Ik vond het artikel hier:
http://www.telegraaf.nl/i(...)ijn_ligt_er_uit.htmlHet volledige artikel maar even hier posten voordat het daar offline gaat;
"Vaste telefoonlijn ligt er uit
AMSTERDAM - Al meer dan 1 miljoen huishoudens in Nederland hebben de vaste telefoonlijn opgezegd. Begin dit jaar stond dit aantal op 750.000. Vooral de laatste maanden lijkt er sprake van een stroomversnelling. Hele gezinnen inclusief jonge kinderen bellen tegenwoordig alleen nog maar met hun mobiele telefoon. Door de aanwezigheid van een of meer toestellen zijn ze thuis even goed bereikbaar. Daarnaast is het meestal ook voordeliger om van mobiel naar mobiel te bellen. Voor de ¿18,16 die per maand wordt bespaard als het KPN BelBasis-abonnement wordt opgezegd, kan men aardig wat mobiel bellen.
Een van de redenen dat veel mensen nog lang hun vaste lijn hebben gehandhaafd, is de internetverbinding. Volgens BelCompany gebruiken van de eerdergenoemde 1 miljoen huishoudens 300.000 de kabel. Nog eens 300.000 huishoudens hebben geen behoefte aan een internetaansluiting. Een opmerkelijk grote groep van 400.000 huishoudens is nog zoekende. Grootste drempel is dat voor internet via adsl of langzaam internet met een analoge modem een vaste KPN-lijn nodig is. Wil je via die draad alleen maar internetten (en niet bellen) dan kost zo'n 'kaal' abonnement 9 euro. Volgens Ben Woldring, directeur van Bellen.com, nemen echter maar weinig mensen een adsl-verbinding zonder te kunnen bellen. Voor 0,67 per maand meer heb je immers BelBudget, een abonnement dat geschikt is voor mensen die zelf nagenoeg niet bellen maar wel bereikbaar willen blijven. Tegenover een zeer laag abonnementsbedrag staan gesprekskosten die ongeveer vijf keer hoger liggen. Tot dusver was de vergoeding van minimaal 9 euro die KPN vraagt voor het gebruik van de vaste lijn een flinke belemmering.
Vergoeding
Maar BelCompany biedt als eerste adsl aan zonder dat aan KPN een vergoeding voor de vaste lijn hoeft te worden afgedragen. 'Direct ADSL Go' (van KPN) kost 21,95 per maand ongeacht het al dan niet aanwezig zijn van een vaste telefoonaansluiting. Opmerkelijk is dat Primafoon en de on line winkel van KPN voor hetzelfde abonnement 30,95 vragen als men geen vaste telefoonaansluiting heeft. Volgens KPN komt dit doordat telecomwaakhond Opta het bedrijf verplicht de lijnvergoeding intern te verrekenen. Opta ziet het kwijtschelden van dit bedrag aan de consument als oneerlijke concurrentie en dus een overtreding van de regels. Via een 'externe' winkelketen kan KPN echter toch de knuppel in het hoenderhok gooien. Ook Ben Woldring, die op
www.internetten.nl de verschillende adsl-aanbiedingen vergelijkt, spreekt van een doorbraak. Als rekening wordt gehouden met snelheid, type modem en de eerdergenoemde lijnvergoeding is Direct ADSL Go (via BelCompany) nu het voordeligste pakket. De prijsleider van de laatste maanden, Fiberworld ADSL 256, kost ongeveer hetzelfde, maar biedt een veel lagere downloadsnelheid. Overigens zijn de prijzen bij de instapabonnementen de laatste tijd al aan het zakken. Ook met 'Het Net - ADSL Instap Surfen' is KPN sterk concurrerend. Sinds 1 augustus staat dit abonnement voor het eerst in de top-5 van goedkoopste adsl-pakketten, mede door het afschaffen van de datalimiet. Ook Tele2, dat vrij laat op de adsl-markt zijn entree maakte, roert zich met scherpe prijzen.
"
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:02 schreef Tropos het volgende:Ik heb via-via gehoord dat het nu mogelijk zou zijn om Direct ADSL te bestellen zonder telefonie-abbonement. Daarmee bedoel ik niet de Direct ADSL Only abbonementen die je op kpn.com kunt vinden, waarbij je een x bedrag extra betaald voor het kale koper.
Wat ik ervan heb begrepen zou je als je bij Dixons DDSL besteld de mogelijkheid hebben om dit te doen zonder telefonie-abbonement of kaal koper toeslag. Dit zou in de Telegraaf van afgelopen vrijdag gestaan hebben. Kan iemand mij dat artikel bevestigen? Op de Telegraaf en KPN site kan ik er niets over terug vinden, de Dixons site is uit de lucht.
[ Bericht 62% gewijzigd door funrider op 17-08-2005 12:01:11 (wijzig) ]