Ter ere van hun nieuwe live-album en DVD dan maar.
Vorige week zondag was er op Ketnet een schouwburg-concert van hun te zien. Als ik de aankondiging van de DVD bekijk, krijg ik sterk de indruk dat dat concert ook op die DVD staat.
mia is natuurlijk een moderne klassieker..
quote:idd
Op woensdag 3 december 2003 11:27 schreef punchdrunk het volgende:
mooie band, super teksten..mia is natuurlijk een moderne klassieker..
quote:Heb je niet wat meer info over de band, website, mp3's enz?
Op woensdag 3 december 2003 11:15 schreef dolle_hond het volgende:
Vaag dat de band van Luc DeVos nog geen eigen topic had.Ter ere van hun nieuwe live-album en DVD dan maar.
Vorige week zondag was er op Ketnet een schouwburg-concert van hun te zien. Als ik de aankondiging van de DVD bekijk, krijg ik sterk de indruk dat dat concert ook op die DVD staat.
quote:Ooit was ik een soldaat
Op woensdag 3 december 2003 16:52 schreef Trainspotting95 het volgende:
uit welk nummer van hem is deze tekst ook alweer..""lieve tijger"".. om naar te kijken...
quote:ok
Op woensdag 3 december 2003 16:51 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Heb je niet wat meer info over de band, website, mp3's enz?
De fans van Gorki moeten eens naar het toneelstul "Kaatje is verdronken" gaan kijken. Met muzikale begeleiding van Luc De Vos en Tom Pintens (Zita Swoon)
Bijna een tekst van Brusselmans.quote:Op donderdag 20 mei 2004 19:41 schreef methodmich het volgende:
"Toen Molly me pijpte, was ik toch niet gelukkig"
Ja, zat ik ook aan te denken. Maar eigenlijk hou ik niet zo van via internet bestellen, Ik snuffel liever even bij de platenboer rondquote:Op vrijdag 21 mei 2004 17:17 schreef methodmich het volgende:
Oei, da's lastig.
Anders wellicht via Proxis.be?
Plaatboef misschien?quote:Op vrijdag 21 mei 2004 17:20 schreef Razzerr het volgende:
[..]
Ja, zat ik ook aan te denken. Maar eigenlijk hou ik niet zo van via internet bestellen, Ik snuffel liever even bij de platenboer rond.
Maargoed, ik zoek nog ff door. Thanx anway
Waarschijnlijk bedoel je Noordkaap? Die zijn gesplit, hun zanger heeft nu een vergelijkbaar groepje genaamd Monzaquote:Op zondag 11 juli 2004 19:45 schreef SCH het volgende:
Ik heb vroeger veel naar ze geluisterd en ze nu weer herontdekt.
Wat zijn ze toch geweldig, ik draai nu 'het beste' - ontroerend en prachtig. Mia is ook echt een wonderschoon nummer.
Ik merk sowieso dat ik Vlaamse muziek erg kan waarderen. Flip K. natuurlijk en wie kent het werk van de band De Mens een beetje? Je had naast Gorki altijd nog zo'n echte popgroep in die sfeer, ben de naam kwijt.
Hey, klasse - dank je wel ja. Weet je ook nog hoe die zanger heet? Is Monza de moeite?quote:Op zondag 11 juli 2004 20:08 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je Noordkaap? Die zijn gesplit, hun zanger heeft nu een vergelijkbaar groepje genaamd Monza
monza is toch een stuk minder. Stijn Meuris heeft t toch te druk met nevenactiviteiten lijkt t.quote:Op zondag 11 juli 2004 20:08 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je Noordkaap? Die zijn gesplit, hun zanger heeft nu een vergelijkbaar groepje genaamd Monza
Zoals dolle_hond al zei heet die Stijn Meuris en Monza is inderdaad (voorlopig) wat minder. Meuris houdt zich tegenwoordig met veel dingen bezig, schrijven in weekbladen en verschijnen in TV-programma's en zo.quote:Op zondag 11 juli 2004 20:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Hey, klasse - dank je wel ja. Weet je ook nog hoe die zanger heet? Is Monza de moeite?
Satelliet Suzy?quote:Op zondag 11 juli 2004 20:15 schreef SCH het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een nummer waar ik ooit helemaal de rillingen van kreeg, en volgens mij was dat van Noordkaap - ze waren toen eens te gast in het radioprogramma waar ik toen voor werkte. Maar ik weet dus bij God niet meer hoe het heette, volgens mij ook een meisjesnaam.
Oh, je maakt je onsterfelijk.quote:Op zondag 11 juli 2004 20:17 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Satelliet Suzy?
Ik ben Belg, dat is hier cultuurerfgoedquote:Op zondag 11 juli 2004 20:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh, je maakt je onsterfelijk.![]()
![]()
![]()
Ik weet niet zeker of ik dat nummer bedoel, het zou ook nog Ik hou van U - kunnen zijn, maar ik zit weer op het spoor. Dank ge wel (of is dat geen vlaams). Ik hou zeker van u, vanavondquote:Op zondag 11 juli 2004 20:20 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik ben Belg, dat is hier cultuurerfgoed![]()
pas op SoK.quote:Op zondag 11 juli 2004 20:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of ik dat nummer bedoel, het zou ook nog Ik hou van U - kunnen zijn, maar ik zit weer op het spoor. Dank ge wel (of is dat geen vlaams). Ik hou zeker van u, vanavond
openingsnummer uit Manneken Pis trouwensquote:Op zondag 11 juli 2004 20:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of ik dat nummer bedoel, het zou ook nog Ik hou van U - kunnen zijn,
Ik zal oppassen, maar ik ken geen meisjes die Joe heten. En dat wil ik eigenlijk zo houden.quote:Op zondag 11 juli 2004 20:24 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
pas op SoK.
ik zit nog enkele single titels met namen te bedenken:
arme joe
massis
Soms kan ik zo blij worden als ik een band ontdek of in dit geval herontdek, waarom heb ik me dit zolang ontzegd?quote:Op zondag 11 juli 2004 21:43 schreef tong80 het volgende:
Gorki rules.
scene wordt ook redelijk gedraaid op StuBruquote:Op zondag 11 juli 2004 21:42 schreef SCH het volgende:
Hier is vreeeeeeeeeeede en er is hoooop voor iedereen, god man, dit is toch stukken beter dan die akelige dijk en scene en kecks en whatever, lieve gekke belgjes - hoe kan het land van het blok toch zulke schone muziek opleveren
zing maar :quote:Op zondag 11 juli 2004 21:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Soms kan ik zo blij worden als ik een band ontdek of in dit geval herontdek, waarom heb ik me dit zolang ontzegd?
Heeft ook het meest Vlaams van die bands, dat gaat ook nog wel. En Nederland heeft ook goeie bands natuurlijk, maar zo'n stem als die van Luc.... - en van hem kan ik die onbegrijpelijke teksten veel beter hebben dan van Van Dik Hout, Blof of Frank Boeijen.quote:Op zondag 11 juli 2004 21:45 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
scene wordt ook redelijk gedraaid op StuBru
lieve tijger...........quote:Op zondag 11 juli 2004 21:45 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
zing maar :
ik word oud
nee, ik trek geen hoerenkleren meer aanquote:Op zondag 11 juli 2004 21:48 schreef SCH het volgende:
[..]
lieve tijger...........
quote:Op zondag 11 juli 2004 21:49 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
nee, ik trek geen hoerenkleren meer aan
Hoe kom je daar plots bij ? De Ton Engels band uit de jaren 80 kwam gewoon uit Nederland dacht ik.quote:Op zondag 11 juli 2004 22:04 schreef SCH het volgende:
Is Ton Engels ook een vlaming?
Brabander kan ook nog.quote:Op zondag 11 juli 2004 22:10 schreef SCH het volgende:
Nou ik kom erbij omdat er een nieuwe cd van Ton Engels uit is - het is vlaams of limbo's want hij heet Welkom bej de minse
In Belgie zijn ze behoorlijk groot hoor.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:57 schreef Ringo het volgende:
Ik zit te luisteren naar "Hij Leeft" en dat Gorki is toch wel érg goed. Prettige stem, klankrijke teksten (inhoud dringt niet echt tot me door) en heel subtiele arrangementen, mooi akoustisch gitaarspel vooral. Waarom is die band eigenlijk niet heel groot geworden?
quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:56 schreef methodmich het volgende:
Heb jij Hij Leeft op CD Ringo? Die wil ik dus nog hebben, maar hij lijkt uitverkocht. Waar heb je die vandaan?
schitterend nummer inderdaad. In België vinden ze dat ook, het stond namelijk op nummer 3 in de Greatest Hits Top 1000 van Q-Music. En is ook altijd bovenin de top 100 van Studio Brussel te vinden.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:47 schreef Frollo het volgende:
Mia is een schitterend nummer inderdaad. Maar waar gáát het over?
Hele simpele/heldere tekst, maar dat levert een prachtig nummer opquote:"ik zag de film
die was beter dan het boek
maar het was alweer de butler die het had gedaan
dat dacht ik al
er komt nooit meer iets nieuws
het bekende verhaal
het komt altijd terug
en de werkman komt te vroeg naar huis
zijn vrouw ligt naakt in haar bed
er zit een man in de kast
ik ken het verhaal al zo lang"
Klinkt heel interessant. Ik zit te denken om er een keer heen te gaan.quote:De vorige Belgische theatertour van Gorki ligt alweer een tijdje achter de rug en de balans is opgemaakt. Volgens Luc De Vos was het een succes van hier tot op de maan. Alleen die virtuele gasten werkten op den duur op zijn zenuwen. Geen paniek, zo sprak Vos, ik laat die virtuele gasten voor wat ze zijn en maak een plaat over mijn enige echte held Joerie Gagarin, geef de plaat een gelaagde en tot de verbeelding sprekende titel (‘Homo Erectus’) en ga terug de baan op. Gorki terug voor zittend publiek, Vos voorlezend uit zijn nieuwe succesroman en geen gasten. Dat zal pas opbrengen. Ook deze keer geen fanfare (teveel drankbonnen), geen olifanten (Gaia oftewel Global Action in the Interest of Animals) maar blote venten des te meer. En ook met een projectiescherm maar wat men er zal op projecteren is een vraag die alleen Vos kan beantwoorden en dan nog zal het afhangen van zijn humeur op het moment zelf.
Ik hoor wel vaker dat liefhebbers van het vroege uur de wat meer rockende inslag van Gorki niet echt kunnen waarderen, en vaak noemen ze dan met name Ik ben Aanwezig als een wat zwakkere plaat. Dat is in mijn geval de plaat waardoor ik Gorki heb leren kennen (Punk is Dood, Wie Zal Er Voor De Kinderen Zorgen, prachtige nummers hoorquote:Op vrijdag 21 mei 2004 15:39 schreef Frollo het volgende:
*meldt*
Monstertje was mijn kennismakingsplaat en is daarom nog steeds mijn favoriet. Wat daarna is uitgekomen heb ik wel, maar vind ik toch wat minder. Muzikaal gezien dan hè, want de teksten zijn op elk album weer goed.
Ik vind het wel jammer dat ze steeds meer de rockkant zijn uitgegaan. Het enigszins monotone, dromerige geluid van nummers als Mia en Ooit Was Ik Een Soldaat vind ik eigenlijk veel mooier. Het geflirt met Afrikaanse muziek op Hij Leeft vind ik ook goed te pruimen.
Ik begrijp wel wat je bedoelt inderaad. Het is ook niet alleen de lengte van de tracks, maar sommige nummers zijn ook gewoon redelijk zwaar. Ik heb de plaat gisteren nog maar weer eens opgezet, en er zaten toch wel een aantal nummers tussen waarbij ik na 3 minuten al zat te kijken hoe lang ie nog zou duren. Voor mij was het trouwens ook voor het eerst in 6 jaar dat ik die plaat weer eens opzette trouwens, viel me nog niet zo heel erg tegen.quote:Op zondag 31 december 2006 11:50 schreef Frollo het volgende:
Destijds was ik toch behoorlijk onder de indruk van Ik ben aanwezig (de nieuwe Gorki, wow!), maar na die eerste paar draaibeurten heeft hij zeker zeven jaar de binnenkant van m'n cd-speler niet meer gezien. Dat zegt natuurlijk wel iets.
Maar naar aanleiding van jouw post, Grobbel, heb ik 'm zojuist weer eens uit de kast gehaald.
Bij de eerste blik op de playlist begreep ik direct wat het probleem is: die nummers duren zo allejezus lang! 6:32, 4:53, 6:51, en dat zijn dus de eerste drie nummers. Op Monstertje begin je tegen die tijd aan track 6, daar zit tenminste vaart in!
En dan de sound. Blijkbaar wilden ze met Ik ben aanwezig een massievere, bombastischere kant op. Een move die ik, meer gecharmeerd van het dromerige geluid van de eerste paar platen en de frisse rock van Monstertje, niet zo kan waarderen.
Nummers als 'Mijn dierbare vijand' en 'Punk is dood' zijn absoluut erg sterk. Daarom vond ik de plaat destijds in 1998 ook zo goed, maar ik snap nu wel waarom ik 'm sindsdien niet meer gedraaid heb.
Och. Goede nummers doen je inderdaad verlangen naar méér, maar ik denk niet dat het altijd goed zou zijn als je dat 'méér' ook echt zou krijgen.quote:Op zondag 31 december 2006 16:08 schreef methodmich het volgende:
Goede nummers kunnen toch niet lang genoeg duren?
En het album waar XTC op staat...shit ben de titel kwijt...quote:Op zondag 31 december 2006 16:08 schreef methodmich het volgende:
Goede nummers kunnen toch niet lang genoeg duren? Ik vind dat het een perfect geheel vormt op Ik Ben Aanwezig. Vol leuke subtiele dingetjes in de teksten enzovoort.
Maar als je inderdaad meer voor de wat kortere, rockachtige Gorki gaat snap ik dat het niet je favoriete plaat is!
In dat geval is Boterhammen ook een aanrader.
Net als Hij Leeft natuurlijk, ook een fantastisch album.
@Grobbel: Die laatste Monza, Grand uit 2005, bevatte wel enkele zeer aardige songs. Paar recht uit het hart gezongen psychiaterballads over de zelfmoord van Meuris' vriendin.
Eindelijk vakantie! is dat.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 19:52 schreef TheGrandWazoo het volgende:
[..]
En het album waar XTC op staat...shit ben de titel kwijt...
Aja! Goeie plaat was dat. Daarna volslagen uit het oor verloren.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:09 schreef Frollo het volgende:
[..]
Eindelijk vakantie! is dat.
Waarvan het cd-boekje ook helemaal is vormgegeven als zo'n 'driedubbeldik vakantiespelletjesboek' met spelletjes als 'verbind de puntjes' (dan krijg je de tekening van de albumcover) en 'vul de songtitels in' (gewoon alle titels van het album).
Ik heb 'm meteen opgezet.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:15 schreef TheGrandWazoo het volgende:
[..]
Aja! Goeie plaat was dat. Daarna volslagen uit het oor verloren.
Superboekje ja, echte droge Gorki-humor.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:09 schreef Frollo het volgende:
[..]
Eindelijk vakantie! is dat.
Waarvan het cd-boekje ook helemaal is vormgegeven als zo'n 'driedubbeldik vakantiespelletjesboek' met spelletjes als 'verbind de puntjes' (dan krijg je de tekening van de albumcover) en 'vul de songtitels in' (gewoon alle titels van het album).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |