Ik zit er aan te denken om maandelijks bloed te geven. Ik weet verder niet hoe ik me daarvoor moet aanmelden ofzo, maar het lijkt me wel een goed iets.
eigen bloed eerst!
[Dit bericht is gewijzigd door RandyKristel op 08-01-2004 10:32]
Ik heb er ook nog zo'n leuke mok met een pelikaan erop aan overgehouden.
Plaatje volgt
edit: mokkie
[Dit bericht is gewijzigd door Captain_Chaos op 08-01-2004 10:37]
quote:Maandelijks?
Op donderdag 8 januari 2004 10:21 schreef haaahaha het volgende:
Ik hoorde op radio1 vanmorgen dat er in belgie een tekort aan donorbloed is. Natuurlijk een slechte zaak.
Maar ik vraag me af, geef jij ook bloed? Of niet? Waarom niet?Ik zit er aan te denken om maandelijks bloed te geven. Ik weet verder niet hoe ik me daarvoor moet aanmelden ofzo, maar het lijkt me wel een goed iets.
quote:Maandelijks
Ik hoorde op radio1 vanmorgen dat er in belgie een tekort aan donorbloed is. Natuurlijk een slechte zaak.
Maar ik vraag me af, geef jij ook bloed? Of niet? Waarom niet?Ik zit er aan te denken om maandelijks bloed te geven. Ik weet verder niet hoe ik me daarvoor moet aanmelden ofzo, maar het lijkt me wel een goed iets.
1 keer in het halfjaar max...
Ikzelf niet... misschien in de toekomst, maar nu teveel gifstoffen in me lichaam
Zie www.bloedbank.nl
Echter heb ik een bloedgroep die niet zoveel voorkomt en zou het dus best goed zijn om juit wel donor te worden.
Maar mijn angst overwint het nog steeds.
Maar misschien zijn er hier mensen die me kunnen overtuigen?
Van de website www.bloedbank.nl ofzo:
De volgende bloeddonatie
De ijzerreserve die in het lichaam nodig is voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes, is bij mannen hoger dan bij vrouwen. Daarom mogen mannen maximaal 5 maal per jaar en vrouwen maximaal 3 maal per jaar bloed geven. U ontvangt van ons na zon termijn weer een oproepkaart. In verband met de computerregistratie is het van belang dat u niet eerder komt dan de aangegeven datum op uw oproepkaart. Als u minder vaak bloed wilt geven, dan kunt u dit bij de receptie of bij het callcenter van uw bloedbank kenbaar maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Kaaltie op 08-01-2004 10:44]
quote:18 dacht ik, en je wordt gemiddeld een keer in de 3 maanden opgeroepen.
Op donderdag 8 januari 2004 10:29 schreef Dunadain het volgende:
hoe oud moet je ervoor zijn
Ik geef ook trouw bloed, doe het in Enschede, das makkelijker dan die avonden hier in het dorpshuis. Het is dan ontzettend druk, en als ik naar de bloedbank ga wordt ik meteen geholpen en kan ik daarna meteen door naar school.
Heb inmiddels 8 keer gegeven ofzo (had 9 kunnen zijn, maar vorige keer was mijn Hb te laag en mocht ik niet.)
Ik zou zeggen, doen! Het doet geen pijn (ok, ff een klein prikje, maar daar heb je na een paar minuten geen last meer van) en je kan er mensenlevens mee redden!
quote:Ik heb mij twee maanden geleden opgegeven, maar nog steeds niks gehoord. Mijn vriend geeft ook altijd, goede zaak vind ik het!
http://www.bloedbank.nl bijvoorbeeld
quote:Vanaf je 18e mag je donor zijn. Het wordt niet betaald. Als je het voor een AIDS test doet kun je beter naar de GGD. Een man mag 5x per jaar en een vrouw 3x per jaar (dus niet maandelijks). Meer informatie op:
Op donderdag 8 januari 2004 10:29 schreef Greyfox het volgende:[..]
Maandelijks?
Je mag maar 1x per half jaar, het bloed moet ook weer aangemaakt worden.
Eerlijk gezegd heb ik me wel opgegeven maar ik heb er nooit meer wat van gehoord.
Aangezien ik niet zo'n held ben, laat ik het daar maar bij.
quote:In Nederland geef je als donor maximaal 5x per jaar een halve liter bloed, tenzij er zeer bijzondere omstandigheden zijn, bijvoorbeeld een zeer groot ongeluk ofzo; dan kan je extra opgeroepen worden.
Ik zit er aan te denken om maandelijks bloed te geven. Ik weet verder niet hoe ik me daarvoor moet aanmelden ofzo, maar het lijkt me wel een goed iets.
Als plasmadonor kan je vaker geven, omdat je dan de bloedlichaampjes weer terugkrijgt (of ze worden niet afgenomen, dat weet ik eigenlijk niet precies).
Maandelijks bloed geven lijkt me niet prettig voor jezelf (je zou min-of-meer constant met bloedarmoede rondlopen. Het volume (vocht) heb je zo terug, maar de rode bloedlichaampjes hebben even tijd nodig om weer aan te groeien).
Hoe is het na die tijd? Heb je dan een licht gevoel in je hoofd?
Of merk je het op een andere manier nog dat je bloed hebt afgestaan?
quote:Afrika zeker?
Op donderdag 8 januari 2004 10:37 schreef Libris het volgende:
Ik heb hier een poging gedaan, maar ze wilden geen bloed van mensen die langere tijd in Europa gewoond hadden
Een of ander virus dacht ik
quote:Creutzfeld Jacob zeker, uit Engeland?
Op donderdag 8 januari 2004 10:42 schreef Deetch het volgende:[..]
Afrika zeker?
quote:Je kan even in je stoel blijven liggen en aansterken met een drankje of een soepie. Ze houden je best wel in de gaten. Mijn ervaring is dat de klant er echt koning is en dat ze blij zijn met je donatie. Als je een uur wilt bijkomen dan mag dat ook. Super toch?
Op donderdag 8 januari 2004 10:40 schreef Xanthe het volgende:
Hoe is het na die tijd? Heb je dan een licht gevoel in je hoofd?
quote:Hmmm... Voor elke afname word je geacht een vragenlijst in te vullen, naar waarheid overigens. Op deze lijst staan ook vragen over drugsgebruik.
Op donderdag 8 januari 2004 10:38 schreef Roellio het volgende:
Ik denk erover na.
Mag je bloed geven als je af en toe blowt?
Hoe lang blijft THC in je bloed zitten? Misschien doe je er wel een ziek iemand een plezier mee!
quote:
Gebruiken ze dezelfde dikke naalden als bij gewoon bloed prikken?
Ben altijd blij als die dikke naald er weer uit is.
Of gebruiken ze vlindernaaldjes?dikke naald maar je merkt daar niet veel van en ligt in een relaxte stoel zodat je helemaal op je gemak bent
Hoe is het na die tijd?
Heb je dan een licht gevoel in je hoofd?Licht eraan hoe snel jij bijvoorbeeld flauwvalt, als jij bij elk wissewasje je al flauw voelt, zul je dat bij bloedgeven ook snel hebben. Maar wees niet bang, voor elke donatie wordt je gekeurd. Dingen waar ze dan naar kijken zijn bijvoorbeeld bloeddruk en je Hb (hoeveel bloed heb je in je lichaam). Als dat bijvoorbeeld laag is mag je niet geven.)
nee
quote:Ja het is een flinke naald maar doet bij mij geen pijn. Ik weet niet wat vlindernaaldjes zijn. Ik heb geen last van een ligt gevoel ben alleen 's avonds wel iets eerder moe.
Gebruiken ze dezelfde dikke naalden als bij gewoon bloed prikken?
Ben altijd blij als die dikke naald er weer uit is.
Of gebruiken ze vlindernaaldjes?Hoe is het na die tijd? Heb je dan een licht gevoel in je hoofd?
quote:DOH, dat kan ook natuurlijk.
Op donderdag 8 januari 2004 10:44 schreef Roellio het volgende:[..]
Creutzfeld Jacob zeker, uit Engeland?
quote:Das lekker asociaal, weet je hoeveel tijd/geld een bloeddonatie kost. Bloedtest op medische indicatie (huisarts) wordt gewoon vergoed door de verzekering. Het zou dus wel een beetje asociaal zijn om daar de bloedbank voor te misbruiken.
Op donderdag 8 januari 2004 10:48 schreef realist_ik het volgende:
Ik weet niet hoeveel een HIV-test normaal gezien kost, maar als je je aan gaat melden voor bloeddonatie, word je dan in principe niet gratis getest?
quote:Nou, nou... rustig maar
Op donderdag 8 januari 2004 10:51 schreef Deetch het volgende:[..]
Das lekker asociaal, weet je hoeveel tijd/geld een bloeddonatie kost. Bloedtest op medische indicatie (huisarts) wordt gewoon vergoed door de verzekering. Het zou dus wel een beetje asociaal zijn om daar de bloedbank voor te misbruiken.
ik denk dat ik zelf niet eens in aanmerking kom voor bloeddonatie...
af en toe wat dope enzo...
quote:Twas niet zo bot bedoelt.
Op donderdag 8 januari 2004 10:55 schreef realist_ik het volgende:[..]
Nou, nou... rustig maar
was maar een bedenking hoor...ik denk dat ik zelf niet eens in aanmerking kom voor bloeddonatie...
af en toe wat dope enzo...
[Dit bericht is gewijzigd door Deetch op 08-01-2004 11:19]
quote:In je elleboog? Dus de achterzijde van je arm?
Op donderdag 8 januari 2004 10:42 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ja het prikken is wel een beetje naar. Dat doen ze in je elleboog met een naald die net zo dik lijkt als een halfduimse gaspijp met een schuin kantje. Gewoon niet naar kijken dan is er niks aan de hand.
quote:Lol doet me denken aan mijn 1e keer bloedpikken.
Op donderdag 8 januari 2004 10:44 schreef Captain_Chaos het volgende:[..]
Je kan even in je stoel blijven liggen en aansterken met een drankje of een soepie. Ze houden je best wel in de gaten. Mijn ervaring is dat de klant er echt koning is en dat ze blij zijn met je donatie. Als je een uur wilt bijkomen dan mag dat ook. Super toch?
Het rare was dat ik niet met tegenzin naar het prikken ging en dit dus al helemaal niet verwachtte maar sindsdien vind ik het prikken niet echt geweldig meer.
Het gaat alweer een stuk beter en ik val ook niet zomaar meer tegen de vlakte.
Maar dat is wel het gene waar ik bang voor ben bij bloeddoneren.
quote:Wat bedoel je met achterkant? Ze steken die naald niet in je bot hoor maar in het zachte stukje waar heroine junks hun naald ook zetten omdat daar de makkelijkst beschikbare ader ligt.
Op donderdag 8 januari 2004 11:13 schreef Xanthe het volgende:[..]
In je elleboog? Dus de achterzijde van je arm?
Noway dat ik me daar laat prikken , vind een infuus al pijnlijk.....
Een vlindernaaldje is een dun naaldjes met een slangetje eraan , daardoor bewegen ze de naald ook niet als ze buisjes moeten verwisselen.
quote:Elleboog zit aan de achterzijde van je arm en niet de plek die je hier bedoelt dus.
Op donderdag 8 januari 2004 11:19 schreef Deetch het volgende:[..]
Wat bedoel je met achterkant? Ze steken die naald niet in je bot hoor maar in het zachte stukje waar heroine junks hun naald ook zetten omdat daar de makkelijkst beschikbare ader ligt.
En eh ...., mietje ..... dus
Alleen al daarvoor zou ik gaan!
quote:You are a homo
Op donderdag 8 januari 2004 11:21 schreef Twoflower het volgende:
30 keer gegeven. Daarna mocht het niet meer, omdat ik niet meer aan de eisen voldeed. (Mag je 1 keer gokken...)
quote:Maar je raakt wel weer een halve liter bloed kwijt!
Op donderdag 8 januari 2004 11:26 schreef Xanthe het volgende:
Ikke niet is niet goed voor de lijn
quote:Ach, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Trouwens, volgens mij was de vraag niet "Ben je homo?" maar "Heeft u (als man) wel eens seks gehad met een andere man?"
Op donderdag 8 januari 2004 11:31 schreef Deetch het volgende:[..]
You are a homo
. Ik ken de regel en die is natuurlijk te zot voor woorden.
[Dit bericht is gewijzigd door Twoflower op 08-01-2004 11:44]
quote:Daar lieg je dan toch gewoon over als je weet dat je ziekte vrij bent omdat je een jaar na "het gebeuren" je hebt laten testen.
Op donderdag 8 januari 2004 11:38 schreef Twoflower het volgende:[..]
Ach, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Trouwens, volgens mij was de vraag niet "Ben je homo?" maar "Heeft u (als man) wel eensm seks gehad met een andere man?"
quote:Ja laten we allemaal gaan liegen op het vragenformulier.
Op donderdag 8 januari 2004 11:39 schreef Deetch het volgende:[..]
Daar lieg je dan toch gewoon over als je weet dat je ziekte vrij bent omdat je een jaar na "het gebeuren" je hebt laten testen.
quote:Maar val je d'r ook van af?
Op donderdag 8 januari 2004 11:33 schreef Krullie het volgende:[..]
Maar je raakt wel weer een halve liter bloed kwijt!
quote:Als je weet dat je geen geslachtsziekte hebt (omdat je je hebt laten testen) en je hebt een keer sex met een man gehad dan is het toch van den zotte dat je geen bloed mag geven?
Op donderdag 8 januari 2004 11:49 schreef Krullie het volgende:[..]
Ja laten we allemaal gaan liegen op het vragenformulier.
quote:Probleem is natuurlijk altijd dat het niet bij 1 keer is gebleven.
Op donderdag 8 januari 2004 12:16 schreef Deetch het volgende:[..]
Als je weet dat je geen geslachtsziekte hebt (omdat je je hebt laten testen) en je hebt een keer sex met een man gehad dan is het toch van den zotte dat je geen bloed mag geven?
quote:Moet je altijd overal voor betaald worden?
Op donderdag 8 januari 2004 12:39 schreef LoveHenk het volgende:
krijg je er geld voor?
quote:Het gaat erom dat je een hoger risico vormt. Niet of jij dat belachelijk of acceptabel vind! Bij donorbloed moet men gewoon alle risico's uitsluiten.
Op donderdag 8 januari 2004 12:16 schreef Deetch het volgende:[..]
Als je weet dat je geen geslachtsziekte hebt (omdat je je hebt laten testen) en je hebt een keer sex met een man gehad dan is het toch van den zotte dat je geen bloed mag geven?
quote:waarom niet? Ben je bang voor naalden?
Op donderdag 8 januari 2004 12:40 schreef Notorious_Roy het volgende:
Aan de ene kant wil ik wel, maar ik durf niet...
quote:mijn sperma geven kan ik wel
Op donderdag 8 januari 2004 12:42 schreef Xanthe het volgende:[..]
Moet je altijd overal voor betaald worden?
Kun je niet iets doen voor een medemens zonder er iets voor terug te krijgen?
En wat heeft het te maken met geld?
[Dit bericht is gewijzigd door Xanthe op 08-01-2004 12:51]
quote:Yup
Op donderdag 8 januari 2004 12:44 schreef nectarientje het volgende:[..]
waarom niet? Ben je bang voor naalden?
Ik kan totaal niet aan dingen in mijn huid. De huisarts is al bijna een soort van no-go area
quote:mmm dan is het inderdaad niet echt een aanrader
Op donderdag 8 januari 2004 12:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
YupIk kan totaal niet aan dingen in mijn huid. De huisarts is al bijna een soort van no-go area
[Dit bericht is gewijzigd door The_Sparkster op 08-01-2004 12:56]
oke dit heeft niets te maken met bloed afgeven, maar toch wil ik niets van me afstaan. ik vind het idee afschuwelijk dat ik zonder 1 lter bloed moet leven gedurende [aanmak periode van 1 liter bloed]
en ik doe aan sport, dus het kan zowiezo niet
quote:het is maar een halve liter.. en als je daarna genoeg drinkt, merk je er niets van
Op donderdag 8 januari 2004 12:50 schreef LoveHenk het volgende:
ik ben echt nooit gek geweest op zieknehuizen, het is daar gewoon lijden.oke dit heeft niets te maken met bloed afgeven, maar toch wil ik niets van me afstaan. ik vind het idee afschuwelijk dat ik zonder 1 lter bloed moet leven gedurende [aanmak periode van 1 liter bloed]
heb het 2 keer gedaan, maar had daarna zo onwijs veel last van mijn gewrichten dat ik besloten heb om geen bloed meer te geven...
