Mja, eigelijk niet helemaal..quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:44 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Als je het verhaal echt gelezen hebt, kun je hier wel wat bij voorstellen neem ik aan.
[afbeelding]
suzuki heeft 1 wankel gemaakt, een 500cc enkele rotor voor op een motorfiets.. vrij uniek, motortje leverde 62 pk.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 16:58 schreef God_de_Vader het volgende:
een goede uitleg over de wankelmotor heb ik niet terug gevonden is thans een enorm knappe techniek ... suzuki en nissan haalde daar vaak uit een 1400 cc bijna 300 pk :-)
Nee dat is niet waar. Bovendien is de wankelmotor itt de normale verbrandingsmotor niet uitontwikkeld.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 18:16 schreef Catch22- het volgende:
haha nee.. Wankelmotoren zijn als heel oud, maar ze zijn echt niet goed ofzo. Ze verbruiken meer geloof ik, hebben veel uitstoot en zijn onderhoudsgevoelig..
Ja die bestaan, al bijna een eeuw overigens.quote:Op maandag 28 november 2005 11:14 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
even een vraagje. bestaat eigenlijk de V12 voor personenauto's? of zijn het allemaal W12?
en met een V12 bedoel ik ook echt 2x6 cilinder in de vorm van een V en geen dubbel V6 in een W
ok bedankt voor je antwoordquote:Op maandag 28 november 2005 11:20 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Ja die bestaan, al bijna een eeuw overigens.
Er zijn in het verleden ook b.v. V16's gemaakt.
Dat W gebeuren is van VW.
jaquote:Op maandag 28 november 2005 11:56 schreef Geqxon het volgende:
Ook ik had een noobvraagje
BIj een 4-takt 2-cilinder 250cc motorblok, dan heb je toch 2*125cc cilinders?
Bij een 2 takt ook trouwensquote:Op maandag 28 november 2005 11:56 schreef Geqxon het volgende:
Ook ik had een noobvraagje
BIj een 4-takt 2-cilinder 250cc motorblok, dan heb je toch 2*125cc cilinders?
Luistert en huivert!!!quote:"It was raced in the first two F1 seasons, 1950-1951. The sound produced by the 16 tiny cylinders is legendary and anyone who ever had the pleasure/pain of hearing the V16 will never forget the exhilerating scream."
quote:Op maandag 28 november 2005 12:21 schreef Taxi het volgende:
Boxer techniek is idd geweldig. Een aantal jaren geleden heb ik wat kunnen ronddolen in het F1 museum op Donnington Park. Voor auto(sport) liefhebbers een waar Walhalla!. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met BRM (Britisch Racing Motors). Een team uit de UK met een aantal meer dan briljante motorontwerpers. De heren aldaar ontwierpen een boxer racemotor. En wat voor een: een dubbele boxermotor met in totaal 16 cilinders!!! Ook wel een H-motor genoemd...
Uit 1966:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specs:
Cylinders - 16 cylinders in “H” formation as two “flat” eight cylinders one above the other.
Bore - 68.95mm.
Stroke - 48.89mm.
Cubic Capacity - 2,999cc.
Power - 400bhp. at 10,000 rpm. (was this a little optimistic?)
Valve gear - four camshafts on each side of the engine – two valves per cylinder.
Fuel Injection - Lucas port fuel injection
Ignition - Lucas transistor ignition with one 10mm. sparking plug per cylinder
Engine weight - 555 lb.
Gearbox & clutch - 118 lb.
"An engine rebuild was reputed to take two mechanics three weeks!"![]()
De BRM V16 (ja, weer een ander fijn ontwerpje, motorinhoud 1,5 ltr!) was destijds een beul van een motor met tot de dag van vandaag het mooiste motorgeluid ooit!
[..]
Luistert en huivert!!!
Exploded view!!!
[afbeelding]
* adoreert BRM ...![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |