Nou, ik heb zo ongeveer alle afhaals in R'dam geprobeerd maar geen een haalt het bij m'n zelfgemaakte Roti. Heb een aantal jaar geleden een recept gekregen van een collega (een echte Surinaamse die heerlijk kon koken) en heb niets anders dan lof gehoord van iedereen die hem hier heeft geproeft.
Zorg dat je de juiste ingrediënten hebt. De goede kruiden zijn echt heel belangrijk om de goede smaak te krijgen. Ga dus voor de specifieke dingen (masala, djiera en de rotiplaten) echt naar een toko. Ook de kouseband is niet overal te krijgen dus daarvoor zal je waarschijnlijk ook naar de toko moeten. Als je op goudengids (.nl) even zoekt op "Oosterse producten" en je woonplaats rolt er vast wel een toko bij je in de buurt uit.
Zorg verder dat je een rustige dag uitkiest om het te maken. Ik ben vaak 's ochtends toch zeker een uur kwijt met de voorbereidingen en 's avonds nog wel een klein uurtje voor het bereiden.
Je moet dus echt zin hebben om het te maken.
Roti kipfilet - kipfilet
- aardappels
- masala
- djiera
- knoflook (2 teentjes)
- een ui (middelgroot)
- boullionblokjes
- kouseband
- zout
- zwarte peper
- eieren (1 per persoon) Voorbereidend werk (minstens een paar uur van te voren zodat de smaken goed kunnen intrekken):
Kipfilet in stukjes snijden en kruiden met peper, zout en 2 eetlepels masala.
Eieren hard koken, pellen en door wat masala rollen (dat ze lekker geel zijn).
Aardappelen in stukjes snijden. Even opkoken en daarna bakken in olie met een klein beetje masala. Hoeft niet lang en helemaal bruin, is enkel voor de stevigheid.
Alles lekker in de koelkast zetten en wachten tot het avond is
De bereiding:
In een wokpan 2 teentjes knoflook en 't gesnipperde uitje bakken in 1/2 kopje olie.
2 eetlepels masala & 1 eetlepel djiera toevoegen.
Kipfilet meebakken.
Aardappels toevoegen.
Water toevoegen, het eten moet bijna onder staan. Ik gebruik meestal 1/2 liter.
Eieren toevoegen.
Boullionblokjes naar smaak toevoegen. Eerst 1 en als je het nog te flauw vind kan je een tweede toevoegen. (Goed roeren dat het hele blokje wel oplost, anders wordt het wel een héle zoute boel)
Zwarte peper naar smaak toevoegen.
Lekker later sudderen! Doordat het water verdampt dikt de saus lekker in. Regelmatig even husselen en roeren.
Kouseband wassen en in stukjes snijden.
In een 2e pan wat olie verhitten met eventueel nog een teentje knoflook.
Kouseband even aanbakken.
Water en een boullionblokje erbij. Zwarte peper naar smaak.
Sudderen tot de kouseband lekker gaar en op smaak is.
Vlak voor het opdienen de rotiplaten even opwarmen (in de magnetron).
Rotiprut op een bord scheppen, wat kouseband er naast.
Lekker met je vingers eten. Stukjes rotiplaat afscheuren en daarmee het eten pakken.
Voor de liefhebber van pittig eten adviseer ik je om bij de toko ook even een flinke hete surinaamse "sambal" van madam janetpepers mee te nemen.
Edit: Sorry, zie dat het wel een erg oude topic is waar ik op heb gereageerd
[ Bericht 2% gewijzigd door Naara op 25-05-2008 17:53:03 ]