De moeder van een vriendin werkt in een Plasmacentrum, en daar wilden we dan met de hele vriendengroep eff langs gaan en cashen
mjah ik mag niet, zonder duidelijke reden... noujah
dit kreeg ik te horen:
Wat voor stomme ideeën komen jullie toch altijd mee...
quote:Van mij wel hoor!
Op donderdag 8 januari 2004 13:11 schreef Oesie het volgende:
Nee maar wel organen, is dat ook goed ?
quote:ik geef ook organen van jou
Op donderdag 8 januari 2004 13:19 schreef Krullie het volgende:[..]
Van mij wel hoor!
quote:Ten eerste de aftapplek kan ook een verzorgingstehuis zijn of iets dergelijks.
Op donderdag 8 januari 2004 12:50 schreef LoveHenk het volgende:
ik ben echt nooit gek geweest op zieknehuizen, het is daar gewoon lijden.oke dit heeft niets te maken met bloed afgeven, maar toch wil ik niets van me afstaan. ik vind het idee afschuwelijk dat ik zonder 1 lter bloed moet leven gedurende [aanmak periode van 1 liter bloed]
Ten tweede, het is een halve liter bloed + beetje (testbuisjes)
En ten 3e, sportende mensen maken dat bloed extra snel aan...
Ik ging 2 dagen erna gewoon 100% sporten.
[Dit bericht is gewijzigd door bellingerII op 08-01-2004 13:35]
Ze moeten rokers ook gaan verbannen bij de bloedbank
quote:O negatief is niet echt zeldzaam in Nederland, maar wel heel erg gewenst omdat ze het zonder problemen aan iedereen kunnen geven, ook aan mensen waarvan ze geen bloedgroep weten.
Op donderdag 8 januari 2004 13:31 schreef NoXxa het volgende:
Ik geef geen bloed. Zou het eigenlijkwel moeten doen omdat mijn bloedgroep zeldzaam is (aldus mijn moeder) O negatief.
[Dit bericht is gewijzigd door Recaro op 08-01-2004 14:59]
quote:*kuch* je mag 1x per kwartaal bloed geven.
Op donderdag 8 januari 2004 10:32 schreef Kaaltie het volgende:[..]
Maandelijks
whehehe
1 keer in het halfjaar max...
En nee ik doe het niet voor die extra vrije dat, want daar heb ik geen recht op...
Plasma mag je meer gaan geven, maar daarvoor zou ik naar een andere stad moeten en ik moet eerlijk toegeven dat ik dat altijd vergeet.
[Dit bericht is gewijzigd door leonieke op 08-01-2004 21:44]
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 10:21 schreef haaahaha het volgende:Maar ik vraag me af, geef jij ook bloed?
Van de week nog een oproep binnen gekregen. Volgende week ff naar Haarlem
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:34 schreef Rietvaerder het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met rokers? Is dat niet vies om bloed te krijgen dat vol met nicotine zit?Ze moeten rokers ook gaan verbannen bij de bloedbank
Ze willen het namelijk niet hebben door de medicatie die ik gebruik.
quote:Speldje, net zoals bij de (avond)vierdaagse? Kom je de bloedbank (of uitwringlocatie) binnen met je medailles op je borst
Op vrijdag 9 januari 2004 14:41 schreef troma78 het volgende:
Al tijden bloed gegeven, maar moet wachten om weer te geven vanwege het laten zetten van piercings (dan mag je een jaar geen bloed geven ivm besmetting). Als ik weer mag ren ik er snel weer heen want ik wik m'n volgende speldje
Ik moet er ook maar aan eigenlijk, het is toch wel het minste wat je kan doen voor de medemens. Ik heb O is dat echt compatible met de andere typen? ik dacht dat AB dat was.
quote:O kan je in iemand pompen met A, B, AB en O, maar dan maakt het nog uit welke resus-factor je hebt. Heb je negatief dan kan t naar iedereen heb je positief alleen naar mensen met resus-factor positief
Op vrijdag 9 januari 2004 17:47 schreef Fixers het volgende:Speldje, net zoals bij de (avond)vierdaagse? Kom je de bloedbank (of uitwringlocatie) binnen met je medailles op je borst
.
Ik moet er ook maar aan eigenlijk, het is toch wel het minste wat je kan doen voor de medemens. Ik heb O is dat echt compatible met de andere typen? ik dacht dat AB dat was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |