TS begint
quote:
Feiten en cijfers over veiligheid op schoolVolgens onderzoek in 2001 van het Instituut voor Toegepaste Sociologie is de onveiligheid op scholen tussen 1994 en 2001 niet toegenomen. Het wapenbezit is afgenomen. Het grootste deel van de leerlingen voelt zich veilig. Uit het onderzoek bleek dat:
21 procent van de leerlingen wel eens een wapen bezit. In 1994 was dat 25 procent;
8 procent wel eens met een wapen op school is geweest. In 1994 was dat 11 procent;
12 procent is buiten school wel eens bewapend. In 1994 was dat 17 procent;
13 procent is wel eens met een wapen bewerkt;
7 procent is wel eens geslagen of geschopt.
Volgens de Onderwijsinspectie (verslag 2002) voelt tussen de 12 en 17 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs zich niet goed thuis op hun school.
Uit onderzoek van onderzoeksbureau Regioplan naar basisscholen (2003) blijkt dat op bijna 40 procent van de basisscholen ernstige vormen van pesterij voorkomen. 38 Procent van de scholen meldt fysiek geweld, 31 procent bedreiging.
Uit een recente panel-enquête (februari 2003) van de Algemene Onderwijsbond (Aob) blijkt dat eenvijfde van de scholen agressie en geweld op school verdoezelen, uit angst een slechte naam te krijgen. In het voortgezet onderwijs is dat 24 procent, in het basisonderwijs 11 procent, in scholen voor volwasseneneducatie 24 procent.
In dezelfde enquête zijn leraren gevraagd welke vormen van agressie ze het afgelopen jaar zelf hebben meegemaakt. Bovenaan staat 'verrot schelden' met 16 procent, gevolgd door pesten (9 procent) en bedreiging met fysiek geweld (9 procent). Bedreiging met de dood staat op de een na laatste plaats met 3 procent.
In het Scholierenonderzoek 2001-2002 van het Nibud zijn 32 scholen gevraagd welke maatregelen ze hebben genomen tegen agressie. Van de scholen heeft 42 procent structureel contact met de politie, 54 procent incidenteel, 4 procent heeft geen contact met de politie.
Jeugdpolitie maakt in 38 procent van de scholen structureel deel uit van het zorgteam.
16,7 Procent van de scholen geeft aan extra controle te voeren door middel van detectiepoortjes en wapencontrole.
Het Nationaal Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW) heeft in 2002 de relatie tussen schoolgrootte en veiligheid onderzocht. Daaruit blijkt dat er geen verband is tussen schoolgrootte en sociale problemen. Op kleine scholen wordt zelfs meer gepest en gevochten dan op middelgrote en grote scholen.
De Onderwijstelefoon schrijft in haar jaarverslag over 2002 dat de telefonische hulpdienst in dat jaar 2381 telefoontjes kreeg. 44 Procent van de leerlingen en 17 procent van de ouders die belden, deden dat met klachten over lichamelijk en geestelijk geweld. De klachten namen toe met 10 procent. Vooral de klachten over pesten nemen toe.
Uit een onderzoek naar wapenbezit op veertig Rotterdamse scholen door Bureau Onderzoek op Maat in 2000 blijkt dat 43 procent van de scholen wapenbezit als een klein of geen probleem ziet. Geen enkele school ziet het als een groot probleem. Bij controles worden vrijwel nooit wapens gevonden. Er werden zeventien incidenten genoemd waarin gedreigd was met een wapen, meestal een mes.
Bron: Volkskrant
Altijd makkelijk in discussies over de vermeende subjectiviteit van de media is de volgende quote ( ):
quote:
Politiek gezien beschouwen de journalisten zich bijna zonder uitzondering links (32 procent) dan wel links van het midden (47 procent), hoewel vele journalisten opmerkten dat dergelijke classificeringen toch wel niet meer van deze tijd zijn. Slechts één procent achtte zichzelf rechts.
quote:
Schieten, steken, slaan op scholenOktober 1995. Een 19-jarige leerling steekt een 17-jarige medescholier dood in Utrecht.
November 1999. Vier leerlingen slaan een leraar in elkaar in Alphen aan den Rijn.
December 1999. In Veghel schiet een 17-jarige scholier vier leerlingen en een lerares neer.
Januari 2001. Een vader slaat een directeur in Deventer met een honkbalknuppel.
Februari 2001. Familieleden mishandelen een leraar van een basisschool in Amsterdam.
November 2003. Twee broers en een zus steken een 16-jarige vmbo-leerling neer in IJsselstein.
13 januari 2004. Een 17 jarige leering schiet op het Haagse Terra College een docent dood.
23 januari 2004. Een 16-jarige scholier uit Leerdam maakt een computerspel waarbij op leraren geschoten wordt.
Bron: Volkskrant
quote:Makkelijk, maar irrelevent. Het zegt niets over de politieke kleur in hun werk.
Op donderdag 15 januari 2004 09:38 schreef Herostratos het volgende:Altijd makkelijk in discussies over de vermeende subjectiviteit van de media is de volgende quote (
):
[..]
quote:Hij of zij die in objectieve media gelooft zal het met je eens zijn, er zijn ook mensen die een andere mening zijn toegedaan (gebaseerd op empirie welteverstaan).
Op zaterdag 24 januari 2004 12:14 schreef Sidekick het volgende:Makkelijk, maar irreleveant. Het zegt niets over de politieke kleur in hun werk.
BBP per persoon
NL: 27.200 euro
VS: 36.000 euro
Koopkracht per huishouden
NL: 13.922 euro
VS: 20.756 euro
Inwoners absoluut/ per km[sup2[/sup]
NL: 16 mln / 362
VS: 290 mln / 30
Gevangenen per 100.000 [/b]
NL: 93. Ergo, 16 mln/100.000*93 dus 15.000 gevangenen in NL.
VS: 686. Ergo 290 mln/100.000*686 dus 2.000.000 gevangen in de VS.
Economische groei de laatste 5 jaar
NL: 1,5%
VS: 3,1%
Belastinginkomsten als % BBP
NL: 41,4%
VS: 29,6%
Bron: Elsevier 24 janauari 2004, blz 41
quote:Gemiddeld aantal vakantiedagen per jaar:
Op maandag 2 februari 2004 18:33 schreef Napalm het volgende:
Wat een goed idee dit topic!!BBP per persoon
NL: 27.200 euro
VS: 36.000 euro
(cijfers.net FNV)
quote:Heel erg raar om er 'NL/Europa' neer te zetten. Het mag toch als bekend worden verondersteld dat er binnen Europa zeer grote variaties hierin zijn.
Op dinsdag 3 februari 2004 00:25 schreef Nyrem het volgende:[..]
Gemiddeld aantal vakantiedagen per jaar:
NL/Europa: 31,5
VS: 16(cijfers.net FNV)
quote:Ik vind deze cijfers voor Europa:
Op dinsdag 3 februari 2004 09:06 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Heel erg raar om er 'NL/Europa' neer te zetten. Het mag toch als bekend worden verondersteld dat er binnen Europa zeer grote variaties hierin zijn.
code:http://www.mercerhr.com/pressrelease/details.jhtml?idContent=1104770Statutory minimum days leave and public holidays across Europe:
Country
Annual leave
Public holidays
Total leave
Finland
25 14 39
Austria
25 13 38
Greece
25 12 37
France
25 11 36
Portugal
22 14 36
Spain
22 14 36
Sweden
25 11 36
Denmark
25 10 35
Luxembourg
25 10 35
Germany
20 13 33
Belgium
20 10 30
Italy
20 10 30
Ireland
20 9 29
Netherlands
20 8 28
UK
20 8 28
Figures based on employees with 10 years service working five-day weeks.
quote:Dan valt het verschil dus wel mee. 11 tussen de hoogste en laagste. In dit geval was het cijfer van Nyrem een redelijk (ietwat laag) gemiddelde.
Op dinsdag 3 februari 2004 10:43 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Ik vind deze cijfers voor Europa:
quote:Het betekent dat inwoners van Finland gemiddeld bijna 40% (39/28x100%=139.3%) meer vrije dagen hebben dan de inwoners van Nederland. Lijkt me toch wel relevant, veertig procent.
Op dinsdag 3 februari 2004 11:56 schreef du_ke het volgende:[..]
Dan valt het verschil dus wel mee. 11 tussen de hoogste en laagste. In dit geval was het cijfer van Nyrem een redelijk (ietwat laag) gemiddelde.
quote:Je kan die cijfers niet zomaar optellen en middelen. Al eens gehoord van het gewogen gemiddelde?
Op dinsdag 3 februari 2004 11:56 schreef du_ke het volgende:[..]
Dan valt het verschil dus wel mee. 11 tussen de hoogste en laagste. In dit geval was het cijfer van Nyrem een redelijk (ietwat laag) gemiddelde.
quote:Bevolkingsteller CBS
Bevolkingsgroei sinds 1984 niet zo laagVOORBURG - Nederland telde op 1 januari 16,3 miljoen inwoners. De bevolking groeide vorig jaar met 62.400 mensen. Dat is de laagste bevolkingsgroei sinds 1984. Dit blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag heeft bekendgemaakt.
De geringe groei is het gevolg van een toegenomen emigratie en een afgenomen immigratie.
Het groeitempo van de bevolking is in drie jaar tijd gehalveerd. In 2000 nam het aantal inwoners nog met 123.100 toe. De bevolkingsgroei neemt doorgaans af in een periode van economische teruggang, aldus het CBS. Dit deed zich twintig jaar geleden ook voor.
Het aantal geboorten daalde vorig jaar naar 201.000. Dat zijn er ruim duizend minder dan in 2002. De afname deed zich in het vierde kwartaal voor. In de eerste twee steeg het aantal geboorten nog. De teruggang houdt verband met de neergaande economie. Als het consumentenvertrouwen daalt, loopt anderhalf tot twee jaar later het aantal geboorten terug.
Vorig jaar overleden 141.100 mensen, duizend minder dan een jaar eerder. In het derde kwartaal overleden er meer mensen dan in dezelfde periode. Dat kwam door de hoge temperatuur. In het vierde kwartaal lag het aantal sterftes lager.
In 2003 zijn 14.800 immigranten minder geregistreerd dan een jaar eerder. Het aantal kwam uit op ruim 106.500. Er kwamen vooral minder mensen uit Angola, de Nederlandse Antillen, Aruba en Sierra Leone naar Nederland.
Steeds meer mensen kiezen ervoor Nederland (voorgoed) te verlaten. Vorig jaar vertrokken er 103.800 mensen naar een ander land, het hoogste aantal ooit. In het vierde kwartaal was het aantal emigranten 25.800, duizend minder dan het aantal immigranten.
Bron: Volkskrant
quote:Op Parlement & Politiek wordt het kabinet Marijnen (1963-1965; KVP, VVD, ARP en CHU) genoemd als regering welke begon met het naar Nederland halen van gastarbeiders...
Gastarbeider werd migrantDe afgelopen 30 jaar verschenen talrijke nota's en rapporten over minderhedenbeleid. Hoewel daarin 1001 plannetjes stonden, gebeurde er weinig.
Opmerkelijk is dat er al sinds het begin van de jaren 70 signalen waren 'over vraagstukken die samenhangen met de veranderende wijksamenstelling', constateert de commissie-Blok. De overheid richtte zich er daarna op om de onbekendheid en de vooroordelen bij de autochtone bevolking wegnemen.
De eerste buitenlanders kwamen in de jaren 60 naar Nederland om hier tijdelijk te werken (gastarbeiders). Werkgevers hadden veel werk in de aanbieding. In de jaren 70 komen er steeds meer arbeidsmigranten, vooral uit Turkije en Marokko. Antillianen kwamen in die jaren vooral naar Nederland om te studeren.
In de jaren 70 ging de regering er van uit dat de migranten weer naar hun eigen land zouden terugkeren. De nota Buitenlandse werknemers uit 1970 vermeldt dat Nederland geen immigratieland is. Enige aanpassing is noodzakelijk, maar vanwege het tijdelijke verblijf kan de groep de eigen identiteit bewaren. Integratie met behoud van eigen identiteit is het motto.
Vier jaar later, in 1974, stelt het kabinet dat er meer nadruk moet komen op beheersing van de arbeidsmigratie en dat de tijdelijkheid ervan bevorderd moet worden. Gedwongen tijdelijkheid is niet aan de orde maar men wil geen toekomstige immigratie.
In 1979 komt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) met het rapport Etnische Minderheden. Daarin staat dat het minderhedenbeleid in de jaren daarvoor vooral gericht was op welzijn. De WRR stelt voor het eerst dat het verblijf niet tijdelijk is. De koppeling tussen behoud van identiteit en integratie moest worden verlaten. Het kabinet onderkent het permanente verblijf, de wederzijdse aanpassing, de gelijke kansen en geen gedwongen assimilatie (volledige aanpassing). De Tweede Kamer stemt hiermee ook in.
In 1981 en 1983 verschijnen twee minderhedennota's met doelstellingen om de sociale en economische achterstand van minderheidsgroepen terug te dringen. Het behoud van eigen identiteit gaat over in het belang van emancipatie in eigen kring, dat moet bijdragen aan integratie.
In 1985 wordt het actief en passief kiestrecht bij gemeenteraadsverkiezingen ingevoerd voor etnische minderheden. Dit om hun rechtspositie te versterken.
De WRR komt in 1989 opnieuw met een belangrijk rapport, Allochtonenbeleid, dat een leidraad wordt voor de jaren negentig. Minderhedenbeleid verandert in integratiebeleid, dat meer gericht is op individuen dan op groepen. De WRR constateert dat de migratie naar Nederland voorlopig aanhoudt. De raad wil positieve actie voor minderheden om hun positie te verbeteren. Het kabinet sluit hier in 1990 op aan en wil snelle inburgering van nieuwkomers.
In 1994 verschijnt de nota Investeren in integreren, waarin een specifiek beleid wordt voorgesteld om jongeren en nieuwkomers te helpen, vooral in het onderwijs.
Datzelfde jaar komt de Contourennota, waarin de nadruk ligt op burgerschap en integratie. Werk en onderwijs zijn daarin belangrijk. In 1996 moeten alle gemeenten een systeem hebben om alle nieuwkomers te laten deelnemen aan inburgeringsprogramma's.
Onder Paars II in 1998 komt er een aparte minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid, Van Boxtel. Hij brengt de nota Kansen krijgen, kansen pakken uit. De primaire doelstelling is actief burgerschap, waarin iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn plek in de maatschappij.
In 2001 volgt de nota Integratie in het perspectief van immigratie, dat een terugblik is van wat Paars-II heeft bereikt. Er moeten convenanten komen tussen Rijk en gemeenten, er komt een beeldvormingscampagne en een landelijk Contactorgaan Moslims.
Het Strategisch Akkoord van Balkenende-I in 2002 gaat uit van integratie met behoud van pluriformiteit. De inburgering wordt verplicht voor nieuwkomers en voor oudkomers met een uitkering.
In 2003 komt het kabinet met Integratiebeleid minderheden, waarin staat dat intensivering nodig is op verschillende terreinen. Burgers moeten worden geprikkeld om zelf de integratie aan te pakken.
In 2004 moet er een vernieuwd inburgeringsstelsel komen, waarin allerlei voorwaarden worden gesteld aan inburgering. Ook wordt er een examen aan gekoppeld. De vernieuwing moet plaatsvinden met minder geld.
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1074494920144.html
quote:De allereerste politicus die Nederland vol noemde en dit in verband bracht met de instroom van immigranten was Willem Drees jr, de voorman van de politieke partij DS70...
Vanwege een te kort op de arbeidsmarkt worden buitenlandse werknemers geworven.http://www.parlement.com/9291000/modules/g0ceig7s
quote:
,,Nederland is een vol land.'' Aan het woord is niet Pim Fortuyn, ook niet Hans Janmaat. Achter het spreekgestoelte staat dr. Willem Drees jr. op het verkiezingscongres van DS'70 in 1971, als hij het lijsttrekkerschap voor de nieuwe partij aanvaardt. 'De jonge Drees', zoon van de voormalige PvdA-premier, opponeert tegen het zittende kabinet-De Jong, dat bedrijven subsidieert om 'gastarbeiders' uit landen als Turkije en Marokko naar Nederland te halen. Een slecht idee, vindt Drees.[..]
Het zijn geen gastarbeiders, zei Drees in 1971, maar in de eerste plaats mensen: ,,Zij hebben recht op goede huisvesting, op de mogelijkheid dat hun gezin komt, op moskeeën en scholen, op dezelfde voorzieningen als de aanwezige Nederlanders. Maar voor deze toevloed, die in enkele decennia een half miljoen mensen kan betreffen, ontbreekt de extra ruimte.'' Ruud Nijhof, de laatste leider van DS'70 (dat in 1981 uit de Kamer verdween), vermoedt dat Drees hiertoe kwam uit een combinatie van sociale bewogenheid en economische analyse. Nederland kampte eind jaren '60 met een krappe arbeidsmarkt. Maar DS'70 vond volgens Nijhof dat Nederland ,,zijn eigen broek'' moest ophouden. Als ontwikkeld land achtte de partij het niet verstandig met goedkope arbeiders van elders te gaan werken; dat remt de innovatie van de eigen economie. Het werk moest beter betaald worden.
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1028006657020.html
nieuws.nlquote:Onvoldoende voorbereiding Kamerleden 25-02-2004
Nieuwe Kamerleden gaan onvoldoende voorbereid het debat in, een op de drie heeft niet genoeg middelen om zaken uit te laten zoeken. Van hen heeft 37 procent te weinig tijd om met deskundigen te praten en slechts vijf procent leest voor elk debat alle relevante rapporten. Dat blijkt uit een onderzoek van weekblad Intermediair.
De nieuwe volksvertegenwoordigers ervaren een grote werkdruk, maar liefst 80 procent vindt dit een probleem. De Kamerleden werken gemiddeld 65 uur per week, waarvan een derde opgaat aan vergaderen.
Ayaan Hirsi Ali wordt van de nieuwe Kamerleden het meest geciteerd in de pers. De lijst van alle Kamerleden die vaak worden geciteerd wordt aangevoerd door de fractievoorzitters. PvdA'er Wouter Bos staat op nummer 1, gevolgd door Boris Dittrich (D66). Jozias van Aartsen (VVD) en Maxime Verhagen (CDA) staan respectievelijk op nummer drie en vier.
[Copyright 2004, Novum]
quote:Op dinsdag 10 februari 2004 23:01 schreef Kozzmic het volgende:
Met dank aan Sidekick voor deze link...<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Gastarbeider werd migrant<p>De afgelopen 30 jaar verschenen talrijke nota's en rapporten over minderhedenbeleid. Hoewel daarin 1001 plannetjes stonden, gebeurde er weinig.<p>Opmerkelijk is dat er al sinds het begin van de jaren 70 signalen waren 'over vraagstukken die samenhangen met de veranderende wijksamenstelling', constateert de commissie-Blok. De overheid richtte zich er daarna op om de onbekendheid en de vooroordelen bij de autochtone bevolking wegnemen.<p>De eerste buitenlanders kwamen in de jaren 60 naar Nederland om hier tijdelijk te werken (gastarbeiders). Werkgevers hadden veel werk in de aanbieding. In de jaren 70 komen er steeds meer arbeidsmigranten, vooral uit Turkije en Marokko. Antillianen kwamen in die jaren vooral naar Nederland om te studeren.<p>In de jaren 70 ging de regering er van uit dat de migranten weer naar hun eigen land zouden terugkeren. De nota Buitenlandse werknemers uit 1970 vermeldt dat Nederland geen immigratieland is. Enige aanpassing is noodzakelijk, maar vanwege het tijdelijke verblijf kan de groep de eigen identiteit bewaren. Integratie met behoud van eigen identiteit is het motto.<p>Vier jaar later, in 1974, stelt het kabinet dat er meer nadruk moet komen op beheersing van de arbeidsmigratie en dat de tijdelijkheid ervan bevorderd moet worden. Gedwongen tijdelijkheid is niet aan de orde maar men wil geen toekomstige immigratie.<p>In 1979 komt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) met het rapport Etnische Minderheden. Daarin staat dat het minderhedenbeleid in de jaren daarvoor vooral gericht was op welzijn. De WRR stelt voor het eerst dat het verblijf niet tijdelijk is. De koppeling tussen behoud van identiteit en integratie moest worden verlaten. Het kabinet onderkent het permanente verblijf, de wederzijdse aanpassing, de gelijke kansen en geen gedwongen assimilatie (volledige aanpassing). De Tweede Kamer stemt hiermee ook in.<p>In 1981 en 1983 verschijnen twee minderhedennota's met doelstellingen om de sociale en economische achterstand van minderheidsgroepen terug te dringen. Het behoud van eigen identiteit gaat over in het belang van emancipatie in eigen kring, dat moet bijdragen aan integratie.<p>In 1985 wordt het actief en passief kiestrecht bij gemeenteraadsverkiezingen ingevoerd voor etnische minderheden. Dit om hun rechtspositie te versterken.<p>De WRR komt in 1989 opnieuw met een belangrijk rapport, Allochtonenbeleid, dat een leidraad wordt voor de jaren negentig. Minderhedenbeleid verandert in integratiebeleid, dat meer gericht is op individuen dan op groepen. De WRR constateert dat de migratie naar Nederland voorlopig aanhoudt. De raad wil positieve actie voor minderheden om hun positie te verbeteren. Het kabinet sluit hier in 1990 op aan en wil snelle inburgering van nieuwkomers.<p>In 1994 verschijnt de nota Investeren in integreren, waarin een specifiek beleid wordt voorgesteld om jongeren en nieuwkomers te helpen, vooral in het onderwijs.<p>Datzelfde jaar komt de Contourennota, waarin de nadruk ligt op burgerschap en integratie. Werk en onderwijs zijn daarin belangrijk. In 1996 moeten alle gemeenten een systeem hebben om alle nieuwkomers te laten deelnemen aan inburgeringsprogramma's.<p>Onder Paars II in 1998 komt er een aparte minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid, Van Boxtel. Hij brengt de nota Kansen krijgen, kansen pakken uit. De primaire doelstelling is actief burgerschap, waarin iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn plek in de maatschappij.<p>In 2001 volgt de nota Integratie in het perspectief van immigratie, dat een terugblik is van wat Paars-II heeft bereikt. Er moeten convenanten komen tussen Rijk en gemeenten, er komt een beeldvormingscampagne en een landelijk Contactorgaan Moslims.<p>Het Strategisch Akkoord van Balkenende-I in 2002 gaat uit van integratie met behoud van pluriformiteit. De inburgering wordt verplicht voor nieuwkomers en voor oudkomers met een uitkering.<p>In 2003 komt het kabinet met Integratiebeleid minderheden, waarin staat dat intensivering nodig is op verschillende terreinen. Burgers moeten worden geprikkeld om zelf de integratie aan te pakken.<p>In 2004 moet er een vernieuwd inburgeringsstelsel komen, waarin allerlei voorwaarden worden gesteld aan inburgering. Ook wordt er een examen aan gekoppeld. De vernieuwing moet plaatsvinden met minder geld.<p>http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1074494920144.html<hr></blockquote>Op Parlement & Politiek wordt het kabinet Marijnen (1963-1965; KVP, VVD, ARP en CHU) genoemd als regering welke begon met het naar Nederland halen van gastarbeiders...<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr> Vanwege een te kort op de arbeidsmarkt worden buitenlandse werknemers geworven. <p>http://www.parlement.com/9291000/modules/g0ceig7s<hr></blockquote>De allereerste politicus die Nederland vol noemde en dit in verband bracht met de instroom van immigranten was Willem Drees jr, de voorman van de politieke partij DS70...<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>,,Nederland is een vol land.'' Aan het woord is niet Pim Fortuyn, ook niet Hans Janmaat. Achter het spreekgestoelte staat dr. Willem Drees jr. op het verkiezingscongres van DS'70 in 1971, als hij het lijsttrekkerschap voor de nieuwe partij aanvaardt. 'De jonge Drees', zoon van de voormalige PvdA-premier, opponeert tegen het zittende kabinet-De Jong, dat bedrijven subsidieert om 'gastarbeiders' uit landen als Turkije en Marokko naar Nederland te halen. Een slecht idee, vindt Drees.<p>[..]<p>Het zijn geen gastarbeiders, zei Drees in 1971, maar in de eerste plaats mensen: ,,Zij hebben recht op goede huisvesting, op de mogelijkheid dat hun gezin komt, op moskeeën en scholen, op dezelfde voorzieningen als de aanwezige Nederlanders. Maar voor deze toevloed, die in enkele decennia een half miljoen mensen kan betreffen, ontbreekt de extra ruimte.'' Ruud Nijhof, de laatste leider van DS'70 (dat in 1981 uit de Kamer verdween), vermoedt dat Drees hiertoe kwam uit een combinatie van sociale bewogenheid en economische analyse. Nederland kampte eind jaren '60 met een krappe arbeidsmarkt. Maar DS'70 vond volgens Nijhof dat Nederland ,,zijn eigen broek'' moest ophouden. Als ontwikkeld land achtte de partij het niet verstandig met goedkope arbeiders van elders te gaan werken; dat remt de innovatie van de eigen economie. Het werk moest beter betaald worden.<p>http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1028006657020.html<hr></blockquote>
Zo wat mag ik Drees opeens meer, hij heeft het over innovatie, wat een slimme man was het tochquote:Als ontwikkeld land achtte de partij het niet verstandig met goedkope arbeiders van elders te gaan werken; dat remt de innovatie van de eigen economie.
quote:Veel minder asielzoekers naar Europa
Het aantal asielaanvragen in de Europese Unie is vorig jaar scherp gedaald. In 2003 vroegen 288 duizend mensen asiel aan in een van de EU-lidstaten, 22 procent minder dan het jaar ervoor, zo meldt de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr. Het is de grootste daling sinds 1997. In Nederland kwamen vorig jaar 13.400 asielzoekers binnen, 28 procent minder dan in 2002.
Hoge Commissaris Ruud Lubbers toonde zich tevreden. 'Van de grote groepen asielzoekers, vooral de Afghanen, Irakezen en mensen uit Servië en Montenegro, zijn de meeste in omvang afgenomen. Dat weerspiegelt de aanzienlijke veranderingen in de landen en regio's van herkomst.'
De daling is het grootst vanuit landen waar een relatieve rust terugkeerde na jaren van geweld (zoals Afghanistan), of waar een repressief regime verdween (Irak, Afghanistan). Het aantal vluchtelingen uit Irak daalde ook in de loop van het jaar sterk: van 4200 in januari tot 900 in december.
Vluchtelingenwerk en de Vluchtelingorganisaties Nederland (VON) bevestigen dat asielstromen afnemen zodra geweld en repressie verminderen. Het strenger worden van de asielprocedures in de meeste Europese landen is volgens de organisaties een tweede oorzaak van de afname.
'Hopelijk kan nu de concurrentie in strengheid tussen landen minder worden', zegt Brigitta van den Berg van Vluchtelingenwerk. 'En hopelijk kan er weer meer worden gekeken naar kwaliteit van procedures, in plaats van alleen kwantiteit.' Ook Lubbers zei te hopen dat 'nu de aantallen zijn verminderd, het debat weer kan gaan over de noodzaak om vluchtelingen te beschermen'.
Het grootste aantal asielzoekers kreeg Europa vorig jaar te verwerken uit Rusland, van wie de meesten uit Tsjetsjenië. In 2002 stond Rusland nog op de vijfde plaats van de Unhcr-lijst. De Russische regering sloot vorig jaar een aantal vluchtelingenkampen voor Tsjetsjenen, vooral in het naburige Ingoesjetië, met het argument dat Tsjetsjenië weer veilig zou zijn.
Veruit de meeste asielverzoeken in Nederland kwamen vorig jaar van Irakezen (3472). Het voorgaande jaar stond Angola nog bovenaan de lijst; dat land zakte naar een tiende plaats.
Groot-Brittannië kreeg de meeste asielverzoeken (61.050), gevolgd door Frankrijk en Duitsland. De daling in deze landen bedroeg respectievelijk 41, 26 en 29 procent. Duitsland had zijn laagste score in twee decennia.
nieuws.nlquote:Aantal overvallen opnieuw afgenomen 10-03-2004
Het aantal overvallen is in 2003 voor het vierde jaar op rij gedaald. Vorig jaar vonden 2.379 overvallen plaats, zeven procent minder dan het jaar ervoor. Vier jaar geleden bedroeg het aantal overvallen nog bijna 2.800. Dat is woensdag gebleken uit cijfers van het Nederlands Politie Instituut. Van de overvallen mislukten er 490.
Toch zijn er ook bedrijfstakken waar in 2003 meer overvallen zijn gepleegd dan in 2002. Dat is onder meer het geval bij benzinestations (van 176 naar 209) en telefoonwinkels (van 19 naar 41). De politie wist ongeveer 1.100 daders aan te houden en 646 overvallen op te lossen, hetgeen neerkomt op 27 procent. Bij de overvallen kwamen negen personen om het leven en raakten er 330 gewond.
In de hoop de overvalcriminaliteit verder te kunnen terugdringen, is per 1 oktober een landelijk overvalcoördinator aangesteld.
[Copyright 2004, Novum]
nieuws.nlquote:EIM: Nieuwe bedrijven verbeteren werkgelegenheid 12-03-2004
Nieuwe bedrijven kunnen na zwakke conjunctuurperiodes ervoor zorgen dat de ontwikkeling van de werkgelegenheid verbeterd. Deze conclusie wordt vrijdag getrokken door EIM, kenniscentrum over het Nederlandse bedrijfsleven. In vijftien jaar onderzoek hebben zij nieuwe en bestaande bedrijven geanalyseerd.
Begin jaren negentig was er net als nu een conjunctureel ongunstige periode. In deze periode nam het aantal banen toe door nieuw opgerichte bedrijven. Ook is een aantal mensen die in de periode werkloos zijn geworden, een eigen bedrijf gestart. Volgens het EIM zorgen nieuwe bedrijven daarom voor een demping van de conjunctuur.
De resultaten van het onderzoek staan in het rapport 'Bedrijvendynamiek en werkgelegenheid, periode 1987 – 2002'. Vanaf 2000 worden er steeds minder nieuwe banen gecreëerd door het ontstaan van nieuwe bedrijven. Het aantal daalde met 20.000 naar 120.000 nieuwe banen in 2002. Een verminderde banencreatie heeft te maken met de conjunctureel zwakke periode. Ook bij bestaande bedrijven is het aantal afgenomen. In 1999 kwamen er 290.000 nieuwe banen bij, in 2002 bedroeg dit aantal nog maar 152.000.
Het verdwijnen van banen wordt voor vijftig procent veroorzaakt door een werkgelegenheidskrimp bij bestaande bedrijven. Voor tien procent is het verdwijnen te wijten aan de opheffing van bedrijven.
[Copyright 2004, Novum]
Maar ik denk dat vooral deze groep mensen geen uitkering aanvraagt. Als je immers vier weken niet actief naar een baan hebt gezocht, kom je b.v. in Nederland zelfs niet in aanmerking voor een uitkering (het vereist actief op zoek zijn naar een baan). Volgens mij bestaat deze groep hoofdzakelijk uit mensen die een part-time baan willen hebben en daarvoor niet afhankelijk zijn in hun levensonderhoud. Deze groep mensen is in Europa dus ook niet ingecalculeerd.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 00:15 schreef faustkern het volgende:
Goed punt. Denk het wel want in de meeste West-Europese landen heeft men (overheids) bureaus waar werkzoekenden ingeschreven staan, in de USA heeft men in sommige staten regionale bureaus maar niets op federaal niveau.
Je moet zowie ingeschreven staan om in aanmerking tekomen voor een ww uitkering of bijstand. In de VS is dat voor welfare niet het geval, je hoeft alleen maar aan te tonen dat je actief op zoek bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |