abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20955088
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:32 schreef Viola_Holt het volgende:
het lukt me niet,
het is ook heel moeilijk. Ik vind de uitdaging altijd wel leuk!
Je kan er ook op een "grappige" manier mee omgaan, als ik bedenk dat ik aan het denken ben dan heb ik mezelf aangeleerd om meteen Homer Simpson op te roepen die "Doh!" roept en dan lach ik ff en denk ik weer aan niets
quote:
heb dat meditatie topic al eens gevolgd. het lijkt me alleen enigszins te lukken als ik geblowd heb, maar of het nou gewoon de trip is of een meditatie weet ik niet.
Marihuana maakt je idd rustiger en zorgt er o.a. voor dat de zorgen of knagende gedachtes die je overdag hebt onderdrukt worden, of maakt dat je "onverschillig" staat tegenover die gedachten. Het maakt dat dingen minder waardevol worden waardoor je minder geneigd bent deze dingen aandacht te geven waarvan je normaal vind dat deze daarvoor nodig is. Het resultaat van meditatie zou eigenlijk zijn dat je overal dezelfde waarde van inziet, de dingen op "juiste waarde" inschatten of gewoon "relativeren" zegmaar.

Wat ook nog zou kunnen als effect van blowen is dat je zo verdoofd bent dat je niet meer bewust bent dat je aan het nadenken bent (of het direct weer vergeet zeg maar), maar dit is natuurlijk niet na te gaan
Niet nadenken in je meditatie zou juist als effect kunnen hebben dat je sneller bent in waarnemen van je omgeving (en daardoor dus meer kan opnemen van informatie) en het subtiele van hoe je zintuigen dit vertalen voor je. Nadenken geeft een vertragend effect, je bent kostbare tijd van je bewustzijn kwijt door hetgeen je waarneemt probeert te begrijpen door dit om te zetten in woorden en tegelijk de betekenis van het woord zelf probeert te vatten. Je ervaart iets, maar je stopt het ervaren door je geest te richten op het verwoorden van die ervaring en zo hou je jezelf continu bezig met alle gevolgen van dien.
pi_22872198
Ik ben pas begonnen met mediteren en tot mijn grote spijt zie ik dat deze reeks topics ("Begin hier met meditatie") een beetje is doodgegaan. Dus hier ben ik om er weer leven in te blazen (of het in ieder geval te proberen )

Moet toegeven dat ik niet echt pas ben begonnen, ik heb het al verscheidenen keren gedaan en dat beviel me zeker. Het probleem bij mij is dat ik een beetje te impulsief ben en ik voor hetzelfde geld er morgen weer mee stop (een van mijn erg vervelende trekjes ) al ga ik deze keer doorzetten.

Maar hier mijn inbreng, het is vast al is genoemd maar ik moet toegeven dat de meer dan 1200 posts tellende "Begin hier met meditatie" reeks doorkijken zowat een dagtaak is :
Als ik ga mediteren dan doe ik het meestal erg uitgebreid ik neem er zowat een uur de tijd voor. Allereerst ga ik me lekker douchen zodat ik me meteen al een stuk rustiger voel, hierna ga ik eerst ademhalings oefeningen doen en mijn spieren rekken zodat ik me weer helemaal soepel voel. Als ik eenmaal daarmee klaar ben dan ben ik eigenlijk al zo ontspannen dat het mediteren erg makkelijk gaat. En daarnaast brand ik ook altijd een stokje wierook, maar dat is meer omdat ik het gewoon lekker vind ruiken
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 00:13:06 #253
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_22877330
Tot mijn spijt doe ik het niet meer zo vaak. Waarschijnlijk niet de discipline om het altijd te doen,
Ik doe het vaak wel als ik gestressed ben e.d. want dan is het erg relaxed
pi_22885204
Weet precies wat je bedoelt, heb er eigenlijk ook te weinig discipline voor. Ik denk dat het ook een gewoonte moet worden.

Ik had ook een paar vraagjes:
1. Zou het een goed plan zijn om 's morgens vroeg te mediteren.
2. Iemand hier ervaring met mediteren in de natuur ?
pi_22887571
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 14:46 schreef HkysYnd het volgende:
Weet precies wat je bedoelt, heb er eigenlijk ook te weinig discipline voor. Ik denk dat het ook een gewoonte moet worden.
Je moet helemaal niets
Zie het als een natuurlijke selectie: als je geen zin hebt om het te doen kan je het gewoon laten voor wat het is. Iets moeten is toch minder, een beetje jezelf aanzetten/motiveren is prima maar jezelf dwingen heeft geen zin bij meditatie. In het begin was ik eerst erg gemotiveerd, toen weer niet toen weer wel en dat ging zo een tijd door, soms weken geen meditatie en pas jaren later intergreerde ik het in mijn dagelijkse routine, omdat ik het gewoon leuk vind en de positieve effecten merk (en minder optimaal functioneer als ik een maand niet mediteer). Zo bouw je het langzaam op, krampachtig werkt nooit.
quote:
1. Zou het een goed plan zijn om 's morgens vroeg te mediteren.
Probeer het!
quote:
2. Iemand hier ervaring met mediteren in de natuur ?
De mooiste ervaring tot nu toe is een park in Thailand bij een eeuwenoude vervallen (boeddhistische) tempel waar bijna geen mensen kwamen en het niet zo vreemd is om gewoon ergens te mediteren. Door de sfeer alleen al schoot ik makkelijk door naar een bepaald nivo waar ik thuis toch meer moeite mee heb om te bereiken. Maar aan de zee met een neergaande gouden zon weerspiegelend in het water (in de duinen van Texel of Schouwen duiveland in Zeeland) is ook geweldig, of ergens in een kuil op heide grond volle maan meditaties zijn ook aan te bevelen (en liefst onbewolkt natuurlijk zodat je het maanlicht op je gezicht voelt ). Zoek gewoon een grote boom op en ga er met rechte rug tegenaanzitten.
In het bos is een stuk lastiger rond Utrecht, wandelaars enzo met honden, ruiters en de stille gebieden mag je juist (meestal) niet komen.

Maar omgeving is altijd slechts een extra beetje motivatie, het gaat niet om je omgeving. Als je gewend bent te ontspannen in een stille kamer met je favoriete meditatie muziek dan conditioneer je jezelf juist om alleen daar ontspannen te zijn terwijl je juist het meest hebt aan een rustige geest in een drukke omgeving, de stad bijvoorbeeld. Om te beginnen is een rustige omgeving een pré maar als je verder gaat is het goed oefenen in een drukke omgeving, om je aandacht en concentratie niet te laten verstoren door bv. druk verkeer voor je huis.
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 20:17:17 #256
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_22889711
Het gaat eigenlijk met ups en downs ja.
Ik heb zeker ook al een half jaar niet gemediteerd.
Maar laatst probeerde ik het weer es en ondervond gelijk weer waarom ik het deed
Ik kon het ook steeds nog wel, het is niet zo dat je het verleerd gelukkig
  † In Memoriam † dinsdag 26 oktober 2004 @ 20:39:09 #257
47213 ArmaniMania
pi_22890244
De reden dat engelen kunnen vliegen is dat engelen alles licht opvatten.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 00:36:07 #258
64838 Mischa_NL
De_Relatieman
pi_22895815
Yes Eindelijk weer leven!

Maargoed, ik heb af en toe tijden dat ik wel doe en af en toe dat ik het niet doe.

Ik heb nog wel wat te melden sinds mijn laatste post hier dus here we go:

Borige week weer begonnen met mediteren, eerst met weinig succes, maar na een aantal dagen ging het steeds beter.
Op een gegeven moment heel goed ontspannen mijn lichaam.
Daarna lekker ademhalingsoefeningen doen.

Ging allemaal super, toen werd ik zwaar, en voelde mijn benen aan alsof ze gewwoon 100% verlamd waren.

Viel in een roes en had een coole projectie, waarover weet ik niet meer.

Daarna voelde ik mij echt heel erg los va mezelf en probeerde los te komen van mezelf.
Ik kwam overeind deed mijn ogen open en keek op de klok: 00:11 keek om en keek weer: 00:11.

EDIT// Dat betekent dus dat ik niet astraal was aangezien dan de klok niet eens te lezen is en als hij te lezen is moet je 2 keer kijken, dan is de tijd nooit hetzelfde.

Toen dacht ik f00k en ging slapen, volgende keer beter!

Ik ga het nu proberen, hopen dat dit topic een beetje blijf leven.
Hiervoor heb ik me vorig jaar aangemeld (klaarkomen zonder te trekken (ofzo) de voorlopen van begin hier je medittatie)

vergeef mijn spelfouten ik ben aangeschoten

[ Bericht 3% gewijzigd door Mischa_NL op 27-10-2004 11:14:18 ]
Michelle is een chick
  woensdag 27 oktober 2004 @ 01:01:31 #259
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_22896433
Hebben we allemaal wel eens
Maar ik ga er nu ook weer mee aan de gang en zal hier ook wel weer te zien zijn.
pi_22912122
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 16:43 schreef The_Shining het volgende:

[..]
De mooiste ervaring tot nu toe is een park in Thailand bij een eeuwenoude vervallen (boeddhistische) tempel waar bijna geen mensen kwamen en het niet zo vreemd is om gewoon ergens te mediteren. Door de sfeer alleen al schoot ik makkelijk door naar een bepaald nivo waar ik thuis toch meer moeite mee heb om te bereiken. Maar aan de zee met een neergaande gouden zon weerspiegelend in het water (in de duinen van Texel of Schouwen duiveland in Zeeland) is ook geweldig, of ergens in een kuil op heide grond volle maan meditaties zijn ook aan te bevelen (en liefst onbewolkt natuurlijk zodat je het maanlicht op je gezicht voelt ). Zoek gewoon een grote boom op en ga er met rechte rug tegenaanzitten.
In het bos is een stuk lastiger rond Utrecht, wandelaars enzo met honden, ruiters en de stille gebieden mag je juist (meestal) niet komen.

Maar omgeving is altijd slechts een extra beetje motivatie, het gaat niet om je omgeving. Als je gewend bent te ontspannen in een stille kamer met je favoriete meditatie muziek dan conditioneer je jezelf juist om alleen daar ontspannen te zijn terwijl je juist het meest hebt aan een rustige geest in een drukke omgeving, de stad bijvoorbeeld. Om te beginnen is een rustige omgeving een pré maar als je verder gaat is het goed oefenen in een drukke omgeving, om je aandacht en concentratie niet te laten verstoren door bv. druk verkeer voor je huis.
Wow, het lijkt me heerlijk om in Thailand in zo'n vervallen tempel te mediteren dat is echt zoiets wat ik me altijd zou blijven herinneren .
En mediteren in een bos lijkt me inderdaad ook heerlijk, toch maar is proberen in de lente (het is mij nu te koud )

Morgen ga ik trouwens eens proberen om 's morgens te mediteren, ben benieuwd
pi_23974788
Hey!

