quote:Nova, ANP artikel
Nieuw slot maakt fiets bijna onsteelbaarHet Nederlandse bedrijf Multicycle presenteert woensdag een nieuw slot dat niet te kraken is zonder dat de bijbehorende fiets onbruikbaar wordt. De Fietsersbond is zeer enthousiast over de praktisch onsteelbare fiets. "Dit kan het begin zijn van een forse afname van het aantal fietsendiefstallen'', aldus de bond.
De rijwielen van de fietsenfabrikant worden voorzien van een zogeheten MC-trapasslot. Bij het vergrendelen van de fiets klikt vanuit de zadelstang een pin in de trapas, waardoor de pedalen niet meer draaien. Een fiets met trapasslot is nog steeds te stelen, maar niet zonder het frame door te zagen.
Een speciale verzekering vergoedt de kosten van een nieuw slot wanneer een Multicyclefiets na een kraakpoging vernield achterblijft. Nadeel van de 'onsteelbare' fiets is dat het rijwiel onbruikbaar is wanneer de eigenaar zijn sleuteltjes kwijtraakt. In dat geval kan de fietsenmaker een nieuw slotsysteem monteren op kosten van de eigenaar.
De Fietsersbond noemt het systeem "beter dan alle bestaande veiligheidssloten", maar adviseert wel het gebruik van een tweede slot om de fiets aan een ander object vast te ketenen. Een fietsendief kan dan niet alsnog de hele fiets of bijvoorbeeld het voorwiel meenemen.
Het trapasslot is voorlopig alleen op fietsen van Multicycle aanwezig en niet bij bestaande fietsen in te bouwen. Omdat er een gehard stalen pin door het frame en de trapas gaat, moet de fiets een speciaal frame hebben. Jammer, vindt de Fietsersbond. "Wij hopen dat andere fabrikanten dit systeem overnemen en dat er een onkraakbaar slot komt dat op bestaande fietsen te monteren is."
(Bron: ANP)
Fragment "Hoe steelbaar is de onsteelbare fiets? uit NOVA gister (Realmedia, breedband)
Fantastisch, met een beetje geluk kan innovatie ons leven 100 keer gemakkelijker maken in 10 jaar
quote:Misschien dat de PvdA al een voorstel aan het maken is dat voorziet in het geven van subsidies aan ook deze groep zwakkeren van de samenleving.
Op woensdag 26 november 2003 09:52 schreef pberends het volgende:
Maar natuurlijk niet sociaal tegenover fietsendieven.
quote:Hebben die ff pech... Sinds ik in Delft woon zijn er al 2 fietsen van mij gejat... Laat ze lekker opdonderen... Mooi idee zo'n slot
Op woensdag 26 november 2003 09:52 schreef pberends het volgende:
Maar natuurlijk niet sociaal tegenover fietsendieven.
quote:understand the sarcasm-posticon:
Op woensdag 26 november 2003 09:57 schreef Nutcase het volgende:[..]
Hebben die ff pech... Sinds ik in Delft woon zijn er al 2 fietsen van mij gejat... Laat ze lekker opdonderen... Mooi idee zo'n slot
Natuurlijk moeten ze opdonderen.
quote:Staan er voortaan gewoon wat meer mensen aan je te trekken om de verkoop van een daklozenkrant te bevorderen t.b.v. de eigen inkomsten
Op woensdag 26 november 2003 09:58 schreef pberends het volgende:[..]
understand the sarcasm-posticon: [afbeelding]
Natuurlijk moeten ze opdonderen.
quote:
Op woensdag 26 november 2003 09:55 schreef Kaalhei het volgende:Misschien dat de PvdA al een voorstel aan het maken is dat voorziet in het geven van subsidies aan ook deze groep zwakkeren van de samenleving.
quote:Junkies zijn meestal vrij lui, ze gaan die moeite echt niet voor de 2e keer doen, zeker als het niet lukt of als ze er uren aan gezeten hebben. Het is gewoon onmogelijk zonder de fiets te beschadigen om dat ding te stelen, en ja dan heb je er weinig meer aan
Op woensdag 26 november 2003 11:29 schreef sp3c het volgende:
ik denk niet dat dit de junkies op een willekeurig centraal station zal weerhouden om het alsnog te proberen.
quote:Ach, die weten uitstekend wat er wel of niet te kraken is dus die zullen toch eerst op de andere fietsen afgaan, denk ik.
Op woensdag 26 november 2003 11:29 schreef sp3c het volgende:
ik denk niet dat dit de junkies op een willekeurig centraal station zal weerhouden om het alsnog te proberen.
quote:Ging trouwens over dit slot:
Op woensdag 26 november 2003 09:46 schreef pberends het volgende:[..]
Fragment "Hoe steelbaar is de onsteelbare fiets? uit NOVA gister (Realmedia, breedband)
Fantastisch, met een beetje geluk kan innovatie ons leven 100 keer gemakkelijker maken in 10 jaar
quote:http://www.multicycle.nl/
Multicycle trapasslot
Veel modellen uit de 2004 collectie van Multicycle kunnen optioneel worden voorzien van een uniek trapasslot. Dit slot bevindt zich ín de zadelpenbuis en maakt samen met de trapas deel uit van het frame. Tijdens het verdraaien van de sleutel schuift er een grendel langs een platte kant in de trapas waardoor deze zodanig verankerd is dat de fiets niet meer te gebruiken is. Deze unieke vinding heeft in 2000 een ontwerpprijs gewonnen en is sindsdien doorontwikkeld en samen met Multicycle productierijp gemaakt. Diefstal van een Multicycle fiets met een MC trapasslot is volledig nutteloos omdat een goed afgesloten slot niet te demonteren is zonder de juiste sleutel. Dit betekent dat een Multicycle fiets minder snel zal worden gestolen. Verzekeringsmaatschappij ENRA geeft daarom 15% extra korting op de toch al scherpe premie van de Multicycle verzekering als uw Multicycle fiets is uitgerust met een MC trapaslot.
quote:nou mooi niet dus, die gaan gewoon naar de eerste fiets die ze tegenkomen ... fucken wat met het slot (maken de fiets dus onbruikbaar) en als het niet lukt gaan ze naar de fiets ernaast.
Op woensdag 26 november 2003 12:23 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Ach, die weten uitstekend wat er wel of niet te kraken is dus die zullen toch eerst op de andere fietsen afgaan, denk ik.
zo doen ze dat op leiden cs iig ... ze doen geeneens de moeite om te zoeken naar fietsen die niet op slot staan (staan er wel degenlijk ... ook gestolen gok ik).
quote:denk je dat die gasten die sloten gaan inspecteren voordat ze het proberen te breken???
Op woensdag 26 november 2003 12:22 schreef pberends het volgende:[..]
Junkies zijn meestal vrij lui, ze gaan die moeite echt niet voor de 2e keer doen, zeker als het niet lukt of als ze er uren aan gezeten hebben. Het is gewoon onmogelijk zonder de fiets te beschadigen om dat ding te stelen, en ja dan heb je er weinig meer aan
![]()
![]()
Zit ik zometeen weer zonder baan. En ik zit nog wel in me proefperiode
Maar die sleutels zien er wel makkelijk uit. Zou daar niet gewoon een loper voor te maken zijn?
quote:Werkt wel degelijk. Check het fragment maar, het NOVA testteam (
Op woensdag 26 november 2003 15:47 schreef vivian het volgende:
werk tog weer niet...blijven altijd van die *** mensen die je fiets jatten...nu al 3 keer gebeurd![]()
quote:Nogmaals: check het fragment maar. En als ze dat ding beginnen te mollen, hebben die dieven er niet veel meer aan.
Op woensdag 26 november 2003 15:42 schreef sp3c het volgende:[..]
denk je dat die gasten die sloten gaan inspecteren voordat ze het proberen te breken???
die lopen gewoon op die fiets af en beginnen ertegenaan te schoppen!
quote:Voor individuele dieven idd. Voor de komende jaren geen probleem, heb je voorlopig mooi een voorsprong op je 'buurfietsen' als je er een koopt. Maar bij massa-diefstallen werkt het wel degelijk goed tegen.
Op woensdag 26 november 2003 16:09 schreef Mobious het volgende:
Bij het op slot zetten van een reguliere fiets gaat het er natuurlijk niet om: "Hoe zet ik hem onsteelbaar op slot", maar om: "Staat mijn fiets beter op slot dan de buurfiets".
quote:boeit hun dat nou ... dan proberen ze het bij de fiets ernaast.
Op woensdag 26 november 2003 16:10 schreef pberends het volgende:[..]
Nogmaals: check het fragment maar. En als ze dat ding beginnen te mollen, hebben die dieven er niet veel meer aan.
ze gaan er toch niet op fietsen (mja 10 meter naar de eerstvolgende eigenaar misschien) want ze willen er drugs voor hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |