quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:40 schreef Metro2005 het volgende:[..]
o verkeerd gelezen
![]()
nee dat haal ik niet
tjeez das wel errug veel koppel
![]()
dat wil ik ook
Youpie snapt het
Ons nieuwe MAN zwaar transport trekkertje heeft 8 van die grote verfblikken die op en neer staan te stampen, ongeveer 18 liter inhoud ofzo, 2 turbo's, 600 Pk, 2000Nm en een slimme automaat
Die heeft aan het einde van de 2e versnelling (begint ie mee als je hem niet zelf hoger zet) precies door hoe zwaar je bent en past daar de rest van het schakelprogramma op aan icm de TC en ESP (kan je ook uitzetten
![]()
) en geloof me, dat je bek openvalt als je daar niet op rekent bij het stoplicht
Dan schakelt ie in 4 stappen naar de 16, en daar zit je erg rap dan....preciese tijd weet ik niet, maar geloof me dat het rap is
Begrenzers kan je idd foppen, en makkelijker als je denkt, maar 140 geloof ik geen reet van, dan loopt ie 3000 Rpm volgens mij.... da's net zoeits als een Honda CRX die ineens 280 loopt met dezelfde bak en eindoverbrenging, draait ie zeker 15.000 toeren ????
Zuinige groene gebied bij de gemiddelde vrachtwagen ligt zelfs rond de 1300 (!) toeren, dat draait ie dus als je 80 rijdt op de snelweg.... max koppel ligt meestal op 1100 ofzo, dus zuinig rijden doe je in een gebied van 200 - 300 toeren, vandaar ook dat je de blubber schakelt in de file bijvoorbeeld als je geen automaat hebt..
Het inmiddels overleden broertje van mijn kraan had ook een schakelaartje op het dash waarmee de begrenzer te overbruggen was, zodat je in tunnels en tegen een brug op een aanloopie kon nemen om te voorkomen dat je met het zware mormel in 6 hoog met 45 km/u naar boven kroop en een obstakel op de weg wordt.
Snelheid in een zwaar voertuig is toch heeeeeel erg anders als in een luxe auto, ik ben zelf iemand die altijd te hard rijdt in mijn luxe auto, maar in de kraan is dat echt heel anders.... als ik in de kraan dóórrijd, bv. voor je gevoel zo hard als technisch mogelijk is over een rotonde, val je erachter in je PW bijkans in slaap, terwijl bij mij alles door de cabine heen vliegt
![]()
en op de snelweg is 110 al gevaarlijk hard met zo'n ding (klapbanden, remweg van hier tot volgende afslag), terwijl de gemiddelde PW coureur dan nog graag 2 keer zou willen schakelen....
Binnen beb. kom is met 30 over een drempel nog net te doen, anders ligt echt alles op een hoop in je cabine
![]()
, terwijl een beetje middenklasser een drempel makkelijk met 60 neemt....
Ik vind trouwens dat iedereen tijdens het lessen voor B rijbewijs verplicht een rondje in een vrachtwagen zou moeten (mee)rijden als onderdeel van het lessen, zodat ze weten hoe gevaarlijk die achterlijke stunts zijn die ze uithalen op de snelweg....