Zeg ik ben nu al deze topics een beetje aan het doorlezen, en vind het tot nu toe allemaal zeer interresant en ben ook van plan het te gaan proberen ( even wat motivatie nodig, maargoed, working on that )

Ik vroeg mij af of je me dat boekje zou kunnen sturen ?

email: Bladecs@ilse.nl

Alvast hartelijk bedankt!! en mediteerse
Tell a man there are 300 billion stars in the universe and he'll believe you. Tell him a bench has wet paint on it and he'll have to touch it to be sure.
pi_23982491
Vind het altijd interessant, kan ook wel lekker ontspannen worden tijdens meditatie, of vooral na afloop goed voelen.
Heb alleen nooit echt het idee dat ik in een andere 'wereld'/dimensie' kom ofzo.
  woensdag 15 december 2004 @ 09:09:49 #263
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_23983316
Nee, ik ook niet echt.
Maar het werkt wel relax
pi_23987302
Normaal gesproken ik ook niet hoor
Gewoon spontaan dingen laten opkomen en een evt. betekenis bekijken, de mooiste meditaties vind ik zelf wanneer er helemaal niets opkomt zetten

De simpelste meditatievorm was eigenlijk nog niet genoemd in dit topic volgens mij.. gewoon gaan zitten, nergens aandacht aan besteden behalve "liefde".. klinkt vast erg corny enzo maar het kan erg ontspannend werken. Het is dan wel "liefde" zonder object, dus geen liefde voor jezelf of je lichaam, liefde voor een God, liefde voor ouders, liefde zoals je voelt voor je relatie of wat dan ook. Probeer het ook niet te analyseren, waar het vandaan komt of waar het heen gaat, waar het je aan doet denken (vergelijken) wat het met je doet etc. Als dit je niet direct lukt, hier een uitgebreide site met manieren om dit te cultiveren.

Dat boek trouwens staat gewoon in de OP vermeld: http://bioresonant.com/cgi-bin/start.cgi/free.html

[ Bericht 7% gewijzigd door The_Shining op 15-12-2004 12:55:59 ]
  woensdag 15 december 2004 @ 19:57:23 #265
107557 PeeJay
En god zag dat het lauw was
pi_23996520
Nu ik dit topic een beetje gelezen heb, weet ik eindelijk waar dat lekkere gevoel vandaan komt als ik weleens op mn bed lekker muziek lig te luisteren. K hoop dak t nu eindelijk eens onder controle kan krijgen! Heb dus wel vaker in trance gezeten, maar geen idee hoe ik daarin ben gekomen eigk. Meer mensen die dat ook gehad hebben, onbewuste trances?

Hoe ik het gekregen heb? ik lig dus op bed naar mn trance of hardtrance-muziek te luisteren (waar ik egt ontzettend van hou). Bepaalde nrs of een hele cd zelfs geven me daarbij 1 bepaald gevoel, en aan de hand daarvan komen vanzelf beelden op. Als dat gebeurt ben ik heel erg ontspannen en merk ik niets meer van mn omgeving (verstorende geluiden hoor ik door de muziek ook niet meer... ). Als ik in een iets diepere trance ben, merk ik niet meer dat ik muziek aan het luisteren ben. het enige wat ik dan nog waarneem zijn mijn denkbeelden. Wat dat betreft raak ik in trance als ik júist ga denken, mits het 1 ding is en ik me daarin verdiep. Hetgene waar ik dan aan ga denken wordt vooral bepaald door de muziek die ik draai, en het bepaalt de beelden die ik krijg. Voor mij is het daarna dus meestal lastig om telkens dezelfde muziek te gebruiken, omdat deze allemaal herinneringen oproepen van een vorige keer. en dat verstoort het helemaal...

Als de muziek in een voor mijn begrippen geweldige climax terecht komt ben ik in mijn diepste trances. dat zijn dan ook vaak de momenten waarop ik niet meer merk dat ik muziek aan het luisteren ben. Helaas is het dan ook júist zo dat ik die momenten herinner zodra ik dat stuk muziek nog een keer beluister. Als het gevoel dat het stuk oproept nog steeds intensief in mn gedachten speelt, dan raak ik dr nog steeds van in trance, maar zodra ik dat ene indrukwekkende ding waar ik een trance van heb gehad, heb afgesloten en het slechts een herinnering is, lukt het me ook niet meer om bij dat stuk in trance te komen. daarom lukt het me eigenlijk het beste bij nieuwe muziek dat ik nog nietgehoord heb. Nieuwe muziek en een nieuwe omgeving zijn voor mij het meest trancemakend. alhoewel, als ik gewoon moe ben en in mn bed op het randje van mn slaap lig lukt het ook heel goed.

Graag zou ik willen weten of er nog meer mensen zijn die een soortgelijke ervaring zoals ik hebben.
All I Need, is the air I breathe...
  woensdag 15 december 2004 @ 20:29:48 #266
64838 Mischa_NL
De_Relatieman
pi_23997298
Ik had trouwens iets heel raars laatst.

Ik lag in bed gewoon te liggen, geen meditatie oid.
En ineens zag ik echt gewoon levensechte beelden en had ik helemaal niet het gevoel in bed te liggen. Schrok er gelijk uit, wat wel jammer was. Dit was de eerste keer dat ik zoiets had. Soort bewust in slap vallen, wat meditatie ook grotendeels is.
Michelle is een chick
pi_24002113
Hey allemaal.
Sinds een paar dagen ben ik ook een beetje bezig met meditatie e.d. maar heb het gevoel dat ik al eerder heb gemediteerd. Maar onbewust.
Kan me ook vergissen hoor, maar het gevoel en de effecten komen precies overeen met wat ik over meditatie lees.
Moet er wel bij vertellen dat het me alleen gebeurde toen ik stoned of high was (wiet/hasj). Ben er overigens redelijk van overtuigd dat het niet gewoon de trip was.
Eigenlijk heb ik het als kind ook erg vaak gehad, maar dat noemden ze dan autisme...
pi_24031477
ik ben nieuw op dit forum, ben al wel een tijdje aan het meelezen.
zelf ben ik al wel een hele tijd geinteresseerd in spirituele dingen maar eigenlijk nooit wat mee gedaan.

nu ben ik ook een beetje dat mediteren aan het proberen maar ik val elke keer in slaap.
dat lijkt me toch niet echt de bedoeling.

wat doe ik fout?
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:32:57 #269
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_24044640
Hehe ik heb geen idee
Ik ben zelf nog nooit in slaap gevallen
  vrijdag 17 december 2004 @ 21:21:40 #270
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_24045677
Dat je in slaap valt? Alleen maar een goed teken lijkt me, je ontspant je en dat lijkt me een vereiste bij het mediteren .

Ik heb zelf ook nog wel eens de neiging om bezig te zijn en dan ook ineens totaal weg te zijn, alleen weet ik dan niet meer zeker of het nou slapen is of dat je hoofd helemaal leeg is van gedachten.

Tip kan nog wel eens zijn om in kleermakerszit (of de Lotushouding mocht je echt lenig zijn en een gewaagde houding willen aannemen ) te mediteren, dan wil het nog wel eens makkelijker zijn om bewust te blijven.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_24086027
Hele dikke TVP
pi_24096696
Zo , leuk om te lezen dat er door de meesten nog gemediteerd wordt
Ikzelf gebruik het momenteel veel om slaap in te halen, lucide dromen heb ik nog wel regelmatig.
Astrale Projecties zijn niet helemaal succesvol meer geweest, maar dat zal ook wel aan de stress liggen.

Groeten allemaal
Soldaat bij de verbindingsdienst
pi_24097124
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 10:53 schreef cazizz het volgende:
ik ben nieuw op dit forum, ben al wel een tijdje aan het meelezen.
zelf ben ik al wel een hele tijd geinteresseerd in spirituele dingen maar eigenlijk nooit wat mee gedaan.

nu ben ik ook een beetje dat mediteren aan het proberen maar ik val elke keer in slaap.
dat lijkt me toch niet echt de bedoeling.

wat doe ik fout?
Wat Detroit zei..

Als je in slaap valt kan het ook betekenen dat je bezig bent met een grote opruiming in je bovenkamer, dat kost energie en je valt in slaap. Het is heel normaal vooral beginnende mediteerders en gaat vanzelf weg. Of je hebt gewoon een slaap tekort en je moet vroeger naar bed!

Probeer iig wanneer je weer wakker bent/bewust te herinneren wat er tijdens je slaap gebeurde (maar die ontbrekende tijd is ook weer niet erg ofzo).
quote:
Groeten allemaal
Hey jij ook weer hier
langlopend topic heb je geopend ;-)
pi_24099118
thx voor de reacties... heb de laatste tijd wel erg veel meegemaakt dus grote schoonmaak is wel nodig denk ik ja

ik blijf het gewoon proberen
  maandag 20 december 2004 @ 14:05:30 #275
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_24101238
Ik weet nog goed mijn eerste meditatie die was echt helemaal geweldig.
Geen visualisaties maar wel gewoon heel intens.
  maandag 20 december 2004 @ 15:21:35 #276
64838 Mischa_NL
De_Relatieman
pi_24102760
en nog een tip: probeer het niet te 'forceren'...

Je moet niet nergens aan denken, je moet nergens over doordenken en het niet bewust doen. je moet alles op je af laten komen anders lukt het echt niet.
Michelle is een chick
pi_24103253
quote:
Op maandag 20 december 2004 15:21 schreef Mischa_NL het volgende:
Je moet niet nergens aan denken, je moet nergens over doordenken en het niet bewust doen. je moet alles op je af laten komen anders lukt het echt niet.
je moet helemaal niets
pi_24108740
Gewoon zijn... en dat zijn zo smal en klein mogelijk proberen te houden. Maar niet op een krampachtige manier, juist vanuit vrijheid.
pi_24109784
Nou ben nu ongeveer een week bezig met pogingen tot meditere enzow. Maar ik heb nogsteeds het gevoel dat het niet helemaal wil vlotten. De eerste keer ging goed denk ik, kreeg zelfs een samentrekkende kuitspier. Mssn dat ik 't teveel probeer te forceren...

ga het straks maar weer eens proberen en zien wat er gebeurd!

oh en antagonist(?) heb de tutorial van robert bruce ( NEW ) gelezen en is ook zeer boeiend!!
krijg nu astral projections voor kerst hopen dat dat ook watis!

anyway ik ga nu maar weer een poging doen tot meditatie!!

Alvast weltruste
Tell a man there are 300 billion stars in the universe and he'll believe you. Tell him a bench has wet paint on it and he'll have to touch it to be sure.
  maandag 20 december 2004 @ 23:17:53 #280
64838 Mischa_NL
De_Relatieman
pi_24109918
quote:
Op maandag 20 december 2004 15:57 schreef The_Shining het volgende:

[..]

je moet helemaal niets
Bijdehandje .

Maargoed. Ik vind het het beste gaan als je niet probeert om alle gedachten weg te halen. Het gaat bij mij veel beter als je gewoon gaat liggen en dan je lichaam ontspant door spieren een voor een aan te spannen. Daarna liggen en doen alsof je gaat slapen. Soms heb je (ik in iig) weleens dat je vlak voor je in slaap valt echt onbewust allerlei dingen ziet. Maar op het moment dat je denkt: w00t cool. Schiet je eruit. Dat moet je zien te voorkomen dan kun je echt hele coole dingetjes beleven .
Een keer had ik helemaal niet mer het gevoel in mijn kamer te zijn. voelde niet meer alsof ik op de plek was waar ik was zeg maar.

Ik ben de laatste tijd wat minder bezig met mediteren maar ik zal het weer eens oppakken. Zeker in de vakantie zal ik weer wel tijd kunnen vinden.
Michelle is een chick
pi_24110944
Humz nu je het zegt zoiets heb ik ook wel eens, maar eens kijken of wat je net zegt helpt! (@ Mischa_NL)

(ja ik weet het ik zou gaan slapen,schiet niet echt op hier )
pi_24111319
Ik ga zo ook weer mediteren.
Het gaat bij mij nogal in periodes, heel vaak en dan weer een hele tijd niet.
Old school thrash attack: www.violent-assault.tk
pi_24116571
Ik het vanavond ook maar weer proberen.
Overigens ben ik erg visueel ingesteld, dus visualiseren vind ik erg makkelijk. Ook met open ogen, in praktisch elke situate.
Hoef me niet eens echt 'relaxed' te voelen of zo.

Meditatie gaat nog wat minder goed. Heb wel het gevoel dat ik vaker heb gemiditeerd, maar het niet kan controleren of zelf sturen.
Als ik wil mediteren krijg ik gewoon geen rust in m'n hoofd. Soms als ik gewoon nergens mee bezig ben slip ik vanzelf al in een trance zonder ook maar iets te merken. En dan word ik een tijdje later "wakker" zonder dat ik wist dat ik weg was.

Wat betreft dat laatste ben ik dus niet 100% zeker. Misschien kan iemand het bevestigen, of me even uit m'n droom helpen. Ben wel erg benieuwd namelijk.
pi_24117459
quote:
Wat betreft dat laatste ben ik dus niet 100% zeker. Misschien kan iemand het bevestigen, of me even uit m'n droom helpen. Ben wel erg benieuwd namelijk.
Dat kan je natuurlijk alleen zelf, maar een beetje definieren of ervaringen delen is misschien makkelijk om te vergelijken en zelf te onderzoeken...
quote:
Soms als ik gewoon nergens mee bezig ben slip ik vanzelf al in een trance zonder ook maar iets te merken. En dan word ik een tijdje later "wakker" zonder dat ik wist dat ik weg was.
Een trance is niet hetzelfde als "automatische piloot" of dagdromen. Er zijn overigens volgens mij wel verschillende soorten trances. Hoe ik dat zelf ervaar is dat ik bij een trance wel herinneringen heb en bij dagdromen of automatische piloot niet. Bij de laatste 2 bewustzijns staten wordt je ineens door een externe prikkel wakker geschud (einde van een "onbewuste" periode) en ben je opeens bewust van een verloren tijd wat je je niet kan herinneren. Een trance is voor mij een periode waarbij ik niet bewust ben (als normaal) maar ook niet onbewust, ergens tussenin zweven misschien. Uit een trance kom ik alleen als ik intern iets doe (lastig te omschrijven) of een extreme externe prikkel (iemand die me wakker zou slaan denk ik in die richting) terwijl bij dagdromen het vanalles kan zijn. Bv. je zintuigen pikken een prikkel op die "jij" als belangrijk ziet om wat voor reden dan ook, in de trein dagdromen en bewust worden wanneer je visuele info ziet als een stationsbord (of andere herkenningspunten). Je ziet het niet bewust maar toch komt het plaatje van het bord binnen en je schiet wakker omdat je herinnert (oid) dat je uit moet stappen bij zo'n halte.

Een trance bij meditatie is veel moeilijker te bereiken dan dagdromen. Bij dagdromen kan het zijn dat je een monotoon saai alledaags klusje doet, zoals de afwas en je gaat op automatische piloot omdat je zo gewend bent aan de handelingen, het kost je weinig vermogen om die handelingen te doen en het overige vermogen gaat naar allerlei gedachten voor allerlei doelen: gewoon ordenen, zin eruit halen, oplossingen zoeken, wat dan ook. De beredenerende geest gaat dan zó met zichzelf in monoloog dat deze ahw in zichzelf op gaat en zo dus geen of weinig info uit de omgeving opneemt (wat dus automatische piloot of dagdromen tot gevolg heeft).

Een echte trance behaal je (volgens mij) met het tegenovergestelde: je laat de geest voor je werken door deze te sturen (niet forceren maar richting geven) maw een gedachte komt voort uit de geest maar je besluit deze los te laten, voorbij te laten gaan en geen aandacht aan te geven. Je kan (bijvoorbeeld, want er zijn vele soorten meditatie vormen) een object visualiseren (bijvoorbeeld een Christelijk kruis, of gewoon een boom, wat dan ook) en je volledige aandacht hierop vestigen door de visualisatie zo lang mogelijk erop te richten en zoveel mogelijk details te visualiseren (en laten ronddraaien, van kleur veranderen, wat je maar kan). Je zal merken dat in het begin van de oefeningen je aandacht weg is van je visualisatie en weer bezig is met de alledaagse problemen, of het analyseren van externe stimuli (zoals geluid). Maar na verloop van tijd kan je de visualisatie lange tijd volhouden waarop je je vermogen van concentratie vergroot van je geest totdat je een nivo bereikt van concentratie dat deze langzaam overgaat in een trance. Wat er dan gebeurt kan vanalles zijn, een droomachtige beleving (of staat van bewustzijn) een intens gevoel van geluk of prettig gevoel/relaxt zijn. De droomachtige beleving komt meestal op als er belangrijke issues zijn in je wezen waar je mee zit maar misschien onderdrukt of niet bewust van bent dat het een hindernis is voor jezelf (om je goed te voelen).

Die soort trance vind ik ergens vergelijkbaar met "opgaan in de muziek" tijdens dansen (niet bewust zijn van de omgeving maar min of meer op automatische piloot bewegen op het ritme en volledig concentreren op de muziek en daar expressie aan geven via het lichaam door te dansen) maar dan zit je geheel stil, is het onafhankelijk van muziek (of iets anders zoals alcohol of andere drugs) en kan je het na regelmatig beoefenen vaker oproepen
Nog een belangrijk verschil aan hoe je de trance kan herkennen is dat je in een goede trance uitstekend bepaalde dingen kan overdenken (contemplatie met een mooi woordje) en er een helder inzicht over kan verkrijgen (alsof je makkelijker toegang hebt tot "inspiratie") en deze kan integreren in je dagelijks leven, terwijl je bij dagdromen dit geheel niet hebt en je afvraagt waar je aan dacht of waarom je aan 'dit & dat' dacht als je herinneringen hebt. Bij dagdromen herkauw je ook vaak dezelfde gedachten zonder tot een inzicht of oplossing te komen.

Op lange termijn zijn er trouwens ook nog gebeurtenissen door meditatie maar het is maar helemaal hoe je het zelf vormgeeft, of je "in&out" die bewustzijnsstaat wil zijn of dat je toewerkt naar een meer "permanente" staat. Het is ook prima om het af en toe te beoefenen, gewoon om even de spanning van je geest te halen, een kleine retraite. Op lange termijn maakt het je iig veerkrachtiger.
pi_24128615
Okeej, in slaap gevallen dus... nouja straks maar weer eens proberen!
Ga het iig niet opgeven, lijkt me een heerlijke ervaring als ik het zo lees!!
zeker met de tentamen week van na de vakantie
pi_24149995
Duidelijk antwoord. Bedankt The_Shining.

Zoiets als automatische piloot passeerde m'n gedachten wel vaker. Maar ik wist niet of het nou echt zo was of dat ik gewoon geheugenverlies had.

En de rest wat je schreef ga ik zeker proberen!

Nogmaals dank.
  donderdag 23 december 2004 @ 00:21:09 #287
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_24150468
Het eist wel wat discipline idd!
Ik ga het zo ook maar eens proberen
De laatste tijd ben ik veel te moe om te mediteren lijkt het wel.
Ik wil dan meestal maar gewoon gelijk gaan slapen..
pi_24248432
Hallo iedereen ,

Het is al weer een tijdje geleden sinds ik laatst wat post hier op fok. Nu wil ik iets kwijt wat me vanmiddag zo spontaan overvalde. Het ging als volgt:

Ik zat vrij geconcentreerd aan mijn huiswerk, toen mijn vader het huis binnenkwam en ergens in de keuken zat en wat at. Ikzelf zat in de woonkamer, nauwelijks 2 a 3 meter van hem af. Na een minuut of 3 begon ik iets wazig te worden, maar niet dat ik misselijk werd; het was meer een signaal dat ik spontaan uit mijn lichaam begon te treden. Ik heb hier vaker last van, dat ik zo overvallen wordt en dat ik dan opeens uit mijn lichaam probeer te treden, maar tot nu toe was dat alleen maar een keer gelukt. Nu weer terug naar mijn verhaal.
Ik zat dus rustig mijn huiswerk te maken terwijl ik wazig begon te worden; en omdat ik al wat meer over mediteren wist, heb ik languit op de bank gezeten om wat te relaxen. Ik begon steeds meer weg te drijven van deze wereld. En toen opeens leek het alsof ik onder mijn voeten een koude bries voelde, waardoor ikzelf het indruk kreeg dat ik zweefde in de lucht; dit voelde natuurlijk zeer prettig. Na een tijdje (5 minuten ofzo) leek het alsof er een in het zwart geklede meneer binnenkwam met alleen zijn gezicht niet omhult. Hij was heel erg knap, boven menselijke standaar zou je kunnen zeggen en was ook best lang, ik schat zo dat hij ongeveer 2,5 meter lang was, maar dat is dan ook een wilde gok. Hij had vurige ogen, alsof er iets stond geschreven in zijn beide ogen. Hij bleef ergens staan, tussen mijn vader, die in de keuken zat en mij. Ik werd niet angstig, omdat mijn vader best vlakbij mij was en dus dat ik daardoor mezelf min of meer veilig voelde.
Vervolgens vroeg ik hem wat hij hier kwam doen en wie hij was. Ik kreeg geen antwoord terug, alsof hij niet luisterde en mij niet eens zag. In een ogenblik pakte hij bij mijn rechterhand vast, terwijl ik heel kalm bleef. Wat hierop volgde was moeilijk te beschrijven; Ik zag de sterren en beelden draaien en mijn vroegere beleefde dingen kwamen weer boven, maar vreemd genoeg werd ik hierdoor ook heel erg kalm.
Toen ging mijn vader via de keuken naar de achterdeur en tot mijn verbazing volgde het zwart geklede meneer hem op een afstand.

Een heel verhaal, maaar ik moest het kwijt ; Nu is mijn vraag aan de obe-kenners wie de in het zwart geklede man was. Ik vermoed zo zelf dat hij een soort beschermengel was, maar ik weet het niet zeker. En wat betekent dit allemaal, wat ik allemaal heb gezien. Bedankt voor diegene voor de hulp
Snijden maar
pi_24510764
tvp
Extremistisch gematigd.
pi_24520568
goed, aan mijn vorige post had je niet enorm veel, maar ik had het gister geprobeerd, en ik lag in bed (wat denk ik al fout is), en het uitbannen van de gedachtes lukte wel aardig. Maar ik kwam meteen al bij het eerste probleem, en dat is dat ik een behoorlijke conditie heb, en dat als ik rustig adem haal, volgens mij niet vaker dan 4 keer per minuut adem. Toen vond ik het een beetje depressing om zo langzaam de trap af te gaan en dat ik na aanzienelijke tijd zat ik nog maar op 10-15 ademhalingen.

Wel merkte ik dat ik enorm rustig werd dat voelde wel goed. Maar na een tijdje kreeg ik moeite met het dichthouden van mij ogen. en ik moest me toen te veel focussen op het dichthouden van mijn ogen. Maar na een tijdje deed ik ze gewoon rustig open en even mijn tijd genomen om toen weer rustig verder te gaan.

maar na een tijdje kreeg ik echt behoorlijke hoofdpijn (maar dat had ik eerder die dag ook al). maargoed, dat negeerde ik maar, toen ik het idee kreeg dat ik wat dieper erin kwam, begon de kat zwaar irritant de mauwen (doet ie wel vaker en 1 mauw duurt wel 10 seconden soms ). Dat doet ie meestal als mijn moeder weg is (en ze had nachtdienst dus ze was weg toen). Maar als ik mijn ogen open deed, hield hij op met mauwen. En als ik toen weer verder wou gaan, begon dat beest weer. en dit ging een keer of 10-15.
heeft iemand hier een verklaring voor?

en als je eenmaal in een trance zit, kan je je gedachten dan weer vrijlaten om te visualiseren?
Extremistisch gematigd.
pi_24528090
quote:
Een heel verhaal, maaar ik moest het kwijt ; Nu is mijn vraag aan de obe-kenners wie de in het zwart geklede man was. Ik vermoed zo zelf dat hij een soort beschermengel was, maar ik weet het niet zeker. En wat betekent dit allemaal, wat ik allemaal heb gezien. Bedankt voor diegene voor de hulp
Je was min of meer in (half)slaap gevallen en daardoor begonnen droom en werkelijkheid zich een beetje te verweven.
  donderdag 13 januari 2005 @ 22:53:53 #292
64838 Mischa_NL
De_Relatieman
pi_24553147
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 19:25 schreef P8 het volgende:
goed, aan mijn vorige post had je niet enorm veel, maar ik had het gister geprobeerd, en ik lag in bed (wat denk ik al fout is), en het uitbannen van de gedachtes lukte wel aardig. Maar ik kwam meteen al bij het eerste probleem, en dat is dat ik een behoorlijke conditie heb, en dat als ik rustig adem haal, volgens mij niet vaker dan 4 keer per minuut adem. Toen vond ik het een beetje depressing om zo langzaam de trap af te gaan en dat ik na aanzienelijke tijd zat ik nog maar op 10-15 ademhalingen.

Wel merkte ik dat ik enorm rustig werd dat voelde wel goed. Maar na een tijdje kreeg ik moeite met het dichthouden van mij ogen. en ik moest me toen te veel focussen op het dichthouden van mijn ogen. Maar na een tijdje deed ik ze gewoon rustig open en even mijn tijd genomen om toen weer rustig verder te gaan.

maar na een tijdje kreeg ik echt behoorlijke hoofdpijn (maar dat had ik eerder die dag ook al). maargoed, dat negeerde ik maar, toen ik het idee kreeg dat ik wat dieper erin kwam, begon de kat zwaar irritant de mauwen (doet ie wel vaker en 1 mauw duurt wel 10 seconden soms ). Dat doet ie meestal als mijn moeder weg is (en ze had nachtdienst dus ze was weg toen). Maar als ik mijn ogen open deed, hield hij op met mauwen. En als ik toen weer verder wou gaan, begon dat beest weer. en dit ging een keer of 10-15.
heeft iemand hier een verklaring voor?

en als je eenmaal in een trance zit, kan je je gedachten dan weer vrijlaten om te visualiseren?
Klinkt hoe gek het ook misschien lijkt redelijk bekend.
Als het dan net lekker gaat word dat beest niet goed enzo. Staat ineens op, ze ligt altijd over mijn voeten heen onder de dekens , en begint te duwen en te mauwen. Dan stop ik en stopt de kat ook met mauwen. Dat was dus ook maar 2 keer. Die jop ik altijd op de grond voordat ik begin.

Ken hetgeen waar jij het over hebt over het weinig ademhalen ook wel. Om het minder saai te maken probeer ik er altijd allerlei details bij te visualiseren. verwarming die aanslaat. muziek die in het huis galmt. mooie prenten aan de muur of allerlei mooie dingen aan de trap zoals goud en uit hout gesneden afbeeldingen. Moeilijk zat...
Michelle is een chick
pi_25428044
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 09:09 schreef Omkron het volgende:
*terugvindpost*
pi_25433214
Mensen, help..... ik ben al bijna 4 maanden bezig met mediteren, maar het lukt me gewoon niet om in die trance te komen. Ik merk wel dat ik recht moet gaan zitten, anders krijg ik enorme hoofdpijn. Maar dan nog, is er geen trance, ik voel wel wat, maar het zet niet door. In het begin kwam dit door spanning, maar dat is nu niet meer zo.

Wat ik doe is telkens mijn in en uitademing tellen, maar het lukt niet.... tips?
pi_25441205
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 23:41 schreef MusicGenious het volgende:
Mensen, help..... ik ben al bijna 4 maanden bezig met mediteren, maar het lukt me gewoon niet om in die trance te komen. Ik merk wel dat ik recht moet gaan zitten, anders krijg ik enorme hoofdpijn. Maar dan nog, is er geen trance, ik voel wel wat, maar het zet niet door. In het begin kwam dit door spanning, maar dat is nu niet meer zo.

Wat ik doe is telkens mijn in en uitademing tellen, maar het lukt niet.... tips?
hoewel ik er ook nog niet supergoed in ben, raad ik je aan om je voor te stellen alsof je een trap afloopt. Bij elke uitademing 1 trede lager. Ik zelf zie alleen de trap met alles eromheen zwart. soms komen er mensen oid voorbij "waaien". maar die zijn niet zo moeilijk te negeren. maar als je het goed doet (ik tenminste wel) dan merk je echt dat je dieper gaat in je eigen hoofd, bij elke trede die je naar beneden doet. alsof je in een lift zit.

het enige probleem is dat ik dus niet weet wanneer ik in en trance zit. ik merk wel, zoals eerder gezegd (volgens mij in de OP) dat het voelt alsof de ruimte waar ik in lig, steeds groter wordt. noujah, of ik nou in trance kom of niet, het is wel rustgevend.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 8 april 2005 @ 12:23:54 #296
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_26069524
Dit topic mag wel eens wat meer uitgeleefd worden!! Meditatie is een hele mooie en zeer effectieve beoefening ! doe er je voordeel mee!

Hier een lyric die ik vond van: Last emperor - meditation
quote:
Deep concentration, mental penetration
Hits me off the paranormal psychic information
Imagine every b-boy and girl in third world nations
Unite become one through pure hip-hop meditation
Watch me closely, I separate the spiritual from the ghostly
Tap the Emperor get struck down like Obi Wan Kenobi
I am hip-hop so hold me, but no one had ever told me
That corporate America would attempt to over-throw me
Secretly plant and grow me, light me up and then smoke me
Got you thinking your the Godfather like Vito Corleone
As an underground artist my days and nights below me
Signing a contract like King Salo, now everybody knows me
Righteousness oppose me, wicked women don't approach me
I am a player-hater so ??? Nelson couldn't coach me
I flipped animalistic's, and the critics tried to poach me
Turned a crew of battle-cats into pussy-cats like Josie
Oh don't play me closely, it's the music that controls me
Hip-hop is mother earth and in my infancy she holds me
Single parent see single handily shape and hold me
When they tried to enslave me she train me how to set my soul free
Bounty Hunters capture me, in carbonate they froze me
I am the Dark Oder my two sons are Thor and Ockie
In the beginning there was the word and in the sentence hip-hop wrote me
If you're brave enough to meditate then come along and show me!

(Verse 2)
I'm an extra-terrestrial emcee, and I know some are doubting me
Like Han Solo fighting style, like awe Millennium Falcon me
I change shapes and mind states through the use of mental alchemy
I climbed the Tower of Babylon and through rappers of the balcony
My culture showers me, the microphone overpowers me
Separates me from rappers who use actions that are cowardly
That's how it be, hip-hop amazes me worships, praises me
Resembles favours me, allows me many ways to freak
Seven styles for seven days a week
Allows me to transform like soundwave and give up more tapes than Laser Beak
The things you see in life hip-hop provides you, over-rides you
Let the spirit of hip-hop get up inside you
There was a shoulder to lead on, but I had the one to cry to
Help me pick up the pieces made me hot enough to fly through
Tried to fly through, jacking me for my faculty
Half of these emcees get lost in space like Dr. Zachary
I jetted for the goal-line A and R's kept trying to tackle me
Sacked me and grappled me, I was the righteous of an athlete
At first I was alone now there's a 1000 kids that backing me
Finally got a deal and now the CIA are tracking me
I didn't mean to do it socialism just came naturally
I think it's time to meditate, my sentiments exactly

(Verse 3)
In the world filled with petulance and hatred
Some say we'll be rescued by spaceships
I stay away from crooks and study books by the ages
When the world gets to crazy hip-hop helps me escape it
No gravity I am weightless, broke from poverty to greatness
I create this and built this, kid rackets smelt the fragrance
One love, One blood I got rhymes buried in my platelage
You can state this, crease this, place this with emphasis
Now enter this, take shots like Islamic fundamentalists
Degenerate rappers I'm smashing attackin' with a passion
A-and-R-bashin', ripping lyrics built on fashion
Now imagine you just won a trip around my way
Full transportation all expenses paid
I've never been a player just the one who got played
Now my style kills more kids then Rouge versus Wade
Don't be afraid to join us on this hip-hop meditation
Where you encounter evil spirits, release hip-hop and let it chase them
And place them over here, forget the clothes that you be wearing
My style is matter free, I'm free but don't you go comparing
Your weekly shopping-sprees versus my bargain basement shopping
Your religion versus my black magic concoction
Tae-quando and boxing, moving soldiers to my locksmith
Your biodegradable rhymes to my lethal toxin
Rhyming is a gift and not an option
I gave birth to more styles then half you emcees got through adoption
Be careful of the lyrics and the rhymes that you be dropping
Cause while we meditate the whole universe is watching!!!
pi_26070292
Ik heb de afgelopen week veel gemediteerd, steeds net voor het slapen gaan. Bandje opgezet, met begeleiding. Dan kan ik me iets beter concentreren, al heb ik nog steeds de neiging veel af te dwalen met allerlei gedachten. Maar ja, volhouden he, ik hoop dat na veel training dat wel minder wordt.
Old school thrash attack: www.violent-assault.tk
  vrijdag 8 april 2005 @ 14:33:24 #298
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_26072521
Wat helpt alvorens meditatie, is je wilskracht op te bouwen om je op 1 specifiek ding te concentreren. voor mij althans
pi_26121336
Na het lezen van de eerdere delen van dit topic ben ik het ook gaan proberen en het is erg rustgevend.
Vooral bij de eerste keer was ik totaal van de wereld.
  zondag 10 april 2005 @ 14:55:53 #300
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_26122711
Er zijn genoeg mensen eigenlijk die nu mediteren zie ik, .. nu is mijn vraag aan jullie;
Wat houd meditatie in? Wat is de definitie van meditatie, en het doel van meditatie?

Graag jullie meningen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')