FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / vrachtwagen zonder oplegger snel ?
Faraowoensdag 14 januari 2004 @ 18:25
Tijdens 't uitvoegen op een vrij lange uitvoegstrook kwam al invoegend een vrachtauto-cabine (dus zonder oplegger enzo) met een vrij hoge snelheid ingevoegd, ging gelijk de linkerbaan op, en had er zo te zien een behoorlijk tempo in.

Mag je als vrachtwagen, als je zonder oplegger rijdt, de begrenzer uitschakelen, als dat uberhaupt al mogelijk is ?
Of moet je gewoon 80 blijven rijden met je cabine en je houden aan de regels die normaal ook voor vrachtwagens gelden ?

Als je zonder begrenzer mag rijden met zo'n ding lijkt 't me dat je behoorlijk wat pk's, die je normaal gebruikt om je oplegger te trekken, kan gebruiken om flink de vaart er in de houden.
Of heb ik 't mis ?

dyzrzwoensdag 14 januari 2004 @ 18:32
Ik heb geen id of hij dan nog aan z'n regels moet houden
Het enigste wat ik weet is dat dat ding hartstikke snel optrekt zonder aanhanger
Metalfreakwoensdag 14 januari 2004 @ 18:33
Een begrenzer mag je niet kunnen uitschakelen. Ook de zekering van de begrenzer is meestal gekoppeld met die van een ander elektrisch systeem (bijv. je lichten) dus om die er uit te trekken helpt niet, want dan heb je dus ook geen licht...
fulco-woensdag 14 januari 2004 @ 18:33
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:25 schreef Farao het volgende:
Tijdens 't uitvoegen op een vrij lange uitvoegstrook kwam al invoegend een vrachtauto-cabine (dus zonder oplegger enzo) met een vrij hoge snelheid ingevoegd, ging gelijk de linkerbaan op, en had er zo te zien een behoorlijk tempo in.

Mag je als vrachtwagen, als je zonder oplegger rijdt, de begrenzer uitschakelen, als dat uberhaupt al mogelijk is ?
Of moet je gewoon 80 blijven rijden met je cabine en je houden aan de regels die normaal ook voor vrachtwagens gelden ?

Als je zonder begrenzer mag rijden met zo'n ding lijkt 't me dat je behoorlijk wat pk's, die je normaal gebruikt om je oplegger te trekken, kan gebruiken om flink de vaart er in de houden.
Of heb ik 't mis ?


Begrenzer moet altijd aanstaan, mag daarom ook niet uit te schakelen zijn voor de bestuurder! Echter... veel begrenzers zijn met bepaalde truukjes om de tuin te leiden (ik beschouw ze eigenlijk als opzettelijk ingebouwde features).

Een vrachtwagencabine wordt zowel met als aanhanger gezien als een vrachtwagen waarvoor in NL een maximum snelheid van 80 km/h geldt. Met alleen een cabine en de begrenzer om de tuin geleid, kan pittig gereden worden. Max. snelheid ligt meestal op hooguit 130 km/h.

beertenwoensdag 14 januari 2004 @ 18:36
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.

Vergeet niet dat een lege vrachtwagen, in verhouding, enorm veel pk's heeft. Dus erg snel is. Daarbij komt dat de motoren van vrachtwagens over een heel groot toerenbereik een constante trekkracht hebben. Schakelen hoeven ze dus nauwelijks als ze leeg of zonder olegger rijden. Dat maakt ze vaak verrassend snel! (tot 80km/h, dan bederft de begrenzer de pret voor fde chauffeur. Feitelijk iets van 83 km/h)

Metro2005woensdag 14 januari 2004 @ 18:39
hoeveel pk heeft een vrachtwagen eigenlijk?
en zijn het gewone diesels of turbodiesels?
Faraowoensdag 14 januari 2004 @ 18:41
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:33 schreef Metalfreak het volgende:
....Ook de zekering van de begrenzer is meestal gekoppeld met die van een ander elektrisch systeem (bijv. je lichten) dus om die er uit te trekken helpt niet, want dan heb je dus ook geen licht...
Nu was dit niet zo'n probleem want 't was midden overdag en redelijk helder, dus z'n lichten had ie niet nodig.
jan_onbekendwoensdag 14 januari 2004 @ 18:44
met of zonder oplegger blijft 80 Km/h maar ze kunnen een uitloop tot 90 hebben met begrenser maar harder mag echt niet als je al 90 rijdt pakken ze je al op.
Flash55woensdag 14 januari 2004 @ 18:46
vrachtwagen heeft veel pktjes maar ja is niet gemaakt voor snelheid maar als zow ding natuurlijk gas geeft zonder oplegger gaat zoiets vrijrap natuurlijk
Faraowoensdag 14 januari 2004 @ 18:47
Ik reed nog aan't begin van die (lege) uitvoegstrook en had nog ongeveer een snelheid van 120 km/h (was vrij leeg en reed daarvoor ong. 140) toen die truck mij inhaalde.

Hij reed toen in iedergeval al over de 120 km/h en dat liep nog wel op want hij ging vrij snel uit zicht.

T_R_I_Pwoensdag 14 januari 2004 @ 18:52
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:36 schreef beerten het volgende:
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.

[...]


