Je hoort het vaak mensen zeggen. "Het is een V6", of "Een vette V8 motor".
Maar wat is het nu precies? Hieronder een uitleg welke hopelijk wat duidelijkheid scheppen kan:
cylinders
V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cylinders in de motor van een auto (of motorfiets). Wij hebben tegenwoordig standaard alleen maar een 4 cylinder, maar dat staat er niet op. Deze is niet in V vorm, maar bij dit motortype staan de cylinders naast elkaar.(een "in-lijn" motor)
V6 betekend dus 6 cylinders. V8 betekend 8 cylinders.
Daarnaasts staat de V voor de vorm waarin ze staan. Je kunt een motor met zes cylinders naast elkaar hebben. (een zes-in-lijn, of ook wel straight-six genoemd) of een V6, dan staan de cylinders schuin tegenover elkaar in een V vorm.
Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.
de W motor
Tegenwoordig zijn er ook auto's met een W motor in plaats van een V motor. De W is echter een dubbele V, dus er zijn zeg maar 3 rijen cylinders naast/onder elkaar, in plaats van 2. Dit om in een kleine ruimte toch een grote motor te kunnen plaatsen, waarbij je toch de beschikking houdt over een goed gebalanceerde motor.
Een vier-in-lijn motor. (standaard in de meeste auto's) :
Een V6 motor:
Een W (8 cylinder) motor
Kleppen
Ook hoor je vaak praten over een "16 klepper" of "8 klepper".
Waar staat dat nou eigenlijk voor?
Motoren hebben inlaat en uitlaatkleppen. 2 of 4 kleppen per cylinder.(1 of 2 om brandstof erin te laten, en 1 of 2 om het residu er weer uit te laten)
Vandaar de 'v' [achter het getal. 16v, of 8v. ook 20v bestaat uiteraard.
De v staat hier voor valves, in het nederlands dus kleppen.
Let ook op de schrijfvorm, deze 'v' is met een kleine letter.
Naast de "even" kleppers (8, 16, 20) heb je ook "oneven" kleppers.
(12v bijvoorbeeld)
Bij deze motoren is er een oneven aantal kleppen voor het inlaatgedeelte, waarbij dit aantal altijd groter is dan het aantal voor het "uitlaat" gedeelte.
Bijv. bij een 12v heb je dus 2 kleppen voor het inlaten, en 1 voor het uilaten.
Over het algemeen zijn de 16kleppers (16v) motoren wat zuiniger dan de 8 kleppers (8v) .
De motoren hebben uiteraard een inhoud. De maximale inhoud van een motor staat vaak achterop de auto. je hoort wel eens van een "1.4", een "1.6" of "2.0", (spreek de punt ook uit!). Dit is hetzelfde als wanneer we praten over een "veertienhonderd", een "zestienhonderd" of een "twee liter". De inhoud wordt gemeten in de maat cc. (kubieke centimeter)
De inhoud van de motor is afhankelijk van de "Boring en Slag".
Zeg maar, de doorsnee van de Cylinder, en de lengte van de zuigers.
De totale inhoud is de maximale hoeveelheid (gemeten in cm3) dat een motor kan verplaatsen als hij 1 keer "rond" is.
Voor een 4 cylinder zal het dus 2 keer rond moeten om alle cylinders 1 keer te laten werken. (2 toeren!)
Hoe groter de motorinhoud, hoe meer kracht de motor heeft en hoe harder de auto kan "trekken". Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid
Hoe kun je het zien? tja, meestal staat het achterop de auto.
Soms zelfs in het kentekenbewijs. Anders kun je altijd de dealer vragen die hoort het te weten.
Voor een completere uitleg over hoe een verbrandingsmotor werkt, zie hier: [Hoe zit dat met...]De werking van de motor .
Voor mensen die engels niet schuwen kan meer informatie worden verkregen op How Stuff Works
De illustraties zijn ook van die site afkomstig.
Feedback graag in het volgende topic:
[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic
[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 16:59]
Automotoren zijn er in verschillende soorten en maten. 4-cilinder, 6-cilinders, 16-kleppen, 24-kleppen, diesel en benzine. Een van de meest fundamentele verschillen is echter de opstelling van de cilinders/zuigers ten opzichte van elkaar en de krukas. Zeg maar de basisarchitectuur van het blok.
De v-motor heeft waarschijnlijk de meeste prestige en het beste borrelpraatimago. Een lijnmotor is vrij normaal en een boxer is een vreemde eend in de bijt. Wat zijn nou de overwegingen van de onderwerper en wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende concepten?
Allereerst, hoe zitten de motoren fundamenteel in elkaar? Een lijnmotor heeft alle cilinders op een rij. Een v-motor heeft twee cilinder rijen die een hoek maken ten opzichte van elkaar: ze staan in een v-vorm. Een boxermotor heeft de cilinders in twee rijen precies tegeonover elkaar, onder een hoek van 180 graden. Daar begint meteen al de verwarring, een boxermotor is namelijk niet zo maar een v-motor die helemaal is opengevouwen tot 180 graden. Een boxer heeft een compleet andere krukas-layout en onstekingsschema. Ferrari had vroeger zo'n opgevouwen v-motor en noemde die niet geheel terecht Berlinetta Boxer.
een boxer motor:
Om even kort door de bocht te gaan: de boxermotor heeft qua motorloop de beste prestaties. De boxermotor is het meest trillingvrij en heeft mechanisch de beste verhoudingen. Dat komt doordat de tegenover elkaar liggende zuigers altijd precies in tegengestelde richting bewegen, met exact dezelfde snelheid zodat ze elkaars reactiekrachten opheffen. Niet voor niets ligt er in de auto der auto's een boxermotor... (De Porsche 911 -959, 964, 993, 996- dus).
De boxermotor heeft echter als nadeel dat het blok heel breed en plat is en dat past niet in elke auto. De volgende keuze is dan de lijnmotor. De lijnmotor loopt beter dan de v-motor. Weinig motoren evenaren de fabelachtige loop van een BMW M3 blok, een 6-cilinder in lijn. De lijnmotor heeft als nadeel tov de boxermotor dat de zuigers op en neer bewegen en elkaar niet 'dempen'. Het blok van een lijnmotor trilt dus op en neer door de zuigerbewegingen.
Nu is een 4-cilinder lijnmotor nog wel een redelijk compact blok zodra er echter een 6 of 8 cilinder nodig is, wordt een lijnmotor als snel vrij lang. En dat past weer slecht in de motorruimte van de auto. In dat geval kan een fabrikant kiezen voor een v-motor. De motor wordt daardoor iets breder maar ook veel korter. De krukas kan veel korter worden voor hetzelfde aantal cilinders. Een v-motor heeft 'draaitechnisch' echter alleen maar nadelen ten opzichte van de lijn en de boxer: de zuigers heffen elkaars bewegingen niet op (zoals bij de boxer) en de zuigers laten de motor niet alleen op en neer trillen (zoals bij een lijnmotor) maar ook nog heen en weer. De beweging van de zuigers van een v-motor hebben namelijk een horizontale en een verticale component: meer graden van vrijheid in het systeem. En dat is ongewenst.
Een bijzondere motor is VR-motor. Dit is een motor met een hele kleine blokhoek, ofwel een bijna lijnmotor. Nog vreemder is een W-motor, twee V-motoren naast elkaar, met twee krukassen met tegengestelde draairichting. Of een enkele krukas, zoals de nieuwe W-motor van volkswagen.
Een andere bijzondere motor is de platte v-motor. Dit is een v-motor met 180 blokhoek zodat de zuigers net als bij de boxer tegenover elkaar liggen. In de platte v-motor heffen de zuigers elkaars reactiekrachten echter niet op zoals in een boxermotor. De zuigers bewegen niet in gespiegelde paren. Ferrari had ooit een 12 cilinder platte v: de Berlinetta Boxer.
Nu kan je natuurlijk niet zomaar stellen dat een 6-cilinderboxer altijd de beste motor is. En dat een 6-cilinder lijnmotor altijd beter loopt dan een 6-cilinder v-motor. Er zijn nog veel, veel meer overwegingen die meespelen. Het aantal cilinders maakt bijvoorbeeld ook uit, hoe meer, hoe trillingvrijer de loop. Of de verhouding slag en boring, welke heel erg bepalend is voor de maximale toerentallen. Echter in principe gaat het wel op: de boxermotor loopt beter dan de lijnmotor die op zijn beurt weer beter loopt dan de v-motor. De v-motor is een echte compromismotor. Maar klinkt wel lekker...
quote:De werking van een V5 is hetzelfde als die van een V6
Op dinsdag 13 januari 2004 13:57 schreef Mr_Average het volgende:
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
quote:van bovenaf:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:57 schreef Mr_Average het volgende:
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
[]------
------[]
[]------
------[]
[]------
rish!
