abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 november 2003 @ 18:56:28 #1
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_14736557
Ik heb net de nieuwe CD van The Beatles gekocht (Let It Be... Naked) en als ik hem nu wil afspelen op mijn pc krijg ik de melding:

"To listen to the CD a number of files need to be updated on your PC.
Select OK to install, Cancel to quit the installation process."

Nu heb ik natuurlijk al het sterke vermoeden dat het hier een of andere kopieerbeveiliging betreft, maar ik ben benieuwd of iemand hier weet wat de gevolgen zijn als ik die bestanden installeer. Als het namelijk inhoudt dat straks allerlei dingen niet meer werken, dan speel ik hem wel niet op mijn pc af (al kan ik me er wel behoorlijk kwaad om maken).

Ik heb op Google gezocht, maar vind alleen wat vage Franse sites waar ik niet goed wijs uit word (en ook op Fok! kon ik er niets over vinden).

Oh, ik draai Windows 98, btw.

[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 18-11-2003 18:57]

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_14736579
Kan je niet gewoon de windows cd speler starten en 'm afspelen?
  dinsdag 18 november 2003 @ 18:58:26 #3
49957 Swami_Twelvinchalami
Spiritual lovemachine.
pi_14736622
Dat had ik ook bij de nieuwe cd van The Strokes.
Het is inderdaad een kopieërbeveiliging,
die overigens te omzeilen is door de shift-toets ingedrukt te houden op het moment dat u de cd in de computer stopt. U kunt hem dan dus ook in uw Mediaplayer o.i.d. beluisteren
De man. Het kapsel. Het charisma. De stem. De brede borstkas. De swami. Eén brok liefde. Warm en puur. Heb mij lief.
Fotoboek.
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:00:32 #4
1986 Jane
pi_14736680
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 18:57 schreef veldmuis het volgende:
Kan je niet gewoon de windows cd speler starten en 'm afspelen?
Verrek!

Dat had ik nog niet geprobeerd, omdat elke keer als ik de cd erin deed, die melding verscheen. Maar door op 'Annuleren' te klikken en daarna gewoon de cd-speler op te starten doet hij het dus wel.

Maar ik heb nu die dingen toch niet alsnog geïnstalleerd he? Heb geen melding gekregen hoor...

dinsdag 18 november 2003 @ 19:01:12 #5
1986 Jane
pi_14736691
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 18:58 schreef Swami_Twelvinchalami het volgende:
die overigens te omzeilen is door de shift-toets ingedrukt te houden op het moment dat u de cd in de computer stopt. U kunt hem dan dus ook in uw Mediaplayer o.i.d. beluisteren
Aha, nog een goeie tip!
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:01:56 #6
Spiritual lovemachine.
pi_14736707
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:01 schreef Jane het volgende:

[..]

Aha, nog een goeie tip!

Als het dezelfde soort beveiliging is, uiteraard.
De man. Het kapsel. Het charisma. De stem. De brede borstkas. De swami. Eén brok liefde. Warm en puur. Heb mij lief.
Fotoboek.
  Donald Duck held dinsdag 18 november 2003 @ 19:02:31 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_14736721
quote:
Dat ga ik nu ook eens proberen, ik heb ook een beveiligde CD
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:03:47 #8
Spiritual lovemachine.
pi_14736756
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:02 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ik dacht eerst; 'daar geloof ik niks van, dat is gewoon té simpel. Dan is al die beveiliging voor niks geweest.'
Maar het werkt dus gewoon.
Fotoboek.
pi_14736784
verbaast me toch nog wel dat er nog mensen zijn die cd's in de winkel kopen

RESPECT!!!

Donald Duck held dinsdag 18 november 2003 @ 19:06:14 #10
46149 __Saviour__
pi_14736831
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:02 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Hmm, het werkt niet echt. De muziek is van bedroevende kwaliteit als ik niet de ingebouwde audiospeler v/d CD zelf gebruik. Goede beveiliging blijkbaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:06:39 #11
1986 Jane
pi_14736842
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:01 schreef Swami_Twelvinchalami het volgende:

[..]

Als het dezelfde soort beveiliging is, uiteraard.

Hmmm, dat werkt niet echt. Ok, melding niet gehad, maar ik kan hem niet in WinAmp openen of zo, zoals met andere cd's wel kan.

Maar goed, ik ben al blij dat ik hem via een omweg gewoon met de cd-speler kan afspelen zonder die dingen te installeren.

dinsdag 18 november 2003 @ 19:08:15 #12
1986 Jane
pi_14736885
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:04 schreef honkytonky het volgende:
Ja, ik ben een groot muziekliefhebber en bovendien Beatlesfan.

So shoot me...

pi_14736972
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:06 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Hmm, het werkt niet echt. De muziek is van bedroevende kwaliteit als ik niet de ingebouwde audiospeler v/d CD zelf gebruik. Goede beveiliging blijkbaar.

Het bestaat uit de gewone muziek en een aparte sectie met gecomprimeerde muziek op 64Kbit/s. Je luistert ws. de verkeerde sectie af, nu.
Ben benieuwd hoe dat straks met Linux gaat werken.
De beveiliging moet idd gewoon omzeilt kunnen worden met de shift-toets.
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:04 schreef honkytonky het volgende:
Technisch gezien voldoet dit plaatje niet aan de redbook standaard, ergo is het geen CD maar een CD-ROM.
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:16:41 #14
1986 Jane
pi_14737063
Ben trouwens nog wel steeds benieuwd wat er nu gebeurt als ik die dingen installeer.
  Donald Duck held dinsdag 18 november 2003 @ 19:17:32 #15
46149 __Saviour__
pi_14737086
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:16 schreef Jane het volgende:
Ben trouwens nog wel steeds benieuwd wat er nu gebeurt als ik die dingen installeer.
Dan wordt waarschijnlijk een kleine audioplayer geïnstalleerd. Gebeurde bij mijn CD ook.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  Donald Duck held dinsdag 18 november 2003 @ 19:18:50 #16
46149 __Saviour__
pi_14737126
quote:
Het bestaat uit de gewone muziek en een aparte sectie met gecomprimeerde muziek op 64Kbit/s. Je luistert ws. de verkeerde sectie af, nu.
Maar kan ik de CD dan als Audio-CD laten afspelen? Windows blijft de CD maar als Data-CD zien, wat ik ook probeer.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_14737131
Kan je niet de cd rippen? Met een of ander programma die ze omzet naar mp3?
  dinsdag 18 november 2003 @ 19:39:57 #18
1986 Jane
pi_14737617
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:18 schreef apachzor het volgende:
Kan je niet de cd rippen? Met een of ander programma die ze omzet naar mp3?

Heb een paar dingen geprobeerd die niet lukten (iid, hij werd als data cd herkend), maar met de optie 'Extract audio from CD' in Cool Edit Pro lukt dat idd wel.

Sorry als ik hier iets illegaals zeg, maar het is toch te zot voor woorden? Ik heb de cd al gekocht, wil hem straks ook nog op vinyl kopen (ja, fan he?) en dan kan ik straks niet eens een cdtje branden voor in de auto?! (neem liever geen originele cd's mee) Is toch belachelijk?!

dinsdag 18 november 2003 @ 21:07:45 #19
1986 Jane
pi_14740281
Heb hem inmiddels omgezet naar mp3.

Nog 1 vraagje: Het kan dus geen kwaad om die player op die cd te installeren?

pi_14745559
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 21:07 schreef Jane het volgende:
Heb hem inmiddels omgezet naar mp3.

Nog 1 vraagje: Het kan dus geen kwaad om die player op die cd te installeren?

Neuj, waarschijnlijk krijg je ook nog wel toegang tot online diensten en wordt netjes voor je bijgehouden welke muziek beluisterd wordt en welke sites je bezoekt. Uiteraard op wordt dat bewaart op de servers van Sony.
  woensdag 19 november 2003 @ 00:02:48 #21
1986 Jane
pi_14745613
quote:
Op woensdag 19 november 2003 00:00 schreef BladE-l----- het volgende:
Uiteraard op wordt dat bewaart op de servers van Sony.
'Tis geen Sony cd, maar EMI.
Maar daar geldt hetzelfde principe voor dan, vrees ik...
pi_14746077
quote:
Op woensdag 19 november 2003 00:02 schreef Jane het volgende:

[..]

'Tis geen Sony cd, maar EMI.
Maar daar geldt hetzelfde principe voor dan, vrees ik...

Oh, ik dacht dat Sony de rechten op de muziek van de Beatles had.
Vergissing dan. Ik zou iig geen software installeren van een maatschappij die hoort bij een belangenvereniging die heeft aangekondigd op pc's te gaan inbreken en mp3's te gaan wissen.
Voor je het weet staat er een deurwaarder op je stoep die je pc mee wil nemen.
pi_14746133
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 19:08 schreef Jane het volgende:

[..]

Ja, ik ben een groot muziekliefhebber en bovendien Beatlesfan.

So shoot me...

Dus speel je je CD's af op je PC?

Heb je geen fatsoenlijke stereo?

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 19 november 2003 @ 00:29:43 #24
1986 Jane
pi_14746249
quote:
Op woensdag 19 november 2003 00:24 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Jawel, maar die staat een verdieping lager.

Heb trouwens nog niet eens geprobeerd of hij het daarop wel doet. Zal wel, maar Zander vertelde ook al dat hij het niet deed in zijn discman.

De meeste muziek luister ik als ik achter de pc zit, ja. Soms mp3's, maar ook vaak cd's die ik dan inderdaad op mijn pc afspeel. Waarom niet?
Andere optie is om ze met mijn discman te luisteren (bij mij doet ie het daarop wel), maar dan moet ik met een koptelefoon op gaan zitten (niet altijd handig) of van die boxjes gebruiken die het geluid niet echt goed doen.

pi_14748618
quote:
Op woensdag 19 november 2003 00:24 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb beter geluid in mijn pc dan op mijn stereo.
(SB live! 1024+JBL boxjes)
pi_14748743
staat het eigenlijk op het hoesje dat hij het niet zo maar doet op je computer? Dat moet namelijk.
pi_14750969
quote:
Op woensdag 19 november 2003 08:40 schreef sop het volgende:
staat het eigenlijk op het hoesje dat hij het niet zo maar doet op je computer? Dat moet namelijk.
Ja (net zoals op vrijwel alle cd's die ik de laatste tijd gekocht heb).
Op het hoesje zit een sticker met de tekst 'COPY CONTROLLED See reverse for details'. En op de achterkant van de inlay staat dan op welke systemen je de cd kan afspelen (naast de reguliere cd/dvd-spelers: PC MS Windows 95, Pentium 2, 233 MHz, 64 MB RAM of Mac OS 8.6-9, CarbonLib & Mac OS X). Dat is al meer dan Dido, want die kun je niet afspelen op een Mac.

Overigens staat bij de Beatles-cd de handige toevoeging 'playback problems may be encountered on some equipment'.

I intend to live forever, or die trying.
  woensdag 19 november 2003 @ 10:50:51 #28
1986 Jane
pi_14751343
quote:
Op woensdag 19 november 2003 10:37 schreef dwerg het volgende:

Overigens staat bij de Beatles-cd de handige toevoeging 'playback problems may be encountered on some equipment'.

Ja, het enige dat nog ontbreekt is een foto van Peter Jan Rens.

Doet 'ie het... of doet 'ie het niet?

pi_14752779
quote:
Op woensdag 19 november 2003 10:50 schreef Jane het volgende:

[..]

Ja, het enige dat nog ontbreekt is een foto van Peter Jan Rens.

[afbeelding]
Doet 'ie het... of doet 'ie het niet?

ik denk dat dan helemaal niemand meer CD's koopt.

ik blijf het verrassend vinden dat ze denken dat dit soort akties helpen. I.p.v. eventuele kopers af te schrikken en zich volledig concentreren op de piraterij zouden de platen maatschappijen gewoon wat meer moeite moeten doen om mensen over te halen om CD's te kopen. Dus niet te weerhouden van het copieren van cd's. Het is maar een klein verschil, maar ik denk dat hetveel effectiever is.

woensdag 19 november 2003 @ 12:47:56 #30
1986 Jane
pi_14754723
quote:
Op woensdag 19 november 2003 11:44 schreef sop het volgende:
ik blijf het verrassend vinden dat ze denken dat dit soort akties helpen. I.p.v. eventuele kopers af te schrikken en zich volledig concentreren op de piraterij zouden de platen maatschappijen gewoon wat meer moeite moeten doen om mensen over te halen om CD's te kopen. Dus niet te weerhouden van het copieren van cd's.
Precies! En sterker nog, je zou kunnen zeggen dat ze illegaal downloaden en aanbieden hiermee nog in de hand werken ook.

Na wat suggesties in dit topic en wat uitproberen had ik het binnen no time voor elkaar om de muziek op de cd om te zetten naar mp3, en ik ben echt geen deskundige op dit gebied. Dit heb ik gedaan omdat ik de muziek op mijn pc wil luisteren zonder allerlei meldingen en restricties en omdat ik tzt een kopie wil maken voor in de auto. Niks illegaals aan. Maar als die beveiliging er niet op gezeten had, dan was het (iig voorlopig) helemaal niet in me opgekomen om hem om te zetten naar mp3. En dan was de mogelijkheid dat ik hem zou gaan sharen op Kazaa of een vergelijkbaar programma er helemaal niet geweest (overigens share ik hem niet, maar als ik zou willen is dat binnen 1 minuut geregeld).

M.a.w., het voorkomt helemaal niet dat er illegaal gekopieerd en gedownload wordt (misschien wel integendeel) en het zorgt alleen maar voor ergernis bij mensen die de cd legaal aanschaffen, omdat ze rare meldingen krijgen en het ding in sommige gevallen helemaal niet kunnen afspelen!

woensdag 19 november 2003 @ 18:43:35 #31
1986 Jane
pi_14765802
Hier even een reactie op een post uit dit topic, 'Let It Be' komt opnieuw uit!, om de discussie daar niet te veel te vervuilen met posts over deze belachelijke Copy Control.
quote:
Op woensdag 19 november 2003 16:27 schreef el_bario het volgende:

[..]

I don't get it!

Ik vind het apart dat mensen zonder erbij na te denken makkelijk programma's als Kazaa en DC+ installeren met de kans op spyware en virussen en medegebruikers toegang verlenen te bekijken wat men op de computer heeft staan, maar gaan klagen als er aangeboden wordt om een playertje te installeren. Zet hem op je computer en vanaf dat moment kun je die CD's gewoon afspelen. Niks anders dan WMP, WINAMP of REAL.

Ok el_bario, ik heb tot 10 geteld, maar er moet me toch iets van het hart.

Ik weet dat jij voor EMI aan deze cd gewerkt heb (zie Het Grote Beatles Topic - Deel 3) en daarom waarschijnlijk dit standpunt inneemt, maar besef je wel tegen wie je het in dit topic hebt? Je hebt het o.a. tegen mensen als Zander en MuadDib die op dag 1 dat deze cd verkrijgbaar was al naar de winkel zijn gerend om hem te kopen en nog nooit te beroerd zijn geweest om geld uit te geven aan muziek. En tegen mij. Iemand die 3x geld heeft uitgegeven aan Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (LP, picture disc en cd), 3 reguliere versies van Magical Mystery Tour (EP, LP en cd) alsmede de film op video bezit, nota bene 2 Yellow Submarine lp's heeft (het minste album van de heren) en daarna ook de songtrack cd en de dvd gekocht heeft, en bovendien The Anthology op video én dvd heeft aangeschaft nadat ze de serie al eens van tv had opgenomen! En ook Let It Be had ik al op LP en CD, het als al het andere oorspronkelijke Beatlesmateriaal. Doe nou in godsnaam niet alsof ik ooit te beroerd ben geweest om geld uit te geven aan de Beatles of muziek in het algemeen!

Het enige dat ik wil is dat ik de met mijn zuurverdiende geld gekochte cd kan afspelen op alle mogelijke cd spelers, zonder dat hij het ineens niet blijkt te doen of ik lastig gevallen word met instructies om allerlei vage software te installeren! En ik wil gewoon een kopie kunnen maken, net als dat ik vroeger de lp op een bandje kon opnemen om mee te nemen! En dat laatste lukt toch wel, dus die hele 'kopieerbeveiliging' slaat helemaal nergens op en zorgt alleen maar dat mensen zich kapot ergeren en besluiten niet meer van dit soort cd's te kopen.

Het feit dat zelfs iemand als ik al overweegt om geen nieuwe Beatles-cd's meer te kopen als ze voorzien zijn van deze 'Copy Control' moet bij EMI toch wel een belletje doen rinkelen. En dan kunnen ze wel fijn een hooghartige houding aannemen, maar het zijn wel de mensen zoals ik en de andere posters in dit topic waar ze het van moeten hebben qua verkopen en inkomsten.

Sorry als deze post wat feller van toon is als men normaal van me gewend is, maar ik kan hier echt enorm pissig over worden!

pi_14767136
quote:
Op woensdag 19 november 2003 16:27 schreef el_bario het volgende:

[..]

I don't get it!

Ik vind het apart dat mensen zonder erbij na te denken makkelijk programma's als Kazaa en DC+ installeren met de kans op spyware en virussen en medegebruikers toegang verlenen te bekijken wat men op de computer heeft staan, maar gaan klagen als er aangeboden wordt om een playertje te installeren. Zet hem op je computer en vanaf dat moment kun je die CD's gewoon afspelen. Niks anders dan WMP, WINAMP of REAL.

Als ik een cd legaal koop vind ik het belachelijk dat ik software moet installeren om iets te doen wat een computer zonder extra software hoort te kunnen. En je kan de cd dan nog STEEDS niet afspelen. Je speelt lage kwaliteit mp3's af. De audio laag is nog steeds onbereikbaar (uiteraard kom je daar makkelijk omheen aangezien de beveiliging erg slap is).

Zoals anderen al hebben gezegd: het is compleet nutteloos en de legale gebruiker is de enige die d'r wat van merkt. Misschien moeten ze eens proberen de illegale gebruikers over te halen ipv. de legale gebruikers als criminelen behandelen.

[Dit bericht is gewijzigd door Los_Bastardos op 19-11-2003 19:30]

My love for you is like a truck. Berserker! Would you like some making fuck? Berserker.
pi_14767167
dubbel, sorry...
My love for you is like a truck. Berserker! Would you like some making fuck? Berserker.
pi_14767919
Ik geloof dat Zander het ook al eerder memoreerde. Dat ene zinnetje irriteert me mateloos: "Playback problems may be encountered on some equipment".
Ze weten het en het kan ze gewoon geen ruk schelen...
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_14777250
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:57 schreef MuadDib het volgende:
Ik geloof dat Zander het ook al eerder memoreerde. Dat ene zinnetje irriteert me mateloos: "Playback problems may be encountered on some equipment".
Ze weten het en het kan ze gewoon geen ruk schelen...
Philips (die het patent op CD's heeft) heeft al eens gedreigd met een rechtzaak als ze de copieer beveiliging er niet afhalen. Consequentie zou zijn dat ze het CDtje geen Compact Disk meer mogen noemen. De basis van die zaak zou zijn dat de CD met beveiligingen niet meer volgens de specificaties van de Compact Disk is en dus technisch gezien ook geen CD mag hebben.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat Philips het niet heeft doorgezet omdat ze dan ook geen uitkering meer kregen voor iedere verkochte CD. Heel jammer.
  donderdag 20 november 2003 @ 10:37:11 #36
1986 Jane
pi_14781964
quote:
Op donderdag 20 november 2003 00:35 schreef sop het volgende:

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat Philips het niet heeft doorgezet omdat ze dan ook geen uitkering meer kregen voor iedere verkochte CD. Heel jammer.

Inderdaad heel jammer...

Ik dacht eigenlijk dat Philips ook het patent op de cd-rom had, maar wie heeft dat dan?

donderdag 20 november 2003 @ 10:55:50 #37
1986 Jane
pi_14782420
Wat ik me ook afvroeg: Hoe zit het nu met de kwaliteit van deze schijfjes? Het zijn dus cd-rom's en uit onderzoek bleek laatst dat sommige daarvan al binnen 2 jaar niet meer leesbaar zijn. En dat cd-rom's in het algemeen ook veel korter meegaan dan daarvoor gedacht.

Loop je bij muziekcd's met deze beveilinging (cd-roms dus) ook de kans dat hij er na niet al te lange tijd mee ophoudt? Of is dat risico bij cd' en cd-rom' hetzelfde? Mijn oudste cd is inmiddels een jaar of 17 oud en die doet het iig nog steeds.

pi_14789671
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:43 schreef Jane het volgende:
Hier even een reactie op een post uit dit topic, 'Let It Be' komt opnieuw uit!, om de discussie daar niet te veel te vervuilen met posts over deze belachelijke Copy Control.
[..]

Ok el_bario, ik heb tot 10 geteld, maar er moet me toch iets van het hart.

Ik weet dat jij voor EMI aan deze cd gewerkt heb (zie Het Grote Beatles Topic - Deel 3) en daarom waarschijnlijk dit standpunt inneemt, maar besef je wel tegen wie je het in dit topic hebt? Je hebt het o.a. tegen mensen als Zander en MuadDib die op dag 1 dat deze cd verkrijgbaar was al naar de winkel zijn gerend om hem te kopen en nog nooit te beroerd zijn geweest om geld uit te geven aan muziek. En tegen mij. Iemand die 3x geld heeft uitgegeven aan Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (LP, picture disc en cd), 3 reguliere versies van Magical Mystery Tour (EP, LP en cd) alsmede de film op video bezit, nota bene 2 Yellow Submarine lp's heeft (het minste album van de heren) en daarna ook de songtrack cd en de dvd gekocht heeft, en bovendien The Anthology op video én dvd heeft aangeschaft nadat ze de serie al eens van tv had opgenomen! En ook Let It Be had ik al op LP en CD, het als al het andere oorspronkelijke Beatlesmateriaal. Doe nou in godsnaam niet alsof ik ooit te beroerd ben geweest om geld uit te geven aan de Beatles of muziek in het algemeen!

Het enige dat ik wil is dat ik de met mijn zuurverdiende geld gekochte cd kan afspelen op alle mogelijke cd spelers, zonder dat hij het ineens niet blijkt te doen of ik lastig gevallen word met instructies om allerlei vage software te installeren! En ik wil gewoon een kopie kunnen maken, net als dat ik vroeger de lp op een bandje kon opnemen om mee te nemen! En dat laatste lukt toch wel, dus die hele 'kopieerbeveiliging' slaat helemaal nergens op en zorgt alleen maar dat mensen zich kapot ergeren en besluiten niet meer van dit soort cd's te kopen.

Het feit dat zelfs iemand als ik al overweegt om geen nieuwe Beatles-cd's meer te kopen als ze voorzien zijn van deze 'Copy Control' moet bij EMI toch wel een belletje doen rinkelen. En dan kunnen ze wel fijn een hooghartige houding aannemen, maar het zijn wel de mensen zoals ik en de andere posters in dit topic waar ze het van moeten hebben qua verkopen en inkomsten.

Sorry als deze post wat feller van toon is als men normaal van me gewend is, maar ik kan hier echt enorm pissig over worden!

Lieve Jane,
Begrijp me niet verkeerd hoor, want Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het belachelijk is dat het zover heeft moeten komen. En ik probeer ook niet bewust de spreekbuis voor emi uit te hangen ofzo, maar (zoals altijd het geval is bij onpopulaire maatregelen) wordt het voor de massa, door een enkeling verpest.
En in het geval van muziek copieren kun je eigenlijk allang niet meer van een enkeling spreken want het probleem is blijkbaar groot genoeg dat EMI zich met dit soort onzin moet beschermen.
Het enige wat ik met m'n vorige post wilde zeggen is dat ik zie dat er nogal veel (soms op het hypocrite af) geklaagt wordt. En ongetwijfeld zal deze post ook wel weer reakties als "uitzuigers" ed uitlokken. Maar uiteindelijk gaat he erom dat het voor een bedrijf als EMI zin moet blijven hebben om dit soort projecten uit te voeren. Als die grens overschreden wordt wat zou hen dan nog bewegen om nooit gehoorde opnames uit te brengen.

Kortom zul je je moeten realiseren dat hoewel dit soort maatregelen er mischien voor zorgen dat jij niet meer in de auto een originele CD kunt luisteren, het jou wel in staat stelt om als Beatlesfan toch nog van de originele studio opnames van Let It Be kunt genieten.
Wanneer het zover zou komen dat het niet meer rendabel is om zoiets te ondernemen dan zou dat een veel groter verlies voor ons zijn.
Hopelijk relativeerd die gedachte je geleden leed een beetje.

pi_14790654
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:59 schreef el_bario het volgende:
Maar uiteindelijk gaat he erom dat het voor een bedrijf als EMI zin moet blijven hebben om dit soort projecten uit te voeren. Als die grens overschreden wordt wat zou hen dan nog bewegen om nooit gehoorde opnames uit te brengen.
Maar veel "reguliere" studioalbums hebben ook al die beveiliging, niet alleen unieke oude opnames
quote:
Kortom zul je je moeten realiseren dat hoewel dit soort maatregelen er mischien voor zorgen dat jij niet meer in de auto een originele CD kunt luisteren, het jou wel in staat stelt om als Beatlesfan toch nog van de originele studio opnames van Let It Be kunt genieten.
Door dit soort maatregelen kan je die cd's helemaal niet meer in de auto/walkman luisteren want het origineel doet het niet en je kan hem ook niet kopieren.

Ik begrijp ook wel dat de grote maatschappijen zich wapenen tegen het kopieren, maar ze straffen daarmee de "oprechte" muziekkoper. De notoire kopieerder/kazaa-ist heeft die cd toch wel in huis, beveiliging of niet.
Ik vraag me trouwens af of er al cijfers bekend zijn over het resultaat van die beveiligingen? Worden die cd's beter verkocht, staan ze in kleinere aantallen op Kazaa?

Sorry Jane, dat ik voor m'n beurt praat...

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 20-11-2003 15:33]

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_14791003
quote:
Op donderdag 20 november 2003 15:32 schreef MuadDib het volgende:

Ik begrijp ook wel dat de grote maatschappijen zich wapenen tegen het kopieren, maar ze straffen daarmee de "oprechte" muziekkoper. De notoire kopieerder/kazaa-ist heeft die cd toch wel in huis, beveiliging of niet.
Ik vraag me trouwens af of er al cijfers bekend zijn over het resultaat van die beveiligingen? Worden die cd's beter verkocht, staan ze in kleinere aantallen op Kazaa?

Precies!
Ik geloof niet dat deze beveiliging illegale gebruikers tegenhoudt.
Daarentegen denk ik dat het aantal kopers omlaag gaat door de manier waarop ze behandeld worden.
pi_14791464
quote:
Kortom zul je je m
[..]
Maar uiteindelijk gaat he erom dat het voor een bedrijf als EMI zin moet blijven hebben om dit soort projecten uit te voeren.
Ik heb ook bij EMI gewerkt (hele tijd terug), en als er iets is waar EMI zich niet mee bezig houdt is 'zin hebben in zo'n soort project'. Je schildert het af alsof het puur op ideologie wordt uitgebracht, zonder winstoogmerk. Dat is natuurlijk onzin.
The Beatles zijn weer hot. Zeker door het hele 40 licks mediacircus van de Rolling Stones. Ze springen er op in door wat aparts aan te bieden.

Ik zeg niet dat er niemand met hard en ziel aan heeft gewerkt (integendeel ik heb heel wat 'bezielde' mensen gezien bij EMI), maar er is maar 1 reden waarom dit project van start is gegaan en dat is gewoon schofterig veel geld binnenhalen.

pi_14791736
quote:
Op donderdag 20 november 2003 10:55 schreef Jane het volgende:
Wat ik me ook afvroeg: Hoe zit het nu met de kwaliteit van deze schijfjes? Het zijn dus cd-rom's en uit onderzoek bleek laatst dat sommige daarvan al binnen 2 jaar niet meer leesbaar zijn. En dat cd-rom's in het algemeen ook veel korter meegaan dan daarvoor gedacht.
Het door EMI gebruikte beveiligingssysteem heet "Cactus Data Shield". Een van de technieken om het kopieren van beveiligde cds tegen te gaan is dooor expres fouten (!) aan te brengen bij de fabricage van de cd. Deze zijn op een normale audio-cd speler niet hoorbaar, omdat die vrijwel altijd een extra foutcorrectie-systeem ingebouwd hebben. Maar CD-Rom-spelers hebben daardoor vaak wel problemen om de schijven te lezen en zo kan ook worden voorkomen dat er een kopietje wordt gedraaid.

In theorie tenminste, want Exact Audio Copy en mijn HP Cd-Writer 7200 maakte in tien minuten gehakt van de beveiliging en ik kon mijn eerlijk gekochte Beatles-cd zonder moeite en hoorbare fouten naar WAV rippen zodat ik hem ook in mijn discman kan luisteren.

Het resultaat van deze fabricagefouten is wel dat een klein extra krasje (wat bij normaal gebruik toch ook wel voorkomt) ervoor kan zorgen dat de hele cd gelijk ook niet meer in een normale cd-speler af te draaien is. Wees dus maar zuinig op het origineel.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_14792763
quote:
Het enige wat ik met m'n vorige post wilde zeggen is dat ik zie dat er nogal veel (soms op het hypocrite af) geklaagt wordt. En ongetwijfeld zal deze post ook wel weer reakties als "uitzuigers" ed uitlokken.
Jouw vorige post was oorspronkelijk aan mij gericht, maar ik voel mij hierdoor dus absoluut niet aangesproken. Ik koop een nieuwe cd op de eerste dag dat het ding verkrijgbaar is en kom er vijf minuten later achter dat ik 'm niet eens in de trein kan luisteren met mijn cd-speler. Nou, het plezier van zo'n nieuwe aanschaf is bij mij dan snel als sneeuw voor de zon verdwenen. En wanneer ik voortaan in de winkel moet kiezen tussen twee verschillende albums, 1 met en 1 zonder Copy Control, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt.

In principe snap ik best dat een kopieerbeveiliging een noodzakelijk kwaad is, en ik heb dan ook een aantal andere cds met beveiligingen er op. Maar zodra zo'n beveiliging ervoor zorgt dat ik mijn cd niet eens kan luisteren op de apparatuur die ik bezit, dan moet ik daar als consument toch echt een grens trekken.

Bovendien laat ruim 20 jaar aan copy protection-systemen (software, DVD, etc.) zien, dat _alles_ te kraken is. Ik vraag me dan ook af of dit soort maatregelen piraterij nou echt tegengaan. In ieder geval is het wel een onnodige bron van ergernis voor de consument die wel zo'n cd eerlijk heeft aangeschaft.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 20-11-2003 18:04]

donderdag 20 november 2003 @ 17:26:30 #44
1986 Jane
pi_14793313
Ok, inmiddels komt het stoom niet meer uit mijn oren, dus zal ik ook nog even reageren zonder al die boze smilies. Overigens was het niet mijn bedoeling om jou aan te spreken als spreekbuis van EMI, el_bario. Ik vermoed alleen dat jouw mening enigszins gekleurd is door het feit dat je voor hen werkt. Ik acht jou ook niet persoonlijk verantwoordelijk voor mijn ergernis over deze Copy Control (tenzij je me straks vertelt dat jij de uitvinder bent of zo ).

Dat de platenindustrie (en daarmee EMI) probeert om wat aan de gekelderde cd-verkoop te doen kan ik niet alleen begrijpen, ik juig het juist toe! De echte muziekliefhebber heeft er namelijk niets aan als de platenindustrie totaal instort en er allerlei mooi (nieuw en oud) materiaal niet meer wordt uitgebracht. Maar dat is dus ook het punt niet.

Het punt is nu juist dat de maatschappijen naar mijn mening niet bezig zijn om terrein te heroveren, maar juist om hun eigen graf te graven! De strijd tegen illegaal kopiëren en downloaden zoals ze die nu voeren is bij voorbaat een verloren strijd. Omdat
A) zodra de volgende kopieerbeveiliging is bedacht, er al iemand is die hem weet te kraken en de muziek dus toch gewoon met p2p programma's binnen te halen is, en
B) het kopen van een originele cd op die manier steeds onaantrekkelijker wordt, omdat :

• het steeds onzekerder wordt of je hem wel kunt afspelen,
  • je steeds meer moeite moet doen om voor eigen gebruik een kopie te maken (of een verzamelcd'tje te maken of zo), hetgeen overigens niet illegaal is, en
  • de schijfjes steeds kwetsbaarder worden (zie Zander's post).
  • Markt-technisch gezien is het ook heel simpel uit te leggen. Als je product X hebt en je hebt product Y, en je wilt dat mensen meer van product X kopen, dan moet je zorgen dat het aantrekkelijker wordt om product X te kopen. Zeker als je toch al weet dat de fabrikant van product Y niet failliet zal gaan.
    Wat de muziekindustie nu doet is het kopen van product X steeds onaantrekkelijker maken, zodat zelfs trouwe klanten al overwegen om over te stappen op product Y. Ik denk dat er zelden een slechtere marktstrategie is gevoerd dan die van de muziekindustrie op dit moment.

En dan nog even specifiek over The Beatles en de nieuwste cd:
    EMI zal wel voor alle artiesten dezelfde tactiek hanteren (?), maar het invoeren van de Copy Control op Beales-cd's is naar mijn mening al helemaal te zot voor woorden! Al 40 jaar gaat hun muziek wereldwijd in grote getalen over de toonbank, zelfs zonder dat ze 'nice-price' verkocht worden. Origineel Beatles-materiaal is altijd gewild en de miljoenen fans zijn voor het grootste gedeelte ook helemaal niet geïnteresseerd in het downloaden van mp3tjes. Die willen het origineel, met alles erop en eraan. En sommigen gaan zelfs zo ver dat ze nog alle releases uit verschillende landen verzamelen ook! EMI, daar ben ik van overtuigd, weet dit als geen ander. Dus als men als reden van het aanbrengen van Copy Control opgeeft dat men bang is dat het album anders slecht verkocht zou worden, is dat m.i. een zwakke smoes (en iig onterecht).

Ik wil ook graag al het originele materiaal hebben, maar ik heb me de laatste dagen wel afgevraagd of ik niet beter alleen de vinyl-versie had kunnen aanschaffen. De uitvoering van een LP (hoes e.d.) is altijd mooier, heeft gevoelsmatig meer waarde, en de toegevoegde waarde van het hebben van de cd is voor mij op deze manier bijna tot het nulpunt gedaald. Ik heb alle oude albums bijvoorbeeld op cd aangeschaft omdat ik ze makkelijker kon meenemen en bovendien overal afspelen. Maar als ik daar al niet meer zeker van kan zijn, wat moet ik dan nog met de cd? Dan kan ik inderdaad beter de LP kopen en mp3's zelf maken of downloaden om op cd te zetten en mee te nemen. Niet illegaal ook, want ik heb immers al auteursrechten betaald.

[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 20-11-2003 17:39]

pi_14793412
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 17:26 schreef Jane het volgende:
    ... maar ik heb me de laatste dagen wel afgevraagd of ik niet beter alleen de vinyl-versie had kunnen aanschaffen....
    Die doet het ook niet in je CD speler
    pi_14793433
    quote:

[..]

Lieve Jane,
    Begrijp me niet verkeerd hoor, want Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het belachelijk is dat het zover heeft moeten komen. En ik probeer ook niet bewust de spreekbuis voor emi uit te hangen ofzo, maar (zoals altijd het geval is bij onpopulaire maatregelen) wordt het voor de massa, door een enkeling verpest.
    En in het geval van muziek copieren kun je eigenlijk allang niet meer van een enkeling spreken want het probleem is blijkbaar groot genoeg dat EMI zich met dit soort onzin moet beschermen.
    Het enige wat ik met m'n vorige post wilde zeggen is dat ik zie dat er nogal veel (soms op het hypocrite af) geklaagt wordt. En ongetwijfeld zal deze post ook wel weer reakties als "uitzuigers" ed uitlokken. Maar uiteindelijk gaat he erom dat het voor een bedrijf als EMI zin moet blijven hebben om dit soort projecten uit te voeren. Als die grens overschreden wordt wat zou hen dan nog bewegen om nooit gehoorde opnames uit te brengen.

Wanneer het zover zou komen dat het niet meer rendabel is om zoiets te ondernemen dan zou dat een veel groter verlies voor ons zijn.
    Hopelijk relativeerd die gedachte je geleden leed een beetje.

Start jij Kazaa maar eens op en zoek dan eens op "beatles".
    Zul je direct zien dat die hele kopieerbeveiliging een lachertje is waar consumenten alleen maar last van hebben en platenmaatschappijen alleen maar kosten van hebben.
    Dat oudere muziek nog steeds beter verkocht wordt dan nieuwe "artiesten" zou wel een kleine hint moeten geven waaraan het ligt dat er minder muziek wordt verkocht, toch?
      donderdag 20 november 2003 @ 17:33:12 #47
    1986 Jane
    pi_14793470
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 17:00 schreef Zander het volgende:
    Nou, het plezier van zo'n nieuwe aanschaf is bij mij dan snel als sneeuw voor de zon verdwenen.
    Dit vind ik eigenlijk nog het allerergste. Inderdaad, ik had er zo naar uitgekeken, maar mijn plezier van het hebben van een nieuwe Beatlescd was eigenlijk gelijk weg. Ik heb me kapot geergerd en ben op dit forum (zoals te lezen valt) meer bezig geweest over 'Copy Control' dan over de muziek op de cd.

[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 20-11-2003 17:42]

donderdag 20 november 2003 @ 17:37:07 #48
    1986 Jane
    pi_14793545
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 17:30 schreef sop het volgende:

[..]

Die doet het ook niet in je CD speler

Nee, maar die kan ik ook 'rippen' naar mp3 of WAV om er een cd'tje van te branden. Iets dat ik nu ook met de cd moet doen om een kopietje te maken.
    En dan heb ik het dus nog niet eens over de mogelijkheid tot downloaden.
    pi_14794454
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 17:33 schreef Jane het volgende:
    Dit vind ik eigenlijk nog het allerergste. Inderdaad, ik had er zo naar uitgekeken, maar mijn plezier van het hebben van een nieuwe Beatlescd was eigenlijk gelijk weg.
    Nou ja, zo'n drama wil ik er nou ook weer niet van maken, ik ben verder erg blij met mijn nieuwe cd. En ik stel voor dat we het gewoon weer gezellig over de muziek gaan hebben in het andere topic, veel leuker.

Maar het kan zeker geen kwaad om op een publiek forum even een duidelijk geluid laten horen: dit is een uitermate klant-onvriendelijke beveiliging en ik weet zeker dat tientallen mensen op dezelfde manier teleurgesteld zullen zijn als ik, wanneer hun nieuwe cd het niet blijkt te doen in hun portable of car-speler.

donderdag 20 november 2003 @ 18:27:29 #50
    1986 Jane
    pi_14794623
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 18:18 schreef Zander het volgende:
    en ik weet zeker dat tientallen mensen op dezelfde manier teleurgesteld zullen zijn als ik, wanneer hun nieuwe cd het niet blijkt te doen in hun portable of car-speler.
    Denk inderdaad eens aan al die 'oudjes' onder de Beatlesfans. Die zijn misschien niet zo handig op de pc, of hebben er helemaal geen een, en als de cd het dan niet op je cd-speler doet dan weet je je helemaal geen raad.
      dinsdag 25 november 2003 @ 01:36:24 #51
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_14907441
    Ikzelf werk ook bij EMI, en kan je vertellen dat ze tegenwoordig geen echte fouten meer toevoegen bij die kopieerbeveiliging. Eerst werden er gewoon om de 6 seconden fouten toegevoegd in de cd's, maar nu wordt er wat geklooid met de subcodes, maar hoe dat precies werkt kan ik je zo niet 123 uitleggen. Wel is bekend dat met deze manier van beveiligen de playability ontzettend verhoogd is. Die installatie waar ie om vraagt zijn een aantal codecs voor je mediaplayer zodat dat cactus-playertje jouw cd af kan spelen. Nu is het wel zo dat die player de muziek op een veel lagere kwaliteit afspeelt dan dat ie op de cd staat, dus als jouw computer het ondersteunt zou ik hem gewoon media player proberen op te starten, dan heb je wel de maximale kwaliteit.

Verder heeft het overigens heel weinig zin om boos te worden...

Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
    pi_14908150
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2003 01:36 schreef Maanvis het volgende:
    Ikzelf werk ook bij EMI,
    mogen jullie nog steeds 1 x per maand 5 CD's voor 5 gulden per stuk kopen in het personeelswinkeltje? was toen wel iig.
      dinsdag 25 november 2003 @ 11:07:48 #53
    1986 Jane
    pi_14911299
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2003 01:36 schreef Maanvis het volgende:

Verder heeft het overigens heel weinig zin om boos te worden...

Nee, voor mezelf heeft het heel weinig zin om boos te worden, daar heb je gelijk in. Alleen maar slecht voor mijn humeur.

Maar EMI kan mij natuurlijk ook nooit dwingen om de volgende keer nog eens zo'n cd te kopen en dat ga ik ook als het even kan echt niet meer doen. Kijk, ik heb sowieso al weinig gevoelens bij het bezitten van een originele cd, dit in tegenstelling tot het gevoel dat ik heb bij het bezitten van een originele LP. Zoals ik al eerder zei is de reden dat ik de platen van de Beatles ook op cd heb aangeschaft voornamelijk vanwege het gemak. Als een aantal van die gebruiksgemakken wegvallen, dan heeft het voor mij geen meerwaarde meer om de cd te kopen. Dan koop ik wel alleen vinyl en zoek ik een andere manier om een kopietje op cd te branden.

Tussen neus en lippen door werden ik en een aantal anderen hier ook nog even voor 'hypocriet' uitgemaakt. Hypocriet waarom? Ik geloof niet dat ik hier heb gezegd dat ik ook maar iets illegaals met die cd wilde uithalen. Of hypocriet omdat ik ook wel eens wat download? Maar dat zijn dan dingen die de maatschappijen vertikken om uit te brengen of nummers die ik iig nergens kan vinden. Daaraan zouden de platenmaatschappijen in mijn geval nog kunnen verdienen, want verder heb ik de afgelopen 25 jaar alles gekocht dat ik graag wilde hebben (en het geld voor had). Ik ben vaste klant (zeker van EMI) en volgens mij moeten ze het juist hebben van mensen zoals ik. Maar als ze denken dat ik achterlijk ben, dan moeten ze zichzelf nog maar eens achter de oren krabben, want ook ik verwacht waar voor mijn geld. Ik ben niet van plan om veel geld uitgeven aan dingen die ik niet kan gebruiken op de manier die ik wil. Dat vertik ik nou!

pi_14914407
    CD beveiliging is bagger... Er wordt toch wel gekopieerd... Standaard zet ik lekker mn autorun op disabled zodat ik ook geen last heb van die zooi!

En met een proggie als CDextractor enzo kan je de hele cd toch op je hd mikken...

Met games idemdito. Wil graag een backup van mijn orginele games hebbe (pas halflife generations gekocht) zodat de orginele niet beschadigen.... maar jah die k*t beveiligingne altijd

dinsdag 25 november 2003 @ 20:35:00 #55
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_14926234
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2003 07:20 schreef sop het volgende:

[..]

mogen jullie nog steeds 1 x per maand 5 CD's voor 5 gulden per stuk kopen in het personeelswinkeltje? was toen wel iig.

Is nu E2,25 en ja dat kan nog Overigens beginnen de gemoederen rond dat winkeltje een beetje op te spelen aangezien er stemmen opgaan dat het personeelswinkeltje een soort 'betaling in natura' zou zijn voor de medwerkers en er dus belasting over betaald moet worden.
    Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
    pi_14929625
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2003 20:35 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Is nu E2,25 en ja dat kan nog Overigens beginnen de gemoederen rond dat winkeltje een beetje op te spelen aangezien er stemmen opgaan dat het personeelswinkeltje een soort 'betaling in natura' zou zijn voor de medwerkers en er dus belasting over betaald moet worden.

Onzin. Belasting betalen over prijsafspraken zeker .
    Wat mij verteld is destijds, is dat van de E 2,25 alle kosten van de CD zijn betaald. Platenmaatschappij (in dit geval EMI zelf), artiest, Produktiekosten, etc. Een inkoper als de FRS koopt ze voor niet heel veel meer in.
    pi_15018422
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2003 22:23 schreef sop het volgende:

[..]

Onzin. Belasting betalen over prijsafspraken zeker .
    Wat mij verteld is destijds, is dat van de E 2,25 alle kosten van de CD zijn betaald. Platenmaatschappij (in dit geval EMI zelf), artiest, Produktiekosten, etc. Een inkoper als de FRS koopt ze voor niet heel veel meer in.

Hier zit volgens mij de kneep. Voor mijn gevoel worden de prijzen kunstmatig in de winkels hoog gehouden.
      zaterdag 29 november 2003 @ 11:28:39 #58
    10616 werkeend
    is een lief konijntje
    pi_15018581
    quote:
    Op zaterdag 29 november 2003 11:07 schreef zoom het volgende:

[..]

Hier zit volgens mij de kneep. Voor mijn gevoel worden de prijzen kunstmatig in de winkels hoog gehouden.

ze hebben gewoon fijn allemaal prijs afspraken, want het is toch wel toevallig dat alle cd's overal bijna gelijk geprijst zijn.
    #things i do to people i love shouldn't be allowed#
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')