Laat me niet lachen, ik doe mijn werk voor een groot deel in de transportbranche en kom veel bij transportondernemingen over de vloer. Zodoende hoor je weleens het een en ander met betrekking tot begrenzers. Die zijn bijna zonder uitzondering verschrikkelijk makkelijk uit te schakelen door de chauffeur. En geloof me maar als ik zeg dat vrachtwagenchauffeurs nou niet bepaald hoogbegaafde professoren zijn. NOFI
T_R_I_Pwoensdag 14 januari 2004 @ 18:54
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:47 schreef Farao het volgende:
Ik reed nog aan't begin van die (lege) uitvoegstrook en had nog ongeveer een snelheid van 120 km/h (was vrij leeg en reed daarvoor ong. 140) toen die truck mij inhaalde.

Hij reed toen in iedergeval al over de 120 km/h en dat liep nog wel op want hij ging vrij snel uit zicht.


Dan is het voor die kerel niet te hopen dat hij gecontrolleerd word, want hij kan per direct opnieuw zijn groot rijbewijs overnieuw gaan halen als ze merken dat de begrenzer eraf is. En dat kunnen ze naderhand ook altijd nog zien aan zijn tachograafschijf.
fulco-woensdag 14 januari 2004 @ 18:58
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:54 schreef T_R_I_P het volgende:

[..]

Dan is het voor die kerel niet te hopen dat hij gecontrolleerd word, want hij kan per direct opnieuw zijn groot rijbewijs overnieuw gaan halen als ze merken dat de begrenzer eraf is. En dat kunnen ze naderhand ook altijd nog zien aan zijn tachograafschijf.


Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.
Robert_Jensenwoensdag 14 januari 2004 @ 18:58
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:39 schreef Metro2005 het volgende:
hoeveel pk heeft een vrachtwagen eigenlijk?
en zijn het gewone diesels of turbodiesels?
Valt behoorlijk tegen.

Deze heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo

ook_gekwoensdag 14 januari 2004 @ 19:02
Ik kom nog wel eens een vrachtwagen zonder oplegger tegen in scheveningen. Maar ik kan je verzekeren dat die dingen optrekken als een lijp helm josti. Die trekken je er echt dik uit
erikkllwoensdag 14 januari 2004 @ 19:02
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Valt behoorlijk tegen.

Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo


slechts 410? onze auto heeft 165 ofzo.... en die is al redelijk snel....
Robert_Jensenwoensdag 14 januari 2004 @ 19:03
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:02 schreef erikkll het volgende:

[..]

slechts 410? onze auto heeft 165 ofzo.... en die is al redelijk snel....


Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.
T_R_I_Pwoensdag 14 januari 2004 @ 19:04
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef fulco- het volgende:

[..]

Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.


Dat soort systemen zijn wel in ontwikkeling, maar binnen europa zijn transportbedrijven nog altijd verplicht met schijven te werken.
ook_gekwoensdag 14 januari 2004 @ 19:05
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.


Ligt er aan of me schoonmoeder er in zit of niet
Virus.NLwoensdag 14 januari 2004 @ 19:05
Zie ook dit topic


Acceleratie van een truck deze dus

[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 14-01-2004 19:10]

erikkllwoensdag 14 januari 2004 @ 19:06
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.


maar ik wel
78589woensdag 14 januari 2004 @ 19:06
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Valt behoorlijk tegen.

Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo


Daar weet je alles van hè Robert?

Timmermanszoon zeker...

MazeNLwoensdag 14 januari 2004 @ 19:07
vrachtwagens moeten ook koppel(nm's) hebben om te trekken, pk's zijn ondergeschikt iig
slashmewoensdag 14 januari 2004 @ 19:08
Acceleratie van een truck
pr0fwoensdag 14 januari 2004 @ 19:09
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:36 schreef beerten het volgende:
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.

Vergeet niet dat een lege vrachtwagen, in verhouding, enorm veel pk's heeft. Dus erg snel is. Daarbij komt dat de motoren van vrachtwagens over een heel groot toerenbereik een constante trekkracht hebben. Schakelen hoeven ze dus nauwelijks als ze leeg of zonder olegger rijden. Dat maakt ze vaak verrassend snel! (tot 80km/h, dan bederft de begrenzer de pret voor fde chauffeur. Feitelijk iets van 83 km/h)


De motoren van vrachtwagens hebben een verschrikkelijk kleine powerband, daarom hebben ze ook 25 versnellingen ofzo. Een lege vrachtwagen kan er natuurlijk wel een heel zootje overslaan maar je schakelt je nog steeds helemaal leip.
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 19:09
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:39 schreef Metro2005 het volgende:
hoeveel pk heeft een vrachtwagen eigenlijk?
en zijn het gewone diesels of turbodiesels?
het zijn turbodiesels met meestal een inhoud ergens tussen de 12 en 16 liter en een vermogen tussen de 400 en 500 pk... maar dit is niet het belangrijkste...

het belangrijkste is het koppel wat rond de 2000nm zit!!!!

Virus.NLwoensdag 14 januari 2004 @ 19:09
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef fulco- het volgende:

[..]

Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.


Nu wordt er nog gewoon gewerkt met de ouderwetse tachograafschijven Eind van het jaar willen ze de digitale tacho gaan invoeren maar dat zullen ze zoals gewoonlijk wel weer niet gaan halen
Elke chauffeur krijgt dan ook een persoonsgebonden chauffeurspas.

De wat grotere transportbedrijven gebruiken wel boordcomputers om allerlei info op te slaan en/of direct door te zenden naar de thuisbasis.

slashmewoensdag 14 januari 2004 @ 19:13
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:09 schreef pr0f het volgende:

[..]

De motoren van vrachtwagens hebben een verschrikkelijk kleine powerband, daarom hebben ze ook 25 versnellingen ofzo. Een lege vrachtwagen kan er natuurlijk wel een heel zootje overslaan maar je schakelt je nog steeds helemaal leip.


klieine powerband
haha. Ze draaien weinig toeren maar hebben over het gehele toerenbereik een hoog koppel hoor, hoe wil je anders wegkomen met al die tonnen aan gewicht.
Die vele versnellingen heeft vooral te maken met het verschrikkelijk veel kracht nodig hebben voor al dat gewicht. Een beetje trucker kan van 0-80 in 3 versnellingen.
Virus.NLwoensdag 14 januari 2004 @ 19:13
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:09 schreef pr0f het volgende:

[..]

De motoren van vrachtwagens hebben een verschrikkelijk kleine powerband, daarom hebben ze ook 25 versnellingen ofzo. Een lege vrachtwagen kan er natuurlijk wel een heel zootje overslaan maar je schakelt je nog steeds helemaal leip.


je hebt ze met 12 of 16 of zelfs 18 als je de halve versnellingen en 2 achteruitversnellingen ook meeteld.

Als je met losse trekker rijdt kan je met 3 keer schakelen aan de 89 zitten (begrenzer).

Virus.NLwoensdag 14 januari 2004 @ 19:15
Het koppelkromme van een V8 met zo'n 500 pk is in het groene gebied 1 horizontale lijn
Metro2005woensdag 14 januari 2004 @ 19:16
410 pk, dat valt dan inderdaad flink tegen ja

en max koppel bij 2000 toeren ja en?
is dat boeiend. mijn auto haalt zijn max koppel ook bij 2900 toeren (en dat is gewoon een benzinemotor )

Lightwoensdag 14 januari 2004 @ 19:25
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:15 schreef Virus.NL het volgende:
Het koppelkromme van een V8 met zo'n 500 pk is in het groene gebied 1 horizontale lijn
Dan is het geen kromme
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 19:29
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:16 schreef Metro2005 het volgende:
410 pk, dat valt dan inderdaad flink tegen ja

en max koppel bij 2000 toeren ja en?
is dat boeiend. mijn auto haalt zijn max koppel ook bij 2900 toeren (en dat is gewoon een benzinemotor )


niet max koppel bij 2000 toeren maar max koppel bedraagt 2000nm en is meestal al beschikbaar onder de 1500 toeren
zerotolerancewoensdag 14 januari 2004 @ 20:02
Waarom denk je in hemelsnaam 1400 pk? Zo'n ding hoeft niet harder dan 90 en mag toch niet meer dan een bepaald gewicht trekken. (Er zijn uitzonderingen)
De vrachtauto waar De Rooy de Parijs Dakar mee rijdt heeft ook "slechts" 800 pk en 3200 nm met een 12,6 liter motor.....
De motoraanduiding staat bij de meeste vrachtautomerken wel in de typeaanduiding. Het vermogen heeft de chaufeur meestal wel op de zijkant staan.
Bij scania: Een 124 is een 12 liter motor uit de 4e serie van scania.
Bij Volvo: FH12 is een 12 liter motor
Jofunu-kunwoensdag 14 januari 2004 @ 20:03
*Gaat z'n scholing uit de kast trekken*

-Turbodiesels
-Varierend van 180 tot 600+ aan pk
- Lage koppel
- 12 versnellingen, soms ook 16 tot 20, maar dan gaan we naar amerikanen kijken
- slaan zowieso de eerste 2 over als ze onbeladen zijn, trekken op in z'n 3, sommigen presteren het zelfs in z'n 5, dan hoef je dus niet zo snel te schakelen, en KUN je vrijwel alle Sjonnies in hun GTi het nakijken geven

Virus.NLwoensdag 14 januari 2004 @ 20:05

14liter 4serie V8 530pk

[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 14-01-2004 20:11]

Jofunu-kunwoensdag 14 januari 2004 @ 20:07
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:02 schreef zerotolerance het volgende:
Scania verhaal
Ik dacht altijd dat bij Scania de laatste 2 cijfers telde, en die voor pk's stonden.. (dus bij 124, 240pk)
Rider_on_the_stormwoensdag 14 januari 2004 @ 20:08
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Valt behoorlijk tegen.

Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo


Zelfde als een tractor. Die dingen hebben ook maar een pk-tje of 100-150.
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 20:25
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:03 schreef Jofunu-kun het volgende:
*Gaat z'n scholing uit de kast trekken*

-Turbodiesels
-Varierend van 180 tot 600+ aan pk
- Lage koppel
- 12 versnellingen, soms ook 16 tot 20, maar dan gaan we naar amerikanen kijken
- slaan zowieso de eerste 2 over als ze onbeladen zijn, trekken op in z'n 3, sommigen presteren het zelfs in z'n 5, dan hoef je dus niet zo snel te schakelen, en KUN je vrijwel alle Sjonnies in hun GTi het nakijken geven


dan heb jij een slechte scholing gehad... ze hebben namelijk een hoog koppel

(k neem ff aan dat je bedoelt dat het koppel vroeg beschikbaar is dan klopt het wel namelijk )

slashmewoensdag 14 januari 2004 @ 20:26
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:25 schreef Youp het volgende:

[..]

dan heb jij een slechte scholing gehad... ze hebben namelijk een hoog koppel

(k neem ff aan dat je bedoelt dat het koppel vroeg beschikbaar is dan klopt het wel namelijk )


waar staat dat ze een laag koppen hebben?
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 20:27
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:26 schreef slashme het volgende:

[..]

waar staat dat ze een laag koppen hebben?


hier:
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:03 schreef Jofunu-kun het volgende:
*Gaat z'n scholing uit de kast trekken*
-Turbodiesels
-Varierend van 180 tot 600+ aan pk
- Lage koppel
- 12 versnellingen, soms ook 16 tot 20, maar dan gaan we naar amerikanen kijken
- slaan zowieso de eerste 2 over als ze onbeladen zijn, trekken op in z'n 3, sommigen presteren het zelfs in z'n 5, dan hoef je dus niet zo snel te schakelen, en KUN je vrijwel alle Sjonnies in hun GTi het nakijken geven
Jofunu-kunwoensdag 14 januari 2004 @ 20:34
hmm.. dat bedoelde ik jah.. direct beschikbaar.. je hoeft niet eerst tot zoveelhonderd toeren gas te geven..
Metro2005woensdag 14 januari 2004 @ 20:40
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:29 schreef Youp het volgende:

[..]

niet max koppel bij 2000 toeren maar max koppel bedraagt 2000nm en is meestal al beschikbaar onder de 1500 toeren


o verkeerd gelezen
nee dat haal ik niet
tjeez das wel errug veel koppel dat wil ik ook
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 20:46
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

o verkeerd gelezen
nee dat haal ik niet
tjeez das wel errug veel koppel dat wil ik ook


me 2
Virus.NLwoensdag 14 januari 2004 @ 21:03
hier nog een filmpje (van baggerkwaliteit ) met een optrekkende bakwagen: http://home.tiscali.nl/hvanmalsen/filmpjes/ravensbergen.MPG
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 21:04
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 21:03 schreef Virus.NL het volgende:
hier nog een filmpje (van baggerkwaliteit ) met een optrekkende bakwagen: http://home.tiscali.nl/hvanmalsen/filmpjes/ravensbergen.MPG
trekt idd wel aardig door
Jofunu-kunwoensdag 14 januari 2004 @ 21:17
Als nu nog iemand wil beweren dat ze non-turbo zijn weet ik het ook niet meer.. Die kon je bij die Scania duidelijk horen..
pwndwoensdag 14 januari 2004 @ 21:42
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Valt behoorlijk tegen.

Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo


Een truck hoeft weinig pk's te hebben als ze maar veel koppel hebben; én dat hebben ze. Die DAF van de Rooy in de Dakar heeft 2.800 Nm bij 1.400-1.800 tpm en 700pk bij 2.200 tpm. Het gigantische koppel dat in alle toeren bijna aanwezig is zorgt ervoor dat een vrachtwagen in alle verzetten ontiegelijk hard kan doortrekken.
Youpwoensdag 14 januari 2004 @ 21:47
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 21:17 schreef Jofunu-kun het volgende:
Als nu nog iemand wil beweren dat ze non-turbo zijn weet ik het ook niet meer.. Die kon je bij die Scania duidelijk horen..
jah aangezien de turbo overal bij de vrachtwagen is ingevoerd ff na t begin van de jaartelling ofzo
hansenzondag 18 januari 2004 @ 00:00
vrachtwagens mogen zowieso nooit harder dan 80 ook niet als ze met kale truck rijden (dus zonder oplegger),

met alleen een truck is het juist gevaarlijker dan met oplegger omdat de cabine hoog is en bij hoge snelheden snel omslaat, met een oplegger is dit gevaar minder, wat mij betreft mogen ze op de snelweg wel lekker 100 meerijden maja...

**zonder transport staat alles stil** dus heb een beetje meer respect voor die jongens en meiden die de hele dag voor ons allemaal onderweg zijn..

Youpzondag 18 januari 2004 @ 00:04
quote:
Op zondag 18 januari 2004 00:00 schreef hansen het volgende:
vrachtwagens mogen zowieso nooit harder dan 80 ook niet als ze met kale truck rijden (dus zonder oplegger),

met alleen een truck is het juist gevaarlijker dan met oplegger omdat de cabine hoog is en bij hoge snelheden snel omslaat, met een oplegger is dit gevaar minder, wat mij betreft mogen ze op de snelweg wel lekker 100 meerijden maja...

**zonder transport staat alles stil** dus heb een beetje meer respect voor die jongens en meiden die de hele dag voor ons allemaal onderweg zijn..


heb respect voor ze genoeg... heb n chauffeur in de familie... en Youpke wou vroeger altijd vrachtwagenchauffeur worden (nadat mn gravermachinist periode over was )

hansenzondag 18 januari 2004 @ 00:06
Dr zijn nu trucks met een totaal van 580 pk. Dan noem ik bijvoorbeeld de Scania EXC die nu nog als demo is maar binnenkort in productie gaat.

een vrachtwagen heeft een pook voor 6 versnellingen, met aan de pook een splitter, voor de hele en halve versnellingen en een knop voor de lage en hoge groep, en tjah over dat schakelen, je bent trucker of je bent ut niet he..

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 11:31
quote:
Op zondag 18 januari 2004 00:06 schreef hansen het volgende:
Dr zijn nu trucks met een totaal van 580 pk. Dan noem ik bijvoorbeeld de Scania EXC die nu nog als demo is maar binnenkort in productie gaat.
Kleine correctie Er zijn trucks met 610 pk (Volvo en MAN) en de Scania EXC is in kleine oplage in productie gegaan als Longline
vdo28zondag 18 januari 2004 @ 11:37
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:09 schreef pr0f het volgende:

[..]

De motoren van vrachtwagens hebben een verschrikkelijk kleine powerband, daarom hebben ze ook 25 versnellingen ofzo. Een lege vrachtwagen kan er natuurlijk wel een heel zootje overslaan maar je schakelt je nog steeds helemaal leip.


Waarom schakel jezelf leip??
Je kunt toch in de 8de versnelling wegrijden, dan sla je weer een paar over....
Een losse trekker is zo licht, je kunt een hoop versnellingen over slaan.
Trouwens een vrachtwagen heeft geen losse 25 versnellingen.
Maar vaak 8 of 12 versnellingen met een splitter die ze deelt!
vdo28zondag 18 januari 2004 @ 11:38
quote:
Op zondag 18 januari 2004 11:31 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Kleine correctie Er zijn trucks met 610 pk (Volvo en MAN) en de Scania EXC is in kleine oplage in productie gegaan als Longline


800 pk en meer bestaat ook al hoor..
vdo28zondag 18 januari 2004 @ 11:40
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:07 schreef Jofunu-kun het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat bij Scania de laatste 2 cijfers telde, en die voor pk's stonden.. (dus bij 124, 240pk)


124= 12 liter inhoud, 4 serie
Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 11:41
quote:
Op zondag 18 januari 2004 11:38 schreef vdo28 het volgende:

[..]

800 pk en meer bestaat ook al hoor..


Maar dat zijn niet de standaard-uitvoeringen die in de catalogus staan
vdo28zondag 18 januari 2004 @ 11:50


vdo wilde hem toch ff plaatsen

[Dit bericht is gewijzigd door vdo28 op 18-01-2004 22:19]

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 11:56
quote:
Op zondag 18 januari 2004 11:50 schreef vdo28 het volgende:
[afbeelding]

vdo wilde hem toch ff plaatsen
En dan plaats ik deze

vdo28zondag 18 januari 2004 @ 11:59
Ikke deze dan:

ikke onderweg

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 12:09
misschien is een algemeen vrachtwagen-topic wel een idee

[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 18-01-2004 18:08]

vdo28zondag 18 januari 2004 @ 18:04
Gaat iets fout...

[Dit bericht is gewijzigd door vdo28 op 18-01-2004 22:26]

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 18:05
quote:
Op zondag 18 januari 2004 18:04 schreef vdo28 het volgende:
goed plan....

[afbeelding]


ps. je dobli-spiegel staat niet goed afgesteld.

Daf CF of XF

[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 18-01-2004 18:15]

vdo28zondag 18 januari 2004 @ 18:17


Maareh zijn het foto's van jezelf of van willekeurige andere vrachtauto's.
Elke post is namelijk waar ik zelf op reed...


misschien domme vraag, maar kun je foto's ook gewoon uploaden

De oplegger is btw midden in reiniging, je ziet ook stoom boven uit de mandeksels weglopen...

[Dit bericht is gewijzigd door vdo28 op 18-01-2004 22:24]

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 18:21
quote:
Op zondag 18 januari 2004 18:17 schreef vdo28 het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

hmm gaat iets fout, foto's komen eraan

Maareh zijn het foto's van jezelf of van willekeurige andere vrachtauto's.
Elke post is namelijk waar ik zelf op reed...


Met alle wagens op de foto's heb ik gereden.
Die Scania hebben we hier thuis staan
vdo28zondag 18 januari 2004 @ 18:35
eh nog een keer maareh:
Kun je foto's ook gewoon uploaden in een post want ik heb wel meer foto's op mijn harde schijf. Nu haal ik het mijn fotoalbum dmv img

Eerst een hapje eten

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 19:48
quote:
Op zondag 18 januari 2004 18:35 schreef vdo28 het volgende:
eh nog een keer maareh:
Kun je foto's ook gewoon uploaden in een post want ik heb wel meer foto's op mijn harde schijf. Nu haal ik het mijn fotoalbum dmv img

Eerst een hapje eten


http://picserver.student.utwente.nl/
vdo28zondag 18 januari 2004 @ 22:21
Eh bedankt...

Zullen we dan maar weer....?

Direct leuk voor raadjeplaatje..
Waar is dit???

Btw... laad ie bij jullie wel alle pics, bij mij de ene keer wel de andere keer niet...

[Dit bericht is gewijzigd door vdo28 op 18-01-2004 22:28]

Virus.NLzondag 18 januari 2004 @ 22:31
Ja ik zie hier alle foto's

Maar kan je niet beter een Centraal Vrachtwagen topic openen of raadhetplaatje ofzo?

maar nu ga ik eerst even slapen, want om 5.00uur gaat mijn wekkertje weer

bizkidzaterdag 7 februari 2004 @ 10:41
Zoals iedereen weet is ene vrachtwagen om te trekken. Wat is dan belangrijk koppel (koppel=trekkracht). De pk's zijn daarvoor van ondergeschikt belang. (pk's worden gerelateerd aan trekkrachten) Vrachtwagen met 600 pk zijn er natuurlijk ook als deze dingen een normale traller gaan trekken dan kan dat met een normale koppeling. Om de pk's voor dit soort doeleinden te gebruiken is natuurlijk zonde van de brandstof en natuurlijk het milieu. Waarvoor gebruiken ze de pk's dan voor het vervoer van extra zware ladingen tot zo'n 200 ton treingewicht. Om dit soort gewichten voor te bewegen gebruiken ze koppel omvormers dit is een speciaal systeem om de koppelingsplaten van de trekker te besparen. ( http://www.vandervlist.com ) Ja en dan nog het feit dat de vrachtwagen wel 100 km per uur zouden mogen rijden van sommige van jullie. Het verschil van 100 of 80 km per uur rijden geeft een brandstof besparing van meer dan 20% dus reken dat maar ff uit op jaarbasis. Dat ding rijd 1 op 3 en heeft een rendement van 45% de rest gaat verloren aan uitlaatgassen, koelvloeistof en olie. Nou dit was het eerst wel ff als er nog vragen zijn dna hoor ik het graag.
bier2k3zaterdag 7 februari 2004 @ 10:49
quote:
Op zondag 18 januari 2004 18:05 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

ps. je dobli-spiegel staat niet goed afgesteld.

Daf CF of XF

[afbeelding]

[afbeelding]


CF!!!!!!!! (toevallig ben ik nu bezig om een database te bouwen met foto`s van die dingen )
bizkidzaterdag 7 februari 2004 @ 10:53
Kijk hier ook es http://www.ditzj.de/html/nl/events mooie extreme pics
Virus.NLzaterdag 7 februari 2004 @ 10:56
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 10:53 schreef bizkid het volgende:
Kijk hier ook es http://www.ditzj.de/html/nl/events mooie extreme pics
http://www.ditzj.de/html/nl/ doet het wel
http://www.ditzj.de/html/nl/events/events.html
vdo28zaterdag 7 februari 2004 @ 11:08
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 10:56 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

http://www.ditzj.de/html/nl/ doet het wel
http://www.ditzj.de/html/nl/events/events.html


Ik zal es even kijken, en het is ook direct tijd voor een nieuwe pic

bizkidzaterdag 7 februari 2004 @ 11:18
topic al geopend?????????
Picardijnzaterdag 7 februari 2004 @ 11:28
Een vrachtwagen met een lege oplegger is sneller als een gemiddelde auto.
De overbrengverhoudingen zijn totaal niet te vergelijken met een auto, daarnaast is er en gigantisch koppel over het gehele toerenbereik (door de turbies).
Door tijdens het rijden het contact af te zetten, wordt de snelheidsbegrenzer onderbroken. Hierdoor is er gewoon geen electrische stroom, tijdnes het rijden. De beruchte zekering zit dus niet gekoppeld aan de verlichting.
De Max snelheid van vrachtwwagens ligt ongeveerbij de 150 a 160km per uur, meestal zijn ze standaard begrensd op 120 a 130 km per uur.
Wat is dit een kuttopic zeg.
bier2k3maandag 9 februari 2004 @ 18:53
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 11:28 schreef Picardijn het volgende:
Een vrachtwagen met een lege oplegger is sneller als een gemiddelde auto.
De overbrengverhoudingen zijn totaal niet te vergelijken met een auto, daarnaast is er en gigantisch koppel over het gehele toerenbereik (door de turbies).
Door tijdens het rijden het contact af te zetten, wordt de snelheidsbegrenzer onderbroken. Hierdoor is er gewoon geen electrische stroom, tijdnes het rijden. De beruchte zekering zit dus niet gekoppeld aan de verlichting.
De Max snelheid van vrachtwwagens ligt ongeveerbij de 150 a 160km per uur, meestal zijn ze standaard begrensd op 120 a 130 km per uur.
Wat is dit een kuttopic zeg.
En wat ben jij een boer zeg!
MewBiemaandag 9 februari 2004 @ 19:20
wedden dat deze truck zonder oplegger harder als 80 gaat
Picardijndinsdag 10 februari 2004 @ 00:44
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:53 schreef bier2k3 het volgende:

[..]

En wat ben jij een boer zeg!


Dank je niet veel mensen hebben dat door
Kluupkluupdinsdag 10 februari 2004 @ 02:25
quote:
Op maandag 9 februari 2004 19:20 schreef MewBie het volgende:
wedden dat deze truck zonder oplegger harder als 80 gaat
[afbeelding]
Brum, brum, toet-toet..
Reken maar dat je aan de kant gaat als je dit in je spiegels ziet :




vdo28dinsdag 10 februari 2004 @ 09:40
Virus.NLmaandag 16 februari 2004 @ 17:30
Even een quote van een ander forum:
quote:
Ik heb wel eens een fax gezien van PB Kok, een collega van mij reed daar op een 143 500 combi (VT-77-YV VR-57-PT), die hebben toen een opel kadett in gehaald, de bestuurder daarvan hebben toen een fax gestuurd naar pb kok, wij reden 160 (topsnelheid van de kadett) op de .. weg waar wij werden in gehaald door een van uw vrachtwagens, toen deze langs zij reed begon de bijrijder snoepjes uit het raam op onze auto te gooien.

ik kan helaas niet meer aan deze fax komen, anders hadden we eindelijk schriffeltijk bewijs gehad, helaas

ps wij hebben ook wel eens een wedstrijdje gehouden tussen een 144 530 topline trekker (gebr. kraan, palinghandel) en een mercedes vito busje, maar de scania trok ons helemaal zoek!!!!

dat bewijst maar weer eens wat voor merk het is!!!


vdo28dinsdag 17 februari 2004 @ 13:10
Tijd voor nieuwe foto's!


heeft virus nog wat te bekijken?

Virus.NLdinsdag 17 februari 2004 @ 18:20
quote:
[b]Op dinsdag 17 februari 2004 13:10 schreef vdo28 het volgendeheeft virus nog wat te bekijken?
Nee, de laatste tijd weinig foto's gemaakt.
Wat ik nog wel gevonden heb is een filmje van slechte kwaliteit (met mn fotocam. gemaakt) van onze 530 die aan het optrekken is met een met bloemen volgeladen oplegger. Dus snel is ie niet en boeiend is het filmpje ook niet

http://www.tweakers.net/my.tnet/storage?action=download_file&file_id=3904

ps. 4 MB.

>edit: hier nog een foto dan, maar is er misschien iemand die een <Algemeen Vrachtwagen Topic> wil openen met een fatsoenlijke openingspost?

[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 17-02-2004 18:45]

Kaj_Adinsdag 17 februari 2004 @ 19:00
Voor de liefhebber een groot aantal (+200) zelfgenomen foto's van vrachtwagens.

Deel 1
Deel 2
Deel 3

vdo28dinsdag 17 februari 2004 @ 19:01
Bedenk maar even een post....
Dan hevel ik ook wel die foto's over die ik heb..
Je kan toch gewoon vermelden dat we vanaf dit punt verder gaan naar een centraal topic.
Ik heb vanavond geen tijd dus als je dat wil doen?

Wow mooie foto die laatste btw..
Daar zou k nou wel op willen rijden, mooier dan dat kan het haast nie..
Lekker simpel en toch niet...

vdo28woensdag 18 februari 2004 @ 19:56
Hoe open je een centraal vrachtwagen topic met een link naar deze topic toe...
Zodat het duidelijk is wat de aanleiding is?
Somebody open the topic
cemetery_gatesdonderdag 19 februari 2004 @ 14:58
vrachtwagens trekken snel op als er geen trekker op zit
Op mn werk welles bij de koppelchauffeur mee gereden toen ik me verveelde, daar kunnen veel normale wagens nog een puntje aan zuigen
Lightdonderdag 19 februari 2004 @ 20:38
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 19:56 schreef vdo28 het volgende:
Hoe open je een centraal vrachtwagen topic met een link naar deze topic toe...
Zodat het duidelijk is wat de aanleiding is?
Somebody open the topic
[Centraal] Vrachtwagentopic

nishanthidonderdag 30 september 2004 @ 21:46
een volvo fh12 420 versie2 met i shift trekt ook als een gek op. I-shift is een automatische versnellings bak. wij hebben een demo trekker op werk die ook erg goed van z'n plek wil afkomen.

Ook ligt het aan de rest van de aandrijflijn van een truck. een versie fh12 420 trekt harder weg dan de 460 pk versie omdat die een andere achteras heeft.

Demo trekker van me werk een Volvo FH12 420 met I-shift. bijna elke FH/FM die we verkopen heeft zo'n automaat
Faraodonderdag 30 september 2004 @ 21:50
Jij houdt wel van oude topics ophoog schoppen he ?
renkievrijdag 1 oktober 2004 @ 08:43
quote:
Op zondag 18 januari 2004 22:21 schreef vdo28 het volgende:
Eh bedankt...

Zullen we dan maar weer....?

[afbeelding]

Direct leuk voor raadjeplaatje..
Waar is dit???

Btw... laad ie bij jullie wel alle pics, bij mij de ene keer wel de andere keer niet...
A28 groningen -> zwolle 700m voor afsl Hoogeveen ?:P
vdo28vrijdag 1 oktober 2004 @ 09:18
yep
R-AdIoAcTiVevrijdag 1 oktober 2004 @ 09:33
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:50 schreef Farao het volgende:

Jij houdt wel van oude topics ophoog schoppen he ?
offtopic:

Jij was gister niet toevallig in Bunde/Meerssen he. Bij die grote stroomstoring die door een persoon werd veroorzaakt die per ongeluk de stroomkabel beschadigde met een hamer.

Een vriend van mij wilt m graag dood hebben Hij kwam gister vloekend thuis dat er een stroomstoring was en al de pc's op zn stage waren uitgevallen. Ze hadden er de hele ochtend voor nodig om alles aan de gang te krijgen

ontopic:

Ik zag gister ook op de weg een vrachtwagen zonder oplegger voorbij razen. Die dingetjes gaan inderdaad snel man
vdo28vrijdag 1 oktober 2004 @ 09:36
de snelheid heeft niets te maken met de oplegger.
Wel de snelheid waarmee hij optrekt...
PeuRacvrijdag 1 oktober 2004 @ 13:32
De vrachtwagen die mn neef op de zaak had (voordat hij zn bedrijf verkocht), trok elke gti en sport auto eruit, en liep met gemakt 160 (Scania V8 met 580pk ) naar de 100 kon in ongeveer 7 a 7.5 seconden (alleen de trekker, met een 2ton extra gewicht op de achteras).

's nachts gingen we daarmee wel eens op de snelweg rijden, dan kun je echt dubbel liggen om die andere chauffeurs die gaan spontaan pauze houden
eer-ikzaterdag 28 oktober 2006 @ 07:26
ik heb mezelf gister kapot zitten lachen in m'n werksprinter (208 CDI ).
Reed ermee weg van de zaak, de snelweg op, en ik werd er dik uitgetrokken door een vrachtwagen zonder oplegger
Zat echt in die wagen van: wtf
vrolijke-fritsmaandag 30 oktober 2006 @ 23:24
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 07:26 schreef eer-ik het volgende:
ik heb mezelf gister kapot zitten lachen in m'n werksprinter (208 CDI ).
Reed ermee weg van de zaak, de snelweg op, en ik werd er dik uitgetrokken door een vrachtwagen zonder oplegger
Zat echt in die wagen van: wtf
Hoe bedoel je mega-schop!!
T42dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:23
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.
maar heeft ook geen 24 versnellingen
T42dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:24
(een vracht wagen heeft meer turbo en eerder turbo dan persone wagens)

een vrachtwagel kan een sportauto er heel makkelijk uitrekken (enorme koppel!!!) alleen lage top snelheid heeft hij maar.
1299dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:39
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:23 schreef T42 het volgende:

[..]

maar heeft ook geen 24 versnellingen
care.. als je die allemaal door wilt gaan lopen ben je uberhaupt meer tijd kwijt met schakelen dan het in acceleratie opleverd.
eer-ikdinsdag 31 oktober 2006 @ 14:42
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:24 schreef T42 het volgende:
(een vracht wagen heeft meer turbo en eerder turbo dan persone wagens)

een vrachtwagel kan een sportauto er heel makkelijk uitrekken (enorme koppel!!!) alleen lage top snelheid heeft hij maar.
Ik kan slecht geloven dat een trekker een ferrari er uit trekt al doen ze beide een sprintje tot de 80...
Als een ferrari in 4 seconden op de 100 zit, doet ie er dus nog korter over tot de 80.
En dat zie ik een vrachtwagen niet doen...
T42dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:48
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:39 schreef 1299 het volgende:

[..]

care.. als je die allemaal door wilt gaan lopen ben je uberhaupt meer tijd kwijt met schakelen dan het in acceleratie opleverd.
nooit gehoord van overslaan? soms 6 tegelijk
T42dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:48
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:42 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ik kan slecht geloven dat een trekker een ferrari er uit trekt al doen ze beide een sprintje tot de 80...
Als een ferrari in 4 seconden op de 100 zit, doet ie er dus nog korter over tot de 80.
En dat zie ik een vrachtwagen niet doen...
zei sport wagen geen mussle car
1299dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:49
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:42 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ik kan slecht geloven dat een trekker een ferrari er uit trekt al doen ze beide een sprintje tot de 80...
Als een ferrari in 4 seconden op de 100 zit, doet ie er dus nog korter over tot de 80.
En dat zie ik een vrachtwagen niet doen...
Is ook allemaal bullshit.. ik moet het eerste betrouwbare fimpje van een 0-80 van een vrachtwagen nog tegen komen. Zelfs een bestelbus met 180PK doet nog rond de 10 seconden naar de 100.
Sounddragondonderdag 2 november 2006 @ 11:37
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

o verkeerd gelezen
nee dat haal ik niet
tjeez das wel errug veel koppel dat wil ik ook
Youpie snapt het

Ons nieuwe MAN zwaar transport trekkertje heeft 8 van die grote verfblikken die op en neer staan te stampen, ongeveer 18 liter inhoud ofzo, 2 turbo's, 600 Pk, 2000Nm en een slimme automaat
Die heeft aan het einde van de 2e versnelling (begint ie mee als je hem niet zelf hoger zet) precies door hoe zwaar je bent en past daar de rest van het schakelprogramma op aan icm de TC en ESP (kan je ook uitzetten ) en geloof me, dat je bek openvalt als je daar niet op rekent bij het stoplicht

Dan schakelt ie in 4 stappen naar de 16, en daar zit je erg rap dan....preciese tijd weet ik niet, maar geloof me dat het rap is

Begrenzers kan je idd foppen, en makkelijker als je denkt, maar 140 geloof ik geen reet van, dan loopt ie 3000 Rpm volgens mij.... da's net zoeits als een Honda CRX die ineens 280 loopt met dezelfde bak en eindoverbrenging, draait ie zeker 15.000 toeren ????
Zuinige groene gebied bij de gemiddelde vrachtwagen ligt zelfs rond de 1300 (!) toeren, dat draait ie dus als je 80 rijdt op de snelweg.... max koppel ligt meestal op 1100 ofzo, dus zuinig rijden doe je in een gebied van 200 - 300 toeren, vandaar ook dat je de blubber schakelt in de file bijvoorbeeld als je geen automaat hebt..

Het inmiddels overleden broertje van mijn kraan had ook een schakelaartje op het dash waarmee de begrenzer te overbruggen was, zodat je in tunnels en tegen een brug op een aanloopie kon nemen om te voorkomen dat je met het zware mormel in 6 hoog met 45 km/u naar boven kroop en een obstakel op de weg wordt.

Snelheid in een zwaar voertuig is toch heeeeeel erg anders als in een luxe auto, ik ben zelf iemand die altijd te hard rijdt in mijn luxe auto, maar in de kraan is dat echt heel anders.... als ik in de kraan dóórrijd, bv. voor je gevoel zo hard als technisch mogelijk is over een rotonde, val je erachter in je PW bijkans in slaap, terwijl bij mij alles door de cabine heen vliegt en op de snelweg is 110 al gevaarlijk hard met zo'n ding (klapbanden, remweg van hier tot volgende afslag), terwijl de gemiddelde PW coureur dan nog graag 2 keer zou willen schakelen....
Binnen beb. kom is met 30 over een drempel nog net te doen, anders ligt echt alles op een hoop in je cabine , terwijl een beetje middenklasser een drempel makkelijk met 60 neemt....

Ik vind trouwens dat iedereen tijdens het lessen voor B rijbewijs verplicht een rondje in een vrachtwagen zou moeten (mee)rijden als onderdeel van het lessen, zodat ze weten hoe gevaarlijk die achterlijke stunts zijn die ze uithalen op de snelweg....