[Dit bericht is gewijzigd door rishi120 op 13-01-2004 14:01]
quote:Ze hebben allemaal exact dezelfde cylinderinhoud.
Op dinsdag 13 januari 2004 14:00 schreef Mr_Average het volgende:
Beetje raar dan, twee cylinders links en 3 rechts ? Met dezelfde clinderinhoud, of de ene kant 2/3 van de ander ?
't gaat hier btw in mijn geval om een
1.3 boxer motor, met carba(e)rateurs, maar wel 90 pk
[Dit bericht is gewijzigd door t0n op 13-01-2004 14:04]
(PS ik heb ook een tijd met een boxer gereden 33 1,4 QO. Zoop olie, maar wel mooi ding )
[Dit bericht is gewijzigd door Mr_Average op 13-01-2004 14:06]
quote:Audi levert een aantal motoren met 5 kleppen per cillinder, dus waarschijnlijk bedoelden ze dat.
Op dinsdag 13 januari 2004 13:57 schreef Mr_Average het volgende:
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
Edit: nu ik ook wat andere reacties zie, zal het waarschijnlijk wel een V-motor zijn. Al heb ik er nog nooit van gehoord en ben ik toch redelijk op de hoogte van Audi-producten
[Dit bericht is gewijzigd door JAG op 13-01-2004 14:08]
quote:Mee eens, maar een v5 heeft dan (meestal) 20 kleppen.
Op dinsdag 13 januari 2004 14:04 schreef Mr_Average het volgende:
Dat is dan toch wat minder gebalanceerd dan een 6 cylinder ? Is wel opmerkelijk.
Anders ga ik wellicht op me bek
quote:'k post zo de werking van de normale en diesel motor... maar wankel mag idd niet vergeten worden!
Op dinsdag 13 januari 2004 14:11 schreef Corona1972 het volgende:
Als je dan toch bezig bent over de werking van motoren,dan moet je eigenlijk niet de rotatiemotor (wankel) vergeten
quote:Ze zorgen wel voor de balans in de V5. maar inderdaad is een V6 beter gebalanceerd en loopt dus iets mooier.
Op dinsdag 13 januari 2004 14:05 schreef t0n het volgende:[..]
Mee eens, maar een v5 heeft dan (meestal) 20 kleppen.
Wat daar de reden van is kan ik me wel iets bij indenken, maar ik laat 't een ander vertellen...Anders ga ik wellicht op me bek
Het kleppen verhaal is simpel.
als er 4 kleppen per cylinder zijn (2 voor in en 2 voor uitlaat) dan heb je dus 5 Cylinders x 4 kleppen per cylinder = 20v. 20 kleppen dus.
Mijn verhaalt mist inderdaad de motoren waarbij je 3 kleppen per cylinder hebt. Dan heb je dus 2 kleppen voor het inlaten, en 1 klep voor het uitlaten bij de cylinder.
De oudere japanners, zoals de oudere corolla's hebben 12 kleppers.
dat zijn 4 cylinder motoren met 3 kleppen per cylinder.
[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 14:26]
hoe zit dat dan....
Ook heb je 302, 354 en 428
En leg gelijk dan ook even uit hoe de rotatie motor werkt of ook wel wankel motor genoemd.
En het grootste nadeel van een boxer is de eenzijdige zuigerslijtage, maar dat effe terzijde.
Succes
[Dit bericht is gewijzigd door Mustang_driver op 13-01-2004 14:22]
quote:[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic
Op dinsdag 13 januari 2004 14:20 schreef Mustang_driver het volgende:
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...hoe zit dat dan....
Ook heb je 302, 354 en 428
Succes
Mogen daar de grapjes en de slowchat in aub
quote:lama,niet goed opgelet
Op dinsdag 13 januari 2004 14:19 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Ze zorgen wel voor de balans in de V5. maar inderdaad is een V6 beter gebalanceerd en loopt dus iets mooier.
Het kleppen verhaal is simpel.
als er 4 kleppen per cylinder zijn (2 voor in en 2 voor uitlaat) dan heb je dus 5 Cylinders x 4 kleppen per cylinder = 20v. 20 kleppen dus.Mijn verhaalt mist inderdaad de motoren waarbij je 3 kleppen per cylinder hebt. Dan heb je dus 1 klep voor het inlaten, en 2 kleppen voor het uitlaten bij de cylinder.
De oudere japanners, zoals de oudere corolla's hebben 12 kleppers.
dat zijn 4 cylinder motoren met 3 kleppen per cylinder.
quote:3 inlaat, 2 uitlaat
Op dinsdag 13 januari 2004 14:22 schreef Corona1972 het volgende:[..]
En audi (V.A.G.)dan,met hun 5 kleppen per cylinder?
en Tjabbo: het is 2 inlaat en 1 uitlaat
btw, topic titel naar:
De techniek van verschillende motoren?
quote:Is dat ook niet de cilinderinhoud, maar dan in "cubic inches"??
Op dinsdag 13 januari 2004 14:20 schreef Mustang_driver het volgende:
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...hoe zit dat dan....
Ook heb je 302, 354 en 428En leg gelijk dan ook even uit hoe de rotatie motor werkt of ook wel wankel motor genoemd.
En het grootste nadeel van een boxer is de eenzijdige zuigerslijtage, maar dat effe terzijde.
Succes
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:33 schreef Gerako het volgende:[..]
Is dat ook niet de cilinderinhoud, maar dan in "cubic inches"??
En de wankelmotor gaat in een apart topic ooit behandeld worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 16:49]
quote:hmm nee hoor dat zijn wel degelijk cubic inches!
Op dinsdag 13 januari 2004 16:40 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Nee hij zat te geinen, dat zijn typeaanduidingen van uitvoeringen van verschillende mustangs.
En de wankelmotor gaat in een apart topic ooit behandeld worden.
quote:sorry je hebt gelijk. aangepast.
Op dinsdag 13 januari 2004 16:46 schreef Pharell het volgende:[..]
hmm nee hoor dat zijn wel degelijk cubic inches!
bij andere type autos uit die tijd staat t ook op de zijkant...
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:24 schreef t0n het volgende:
* t0n zal tzt sounds van Boxer motor beschikbaar stellen.btw, topic titel naar:
De techniek van verschillende motoren?
Een boxermotor is DE motor, het geluid, het koppel, het laag in de auto liggende gewicht, een boxer motor is de ultieme motor.
* PeuRac is gek op auto's met boxer motoren
Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6.
maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder.
ook het motormerk Yamaha heeft zulke klepopstellingen.
dan is het niet moeilijk om aan een 4 cylinder 20 klepper te komen.
Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder.
quote:V5 en 5v zijn idd 2 verschillende dingen.
Op dinsdag 13 januari 2004 21:16 schreef Blackheart het volgende:
Enkele opmerkingen over de V5 5v tegenstelling.Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6.
maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder.
ook het motormerk Yamaha heeft zulke klepopstellingen.
dan is het niet moeilijk om aan een 4 cylinder 20 klepper te komen.Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder.
kleine 'v' erachter dan staat het voor het aantal kleppen, hoofdletter 'V' ervoor, dan staat het voor het aantal cilinders.
Die 32v 4 cilinder wordt dus (als het een V motor is) 4V 32v
quote:hoe kom je rbij dat Honda deze motor type produceert? Ik weet alleen dat Nissan, BMW en Ford dit soort motoren produceert. Maar dat zijn allemaal V8 motoren. Als het natuurlijk wel bestaat wil ik er het fijne van weten
Op dinsdag 13 januari 2004 21:16 schreef Blackheart het volgende:
Enkele opmerkingen over de V5 5v tegenstelling.Bij mijn weten heeft de VAG groep een VR5 , een 5 cylinder broertje van de VR 6.
maar had/heeft Audi een motorblok met 5 kleppen per cylinder.
ook het motormerk Yamaha heeft zulke klepopstellingen.
dan is het niet moeilijk om aan een 4 cylinder 20 klepper te komen.Maar Honda spant de kroon met de 32 klepper 4 cylinder.
Een VR motor (die van de VAG groep) is een motor met een blokhoek van 15 graden. hierdoor ontstaat een hele compacte bouw, maar het blok wordt daardoor wel heel hoog. nadeel is ook dat de loopcultuur van de motor wat onregelmatig is, hiervoor worden speciale balansassen aangebracht om het trillen tegen te gaan, en dat werkt verdomd goed!
Mooist lopende motoren zijn 6 cylinder lijn motoren, dit komt doordat deze precies een goed aantal cylinders heeft om zeer constant te lopen. V8 is eigenlijk heel erg slecht en alles met een oneven aantal ook. hiervoor moeten allemaal kunstmatige ingrepen gedaan worden om ze mooi te laten lopen. Overigens is een boxermotor ook heel slecht qua loop, dit heeft te maken met de tegenovergestelde krachten die op elkaar inwerken.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben...
[Dit bericht is gewijzigd door jogie op 13-01-2004 23:17]
quote:Ik denk dat hij de Honda NR 750 bedoelt. V4 met ovale koppen en 8 kleppen:
Op dinsdag 13 januari 2004 21:54 schreef jacco het volgende:[..]
hoe kom je rbij dat Honda deze motor type produceert? Ik weet alleen dat Nissan, BMW en Ford dit soort motoren produceert. Maar dat zijn allemaal V8 motoren. Als het natuurlijk wel bestaat wil ik er het fijne van weten
Men praat dan btw over een Quad Cam
quote:LOL
Op dinsdag 13 januari 2004 14:20 schreef Mustang_driver het volgende:
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...
Das zo ongeveer de kleinste motor die er te vinden is bij die amerikanen!!!
quote:Jij hebt mijn verhaal begrepen
Op dinsdag 13 januari 2004 21:46 schreef PeuRac het volgende:[..]
V5 en 5v zijn idd 2 verschillende dingen.
kleine 'v' erachter dan staat het voor het aantal kleppen, hoofdletter 'V' ervoor, dan staat het voor het aantal cilinders.
Die 32v 4 cilinder wordt dus (als het een V motor is) 4V 32v
Eigenlijk een vermomde 8 cylinder.Maar om mee te doen met de superbike mochten 4 takters niet meer dan 4 cylinders hebben.Om zo de grappen van de 5 tot 8 cylinders uit de leuke jaren te vermijden en dat de machines ingezet op de races ook daadwerkelijk verkoopbare technologie bevatten.
Eneuh, het V- of -v verhaal had ik ook door.
Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder.
Annekdote .De Fransen, altijd de lastigen qua taal duiden multikleppen motoren normaal gezien aan met -S, van Soupapes
quote:Er zijn Sherman tanks met een stermotor(radial R975)... Er staat er een bij het D-Day museum in Frankrijk (normandie)
Op woensdag 14 januari 2004 07:41 schreef Blackheart het volgende:
Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder.
edit.
In sommige tanks zitten zelfs 9 cil. diesel stermotoren
http://www.rafitalia.net/carri.htm
quote:Die 36 cilinder motoren halen wel wat meer hoor, op m'n oude stageplaats stond een turbocharged 18-cilinder stermotor die vroeger in de Connie dik 3500pk leverde
Op woensdag 14 januari 2004 07:41 schreef Blackheart het volgende:
Trouwens, zieke motors qua kleppen zijn de dubbelrijige stermotoren uit de Amerikaanse bommenwerpers en aanverwanten. Nooit gebruikt in wagens bij mijn weten. Wat wil je met een 2000pk + 36 cylinder.
Hij had wel een (draaiende!) 18-cilinder zonder turbo, schopt het ook al tot die 2000pk ofzo... wel een cilinderinhoud van bijna 40 liter trouwens...
Voorbeeld van 3 kleppen, Mercedes S320, Toyota Corolla
Voorbeeld van 5 kleppen, Volkswagen Golf 4 GTi, Seat Leon Cupra
quote:Das ook bijzonder, net als een bokser met een blokhoek van 90 graden!
Op donderdag 15 januari 2004 17:26 schreef Ultimora het volgende:
Ferrari had trouwens in de testarossa een V12 met een blokhoek van 180 graden
quote:Heb je dan geen boxermotor?
Op donderdag 15 januari 2004 17:26 schreef Ultimora het volgende:
Ferrari had trouwens in de testarossa een V12 met een blokhoek van 180 graden
Over de wankelmotor is in [Hoe zit dat met...] nog nooit iets gescheven volgens mij.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:22 schreef Zeverzak het volgende:
Hoe zit dat dan met een Wankelmotor.... Dat is een cylinder met ronddraaiende driehoek hoorde ik...
He zetten ze daat de ontbranding over in beweging??
Alleen bij sommige stoplichtsprintjes. verder niet. Motor is snel op toeren en daardoor een sprintertje, maar topsnelheid hoef je niet te verwachten.quote:En wat ze mij nog moeten uitleggen: Smart Roadster: werkt met een 0.7L motor 3 cylinders!!! Maar wel gewoon 1.6i tjes aan gort rijden he!
Als je het verhaal echt gelezen hebt, kun je hier wel wat bij voorstellen neem ik aan.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:39 schreef blup het volgende:
Hebbie niet zown gifje van een W-motor dan? ben benieuwd hoe dat dan in elkaar zit...
Mja, eigelijk niet helemaal..quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:44 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Als je het verhaal echt gelezen hebt, kun je hier wel wat bij voorstellen neem ik aan.
[afbeelding]
suzuki heeft 1 wankel gemaakt, een 500cc enkele rotor voor op een motorfiets.. vrij uniek, motortje leverde 62 pk.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 16:58 schreef God_de_Vader het volgende:
een goede uitleg over de wankelmotor heb ik niet terug gevonden is thans een enorm knappe techniek ... suzuki en nissan haalde daar vaak uit een 1400 cc bijna 300 pk :-)
Nee dat is niet waar. Bovendien is de wankelmotor itt de normale verbrandingsmotor niet uitontwikkeld.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 18:16 schreef Catch22- het volgende:
haha nee.. Wankelmotoren zijn als heel oud, maar ze zijn echt niet goed ofzo. Ze verbruiken meer geloof ik, hebben veel uitstoot en zijn onderhoudsgevoelig..
Ja die bestaan, al bijna een eeuw overigens.quote:Op maandag 28 november 2005 11:14 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
even een vraagje. bestaat eigenlijk de V12 voor personenauto's? of zijn het allemaal W12?
en met een V12 bedoel ik ook echt 2x6 cilinder in de vorm van een V en geen dubbel V6 in een W
ok bedankt voor je antwoordquote:Op maandag 28 november 2005 11:20 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Ja die bestaan, al bijna een eeuw overigens.
Er zijn in het verleden ook b.v. V16's gemaakt.
Dat W gebeuren is van VW.
jaquote:Op maandag 28 november 2005 11:56 schreef Geqxon het volgende:
Ook ik had een noobvraagje
BIj een 4-takt 2-cilinder 250cc motorblok, dan heb je toch 2*125cc cilinders?
Bij een 2 takt ook trouwensquote:Op maandag 28 november 2005 11:56 schreef Geqxon het volgende:
Ook ik had een noobvraagje
BIj een 4-takt 2-cilinder 250cc motorblok, dan heb je toch 2*125cc cilinders?
Luistert en huivert!!!quote:"It was raced in the first two F1 seasons, 1950-1951. The sound produced by the 16 tiny cylinders is legendary and anyone who ever had the pleasure/pain of hearing the V16 will never forget the exhilerating scream."
quote:Op maandag 28 november 2005 12:21 schreef Taxi het volgende:
Boxer techniek is idd geweldig. Een aantal jaren geleden heb ik wat kunnen ronddolen in het F1 museum op Donnington Park. Voor auto(sport) liefhebbers een waar Walhalla!. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met BRM (Britisch Racing Motors). Een team uit de UK met een aantal meer dan briljante motorontwerpers. De heren aldaar ontwierpen een boxer racemotor. En wat voor een: een dubbele boxermotor met in totaal 16 cilinders!!! Ook wel een H-motor genoemd...
Uit 1966:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specs:
Cylinders - 16 cylinders in “H” formation as two “flat” eight cylinders one above the other.
Bore - 68.95mm.
Stroke - 48.89mm.
Cubic Capacity - 2,999cc.
Power - 400bhp. at 10,000 rpm. (was this a little optimistic?)
Valve gear - four camshafts on each side of the engine – two valves per cylinder.
Fuel Injection - Lucas port fuel injection
Ignition - Lucas transistor ignition with one 10mm. sparking plug per cylinder
Engine weight - 555 lb.
Gearbox & clutch - 118 lb.
"An engine rebuild was reputed to take two mechanics three weeks!"![]()
De BRM V16 (ja, weer een ander fijn ontwerpje, motorinhoud 1,5 ltr!) was destijds een beul van een motor met tot de dag van vandaag het mooiste motorgeluid ooit!
[..]
Luistert en huivert!!!
Exploded view!!!
[afbeelding]
* adoreert BRM ...![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |