, mag niet gaan koken.
Experimenteer er vrolijk op los, oefening maakt kunst, het verbaasd me eerlijk gezegt dat je eerste zo goed lukte.
Vergeet niet, zon restaurant kok heeft er al duizenden gemaakt.
Oh, wat je ook zou kunnen proberen is een grotere pan met meer water, dan koelt ie minder snel af, en de eieren natuurlijk op kamertemperatuur, nooit zo hup uit de koelkast. Ik bewaar mijn eieren nooit in de koelkast.
quote:Er staat me vaag iets van bij (en niet boos worden als ik het fout heb svp!!) dat je in een ander topic eens gezegd heb dat je homo bent. Misschien dat dat anders werkt bij mannen en vrouwen??
Op zaterdag 7 februari 2004 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ze moet gewoon eten wat de pot schaft, van verwennen en haar dr zin geven komt ellende :-)
quote:Heb ik al eens geprobeerd, maar dan wordt het op de een of andere manier 'spons-achtig'. Bovendien kan (zegt men...) zelfs een gekookte dooier nog klappen als je hem te hard bestraalt
Of ff in de mamatron, maar niet te lang, mag niet gaan koken
quote:Ga ik proberen (niet nu, ander keertje). En ik beken bij deze dat bij mij de eieren in de koelkast liggen... Zal ze een volgende keer laten voorverwarmen tot kamertemperatuur!
Oh, wat je ook zou kunnen proberen is een grotere pan met meer water, dan koelt ie minder snel af, en de eieren natuurlijk op kamertemperatuur, nooit zo hup uit de koelkast. Ik bewaar mijn eieren nooit in de koelkast.
quote:Vast wel,
Op zaterdag 7 februari 2004 15:23 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Er staat me vaag iets van bij (en niet boos worden als ik het fout heb svp!!) dat je in een ander topic eens gezegd heb dat je homo bent. Misschien dat dat anders werkt bij mannen en vrouwen??
quote:aha
Heb ik al eens geprobeerd, maar dan wordt het op de een of andere manier 'spons-achtig'. Bovendien kan (zegt men...) zelfs een gekookte dooier nog klappen als je hem te hard bestraalt
[..]
quote:Laat ook ff weten hoe dat lukt.
Ga ik proberen (niet nu, ander keertje). En ik beken bij deze dat bij mij de eieren in de koelkast liggen... Zal ze een volgende keer laten voorverwarmen tot kamertemperatuur!
PS met dank aan de geweldige engelse dame van wie ik heb geleerd eieren te pocheren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |