quote:
Op maandag 6 december 2004 19:40 schreef Vitale het volgende:
Het onderstaande stuk is te vinden in het boek van de journalist Cookridge die tijdens de oorlog werkzaam was bij de Britse geheime dienst.
E.H. Cookridge, Gehlen: Spy of the Century, London: Hodder & Stoughton, 1971, pp. 127-28.
[...]
Tsja. Er zijn na de oorlog letterlijk honderden van dergelijke boeken geschreven. Enig overtuigender bewijs in de vorm van officiële documenten zou wel prettig zijn.
quote:
Bij het praten over het Ardenneoffensief had ik het meer over het hele idee in haar algemeen en dus niet zo zeer de variant die Hitler in gedachte had. Er waren in totaal 5 varianten die overwogen werden. Daar zaten opties tussen die in elk geval realistischer waren dan die van Hitler en die wél goedkeuring konden verwachten bij Hitlers generalen.
Wat versta jij onder realistischer? Met de conditie van de beschikbare troepen waren alle mij bekende varianten onrealistisch.
quote:
Dat het een wanhopige alles of niets gok zou worden was bij de meeste bevelhebbers wel duidelijk. Ook zij wisten dat de oorlog al veel eerder was afgelopen, in elk geval bij de doorbraak in Avranches en misschien zelfs bij Stalingrad. Maar wat moesten de Duitsers anders? Niks doen had ook zo weinig zin. Op militair gebied was het leger niets vergeleken met 1940.
„Eine Vorausabteilung oder 'Schnelle Gruppe', wie man uns später nannte, das muß mindestens ein wenig so etwas sein, wie eine Meute fiebernder Jagdhunde, hoch trainiert. Mindestanforderungen an Ausbildung und Ausrüstung aber auch an Einsatzgeist und Mut, jeder Gruppe, jeder Zug, jeder Kompanie fest in der Hand ihrer Führer…So, wie wir vielleicht noch in der Offensive von Kursk und Bjelgorod antraten. Da waren wir noch die 'LAH'. Aber als wir dann dort in dem unwahrscheinlich tiefen Stellungsystem, in den Großen Panzerschlachten der russischen Führung und ihren tapfer kämpfenden Soldaten mehr oder weniger ins offene Messer liefen, da war das doch so etwa wie unser Stalingrad. Und jetzt in Dezember 1944 hatten wir die Invasion hinter uns. Wir kamen aus dem Kessel von Falaise und Argentan. Wir hatten die zerbombten deutschen Städte gesehen, den Bombenangriff auf Düren miterlebt. Im Herbst 1944 waren die Russen in meiner ostpreußischen Heimat zum ersten Mal auf deutschen Boden. Man brauchte nicht 'der größte Feldherr aller Zeiten' zu sein, um sagen zu müssen, daß eine neue russische Großoffensive unmittelbar bevorstand. Bei uns herrschten Wut und Verzweiflung; wenn wir weiter dachten, als an der nächsten Tag - was wir nach Möglichkeit vermieden - dann hatten die Alliierten dafür gesorgt, daß wir an unser armes Deutschland und die geforderte bedingungslose Kapitulation denken Mußten. Von der Division stammte die Information, daß das, was wir an Material während der Aufstellung erhielten, das letzte sei, was das deutsche Reich und unser Volk produzieren konnte. Das glaubten wir, wir mußten es leider glauben. Aber ob es ein gute Motivation war?“
quote:
De enige mogelijkheid was om te proberen met een laatste stuiptrekking een stoot uit te delen op politiek niveau en te hopen op onderhandelingen. Vanuit de Duitse beredenatie leek het best mogelijk te zijn om de alliatie tegen elkaar te spelen of ze in elk geval in problemen te zetten.
Dat ben ik niet met je eens. Wat voor stoot ze ook uit wilden delen, elke weldenkende Duitse officier wist dat de geallieerden niet wilden onderhandelen. Hierover heb ik o.a. contact gehad met Heinz Günther Guderian, de voormalige adjudant van de 116. PD die aanwezig was bij de meeste voorbereidende besprekingen. Bovendien is hij de zoon van de Generaloberst en daardoor heeft hij ook groot inzicht in de besluitvorming op het hoogste niveau. De conclusie is eenduidig: het plan kwam er vanuit de waan van de grofaz. De beredenatie dat het best mogelijk was de alliantie te breken was er één van Hitler, niet van zijn staf. Helaas haalden na 20 juni geen weldenkende mensen het in hun hoofd hem tegen te spreken. De meeste officieren betreurden het besluit: een deel van de hoge officieren had graag materieel en manschappen dat nu verloren ging ingezet om geallieerde bruggehoofden over Rijn en Oder te counteren. En daarmee kom je meteen aan een onderbelicht plan dat (binnen het kader van de onherroepelijke nederlaag) mijns inziens ook een goed alternatief voor het Ardennenoffensief was geweest, echter puur militair en niet politiek.
quote:
Als er toch iets moest gebeuren dan was volgens mij een gok in de Ardennen echt één van de minst slechte opties die er nog waren. Ik zou tenminste niet weten wat Duitsland anders had moeten doen. (Buiten zichzelf overgeven zoals ik zelf ook al meldde)
Zie hierboven. Uiteindelijk had het ook niet geholpen, maar het was een te overwegen alternatief voor een op voorhand onhaalbaar offensief.
[ Bericht 0% gewijzigd door Harro_Schulze_Boysen op 06-12-2004 20:52:56 ]
"Wenn wir stolz sein wollen auf Deutschland, müssen wir auch stolz sein auf Harro Schulze-Boysen."